1- ب : ج 76، ص 273.  2- و منهم من يقول ائذن لى و لا تفتنى الا فى الفتنه سقطوا و ان جهنم لمحيطةبالكافرين . توبه : آيه 49.  3- ب : ج 21، ص 193.  4- ب : ج 75، ص 95.  5- ب : ج 15، ص 392.  6- ب : ج 15، ص 401.  7- ب : ج 94، ص 279.  8- ب : ج 19، ص 281 و ج 22 و ج 131 و ج 75، ص 281.  9- ب : ج 86، ص 19.  10- ب : ج 7، ص 89.  11- ب : ج 6، ص 254 و ج 19، ص 246. با كمى تفاوت .  12- ب : ج 94، ص 56.  13- ب : ج 103، ص 248.  14- ب : ج 74، ص 56.  15- ب : ج 43، ص 296.  16- ب : ج 82، ص 92.  17- ب : ج 96، ص 158. در عده الداعى به جاىياكل الخمر، ياكل الجمر آمده كه در اين صورت معناى حديث چنين مى شود: كسى كه بدوناحتياج گدايى مى كند گويا آتش مى خورد.  18- چون در ميدان جنگ از طرف دشمن اعلان شده بود پيامبر كشته شده است .  19- ب : ج 22، ص 62.  20- آيات آخر سوره آل عمران : (191 - 194).  21- ب : ج 41، ص 16 - 22 و ج 69، ص 275 - 276 و ج 71، ص 319 و ج 77،ص 401 و ج 87، ص  201.  22- يا حار همدانى من يمت يرنى
  | 
 اقول للنار حين توقف للعرض
  |   23- ب : ج 6، ص 179.  24- ب : ج 40، ص 331 و ج 41، ص 138 و ج 66، ص 322 با اندكى تفاوت .  25- ب : ج 40، ص 324 و ج 74، ص 143 و ج 103، ص 93 با اندكى تفاوت .  26- (آيا كسى كه در ساعات شب به عبادت پروردگارمشغول است و در حال سجده و قيام ، از عذاب آخرت مى ترسيد و به رحمت پروردگاراميدوار است . بگو آيا كسانى كه مى دانند با كسانى كه نمى دانند يكسانند؟!) زمر: آيه9.  27- ب : ج 33، ص 399.  28- ب : ج 41، ص 34 و ج 74، ص 407.  29- ب : ج 74، ص 205.  30- ب : ج 75، ص 455.  31- ب : ج 33، ص 260. در تاريخ آمده است كه پس از سخنان كوبنده دارميه ، معاويه به انتقام اين اهانت گفت : بههمين جهت شكمت برآمده است . دارميه گفت : مردم همه در بزرگى شكم به مادر تو هندمثل مى زنند! معاويه پرسيد: على را چگونه ديدى ؟ گفت : او را ديدم به پادشاهىگول نخورد، دنيا هرگز او را نفريفت ، سخنان او به دلهاى تاريك چون آفتاب روشنىمى بخشيد و مانند زيت كه رنگ ظرف تيره را مى گيرد زنگ دلها را پاك مى كرد. معاويه گفت : راست گفتى ! اكنون از من چه مى خواهى ؟ گفت : به صد شتر سرخ مو نيازمندم . معاويه گفت : اگر بدهم در دل تو به اندازه على محبت خواهم داشت ؟ دارميه گفت : هرگز چنين نخواهد شد. معاويه حاجت او را برآورد، سپس گفت : به خدا سوگند! اگر على زنده بود چنين مالى به تو نمى داد. دارميه گفت : راست گفتى بهيچ وجه نمى داد، على عليه السلام حتى يك درهم ازمال مسلمانان را به خواهش دل و بيهوده به كسى نمى بخشيد.(ن )  32- ب : ج 100، ص 252. شهادت على عليه السلام درسال 40 هجرى پيش آمد و هارون در حدود سال 170 هجرى به خلافت رسيد، بنابراينبيش از 130 سال قبر على عليه السلام مخفى بوده است .  33- ب : ج 8، ص 35 و ج 36، ص 288 و ج 43، ص 21.  34- ب : ج 14، ص 198 و ج 43، ص 31.  35- ب : ج 8، ص 309 و ج 18، ص 351 و ج 103، ص 245 با اندكى تفاوت .  36- ب : ج 12، ص 264 و ج 43، ص 155 و ج 82، ص 86.  37- ب : ج 43، ص 225.  38- بوى خوش قرمز يا زرد رنگ كه از زعفران و غيره مى گيرند.  39- ب : ج 43، ص 238.  40-الدنيا سجن المؤمن و جنة الكافر.  41- ب : ج 43، ص 346.  42- ب : ج 44، ص 160.  43- ب : ج 43، ص 239.  44- ب : 44، ص 266.  45- ب : ج 78، ص 118.  46- ب : ج 44، ص 189.  47- ب : ج 44، ص 318.  48- ب : ج 6، ص 223.  49- ب : ج 46، ص 38.  50- ب : ج 45، ص 332.  51- ب : ج 46، ص 289. بقر، به معنى گاو و باقر، به معنى شكافنده است .  52- ب : ج 46، ص 306.  53- ب : ج 70، ص 56.  54- ب : ج 78، ص 163.  55-  يا من وهبه لى و لم يكن شيئا جدد لى هبته .   56- ب : ج 47، ص 79.  57- ب : ج 75، ص 102 و ج 61، ص 253.  58- ب : ج 47، ص 55.  59- ب : ج 74، ص 93.  60- ب : ج 47، ص 359 و ج 104، ص 39.  61- ب : ج 47، ص 165.  62- هر كس تقواى الهى را پيشه كند خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى كند و اورا از جايى كه گمان ندارد روزى مى دهد. طلاق : آيه (2-3).  63- ب : ج 22، ص 131.  64- ب : ج 70، ص 104.  65- ب : ج 1، ص 226.  66- انسان هيچ سخنى نمى گويد مگر اين كه در كنار او دو فرشته رقيب و عتيدحاضرند.  67- ب : ج 76، ص 21.  68- ابواء دهى است بين مكه و مدينه كه حضرت آمنه مادر پيامبر صلى الله عليه وآله در آنجا دفن شده است .  69- براى آگاهى بيشتر از حال اين بانوى گرامى ، به جلد دوم ، داستان 37مراجعه شود.  70- ب : ج 48، ص 1.  71- ب : ج 48، ص 2.  72- ب : ج 48، ص 172.  73- ب : ج 25، ص 133 و 141 با اندكى تفاوت .  74- ب : ج 23، ص 75.  75- ب : ج 78، ص 356.  76- ب : ج 25، ص 275.  77- ب : ج 50، ص 38. در روزگار امامان (ع ) باور كردن اين گونه كارهامشكل بود تنها از روى تعبد پذيرفته مى شد ولى امروز كاملاسهل و آسان است . اكنون دانش بشر توانسته است كه تصاوير را به امواج الكتريكىتبديل نموده تصوير گوينده را نشان دهد و چون آوردن تصوير از راه دور انجام گرفتهبايد گفت آوردن خود شخص نيز امكان پذير است و كسانى كه خداوند عنايت بيشتر بهآنان كرده و علم بيكران در اختيارشان گذاشته توان انجام اين كارها را دارند.(ن )  78- و لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن اقرب اليه منحبل الوريد. سوره ق : آيه 16.  79-  واذا ميثاقهم و منك و من نوح  . احزاب : آيه 70.  80- نبئت و آدم بين الروح و الجسد  .  81-  الله يصطفى من الملائكة رسلا و من الناس .  سوره حج : آيه 75.  82-  و ما كان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون . سوره انفال : آيه 33.  83- امام جواد عليه السلام در سن نه سالگى به مقام امامت رسيد.  84- ب : ج 50، ص 80.  85- ب : ج 50، ص 159.  86- ابن سكيت اهوازى ، شاعر، اديب ، لغت شناس ، از دانشمندان بزرگ شيعه و يارباوفاى امام جواد عليه السلام و امام هادى عليه السلام بود.متوكل اين دانشمند نام آور را به اجبار براى تربيت دو فرزندش (معتز و مؤ يد) به كارگمارده بود. روزى متوكل از وى پرسيد: اين دو فرزند من نزد تو محبوب ترند يا حسن وحسين ؟ ابن سكيت از اين مقايسه غلط سخت برآشفت و بى پروا گفت : به خدا سوگند قنبرغلام على عليه السلام در نظر من ، از تو و پسران تو، بهتر استمتوكل با شنيدن اين سخن ، چنان سخت غضبناك شد، بى درنگ فرمان داد زبان او را از پشتگردنش در آوردند و بريدند و بدين گونه ابن سكيت در 58 سالگى به شهادت رسيد.(در چگونگى شهادت ايشان اقوال ديگرى نيز ذكر شده است .)  87- ب : ج 50، ص 164.  88- احمد بن عبيدالله از طرف خليفه وقتمسئول اخذ خراج قم بود.  89- به امام جواد، امام هادى و امام عسكرى ابن الرضا گفته مى شد.  90- موفق برادر خليفه معتمد على الله بود و سمت فرماندهى لشكر را داشت و آدمخطرناك و ضد اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله بود.  91- ب : ج ، 5، ص 325.  92- ب : ج 50، ص 253 و ج 70، ص 117 و ج 72، ص 163 و ج 79، ص 302.  93- ب : ج 52 ص 25.  94- ب : ج 52 ص 25.  95- فتاواى مشهور بر اساس دلايل ديگر خلاف اين جمله ها است .  96- ب : ج 78، ص 53، در ج 53 مفصل تر آمده است .  97- ب : ج 53، ص 246.  98- ب : ج 52، ص 41.  99- در زمان طاغوت فكر مى كرديم ما قدرت نداريم . جامعه در شعله هاى فساد مىسوخت اگر روزى قدرت به دست ما بيفتد اسلام را پياده مى كنيم . زندگى ازچنگال فساد و جنايات تباه نجات مى يابد. خداوند اين قدرت را از راه امتحان در اختيار ماگذاشت . خدا را شكر، بيست و يك سال از عمر انقلاب مى گذرد، در اين مدت قدمهاى مثبتبرداشته شده است ، ولى توقع بيش از اينهاست . متاءسفانه در اين اواخر در برخىموارند نه تنها جلو نرفته ايم بلكه از اوايل انقلاب عقب نشينى هم كرده ايم !!  100- غالى مذهب كسانى را گويند كه مرتبه خدايى براى ائمه بوده اند.  101- ب : ج 47، ص 317.  102- ب : ج 47، ص 306.  103- ب : ج 20، ص 117 و ج 22، ص 116 با اندكى تفاوت .  104- ب : ج 22، ص 374 با كمى تلخيص .  105- ب : ج 18، ص 63.  106- ب : ج 47، ص 186.  107- ب : 75، ص 95.  108- ب : ج 44، ص 35.  109- ب : ج 23، ص 227.  110- ب : 44، ص 34.  111- ب : ج 13، ص 281.  112- ب : ج 13 ص 424.  113- ب : ج 14، ص 329.  114- كنفوسيوس يكى از حكماء است كه در حدود پانصدسال قبل از ميلاد مى زيست و اكنون پيروان زياد در چين و تبت و...دارد.  115- در مكتب استاد ص 52 (شيرازى ).  116- ب : ج 12، ص 251 و ج 73، ص 223.  117- ب : ج 82، ص 155.  118- ب : ج 14، ص 280.  119- ب : ج 14، ص 331.  120- ب : ج 72، ص 307 و 308.  121- ب : ج 100، ص 83.  122- ب : ج 14، ص 172.  123- ب : ج 69، ص 223.
     |