بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب قصّه کربلا‏, على نظرى منفرد   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest - فهرست مطالب
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_1-1 - بخش اول - مقدمه و معرفی کتاب
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_1-2 - پیشگفتار
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_10 - فصل هشتم:در شام
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_11 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ظ†ظ‡ظ…: ط§ط² ط´ط§ظ… طھط§ ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ - ط­ط±ظƒطھ ط§ط² ط´ط§ظ…
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_12 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط¯ظ‡ظ… :ط¯ط± ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ - ط¨ط´ظٹط± ط¯ط± ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_13 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ظٹط§ط²ط¯ظ‡ظ…: ظپط¶ظٹظ„طھ ط²ظٹط§ط±طھ ط§ظ…ط§ظ… ط­ط³ظٹظ† (ط¹)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_2 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ط±ط³ظˆظ„ ط®ط¯ط§ (طµ) ظˆ ظˆظ„ط§ط¯طھ ط­ط³ظٹظ† (ط¹)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_3-1 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط§ظˆظ„: ط¯ط± ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ (1)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_3-2 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط§ظˆظ„: ط¯ط± ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ (2)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_3-3 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط§ظˆظ„: ط¯ط± ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ (3)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_3-4 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط§ظˆظ„: ط¯ط± ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ (4)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_4 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط¯ظˆظ…:ط§ط² ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ طھط§ ظ…ظƒظ‡
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_5-1 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط³ظˆظ…: ط¯ط± ظ…ظƒظ‡â€ڈ (1)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_5-2 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط³ظˆظ…: ط¯ط± ظ…ظƒظ‡(2)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_5-3 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط³ظˆظ…: ط¯ط± ظ…ظƒظ‡ (3)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_6-1 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ع†ظ‡ط§ط±ظ…:ط§ط² ظ…ظƒظ‡ طھط§ ظƒط±ط¨ظ„ط§ (1)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_6-2 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ع†ظ‡ط§ط±ظ…:ط§ط² ظ…ظƒظ‡ طھط§ ظƒط±ط¨ظ„ط§ (2)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_7-1 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ط¯ط± ظƒط±ط¨ظ„ط§ - ظˆط±ظˆط¯ ط¨ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_7-2 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ط¯ط± ظƒط±ط¨ظ„ط§ - ظٹظƒ ط´ط¨ ظ…ظ‡ظ„طھ ط¨ط±ط§ظ‰ ط±ط§ط² ظˆ ظ†ظٹط§ط²
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_7-3 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ط¯ط± ظƒط±ط¨ظ„ط§ - ط´ظ‡ط§ط¯طھ ط§طµط­ط§ط¨ ط§ظ…ط§ظ… ط¹ظ„ظٹظ‡ ط§ظ„ط³ظ„ط§ظ…
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_7-4 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ط¯ط± ظƒط±ط¨ظ„ط§ - طھط§ط±ظٹط® ط´ظ‡ط§ط¯طھ
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_7-5 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ط³ظپط± ط§ط² ظƒط±ط¨ظ„ط§
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_8 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط´ط´ظ…: ط¯ط± ظƒظˆظپظ‡ - ظˆط±ظˆط¯ ط§ط³ظٹط±ط§ظ† ط¨ظ‡ ظƒظˆظپظ‡
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_9 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ظ‡ظپطھظ…: ط§ط² ظƒظˆظپظ‡ طھط§ ط´ط§ظ… - ط§ط¹ط²ط§ظ… ط§ظ‡ظ„ ط¨ظٹطھ ط¨ظ‡ ط´ط§ظ…
 

 

 
 

پيشگفتار

از بارزترين كسانى كه انسانيت را در تمام مراحل تاريخى مطرح و بناى رفيع انديشه‏هاى انسانى را پايه‏گذارى كردند و به ارزشهاى فردى و اجتماعى عينيّت بخشيدند، سالار شهيدان حضرت حسين بن على (ع) بود.

او تاريكيهائى را كه در مسير حركت معنوى و تكاملى بشريّت قرار داشت با نور هدايت از ميان برد و طلوع فجر هدايت را در افق دلهاى جويندگان حقيقت و پويندگان طريق سعادت، بشارت داد.

او معلّم راستينى بود كه در راستاى تحقّق رسالت جدّ بزرگوارش - رسول اكرم (ص) - با مبارزه و پيكار با مظاهر فساد و نابودى بيداد و بيدادگرى و اقامه مكتب ايمان و عدل، درسهاى آموزنده و سرنوشت‏سازى را به انسانها آموخت.

او در قيام تاريخى خود به دنبال موقعيّتهاى سياسى و يا كسب منافع مادى نبود و تنها هدفى را كه دنبال مى‏كرد نجات گمراهان از گرداب ضلالت و فراخواندن آنان به صراط هدايت بود.(1)

او قيام كرد تا امّت اسلامى را به صلاح و فلاح رهنمون گردد و حاكميت اللَّه را با اجراى فريضه امر به معروف و نهى از منكر در جامعه اسلامى تحقّق بخشد.(2)

قداست هدف و نيّت خالص آن بزرگوار، جاودانگى ياد و نامش را در ميان امّتها و ملّتها در پى داشت و بشريّت هرگز او را فراموش نخواهد كرد چرا كه او اسوه همه خوبيهاست.

حسين (ع) در آن مقطع حسّاس تاريخى نمى‏توانست شاهد پايمال شدن اصول مسلّم اسلامى و جان گرفتن بدعتها و رواج بازار فساد و تباهى باشد، چرا كه بعنوان يك رهبر الهى براى روياروئى با عناصر ناشايست و خودكامه اموى احساس مسئوليت مى‏كرد و با تمام توان در برابر اين مظاهر فساد و طغيان و ظلم و شرك - كه توسط آل ابى‏سفيان پديد آمده بود - ايستاد، بويژه كه زمينه‏هاى اين قيام توسط پدر بزرگوارش حضرت على (ع) و برادر گراميش امام حسن (ع) در سالهايى بسيار سخت و طولانى آماده شده بود.

ابن ابى الحديد مى‏گويد: او شخصيتى است كه خوارى و ذلّت را نپذيرفت و جوانمردى و شهادت را در سايه شمشير بر پستى و مذلّت برگزيد، او و يارانش را امان دادند ولى او خوارى را نپذيرفت.(3)

در اين پيشگفتار ضمن پرهيز از ترجمه لفظ به لفظ و با روش نقل معنى به معنى به برخى از موضوعات پيرامون اين شخصيت كم نظير اشاره خواهيم داشت، شخصيّتى كه با گذشت قرنها هنوز يادش بر دلها و نامش بر زبانها جارى است، و نهضت افتخار آفرينش الهام بخش ملّتها، و خون نامه شهادتش عنوان برجسته حيات اسلام و قرآن، و اسارت اهل بيتش موجب رسوائى و نابودى دشمنان، و ابعاد فدكاريش موجب حيرت عالميان، و توان و شكيبائيش موجب شگفتى فرشتگان خدا شده است.(4)

امّ الفضل(15) همسر عبّاس بن عبدالمطّلب - عموى رسول خدا - مى‏گويد: در خواب ديدم گويا قطعه‏اى از بدن رسول خدا (ص) را قطع نموده و در دامان من گذاشتند؛ چون از خواب بيدار شدم ترسان از اينكه تأويل اين رؤيا چيست نزد پيامبر (ص) آمدم و رؤياى خود را به آن حضرت عرض كردم. فرمود: چه خوب رؤيايى است! انشاء اللَّه پسرى از فاطمه بزودى متولّد مى‏شود كه در دامان تو بزرگ خواهد شد.

ديرى نپائيد كه از زهرا عليها السلام، حسين (ع) متولّد گرديد و همانگونه كه پيامبر خبر داده بود در دامان امّ الفضل (لبابه) قرار گرفت و او را پرورش داد.(6)


1- مصباح المتهجد 551 (زيارت اربعين).

 

2- انّي لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انّما خرجت لطلب الاصلاح في امّة جدي صلّى اللَّه عليه و آله اريد ان آمر بالمعروف و انهى عن المنكر». (بحار 44/329).

«من به جهت ظلم و تجاوز و فساد و تفريح و اظهار كبر بيرون نيامدم بلكه خواهان اصلاح در امّت جدّم پيامبر و تحقّق فريضه امر به معروف و نهى از منكر هستم».

3- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد 3/249.

4- قد عجبت من صبرك ملائكة السّموات». (زيارت ناحيه مقدسه).

5- او لبابه دختر حارث بن حزن هلالى است و خواهر او ميمونه همسر رسول خداست و گويند او اول زنى است كه بعد از خديجه به رسول خدا ايمان آورده است، و از عباس هفت فرزند به نام فضل و عبداللَّه و عبيداللَّه و معبد و قثم و عبدالرحمن و دخترى هم به نام ام حبيبه داشته است. (الاستيعاب 4/1907).

6- مستدرك الصحيحين 3/127.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation