بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب شش مقاله ( الغدیر و وحدت اسلامی ), استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     1 - شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي) - صفحه : 1
     10 - شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي) - صفحه : 10
     11 - شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي) - صفحه : 11
     12 - شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي) - صفحه : 12
     13 - شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي) - صفحه : 13
     2 - شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي) - صفحه : 2
     3 - شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي) - صفحه : 3
     4 - شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي) - صفحه : 4
     5 - شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي) - صفحه : 5
     6 - شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي) - صفحه : 6
     7 - شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي) - صفحه : 7
     8 - شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي) - صفحه : 8
     9 - شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي) - صفحه : 9
     bookinfo - شناسنامه کتاب :شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي)
     toc - فهرست مطالب کتاب: شش مقاله(الغدير و وحدت اسلامي)
 

 

 
 
و با يكديگر در يك صف قرار گيرند ، اما مذاهبی كه در اصول با يكديگر
اختلاف نظر دارند به هيچ وجه نمی‏توانند با يكديگر برادر باشند . از نظر
اين دسته ، اصول مذهبی مجموعه‏ای به هم پيوسته است و به اصطلاح اصوليون از
نوع " اقل و اكثر ارتباطی " است ، آسيب ديدن يكی عين آسيب ديدن همه‏
است . عليهذا آنجا كه مثلا اصل " امامت " آسيب می‏پذيرد و قربانی‏
می‏شود ، از نظر معتقدين به اين اصل ، موضوع وحدت و اخوت منتفی است . و
به همين دليل شيعه و سنی به هيچ وجه نمی‏توانند دست يكديگر را به عنوان‏
دو برادر مسلمان بفشارند و در يك جبهه قرار گيرند ، دشمن هر كه باشد .
گروه اول به اين گروه پاسخ می‏دهند ، می‏گويند : دليلی ندارد ما اصول را
در حكم يك مجموعه به هم پيوسته بشماريم ، و از اصل " يا همه يا هيچ "
در اينجا پيروی كنيم . اينجا جای قاعده الميسور لايسقط بالمعسور و ما
لايدرك كله لايترك كله است . سيره و روش شخص اميرالمؤمنين علی ، عليه‏
السلام ، برای ما بهترين و آموزنده ترين درسهاست . علی ، عليه السلام ،
راه و روشی بسيار منطقی و معقول كه شايسته بزرگواری مانند او بود اتخاذ
كرد .
او برای احقاق حق خود ، از هيچ كوششی خودداری نكرد ، همه امكانات خود
را به كار برد كه اصل امامت را احيا كند ، اما هرگز از اشعار " يا همه‏
يا هيچ " پيروی نكرد . بر عكس ، اصل مالايدرك كله لايترك كله را مبنای‏
كار خويش قرار داد .
علی در برابر ربايندگان حقش قيام نكرد و قيام نكردنش اضطراری نبود ،
بلكه كاری حساب شده و انتخاب شده بود . او از مرگ بيم نداشت ، چرا
قيام نكرد ، حداكثر اين بود كه كشته شود ، كشته شدن در راه خدا