ID5127
bookidجامعه و تاریخ, استاد شهید آیت الله مطهرى
file178
Titleجامعه و تاريخ - صفحه : 178
content
پيروان آنها در برابر هم قرار می‏دهد . قرآن به وضوح نشان می‏دهد كه منطق‏
مخالفان همواره منطق محافظه‏كاری ، سنت گرايی و گذشته نگری بوده و برعكس‏
، منطق پيامبران و پيروان آنها منطق تجددگرايی و سنت شكنی و آينده‏نگری‏
بوده است . قرآن روشن می‏كند كه گروه اول همان منطقی را به كار می‏برده كه‏
از لحاظ جامعه‏شناسی در جامعه‏های تجزيه شده به استثمارگر و استثمار شده ،
طبقه استثمارگر منتفع از وضع موجود ، آن را به كار می‏برد و پيامبران و
پيروان آنها همان منطق را به كار می‏گيرند كه از نظر جامعه‏شناسی
زيانديدگان و محرومان تاريخ به كار می‏گيرند .
در قرآن گويی عنايتی هست كه منطق خاص مخالفان و

پاورقی :
. 1 ايدئولوژی آلمانی .