بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام ( 3 ), حاج شیخ محسن سعیدیان   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     dars25 -
     dars26 -
     dars27 -
     dars28 -
     dars29 -
     dars30 -
     dars31 -
     dars32 -
     dars33 -
     dars34 -
     dars35 -
     dars36 -
     fehrest -
     index -
     page1 -
 

 

 
 

درس سى و پنجم : وظيفه ولىّ فقيه إقامه عدل ، نماز ، زكوة و حفظ حقوق خاصّه مسلمان و أهل ذمّه است

أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ

بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ

وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ

وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِمْ أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ

وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ

حكومتهاى عادله‏اى كه در ميان أقوام و ملل مختلف در جهان إقامه شده و مى‏شود ، بر أساس حفظ سُنن آن قوم و آن ملّت و نگهدارى طبيعى و مادّى آنهاست . يعنى بهترين حكومت در نزد آنان حكومتى است كه أمنيّت داخلى آنان را تأمين كند ، و مرزها را از دستبرد أجانب و دشمنانشان حفظ نمايد ، و براى عمران و آبادى و سلامت مزاج آن مردم تلاش كند ، و سنن و آدابى را كه آن ملّت دارند حفظ نمايد ؛ و در هيچيك از آن حكومتها از اين چهار أمر تخطّى نمى‏شود .

و أمّا حكومت إسلام كه بر عهده ولىّ فقيه است ، تنها عهده‏دار اُمور عمرانى و أمنيّت داخلى و مرزدارى و سنن و آداب اجتماعى و حفظ عادات محض نيست ؛ بلكه بر عهده حكومت إسلام است كه مردم را به نماز سوق بدهد ؛ يعنى إقامه نماز نمايد . و إيتاء زكوة كند ؛ يعنى زكَوات را جمع‏آورى نموده و به مستحقّين برساند . و أمر بمعروف كند ؛ يعنى آنچه را كه در نزد خدا و رسول خدا ـ طبق آيات قرآن ـ معروف و ممدوح شمرده مى‏شود ، مردم را به آنها وادار كند ؛ و از هر چه در قرآن كريم و سنّت رسول خدا ناپسند شمرده شده است مردم را باز دارد . اين از وظائف حكومت إسلام است ؛ و استقرار حكومت إسلامى ممكن نيست مگر اينكه حاكم به اين جهات اهتمام داشته و در صدد إيجاد اين معنى در ميان اُمّت مسلم باشد .

در سوره حجّ آمده است : الّذِينَ إِن مّكّنّهُمْ فِى الْأَرْضِ أَقَامُوا الصّلَوةَ وَ ءَاتَوُا الزّكَوةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَ لِلّهِ عَقِبَةُ الْأُمُورِ . (1)

آن أفرادى كه لواداران حكومت إسلامند ، و به آنها إجازه جنگ داده شده كه دفاع كنند و از حريم إسلام محافظت نمايند و حافظ بيضه إسلام باشند ، كسانى هستند كه اگر ما آنها را در روى زمين متمكّن كنيم و قدرت ببخشيم ، آنها اين چهار أمر را انجام مى‏دهند :

أوّل اينكه : إقامه نماز كنند . نه اينكه تنها خودشان نماز بخوانند ؛ بلكه بايد نماز خواندن را در كشور إسلامى إقامه كنند . بايد مساجد را بنا كنند نه اينكه جلوى ساختن مساجد را بگيرند و بگويند : فقط مدرسه بسازيد !

ساختن مدرسه بجاى خود ، ولى پايگاه أوّل مسجد است . و بايد تمام أفراد جمعيّت را در مساجد جمع كنند ، و تمامى مساجد مملوّ از جمعيّت باشد . و بايد در هر محلّه‏اى مسجدهاى بزرگ ساخته شود و همه أفراد بايد در مسجد شركت كنند ، و نمازهاى پنجگانه در مسجد إقامه شود . و لازم است شخص ولىّ فقيه در مسجد جامع براى تمام أفرادى كه در آنجا حضور پيدا مى‏كنند نماز جماعت بخواند . و اُصولاً تشكيل ولايت فقيه بدون إقامه نماز جماعت براى شخص ولىّ فقيه معنى ندارد .

همه خلفائى كه بعد از پيغمبر آمدند ، يكى از ضرورى‏ترين برنامه آنها إقامه صلوات در مواقع خود بوده است . حتّى خلفاء جور ، همينكه وقت نماز فرا مى‏رسيد ، از ضرورى‏ترين كارها دست بر مى‏داشتند و به مسجد جامع مى‏رفتند و نماز مى‏خواندند و بر مى‏گشتند .

پس اقامه نماز در محيط و جامعه إسلامى ، و مردم را به نماز و آداب آن وادار كردن ، از ضروريّات حكومت ولّى فقيه است .

و ديگر اينكه : ءَاتَوُا الزّكَوةَ ؛ زكوة را جمع‏آورى كنند و به مردم مستحقّ : مساكين ، فقراء ، و أفرادى كه قرض دارند و نميتوانند آنرا أدا كنند ، لِلْفُقَرَآء وَ الْمَسَكِينِ وَ الْعَمِلِينَ عَلَيْهَا وَ الْمُؤَلّفَةِ قُلُوبُهُمْ ، وَ فِى الرِّقَابِ وَ الْغَرِمِينَ (2) ، و بطور كلّى ، آن أصناف ثمانيه‏اى كه در قرآن مجيد ذكر شده است ، برسانند .

و همچنين : أمر بمعروف كنند ، بطورى كه در تمام سطح عمومى مملكت ، معروف رائج شود .

و نيز : نهى از منكر كنند ؛ تا آنجا كه منكر و ناپسند از بين برود . اينها تمام ، جزء وظائف أصلى ولىّ فقيه است .

اين آيه شريفه پس از اين سه آيه نازل شده است كه مى‏فرمايد :

إِنّ اللَه يُدَ فِعُ عَنِ الّذِينَ ءَامَنُوا إِنّ اللَه لَايُحِبّ كُلّ خَوّانٍ كَفُورٍ ش أُذِنَ لِلّذِينَ يُقَتَلُونَ بِأَنّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنّ اللَه عَلَى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ ش الّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَرِهِم بِغَيْرِ حَقٍ‏ّ إِلّآ أَن يَقُولُوا رَبّنَا اللَهُ وَ لَوْ لَا دَفْعُ اللَهِ النّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لّهُدّمَتْ صَوَ مِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَوَ تٌ وَ مَسَجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَهِ كَثِيرًا وَ لَيَنصُرَنّ اللَهُ مَن يَنصُرُهُ إِنّ اللَه لَقَوِىّ عَزِيزٌ . (3)

خداوند حمايت ودفاع مى‏كند از حريم آن أفرادى كه إيمان آوردند ، نسبت به حيله و مكر دشمنان و تعدّى و تجاوز آنان به ايشان ، و هر كسى كه نسبت به آنها سوء نيّت و قصد خيانت دارد و بخواهد به اين حريم مقدّس عترت إلهى كه بر أساس تقوى و صدق و عصمت و عدالت و إيمان و إيقان بنا شده است ، تجاوز و تعدّى كند . و حقّاً خداوند هر شخص خيانتكار و كفور را دوست ندارد .

به آن أفرادى كه مشركين و كفّار با آنان جنگيده و آنها را مورد تعدّى و تهاجم قرار داده‏اند (در مقابل ظلمى كه به آنها شده) إذن داده شده است كه آنها هم دست به شمشير برده ، با مهاجمين كارزار كنند و از حقّ خود دفاع نمايند .

أُذِنَ لِلّذِينَ يُقَتَلُونَ بِأَنّهُمْ ظُلِمُوا ، يعنى به سبب أنّهُمْ صاروا مَظْلومينَ مَقْهورينَ ؛ بايد دست به قبضه شمشير برده و از حقّ خويش دفاع نمايند ؛ و بايستى در مقابل كسانى كه خوّان و كفورند و نسبت به إسلام بى‏اعتنا مى‏باشند ، و به جنگ با مؤمنين برخاسته و آنان را مورد هتك و تجاوز قرار داده‏اند ، بايستند و با آنها مقابله به مثل نمايند . و نيز واجب و لازم است بر أساس تشكيل حكومت و استقرار ولايت ، محورى براى خود تشكيل داده و بر آن أساس ، حملات دفاعى و تهاجمى داشته باشند . و حقّاً هم خداوند بر يارى كردن اينان قدير و تواناست .

اينها گرچه أفرادى قليل و اندك هستند ، به حدّى كه به اندك زمانى تمامى آنها به شمارش در مى‏آيند ، وليكن چون بر حقّند و نيّت و إراده ايشان بر ثبات و واقعيّت تعلّق گرفته است ، خداوند هم همان إراده و نيّت را رشد داده و تقويت مى‏كند و آنان را به پيروزى مى‏رساند ؛ و او بر يارى كردن آنها تواناست .

پس اين عدّه به مقتضاى إذن پروردگار بايد بروند و از حقّ خود دفاع كنند . زيرا اينها أفرادى هستند كه دشمنان ، آنانرا از خانه و آشيانه و شهر و ديار خود ، و از مكّه بدون هيچ جرمى و بدون هيچ حقّى خارج كردند . تنها جرم آنها اين بود كه مى‏گفتند : رَبّنَا اللَهُ . و بمناسبت اينكه خود را از عبادت آلهه متعدّده ، و از إطاعت أرباب دنيا و شرك به پروردگار ، و از إطاعت بزرگان سركش و متمرّد بيرون آورده ، و به إطاعت و عبوديّت حضرت پروردگار إقرار كردند ، مورد ظلم و قهر دشمنان واقع شدند . و اين بزرگترين جرم آنها بود كه آنها را از خانه و كاشانه خود بيرون رانده و مجبور به هجرت در بيابانها كرده است تا اينكه آنان بنحو أقلّيّت به مدينه كوچ نمودند .

و اين إذنى را كه ما به اين أفراد مى‏دهيم كه با آنها مقاتله كنند ، تنها براى حفظ جان آنها نيست ، بلكه براى حفظ ناموس إسلام ، براى حفظ شرف قرآن ، براى حفظ شرف مسجد و روح رسول الله است .

زيرا اگر خدا إذن نميداد و بعضى از مردم با بعض ديگر (يعنى مؤمنين با كفّار) پيكار نمى‏نمودند ، تمام معابدى را كه در آنجا بعنوان توجّه به عالم معنى و روحانيّت ، به هر صورت و كيفيّتى كه وجود داشت (خواه به صورت صومعه ، و يا به صورت كَنيسه و كليسا و دِيْر و كُنِشت ، و يا بصورت مساجدى كه نام خدا در آنها زياد برده مى‏شود) همه را از بين مى‏بردند و خراب مى‏كردند ؛ و ديگر در عالم نه مسجدى باقى مى‏ماند و نه كُنشتى وجود داشت . پس إذن مقاتله به حكومت إسلام بجهت برقرارى و حفظ مساجد است ؛ و حتماً خداوند يارى ميكند و تعهّد دارد بر نصرت كسيكه خدا را يارى كند . و خداوند قوىّ و عزيز است . يعنى هم صاحب قدرت مى‏باشد و هم داراى عزّت است ؛ و فتور و شكست و ثُلمه‏اى در او وارد نمى‏شود .

و اين أفرادى كه به آنها إذن داده شده كه بروند و بر أساس حفظ بيضه إسلام و حكومتى كه ولىّ فقيه آنرا تشكيل داده است با ظالمين بجنگند ، آن كسانى هستند كه : إِن مّكّنّهُمْ فِى الْأَرْضِ أَقَامُوا الصّلَوةَ . اين آيه بعنوان تفسير و بيان آن أفراد آمده است ؛ و آنها را به اين چهار صفت ياد مى‏كند كه : اگر ايشان در روى زمين متمكّن شوند و حكومت را در دست بگيرند ، فقط به سراغ آبادانى و عمران ظاهرى كه جهت مشتركه همه ملل كفر و شرك و إسلام است نميروند ؛ زيرا اين جهت ، جهت مشتركه بوده و موجب مزيّت إسلام بر سائر أديان نيست . بلكه آنان معتقدند آنچه موجب مزيّت حكومت إسلام بر سائر أديان است ، كه إسلام را إسلام مى‏كند ، همين مسائل است كه : بايد ولىّ فقيه به إقامه صلوة ، إيتاء زكوة ، أمر بمعروف و نهى از منكر ، در تمام مملكت إسلام با تمام گسترش و وسعتش اهتمام داشته باشد .

روايتى از أميرالمؤمنين عليه السّلام وارد است كه علّت بعثت أنبياء ، بلكه علّت بعثت خصوص حضرت رسول أكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم را بيان مى‏كند .

بعثت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم ، فقط براى دعوت مردم به سوى خدا و بيرون رفتن از زير تعهّدات جاهلى و إطاعت از سركردگان و سركشان ظلم و جور و خارج شدن از إطاعت أرباب أنواعى بوده است كه در روى زمين مردم را استعباد و استثمار مى‏كردند ، و به عبوديّت خود دعوت مى‏نمودند . پيغمبر بر انگيخته شده است تا اينكه عنان مردم را كه در إطاعت بندگان مى‏باشند در دست گرفته و آنان را مطيع خدا گرداند ؛ با تمام لوازم و آثارى كه در دنبال دارد .

اين فرمايش أميرالمؤمنين عليه السّلام همان خطبه‏اى است كه آنحضرت در وقتى كه عازم صفّين بودند ، در ذى قار بيان فرمودند .

أَمّا بَعْدُ : فَإنّ اللَه تَبارَكَ وَ تَعَالَى بَعَثَ مُحَمّدًا صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ بِالْحَقّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ عِبَادِهِ إلَى عِبَادَتِهِ ؛ وَ مِنْ عُهُودِ عِبَادِهِ إلَى عُهُودِهِ ؛ وِ مِنْ طَاعَةِ عِبَادِهِ إلَى طَاعَتِهِ ؛ وَ مِنْ وِلَايَةِ عِبَادِهِ إلَى وِلَايَتِهِ ؛ بَشِيرًا وَ نَذِيرًا وَ دَاعِيًا إلَى اللَهِ بِإذْنِهِ وَ سِرَاجًا مُنِيرًا . (4)

خداوند تبارك و تعالى محمّد صلّى الله عليه و آله را بر انگيخت بحقّ ؛ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ عِبَادِهِ إلَى عِبَادَتِهِ . «لام» در اينجا براى تعليل است ؛ علّت بر انگيختگى محمّد صلّى الله عليه و آله بحقّ چيست ؟ براى اين است كه خداوند بندگان خود را از عبادت بندگانش بيرون بكشد و به عبادت خود داخل كند . هر كسى كه در مقابل غير حقّ سر فرود آورد ، او در مقابل شرك و بت‏پرستى و ثَنَويّت و وَثَنيّت تعظيم و كرنش نموده است . و هر كسى كه از شخص ديگر و بنده ديگر و رئيسى ديگر و شاه حاكمى به غير حقّ إطاعت كند ، او قلب خود را متوجّه عالم اعتبار و پندار و شرك و دوئيّت و ظلم و ستم نموده است ؛ و إِنّ الشّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ . (5)

پس هر بنده‏اى كه يكى از بندگان خدا را عبادت كند و قلبش متوجّه او باشد ، از عالم توحيد خارج شده است . پيغمبر آمده است تا اينكه قلبها را از عبادت بندگان خدا بيرون بياورد و به عبادت خدا سوق بدهد ، و بگويد خدا را عبادت كنيد (هم عبادت در مرحله طاعت و هم عبادت در مرحله عمل) . و لذا بدنبالش مى‏فرمايد : وَ مِنْ عُهُودِ عِبَادِهِ إلَى عُهُودِهِ ؛ إنسانها را از پيمانهاى بندگان خارج كند ودر عهد خدا وارد نمايد . يعنى از تمام تعهّدات و قراردادهائى كه بندگان خدا با غير خدا مى‏بندند و بر أساس آن معاهدات ، خود را برده و غلام و كنيز آنان مى‏پندارند ، و آنها را آمر و مسيطر و خود را مأمور و ذليل و بيچاره مى‏دانند رها سازد ؛ و خدايان و خدايگان دروغين را از بين برده ، خداى حقيقى و واقعى را بجاى آنان قرار دهد .

مگر در زمان طاغوت به شاه ستمگر و جبّار خدايگان نمى‏گفتند ؟! در محاكم نظامى كه تشكيل مى‏دادند ، عبارتى را كه با آن كار را شروع مى‏كردند اين بود : بنام خدايگان ، شاهنشاه آريامهر ! و عجيب اينست كه امروزه بعد از هزار و چهارصد سال با وجود تعليماتى اينچنين از پيغمبر أكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم ، و دستوراتى از أميرالمؤمنين عليه السّلام ، و اينهمه خطبه‏ها و فريادها ، باز هم سخن از خدايگان ، آريامهر است ! و اين خيلى عجيب است كه اگر پروردگار ، اين إنسان را قدرى رها كند دو مرتبه به همان عناوين فرعونيّت و نمروديّت و شيطانيّت باز مى‏گردد .

همين مسائل است كه بنحو أعلى و أتمّ در ميان مردم بروز و ظهور مى‏كند . در حالى كه اين بيچارگان و مسكينان كه دروازه تمدّن بزرگ را براى ملّتها گشودند ! خود و أربابانشان همه رفتند و به جهنّم سقوط كردند ، و مفاد آيه قرآن : ضَعُفَ الطّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ (6) واضح و مشهود شد .

تمام زحمات پيغمبر و زحمات أولياء خدا و زحمات مجاهدين فى سبيل الله ، و خطبه‏هاى أميرالمؤمنين عليه السّلام براى اينست كه به إنسان بگويند : اى إنسان ! چرا خود را از إطاعت و از پيمان و ميثاقى كه بسته‏اى خارج نموده و در مقابل اين أفراد اعتبارى كه بر أصل توهّم ، خود را خدا مى‏دانند و آمر و ناهى مى‏پندارند و مملكتى را در زير قدمهاى خود تكان مى‏دهند ، سر تعظيم فرود مى‏آورى ؟!

بدان اينها همه بيچارگانى هستند ضعيف ، بدبخت و گرفتار ؛ نه اينكه در اين جهت مانند تو هستند ، بلكه هزار درجه از تو پائين‏ترند ؛ زيرا تو لاأقلّ در بعضى از أوقات توفيق گفتن يك يا الله را دارى ، ولى آن بيچارگان آنقدر قلبشان بسته است كه حتّى يك يا الله هم نمى‏توانند بگويند ! بنابراين چرا إنسان از آنان پيروى كند ؟

لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ عِبَادِهِ إلَى عِبَادَتِهِ ؛ وَ مِنْ عُهُودِ عِبَادِهِ إلَى عُهُودِهِ ؛ وَ مِنْ طَاعَةِ عِبَادِهِ إلَى طَاعَتِهِ .

خداوند پيغمبر را برانگيخت تا اينكه همه بندگان خود را (نه تنها كسانى كه در شهر مكّه و مدينه هستند ، بلكه در تمام دنيا هر كسى كه عنوان عبد بر او صادق است ؛ هر إنسانى كه در شرق و غرب عالم نام عبد بر او إطلاق ميشود و جزء عبادالله است) از طاعت بندگان ديگر خارج كرده و در تحت طاعت خود داخل نمايد .

وَ مِنْ وِلَايَةِ عِبَادِهِ إلَى وِلَايَتِهِ . و از ولايت (يعنى از تحت نظر بودن ، و از سيطره و قدرت و نزديكى معنوى و هيمَنه و پاسدارى و صاحب اختيار و صاحب إراده بودن) بندگانى مثل خودشان خارج كند و به آنان بگويد كه ولىّ إنسان فقط خداست . هُنَالِكَ الْوَلَيَةُ لِلّهِ (7) . إِنّ الْعِزّةَ لِلّهِ (8) . اللَهُ وَلِىّ الّذِينَ ءَامَنُوا يُخْرِجُهُم مّنَ الظّلُمَتِ إِلَى النّورِ وَالّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَآؤُهُمُ الطّغُوتُ (9) . أمّا كسانى كه كافر شدند أوليائشان طاغوت است و طاغوت هم پيوسته اينها را از نور به ظلمت مى‏برد ؛ و لازمه ظلمت ، عفونت و كثافت و پليدى و خباثت و تعفّن است ؛ أمّا لازمه نور ، بهجت و فرح و سرور و بينش و بصيرت مى‏باشد .

آن بندگانى كه از ظلمت به نور گرايش پيدا مى‏كنند و در تحت ولايت پروردگار در مى‏آيند ، داراى سعه صدر و إراده قوىّ و صاحب نيّت و اختيار متين مى‏شوند ؛ بنحوى كه اگر تمام عالم زير و رو گردد ، قلب آنها متزلزل نمى‏شود .

پس وظيفه پيامبر آنست كه از مردمى آنچنان ، إنسانهائى اينچنين بسازد ! تشكيل حكومت پيغمبر و بعثت آنحضرت براى اينست كه همه أفراد را به بندگى خدا بكشاند ؛ و از عبادت سائر بندگان به عبادت خدا ، و از عهود سائر بندگان به عهد خدا ، و از طاعت سائر بندگان به طاعت خدا ، و از ولايت سائر بندگان به ولايت خدا در آورد .

وقتى وظيفه پيغمبر اينچنين شد ، وظيفه آن كسانى كه بعنوان رياست و إمارت و حكومت بر مسلمين مسلّطند و بر أساس ولايت پيغمبر قدم برمى‏دارند ، أيضاً اينطور است .

پس آنها نمى‏توانند فقط به آبادانى ظاهرى اكتفا كنند و تنها مردم را از مشكلات زندگى خلاص نمايند ، تا اينكه آنها به يكديگر إيراد و إشكالى نداشته باشند و همه أفراد مجتمع در يك سطح از آرامش فكرى زندگى كنند ؛ اين كافى نيست . ولىّ فقيه بايد اهتمام داشته باشد كه مردم را بسوى خدا دعوت كند . هم جماعتها و هم أفراد آنها را ؛ هم اجتماعات و تشكيلات مساجد و هم يك يك أفراد را از باطن به جانب پروردگار سوق دهد ؛ و همه آنها را أفرادى خداشناس و متعهّد و هم پيمان با مواثيق إلهيّه قرار بدهد . و خلاصه مربّى يك يك از أفراد اُمّت به سوى خدا بوده باشد . و اين وظيفه‏اى است إلهىّ كه خداوند بر آنها معيّن كرده و مقرّر فرموده است .

اين است معنى عدالتى كه در بسيارى از آيات قرآن آمده است كه : پيغمبر آمده تا اينكه در بين مردم به عدالت رفتار كند . عدالت يعنى حقّ هر كس را به او دادن ؛ و حقّ حيات يك فرد مسلمان اين است كه او به خداى خود راه پيدا كند ، و در أثر مرور زندگى راهش بسته نشود ؛ و نيز مشكلات و موانع پيشرفت و تكامل از جلوى پاى او برداشته شود . مُعِدّات و شرائط رسيدن به كمال فردى (نه تنها در اُمور اجتماعى و سياسى ، بلكه در حركت فردى او هم بسوى خدا) براى او آماده و مهيّا گردد تا اينكه به كمال مطلوب نائل آيد .

پس ولىّ فقيه در صورتى از عهده ذمّه همه اُمّت بيرون مى‏آيد كه اين معنى را تأمين نمايد ؛ در غير اينصورت بجهت كوتاهى نمودن در برقرارى عدالت ، در پيشگاه خداوند گرفتار است .

در آيه‏اى كه در بحث گذشته عرض شد خداوند مى‏فرمايد : فَلِذَ لِكَ فَادْعُ وَ اسْتَقِمْ كَمَآ أُمِرْتَ وَ لَاتَتّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ وَ قُلْ ءَامَنتُ بِمَآ أَنزَلَ اللَهُ مِن كِتَبٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمْ (10) . بگو من از طرف پروردگارم مأمورم كه در ميان شما به عدالت رفتار كنم .

به عدالت رفتار كردن معنيش اينست كه تمام أفراد مجتمع به حقّ خودشان برسند . بايد همه مسلمانان به حقّ خود برسند . مسلمان ، يعنى شخصى كه إسلام آورده و به سوى مملكت إسلام هجرت كرده ، و در دائره حكومت و ولايت إسلام زندگى ميكند ؛ اين جزء أفراد كشور إسلام محسوب شده و بايد ولىّ فقيه با او بر أساس عدالت رفتار نمايد .

امروزه در هيچيك از قوانينى كه بنام قانون حقوق بشر و أمثال اينها نوشته‏اند ، عنوان مذهب أصالت و پايگاهى ندارد ؛ بلكه نويسندگان آن قوانين ، حقوق را براى تمامى أفراد بشر بنحو يكسان قرار داده‏اند ؛ كه بر أساس آن ، هر كسى مى‏تواند با هر نژادى ازدواج كند ؛ و دارنده هر مذهبى مى‏تواند با پيروان مذاهب ديگر ازدواج و نكاح كند ؛ و به هر يك از زنان ، همان حقّى داده شده است كه به مردان داده شده ، و از آنها همان را خواسته‏اند كه از مردان خواسته‏اند .

در واقع نمى‏توان اين را تساوى در حقوق ناميد ؛ زيرا اگر ما برأساس اين تساوى عمل كنيم در بعضى موارد ظلم محض است .

مثلاً اگر به يك جوان پهلوان و يك پيرمرد فرتوت و يك طفل ده‏ساله (بنحو تساوى) أمر كنيم كه هر كدام از آنها يك وزنه صد كيلوگرمى را از روى زمين بردارند ، در اينجا اين حكم به تساوى نسبت به آنان ظلم محض است . أمّا اگر به سه نفر جوانى كه از نظر قدرت يكسان ، يا متقارب به هم باشند اينچنين حكم شود ، اين حكم بر أساس عدل مى‏باشد .

همچنين حكم به تساوى حقوق در ميان أفرادى كه از نقطه نظر حضور ذهن و تمكّن و استعداد مختلفند عين ظلم است . بنابراين ، آن كسانى كه مى‏گويند : مساوات در همه جا عين عدل است ، خود اين گفتار عين ظلم مى‏باشد ؛ زيرا عدل عبارتست از : دادن حقّ هر شخصى به او بر أساس استعداد و قدرت و ظرفيّت و سعه وجودى آن شخص ؛ نه اينكه حكم را بنحو مساوى بر هر كس بار كردن .

پس ، تساوى به اين معنى كه اينها ميگويند عين ظلم است ؛ و أصلاً در عالم طبيعت و تكوين هم چنين تساوييى يافت نمى‏شود (كه در ميان موجودات خارجى يك موجودى پيدا شود كه با سائر موجودات در حقوق از هر جهت مساوى باشد) .

طفل شيرخوارى كه بايستى فقط از شير نرم و ملايم مادر ، آنهم بصورت مكيدن از پستان (چون دندان ندارد تا غذا بجود) تغذيه نمايد ، اگر يك لقمه از غذاى شيرين و چرب در دهان او بگذارند ، بدون شكّ آن طفل فوراً خفه مى‏شود . يا شخصى كه بيمار است و در بيمارستان بسترى است و طبيب هم او را حتّى از خوردن غذاهاى عادى و معمولى منع كرده است ، اگر براى او يك غذاى مطبوعى درست كنند و به او بدهند ، فوراً مى‏ميرد . أمّا آن غذاهاى سنگين براى يك جوان پهلوانى كه مى‏تواند از عهده هضم آن برآيد إشكال ندارد .

بناءً عليهذا ، تساوى در خوردن غذا در همه موارد ، و تساوى در أمر و نهى و تساوى در تحمّل مشكلات ، و نيز تساوى در فهم و علم نسبت به همه موارد و مصاديق ظلم محض است . و أساساً اين مسأله ، وجداناً و عقلاً و شرعاً غير معقول مى‏باشد .

در نظام إسلامى ، آن عدّه از أفرادى كه به پيغمبر أكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم إيمان آورده‏اند و قلباً به قرآن و إسلام اعتقاد تامّ پيدا نموده‏اند ، چون متعهّد شده‏اند كه بار سنگين دولت إسلام را بر دوش بكشند و در راه حفظ نظام جهاد و فداكارى نمايند ، داراى أحكام مخصوصى هستند ؛ زيرا آنان جزء پيكره حكومت إسلام مى‏باشند . از اينجهت إسلام براى آنان يك سلسله أحكام سنگين‏ترى خاصّ به خود آنها وضع نموده است .

و أمّا غير مسلمين (يهوديان و مسيحيان و مجوسيان) كه أساساً رسول الله و دين إسلام و قرآن را قبول ندارند ، بلكه فقط براى گذران زندگى به كشور إسلامى پناهنده شده‏اند ، و بعنوان ذمّى و تحت لواء آن مذهبى كه أصل آن را قبول ندارند ، در آمده‏اند و داراى أحكام و قوانين مخصوص به خود مى‏باشند ، نمى‏شود همه أحكام سياسى و اجتماعى ، بر آنها و أفراد مسلمان بطور يكسان بار شود .

إسلام نظامى است كه بر أساس فكر و عمل پايه‏گذارى شده است ؛ و حكومت خود را بر اين أساس بنا مى‏كند . بنابراين ساكنين مملكت إسلامى به دو دسته مختلف تقسيم مى‏شوند :

دسته أوّل : كسانى هستند كه به نظام إسلامى معتقد بوده و خود را براى هرگونه مجاهدات بدنى و مالى ، مادّى و نفسى ، در برابر استقلال اين نظام حاضر مى‏نمايند . اينان عبارتند از مسلمانانى كه بدين سرزمين هجرت نموده و جزء أفراد مملكت إسلامى محسوب شده‏اند (بنابراين كسانى كه إسلام را برگزيده‏اند ، ولى از ممالك كفر به مملكت إسلام هجرت ننموده‏اند ، جزء أعضا مملكت إسلام نيستند) و آن عدّه از مردم مؤمن و متعهّدى كه در دارالإسلام زندگى مى‏كنند (خواه در آنجا متولّد شده‏باشند ، خواه در كشور كفر بدنيا آمده و سپس به مقرّ حكومت إسلام هجرت كرده‏باشند) اينها از جهت حقوق با سائر مسلمين مساويند و رابطه وَلاء و بستگى در ميان آنها موجود مى‏باشد .

إسلام تمام زحمات و مشكلات و مشقّات سنگين و عميق را براى استقرار و تحكيم نظام خود بر دوش اين دسته از سكنه مسلمان قرار مى‏دهد ؛ زيرا ايشان هستند كه حقّانيّت نظام را قبول نموده و به آن اعتراف كرده و علماً و عملاً حاضر شده‏اند براى استقرار و حفظ آن تلاش كنند .

لذا نظام إسلامى هم تمام جوانب قانون را در ميان آنها إجراء مى‏نمايد ؛ و بر آنها لازم مى‏كند كه از تمام دستورات دينى ، أخلاقى ، سياسى ، و مدنى آن إطاعت كنند و هر گونه فداكارى را در راه دولتش بكار برند ؛ و به آنها حقّ مى‏دهد كه در جميع شؤون ولائى و سياسى مردم كه بر أساس بستگى و تعهّدات واقعى است ، همچون مجلس شورى ، مديريّت هاى اجتماعى ، قضاوت ، حكومت ، و جهاد شركت جويند و همدوش با روش و سياست فكرى و سياسى حكومت إسلام ، با ولايت فقيه در برداشتن لواى إسلام و برقرار نمودن أحكام قرآن ، قدم به قدم پيش روند .

دسته دوّم : أهل ذمّه هستند ؛ همچون : كليميان و مسيحيان و زردشتيان كه داراى كتاب بوده و به خداوند معتقدند ، ولى نظام إسلام را قبول ندارند ؛ أمّا بودن زير پرچم و ولايت إسلام را پذيرفته‏اند و از قوانين آن إطاعت مى‏كنند (خواه در كشور إسلام بدنيا آمده باشند ، خواه از خارج آمده و تقاضا نموده‏اند كه در ذمّه إسلام و در پناه پرچم إسلام بسر برند).

إسلام براى اين گروه از طائفه غير مسلمان تعهّد مى‏كند كه جان و مال و ناموس و ديانت و فرهنگ و أدب آنها را حفظ كند ، و قوانين داخلى كشور را در ميان آنها إجراء نمايد ، و حقوقى هم براى آنان قائل گردد ، و آنها را در تمام شؤون تجارى و زراعى و صناعى و خدمات دولتى ، غير از پستهاى ولائى و رياست ، آزاد گذارد ، و همانند مسلمانان به آنها آزادى در تمدّن و فرهنگ بدهد .

و نيز آنها را از تجارتهاى محرّمه و ممنوعه شرعيّه ، كه بر مسلمانها حرام است ، منع مى‏كند . و همچنين آنانرا از تحمّل وظيفه سنگين دفاع از حريم دولت و جهاد و مرزدارى معاف داشته و اين وظيفه را بر عهده مسلمانان قرار مى‏دهد .

در أحكام عبادى آنان را آزاد مى‏گذارد ، ولى حقّ بناكردن كليسا و كنشت به آنها نمى‏دهد . در هر يك از أحكام ديات و قصاص و جرائح و قتل و سائر موارد تعدّى و تجاوز ، در رابطه با مسلمين ، حقوقى براى آنها متناسب با خود جعل نموده است .

خون آنها را بدون قيمت و ارزش ندانسته و هدر ننموده است ؛ و بر أساس عقيده آنان به توحيد و عدم عقيده آنها به نبوّت و خاتميّت پيغمبر ، ديه آنان را تقريباً بقدر عُشر ديه مسلمان قرار داده است ؛ در حالتى كه أساساً براى مشركين ارزشى قائل نبوده و خون آنها را هدر شمرده است .

بنابراين ، اختلاف بين اين دو طبقه از أفرادى كه در سرزمين إسلام زندگى مى‏كنند ، و تقسيم آنها به مسلم و ذمّى از ضروريّات است ؛ و إشكال كردن و خرده گرفتن بر اين اختلاف و تبعيض در حكم ، بين دو طبقه از ساكنين در جامعه إسلامى ، ناجوانمردانه و حاكى از عدم إنصاف است ؛ زيرا كه در تمام دولتها و مرامها و مكتبهائى كه در عالم وجود دارد ، وقتى كه حكومتى بر قرار مى‏شود بكلّى مخالفين خود را از بين مى‏برد .

حتّى در دولتهاى ناسيوناليستى كه به اصطلاح با مردم بنحو آزادى عمل مى‏كنند ، گرچه در بَدو أمر به آنان وعده مى‏دهند كه از حقوق مساوى برخوردار خواهند بود و چنين و چنان و باغ سبزى نشان مى‏دهند ، أمّا همينكه بر أريكه قدرت نشستند ، مخالفين را به هر عنوانى كه باشد از بين مى‏برند . بلكه ديده نشده است كه حكومتى در دنيا بر قرار بشود و مخالفين خود را (در عقيده و گرايش به آن مكتب و حزب ، نه مخالفين در حكومت و قيام و توطئه) نابود نكند ؛ بلكه يا أصل وجود آنها را بكلّى معدوم كرده ، يا فكر آنها را نابود و خراب مى‏كند .

داستان سياهپوستان آمريكا بسيار مشهود و مشهور است كه : با اينكه قانون تساوى آنها با سفيدپوستان در مجلس گذشته است ، ولى معذلك هنوز قضيّه آنها حلّ نشده و حلّ شدنى هم نيست ؛ بلكه هر روز خونهاى تازه‏اى ريخته مى‏شود ، و روز به روز اين بيچاره‏ها در تحت مقهوريّت و ظلم و إسائه أدب سفيدپوستان قرار مى‏گيرند .

سيّد قطب در كتاب «العِدالةُ الِاجتماعيّةُ فى الإسلام» مى‏گويد: كمونيستها در اردوگاه ، مسلمانان را يكسره نابود مى‏كنند ؛ بطورى كه أفراد آنجا در يك ربع قرن از چهل و دو ميليون به بيست و شش ميليون نفر كاهش يافته است . و آنها را از داشتن كوپن و اُمورى كه از أهمّ ضروريّات زندگى است محروم كرده‏اند ؛ و به آنها مى‏گويند : هر وقت غذا مى‏خواهيد از خدا بخواهيد ، در نزد دولت براى شما غذائى نيست .

أمّا ببينيد إسلام با چه رويّه و چه دستور عظيمى از أهل كتاب حمايت مى‏كند ! زيرا به آنان مى‏گويد : از طرفى چون شما قائل به خدا هستيد همين قول به توحيد با ارزش است ؛ و بر اين أساس ما شما را مانند مشركين و مادّيّين و بت‏پرستها نمى‏دانيم ؛ بلكه به شما حقّ حيات ميدهيم و حتّى شما مى‏توانيد در مملكت إسلام ، در ذمّه و در پناه إسلام زندگى كنيد .

أمّا چون در آن كارهائى كه مسلمانها با جان و دل و از روى عقيده در راه برقرارى إسلام تلاش مى‏كنند ، شركت نمى‏كنيد (زيرا مسلمان نيستيد و أصل نظام إسلام را قبول نداريد) بنابراين ما توقّع آن خدمات را از شما نداريم ؛ و لهذا جنگ و مرزدارى و جهاد و سائر اين قبيل اُمور از شما برداشته شده است . أمّا از اينجهت كه شما در پناه حكومت إسلامى زندگى مى‏كنيد ، بايد جزيه بدهيد ! و جزيه هم صرف آبادانى مملكت و شهربانى و شهردارى و أمثال اينها مى‏شود ؛ و اين براى خود شما و جان و مال و ناموس شماست تا در پناه دولت إسلام حفظ شويد . إسلام نمى‏گذارد خانه شما مورد سرقت واقع شود ؛ و اگر واقع شد دولت إسلامى سارق را گرفته و محاكمه مى‏كند و مال مسروقه را به شما برميگرداند . و حتّى اگر مسلمانى متاعى را از شما سرقت كند ، انگشت آن مسلمان را قطع مى‏كند ؛ ولو اينكه دزد مسلمان است و شما هم خارج از إسلاميد .

إسلام با شما در تمام حقوق مدنى مدارا نموده ، و حتّى شما را در عبادات شخصى هم آزاد گذاشته است ، و شما با كمال راحتى زندگى ميكنيد ؛ أمّا شرابخوارى و قمار و خوردن گوشت خوك در مجالس جائز نبوده ، كليسا و كنيسه هم نمى‏توانيد بسازيد (چون أساس تشكيل حكومت إسلامى بجهت هدايت مردم بسوى توحيد است ، نه دعوت به سوى كانونهاى فساد و فحشاء و شرك و ثَنَويّت و وَثَنيّت و ضد إسلامى) و ديه خون شما هم از مسلمانها كمتر قرار داده شده است .

آرى ، اگر كسى در ميان شما كسى را از خودتان بكشد ، همان قانونى كه در ميان شما حكمفرماست حاكم خواهد بود ؛ أمّا اگر مسلمانى يكى از شما را بكشد ديه آن خونيرا كه بايد بدهد تقريباً يك دهم ديه مسلمان قرار داده شده است . و اين بواسطه عظمت إسلام است كه شما در پناه دولت آن زندگى مى‏كنيد !

و ما خود در اين دوره از تاريخ ديديم كه : در تمام جنگهائى كه بين مسلمين و كفّار واقع شده است ، يهود و نصارى و زردشتيهائى كه در ذمّه إسلام بودند ، در كمال تشكّل و راحتى زندگى مى‏كردند ؛ و حتّى همه مورّخين و مستشرقين هم معترفند كه : عملى كه حكومت إسلام و بيضه إسلام با أقلّيّتها كرده است ، در هيچ حكومتى سابقه ندارد . در اين صورت اگر إنسان بخواهد آن أفراد يهودى يا كليمى يا زردشتى را هم كه در ذمّه إسلام هستند در اين جهات با سائر أفراد مسلمان يكسان بداند ظلم است ، و ظلم هم قبيح و غلط است .

اينكه مى‏گوئيم : آنها از أفراد اين مملكت هستند ، بدين معنى نيست كه آنها در اين حقوق هم با مسلمانها شريكند .

شخص مسيحى و كليمى حقّ ندارد زن مسلمان بگيرد . و بايد هر شخصى كه در مملكت إسلام و در ذمّه إسلام زندگى مى‏كند ، شناسنامه و كارت شناسائى‏اش مشخّص باشد كه مثلاً مسيحى است ؛ نه اينكه شناسنامه او با سائر أفراد مسلمان يكسان باشد .

ممكن است يك شخص مسيحى اسم خودش را مثلاً إسمعيل يا إبراهيم يا بعضى از أسماء مشتركه ، يا شهرت مشتركه با مسلمين بگذارد ، كه در اينصورت أصلاً شناخته نمى‏شود كه اين شخص مسلمان است يا غير مسلمان . در صورتيكه ممكن است با همين شناسنامه در إدارات دولتى وارد شود و حتّى پستهائى مانند نخست وزيرى را إشغال كند ؛ كما اينكه در زمان طاغوت اين مطالب واقع مى‏شد و چه كارها كه نكردند و كار را به كجاها كه نرساندند ! و همه آنها بدين جهت بود كه مى‏گفتند : هر كس در مملكت ايران زندگى كند ، جزء أفراد اين كشور است . يعنى أصل ، بر مبناى زندگى كردن در اين نقطه است ؛ حالا مى‏خواهى يهودى باش يا مسلمان ! ميخواهى نصرانى باش يا مشرك ! هر چه مى‏خواهى باش ؛ أهل مملكت ايران كسى است كه داخل اين مرز زندگى كند . در حاليكه اين صد در صد خلاف نظر إسلام است .

إسلام ، مرز را عقيده إسلامى مى‏داند و بس ؛ ولى مى‏گويد : هر كس كه مسلمان باشد و بسوى كشور إسلام هجرت كرده و در آنجا زندگى كند جزء أفراد كشور إسلام است ؛ و أفرادى كه خارج از مملكت إسلامى باشند جزء كشور إسلام نيستند ، ولو مسلمان باشند ؛ أفرادى هم كه در داخل كشور إسلامى هستند و إسلام را نپذيرفته‏اند ، آنها در ذمّه إسلامند و حقوقشان نيز با مسلمانها دو حقوق متفاوت است . آنها بايد كارت شناسائى و ورقه هويّت داشته باشند تا اينكه مردم و دولت ، آنها را بشناسند ؛ و آنان بايد به دولت إسلامى جزيه بپردازند . إسلام هم در برابر آن ، بايستى به آنها كمك كرده و آنان را به إسلام دعوت نمايد و قلب آنها را به إسلام متمايل كند ، تا اينكه كم كم آنها هم مسلمان شوند .

غالب أفرادى هم كه مسلمان شده‏اند بواسطه همين تبليغات تدريجى مسلمانها و نگهدارى و مواظبت آنها در حكومت خود بوده است .

إسلام ، مرز را فقط مرز إسلام و عقيده به آن مى‏داند . لهذا اين حدودى كه رؤساى غير متعهّد به إسلام براى كشورها معيّن كرده‏اند ، حدود و مرزهاى ناصحيح جعلى و اعتبارى است .

مرز إسلام آنجائى است كه حكومت إسلام در آنجا بر قرار است ؛ و هر جا حكومت إسلام بر قرار است مرز إسلام است . آنوقت آن خاك هم به بركت آن حكومت محترم شمرده مى‏شود . بنابراين ، مرز إسلام همان عقيده است ؛ و يك نفر مسلمان در مغرب عالم با يك نفر مسلمان در مشرق عالم ، چون هم‏عقيده هستند در مرز مشترك إسلام قرار دارند ؛ و آن خاكى هم كه اين مسلمان در آن زندگى مى‏كند به بركت اين عقيده داراى احترام است .

بر عهده ولىّ فقيه است كه مرزهاى خاكى كشور را هم حفظ كند و نگذارد حتّى يك وجب از آن را دُوَل متعدّى و متجاوز بگيرند . و دول متعدّى و متجاوز از يكى از اين دو صورت خارج نيستند :

يا اينكه آنها دولتهاى مسلمانند ، كه در اين صورت حركت كردن و آمدن و خاك مسلمان را گرفتن ، و آنها را از خانه و زندگى بيرون كردن تعدّى است ، و بايد متعدّى را به جاى خود نشاند ولو اينكه آن شخص متعدّى مسلمان هم باشد ؛ زيرا بر مسلمان تعدّى جائز نيست . لهذا اگر متعدّى مسلمان باشد ، به مرز إسلام تجاوز كرده است و دفاعش از أهمّ ضروريّات است . (11)

و يا اينكه آن دول متعدّى از كفّار هستند ، و در اين صورت نيز از ضروريّات إسلام است كه بايد در برابر آنها قيام كرده و آنان را از خاك مسلمانان بيرون راند .

بنابراين ، آن كسانى كه مى‏گويند : مرز فقط مرز عقيده‏اى است و به مرز خاكى إسلام نبايد اعتنا كرد اشتباه مى‏كنند ؛ زيرا مرز خاكى هم به بركت عقيده محترم است و مسلمان اگر جان خود را بدهد نبايد حاضر شود خاك خود را بدهد . چون در خاك او پرچم إسلام در اهتزاز است ، و ورود كفر در خاك إسلام ورود در حريم إسلام و ورود در خانه شخصى است .

و اگر بگوئيم : فقط مرز اعتبار دارد و عقيده اعتبار ندارد (كما اينكه امروزه غالب دول عالم معتقد به همين حرفند كه : هر كسى كه در يك محدوده خاكى زندگى مى‏كند أهل آن كشور محسوب مى‏شود ، حال هر عقيده‏اى ميخواهد داشته باشد) اين هم غلط است و با مذاق و ممشاى إسلام در دو جهت متعاكس و متضادّ قرار دارد .

إسلام مى‏گويد : عنوان خاك قيمت ندارد ؛ بلكه عقيده قيمت دارد كه به خاك ـ بالتّبع ـ ارزش مى‏بخشد . بنابراين فلسفه ، همه آن أفرادى كه داخل در محدوده حكومت إسلامى زندگى مى‏كنند (از جهتى كه در آن خاك زندگى مى‏كنند) اگر داراى حقوق معنوى و سياسى واحد و مساوى باشند ، ظلم است .

مسلمانى كه إسلام را پذيرفته و با جان و مال و ناموس خود در راه إسلام فداكارى مى‏نمايد ، مرزدارى و جهاد مى‏كند و براى إعلاى كلمه إسلام إيثار و از خودگذشتگى دارد ، و به إسلام و حكومت إسلامى عشق مى‏ورزد و جاناً و مالاً در ارتقاء دولت إسلام مى‏كوشد ، نمى‏شود آنرا با يك نفر از أقلّيّت كليمى يا مسيحى يا زرتشتى كه به هيچيك از اين مبانى معتقد نيست ، بلكه قلباً خواهان شكست إسلام است تا كليميّت و نصرانيّت و زرتشتيّت روى كار آيد (و چه بسا در باطن هم كارهائى انجام بدهد) من جميع الجهات داراى حكم و حقوق واحد بحساب آورد .

عليهذا ، بر حاكم إسلام كه ولىّ فقيه است لازم است كه حدود مشخصّه بين مسلمانان و أهل ذمّه را حفظ كند ، و طبق قانون قرآن و سنّت رسول خدا كه مفصّلاً در كتب فقهيّه آمده است ، حقّ هر كس از آنها را به ذوالحقّ بدهد . اختلاط و امتزاج در حقوق نشود ؛ و تساوى در حقوق هم (به بيانى كه گذشت) نباشد .

وَ الْعَدْلُ إعْطآءُ كُلّ ذى حَقّ حَقّهُ ، لا إعْطآءُ الْحَقّ الْواحِدِ الْمُساوى لِجَميعِ الْأفْرادِ عَلَى السّوآء .

اللَهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ ءَالِ مُحَمّد

پى‏نوشتها:

1) آيه 41 ، از سوره 22 : الحجّ

2) قسمتى از آيه 60 ، از سوره 9 : التّوبة

3) آيات 38 إلى 40 ، از سوره 22 : الحجّ

4) روضه كافى» طبع حيدرى ، با تصحيح و تعليقه آقاى على أكبر غفّارى ص 386 ، حديث 586

5) ذيل آيه 13 ، از سوره 31 : لقمان

6) ذيل آيه 73 ، از سوره 22 : الحجّ

7) صدر آيه 44 ، از سوره 18 : الكهف

8) قسمتى از آيه 139 ، از سوره 4 : النّسآء

9) صدر آيه 257 ، از سوره 2 : البقرة

10) صدر آيه 15 ، از سوره 42 : الشّورى

11) صبح روز جمعه 16 رجب سنه 1405هجريّه قمريّه ، آقاى دكتر سيّد عبدالباقى مدرّس ـ فرزند بلافصل مرحوم آية الله سيّد حسن مدرّس رضوان الله عليه ـ خودش از راديو ايران گفت كه : مرحوم مدرّس در آن چند سالى كه به خارج سفر كردند ، وقتى كه در عثمانى رفته بود ، به سلطان عثمانى گفته بود : ما از مرز خودمان دفاع مى‏كنيم از هر كس باشد ، خواه عمامه‏اى باشد ، يا كلاهى ، و يا شاپو به سر داشته باشد ؛ و او را با تير ميزنيم . آنوقت ميرويم به جنازه او نگاه ميكنيم ؛ اگر مسلمان باشد ، بر او نماز ميخوانيم و او را دفن ميكنيم (نقل از جُنگ خطّى حقير ، شماره 17 ، ص 63) .

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation