بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب زبدة الاحادیث در چهل حدیث و اضافات دیگر, ثقه الاسلام حاج شیخ عباس ایمانى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     40H00001 -
     40H00002 -
     40H00003 -
 

 

 
 

fehrest page

back page

دوازدهم :

در فرمايش حضرت امير المومنين (ع ) كه هر كه داراى شش خصلت باشداهل بهشت است نه اهل جهنم .
حضرت اميرالمومنين (ع ) فرمود هر كه جمع نمايد شش خصلت را وانگذارد از براى بهشتمطلبى را و نه از براى جهنم قرارگاهى را. هر كه بشناسد خدا را پس اطاعت نمايد او را.و بشناسد شيطانرا پس نافرمانى نمايد او را. و بشناسد حق را پس پيروى كند او را. وبشناسد باطل را پس ‍ بپرهيزد و رها نمايد او را. و بشناسد دنيا را پس واگذارد او را وبشناسد آخرت را پس طلب نمايد او را.


سيزدهم :

در چهار چيزيكه هر كه منكر باشد از شيعيان نيست ؟
حضرت صادق (ع ) فرمود از شيعه ما نيست هر كس چهار چيز را منكر باشد.
معراج و سوال و جواب در قبر و مخلوق بودن بهشت و جهنم و شفاعت .
توضيح :
مراد از معراج عروج حضرت رسول اكرم (ص ) است بملاء اعلا در يكشب و ديدن آياتپروردگار عالميان و تكلم نمودن خداوند تعالى با آنحضرت . و مراد از شفاعت ، شفاعت ووساطت حضرت خاتم الانبياء (ص ) و ساير پيغمبران و ائمه معصومين (ع ) و مومنين استباذن پروردگار عالميان در روز قيامت از اهل كبائر و معاصى ازاهل توحيد. و راجع باين چهار چيز كه در حديث شريف مذكور شد اخبار بسيارى وارد شدهاست كه اين مختصر گنجايش نقل آنها را ندارد طالبين بكتب مفصله مراجعه نمايند.


چهاردهم :

در موعظه حضرت لقمان بفرزندش بچهار چيز:
حضرت لقمان فرمود بفرزندش اى فرزند عزيز من بدانكه من چهار صد پيغمبر را خدمتنمودم و از كلام آنها چهار جمله فرا گرفتم و آن چهار كلمه اين است .
هر وقت در نماز باشى پس حفظ كن دل خود را. و هر وقت در خانه غير باشى پس حفظ كنچشم خود را. و هرگاه در ميان مردم باشى پس حفظ كن زبان خود را.
مولف گويد كه كلمات حكمت آميز لقمان بسيار و ضربالمثل است . و خداوند متعال يك سوره تمام در قرآن بنام سوره لقمان بر حبيبش حضرترسول اكرم (ص ) نازل فرموده و در آن سوره شش آيه راجع بكلمات حكمت آميز آنبزرگوار بيان شده است . و در اخبار كلمات حكمت آميز آنحضرت مختلفنقل شده .
بنا بر نقلى هفت هزار كلمه و بنا بر نقل ديگر چنانچه در نفخات الرحمن است ده هزار كلمهكه هر كلمه از آن مساوى است با آنچه در اين عالم است . و ما براى تكثير فايدهبنقل چند كلمه از كلمات حكمت آميز آن حضرت تبرك ميجوئيم
در قصص الانبياء مرحوم سيد نعمت الله جزائرى است كه فرمود حضرت لقمان بفرزندش.
اى فرزند عزيزم ياد گرفتم هفت هزار كلمه از حكمت را پس حفظ كن چهار چيز از آنها را وسير كردن با من بسوى بهشت .
اول محكم كن كشتى خود را زيرا دريا عميق است . دوم سبك كن بار خود را زيرا گردنه ها ومنازل بسيار دشوار و هولناك است . سوم زياد كن زاد و توشه خود را بدرستيكه سفر دوراست .
چهارم خالص كن عمل خود را زيرا فاقد و بازرسعمل بينا است .
در تفسير نفخات الرحمن است كه حكايت شده كه حضرت لقمان فرمود خدمت چهار هزارپيغمبر رسيدم و اختيار نمودم از كلمات ايشان هشت كلمه را.
اگر در نماز باشى حفظ كن دل خود را. و اگر در طعام و سر سفره باشى حفظ كن حلقخود را و اگر در خانه غير باشى حفظ كن دو چشم خود را. و اگر در ميان مردم باشى حفظكن زبان خود را. و متذكر باش دو چيز را و فراموش ‍ كن دو چيز را. و اما آندو كه بايدمتذكر باشى آنها را پس آن ياد خداوند و مردن است .
و اما آندو كه بايد فراموش كنى آنها را پس آن احسان تو در حق غير و ديگرى بدى غيردر حق تو است .
گفته شد بلقمان كه بچه چيز رسيدى باين پايه از حكمت .
گفت براستگوئى و اداء امانت كردن و ترك نمودن گفتار و كردار بى فايده
گفته شد كه اول چيزيكه از حكمت لقمان ظاهر شد اين بود كه مولاى او گفت اى لقمانگوسفندى را ذبح كن و پاكيزه ترين چيز او را بياور. حضرت لقمان زبان ودل را آورد. گفت گوسفند ديگرى ذبح كن و بدترين چيز او را بياور. لقمان زبان ودل را آورد. پس مولاى او تعجب كرد و گفت اين چگونه مى شود؟ لقمان فرمود كه هيچ چيزپاكيزه تر از اين دو نيست اگر پاك باشند.
و بدتر از اين دو نيست اگر خبيث و بد باشند. پس تحسين كرد كلام او را و آزادش نمودبعضى گفتند لقمان بسفرى رفت چون برگشت غلام خود راه ديد. از پدر خود جويا شدگفت مرد گفت اختيارم با خودم شد. از مادر خود پرسيد گفت مرد همى كه داشتم بر طرفشد. گفت خواهرم چه شد گفت مرد گفت عورتم پوشيده شد. گفت زنم چه شد گفت مرد گفتبسترم تازه شد. گفت برادرم چه شد گفت مرد گفت كمرم دوتا شد و پروبالم شكستهشد. گفت پسرم چه شد گفت مرد گفت دلم پاره شد.
مولف گويد كه از فرمايش حضرت لقمان معلوم شد كه هيچ مصيبت و داغى در بزرگىبداغ فرزند و برادر نمى رسد
در روز عاشورا بالين سر فرزندش حضرت على اكبر فرمود.
بعد از تو خاك بر سر دنيا و زندگانى دنيا.
و چون برادر خود ابى الفضل العباس (ع ) را با بدن پاره پاره و مجروح و فرقشكافته و دستهاى مقطوع ديد بگريست و فرمود:
اكنون كمرم شكست و تدبير و چاره ام گسسته شد و اميدم منقطع گرديد. و چه خوب گفتهاست در اين مقام :

از من دو دست بر كمر و از تو بر زمين
دست دگر كجاست كه خاكى بسر كنم
از من شكسته قامت و از تو بروى خاك
كوقامت دگر كه خواهر زارت خبر كنم
چشم تو غرقه خون شده از من ز خوندل
كو ديده دگر كه برويت نظر كنم
عباس خوس بخواب شدى راحت از جهان
اما بگو چه چاره من خونجگر كنم

پانزدهم :

در اخبار حضرت رسول خدا (ص ) از احوال مردمان آخر الزمان و گرفتارى آنها.
حضرت رسولاكرم (ص ) فرمود كه بيايد بر مردم زمانيكه اكرام نميكنند علما را مگر بجامه نيكو. ونمى شنوند قرآن را مگر بصوت خوب و خدا را عبادت نمى كنند مگر در ماه رمضان . براىزنهاى آنها حيائى نيست . و براى فقرا آنها صبر و شكيبائى نيست . و براى ثروتمندانآنها سخاوتى نيست . بچيز كم قانع نمى شوند و بچيز زياد سير نمى شوند. همت آنهاشكمهايشان است . و دين آنها درهم و پول است . و زنانشان قبله آنهاست و خانه آنهامسجدهاى آنها است .
فرار مى كنند از علما مثل فرار كردن گوسفند از گرگ .
پس هرگاه اينطور شدند و اين صفات در آنها پيدا شد خداوند مبتلا كند آنها را به خصلتو بلا.
اول بركت را از اموال آنها بردارد. دوم خداوند مسلط گرداند بر آنها سلطان ظالمى را.سوم بيرون ميروند از دنيا بدون ايمان . مولف گويد كه اخبار بسيارى از حضرترسول اكرم (ص ) و حضرت اميرالمومنين و ائمه طاهرين راجع بهاحوال و اوضاع مردمان آخر الزمان و علائم ظهور حضرت بقيه الله فى الارضين صاحبالعصر و الزمان (ع ) و حوادث ديگر تا روز قيامت رسيده است كه آنها را اخبار غيبيهگويند. و علامه مجلسى رحمه الله تعالى در بحار الانوار در جلد 6 و 7 و 9 و 13 وساير مجلدات آن نقل فرموده است و حقير هم مقدارى از آنها در فوائد القميهنقل نموده ام . و چون اين مختصر گنجايش ذكر آنها را ندارد به روايت اكتفا نموده كتاب خودرا به آنها زينت مى دهيم .
ام هانى كه خواهر حضرت اميرالمومنين (ع ) است از پيغمبر خدا (ص )روايت كرده كهآنحضرت فرمود مى آيد بر مردم زمانى كه هرگاه بشنوى اسم مردى را بهتر از آن استكه ملاقات كنى او را.
و هرگاه ملاقات كنى او را بهتر است از آنكه تجربه و امتحان نمائى او را.
و اگر تجربه كنى او را اظهار كند براى تو حالاتى را. دين آنها درهم وپول است . و همت آنها شكمهاى ايشان است و قبله آنها زنها است . براى پاره نانى ركوع وتواضع مى كنند و براى درهم و پول سجده مى كنند. حيران و سرگردان و مستند نهمسلمانند آنها و نه فصارى . شيخ بزرگوار جناب احمد بن فهد حلى (ره ) در كتابتحصين از عبدالله بن مسعود روايت كرده است كه فرمود حضرترسول خدا (ص ) كه مى آيد البته بر مردم زمانيكه سالم نمى ماند براى صاحب دينىدينش مگر كسيكه فرار كند از جاى بلندى ديگر و از سوراخى بسوراخ ديگر مانند روباهبه آشيانه و لانه خود. اصحاب عرض كردند يارسول الله (ص ) آن زمان چه وقت خواهد بود.
فرمود زمانيكه نرسد او بمعيشت و زندگانى مگر بمعصيت كردن خداوند تعالى .
پس در آنوقت حلال شود عروبت و زن نگرفتن . اصحاب عرض كردند يارسول الله (ص ) امر فرمودى ما را به ازدواج و زن گرفتن . فرمود آرى ولكن هرگاهبرسد آن زمان پس هلاك مرد بر دست والدين او خواهد بود.
پس اگر پدر و مادر ندارد بر دست زن و فرزندش خواهد بود پس اگر براى او زن وفرزندى نيست بر دست خويشان و همسايگان او خواهد بود اصحاب عرض كردند اينچگونه خواهد بود يا رسول الله (ص ).
فرمود سرزنش مى كنند او را براى تنگى معيشت و تكليف مى كنند او را بچيزيكه طاقتندارد تا اينكه وارد مى كنند او را در موارد هلاكت .
دركتاب جنه العاليه فرموده است كه در يكى از مجامع معتبر است كه از حضرت اميرالمومنين (ع ) روايت است كه روزى جناب رسول خدا (ص ‍ )در ميان اصحاب خود نشستهبودند و ميگريستند.
اصحاب از سبب گريه آن بزرگوار سوال نمودند آنجناب فرمود در اين ساعت جابر بنعبدالله انصارى وارد شود و هفت خواب ديده باشد و از من تعبير آنها راسوال نمايد.
خوابهاى جابر مرا بگريه در آورده است در اين سخن بودند كه جابر وارد شد. حضرتفرمودند يا جابر خوابهائى را كه ديده اى خودت آنها را ميگوئى يا من آنها را با تعبيربيان كنم .
جابر عرض كرد جان من فداى تو باد يا رسول الله (ص ) شما بيان فرمائيد.
حضرت فرمود يا جابر: اول در خواب ديدى كه بتان زرين بر تخمهاى سيمين نشسته اند.
عرض كرد چنين است يا رسول الله (ص ) فرمود تعبيرش آنستكه در آخر الزمان كافرانبر مسلمانان غلبه خواهند نمود.
دويم در خواب ديدى كه گاوان فربه علف مى خورند ولكن روث و سرگين دفع نمىنمايند. عرض كرد چنين است يا رسول الله (ص ) فرمود تعبيرش ‍ آنستكه زمانى بيايدبر امت من كه سلطان بظلم اموال آنها را بخورد و براه خير نفقه نمايد. سيم آنكه در خوابديدى كه اسبان فربه علف مى خورند و سرگين نمى اندازند. عرض كرد چنين است يارسول الله (ص ).
حضرت فرمود تعبيرش آنستكه زمانى بر امت خواهد آمد كه توانگرانمال خدا را بخورند و از درويشان منع نمايند.
چهارم در خواب ديدى كه حوض بزرگى است ولكن آبى در آن نيست معذلك در اطراف آنسبزه بسيارى روئيده بود.
عرض كرد چنين است يا رسول الله (ص ).
حضرت فرمود تعبيرش اين است كه در ميان امت عالمان بسيار پيدا شوند كه بركرسيهاىبلند نشسته و نيكو گويند و نيكو دانند اما خود بدان كار نكنند. پنجم در خواب ديدى كهبيماران بر سر تندرستان جمع شدند. عرض كرد چنين است يارسول الله (ص ) حضرت فرمود تعبيرش آنستكه درويشان آنزمان كه بيمارانند بدرسراى تندرستان كه توانگرانند جمع شوند براىسوال نمودن از حقوق خود. ششم در خواب ديدى كه از آسمان پارچه سفيدى آويزان شده وهر كس پاره اى از آن را در دست دارد و ميگويد آنچه را كه من در دست دارم از اين پارچه ازآن ديگران بهتر است و هر كسى از آنها اين سخن را ميگويد. عرض كرد چنين است يارسول الله (ص ) حضرت فرمود تعبيرش اين است كه امتان من بعد از من هفتاد و سه فرقهشوند يك مذهب و يك فرقه كه اهل بيت من بر آنست بر حق باشد و ديگران از آن مذاهب برباطل و خاسرو هالك باشند. و مع ذلك هر يك از آن مذاهب گويد مذهب من از ديگر مذاهب بهتراست و من بر حق و ديگران برباطلند. هفتم در خواب ديدى كه در آشيانه اى كبوترانبسيارى هستند ناگاه كبوتر سفيدى بيامد و ديگر كبوترها را از آشيانه بيرون نمود.عرض كرد چنين است يا رسول الله (ص ). حضرت فرمود تعبيرش آنست كه آن كبوترانسفيد اشاره بامام آخر الزمان باشد كه ظهور كند و نام او چون نام من و كنيه او چون كنيه منباشد. مردم تماما بدست آن جناب بر دين حق داخل شوند و مذاهب باطله را براندازد و دين حقرا رواج دهد.
دوم در فضيلت شب و روز عيد فطر و ثواب روزه داران و عبادت كنندگان ماه مبارك رمضاندر آن روز بزرگ و موعظه روز عيد فطر و آن در ضمن امورى بيان مى شود.
اول فضيلت شب و روز عيد فطر و اعمال آن بطور اختصار. بدانكه اعياد اسلامى چهار عيداست :
عيد فطر و عيد قربان و روز جمعه و عيد غدير و آنافضل همه عيدها است و مثل آن در ميان عيدها مثل ماه شب چهارده در ميان ستارگان است . و آنروزى است كه حضرت رسول اكرم (ص ) بامر خداوند عالميان در غدير خم حضرتاميرالمومنين (ع ) را به امامت و خلافت و وصايت تعيين فرمود و از مردم بيعت گرفتند و همهپيغمبران وصى خود را در آنروز تعيين مى كردند. و نيزافضل شبها بعد از شب قدر چهار شب است شب عيد فطر و عيد قربان و شباول ماه رجب و نيمه شعبان . چنانچه از حضرت صادق از آباء گرامش از حضرت اميرالمومنين (ع ) مروى است كه آن حضرت را خوش مى آيد و دوست مى داشت كه فارغ سازد خودرا در چهار شب در تمام سال يعنى احيا بدارد آن شبها را بعبادت . و آن چهار شب : شباول رجب و شب نيمه شعبان و شب عيد فطر و شب عيد قربان بود. پس ‍ بنابراين روز عيدفطر يكى از آن چهار عيد بزرگ اسلامى است . و شب آن يكى از آن چهار شبى است كه احياآن مستحب و امتياز مخصوصى براى عبادت دارد كه در فضيلت و ثواب عبادت آن احاديثبسيار وارد شده . وروايت شده آن شب كمتر از شب قدر نيست و امااعمال و ادعيه وارده در شب و روز عيد فطر پس آن بسيار است كه در كتب مفصله بيان شده ودر اينجا اكتفا مى شود به چند چيز:
اول غسل در شب و روز آن . دوم احيا آن شب به نماز و دعا و استغفار وسوال از حقتعالى حوائج دنيا و آخرت را و بيتوته در مسجد نمودن سوم در عقب نماز مغربو عشا و نماز صبح و بعد از نماز عيد بخواند اين تكبيرات را:
چهارم بخواند زيارت حضرت سيدالشهدا (ع ) را در شب و روز آن كه فضيلت بسيار دارد
پنجم ده مرتبه بخواند ذكر يا دائم الفضل را كه در شب جمعه و عيد قربان هم وارد شدهاست .
ششم بخواند نمازهاى وارده در اين شب را كه ثواب بسيارى دارد
هفتم بخواند نماز روز عيد فطر را و آن دو ركعت است در ركعتاول بعد از حمد و سوره و قبل از ركوع پنج قنوت و در ركعت دوم بعد از حمد و سوره وقبل از ركوع چهار قنوت بخواند.
هر دعائى كه در قنوت بخواند كافى است . هشتمقبل از رفتن بمصلى افطار كند و لباسهاى نيكو و پاكيزه بپوشد و بوى خوشاستعمال كند
نهم دعاهاى وارده در اين روز را بخواند مخصوصا دعاى ندبه و دعاى 46 صحيفه سجاديهرا
دهم اخراج كردن زكوه فطره است از خود و هر كه نان خور او است هر سرى يك من تبريز ازگندم و جو و خرما و كشمش يا قيمت يكى از آنها بتفصيلى كه در رساله هاى علميه مذكوراست .
و بدانكه زكوه فطره واجب موكد است و شرطقبول روزه ماه رمضان و سبب حفظ تا سال ديگر است و خداوند تعالى آنرا مقدم بر نمازذكر فرموده در اين آيه شريفه
دوم در فضيلت روزه داران و اجر وثواب آنها در عيد فطر و بشارت خداوند عالميان بهآنها. و در اين باب روايات بسيار وارد شده است ولىبنقل دو روايت تبرك مى جوئيم .
مرحوم صدوق عليه الرحمه بسند خود از حضرت صادق از آباء گرامش ‍نقل فرموده كه حضرت اميرالمومنين (ع ) در روز عيد فطرى براى مردم خطبه اى خواند. پسفرمود ايها الناس بدرستيكه روز شما روزى است كه نيكوكاران ثواب داده مى شوند وبدكاران زيان مى برند در آن . و امروز شبيه ترين روزى است به روز قيامت شما. پسياد كنيد بخروج خود از منزلهاى خودتان بسوى مصلى وقت خروج خود را از قبرها بجانبپروردگار خود و ياد كنيد ايستادن خود را در مصلى وقت ايستادن خودتان را درمقابل پروردگار خود.
و ياد كنيد برجوع خود در منزلهايتان وقت رجوع خود را بمنزلهاى خود در بهشت يا جهنم .
و بدانيد اى بندگان خدا كمتر چيزيكه براى مردان روزه دار و زنان روزه دار است اين استكه ندا مى كند ملكى آنها را در آخر روز ماه رمضان بشارت باد شما را اى بندگان خدا.
پس بتحقيق كه آمرزيد خداوند گناهان گذشته شما را پس ملاحظه كنيد چگونه خواهيد بوددر آينده .
دوم علامه مجلسى عليه الرحمه در زاد المعاد ص 185نقل فرموده است .
و چون شب عيد فطر مى شود و آن را شب جوائز مى گويند خدا مزد مى دهدعمل كنندگان ماه رمضان را بى حساب .
و چون بامداد روز عيد مى شود حقتعالى ملائكه بسيار در جميع شهرها مى فرستد كه برزمين مى آيند و بر سر كوچه ها و بازارها و راهها مى ايستند. و مى گويند اى امت محمد (ص) بيرون رويد بسوى درگاه پروردگار كريمى كه عطاهاى بزرگ مى بخشد و گناهانعظيم را مى آمرزد
پس چون بمصلى بروند براى نماز عيد حقتعالى بملائكه مى گويد اى ملائكه من چيستجز اى مزدور هر گاه عمل خود را بكند. ملائكه مى گويند اى خداوند ما جزاى او آنست كهمزدش تمام داده شود. حقتعالى مى گويد اى ملائكه من شما را گواه مى گيرم كه ثوابايشانرا از روزه روزهاى ماه رمضان و عبادت شبهاى آن عطا كردم كه از ايشان راضى شدم وگناهان ايشان را آمرزيدم .
پس ندا مى فرمايد مومنانيرا كه در آن مجمع حاضر شده اند كه اى بندگان من هر چهخواهيد از من سوال كنيد. بعزت و جلال خود سوگند ياد مى كنم كه در اين مجمع شما هرحاجت كه براى آخرت و دنياى خود سوال كنيد البته عطا مى كنم
و عيبهاى شما را مى پوشانم تا از من روگردان نشويد و مزدهاى شما را مضاعف مى دهم
و شما را در ميان گناهكاران رسوا نمى گردانم برگرديد از مصلى آمرزيده .
بدرسيتكه خوشنود گردانيديد مرا و خوشنود شدم از شما.
پس ملائكه مسرور و شاد مى شوند و يكديگر را مباركباد مى گويند به آنچه حقتعالى بهامت محمد (ص ) عطا كرد
سوم در موعظه روز عيد فطر بعد از نماز عيد. بدانكه مستحب است بعد از نماز دو خطبهخوانده شود و بعد از خطبه امام جماعت احكام عيد فطر را بيان كند و مردم را موعظه نمايد واحاديث مناسب براى موعظه بسيار است .
ولى شايد مناسب تر از همه همان قسمت آخر خطبهاول باشد كه از حضرت امير المومنين (ع ) نقل شده است و آنحضرت آنرا بعد از نماز عيدخوانده است .
و ما براى تكثير فايده بنقل قسمت آخر خطبه شريفه تبرك مى جوئيم تا از خواندن وشنيدن آن همه مومنين بهرمند گردند
آگاه باشيد بدرستيكه امروز روزى است كه خداوند قرار داده آنرا براى شما عيد و قرارداده شما را براى آنروز اهل و شايسته .
پس ياد كنيد خدا را تا ياد كند شما را. و بخوانيد خدا را تا مستجاب كند براى شما و اداكنيد فطره خود را زيرا كه آن سنت پيغمبر شما و فريضه واجب و لازم از پروردگار شمااست .
پس بايد ادا كند هر مردى از شما از خود و عيال و نان خور خود همه آنها از مرد و زن وصغير و كبير و آزاد و بنده آنها از هر انسانى و فردى از آنها يك صاع از گندم يا يكصاع از خرما يا يك صاع از جو.
(يك صاع 4 مد است كه يك من تبريز و 3 كيلو مى شود تقريبا) (بعد از بيان زكوه فطرهآنحضرت هفت چيز از واجبات را شمردند با تاكيد درعمل نمودن به آنها و هفت چيز از محرمات را بيان كردند با تاكيد در ترك كردن آنها) وفرمود اطاعت كنيد خدا را در آنچه واجب فرموده بر شما و امر كرده شما را به آن
از اقامه نماز و دادن زكوه و حج خانه خدا و روزه گرفتن ماه رمضان .
وامر به معروف و نهى از منكر و احسان نمودن بزبان خود و آنچه مملوك شما است . و اطاعتنمائيد خدا را آنچه نهى كرده شما را از آن از قذف و اتهام زن عفيفه .
و بجا آوردن فاحشه و آشاميدن خمر و مسكرات و كم دادن دركيل و نقصان در ترازو و ميزان و شهادت دروغ و فرار از جنگ . خداوند ما و شما را حفظنمايد و نگهدارد بوسيله تقوى و قرار دهد آخرت را بهتر از براى ما و شما از دنيا همانانيكوترين حديث و بليغ ‌ترين موعظه متقين و پرهيزكاران كتاب خداوند عزيز و حكيم است .پناه ميبرم بخدا از شرشيطان رجيم . بنام خداونديكه مهربان است در دنيا بر مومن و كافرو مهربان است در آخرت بر مومن و بس
بگو يا محمد خدا يكى است خدا بى نياز است و همه محتاج او هستند خدا فرزند ندارد وفرزند كسى نيست و نباشد احدى براى او همتا و كفوى
سيم در فضيلت و اهميت نماز و اينكه نماز ستون دين و معراج مومن واول از فروع دين است . بدانكه نماز بهتريناعمال است نزد خداوند تعالى . و نماز آخر چيزيست كه پيغمبران در باب آن وصيت مىكردند و آن عمود دين است هرگاه او قبول شود ما سواى آنقبول مى شود و اگر نماز قبول نشود ساير اعمال نيزقبول نشود.
و نماز اولين چيزيست كه در ميان اعمال بنى آدم به آن نظر مى كنند پس اگر صحيح شدنظر بساير اعمال او كنند و اگر صحيح نباشد ديگر نظر در بقيهاعمال او ننمايند. و چون روز قيامت شود بنده را بخوانند واول چيزيكه از او سوال كنند نماز است
پس اگر نماز را در دنيا كامل و تمام بجا آورده باشد آسوده و الا او را در آتش ‍ افكنند
و در حديث صحيح است كه حضرت صادق (ع ) فرمود كه من بعد از معرفت چيزى راافضل از نماز نمى دانم و استشهاد فرمود بكلام حضرت عيسى (ع ) كه گفت :
و شيخ طوسى (ره ) از آنحضرت نقل كرده كه فرمود نماز فريضهمقابل است نزد خداوند باهزار حج و هزار عمره كه مبرور ومقبول باشد. و روايات بسيار وارد شده در تاكيد كردن بنماز و محافظت بر آن و بجاآوردن آن در اول وقت و آنكه هر كه استخفاف كند در حكم تارك نماز است . و از رسولخدا(ص ) مرويست كه فرمود از من نيست كسى كه استخفاف كند به نماز خود و آنرا سبك شمرد
و نيز فرمود شفاعت من نمى رسد بكسيكه استخفاف به نماز كند
و فرمود نماز خود را ضايع مى كند پس بدرستيكه هر كه ضايع كند نماز خود را محشورشود با قارون و هامان و حق است بر خدا كه او را با منافقينداخل در آتش كند و حضرت امير المومنين (ع ) در آخر وصيت خود فرمود:
از خدا بترسيد از خدا بترسيد درباره نماز زيرا كه نماز بهترينعمل و ستون دين شما است . و وارد شد كه وقتىرسول خدا (ص ) در مسجد نشسته بود كه مردىداخل مسجد شد و به نماز ايستاد و نماز خود را بجا آورد در حالتيكه ركوع و سجود آنراتمام نكرد
حضرت فرمود نقر كنقر الغراب حاصل معنى آنكه اين مرد سرى بر زمين زدمثل كلاغ كه منقار بر زمين زند پس فرمود اگر بميرد اين مرد و نمازش بهمين نحو باشدهر آينه بر غير دين من خواهد مرد و بالجمله آنچه در باب نماز و فضيلت خواند آن و مذمتتارك و ضايع كننده آن وارد شده زياده از آنست كه احصاء شود و يا تحرير گردد
وليكن در اينجا بنقل يك حديث كه آخر وصيت امام صادق (ع ) رئيس ‍ مذهب است تبرك مىجوئيم
ابوبصير گويد حدمت ام حميده (والده ماجده حضرت موسى بن جعفر (ع ) رسيدم كه تعزيتبگويم او را به شهادت حضرت صادق (ع ). پس آن مخدره گريست و من هم از گريه اوگريستم پس فرمود يا ابا محمد اگر ميديدى حضرت صادق را در وقت شهادت هر آينه امرعجيبى را مشاهده ميكردى
چشمان خود را گشود پس فرمود جمع كنيد هر كسيكه بين من و او قرابت و خويشى است .فرمود پس ما هيچيك از آنها را وانگذاشتيم مگر اينكه جمع كرديم
پس آنحضرت نظرى افكنده بسوى ايشان و فرمود.
همانا شفاعت ما نخواهد رسيد بكسيكه استخفاف كند بنماز. يعنى نماز را خوار و سبك شمردو اعتنا و اهتمام به آن نداشته باشد
مولف گويد بس است در اهميت و فضيلت نماز كه حضرترسول خدا (ص ) در خطبه ماه رمضان فرمودند كه خداوند قسم ياد كرده به عزت وجلال خود كه عذاب نكند نماز گزاران و سجده كنندگان را.
تذييل و تزيين
مولف گويد مناسب ديدم براى تكثير فايده نقل نمايم بعض ادعيه و اذكار موجزه و خواصبعض سوره قرآنيه و ختومات مجربه كه خواندن آنها هميشه او قات مناسب ومشتمل بر آثار و فوائد بسيار است
و تبرك مى جوئيم به چهارده چيز بعدد 14 معصوم صلوات الله عليهم اجمعين و كتاب خودرا به آنها زينت مى دهيم


اول :

از حضرت امير المومنين (ع ) منقول است كه مردى را ديد كه مى خواند از روى دفترىدعاى طولانى
حضرت فرمود اى مرد آنخدائيكه مى شنود كثير را جواب ميدهد ازقليل
آن شخص عرض كرد اى مولاى من ميفرمائى چكنم فرمود بگو:
الحمد لله على كل نعمه .
واسئل الله من كل خير.
و اعوذ بالله من كل شر و استغفرالله من كل ذنب .
مفاتيح ص 572


دوم :

دعاى حضرت ابى ذر (ره ) كه در ميان اهل آسمانها معروف است
چنانچه جبرئيل (ع ) حضور رسول خدا (ص ) عرض كرد بدرستيكه او را دعائى هست كه درميان اهل آسمانها معروف است .
و آن دعا اين است .


سيم :

در ثواب خواندن سوره توحيد و آثار آن
منتهى الامال ص 85
بدانكه خواندن سوره توحيد بعد از نمازها و وقت مسافرت و خوابيدن و در جميع حالاتثواب بسيار و فوائد و آثار فراوانى دارد
و بجهت هر حاجت از مقاتل مرويست كه مدت هفت روز بعد از نماز صبح هر روز يك صد مرتبهسوره توحيد بخواند بدون تكلم باخضوع و خشوع هنوز تمام نشده باشد كه حاجتش برآورده شود.


چهارم :

در ثواب خواندن سوره انا انزلنا و آثار و فوائد آن
از حضرت صادق (ع ) مروى است هر كه مداومت كند به اين سوره روزى او را از جائى رسدكه گمان نداشته باشد و به جهت وسعت رزق هر روزى ده مرتبه بعد از نماز صبحبخواند و قدرت حق را مشاهده نمايد
و حضرت صادق (ع ) فرمود هر كه سوره انا انزلنا را در نماز فريضه بخواند منادى ازجانب پروردگار او را ندا كند كه خدا گناهان گذشته تو را آمرزيدعمل از سر گير


پنجم :

در فوائد و آثار خواندن سوره مباركه حشر
از حضرت صادق (ع ) منقول است كه هر سوره حشر را از براى قضا حوائج و بر آمدنامور عظيم چهل روز هر روز يك مرتبه بخواند حاجتش برآيد و كارش رواج گيرد.
و اگر يك روز فوت شود ختم را از سر گيرد و بسيارى از اكابر علما از مجريات شمردهاند
قرآن كشف الايات ص 61


ششم :

حضرت امير المومنين (ع ) فرمود هر كه بخواند صد آيه از قرآن را از هر سوره كهباشد پس بگويد هفت مرتبه يا الله
پس اگر بخواند بر سنگى خدا بشكافد آنرا انشاء الله تعالى


هفتم :

در اعماليكه بجا آوردن آنها سبب توفيق زيارت بيت الله الحرام است
اول گفتن بعد از هر نماز واجب اللهم صل على محمد وآل محمد
دوم گفتن ماشاء الله هزار مرتبه در يك مجلس
سوم خواندن سوره حج هر سه روز يك مرتبه تا يكسال چنانچه از حضرت صادق (ع ) روايت است كه فرمود هر كه بخواند سوره حچ را درهر روز بسر نميرود سالش تا اينكه بيرون رود به بيت الله الحرام .
چهارم خواندن سوره عم را تا يكسال چنانچه از حضرت صادق (ع )منقول است كه هر كه مداومت نمايد هر روز بر خواندن آنسال تمام نشده باشد كه زيارت نمايد بيت الله الحرام را انشاءالله تعالى


هشتم :

در روايت است كه هر كه بعد از نماز ظهر و نماز صبح در روز جمعه و غير جمعه بگويداللهم صل على محمد و آل محمد و عجل فرجهم نميرد تا حضرت قائم را دريابد. و اگرصد مرتبه اين صلوات را بخواند حقتعالى شصت حاجت او را بر آورد سى از حاجات دنيا وسى از حاجات آخرت .


نهم :

روايت شده از ائمه (ع ) كه هر كه در روز جمعه دو ركعت نماز كند بعد از نماز ظهربخواند در هر ركعت بعد از حمد هفت مرتبه قل هوالله احد و بعد از نماز بگويد:
تا جمعه ديگر بلا و فتنه اى باو نرسد و حقتعالى جمع كند ميان او و محمد (ص ) وابراهيم (ع )
و نظير اين نماز است نماز شب قدر يعنى 19 و 21 و 23 ماه رمضان در تمام آن سه شب دوركعت نماز بخواند هر ركعتى حمد و هفت قل هو الله احد و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفارنمايد كه ثواب بسيارى براى آن وارد شده است .


دهم :

بسند معتبر روايت شده از حضرت رسول (ص ) كه فرمود هر كه روز صد مرتبهبگويد لااله الا الله الملك الحق المبين امان يابد از فقر و وحشت قبر و توانگرى باو روىآورد درهاى بهشت بر روى او گشوده شود. و از حضرت امير المومنين (ع ) مروى است كههركه روزى سى مرتبه بگويد سبحان الله خداوند او را هفتاد نوع بلا حفظ نمايد كهآسانتر آنها فقر و پريشانى است


يازدهم :

خواندن نماز حضرت امير المومنين (ع ) و مام زمان (ع ) و جعفر طيار و نماز شب و مداومتبزيارت عاشورا و جامعه و دعا توسل و سوره يس و واقعه مواظبت بهر كدام براىتوسعه در زندگانى و بر طرف شدن گرفتاريها و رسيدن بمقاصد عاليه و بر آمدنحوائج دنيا و آخرت بسيار مفيد و مجرب است .


دوازدهم :

در امالى صدوق است كه حضرت صادق (ع ) فرمود هر كه سه مرتبه در سجده بگويديا الله يا رباه يا سيداه از جانب خطاب رسد لبيكسوال كن حاجت خود را بر آورده است .


سيزدهم :

مرويست كه هركس در سجده چهارده بار بگويد يا وهاب حقتعالى او را غنى گرداند
و از حضرت صادق (ع ) منقول است كه هر كه كارى را پيش آيد پنج بار بگويد ربناحقتعالى مهم او را كفايت نمايد.


چهاردهم :

چون مطلبى بخواهى بسجده رو و هفت بار بگو يا ارحم الراحمين فىالحال مطلب بر آيد.
نوع ديگر وضو ساخته سر به آسمان نمايد و سه بار بگويد بسم الله الرحمنالرحيم البته آن مطلب برآيد


تمام شد آنچه مقدر بود ثبت آن در اين اوراق الحمدلله اولا و آخرا و ظاهرا و باطنا.
عباس بن على اكبر ايمانى قمى المعروف به جهرودى غفرالله ذنوبهما وذنوب جميعالمومنين و المومنات بحق سيدنا محمد و آله الطاهرين (ص ).


fehrest page

back page

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation