ID5206
bookidجامعه و تاریخ, استاد شهید آیت الله مطهرى
file25
Titleجامعه و تاريخ - صفحه : 25
content
يكديگر ، ماهيت ، خواص و آثار خود را از دست می‏دهند و در وجود "
مركب " حل می‏شوند .
انسانها در زندگی اجتماعی هرگز به اين گونه در يكديگر ادغام نمی‏شوند و
در جامعه به عنوان " انسان الكل " حل نمی‏گردند . پس جامعه وجود اصيل و
عينی و حقيقی ندارد ، وجود اعتباری و انتزاعی دارد ، آنچه وجود اصيل و
عينی و حقيقی دارد فرد است و بس . پس در عين اينكه زندگی انسانی در
جامعه شكل و ماهيت اجتماعی دارد ، افراد اجتماع به صورت يك مركب‏
حقيقی به نام جامعه درنمی‏آيند .
ب . جامعه مركب حقيقی همانند مركبات طبيعی نيست ، اما مركب صناعی‏
هست ، و مركب صناعی خود نوعی مركب حقيقی است هر چند مركب طبيعی‏
نيست ، مركب صناعی مانند يك ماشين كه يك دستگاه مرتبط الاجزاء است .
در مركب طبيعی اجزاء ، هم هويت خود را از دست می‏دهند و در " كل " حل‏
می‏گردند و هم‏بالتبع و بالجبر استقلال اثر خود را ، اما در مركب صناعی ،
اجزاء هويت خود را از دست نمی‏دهند ، ولی استقلال اثر خود را از دست‏
می‏دهند . اجزاء به گونه‏ای خاص با يكديگر مربوط می‏شوند و آثارشان نيز با
يكديگر پيوستگی پيدا می‏كنند و در نتيجه آثاری بروز می‏كند كه عين مجموع‏
اثر اجزاء در حال استقلال نيست . مثلا يك اتومبيل اشياء و يا اشخاص را
با سرعت معين از محلی به محل ديگر منتقل می‏كند ، در حالی كه اين اثر نه‏
به جزئی خاص تعلق دارد و نه مجموعه آثار اجزاء در حال استقلال و عدم‏
ارتباط است . در تركيب ماشين همكاری و ارتباط و پيوستگی جبری ميان اجزا
هست ، ولی محو هويت اجزاء در