بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب عرفان اسلامی جلد 4, استاد حسین انصاریان   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 - قالَ الصَّادِقُ
     02 - عرفان اسلامى / ج3
     03 - لباس در قرآن
     04 - لباس در روايات
     05 - لباس زنان
     06 - بدترين لباس
     07 - ستر عيب و كشف سر
     08 - باب هشتم
     09 - در آداب مسواك كردن
     10 - خشوع
     11 - در بيان مبرز
     12 - در بيان لباس
     13 - بهداشت روان
     14 - غسل معنوى
     15 - باب يازدهم
     16 - در راه خدمت به خلق
     17 - باب دوازدهم
     18 - پاكان و صديقان
     19 - كمالات على
     20 - رحمت و فضل الهى
     21 - علم حق
     22 - شقاوت ابدى
     FEHREST - عرفان اسلامي جلد چهارم
 

 

 
 

در بيان لباس

 

قالَ الصَّادِقُ (عليه السلام) :

 أَزْيَنُ اللِّباسِ لِلْمُؤْمِنينَ لِباسُ التَّقْوى وَأَنْعَمُهُ الإيمانُ قالَ اللهُ تَعالى وَلِباسُ التَّقْوى ذلِكَ خَيْرٌ .

لباس ظاهر و لباس باطن

از متن اين روايت كه از سرچشمه حقايق ، امام به حق ناطق ، حضرت جعفر بن محمد الصادق (عليه السلام) نقل شده ، استفاده مى شود كه انسان را به تناسب وجودش ، كه داراى جسم و روح مى باشد دو نوع لباس است .

يك نوع لباس جهت جسم كه از مواد طبيعى بافته مى شود ، و نوع ديگر لباسى براى روح و باطن كه از حقايق عالى و حسنات اخلاقى و صفات الهى ، و اسرار عرشى ساخته مى گردد .

لباس ظاهر براى زينت ظاهر ، و پوشش جسم ، و حفظ عيوب بدن ، و لباس باطن براى زيبائى روح و حفظ جان از خطرات نفس اماره و شياطين جنى و انسى است .

انسانى كه عارى از لباس ظاهر است ، منظره اى كريه ، و صورتى بدنما ، و هيولائى زشت است ، و تمام مردم با خفت و خوارى به او نظر كرده و وى را يا مجنون يا انسانى به تمام معنى بى حيا مى دانند .

به همين نسبت ، انسانى كه عارى از لباس باطن است ، سماواتيان ، و اهل دل ، و عارفان بيدار ، او را بسيار زشت ديده ، و گوئى درون او را همچون جنگلى پر از حيوانات وحشى و درنده مى نگرند .

انسان به همان گونه كه براى پوشش ظاهر خود ، دست به انواع فعاليت هاى مادى مى زند ، و براى آرايش ظاهر خود به وسيله لباس از انواع محصولات طبيعى استفاده مى كند ، و عريان بودن ظاهر را از لباس براى خود بسيار زشت مى داند ، بايد براى لباس معنوى خود بيش از آن كه براى ظاهر خود مى كوشد بكوشد .

جسم در ميدان حيات انسان به منزله مركب ، و روح عالى انسانى كه از عالم الهى است به منزله راكب است .

جسم براى انسان به منزله يك نقطه محدود بيش نيست ، ولى روح براى انسان عالمى است بى منتها و جهانى است گسترده تر از جهان ظاهر !!

فعاليت انسان براى جسم بايد در حد عفاف و كفاف و در محدوده صفت عالى قناعت باشد ، ولى براى عظمت و اعتلاى روح بايد حريصانه كوشيد ، و تا لحظه آخر عمر به دريا دريا سرمايه معنوى قناعت نكرد .

چه بدبخت و بيچاره و پست اند آن آدميان و انسانهائى كه در امور معنوى به حداقل برنامه و گاهى به كمتر از حداقل يعنى به نماز و روزه واجبى قناعت كرده ، ولى در امور مادى براى خود مرز توقفى نمى شناسند .

چون صبح از خواب سنگين جسم بر مى خيزند ، براى بدست آوردن ثروت ، و تكاثر آن تمام وجود را مايه مى گذارند ، و نيمه شب با آنكه در روز بيش از خرج چند سال خود و اهل و عيال خويش را به دست آورده اند ، بدون آرامش دل به خانه باز مى گردند و با حرص هرچه تمام تر به آرزوى رسيدن صبح اند ، تا دوباره به ثروت مادى هجوم برده و از راه حلال و حرام ، و غصب و سرقت و پايمال كردن حقوق ديگران بر ثروت بيفزايند !!

اين گرسنگان سفره مادى كه اگر همه جهان را در اختيار آنان بگذارند سير نمى شوند ، با پر شدن خاك گور در دهانشان به قناعت دست مى يابند ، و آنجاست كه دچار حسرت و اندوه فراوان گشته و آرزوى برگشت به دنيا به آنان دست مى دهد اما از طرف حضرت حق به آنان خطاب مى شود كه برگشتى براى شما نيست !!

اين تهيدستان و حمالان و زر و وبال در عالم برزخ نگران اموال و ثروت كران خود هستند كه فعلا بدست وارثان عياش افتاده ، و آنان با كمال بى رحمى به جان اندوخته هاى او افتاده و مشغول خرج كردن ثروت در راه شهوت و شكم و گناه و معصيت اند ، بيچاره در عالم برزخ آه از نهاد مى كشد ، كه تمام عمر گرانمايه را خرج بدست آوردن مال و انباشتن ثروت كردم ، و خود از آن لذتى نگرفته ، و اكنون محصول حمّالى و عملگى مرا ديگران صرف عيش و نوش مى كنند و من و زر و وبال آنان را به عنوان كمك كار به اهل معصيت به دوش مى كشم !!

و چه خوشبخت آن انسانهاى بيدار و بينائى كه اندكى از وقت را صرف بدست آوردن مال حلال به قدر احتياج مى كنند ، و بقيه وقت را براى اعتلاىِ روح كه كلمه حق است مصرف مى نمايند .

زبان حال اينان كه در صراط مستقيم حقند ، و سيرى جز سير الى الله ندارند ، و راهى جز راه خدا نمى شناسند ، و محبوبى جز حضرت الله انتخاب نكرده اند همان است كه عارف رومى مى فرمايد :

بنماى رخ كه باغ و گُلستانم آرزوست  ***  بگشاى لب كه قندِ فراوانم آرزوست
اى آفتابِ حسن برون آ ، دمى زابر  ***  كان چهره مشعشع تابانم آرزوست
بشنيدم از هواى تو آواز طبل باز  ***  باز آمدم كه ساعدِ سلطانم آرزوست
گفتى زناز بيش مرنجان مرا برو  ***  آن گفتنت كه بيش مرنجانم آرزوست
اين نان و آب چرخ چو سيلى است بىوف  ***  من ماهيم ، نهنگم ، عمانم آرزوست
يعقوب وار وا اسفاها همى زنم  ***  ديدار خوب يوسفِ كنعانم آرزوست
زين همرهان سست عناصر دلم گرفت  ***  شيرِ خدا و رستمِ دستانم آرزوست
جانم ملول گشت زفرعون و ظلم او  ***  آن نورِ روى موسىِ عمرانم آرزوست

جسمى كه دو روز ديگر با يك كفن ، مى خواهد در جائى تنگ و تاريك ، و در خانه وحدت و وحشت منزل بگيرد ، و خوراك موران و ماران گردد ، چه ارزشى دارد ، كه خارج از حدود مقررات الهى براى او كار كرد ؟

منزلى در حد نياز ، خوراكى براى بدست آوردن توان و قدرت ، لباسى براى پوشيدن در زمستان و تابستان ، و محل كسبى براى اداى حقوق جسم و اهل و عيال و خرج كردن در راه خير براى انسان كافى است .

به رشد و كمال روح بپردازيد ، لباس تقوا براى امروز و فردا فراهم كنيد ، ما را پس از اين جهان عقبات سنگينى است ، كه براى عبور از آن عقبات لباس تقوا لازم است .

فقط به فكر بدن نباشيد ، فقط در جمع وسيله براى عيش بدن نكوشيد ، شما را براى اداره امور بدن تنها نيافريده اند ، اگر هدف از خلقت انسان فقط رسيدگى به جسم بود انبياء الهى بر اين معنى خبر مى دادند ، ديگر اين همه كتاب و حساب و قانون و مقررات و حلال و حرام لازم نبود .

انبياء و امامان براى و تعالى عقل و روح ، و آراسته نمودن انسان به صفات الهى ، و متخلق كردن بشر به اخلاق الله آمدند ، و اگر در دستورات آن بزرگواران كه بر اساس وحى است دقت كنيد چيزى جز اين نمى يابيد .

حتى در دستوراتى كه براى حيات جسمى داده اند سراسر حال و معنويت و صفا و روحانيت ديده مى شود و اصولا آراستگى ظاهر از نظر آنان مقدمه آراستگى باطن است ، و رسيدگى به جسم و زندگى مادى براى تقويت حيات روح و زندگى معنوى است .

انسان در مدت بسيار بسيار كوتاهى كه در دنيا زيست دارد ، بر او لازم است با بيدارى و بصيرت زندگى كرده ، و خود را و عقل و جان خود را براى اين چند روزه محدود تباه نكند ، او بايد سعى داشته باشد آخرتش را با دنيا بسازد ، و آخرت ساختن با دنيا در گرو ايمان و عمل صالح است . و ايمان و عمل جز از طريق دستورات الهى براى كسى ميسر نيست .

رسيدگى به امور ظاهر را مقدمه ساختن آخرت قرار دهيد

كسى را خبر داريد كه بعد از تولد نمرده باشد ، آيا براى كسى در اين دنيا حق حيات ابد قرار داده شده ؟ انبياء و امامان كه در تمام امور سرچشمه هاى معنى و فضيلت بودند گاهى از كوتاه ترين عمر برخوردار بودند .

عيسى در سى و سه سالگى عروج مى كند ، و يحيى در همين حدود سر مبارك در راه جانان نثار مى نمايد ، حضرت زهرا (عليها السلام) در هيجده سالگى از دنيا رحلت مى كند ، و پيامبر بزرگ اسلام با آن همه عظمت و مقام در شصت و سه سالگى تسليم مرگ مى گردد !!

امام جواد (عليه السلام) در سن بيست و پنج سالگى به شرف شهادت نائل مى گردد و ساير انبياء و امامان نيز از نظر طول عمر در همين حدود و سنين از دنيا رخت بر مى بندند .

آن بزرگواران راستى و به حقيقت دنيا را مزرعه آخرت حساب مى كردند ، و بر اساس همين محاسبه زندگى كردند ، و زندگى از نظر سلامت و خير بنا به فرموده آيات قرآن از بهترين زندگى ها و ميدان تجلى رضايت و عنايت حضرت دوست بود .

گاهى به گورستانها سر بزنيد ، و كمى در غسال خانه ها مكث كرده و به انواع آدميان از قبيل رئيس جمهور ، سلطان ، وكيل ، وزير ، رئيس ، ملك التجار ، قدرتمند كه روى سنگ غسال خانه ها خاموش و ساكت افتاده اند تا نوبت غسل آنان برسد فكر كنيد تا روح و عقل شما از غوغاى ماديگرى نجات پيدا كرده و از اسارت هواى نفس ، و شيطانهاى داخلى و خارجى آزاد گردد !!

تا به خود آييد و بدانيد و بفهميد كه در دنيا ماندنى نيستيد ، همه پايه هاى حيات شما بر ضربان قلب است ، و ضربان قلب در اختيار شما نيست ، در اختيار حضرت اوست ، اگر نخواهد بى معطلى از كار افتاده و شما را روانه خانه گور مى كند !!

چه بسا كه شب در خواب راحت و نازى ، ناگهان با يك زمين لرزه تمام هستى و زندگى تو زير و زبر شده و اسم و نشانت از جهان براى هميشه به باد فنا رود !

چه بسا كه با برخورد به يك حادثه غير قابل پيش بينى لباس عاريت از وجودت كنده شود و لحظات بعد در خانه قبر قرار بگيرى !

بيشتر فكر كن ، و راستى به خود آى ، و دنيا را براى ساختن آخرت انتخاب كن ، و از امور ظاهر براى عمارت و آبادى باطن كمك بخواه .

انبياء و امامان ، اولياء و عاشقان ، عارفان و بيداران ، مصلحان و مؤمنان در اين زمينه چه نصيحت هاى دلپذير و چه پندها و عبرت هاى تكان دهنده از خود به يادگار گذاشته اند .

در روايت آمده وقتى ابوذر غفارى به مكه مشرفه آمد كنار درب بيت الله ايستاد و از مردمى كه از اطراف ممالك اسلامى به حج آمده بودند دعوت كرد براى شنيدن سخنان او اجتماع كنند .

پس از اجتماع مردم فرمود : اى مردم مى دانيد من جندب غفارى هستم ، من نسبت به شما خيرخواه و مهربانم .

اى مردم هرگاه يكى از شما اراده سفر كند ، هر آينه از زاد و توشه آنقدر بر دارد كه در آن سفر به آن محتاج و نيازمند است ، و از برداشتن زاد و راحله و بردن با خود هيچ چاره اى ندارد ، هرگاه امر سفر دنيا كه خيلى معمولى است چنين باشد ، پس برداشتن زاد و توشه براى سفر آخرت سزاوارتر است .

مردى در ميان جمعيت گفت : ابوذر ما را به زاد و توشه سفر آخرت راهنمائى كن .

فرمود براى عظائم امور حج واقعى گذاريد ، و براى دفع رنج روز نشور روزه بگيريد ، و براى بر طرف كردن وحشت قبر در دل شب دو ركعت نماز خالص براى حضرت رب به جاى آوريد .

امام مجتبى در مرض خود كه در آستانه حركت به سفر آخرت بود به اول چيزى كه جناده بن اميه را نصيحت كرد اين بود :

براى سفرى كه در پيش دارى آماده شو ، و براى راهى كه پيمودن آن را ناچارى زاد و توشه برگير ، قبل از اينكه چنگال مرگ گريبانت را بگيرد و از تو كارى ساخته نباشد !!

در روايت آمده : اميرالمؤمنين (عليه السلام) در هر شب ، هنگامى كه مردم به خوابگاه خود مى رفتند ، صداى نازنينش بلند مى شد ، در حدى كه اهل مسجد و كسانى كه همسايه مسجد بودند صداى آن حضرت را مى شنيدند كه مى فرمود :

تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ فَقَدْ نُودِيَ فيكُمْ بِالرَّحيلِ .

اى مردم آماده شويد و اسباب سفر مهيا كنيد ، خداوند شما را رحمت كند ، اينك منادى مرگ است كه در بين شما نداى كوچ كردن سر داده ، دلبستگى خود را به دنيا كم كنيد ، آماده كوچ كردن از دنيا باشيد ، از اعمال صالحه براى دنياى ديگر خود زاد و توشه برداريد ، در برابر شما عقبه هاى بسيار دشوارى است ، و منزل هائى كه سخت هولناك است .

در هر صورت مى توان از تمام نعمت هاى الهى براى ساختن آخرت آباد استفاده كرد ، و راه آن منحصر به اين است كه در كليه مسائل مادى و دنيائى از برنامه هاى وحى استفاده كرد .

خوشبخت آن انسانهاى با بصيرتى كه ، يك لحظه از عمر خود را هدر نمى دهند ، و دمى از ياد مرگ و عقبات آن غافل نمى مانند ، سعدى در زمينه يادآورى مسائل مرگ مى فرمايد :

دو بيتم جگر كرد كباب  ***  كه ميگفت گوينده اى با رباب
دريغا كه بى ما بسى روزگار  ***  برويد گل و بشكفد لاله زار
بسا تير و ديماه و ارديبهشت  ***  بيايند و ما خاك باشيم و خشت
پس از ما بسى گل دمد بوستان  ***  نشينند با يك دگر دوستان
كسانى كه از ما بغيب اندرند  ***  بيايند و بر خاك ما بگذرند
زدم تيشه يك روز بر تل خاك  ***  بگوش آمدم ناله اى دردناك
كه زنهار اگر مردى آهسته تر  ***  كه چشم و بناگوش و رويست و سر
خبر دارى اى استخوان قفس  ***  كه جان تو مرغيست نامش نفس
چو مرغ از قفس رست و بگسست قيد  ***  دگر ره نگردد به سعى تو صيد
نگهدار فرصت كه عالم دمى است  ***  دمى نزد دانا به از عالمى است

حكيم فرزانه و عارف بزرگوار مرحوم ملا عبد الرزاق گيلانى در ترجمه جمله اول روايت چنين توضيح مى دهد :

امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد كه : زيباترين لباس از براى مؤمن لباس تقوا است ، چرا ؟ كه لباس چيزى است كه عورت ظاهرى آدمى را بپوشد و از شدت سرما و گرما انسان را محافظت كند .

و چون تقوا انسان را از رسوائى روز قيامت و از شدايد و رنج ها و عذاب آن روز حفظ مى كند ، پس زيباترين لباس براى آدمى است .

و نيز مى فرمايد كه : نرمترين لباس براى مؤمن لباس ايمان است ، ايمان يعنى اعتقاد جازم و ريشه دار به حضرت حق و نبوت انبياء و هرچه از احوال مبدء و معاد از جانب حضرت حق رسيده .

اما نكته اى كه در اينجا هست اين است كه ايمان با گناه و عصيان و فسق و فجور قابل جمع است ، پس ايمان با گناه و عصيان و فسق و فجور قابل جمع است ، پس ايمان داشتن كمال مطلق نيست ، بلكه با نقصان صاحبش را مستحق دخول در عذاب مى كند ، به خلاف تقوا كه كمال مطلق است و با گناه و عصيان و استحقاق دخول در عذاب قابل جمع نيست پس تقوا ازين لباس است ، و ايمان كمال فى الجمله است و به همين خاطر خداى بزرگ در قرآن مجيد فرمود :لباس تقوا از هر لباسى بهتر است چرا كه لباس ظاهر عورت ظاهر را مى پوشاند و لباس تقوا هم ظاهر و هم باطن را از هر نوع رجس و آلودگى محافظت كرده و پاك نگاه مى دارد .

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation