صدوق در كمال الدين از ابراهيم كوفى روايت نموده كه گفت خدمت حضرت امام صادقعليه السلام نشسته بودم ديدم موسى بن جعفر عليه السلام كه در آن وقت بچه بود واردگشت و من جا از برخاستم سر مبارك او را بوسيدم و سپس نشستم حضرت صادق عليهالسلام فرمود اى ابو ابراهيم اين كودك بعد از من امام تو است آگاه باش كه قومىدرباره او از دين خود منحرف مى شوند و جمعى ديگر به سعادت مى رسند خداوندقاتل او را لعنت و عذاب او را افزون گرداند آگاه باش كه خداوند بعد از كارهاى عجيبىكه از راه حسد بر وى مى گذرد كسى را كه در زمان خود بهترين مردم روى زمين باشد ازصلب او پديد آورد خداوند آنچه را خواسته است عملى مى سازد هر چنداهل شرك ناخوش بدارند خداوند بقيه دوازده امام مهدى سلام الله عليه را كه بهبزرگوارى ممتاز گردانيده و جايگاه مقدسى به آنها روزى نموده از وى بوجود آورد كسىكه منتظر ظهور امام دوازدهم باشد مانند كسى است كه با شمشير برهنه در ركاب پيغمبردشمن را از حضرتش دفع مى كند. در اين وقت مردى از دوستان اميه وارد گشت و حضرت همسخن خود را قطع فرمود بعد از آن پانزده مرتبه خدمت امام صادق عليه السلام رسيدمديدم حضرت نشسته است در آن حال فرمود اى ابو ابراهيم ... او كسى است بعد از تنگىطاقت فرسا و بلا و ظلم طولانى شيعيان خود را از غم نجات مى دهد پس خوشبحال آنها كه آن زمان را درك كنند اى ابو ابراهيم همين قدر بس است ابوابراهيم گفت چنانخوش حال شدم كه هيچ گاه بدانگونه از خدمتش برنگشته بودم .(238)
شيخ الطائفه در غيبت از رفاعة بن موسى و معاويه بن وهب از حضرت صادق عليه السلامو آن حضرت از پيغمبر صلى الله عليه و آله روايت كرده كه فرمود خوشبحال كسى كه قائم اهل بيت مرا درك مى كنند در حالى كه پيش از قيامش از وى پيروى مىنموده دوست او را دوست مى داشته و از دشمنش بيزارى مى جسته و تمام ائمهقبل از او را دوست داشته است آنها رفيقان و دوستان من و گرامى ترين امت من مى باشند.رفاعه گفت : حضرت فرمود آنها در نزد من گرامى ترين خلق خدا هستند.(239)
نيز در غيبت شيخ طوسى از عبدالله بن سنان از حضرت امام جعفر صادق عليه السلامروايت كرده كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:سياءتى قوم من بعدكمالرجل الواحد منهم له اجر خمسين منكم يعنى مردمى بعد از شما خواهند آمد كه يك مرد آنهاثواب پنجاه نفر از شما دارند.
اصحاب عرض كردند يا رسول الله ما در جنگ بدر و احد و حنين در ركاب شما پيكار كردهايم قرآن در ميان ما نازل شده است (يعنى چطور مى شود كه مردمى بيايند كه يك نفر آنهاثواب پنجاه نفر ما را داشته باشد) فرمود آنچه را آنهامتحمل مى گردند اگر شما ببينيد نمى توانيد مانند آنها صبر كنيد.(240)
در غيبت نعمانى از حضرت صادق عليه السلام روايت مى كند كه فرمود صاحب الامر راغيبتى است كه هر كس در غيبت وى بخواهد دين خود را حفظ كندمثل اين است كه درخت خاردار قتاد را با دست خود از خار صاف كند سپس حضرت با دستاشاره كرد و فرمود اينطور و فرمود كدام يك از شما با دست خار درخت قتاد را چنگ زده استآنگاه كه يك لحظه سكوت نمود و سپس فرمود صاحب اين امر (قائمآل محمد) غائب مى شود پس به هنگام غيبت او بايد بندگان خدا از خدا بترسند و دين خود رااز دست ندهند.(241)
صدوق رحمة الله در كمال الدين از عبدالله بن سنان روايت مى كند كه حضرت صادقعليه السلام فرمود: عنقريب شبهه اى براى شما پديد مى آيد كه نه علامتى براىيافتن راه (حق ) هست و نه امامى كه (شما را) راهنمايى كند كسى جز آنها كه دعاى غريق مىخوانند از آن ورطه نجات نمى يابند عرض كردم دعا غريق چگونه است ؟ فرمود: مىگوئى :يا الله يا رحمن يا رحيم يا مقلب القلوب ثبت قلبى على دينك عرض كردميا مقلب القلوب و الابصار ثبت قلبى على دينك فرمود خداوند مقلب القلوب و الابصاراست ولى اينطور كه من مى گويم يا مقلب القلوب ثبت قلبى على دينك (242)
و نيز نعمانى در كتاب غيبت از ابوبصير و از حضرت صادق عليه السلام روايت مى كندكه روزى فرمود آيا شما را از چيزى مطلع نگردانم كه خداوندعمل بندگانش را جز به وسيله آن قبول نمى پذيرد من گفتم بفرماييد بدانيم آن چيست .فرمود آن گواهى دادن به يگانگى خدا و رسالت محمد صلى الله عليه و آله و اعتقاد بهآنچه خدا فرموده و دوستى ما و بيزارى از دشمنان ما ائمه و تسليم در برابر آنها وپارسائى و كوشش در امر دين صبر و انتظار براى ظهور او باشد و پرهيزكارى پيشهسازد و داراى اخلاق نيكو باشد و بدينگونه انتظار آن روز كشد اگر در اين حالت بميردو بعد از مرگ او قائم نمايد ثواب كسى دارد كه آن حضرت را درك كرده است پس سعىكنيد و منتظر باشيد خوش بحال شما اى مردمى كه خداوند شما رامشمول رحمت گردانيده است .(243)
قال تعالى نريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض نجعلهم ائمة و نجعلهمالوارثين و نمكن لهم فى الارض و نرى فرعون و هامان و جنودهما منهم ما كانوا يحذروناراده و مشيت ما بر اين قرار گرفته است كه بر مستضعفين در زمين منت نهيم و آنها رامشمول مواهب خود نمائيم و آنها را پيشوايان و وارثين روى زمين قرار دهيم آنها را نيرومند وقوى و صاحب قدرت و حكومتشان را مستقر و پابرجا سازيم و به فرعون و هامان ولشگريان آنها آنچه را از سوى مستضعفين بيم داشتند نشان دهيم .
از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام در تفسير آيه فوق وارد شده حضرت فرمود:همآل محمد صلى الله عليه و آله يبعث الله مهديهم بعد جهدهم فيعزهم ويذل عدوهم اين گروه آل محمد صلى الله عليه و آله هستند خداوند مهدى آنها را بعد اززحمت و فشارى كه بر آنان وارد مى شود بر مى انگيزد و به آنها عزت مى دهد و دشمنانرا ذليل و خوار مى كند.(244)
در حديثى از امام زين العابدين على بن الحسين مى خوانيم :و الذى بعث محمدا بالحقبشيرا و نذيرا ان الابرار اهل البيت و شيعتهم بمنزلة موسى و شيعته و ان عدونا و اشياعهبمنزلة فرعون و اشياعه سوگند به كسى كه محمد صلى الله عليه و آله را به حقبشارت دهنده و بيم دهنده قرار داد كه نيكان از مااهل البيت و پيروان آنها به منزله موسى و پيروان او هستند و دشمنان ما و پيروان آنها بهمنزله فرعون و پيروان او مى باشند. (سر انجام ما پيروز مى شويم و آنها نابود مىشوند و حكومت حق و عدالت از آن ما خواهد بود).(245)
فاصبر يا شيخى واءمر جميع شيعتى بالصبر فان الارض لله يورثها من يشاء منعباده و العاقبة للمتقين و السلام عليك و على جميع شيعتنا و رحمة الله و بركاته وحسبناالله و نعم الوكيل و نعم المولى و نعم النصيرپس اى شيخ من صبر كن و همهپيروان ما را به صبر دستور ده زيرا كه زمين براى خداست از بندگانش به هر كهبخواهد مى دهد و عاقبت براى پرهيزكاران است و سلام بر تو و بر همه پيروان و شيعيانما و بركت خدا بر شما باد و خدا ما را بس است و نيكووكيل است و دوست و يارى كننده خوبى است .
سوره اعراف آيه 128:قال موسى لقومه استعينوا بالله واصبروا ان الارض للهيورثها من يشاء من عباده و العاقبة للمتقين موسى به قوم خود گفت از خدا يارى جوئيد وصبر و استقامت پيشه كنيد كه زمين از آن خدا است و آن را به هر كس بخواهد (و شايستهبدانند) واگذار مى كند و سرانجام نيك براى پرهيزكاران است .
در روايتى كه در كتاب كافى از امام باقر عليه السلامنقل شده چنين مى خوانيم :قال وجدنا فى كتاب على صلوة الله عليه ان الارض للهيورثها من يشاء من عباده و العاقبة للمتقين انا و و اهلبيتى الذين اورثنا الله الارض و نحنالمتقون در كتاب على عليه السلام چنين يافتيم كه پس از تلاوت آيه ان الارض للهيورثها... فرمود من و اهل بيتم همان كسانى هستيم كه خداوند را به مامنتقل ساخته و مائيم پرهيزكاران .(246)
در كتاب كمال الدين از جابر جعفى و او از جابر بن عبدالله انصارى روايت مى كند پيغمبرصلى الله عليه و آله فرمود:المهدى من ولدى اسمه اسمى و كنيته كنيتى اشبه الناسبى خلقا و خلقا تكون له غيبة و حيرة تضل فيه الامم و ثميقبل كالشهاب الثاقب فيملاوها عدلا و قسطا كما ملئت ظلما و جورا
يعنى مهدى از اولاد من است نامش نام من و كنيه اش كنيه من مى باشد صورت و سيرتش ازهمه كس به من شبيه تر است غيبتى كند كه مردم دچار حيرت گردند و بسيارى از فرقه هاگمراه شوند. آنگاه مانند ستاره تابانى از پرده غيبت بدر آيد و زمين را پر ازعدل و داد كند آن كه پر از ظلم و جور و ستم شده باشد(247). و نيز دركمال الدين از حضرت باقر عليه السلام نقل كرده كه پيغمبر صلى الله عليه و آلهفرمود: خوش بحال كسى كه قائم اهل بيت مرا ببينند در غيبت و پيش از قيامش از وى پيروىكند و دوستانش را دوست و دشمنانش را دشمن بدارد اينان دوستان و رفقاى من هستند و روزقيامت نزد من بسيار گرامى مى باشند (248).
و نيز در آن كتاب از سعيد بن جبير از ابن عباس روايت نمود كه پيغمبر اكرم صلى اللهعليه و آله فرمود على بن ابيطالب پيشواى امت من است و بعد از من جانشين من خواهد بودقائم منتظر كه زمين را از عدل و داد پر گرداند چونانكه از ظلم و جور پر شده ازفرزندان او است بخدايى كه مرا براستى به پيغمبرى برانگيخته كسانى كه در زمانغيبت به وجود و ظهور او ثابت قدم بمانند از كبريت احمر كمياب تر مى باشند جابر بنعبدالله انصارى برخاست و عرض كرد يا رسول قائم كه فرزند شماست غائب مى شودفرمود آرى و الله و ليمحصن الله الذين امنوا و يمحق الكافرين (249) خداوند (بدانوسيله ) اهل ايمان را امتحان نموده خالص مى گرداند و كافران را آزمايش كرده از ميان مىبرد اى جابر اين از كارهاى عجيب خداوند و سرى از اسرار الهى است كه بر بندگانشپوشيده است پس از شك در كار خدا بپرهيز كه كفر است (250).
غيبت نعمانى از حضرت صادق عليه السلام روايت مى كند كه در زمان اميرالمؤ منين عليهالسلام وقتى آب فرات زياد شد حضرت با دو فرزندش امام حسن و امام حسين عليهماالسلام سوار شده و از قبيله ثقيف گذشتند مردم گفتند على آمده است آب را برگرداندحضرت فرمود من و اين دو پسرم شهيد خواهيم شد و خداوند در آخرالزمان مردى ازنسل من برانگيزد كه انتقام خون ما را بگيرد و از نظر غائب شود تااهل باطل شناخته شوند تا آنكه جاهل مى گويد: ما لله فىآل محمد من حاجة خداوند را به آل محمد حاجتى نيست (251).
هزار حيف نبودم بروز عاشورا...
|
ولى تلافى آن مى كنم بصبح و مساء
|
لاندبنك فى كل حال يا جداه
|
روا نبود كه طفلان پياده شمر سوار
|
بروى خار مغيلان روند در شب تار
|
طناب و غل بگذارند گردن بيمار
|
لاندبنك فى كل حال يا جداه
|
گهى بخانه خولى تو مهمان بودى
|
گهى بفكر يتيمان بى كسان بود
|
گهى بنيزه گهى بر سر سينان بودى
|
لاندبنك فى كل حال يا جداه
|
بى شفاعت امت تو تشنه جان دادى
|
لبان خويش دم چوب خيزران دادى
|
بشب قريب دو دستت بساربان دادى
|
لاندبنك فى كل حال يا جداه
|
در حديثى از امام باقر عليه السلام مى خوانيم كه فرمود:للعارف منكم هذا الاءمرالمنتظر له المحتسب فيه الخير كمن جاهدو الله مع قائمآل محمد صلى الله عليه و آله بسيفه ثم قالبل و الله كم مع رسول الله صلى الله عليه و آله بسيفه ثمقال الثالثة بل و الله كم استشهد مع رسول الله صلى الله عليه و آله فى فسطاطه وفيكم اية فى كتاب الله قلت اى اية جعلت فداكقال قول الله تعالى عزوجل والذين امنوا بالله و رسله اولئك هم الصديقون و الشهداءعند ربهم ... ثم قال صرتم و الله صادقين شهداء عند ربهم
آن كس از شما كه به مساءله ولايت آشنا باشد و در انتظار ظهور مهدى عليه السلام بهسر برد و خود را آماده (حكومت عدل جهانى او) سازد مانند كسى است كه با مهدىآل محمد صلى الله عليه و آله با سلاحش جهاد كرده باشد سپس فرمود بلكه به خداسوگند مانند كسى است كه همراه رسول الله صلى الله عليه و آله با سلاحش جهاد كردهباشد سپس براى مرتبه سوم افزود بلكه به خدا سوگند همانند كسى است كه بارسول الله صلى الله عليه و آله و در خيمه او شهيد شده باشد سپس افزود درباره شماآيه اى از قرآن نازل شده است (كه او مى گويد كدام آيه فدايت شوم فرمود اين سخنخداوند كه مى فرمايد: آنها كه ايمان به خدا و فرستادگانش آورده اند صديقين و شهداءنزد پروردگارتان هستيد(252).
آياتى كه در روايات اهل بيت تاءويل به ظهور حضرت ولى عصر امام زمان عليه السلامشده است :
قل ارايتم ان اصبح ماؤ كم غورا فمن ياءتيكم بماء معين مى فرمايد به آنها بگوبه من خبر دهيد اگر آبهاى مورد استفاده شما در زمين فرو رود چه كسى مى تواند آب جارىدر دسترس شما قرار دهد در رواياتى كه از ائمهاهل بيت عليهم السلام به ما رسيده آيه شريفه به ظهور مهدى عليه السلام وعدل جهان گستر او تفسير شده است از جمله در حديثى از امام باقر عليه السلام در تفسيراين آيه است :نزلت فى الامام القائم عليه السلاميقول ان اصبح امامكم غائبا عنكم لاتدرون اين هو فمن ياءتيكم بامام ظاهر ياءتيكم باخبارالسموات و الارض و حلال الله و حرامه ثم قال و الله ما جاءتاءويل هذه الاية و لابدان يجئى تاءويلهااين آيه درباره امامىنازل شده است كه قيام به عدل الهى مى كند (حضرت مهدى ) مى گويد اگر امام شماپنهان گردد و نمى دانيد كجاست چه كسى براى شما امامى مى فرستند كه اخبار آسمان هاو زمين و حلال و حرام خدا را براى شما شرح دهد سپس فرمود بخدا سوگندتاءويل اين آيه نيامد و سرانجام خواهد آمد(253).
ظاهر آيه شريفه مربوط به آب جارى است كه مايه حيات موجودات زنده است و باطن آيهمربوط به وجود مقدس امام و علم و عدالت جهان گستر او است كه آن نيز مايه حيات جامعهانسانى است و يكى از آيات قرآنى درباره امام زمان عليه السلامنازل شده آيه هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدين كله و لوكره المشركون يعنى خداوند فرستاده خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا بر همهدين ها غالب شود هر چند مشركين نخواهند. اين آيه نيز درباره قائمآل محمد است و او امامى است كه خداوند او را بر همه كيش ها غالب گرداند و او زمين را ازعدل و داد پر كند همچنان كه از ظلم و ستم پر شده است اين آيه نيز از آياتى است كهگفتيم تاءويلش بعد از تنزيل مى باشد.
در كتاب غيبت از ابوبصير روايت نموده كه گفت از امام هشتم از آيه هو الذىارسل رسوله بالهدى ... سؤ ال كردم فرمود هنوز موقعتاءويل آيه نرسيده است گفتم قربانت گردم كى موقع آن مى رسد انشاءالله هنگامى كهقائم قيام كند و چون قيام هر جا كافر و مشركى باشد ظهور او را ناخوش دارد تا جائيكهاگر كافر در دل سنگى پنهان شود سنگ صدا مى زند اى مؤ من كافر و يا مشركى در منپنهان شده او را بكش خداوند او را بيرون مى آورد و ياران قائم (عج ) او رابقتل مى رسانند(254).
يكى از آيات كه تاءويل امام زمان و ياران آن بزرگوار شده در سوره حج آيه41:الذين ان مكناهم فى الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزكوة و امروا بالمعروف و نهىعن المنكر و لله عاقبة الاموريعنى ياران خدا كسانى هستند كه هر گاه در زمين به آنهاقدرت بخشيديم نماز را برپا دارند و زكات را ادا مى كنند و امر به معروف و نهى ازمنكر مى نمايند و پايان همه كارها از آن خداست در بعضى روايات اسلامى آيه فوق بهحضرت مهدى عليه السلام و يارانش يا آل محمد صلى الله عليه و آله بطور عموم تفسيرشده است چنانكه از حديثى از امام باقر عليه السلام مى خوانيم كه در تفسير آيهالذين ان مكناهم فى الارض ... فرمود اين آيه تا آخر از آنآل محمد و مهدى عليه السلام و ياران او است يملكهم الله مشارق الارض و مغاربها ويظهر الدين و يميت الله به و باصحابه البدع والباطل كما امات الشقاة الحق حتى لايرى اين الظلم و ياءمرون بالمعروف و ينهون عنالمنكرخداوند شرق و غرب زمين را در سيطره حكومت آنها قرار مى دهد آيينش را آشكار مىسازد و به وسيله حضرت مهدى عليه السلام و يارانش بدعت وباطل را نابود مى كند آنچنانكه تبهكاران حق را نابود كرده بودند و آنچنان تبهكاران رانابود كرده بودند و آنچنان مى شود كه بر صفحه زمين اثرى از ظلم ديده نمى شود (چراكه ) آنها امر بمعروف و نهى از منكر مى كنند(255).
يكى از آيات قرآن مجيد درباره امام زمان عليه السلام آيه 14 سوره بقره است.فاستبقوا الخيرات اينما تكونوا ياءت بكم الله جميعا ان الله علىكل شى قدير
در نيكى ها و اعمال خير بر يكديگر سبقت بجوييد هر كجا باشيد خداوند شما را (براىپاداش و كيفر در مقابل اعمال نيك و بد در روز رستاخيز) حاضر مى كند زيرا او بر هركار توانا است در غيبت نعمانى از جضرت امام صادق عليه السلام روايت نموده كه فرموداين آيه درباره قائم آل محمد و ياران او نازل شده و آنها پيش از آنكه موقع آمدنشان معلومگردد اجتماع مى كنند(256).
نيز در غيبت نعمانى از عبدالعظيم حسنى روايت نموده كه گفت به حضرت امام محمد تقىعليه السلام عرض كردم من اميدوارم قائم آل محمد كه مى آيد و زمين را پر ازعدل و داد مى كند چنانكه پر از ظلم و ستم شده باشد شما باشيد فرمود اى ابوالقاسمهر يك از ما ائمه براى پيشرفت فرمان خدا قيام كرده ايم و راهنماى دين الهى مى باشيمولى آن قائم كه خداوند بوسيله او زمين را از دست كفار و منكران گرفته و پر ازعدل و داد مى كند من نيستم او كسى است كه ولادتش بر مردم پوشيده خواهد ماند و خودشغائب مى شود و افشاى نامش حرام است او در نام و كنيه هم نام پيغمبر خدا است و او است كهزمين برايش هموار مى گردد و هر امر دشوارى برايش آسان مى شود و سيصد و سيزده تناز يارانش به تعداد نفرات لشگر اسلام در جنگ بدر از نقاط دور زمين در اطرافش گردآيند چنانكه خداوند در اين آيه شريفه مى فرمايد:اينما تكونوا ياءت بكم الله جميعا انالله على كل شى قدير
يعنى هر كجا كه باشيد خداوند شما را حاضر مى كند زيرا او بر هر كارى توانا استچون عده اى در نزد وى اجتماع كنند كار او بالا گيرد و بعد از آنكه پيمان وفادارى ميان اوو يارانش كه ده هزار مرد مى باشد منعقد گرديد به فرمان الهى قيام مى نمايد چندان ازدشمنان خدا را به قتل رساند كه خداوند خشنود گردد عرض كردم آقا چگونه بدانيمخداوند خشنود شده است فرمود خداوند رحمتى بهدل وى مى فرستد و او مى داند كه ديگر خداوند از كشتن آنهمه دشمنان دين خشنود شده است(257).
كسانى كه حضرت ولى عصر امام زمان عليه السلام را در غيبت كبرى ديده اند.