1- ب : ج 76، ص 273. 2- و منهم من يقول ائذن لى و لا تفتنى الا فى الفتنه سقطوا و ان جهنم لمحيطةبالكافرين . توبه : آيه 49. 3- ب : ج 21، ص 193. 4- ب : ج 75، ص 95. 5- ب : ج 15، ص 392. 6- ب : ج 15، ص 401. 7- ب : ج 94، ص 279. 8- ب : ج 19، ص 281 و ج 22 و ج 131 و ج 75، ص 281. 9- ب : ج 86، ص 19. 10- ب : ج 7، ص 89. 11- ب : ج 6، ص 254 و ج 19، ص 246. با كمى تفاوت . 12- ب : ج 94، ص 56. 13- ب : ج 103، ص 248. 14- ب : ج 74، ص 56. 15- ب : ج 43، ص 296. 16- ب : ج 82، ص 92. 17- ب : ج 96، ص 158. در عده الداعى به جاىياكل الخمر، ياكل الجمر آمده كه در اين صورت معناى حديث چنين مى شود: كسى كه بدوناحتياج گدايى مى كند گويا آتش مى خورد. 18- چون در ميدان جنگ از طرف دشمن اعلان شده بود پيامبر كشته شده است . 19- ب : ج 22، ص 62. 20- آيات آخر سوره آل عمران : (191 - 194). 21- ب : ج 41، ص 16 - 22 و ج 69، ص 275 - 276 و ج 71، ص 319 و ج 77،ص 401 و ج 87، ص 201. 22- يا حار همدانى من يمت يرنى
|
اقول للنار حين توقف للعرض
| 23- ب : ج 6، ص 179. 24- ب : ج 40، ص 331 و ج 41، ص 138 و ج 66، ص 322 با اندكى تفاوت . 25- ب : ج 40، ص 324 و ج 74، ص 143 و ج 103، ص 93 با اندكى تفاوت . 26- (آيا كسى كه در ساعات شب به عبادت پروردگارمشغول است و در حال سجده و قيام ، از عذاب آخرت مى ترسيد و به رحمت پروردگاراميدوار است . بگو آيا كسانى كه مى دانند با كسانى كه نمى دانند يكسانند؟!) زمر: آيه9. 27- ب : ج 33، ص 399. 28- ب : ج 41، ص 34 و ج 74، ص 407. 29- ب : ج 74، ص 205. 30- ب : ج 75، ص 455. 31- ب : ج 33، ص 260. در تاريخ آمده است كه پس از سخنان كوبنده دارميه ، معاويه به انتقام اين اهانت گفت : بههمين جهت شكمت برآمده است . دارميه گفت : مردم همه در بزرگى شكم به مادر تو هندمثل مى زنند! معاويه پرسيد: على را چگونه ديدى ؟ گفت : او را ديدم به پادشاهىگول نخورد، دنيا هرگز او را نفريفت ، سخنان او به دلهاى تاريك چون آفتاب روشنىمى بخشيد و مانند زيت كه رنگ ظرف تيره را مى گيرد زنگ دلها را پاك مى كرد. معاويه گفت : راست گفتى ! اكنون از من چه مى خواهى ؟ گفت : به صد شتر سرخ مو نيازمندم . معاويه گفت : اگر بدهم در دل تو به اندازه على محبت خواهم داشت ؟ دارميه گفت : هرگز چنين نخواهد شد. معاويه حاجت او را برآورد، سپس گفت : به خدا سوگند! اگر على زنده بود چنين مالى به تو نمى داد. دارميه گفت : راست گفتى بهيچ وجه نمى داد، على عليه السلام حتى يك درهم ازمال مسلمانان را به خواهش دل و بيهوده به كسى نمى بخشيد.(ن ) 32- ب : ج 100، ص 252. شهادت على عليه السلام درسال 40 هجرى پيش آمد و هارون در حدود سال 170 هجرى به خلافت رسيد، بنابراينبيش از 130 سال قبر على عليه السلام مخفى بوده است . 33- ب : ج 8، ص 35 و ج 36، ص 288 و ج 43، ص 21. 34- ب : ج 14، ص 198 و ج 43، ص 31. 35- ب : ج 8، ص 309 و ج 18، ص 351 و ج 103، ص 245 با اندكى تفاوت . 36- ب : ج 12، ص 264 و ج 43، ص 155 و ج 82، ص 86. 37- ب : ج 43، ص 225. 38- بوى خوش قرمز يا زرد رنگ كه از زعفران و غيره مى گيرند. 39- ب : ج 43، ص 238. 40-الدنيا سجن المؤمن و جنة الكافر. 41- ب : ج 43، ص 346. 42- ب : ج 44، ص 160. 43- ب : ج 43، ص 239. 44- ب : 44، ص 266. 45- ب : ج 78، ص 118. 46- ب : ج 44، ص 189. 47- ب : ج 44، ص 318. 48- ب : ج 6، ص 223. 49- ب : ج 46، ص 38. 50- ب : ج 45، ص 332. 51- ب : ج 46، ص 289. بقر، به معنى گاو و باقر، به معنى شكافنده است . 52- ب : ج 46، ص 306. 53- ب : ج 70، ص 56. 54- ب : ج 78، ص 163. 55- يا من وهبه لى و لم يكن شيئا جدد لى هبته . 56- ب : ج 47، ص 79. 57- ب : ج 75، ص 102 و ج 61، ص 253. 58- ب : ج 47، ص 55. 59- ب : ج 74، ص 93. 60- ب : ج 47، ص 359 و ج 104، ص 39. 61- ب : ج 47، ص 165. 62- هر كس تقواى الهى را پيشه كند خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى كند و اورا از جايى كه گمان ندارد روزى مى دهد. طلاق : آيه (2-3). 63- ب : ج 22، ص 131. 64- ب : ج 70، ص 104. 65- ب : ج 1، ص 226. 66- انسان هيچ سخنى نمى گويد مگر اين كه در كنار او دو فرشته رقيب و عتيدحاضرند. 67- ب : ج 76، ص 21. 68- ابواء دهى است بين مكه و مدينه كه حضرت آمنه مادر پيامبر صلى الله عليه وآله در آنجا دفن شده است . 69- براى آگاهى بيشتر از حال اين بانوى گرامى ، به جلد دوم ، داستان 37مراجعه شود. 70- ب : ج 48، ص 1. 71- ب : ج 48، ص 2. 72- ب : ج 48، ص 172. 73- ب : ج 25، ص 133 و 141 با اندكى تفاوت . 74- ب : ج 23، ص 75. 75- ب : ج 78، ص 356. 76- ب : ج 25، ص 275. 77- ب : ج 50، ص 38. در روزگار امامان (ع ) باور كردن اين گونه كارهامشكل بود تنها از روى تعبد پذيرفته مى شد ولى امروز كاملاسهل و آسان است . اكنون دانش بشر توانسته است كه تصاوير را به امواج الكتريكىتبديل نموده تصوير گوينده را نشان دهد و چون آوردن تصوير از راه دور انجام گرفتهبايد گفت آوردن خود شخص نيز امكان پذير است و كسانى كه خداوند عنايت بيشتر بهآنان كرده و علم بيكران در اختيارشان گذاشته توان انجام اين كارها را دارند.(ن ) 78- و لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن اقرب اليه منحبل الوريد. سوره ق : آيه 16. 79- واذا ميثاقهم و منك و من نوح . احزاب : آيه 70. 80- نبئت و آدم بين الروح و الجسد . 81- الله يصطفى من الملائكة رسلا و من الناس . سوره حج : آيه 75. 82- و ما كان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون . سوره انفال : آيه 33. 83- امام جواد عليه السلام در سن نه سالگى به مقام امامت رسيد. 84- ب : ج 50، ص 80. 85- ب : ج 50، ص 159. 86- ابن سكيت اهوازى ، شاعر، اديب ، لغت شناس ، از دانشمندان بزرگ شيعه و يارباوفاى امام جواد عليه السلام و امام هادى عليه السلام بود.متوكل اين دانشمند نام آور را به اجبار براى تربيت دو فرزندش (معتز و مؤ يد) به كارگمارده بود. روزى متوكل از وى پرسيد: اين دو فرزند من نزد تو محبوب ترند يا حسن وحسين ؟ ابن سكيت از اين مقايسه غلط سخت برآشفت و بى پروا گفت : به خدا سوگند قنبرغلام على عليه السلام در نظر من ، از تو و پسران تو، بهتر استمتوكل با شنيدن اين سخن ، چنان سخت غضبناك شد، بى درنگ فرمان داد زبان او را از پشتگردنش در آوردند و بريدند و بدين گونه ابن سكيت در 58 سالگى به شهادت رسيد.(در چگونگى شهادت ايشان اقوال ديگرى نيز ذكر شده است .) 87- ب : ج 50، ص 164. 88- احمد بن عبيدالله از طرف خليفه وقتمسئول اخذ خراج قم بود. 89- به امام جواد، امام هادى و امام عسكرى ابن الرضا گفته مى شد. 90- موفق برادر خليفه معتمد على الله بود و سمت فرماندهى لشكر را داشت و آدمخطرناك و ضد اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله بود. 91- ب : ج ، 5، ص 325. 92- ب : ج 50، ص 253 و ج 70، ص 117 و ج 72، ص 163 و ج 79، ص 302. 93- ب : ج 52 ص 25. 94- ب : ج 52 ص 25. 95- فتاواى مشهور بر اساس دلايل ديگر خلاف اين جمله ها است . 96- ب : ج 78، ص 53، در ج 53 مفصل تر آمده است . 97- ب : ج 53، ص 246. 98- ب : ج 52، ص 41. 99- در زمان طاغوت فكر مى كرديم ما قدرت نداريم . جامعه در شعله هاى فساد مىسوخت اگر روزى قدرت به دست ما بيفتد اسلام را پياده مى كنيم . زندگى ازچنگال فساد و جنايات تباه نجات مى يابد. خداوند اين قدرت را از راه امتحان در اختيار ماگذاشت . خدا را شكر، بيست و يك سال از عمر انقلاب مى گذرد، در اين مدت قدمهاى مثبتبرداشته شده است ، ولى توقع بيش از اينهاست . متاءسفانه در اين اواخر در برخىموارند نه تنها جلو نرفته ايم بلكه از اوايل انقلاب عقب نشينى هم كرده ايم !! 100- غالى مذهب كسانى را گويند كه مرتبه خدايى براى ائمه بوده اند. 101- ب : ج 47، ص 317. 102- ب : ج 47، ص 306. 103- ب : ج 20، ص 117 و ج 22، ص 116 با اندكى تفاوت . 104- ب : ج 22، ص 374 با كمى تلخيص . 105- ب : ج 18، ص 63. 106- ب : ج 47، ص 186. 107- ب : 75، ص 95. 108- ب : ج 44، ص 35. 109- ب : ج 23، ص 227. 110- ب : 44، ص 34. 111- ب : ج 13، ص 281. 112- ب : ج 13 ص 424. 113- ب : ج 14، ص 329. 114- كنفوسيوس يكى از حكماء است كه در حدود پانصدسال قبل از ميلاد مى زيست و اكنون پيروان زياد در چين و تبت و...دارد. 115- در مكتب استاد ص 52 (شيرازى ). 116- ب : ج 12، ص 251 و ج 73، ص 223. 117- ب : ج 82، ص 155. 118- ب : ج 14، ص 280. 119- ب : ج 14، ص 331. 120- ب : ج 72، ص 307 و 308. 121- ب : ج 100، ص 83. 122- ب : ج 14، ص 172. 123- ب : ج 69، ص 223.
|