و اگر اين بدنهای ما ساخته شده است كه در آخر كار بميرد پس چرا درراه خدا با شمشير قطعه قطعه نشود ؟ " منطق شهيد هر كس و هر گروه منطقی دارد ، يعنی طرز تفكری دارد ، هر كس پيش خودمعيارها و مقياسها دارد و با آن معيارها و مقياسها درباره كارها و بايدهاو نبايدها قضاوت میكند . شهيد منطق ويژهای دارد ، و " منطق شهيد " ، را با منطق افراد معمولینميشود سنجيد . شهيد را نمیشود در منطق افراد معمولی گنجاند ، منطق اوبالاتر است ، منطقی است آميخته با منطق عشق از يكطرف ، و منطق اصلاح ومصلح از طرف ديگر . يعنی دو منطق را اگر با يكديگر تركيب كنيد : منطق يك مصلح دلسوختهبرای اجتماع خودش ، و منطق يك عارف عاشق لقای پروردگار خودش ، و بهتعبير ديگر اگر شور يك عارف عاشق پروردگار را با منطق يك نفر مصلح ،با همديگر تركيب بكنيد از آنها " منطق شهيد " در میآيد ، شايد اينتعبير هم نارسا باشد . لهذا میبينيم ، وقتيكه ابا عبدالله ( ع ) میخواهد بطرف كوفه بيايد ،عقلای قوم ، ايشان را منع ميكنند ، میگويند |