ID5160
bookidجامعه و تاریخ, استاد شهید آیت الله مطهرى
file208
Titleجامعه و تاريخ - صفحه : 208
content
سود مستضعفين است ، خالی از نوعی مجاز و مسامحه نيست . اسلام
جهت‏گيری‏اش به سوی عدالت و مساوات و برابری است . بديهی است كسانی‏
كه از اين جهت‏گيری سود می‏برند و منتفع می‏گردند محرومان و مستضعفان‏اند و
كسانی كه از اين جهت‏گيری زيان می‏بينند ، غارتگران و استيثارگران و
استثمارگران‏اند . يعنی اسلام آنجا هم كه منافع و حقوق طبقه‏ای را می‏خواهد
تامين نمايد ، هدف اصلی‏اش تحقق يك ارزش و پايه‏گذاری يك اصل انسانی‏
است . اينجاست كه بار ديگر به ارزش فوق‏العاده [ ( اصل فطرت " كه در
قرآن صريحا مطرح است و در فرهنگ و معارف اسلامی " ام‏المعارف " بايد
شناخته شود روشن می‏گردد .
درباره فطرت زياد سخن گفته می‏شود ، اما كمتر به عمق و ژرفای آن و
ابعاد وسيعی كه دربرمی‏گيرد توجه می‏شود . غالبا می‏بينيم كه افرادی دم از
فطرت می‏زنند ، ولی چون درست به ابعاد گسترده آن توجه ندارند نظرياتی كه‏
در نهايت امر انتخاب می‏كنند بر ضد اين اصل است .
نظير اين اشتباه ، و وحشتناك‏تر از آن ، درباره خاستگاه خود مذاهب‏
پديد آمده است . آنچه تاكنون بحث كرديم درباره هويت و خاستگاه‏
پديده‏های تاريخی از نظر مذهب ( البته مذهب اسلام ) بود . اكنون بحث‏
درباره خود مذهب به عنوان يك پديده اجتماعی تاريخی است كه به هر حال‏
از فجر تاريخ تاكنون وجود داشته و دارد . خاستگاه و جهت‏گيری اين پديده‏
اجتماعی بايد روشن شود .
مكرر گفته‏ايم كه ماترياليسم تاريخی ماركسيستی ، اصلی را طرح می‏كند كه‏
طبق آن اصل ميان خاستگاه هر واقعيت فرهنگی و