بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام ( 3 ), حاج شیخ محسن سعیدیان   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     dars25 -
     dars26 -
     dars27 -
     dars28 -
     dars29 -
     dars30 -
     dars31 -
     dars32 -
     dars33 -
     dars34 -
     dars35 -
     dars36 -
     fehrest -
     index -
     page1 -
 

 

 
 

درس سى و ششم : جهاد در هر زمان واجب كفائى است ، و بايد زير نظر ولايت فقيه انجام پذيرد

أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ

بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ

وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ

وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِمْ أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ

وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ

عرض شد : يكى از وظائف حكومت إسلام و ولايت فقيه ، إنشاء و إيجاد اُمورى است كه در شرع مقدّس إسلام روى آن تكيه شده ، و دين و مذهب بر أساس آنها استوار است ؛ زيرا حكومت و دولت إسلام و ولايت فقيه ، غير از سائر ولايات و حكومات مى‏باشد .

منظور أصلى آن حكومتها ، إيجاد تأمين داخلى و حفظ سرحدّات از دستبرد دشمنان آن قوم ، و إيجاد وسائل رفاهى براى عموم ، و تعليم و تربيت آنها بر سنّتهاى بومى و روشهائى است كه با آن خو گرفته و اُنس دارند . اينها غايت آمال و أهداف دُوَلى است كه در عالم تشكيل مى‏شوند .

ولى حكومت إسلام يك خصوصيّتى دارد و آن اينستكه : بايد حاكميّت إسلام در آن به إجرا درآيد ؛ بايد مردم را بر أساس دستوراتى كه در قرآن مجيد و سنّت رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم وارد شده است تمشّى بدهد ؛ و بر طبق همان آياتى كه ذكر شد و تفسيرش هم گذشت : الّذِينَ إِن مّكّنّهُمْ فِى الْأَرْضِ أَقَامُوا الصّلَوةَ وَ ءَاتَوُا الزّكَوةَ (1) ... بايد در زمين نماز را بر پاى بدارد و مردم را نماز خوان كند ؛ إقامه نماز و إيتاء زكوة كرده ، أمر به معروف و نهى از منكر بنمايد .

يكى ديگر از وظائف ولايت فقيه ، مسائل اجتماعى است كه در تحت ولايت او مى‏باشد ؛ و آن مسائل اجتماعى بر أساس مكتب است . يعنى در حكومت إسلام ، حتماً بايد وزارتى براى أمر به معروف و نهى از منكر ، رسيدگى به كارهاى معروف و منكر و قبائح و فسادهائى كه در حكومت صورت مى‏گيرد ، و نيز براى تشويق مردم بر أصل عمل به معروف و تفحّص از أحوال آنها ، عَلَى أنحآئِه و أقسامِه وجود داشته باشد .

و اين مسأله را حقير در نامه‏اى كه بر پيش نويس قانون أساسى خدمت رهبر كبير انقلاب نوشتم ، متذكّر شدم كه : بايد وزارتى به نام «أمر به معروف و نهى از منكر» تشكيل بشود تا اينكه به وظائف خود عمل نمايد (2) . و اكنون اين وزراتخانه به نام وزارت فرهنگ و إرشاد إسلامى تشكيل شده است ، وليكن نه به آن صورتى كه متكفّل تمام أطراف و جوانب مسأله باشد ؛ و مُنكَر را من جميع الجهات شناخته و از آن نهى كند ، و معروف را من جميع الجهات در زير پوشش خود قرار داده و بدان أمر نمايد .

وانگهى لفظ فرهنگ و إرشاد إسلامى ، مانند لفظ أمر به معروف و نهى از منكر نيست . در إسلام ، اصطلاح «أمر به معروف و نهى از منكر» آمده است و ما هم بايد بر همان أساس وزارتى تشكيل بدهيم كه نظر إسلام تأمين شود . فرهنگ و إرشاد ، دو عبارت مطلق و عامّ است و در هر مكتب و مذهبى استعمال مى‏شود ، حتّى در ميان يهوديها و زرتشتيها و كمونيستها ؛ أمّا أمر به معروف و نهى از منكر از مصطلحات إسلام است و نبايد از آن تجاوز كرد .

لفظ را هم نبايد تغيير داد ؛ زيرا گرچه اسم ، وزارتخانه إرشاد إسلامى است و شامل إرشاد غير إسلامى نمى‏شود ، أمّا لفظ إرشاد يك معنى عامّى است . إرشاد يعنى راهنمائى و هدايت بسوى رشد و إرتقاء ؛ و اين كلمه‏اى است كه آن را ، هم مسلمان استعمال مى‏كند و مى‏پسندد و هم غير مسلمان . يهود و نصارى و بودائيها و سيكها و سوسياليست‏ها و غيرهم نيز مردم خود را به نحو خوبى إرشاد مى‏كنند ؛ أمّا أمر به معروف و نهى از منكر با اين لفظ در ميان ايشان نيست ؛ چرا كه معروف إسلام و منكر إسلام در ميان آنان وجود ندارد . اين لغت و اصطلاح ، و بالنّتيجه اين عنوان اختصاص به إسلام دارد .

پس همان طورى كه ما در واقع دنبال حقيقت مى‏گرديم ، ظواهر و عبارات را هم نبايد تغيير داده و مصطلحات إسلامى را نبايد عوض كنيم .

مثلاً در نامه‏ها طبق سنّت رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم و سيره أئمّه أطهار بايد بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحيم بنويسيم . بسم الله الرّحمن الرّحيم از اختصاصات إسلام است و اين لفظ را يهود و نصارى استعمال نمى‏كنند . أمّا بِسْمِهِ تَعالَى اينچنين نيست ؛ و آن يك لفظ عامّ و مشتركى است بين مسلمان و غير مسلمان ، و همه بسمه تعالى مى‏گويند . بنابراين ، وقتى مسلمان بسمه تعالى مى‏گويد ، گر چه همان خداى وحدهُ لا شريك له را در نظر گرفته است ، ولى يك لفظى را آورده است كه سائر فِرَق هم در آن لفظ با او مشترك هستند . أمّا اين لفظ كجا و يكدنيا عظمت و جلال بسم الله الرّحمن الرّحيم كجا ؟! بنابراين ، در اينجا حتماً بايستى بسم الله الرّحمن الرّحيم استعمال كرد و آن عظمت و اُبّهت صدر آيات قرآنى ، و عمق و أصالت رحمانيّت و رحيميّت خداوند را آشكارا نمود .

بر همين أساس است كه قرآن مجيد هر سوره‏اى را كه مى‏خواهد ابتداء كند، با بسم الله الرّحمن الرّحيم آغاز مى‏كند . همچنين در ابتداء هر كارى بايد إنسان بسم الله الرّحمن الرّحيم بگويد . در ابتداى نامه‏ها و سائر اُمور روزمرّه بايد إنسان اينطور رفتار كند . زيرا كه اگر اصطلاح را از دست بدهد ، به دنبال رفتن اصطلاح ، مصطلَح نيز از بين مى‏رود . با از بين رفتن اسم ، مسمّى از بين خواهد رفت .

ما بايد بگوئيم مسلمانها نماز مى‏خوانند نه اينكه نيايش مى‏كنند . نيايش يعنى دعا و توجّه به سوى خدا ؛ و هر عبادتى را كه أعمّ از نماز است نيايش مى‏نامند . يهود و نصارى و حتّى بعضى از فِرَق باطله هم براى خودشان نيايش دارند . ولى لفظ «صلوة» از اختصاصات إسلام است . «زكوة» از اختصاصات إسلام است . ما بايد در لفظ هم تابع إسلام باشيم .

مسأله استعمال اصطلاحات يك مسأله بسيار مهمّى است . بسيارى از همان ألفاظ أصيل كه در قرآن و سنّت آمده و در ميان ما رائج بوده است ، كم كم از بين رفته و ألفاظ و مصطلحات ديگرى جايگزين آنها گرديده است و بدنبال آن ، مسمّيات و مصطلحات هم از بين رفته‏اند . و اين هم مسأله بسيار ذى أهمّيّتى است كه بايد ولىّ فقيه آنرا مدّ نظر داشته باشد .

از جمله وظائف ولىّ فقيه ، إيجاد وزارت حجّ است . چون حجّ يكى از أركان إسلام مى‏باشد . و اين مطلب بديهى است كه ، نمى‏شود مردم يك مملكتى مسلمان باشند و وزارت حجّ نداشته باشند . وزارت حجّ بايد مستقلّ باشد ، نه در تحت وزارت كشور و يا وزارت أوقاف .

يكى ديگر از وظائف ولىّ فقيه ، تشكيل وزارت جهاد است ؛ جهاد فى سبيل الله . يعنى وظيفه حاكم اينست كه پيوسته مردمى را مجاهد فى سبيل الله تربيت كرده و آنها را به جهاد بفرستد . نه اينكه تنها تعليم و تربيت براى جهاد باشد ؛ بلكه بايد جهاد عملى و خارجى صورت بگيرد . زيرا جهاد از أركان إسلام است .

آياتى كه در قرآن مجيد درباره جهاد آمده است إطلاق داشته و اختصاص به زمان پيغمبر ندارد ؛ بلكه زمان پيغمبر و همه معصومين عليهم السّلام را شامل مى‏شود .

و به إطلاق آيات ، جهاد در زمان فقيه عادل جامع الشّرائط كه حكومت بر او مستقرّ شده است واجب است ؛ و ترك جهاد موجب از بين رفتن و شكست إسلام مى‏باشد . و مقصود ما از جهاد كه اكنون درباره آن بحث مى‏كنيم دفاع نيست ؛ زيرا دفاع احتياجى به دليل شرعى ندارد. آياتى كه در قرآن مجيد يا در روايات أئمّه عليهم السّلام درباره دفاع آمده است ، إمضاء حكم عقلى و فطرى است ؛ كه هر كس بايد از حدود و شؤون خود دفاع نموده ، و دشمنى كه قصد تجاوز به حريم او دارد را از خود براند .

جهاد يعنى حركت ابتدائى به سمت دشمن . يعنى بدون اينكه دشمن به آنها حمله‏ور شده باشد ، جماعتى تحت سرپرستى يك فرمانده به سوى دشمن حركت نمايند و آنان را به إسلام دعوت كنند ؛ و در صورت استنكاف ، با آنان بجنگند . آن جهادى كه در إسلام خيلى أهمّيّت دارد و بر روى آن تكيه شده ، و در مورد آن گفته شده است كه هر قطره خون مجاهد فى سبيل الله داراى مزايا و ارزشهاى كذائى است ، همين جهاد است ؛ كه مسلمين بوسيله آن ، كفّار را كه از توحيد و عقائد حقّه و نبوّت رسول الله و ولايت بهره‏اى ندارند ، و به شرك و بت‏پرستى و آداب جاهلىّ و سنن ملّى خود گرفتارند ، به إسلام باز مى‏گردانند و هم رنگ خود مى‏كنند ؛ و به آنها مى‏گويند : وجدان ما قبول نمى‏كند كه شما از اين سفره زيبا و غذاهاى لذيذ كه ما به استفاده از آنها مشغوليم (از توحيد و معارف و قرآن و عظمت إنسان و حقارت غير خدا و أربابان دنيا و مناجات و حجّ و سائر لذائذى كه از آنها متمتّع مى‏شويم) بى‏بهره باشيد ! بلكه شما هم بايد بر سر همين سفره بيائيد . لهذا مسلمان خون خود را مى‏ريزد ، براى هدايت غير .

مقصود از جهاد ، جنگ كردن با كفّار است براى دعوت آنها به إسلام ؛ و اين جهاد هميشه بايد باشد و از مسائل مهمّ إسلام است . وقتى كه جهاد در ميان مسلمانها از بين برود ، توقّف و ركود صورت مى‏گيرد ؛ و ديگر إسلام از آن عظمت و عزّت و اقتدار خود مى‏افتد و سقوط مى‏كند .

لذا بر عهده مجتهد است در زمانى كه حكومت براى او متحقّق شد ، و شأنيّت حكومت به مرحله فعليّت رسيد ، و مسلمين با او براى حكومت بيعت كردند و مقام ولايت إلهيّه بر وى مسلّم شد ، وزارتى را به منظور جهاد إيجاد كند .

آيات قرآن دلالت دارد بر إطلاق جهاد ، و جهاد در هر زمانى و نسبت به هر مؤمنى واجب است (البتّه به نحو وجوب كفائى ، همان طورى كه خواهد آمد) . و اين حكم در هر زمانى جارى است و اختصاص به زمانى دون زمانى ندارد ؛ مثل سائر أحكام . همانطورى كه نماز و روزه و زكوة ، براى همه مسلمانها و در هر زمانى واجب است و اختصاص به زمان معيّنى ندارد ، مسأله جهاد نيز همينطور است .

قَتِلُوا الّذِينَ لَايُؤْمِنُونَ بِاللَهِ وَ لَا بِالْيَوْمِ الْأخِرِ وَ لَايُحَرِّمُونَ مَا حَرّمَ اللَهُ وَ رَسُولُهُ وَ لَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقّ مِنَ الّذِينَ أُوتُوا الْكِتَبَ حَتّى‏ يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَ هُمْ صَغِرُونَ . (3)

«به جنگ و كارزار بر خيزيد با آن كسانى كه به ايشان كتاب داده شده است (أهل كتاب) أمّا به خدا و به روز قيامت إيمان ندارند ؛ و آنچه را كه خدا و رسول خدا حرام شمرده‏اند ، حرام نمى‏شمارند ؛ و به دين حقّ متديّن و متعهّد نيستند . جهاد و كارزار كنيد تا اينكه با دستهاى خود از روى ذلّت و مسكنت جزيه بپردازند.»

«صاغر» يعنى كوچك و پست . يعنى يا حاضر به پرداخت جزيه شده ، زير پرچم إسلام و در تحت حكومت إسلام بر دين خود باقى باشند ؛ و يا اينكه إسلام بياورند . پس اين آيه إطلاق دارد .

وَ قَتِلُوهُمْ حَتّى‏ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدّينُ لِلّهِ فَإِنِ انتَهَوْا فَلاَ عُدْوَ نَ إِلّا عَلَى الظّلِمِينَ (4) .

وَ قَتِلُوهُمْ حَتّى‏ لَاتَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدّينُ كُلّهُ لِلّهِ فَإِنِ انتَهَوْا فَإِنّ اللَه بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ . (5)

«با أفراد مشرك و كافر كارزار كنيد تا وقتى كه ريشه و أساس فتنه در عالم منقطع گردد. يعنى تا هنگامى كه فتنه از ميان برخيزد و دين إسلام به تمام معنى الكلمه (أمر و نهى و فرمان و تعهّد و ميثاق و سنّت و دأب و عادت) همه‏اش براى خدا باشد ، و دين حقّ و دين پروردگار در عالم استقرار پيدا كند.»

فَلْيُقَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَهِ الّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَوةَ الدّنْيَا بِالْأخِرَةِ وَ مَن يُقَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا . (6)

«حتماً در راه خدا بايد جنگ كنند آن كسانى كه دنيا را به آخرت مى‏فروشند (يَشْرونَ أىْ يَبيعونَ . شِراء به معنى بيع است ؛ يعنى فروختن . وَ شَرَوْهُ بِثَمَنِ بَخْسٍ دَرَ هِمَ مَعْدُودَةٍ (7) ؛ يعنى برادران يوسف ، يوسف را فروختند ؛ به خلاف اشْتَرَى كه به معنى خريدن است) . بر آن كسانى كه دنيا را به آخرت مى‏فروشند (آخرت را در برابر دنيا بدست آورده‏اند) واجب است كه در راه خدا كارزار كنند .

كسانى كه دنيا را به آخرت مى‏فروشند و دست از دنيا برداشته ، به دنبال آخرت مى‏روند ؛ و آن كسانى كه إيمان دارند و به پيغمبر گرويده‏اند ؛ أشخاصى هستند كه قلبشان متحقّق به حقّ است . اينها هستند كه آخرت را خريده و دنيا را فروخته‏اند ؛ و اينان هستند كه بايد در راه خدا كارزار نمايند . و هر كسى كه در راه خدا مقاتله كند ، خواه كشته شود و يا آنكه بر دشمن پيروز گردد ، در هر صورت ، ما در آينده أجر عظيمى به او عنايت خواهيم كرد.»

أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنّةَ وَ لَمّا يَعْلَمِ اللَهُ الّذِينَ جَهَدُوا مِنكُمْ وَ يَعْلَمَ الصّبِرِينَ . (8)

«آيا چنين گمان مى‏كنيد كه داخل بهشت مى‏شويد ، در حاليكه هنوز خداوند مقام آنهائى را از شما كه در راه خدا جهاد كرده‏اند ، و آنهائى را كه صبر نموده‏اند ، معلوم نگردانيده باشد؟!»

أَمْ حَسِبْتُمْ استفهام إنكارى است . يعنى أبداً گمان نكنيد كسى كه مجاهده نكرده و صبر ندارد داخل بهشت شود . و بعد از ذكر سه آيه ديگر مى‏فرمايد :

وَ كَأَيّن مّن نّبِىّ قَتَلَ مَعَهُ رِبّيّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَآ أَصَابَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَهِ وَ مَا ضَعُفُوا وَ مَااسْتَكَانُوا وَاللَهُ يُحِبّ الصّبِرِينَ . (9)

«و چه بسيار از پيغمبران بودند كه أفراد مهذّب و تربيت يافته مكتب توحيد در ركاب آنان كارزار مى‏كردند و در مقابل آنچه كه در راه خدا به آنها إصابت مى‏كرد ، هيچ سستى نكرده و إظهار ضعف ننمودند (هيچگاه إظهار شكست و تذلّل و انفعال نكرده ، بلكه پا برجا و ثابت قدم ، در معيّت با آن پيغمبران قتال كردند.) و خداوند صابرين را دوست دارد.»

اين آيه هم إطلاق دارد ؛ چون مى‏فرمايد : چه بسيار از پيغمبرانى كه چنين بودند . و از اينجا معلوم مى‏شود كلام بعضى كه گفته‏اند : جهاد فقط در إسلام است و در شرايع گذشته جهاد نبوده است و سائر أنبياء جهاد نكرده‏اند ، گفتار اُستوارى نيست . زيرا اين آيه مى‏فرمايد : وَ كَأَيّن مّن نّبِىّ ؛ چه بسيار از پيغمبرانى كه با رِبّيّون ، و تربيت يافتگان دست خود از إلهيّون و خداپرستان در راه خدا كارزارها كردند .

فعليهذا در واقع اگر إنسان به ممشاى پيغمبران و أئمّه عليهم السّلام و منشأ آن مراجعه كند ، مى‏يابد كه : جهاد ، گذشته از آنكه يك أمر شرعى بوده ، يك أمر عقلى و فطرى است ؛ چرا كه إنسان نميتواند ببيند دشمنان دين در ضلالت و گمراهى بسر ببرند و خودش از نعمت هدايت برخوردار باشد . پس جهاد يعنى همرنگى در إيمان و توحيد ؛ و اين يك سنّت حسنه‏اى براى پيغمبران بوده است ؛ و خداوند جهاد را بر پيغمبران واجب فرموده است .

شيخ الطّآئفة الحقّة : شيخ طوسى رحمة الله عليه در «مبسوط» در أوّل كتاب جهاد مى‏فرمايد :

وَ عَلَى الْإمامِ أنْ يَغْزُوَ بِنَفْسِهِ أوْ بِسَراياهُ ، فى كُلّ سَنَةٍ دَفْعَةً حَتّى لايَتَعَطّلَ الْجِهادُ . (10)

«بر إمام واجب است كه يا خود بشخصه به جنگ با كفّار و مشركين برود ، يا اينكه جماعات و سريّه‏هائى را بفرستد تا با آنان قتال نمايند . و بر عهده إمام است كه اين عمل را در هر سالى لاأقلّ يك بار انجام دهد تا اينكه جهاد تعطيل نشود.»

تعطيل جهاد مانند تعطيل حجّ است . همانگونه كه هيچگاه نمى‏شود خانه خدا از حاجّ خالى باشد ، همانطور نمى‏شود حكومت إسلام از جهاد تعطيل باشد .

همچنين در صفحات بعد بدنباله مطلب ، پس از بيان بعضى از شرائط جهاد مى‏فرمايد :

وَ إذَا اجْتَمَعَتِ الشّروطُ الّتى ذَكَرْناها فيمَنْ يَجِبُ عَلَيْهِ الْجِهادُ ، فَلا يَجِبُ عَلَيْهِ أنْ يُجاهِدَ إلّا بِأَنْ يَكونَ هُناكَ إمامٌ عادِلٌ أوْ مَنْ نَصَبَهُ الْإمامُ لِلْجِهادِ ؛ ثُمّ يَدْعوهُمْ إلَى الْجِهادِ فَيَجِبُ حينَئِذٍ عَلَى مَنْ ذَكَرْناهُ الْجِهادُ . وَ مَتَى لَمْ يَكُنِ الْإمامُ وَ لامَنْ نَصَبَهُ الْإمامُ سَقَطَ الْوُجوبُ بَلْ لايَحْسُنُ فِعْلُهُ أصْلاً . اللَهُمّ إلّا أنْ يَدْهَمَ الْمُسْلِمينَ أمْرٌ يُخافُ مَعَهُ عَلَى بَيْضَةِ الْإسْلامِ وَ يُخْشَى بَوارُهُ أوْ يُخافُ عَلَى قَوْمٍ مِنْهُمْ .

مى‏فرمايد : «بعد از آنكه محقّق شد تمامى آن شروطى كه ما براى مجاهدين ذكر كرديم (كه بايد بالغ و مذكّر و عاقل بوده ، و نيز سائر شرائط را واجد باشند) جهاد بر آنان واجب نيست مگر اينكه در آنجا إمامى عادل باشد ، يا كسى كه إمام او را براى جهاد نصب كرده باشد و وى إنسان را به جهاد بخواند ؛ در اينصورت ، بر آن أفراد واجد شرائط واجب است جهاد كنند . و أمّا زمانى كه «إمام» يا «مَنْ نَصَبَهُ الْإمام» نباشد ، در آنجا وجوب جهاد ساقط است ؛ بلكه أصلاً جهاد أمر پسنديده و ممدوحى نيست . مگر اينكه دشمنانى به مسلمين حمله كنند و آنها را محاصره نمايند ، به نحوى كه بيضه و حكومت مركزى إسلام در خطر بوده ، خوف از بين رفتن و احتمال شكست إسلام يا گروه خاصّى از مسلمين داده شود ، و از بَوار و نابودى و هلاكت آنان إنسان در بيم و هراس افتد ؛ كه در اين فرض أمر جهاد ، دفاع است و بر همه مسلمين واجب است كه از إسلام دفاع نموده و دشمن را دفع نمايند.»

يعنى در مسأله دفاع ، موقعى كه خطرى متوجّه إسلام يا جماعت خاصّى از مسلمين است ، ديگر وجود إمام و ولىّ فقيه و حاكم و أمثال اينها لازم نيست ؛ بلكه بر خود مردم واجب است حركت كنند و از إسلام و مسلمين دفاع نمايند .

أمّا در جائيكه حمله‏اى به إسلام نشده است و عنوان دفاعى هم در بين نيست ، بلكه جهاد ابتدائى است ، مردم نمى‏توانند خودسرانه برخيزند و بروند و جهاد كنند ؛ زيرا جهاد احتياج به فرمانده دارد و فرمانده بايستى إمام عادل باشد كه همه أفراد در تحت أمر و فرمان و ولايت او كار كنند .

كشتن أفراد ولو اينكه كافر باشند بدست هر كس صحيح و جائز نيست . يعنى يكنفر مسلمان نمى‏تواند بطور خودسرانه برود و كافر يا مشركى را بكشد ؛ يا حتّى او را با سلاح جنگ به إسلام دعوت كند . اين حقّ ، حقّى است ولائى و حتماً بايد زير نظر ولىّ فقيهى انجام بگيرد كه وى بر تمام خصوصيّات فقه (أحكام و مسائل و كيفيّت جهاد و كيفيّت أمان و كيفيّت إسارت و كيفيّت غنيمت) مطّلع باشد .

اين فقيه ، فردى است كه بايد إنسان كامل بوده و علاوه بر آن بايد حاكم و فرمانده هم باشد ؛ يعنى أهل خبره از مسلمين با وى بحكومت إسلام بيعت كرده باشند و در تحت ولايت و اتّصال معنوى و باطنى حضرت إمام عصر عجّل الله تعالَى فرجَه الشّريف در زمان غيبت بوده ، و جهادش به إذن و إجازه و إمضاء و إرشاد آنحضرت باشد . وى بايد بر مسائل نظامى و جنگ و صلح ، تسلّط داشته باشد كه كدام وقت جهاد كند و كدام وقت نكند ، يا با كدام يك از أفراد دشمن در كدام ناحيه از ثغور كشور إسلامى جهاد كند .

بطور خلاصه ، جهاد يك أمر شخصى مثل نماز يا روزه نيست ، بلكه أمرى است اجتماعى و عمومى كه بايد در تحت ولايت ولىّ فقيه انجام پذيرد .

شيخ قدّس اللهُ نفْسه مطلب را إدامه مى‏دهد تا اينكه مى‏فرمايد :

وَ الْجِهادُ مَعَ أئِمّةِ الْجَوْرِ أوْ مِنْ غَيْرِ إمامٍ أصْلاً ، خَطآءٌ قَبيحٌ يَسْتَحِقّ فاعِلُهُ بِهِ الذّمَ وَ الْعِقابَ إنْ اُصيبَ لَمْ يُؤْجَرْ وَ إنْ أصابَ كانَ مَأْثومًا .

«جهاد در معيّت أئمّه جور (يعنى با حاكمان ظالم و كسانى كه خود را در مصدر ولايت نشانده‏اند و حال آنكه لايق مقام ولايت نيستند) در ركاب آنها جهاد نمودن ، و يا بدون إذن إمام به نحو خودسرانه برخاستن و با سلاح براى إسلام آوردن غير مسلمانان قيام كردن ، كار خطا و قبيحى است . كسانى كه اين كار را بكنند مستحقّ مذمّت و عقاب هستند . اگر مصيبتى به آنها برسد (زخمى بخورند يا كشته شوند) أجرى ندارند ؛ و اگر هم كسى را بكشند و زخمى به ديگرى بزنند ، تازه خودشان گناهكارند.» خداوند آنها را مؤاخذه خواهد نمود كه چرا خودسرانه رفتى و او را كشتى در حالى كه دستورى نداشتى و در تحت ولايت إمام بحقّ يا ولىّ منصوب از ناحيه او نبودى؟!

وَ مَتَى جاهَدوا مَعَ عَدَمِ الْإمَامِ وَ عَدَمِ مَنْ نَصَبَهُ فَظَفِروا وَ غَنِموا ، كانَتِ الْغَنيمَةُ كُلّها لِلْإمامِ خآصّةً وَ لا يَسْتَحِقّونَ هُمْ مِنْها شَيْئًا أصْلاً .

«و هر گاه جماعتى از مسلمانها بدون إمام يا بدون إذن كسى كه إمام او را براى جهاد نصب كرده باشد جهاد كنند ، اگر ظفر هم پيدا كنند و غنيمت هم بگيرند ، تمام غنائم از آنِ إمام خواهد بود و به آنها تعلّق نخواهد داشت.»

بنابراين ، حكم إسلام اينست كه : كسى كه بدون إذن إمام جهاد كند ، هر غنيمتى را كه بدست آورد براى إمام خواهد بود ، و خود از آن غنيمت هيچ بهره‏اى ندارد .

وَ الْمُرابَطَةُ فيها فَضْلٌ كَثيرٌ وَ ثَوابٌ جَزيلٌ إذا كانَ هُناكَ إمامٌ عادِلٌ ؛ وَحَدّها ثَلاثَةُ أيّامٍ إلَى أرْبَعينَ يَوْمًا ؛ فَإنْ زادَ عَلَى ذَلِكَ كانَ جِهادًا .

«مرابطه هم مانند جهاد ، فضل بسيار و ثواب جزيلى دارد در صورتى كه به إذن إمام عادل باشد . مقدار مرابطه سه روز تا چهل روز است (يعنى اگر كسى به سرحدّات برود و مرزدارى كند ، آن هم از سه روز تا چهل روز ، او را مرابط گويند.) أمّا اگر ماندن مرابط در سرحدّ و مرز از چهل روز گذشت و در ميان دشمن استقرار يافت ، حكمش حكم جهاد است.»

يكى از دستورات إسلامى مرابَطه است . ولىّ فقيه بايد پيوسته مرابط داشته باشد . مُرابِط عبارتست از اينكه يك عدّه از لشكريان إسلام ، در خاك كفر نفوذ نموده و در آنجا استقرار پيدا كنند . بدينطريق ، هم سرحدّات را خوب نگهدارى نمايند كه دشمن از أطراف مملكت حمله نكند ، و هم اينكه كم كم در بلاد كفر نفوذ كنند . اين را مى‏گويند مرابطه .

شيخ محمّد حسن صاحب «جواهر» رضوان الله عليه در كتاب جهاد (11) فرموده است : هُوَ ذِرْوَةُ سَنامِ الْإسْلامِ وَ رابِعُ أرْكانِ الْإيمانِ وَ بابٌ مِنْ أبْوابِ الْجَنّةِ وَ أفْضَلُ الْأشْيآء بَعْدَ الْفَرآئِض .

اين عباراتى را كه شيخ محمّد حسن در «جواهر» نقل مى‏كند ، عين مفاد روايات است ؛ منتهى ايشان به عنوان روايت ذكر نكرده‏اند ، وليكن آن متن را در مقام تعريف جهاد از روايات گرفته‏اند .

ذِرْوَة يا ذُرْوَة ، أعلى نقطه در جاهاى بلند را گويند . ذِرْوَةُ الْجَبَل يعنى قلّه كوه .

هُوَ ذِرْوَةُ سَنامِ الْإسْلام . «اين (جهاد) بلندترين نقطه برآمدگى و نشيمنگاه إسلام است.»

سَنامُ الجَمَل يعنى آن چيزى كه بر روى شتر مى‏گذارند و بر آن سوار مى‏شوند . ذِرْوَةُ سَنامِ الْإسْلاَم يعنى بالاترين نقطه بلندى إسلام .

وَ رابِعُ أرْكانِ الْإيمان . «و چهارمين ستون از أركان إيمان مى‏باشد.» يعنى بدون آن سقف إيمان واژگون ميگردد .

وَ بابٌ مِنْ أبْوابِ الْجَنّةِ . «و يكى از درهاى بهشت است.»

وَ أفْضَلُ الْأشْيآء بَعْدَ الْفَرآئِضِ . «و با فضيلت‏ترين أشياء بعد از فرائض واجبه (صلوة و صوم و حجّ و زكوة و خمس) ، جهاد فى سبيل الله است.»

وَ سِياحَةُ اُمّةِ مُحَمّدٍ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ الّتى قَدْ جَعَلَ اللَهُ عِزّها بِسَنابِكِ خَيْلِها وَ مَراكِزِ رِماحِها .

سياحت يعنى جهانگردى براى ديدن آثار صنع و آيات خداوند ؛ سياحت و گردش كردن اُمّت محمّد صلّى الله عليه و آله و سلّم در جهاد است .

در اُمّت‏هاى گذشته مردم سياحت داشتند . در قرآن مجيد آمده است : التّئِبُونَ الْعَبِدُونَ الْحَمِدُونَ السّئِحُونَ (12) . يكى از عبادات مردم اين است كه در بيابانها و در كوهها تنها گردش كنند و در آثار پروردگار سير نموده و نظر نمايند و فكر كنند ، تا قلبشان باز شود . سياحت اُمّت پيغمبر را خداوند در جهاد قرار داده است . كدام جهاد ؟ كدام سياحت ؟ آن سياحتى كه خداوند ، عِزّ آن را به سُم اسبها (يعنى همين سم‏هائى كه به زمين مى‏خورد) بسته است .

سَنابِك جمع سُنْبُك است ؛ يعنى سم سُتور . بِسَنابِكِ خَيْلِها يعنى : خداوند عزّ وشرف اُمّت محمّد صلّى الله عليه و آله را در سم اسبها قرار داده است كه به زمين مى‏خورند ؛ آن اسبهائى كه به جهاد مى‏روند . وَ مَراكِزِ رِماحِها ؛ و مركزهاى نيزه‏ها (رِماح جمع رُمْح است يعنى نيزه) آنجائى كه نيزه را به زمين مى‏كوبند و در أطرافش مشغول جنگ مى‏شوند ؛ يا آنجائى كه رمح را به سينه دشمن فرو مى‏برند و با آن رَكْزِ رمح در سينه دشمن ، دشمن به زمين مى‏افتد .

اين عزّ إسلام است و عزّ اُمّت پيغمبر است كه خداوند در جهاد فى سبيله و فى سبيل رسوله قرار داده است . اين مسائل بسيار دقيق است .

وَ فَوْقَ كُلّ بِرّ بِرّ فَإذا قُتِلَ فى سَبيلِ اللَهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِرّ .

«بالاتر از هر كار پسنديده و نيكو و مُستحسنى ، باز هم يك عمل بهتر و عاليتر و مستحسن‏ترى وجود دارد كه إنسان آن را انجام بدهد ؛ و أمّا زمانى كه مؤمن در راه خدا كشته شد ، ديگر بالاتر از شهادت در راه پروردگار كار نيك و مستحسنى وجود ندارد.»

وَ الْخَيْرُ كُلّهُ فى السّيْفِ وَ تَحْتَ ظِلّ السّيْفِ . «خير ، كُلّ الْخَير ، تمام خير و رشاد و صلاح و سعادت ، همه‏اش در شمشير است و در زير سايه شمشير.»

وَ لا يُقيمُ النّاسَ إلّا السّيْفُ . «مردم را بر پا نمى‏دارد ، راست قامت نمى‏كند مگر شمشير.»

وَ السّيوفُ مَقاليدُ الْجَنّةِ وَ النّارِ . «شمشيرها كليدهاى بهشت و جهنّم هستند.»

وَلِلْجَنّةِ بابٌ يُقالُ لَهُ بابُ الْمُجاهِدينَ ، يَمْضونَ إلَيْهِ فَإذًا هُوَ مَفْتوحٌ وَ هُمْ مُتَقَلّدونَ سُيوفَهُمْ . «از براى بهشت درى است كه به آن باب مجاهدين گويند . مجاهدين بسوى آن در رهسپار مى‏شوند و بدانجا مى‏رسند و مى‏بينند آن درب باز است . همه مجاهدين در حاليكه شمشيرهاى خود را حمايل كرده‏اند از آن در وارد بهشت مى‏شوند.»

وَ مَنْ غَزا غَزْوَةً فى سَبيلِ اللَهِ فَما أصابَهُ قَطْرَةٌ مِنَ السّمآء أوْ صُداعٌ إلّا كانَتْ لَهُ شَهادَةٌ يَوْمَ الْقِيَمَةِ . «كسى كه در راه خدا جنگ كند ، اگر يك قطره باران بر او ببارد ، يا يك سر درد مختصرى عارض او شود ، براى او در روز قيامت شهادت محسوب خواهد شد.»

وَ أنّ الْمَلَئِكَةَ تُصَلّى عَلَى الْمُتَقَلّدِ بِسَيْفِهِ فى سَبيلِ اللَهِ حَتّى يَضَعَهُ ؛ وَ مَنْ صَدَعَ رَأْسُهُ فى سَبيلِ اللَهِ غَفَرَ اللَهُ لَهُ ما كانَ قَبْلَ ذَلِكَ مِنْ ذَنْبٍ . «ملئكه پيوسته درود مى‏فرستند بر كسى كه در راه خدا شمشير خود را حمايل كرده است ؛ پيوسته مشغول صلوات و درود هستند تا زمانى كه از جهاد برگردد و شمشيرش را به كنارى بگذارد (يعنى در تمام دوران آن مدّت ، ملئكه مشغول درود فرستادن مى‏باشند) . كسى كه سرش در راه خدا درد مختصرى بگيرد ، خداوند بر او مى‏آمرزد تمام گناهانى را كه تا آن وقت انجام داده است.»

مضافاً إلى قولِه تعالى : إِنّ اللَه اشْتَرَى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَ لَهُم بِأَنّ لَهُمُ الْجَنّةَ يُقَتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقّا فِى التّوْرَبةِ وَ الْإِنجِيلِ وَ الْقُرْءَانِ وَ مَنْ أَوْفَى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الّذِى بَايَعْتُم بِهِ وَ ذَ لِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ . (13)

و قوله تعالى : لَايَسْتَوِى الْقَعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِى الضّرَرِ وَ الْمُجَهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَهِ بِأَمْوَ لِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فَضّلَ اللَهُ الْمُجَهِدِينَ بِأَمْوَ لِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَعِدِينَ دَرَجَةً وَ كُلّا وَعَدَ اللَهُ الْحُسْنَى‏ وَ فَضّلَ اللَهُ الْمُجَهِدِينَ عَلَى الْقَعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا ش دَرَجَتٍ مّنْهُ وَ مَغْفِرَةً وَ رَحْمَةً وَ كَانَ اللَهُ غَفُورًا رّحِيمًا . (14)

آن كسانى كه اُولى الضّرر هستند و بواسطه آسيب و گزندى كه به ايشان رسيده است نمى‏توانند در راه خدا جهاد كنند ، تكليف از آنها ساقط است . و أمّا آن كسانى كه مؤمنند و ضررى به آنها نرسيده و متمكّن از جهاد هستند (چون جهاد واجب كفائى بوده و واجب عينى بر يكايك أفراد نيست) ايشان اگر به اختيار خود جهاد نكنند و قاعد باشند (يعنى به أعمال ديگر مانند نماز و روزه و حجّ و سائر كارهاى خير مشغول شوند) درجه اين أفراد با مجاهدين فى سبيل الله بأموالهم و أنفسهم يكسان نخواهد بود . خداوند مجاهدين فى سبيل الله بأموالهم و أنفسهم را بر نشستگان فضيلت بخشيده و يك درجه آنها را بالاتر قرار داده است . و خداوند به همه وعده نيك داده است (چه قاعدين ، چه مجاهدين) أمّا : فَضّلَ اللَهُ الْمُجَهِدِينَ عَلَى الْقَعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا ؛ مجاهدين را بر قاعدين به أجر بزرگى كه عبارتست از علوّ درجه و رحمت و مغفرتى از جانب پروردگار تفضيل و برترى داده است .

از اين آيه أوّلاً استفاده مى‏شود : أفرادى كه قاعدند ، كسانى هستند كه جهاد بر آنها واجب نيست . چرا كه اگر جهاد بر يك يك از آنها واجب باشد ، آنها بواسطه قعود گناهكار خواهند بود و ديگر معنى ندارد بگوئيم : خداوند مجاهدين را بر آنان به درجه يا درجاتى فضيلت داده ، يا أجر عظيمى عنايت فرموده است .

فضيلت معنى ندارد مگر آنجائى كه هم در مفضول فضيلتى باشد و هم در فاضل ، آن وقت فاضل نسبت به مفضول داراى فضيلتى است ؛ أمّا وقتى عمل ديگرى به كلّى از درجه اعتبار ساقط باشد ، فضيلت بى‏مورد است .

از اينجا استفاده مى‏شود : وجوب جهاد وجوب كفائى است مگر در آن زمانى كه يَدْهَمُ الْمُسلِمينَ أمْرٌ ؛ كه در آن صورت به عنوان دفاع است ؛ و دفاع جه بسا وجوبش وجوب عينى مى‏شود . و اگر راهى براى خارج كردن كفّار با آن أفراد واجد شرائط نباشد ، حتّى بر پيرمرد و أعمى و زمينگير و مريض و طفل و زن هم واجب خواهد بود كه براى دفاع حركت كرده و دشمن را از سرزمين إسلامى بيرون كنند .

و أمّا جهاد كه دعوت كفّار است ابتداءً به سوى إسلام ، واجب كفائى است و بر همه أفراد واجب نيست . ولى در عين حال كسانى كه مجاهدند ، بر آن أشخاصى كه جهاد نمى‏كنند ـ گرچه به كارهاى خير هم مشغول باشند ـ فضيلت داده شده‏اند .

در اين آيه ، سه فضيلت براى آنها به سه عبارت بيان شده است :

أوّل : فَضّلَ اللَهُ الْمُجَهِدِينَ بِأَمْوَ لِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَعِدِينَ دَرَجَةً .

دوّم : وَ كُلاّ وَعَدَ اللَهُ الْحُسْنَى‏ . هر دو را خداوند بواسطه عمل نيكى كه انجام داده و مى‏دهند وعده نيك فرموده است .

سوّم : وَ فَضّلَ اللَهُ الْمُجَهِدِينَ عَلَى الْقَعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا . وليكن به آن كسانيكه مجاهدند بر قاعدين أجر عظيمى عنايت فرموده ، كه عبارت است از : دَرَجَتٍ مّنْهُ وَ مَغْفِرَةً وَ رَحْمَةً وَ كَانَ اللَهُ غَفُورًا رّحِيمًا . درجات و مغفرت و رحمتى كه شامل آنان مى‏گردد .

صاحب «جواهر» رضوان الله عليه پس از ذكر اين آيات و إدامه مطلب مى‏فرمايد : (15)

نَعَمْ ، فَرْضُهُ عَلَى الْكِفايَةِ بِلا خِلافٍ أجِدُهُ فيهِ بَيْنَنا بَلْ وَ لابَيْنَ غَيْرِنا ... إلّا ما يُحْكَى عَنْ سَعيدِ بْنِ الْمُسَيّبِ فَأوْجَبَهُ عَلَى الْأعْيَانِ لِظاهِرِ قَوْلِهِ تَعالَى : انفِرُوا خِفَافًا وَ ثِقَالًا وَ جَهِدُوا بِأَمْوَ لِكُمْ وَ أَنفُسِكُمْ فِى سَبِيلِ اللَهِ (16) . ثُمّ قالَ : إِلّا تَنفِرُوا يُعَذّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا . (17)

وَ النّبَوىّ : مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَغْزُ وَ لَمْ يُحَدّثْ نَفْسَهُ بِالْغَزْوِ مَاتَ عَلَى شُعْبَةٍ مِنَ النّفَاقِ .

سپس بدينگونه إشكال مى‏كند كه : من هر چه تفحّص كردم ، خلافى نديدم در اينكه جهاد وجوبش وجوب كفائى است ، و وجوب عينى براى فرد فرد أشخاص نيست . فقط سعيد بن مُسَيّب آن را واجب عينى دانسته و سه دليل آورده است .

أوّل : آيه شريفه : انفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا ؛ همه بايد حركت كنيد چه بارتان سبك باشد ، چه سنگين ! حركت براى شما آسان باشد يا مشكل ! و جهاد كنيد در راه خدا با أموال و جانهاى خود .

دوّم : آيه شريفه : إِلّا تَنفِرُوا يُعَذّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ؛ و اگر نَفْر و كوچ به سوى جهاد نكنيد ، خداوند عذاب دردناكى بر شما مى‏فرستد !

سوّم : روايتى است از پيغمبر أكرم صلّى الله عليه و آله از طريق عامّه كه : مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَغْزُ... كسى كه بميرد و جنگ نكند و خيال جنگ را هم در نظرش نياورد (حديث نفسِ جنگ هم نكند) اين شخص بر شعبه‏اى از نفاق مرده است .

اين روايت را أبو داود در «سُنَن» خود نقل مى‏كند ، و بسيارى از صِحاح أهل تسنّن هم اين روايت را نقل مى‏كنند .

إشكال مرحوم صاحب «جواهر» اينست كه آيه : انْفِرُوا خِفَافًا وَ ثِقَالًا ، مربوط به غزوه تبوك است . در غزوه تبوك كه بدون شكّ بسيج عمومى بوده است ، پيغمبر إعلام كردند : أفرادى كه در مدينه هستند ، همه ـ غير از زنها و أفراد زمينگير و بعضى ديگر ـ بايد حركت كنند . و بديهى است كه آيه اختصاص به آن صورت خاصّ دارد و وجوبش براى همه و در همه حال نيست .

و همچنين آيه‏اى كه مى‏فرمايد : إِلّا تَنفِرُوا يُعَذّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ، مربوط به همين جنگ است ؛ فلهذا آن سه نفر : كعب‏بن مالك و دو رفيقش كه نفْر نكردند ، مورد سخط خدا و پيغمبر واقع شدند . پيغمبر أكرم از آنها إعراض كرد و مؤمنين و مسلمين بعد از جنگ از آنها إعراض كردند و به آنها راه ندادند ـ داستان خيلى مفصّل است ـ تا اينكه آنها رفتند و گريه‏ها كردند و چهل روز گذشت تا توبه آنها مورد قبول واقع شد . و آيه : وَ عَلَى الثّلَثَةِ الّذِينَ خُلّفُوا... (18) راجع به آنهاست .

إشكال مرحوم صاحب «جواهر» اينست كه : وقتى در قضيّه شخصيّه‏اى دليل بر وجوب عينى داشته باشيم ، اين موجب نمى‏شود كه در همه جا وجوب عينى باشد .

و أمّا حديث نبوىّ : مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَغْزُ ... أوّلًا ، راويش أبوهريره است و روايات أبوهريره قابل قبول نيست ؛ ثانياً ، شايد معنيش اين باشد كه : كسى كه بميرد و أصلاً عنوان جهاد را از إسلام إنكار كند و اين أصل از اُصول إسلام را قبول نداشته باشد ، در اين صورت با نفاق از دنيا رفته است ؛ نه اينكه خودش فى حدّ نفسه جنگ نكند .

مطلب را إدامه ميدهد تا اينكه مى‏گويد :

بِشَرْطِ وُجودِ الْإمامِ عَلَيْهِ السّلامِ وَ بَسْطِ يَدِهِ أوْ مَنْ نَصَبَهُ لِلْجِهادِ وَ لَوْ بِتَعْميمِ وِلايَتِهِ لَهُ وَلِغَيْرِهِ فى قُطْرٍ مِنَ الْأقْطارِ ؛ بَلْ أصْلُ مَشْروعيّتِهِ مَشْرُوطٌ بِذَلِكَ فَضْلاً عَنْ وُجوبِهِ .

مى‏فرمايد : تمام اين تعاريفى كه از آيات و روايات براى جهاد نقل شده است و فضائلى كه براى مجاهدين بيان شده است ، در صورتى است كه إمام مبسوط اليد ، يا آن كسى كه إمام او را براى جهاد نصب كند وجود داشته باشد و وى إنسان را أمر به جهاد كند ، ولو اينكه نصب براى جهاد بواسطه تعميم ولايت باشد .

يعنى إمام معصوم عليه السّلام چنين شخصى را براى جهاد بخصوصه نصب نكرده باشد ، بلكه بواسطه أدلّه كلّيّه ولايت فقيه به شخصى در خصوص مسأله جهاد يا در سائر مسائل و از جمله جهاد ، ولايت داده باشد . و اگر ما به أدلّه ولايت فقيه إثبات كرديم كه تمام شؤون و مناصب إمام براى فقيه هم هست ، در اين صورت يكى از شؤون هم جهاد است .

پس با تعميم أدلّه ولايت فقيه ، همان حكم جهادى كه در زمان خود إمام براى إمام عليه السّلام هست نسبت به فقيه نيز ثابت است ؛ خواه إمام در زمان حيات و زمان حضور باشد و فقيه در يك نقطه نزديك و يا دور دست دنيا بوده و آنجا براى خود از طرف إمام نيابت داشته باشد ، يا در زمان غيبت باشد ؛ و أدلّه ولايت فقيه به عموميّت خود شامل أمر او به جهاد مى‏شود .

بنابر تعميم أدلّه ولايت فقيه ، مى‏توانيم إثبات وجوب جهاد و إطلاق آن را بكنيم . بلكه أصل مشروعيّت جهاد مشروط است به ولايت ، فضلًا عَن وُجوبِه . زيرا جهاد يك أمر شخصى و فردى نيست ، بلكه أمرى است كه احتياج به ولايت دارد و إنسان نمى‏تواند خودسرانه انجام بدهد . آن وليّى كه بر إنسان ولايت شرعيّه دارد ، در تحت ولايت او ، همه اين اُمور صورت مى‏پذيرد .

صاحب «جواهر» براى اين معنى چند خبر را شاهد مى‏آورد . (19)

أوّل : خبر بشير دَهّان از حضرت صادق عليه السّلام است كه مى‏گويد : قُلْتُ لَهُ : إنّى رَأَيْتُ فِى الْمَنَامِ أَنّى قُلْتُ لَكَ : إنّ الْقِتَالَ مَعَ غَيْرِ الْإمَامِ الْمَفْرُوضِ طَاعَتُهُ حَرَامٌ مِثْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ ؟ فَقُلْتَ لِى : هُوَ كَذَلِكَ ! فَقَالَ أَبُو عَبْدِاللَهِ عَلَيْهِ السّلاَمُ : هُوَ كَذَلِكَ ! هُوَ كَذَلِكَ !

بشير به حضرت إمام جعفر صادق عليه السّلام عرض مى‏كند : من در خواب شما را ديدم و به شما گفتم : آيا قِتال با غير إمامى كه طاعتش را خداوند بر ما فرض و واجب كرده است حرام است ، مثل خوردن گوشت ميته و خون و گوشت خنزير ؟! شما به من گفتيد : بله همينطور است ! و در عالم خواب تصديق كرديد .

اين خواب را كه بشير براى حضرت نقل كرد ، حضرت فرمودند : بلى همينطور است ! همينطور است !

دوّم : خبر عبدالله بن مُغيره است كه مى‏گويد : شنيدم محمّد بن عبدالله به حضرت رضا عليه السّلام گفت : حَدّثَنِى أَبِى عَنْ أَهْلِ بَيْتِهِ عَنْ ءَابَآئِهِ عَلَيْهِمُ السّلاَمُ أَنّهُ قَالَ لَهُ بَعْضُهُمْ : إنّ فِى بِلاَدِنَا مَوْضِعَ رِبَاطٍ يُقَالُ لَهُ قَزْوِينُ وَ عَدُوّا يُقَالُ لَهُ الدّيْلَمُ ؛ فَهَلْ مِنْ جِهَادٍ أَوْ هَلْ مِنْ رِبَاطٍ ؟ فَقَالَ : عَلَيْكُمْ بِهَذَا الْبَيْتِ فَحُجّوهُ !

محمّد بن عبدالله (ظاهراً عبدالله پسر حضرت إمام جعفر صادق عليه السّلام است ؛ محمّد بن عبدالله بن جعفر) به حضرت رضا عليه السّلام مى‏گويد : روايت كرد مرا پدرم از أهل بيت خود ، كه آنها از پدرانشان عليهم السّلام نقل مى‏كردند كه : به بعضى از أجداد ما چنين گفته‏اند كه در بلاد و شهرهاى ما موضع رباط و لشكرگاه است و قزوين ناميده مى‏شود و لشكر إسلام با دشمنان جنگ ميكنند ؛ و دشمنانى آنجا هستند به نام ديلم . آيا من مى‏توانم بروم جهاد ، يا رباط و سرحدّدارى كنم ؟! حضرت فرمود : بر شما باد به خانه خدا ، برويد و حجّ بجاى آوريد !

فَأَعَادَ عَلَيْهِ الْحَدِيثَ . فَقَالَ : عَلَيْكُمْ بِهَذَا الْبَيْتِ فَحُجّوهُ ! أَمَا يَرْضَى أَحَدُكُمْ أَنْ يَكُونَ فِى بَيْتِهِ يُنْقِقُ عَلَى عِيَالِهِ مِنْ طَوْلِهِ يَنْتَظِرُ أَمْرَنَا ؛ فَإنْ أَدْرَكَهُ كَانَ كَمَنْ شَهِدَ مَعَ رَسُولِ اللَهِ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلّمَ بَدْرًا ؛ وَ إنْ مَاتَ مُنْتَظِرًا لِأَمْرِنَا كَانَ كَمَنْ كَانَ مَعَ قَآئِمِنَا صَلَوَاتُ اللَهِ عَلَيْهِ هَكَذَا فِى فُسْطَاطِهِ ـ وَ جَمَعَ بَيْنَ السّبّابَتَيْنِ ـ وَ لَا أَقُولُ هَكَذَا ـ وَ جَمَعَ بَيْنَ السّبّابَةِ وَ الْوُسْطَى ـ فَإنّ هَذِهِ أَطْوَلُ مِنْ هَذِهِ ؟! فَقَالَ أَبُوالْحَسَنِ عَلَيْهِ السّلاَمُ : صَدَقَ .

محمّدبن عبدالله مى‏گويد : بعد از اينكه سائل از حضرت شنيد : عَلَيْكُمْ بِهَذَا الْبَيْتِ فَحُجّوهُ ! (يعنى جهاد نكنيد ، بلكه حجّ انجام دهيد ؛ الآن وظيفه شما حجّ است نه جهاد) دو مرتبه اين حديث را از آباء خود براى حضرت إمام رضا عليه السّلام كه پدران مشترك آن دو بودند إعاده كرد ؛ باز حضرت فرمودند : عَلَيْكُمْ بِهَذَا الْبَيْتِ فَحُجّوهُ ! بر شماست كه حجّ خانه خدا را بجاى آوريد !

آيا يكى از شما راضى مى‏شود كه در خانه خود باشد و بر عيال خودش از سعه و مال خود إنفاق كند و انتظار أمر ما را داشته باشد ؛ و در صورت إدراك أمر ما مانند كسى باشد كه با پيامبر خدا در جنگ بدر شركت كرده باشد ؛ و اگر از دنيا با حال انتظار برود ، مانند كسى باشد كه با قائم ما ، در چادر آن حضرت حضور داشته باشد ؟!

در اين هنگام آن بعض أجداد ، بين دوانگشت سبّابه خود را جمع نمودند (كه اينچنين هر دو مساوى هم مى‏باشند) و فرمودند : نمى‏گويم اينچنين ! (و جمع كرد بين انگشت سبّابه و وُسطى را) كه در اين صورت يكى از ديگرى بلندتر است .

آنگاه إمام رضا عليه السّلام فرمودند : راست گفت .

اللَهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ ءَالِ مُحَمّد

پى‏نوشتها:

1) صدر آيه 41 ، از سوره 22 : الحجّ

2) اين نامه ، بعنوان ضميمه كتاب «وظيفه فرد مسلمان در إحياى حكومت إسلام» بطبع رسيده است .

3) آيه 29 ، از سوره 9 : التّوبة

4) آيه 193 ، از سوره 2 : البقرة

5) آيه 39 ، از سوره 8 : الأنفال

6) آيه 74 ، از سوره 4 : النّسآء

7) آيه 20 ، از سوره 12 : يوسف

8) آيه 142 ، از سوره 3 : ءَال عمران

9) آيه 146 ، از سوره 3 : ءَال عمران

10) المبسوط» ج 2 ، طبع مرتضوى ، ص 2

11) جواهر الكلام» طبع ششم (آخوندى) ج 21 ، ص 3

12) صدر آيه 112 ، از سوره 9 : التّوبة

13) آيه 111 ، از سوره 9 : التّوبة

14) آيه 95 و 96 ، از سوره 4 : النّسآء

15) جواهر الكلام» طبع ششم (آخوندى) ج 21 ، ص 9

16) صدر آيه 41 ، از سوره 9 : التّوبة

17) صدر آيه 39 ، از سوره 9 : التّوبة

18) صدر آيه 118 ، از سوره 9 : التّوبة

19) جواهر الكلام» طبع ششم (آخوندى) ج 21 ، ص 11

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation