بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب دروغ,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     02 - دروغ
     03 - دروغ
     04 - دروغ
     05 - دروغ
     06 - دروغ
     07 - دروغ
     08 - دروغ
     09 - دروغ
     10 - دروغ
     11 - دروغ
     12 - دروغ
     13 - دروغ
     14 - دروغ
     15 - دروغ
     16 - دروغ
     17 - دروغ
     18 - دروغ
     19 - دروغ
     20 - دروغ
     21 - دروغ
     22 - دروغ
     23 - دروغ
     24 - دروغ
     25 - دروغ
     26 - دروغ
     fehrest -
 

 

 
 

پيش‏گفتار

حضرت آية‏الله حاج سيدرضا صدرقدس سره (1300 - 1373) فقيهى عالى مقام، حكيمى توانا،بقية‏السلفدودمانى عريق و مشهور به علم و تقوا و فقاهت، در مشهد مقدس متولد شد. پس ازفراگرفتن دروس مقدماتى درحوزه علميه مشهد، همراه پدر بزرگوارش حضرت آية‏الله العظمى‏سيدصدر الدين صدرقدس سره - كه از مراجعآن زمان بود - به قم مهاجرت كرد. دروس سطح و همچنين‏دروس خارج فقه و اصول وفلسفه و عرفان را ازمحضر اساتيد بزرگ حوزه علميه قم از جمله‏مرحوم والدشان و مرحوم آية‏الله العظمى حجت و مرحوم آية اللهالعظمى امام خمينى‏قدس سره بهره برده ودر مدتى كوتاه در سايه تلاش و نبوغ خويش، در رديف برجستگانحوزه در آمد و به خاطر جامعيت‏منحصر به فرد خويش بين اقران مشار بالبنان گرديد.

آن بزرگوار، در عين دارابودن مراتب عالى اجتهاد در حد مرجعيت و تدريس علوم حوزوى،بيانى شيوا و قلمىمحكم و نثرى روان داشت و به علت اين آمادگى علمى و قلمى، توانست آثارى‏بس گران‏بها در علوم مختلف ازخود به‏جا گذارد; آثارى كه مى‏تواند الگوى بسيار مناسبى در ارائه‏علوم اسلامى در سطوح مختلف باشد.

توام بودن اتقان مطلب با تقواى صاحب قلم، اگر همراه با ژرف انديشى و امانت دارى در ارائه‏مطلب باشد،مى‏تواند آثارى بس گرانقدر بيافريند و تشنگان حقيقت را از چشمه‏سار زلال معرفت‏سيراب گرداند، و ما در آثارباقى مانده علمى مرحوم آية‏الله صدر، اين چنين مشخصاتى را به‏وضوح‏مشاهده مى‏كنيم.

از خداوند متعال مسالت داريم كه توفيق عنايت فرمايد تا بتوانيم تمام آثار آن مرحوم را به نحوشايسته دراختيار حوزه‏هاى علميه و امت اسلامى قراردهيم.

زندگى نامه مشروح آية‏الله صدر در اولين شماره از سلسله آثار ايشان يعنى تفسير سوره حجرات‏آمده است.

در پايان از مسؤولان محترم مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم كه امكان‏انتشار اين آثار رافراهم مى‏كنند، تشكر مى‏كنم.

سيد باقر خسروشاهى.

سرآغاز

اينك جلد سوم كتاب «شب پنج‏شنبه‏» به دوستان عزيز تقديم مى‏شود.

موضوع جلد يكم، استقامت‏بود كه از بهترين صفات است و به وسيله آن مى‏توان خود رابه‏صفت‏هاى پسنديدهآراست.

موضوع جلد دوم، حسد بود كه از بدترين صفات است و صفت‏هاى زشت را نيز به ارمغان‏مى‏آورد.

بحث از حسد كه پايان يافت، يكى از دوستان پيش‏نهاد كرد كه موضوع سخن را وجود مقدس‏حضرت ولىعصرعليه السلام قرار دهيم. اين پيش‏نهاد به تصويب رسيد و افتخار آن كه يك سال، موضوع‏سخن ما درشب‏هاى پنج‏شنبه در باره آن حضرت باشد، نصيب ما گرديد; اميدوارم كه روزى‏يادداشت‏هاى آن، منتشر شود وتقديم دوستان گردد.

پس از اتمام آن بحث، به خاطر رسيد كه در باره يكى از گناهان، سخن گفته شود... دروغ، براى‏اين كار در نظرگرفته شد.

دروغ، گناهى است‏بزرگ و كليد گناهان مى‏باشد و از نظر ارتكاب، آسان‏ترين گناه است وهمه‏كس در خطر آن،قرار دارد.

بسيارى از گناهان را هر كسى نمى‏تواند مرتكب شود، ارتكابش شرايطى لازم دارد، ولى دروغ‏را ناتوان‏تريناشخاص و بى شعورترين آن‏ها در بيش‏تر اوضاع و احوال مى‏تواند مرتكب گردد; ازاين رو شايستگى دارد كه بيشاز گناهان ديگر، مورد بحث قرار گيرد، چون خطر ارتكابش بيش ازگناهان ديگر مى‏باشد.

آيا مى‏شود با اين گناه شوم، مبارزه كرد؟ آيا مى‏توان، اين ميكرب خطرناك را، تا اندازه‏اى، ازپيكر جامعه دوركرد؟ بايستى توفيق اين كار از خداى بزرگ خواسته شود.

هفته‏اى چند، در باره دروغ بحث‏شد، ولى به عللى نوشته نشد، ليكن خوش بختانه توفيقى‏حاصل شد كه دروغبار ديگر مورد بحث قرار گيرد; اينك نوشته‏هاى آن تقديم مى‏گردد.

سيد رضا صدر.

9 محرم 1382 / 21 خرداد 1341.

مقدمه

دين راستى و درستى

بحث ما درباره دروغ از نظر مكتب اخلاقى و اجتماعى اسلام است.

اسلام، هم از نظر سلبى با دروغ مبارزه كرده است و هم از نظر ايجابى و ترغيب به راستى. از نظرسلبى،راهنمايى‏هايى براى ريشه كن كردن اين ماده فساد نموده كه در اين كتاب به طور تفصيل به‏نظر خوانندگانارجمند، خواهد رسيد.

اكنون به طور مختصر و كوتاه به مبارزه اسلام با دروغ، از نظر ايجابى و ترغيب به سوى راستى ودرستى اشارهمى‏شود:

آرى، اسلام دينى است كه براى دعوت به راستى و درستى آمده است و بس.

در قرآن، آيه‏هاى بسيارى در باره راستى و راست گويان، وجود دارد، براى نمونه:

1. «هذا يوم ينفع الصادقين صدقهم، لهم جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها ابدا،رضى‏الله عنهم و رضواعنه، ذلك الفوز العظيم.» (1) .

قرآن در اين آيه بهترين ارزش‏ها و بالاترين پاداش‏ها را براى راست گويان بيان مى‏كند.

2. «يا ايها الذين آمنوا اتقوا الله و كونوا مع الصادقين.» (2) .

و در اين آيه مسلمانان را به تقوا و به‏هم قدم بودن با راست گويان، امر مى‏كند.

3. «و قل رب ادخلنى مدخل صدق و اخرجنى مخرج صدق.» (3) .

و در اين آيه به پيغمبر خود فرمان مى‏دهد كه راستى را در آغاز و انجام بخواهد.

پيغمبر اسلام، ملاك مسلمانى را راستى و درستى اعلام فرموده; امام رضاعليه السلام به وسيله پدرانش،سخنجد بزرگوارش رسول خداصلى الله عليه وآله را چنين روايت مى‏كند:

«نگاه نكنيد به نماز بسيار خواندن و روزه بى شمار گرفتن و حج فراوان رفتن و نيكى چندان‏كردن و شب را بهذكر زنده داشتن، ولى نگاه كنيد به راستى در گفتار و درستى در امانت دارى.» (4) .

از سخن امام جعفر صادق‏عليه السلام، كه تفسير فرمايش رسول است، استفاده مى‏شود كه عبادت بسيار،گواهايمان كامل نيست، زيرا ممكن است‏بر اثر عادت باشد كه اگر ترك عبادت كند ناراحت گردد:

«فان ذلك شى‏ء قد اعتاده; فلو تركه استوحش لذلك.» (5) .

پس نشانه ايمان كامل، همان راست گويى و درست كارى است.

باز هم امام صادق‏عليه السلام مى‏فرمايد: فريب نماز خواندن و روزه گرفتنشان را نخوريد: «لا تغتروابصلاتهم ولابصيامهم فان الرجل ربما لهج‏بالصلاة و الصوم حتى لو تركه استوحش.» ولى آن‏ها را درراست گويى و امانت دارىآزمايش كنيد: «و لكن اختبروهم عند صدق الحديث و اداء الامانة.» (6) .

باز هم امام جعفر صادق‏عليه السلام مى‏فرمايد:

«خدا پيامبرى نفرستاد، مگر براى دعوت به راست گفتن و در امانت‏خيانت نكردن.» (7) .

مردى براى كسب فضيلت‏به حضور امام پنجم، محمد باقرعليه السلام شرفياب مى‏شود. حضرتش، اين‏سخن رانخستين درس قرار مى‏دهد:

«راستى را پيش از سخن گويى بياموزيد.» (8) .

امام صادق‏عليه السلام براى يكى از دوستانش چنين پيام مى‏فرستد:

«در نظر بگير كه على، نزد رسول خدا، بر اثر چه به اين قرب و منزلت رسيد؟ على به اين مقام‏نرسيد، مگر بر اثرراستى و درستى.» (9) .

از حديث ديگر چنين استنباط مى‏شود كه درستى در كردار، معلول راستى در گفتار است; يعنى‏كسى كه راستگو باشد، درست كار مى‏باشد.

امام ششم مى‏فرمايد:

«من صدق لسانه زكى عمله; (10) .

كسى كه زبانش راست‏بگويد، رفتارش پاكيزه خواهد بود - يا پاكيزه خواهد شد.»

راستى كليد نيكى و خوبى‏هاست. كسى كه بدين صفت عالى آراسته باشد و بتواند آن رانگه‏دارى كند كهشيطان از كفش نربايد، به او مژده بايد داد كه به كردارهاى نيك، آراسته مى‏باشد و ياآراسته خواهد شد و راستى، وى را به سر منزل نيكان خواهد رسانيد. گفتار پاك از دل پاك ريشه‏مى‏گيرد و به رفتار پاك بارور مى‏شود.

پس حقيقت‏سه كلمه‏اى را كه مى‏گويند از زردشت‏به جاى مانده (گفتار نيك، رفتار نيك وانديشه نيك) به يكىتحقق پيدا مى‏كند و آن، همان گفتار نيك است; زيرا گفتار نيك از انديشه نيك‏برمى‏خيزد; تا انديشه نيك وپاكى دل نباشد، گفتار نيك پيدا نخواهد شد. گفتار نيك، رفتار نيك راثمر مى‏دهد، بلكه دل را هم نيك مى‏كند.گفتار نيك كه دگران را نيك مى‏كند، رفتار گوينده را هم نيك‏خواهد كرد و چگونه مى‏شود در خود گوينده تاثيرنكند؟!

راست گويى از عظمت روحى ريشه مى‏گيرد، راست گو، نماياندن حقيقت‏خويش را بر خودعيب نمى‏داند و همانكه هست‏خود را نشان مى‏دهد. پاكى، درستى، بزرگوارى، نقطه سياهى نيست‏كه آشكار شدنش ايجاد ناراحتىكند. راست گو اگر چيزى را نداند، ندانستن را براى خويش ننگ‏نمى‏شمارد تا به دروغ ادعاى دانستن كند، او باكمال سربلندى مى‏گويد: نمى‏دانم و در پى ياد گرفتن‏مى‏رود. راست گو، داراى شخصيتى است كه دروغ گو فاقدآن مى‏باشد. راست گو، شجاعت وعظمت روحى دارد و از حقيقت گويى بيمى ندارد.

عظمت روح، عظمت موقعيت مى‏آورد. راست گو، مورد اعتماد همه مى‏باشد; اين خود،بالاترين عظمت‏ها ست.امير المؤمنين‏عليه السلام مى‏فرمايد:

«الا فاصدقوا فان الله مع الصادقين; (11) .

راست‏بگوييد، چون خدا با راست گويان است.»

اين سخن، بالاترين مژده‏ها براى راست گويان مى‏باشد، كه خدا با آن‏ها است; خدايى كه بزرگ‏است، بى نيازاست، قدرتش بالاترين قدرت‏ها ست، كرمش نامتناهى و نعمش بى پايان است.هر ناتوانى چنين قدرتى با اوباشد، تواناترين فرد خواهد بود. نيازمندى كه خداى بى نياز و كريم با اوباشد، بى‏نياز و توانگر خواهد بود. كسىكه خدا با او باشد، چه غم دارد، زيرا چه كم دارد... على‏عليه السلام‏بدين وسيله ساده و آسان، راه خدا را با خود ياركردن نشان مى‏دهد. خدا هم در قرآنش فرموده:

«كونوا مع الصادقين; (12) .

با راست گويان باشيد.».

على‏عليه السلام خودش برترين فرد راست گويان است. هر كس خود را پيرو قرآن مى‏داند، بايد باعلى‏عليهالسلام باشد.

اگر راستى و درستى در جهان حكومت كند و هدف رهبران بشر، يعنى فرستادگان خدا،جامه‏عمل بپوشد،جهان، بهشت‏برين خواهد شد و آسايش همگانى سرتاسر گيتى را فرا خواهدگرفت. اكنون اين، آرزويى بيشنيست، ولى آرزو بر جوانان عيب نيست.

سيد رضا صدر.

شب‏جمعه 10 شعبان 1383/6 دى 1342.

پى‏نوشتها:

1) مائده (5) آيه 119.

2) توبه (9) آيه 119.

3) اسراء (17) آيه 80 .

4) شيخ صدوق، امالى الصدوق، ص 249، مجلس 50، ح 6.

5) محمد بن يعقوب، الكافي، ج 2، ص 105، باب الصدق و اداء الامانة، ح 12.

6) همان، ح 2.

7) همان، ح 1.

8) همان، ح 4.

9) همان، ح 5 .

10) همان، ح 3.

11) بحارالانوار، ج 69، ص 260.

12) توبه (9) آيه 119.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation