بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب میزان الحکمة ج 2, آیت الله محمد محمدى رى شهرى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_002 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_003 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_004 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_005 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_007 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_008 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_009 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_010 - ميزان الحكمة ج 2
     miz2_011 - ميزان الحكمة ج 2
 

 

 
 

 

ـ اگـر مـردى براى مدت مشخصى ضامن كسى شود و در زمان مقرر او را تحويل ندهد بازداشت مى شود مگر آن كه آنچه را شخص ضمانت شده به عهده داشته است او بپردازد.

بازداشت عامل فرار محكوم به اعدام .

ـ امـام صـادق (ع ) درباره مردى كه كسى راعمدا كشته و به حاكم شكايت شده و حاكم قاتل را به اولـيـاى دم سپرده تا او را بكشند اما عده اى بر آنان حمله كنند وقاتل را از دست اولياى دم فرارى دهـنـد, فـرمود: به نظر من كسى (كسانى ـ خ ) كه قاتل را از دست اولياى مقتول فرارى داده بايد زندانى شوند تا قاتل را بياورند.
عـرض شـد: اگـر آنـها در زندان بودند و قاتل مرد چه حكمى دارد؟
فرمود : اگر قاتل بميرد بايد عاملان فرار همگى ديه را به اولياى مقتول بپردازند.

محكومان به زندان ابد.

ـ امـام عـلى (ع ) : به منجمى فرمود: اگر به من خبر رسد كه منجمى مى كنى تا زمانى كه قدرت دست من باشد تو را در زندان ابد خواهم افكند.
محمد نه منجم بود نه پيشگو.
ـ جز سه كس به زندان ابد محكوم نمى شوند: كسى كه شخصى را نگه دارد تا ديگرى وى را بكشد, زن مرتد تا توبه كند و سارقى كه دست و پايش قطع شده باشد.
ـ امام صادق (ع ) : جز سه كس محكوم به زندان ابد نمى شوند: كسى كه شخصى را نگه داشته باشد تاديگرى او رابكشد, زنى كه از اسلام برگشته است و سارقى كه دست و پايش قطع شده باشد.
ـ امـام بـاقـر (ع ) :درباره مردى كه به كسى دستور قتل ديگرى را داده و او وى را به قتل رسانيده باشد, فرمود: قاتل كشته مى شود و آن كه دستور قتل داده در زندان نگاه داشته مى شود تا بميرد.
ـ امـام صـادق (ع ) : عـلـى (ع ) دربـاره دو مرد كه يكى از آنها شخصى را نگه داشته و ديگرى او را كـشـته است چنين داورى فرمود: قاتل كشته مى شود و آن ديگرى بازداشت مى گردد تا در تنگنا بميرد, همچنان كه با نگهداشتن مقتول موجب مرگ او در تنگنا شده است .

زندانى كردن بعد از اجراى حد و پى بردن به حق .

ـ امـام عـلى (ع ) : اين ظلم است كه امام و پيشوا بعد از جارى كردن حد بر كسى او را در بازداشت نگه دارد.
ـ اگـر امام (پيشوا و حاكم جامعه اسلامى ) بعد از جارى كردن حد بر كسى او را زندانى كند ظلم كرده است .

ـ زندانى كردن كسى , بعد از پى بردن به حقيقت , ظلم است .

حقوق زندانى .

ـ امـام صـادق (ع ) : امام بايد زندانيانى را كه به جرم نپرداختن بدهكارى خود زندانى شده اند, ايام جمعه و عيد, براى گزاردن نماز و ديد و بازديد عيد , به همراه عده اى مامور از زندان بيرون آورد و پس از تمام شدن نماز و ديد و بازديد عيد آنها را به زندان برگرداند.
ـ امام باقر (ع ) : على (ع ) زندانيان بدهكار و متهم را روزهاى جمعه براى اداى نماز از زندان بيرون مى آورد و از اولياشان ضمانت مى گرفت تا به زندانشان برگردانند.
ـ امام على (ع ) هر جمعه از زندانيان بازديد مى كرد.
مى ساخت و اگر مستحق حد نبود آزادش مى كرد.

زندانى كردن متهم .

ـ امام على (ع ) : براى هيچ اتهامى بازداشت نيست مگر در اتهام به قتل .

ـ امام صادق (ع ) : پيامبر (ص ) متهم به قتل را شش روز دربازداشت نگه مى داشت .

دليلى بر اثبات قاتل بودن او ارائه نمى دادند آزادش مى كرد.
ـ بهز بن حكيم از پدرش از جدش نقل مى كند كه : پيامبر (ص ) مرد متهمى را زندانى كرد.

تباه شدن اعمال .

تباه شدن اعمال .

قرآن .

((و به اعمالى كه كرده اند پردازيم و همه را چون ذرات خاك بر باد دهيم )).
((بـه تـو و پـيـامـبـران پـيـش از تو وحى شده است كه اگر شرك بياوريد اعمالتان تباه شود و از زيانكاران خواهيد بود)).
ـ امام صادق (ع ) درباره آيه ((و به اعمالى كه كرده اند پردازيم ...)) فرمود: هان ! به خدا سوگند كه كـرده هـاى آنـان ازپـارچـه هـاى كتان قبطى سفيدتر بود اما چون به حرامى بر مى خوردند از آن خوددارى نمى كردند.
ـ پـيـامـبـر خـدا (ص ) : مردمانى از امت خود را مى شناسم كه در روز قيامت حسناتى به سفيدى كوههاى تهامه عرضه مى كنند, اما خداوند همه آنها را پودر وپراكنده مى كند.
چون پنهانى با محرمات الهى رو به رو شوند آنها را مرتكب گردند.
علامه مجلسى , رضوان اللّه عليه , در صفحه 197 جلد 71 بحار پيرامون احباط و خنثى شدن اعمال توضيحاتى داده است .

حجاب .

حجاب .

قرآن .

((اى پـيـامـبـر! بـه زنـان و دختران خود و به زنان مؤمنان بگوكه پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند.
مهربان است )).
ـ امام على (ع ) به فرزندش حسن (ع ) فرمود:براى اينكه ديده شان به نامحرمان نيفتد آنها (زنان ) را در پرده نگه دار, زيرا هر چه بيشتر در پرده باشند براى تو وآنها بهتر است و بيرون رفتن آنها بدتر از اين نيست كه اشخاص نامطمئن بر آنان وارد كنى .

مردى جز تو را نشناسند اين كار را بكن .

ـ در نـقـلى ديگر آمده است ـ : .. .
زيرا هر چه بيشتر در پرده باشند محفوظترند و بيرون رفتن آنها بـدتـر از ايـن نـيـست كه اشخاص نامطمئن بر آنان وارد كنى و اگر توانى كارى كنى كه جز تو را نشناسند اين كار را بكن .

ـ مـن و پـيـامـبـر در يـك روز ابـرى و بارانى در بقيع نشسته بوديم كه زنى سوار بر الاغ از آن جا گذشت و دست الاغش در گودالى فرو رفت و زن به زمين افتاد.
زن شلوار به پا دارد.
پوشاترين جامه هاى شماست و زنان خود را در موقعى كه بيرون مى آيند با شلوار حفظ كنيد.

خبر دادن پيامبر از بى بند و بارى زنان آخر الزمان .

ـ پيامبر خدا (ص ) : دو گروه از دوزخيان را[ هنوز ] من نديده ام : گروهى كه تازيانه هايى مانند دم گـاو در دست دارند و مردم را با آن مى زنند, و (گروه ديگر)زنانى كه پوشش دارند اما برهنه اند, كـجـراهـه مى روند ((19)) و ديگران را نيز به كجروى تشويق مى كنند, سرهايشان همچون كوهان شتر خراسانى فروهشته است .

كه از فاصله چندان و چندان به مشام مى رسد, استشمام نمى كنند.
 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation