بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام ( 3 ), حاج شیخ محسن سعیدیان   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     dars25 -
     dars26 -
     dars27 -
     dars28 -
     dars29 -
     dars30 -
     dars31 -
     dars32 -
     dars33 -
     dars34 -
     dars35 -
     dars36 -
     fehrest -
     index -
     page1 -
 

 

 
 

درس بيست و پنجم : لَا تَحِلّ الْفُتْيَا لِمَنْ لَا يَسْتَفْتِى مِنَ اللَهِ بِصَفَآء سِرّهِ ، و بحث از «مصباح الشّريعة»

أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ

بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ

وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ

وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِمْ أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ

وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ

كلمه «فقه» كه در روايات وارد است به معنى فقهِ به اُصول مسائل دينى است . فقيه ، يعنى كسى كه به دين آشناست ؛ به قرآن آشناست ؛ به معارف إلهيّه بصيرت دارد ؛ به سيره رسول خدا و منهاج أئمّه عليهم السّلام وارد است ؛ و انحصار در علم به مسائلِ فرعيّه ندارد . ما نميتوانيم لفظ «فقه» يا «فقيه» را كه در روايات وارد شده‏است ، بر اين اصطلاحى كه حادث شده حمل كنيم .

مراد از «فقه» در لغت فهم است ؛ و در اصطلاح روايات ، «فقيه» به كسى گويند كه عالم به مسائل دينيّه باشد ؛ أعمّ از مسائل اعتقاديّه اُصول دين ، معارف إلهيّه ، مسائل أخلاقيّه ، و مسائل شرعيّه‏اى كه مربوط به أعمال مكلّفين است و منحصر به مسائل شرعيّه فرعيّه نيست . پس آنچه را كه فقهاء رِضوانُ اللَه عَلَيهمْ مى‏فرمايند كه : الْفِقْهُ : هُوَ الْعِلْمُ بِالْمَسآئِلِ الشّرْعيّةِ الْفَرْعيّةِ عَنْ أدلّتِهَا التّفْصيليّة ، اصطلاح حادثى است و نمى‏توان فقه مصطلح در روايات را در حدود اين معنىِ حادث حبس نمود .

در دين إسلام ـ طبق آيات قرآن و روايات ، بلكه إجماع أئمّه معصومين سلامُ الله عليْهم أجمَعين ـ كمال إنسان به كمال علم است ؛ علم دانستن چيزهائى است كه براى روح إنسان كمال مى‏آورد و إنسان را از سطح بهيميّت بالا برده ، به أوج إنسانيّت مى‏رساند . و گفتيم كه علم منحصر است در همان سه مورد : علم به معارف إلهى ، علم به أخلاق ، و علم به فقه أصغر . أمّا سائر علوم ، مثل علم پزشكى ، فيزيك ، شيمى ، زمين شناسى ، زيست شناسى و بطور كلّى جميع علوم طبيعى و رياضى و جامعه شناسى و أمثال آن ، موجب كمالِ إنسانى نيست ، بلكه شرافت آنها مقدّمى است ، نه ذاتى و أصلى .

ألبتّه همه اين علوم بايد در جامعه مسلمين به نحو أتمّ و أوفر بوده باشد ؛ ولى صاحبان آن نبايد بدان علوم اكتفا كنند و آنها را علم غائى و كمال نهائى خود بپندارند ؛ بلكه آن علم را مانند علوم مقدّمى و آلى قرار داده ، و با قدم راستين در علوم إلهىّ و قرآنىّ ، بدنبال كمال مطلوب و غائى خود بروند . بنابراين ، احتياج به اين علوم كه علوم مادّى است ، احتياج مقدّمى است براى حيات إنسان ، نه اينكه شرافت ذاتى داشته باشد .

و بطور مسلّم ما براى زندگى خود احتياج به تنفّس ، غذا و مسكن داريم ، و همه اينها هم ضرورى است ؛ ولى ما نمى‏توانيم اينها را كمال خود بشمار آوريم . فرق است بين أمرى كه براى إنسان موجب كمال ميشود ، و بين أمرى كه إنسان در زندگى نياز به آن دارد . اگر إنسان عمرش صدسال هم بشود ، و به اندازه‏اى برومند و صحيحُ المزاج باشد كه در اين صد سال مريض نشده باشد و از دنيا برود ، تازه مثل يك شير و پلنگى مى‏ماند كه در كوه با سلامت مزاج زندگى كرده و سپس مرده است ؛ و شايد هم آن حيوان جلوتر باشد . پس اينها موجب كمال نيست . آنچه موجب كمال إنسانى است ، إنسانيّت است ؛ و إنسانيّت إنسان هم به علم و درايت و عرفان اوست . اگر اين پيدا شد ، إنسانيّت هست و إلّا نيست .

از اينجا بدست مى‏آوريم كه : تعبير بعضى از معاريف ـ وقتى در زمان سابق ، جمعى نزد ايشان رفته بودند ـ كه در ضمن گفتارشان گفته بودند : «إنسان بايد بدنبال علم برود ، و آنچه در روايت آمده است كه پيغمبر فرمود : اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصّين ، دنبال فنّ و صنعت برويد گرچه در چين باشد ، براى آنست كه در آن زمان چين مركز صنعت و اختراعات بوده و بخصوص اختراع ظروف چينى كه از چين بوده است ؛ و لذا پيغمبر خواسته است بفرمايد : إنسان براى طلب علم بايد مسافرت كند ولو برود به چين كه در آن زمان از أقصى نقاط متصوّره تا مدينه منّوره بوده است . يعنى برويد دنبال علوم طبيعى ، تا چين هم كه شده باشد برويد و آنجا كسب علم كنيد ؛ و اين علوم را از آنجا فرا بگيريد و بياوريد!» اين تفسير درست نيست ؛ و اُصولاً بر مذاق إسلام و بر مذاق رواياتى كه درباره علم آمده ، منطبق نمى‏باشد .

ما روايت كثيرى داريم كه در «غُرَر و دُرَر آمدى» وارد است ؛ و علّامه طباطبائى رضوان الله تعالى عليه ، در الميزان بالمناسبه در بحث روائى نقل مى‏كنند كه : روايات كثيرى از أميرالمؤمنين عليه السّلام وارد است كه فرموده‏اند : معرفت نفس أفضل علوم است . (1)

از روايت مرويّه در «مصباح الشّريعة» از أميرالمؤمنين عليه السّلام استفاده ميشود كه : مراد از اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَو بِالصّينِ ، علم مَعْرِفَةُ النّفْس است (2) . و چون در آن زمان ، چين نقطه خيلى دورى بوده و رفتن به آن مشكل بوده است ، حضرت مى‏فرمايد : اگر إنسان بخواهد دنبال خود شناسى برود ، ولو اينكه مسافت بعيده‏اى را هم تا چين طىّ كند ارزش دارد . اين بود حقيقت فقه و علم .

بحث ما درباره أعلميّت فقيه و شرائطى بود كه بايد ولىّ فقيه واجد آن باشد ؛ و عرض شد كه : فقيه بايد أعلم باشد . بنابراين ، مقبوله عُمَربن حنظله (كه از آن هم استفاده ولايت كرديم) كه مى‏فرمود : انْظُرُوا إلَى مَنْ كَانَ مَنْكُمْ قَدْ رَوَىَ حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِى حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا ، فَارْضَوا بِهِ حَكَمًا ؛ فَإنّى قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِمًا ، گر چه إطلاق دارد ولى بايد آنرا مقيّد به أعلم نمود . و اگر كسى بگويد : ما به إطلاق آن عمل مى‏كنيم ، زيرا «مَنْ كَانَ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا» إطلاق دارد ، خواه أعْلَمُ مَنْ فِى الْأمّةِ باشد خواه نباشد .

جواب آنست كه : اين يك مطلقى بيش نيست ؛ ولى در مقابل آن ، مُقَيّدات و مُخَصّصاتى وارد است و با آن مخصّصات مُتْقَنه جاى ترديد نيست كه بايد اين إطلاق ، تخصيص بخورد ؛ و طبق همان أدلّه‏اى كه عرض شد ، مصدر فتواى عمومى و ولايت عامّه ، اختصاص به فقيه أعلم داشته باشد .

روايتى است در «مصباح الشّريعة» كه بسيار جالب است وإنسان مى‏تواند مطالب خيلى عالى و نفيسى را از آن استفاده كند . و در آن روايت هم اين جمله هست كه : فتوى دادن در حلال و حرام خدا جائز نيست مگر براى كسى كه : كَانَ أَتْبَعَ الْخَلْقِ مِنْ أَهْلِ زَمَانِهِ وَ نَاحِيَتِهِ وَ بَلَدِهِ بِالْحَقّ . «آن كسى كه از همه أهل زمانش و از مردمان ناحيه و شهرش ، تبعيّتش از حقّ بيشتر باشد.» و در نسخه بدل هست : مِنْ أهْلِ زَمَانِهِ وَ نَاحِيَتِهِ وَ بَلَدِهِ بِالنّبِىّ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ .«يعنى از همه مردمان زمان و ناحيه و شهرش متابعت و پيرويش از پيغمبر بيشتر باشد.» و اين همان معنى أعلميّت است . كسى كه متابعتش از همه مردم به پيغمبر بيشتر باشد ، معنيش اينست كه در علم هم متابعتش بيشتر باشد ؛ در فهم و در درايت و خلاصه در همه چيز ، متابعتش بيشتر باشد .

و اين روايت همينطور كه عرض شد داراى محتواى قوىّ است و مضمونش خيلى متين و راقى و عالى است و از آن استفاده‏هاى بسيار مى‏توانيم بكنيم .

در باب شصت و سوّم از «شرح مصباح الشّريعة» اينطور وارد است :

قَالَ الصّادِقُ عَلَيْهِ السّلَامُ : لَا تَحِلّ الْفُتْيَا لِمَنْ لَا يَسْتَفْتِى مِنَ اللَهِ تَعَالَى بِصَفَآء سِرّهِ وَ إخْلَاصِ عَمَلِهِ وَ عَلَانِيَتِهِ وَ بُرْهَانٍ مِنْ رَبّهِ فِى كُلّ حَالٍ .

«حضرت إمام صادق عليه السّلام مى‏فرمايد : فتوى دادن در مسائل شرعيّه حلال نيست كسى را كه استفتاء نكند از حقّ تعالى با باطن پاك خود از لوث آلودگيها ، و با نفس پاكيزه خود از كدورتِ ارتكاب مناهى ؛ و جائز نيست فتوى دادن از براى كسى كه عبادت و طاعتش براى خدا خالص نباشد ، و ظاهر و باطن او موافق نباشد ؛ و در جميع مسائل ضرورى و حالات لابُدّى ، برهان و مُسْتَمْسَكِ قائمى مثل آيه و حديث نداشته باشد . يعنى تا كسى متّصِف به اين صفات نباشد ، جائز نيست كه در هيچ حكمى از أحكام فتوى دهد . چرا ؟

لِأَنّ مَنْ أَفْتَى فَقَدْ حَكَمَ ؛ وَالْحُكْمُ لَا يَصِحّ إلّا بِإذْنٍ مِنَ اللَهِ وَ بُرْهَانِهِ . «چرا كه فتوى دادن ، حُكم دادن در مسائل شرعى است ؛ و حكم جزم نمودن در شرعيّات صحيح نيست مگر به إذن شارع ، و مرخّص و مجاز بودن از جانب شارع به دليل و برهانِ قائم .»

وَ مَنْ حَكَمَ بِخَبَرٍ بِلَا مُعَايَنَةٍ فَهُوَ جَاهِلٌ مَأْخُوذٌ بِجَهْلِهِ وَ مَأْثُومٌ بِحُكْمِهِ .

«و هر كه حكم كند به خبرى و حديثى و نسبت دهد آنرا به پيغمبر يا وصىّ پيغمبر ، و خودش آن خبر را نديده باشد ، و جزم و قطع به آن نداشته باشد ، پس آن مُفتى جاهل به آن حكم ، و آثم و گناهكار است.»

فَالَ النّبِىّ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ : أَجْرَؤُكُمْ بِالْفُتْيَا ، أجْرَؤُكُمْ عَلَى اللَهِ تَعَالى .

«حضرت رسالت صلّى الله عليه و آله مى‏فرمايد : جرأت بر فتوى دادن ، جرأت بر خداست . هر كه از شما به فتوى دادن جرئت بيشتر داريد ، گويا بر خداى تعالى جرأت بيشتر داريد.»

حاصل آنكه : فتوى و جرأت بر فتوى أمر بسيار خطيرى است و به آسانى ارتكاب آن نمى‏توان نمود و فتوى نميتوان داد . چنانكه به صحّت پيوسته است كه :

علّامه حِلّى رحمةالله عليه را بعد از فوت ، خواب ديدند و از كيفيّت أحوالش استفسار نمودند ، جواب گفت : لَوْ لا زِيارَةُ الْحُسَيْنِ وَ تَصْنِيْفُ الْألْفَيْنِ لَهَلَكَتْنِى الْفَتاوَى !«اگر زيارت إمام حسين عليه السّلام نكرده بودم ، و تصنيف «الفَين» كه دو هزار دليل است بر إثبات إمامت بلا فصل مرتضى علىّ عليه السّلام نكرده بودم ، هر آينه هلاك مى‏كرد مرا فتواهائى كه داده بودم.»

أَوَلَا يَعْلَمُ الْمُفْتِى أَنّهُ هُوَ الّذِى يَدْخُلُ بَيْنَ اللَهِ وَ بَيْنَ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْحَآئِلُ بَيْنَ الْجَنّةِ وَالنّارِ ؟!

«آيا نمى‏داند مُفتى كه در وقت فتوى دادن داخل شده است ميان جناب حضرت عزّت خداوندى و بنده او كه مُسْتَفتى باشد ؛ و حكم خدا را به او مى‏رساند و كار پيغمبر مى‏كند ؛ و واقف است در ميان بهشت و دوزخ ؛ كه اگر آنچه مى‏گويد و فتوى مى‏دهد صادق باشد و موافق گفته شارع باشد ، پس أهل نجات است و داخل بهشت مى‏شود ؛ و اگر العِياذُ بالله از روى صدق و از روى علم و دانش نباشد هالك است و داخل جهنّم خواهد شد؟!»

قَالَ سُفْيَانُ بْنُ عُيَبْنَةَ : كَيْفَ يُنْفَعَعُ بِعِلْمِى غَيْرِى وَ أَنَا حَرَمْتُ نَفْسِى نَفْعَهَا ؟!

«از سفيان بن عُيينه مروى است كه مى‏گفته است : چگونه از علم من غير من فائده مى‏برد در حالتى كه نَفْس من از آن علم بهره نيافته است ؛ و من از آن محروم بوده و به آنچه مى‏گويم عمل نكرده باشم؟!»

وَ لَا تَحِلّ الْفُتْيَا فِى الْحَلَالِ وَالْحَرَامِ بَيْنَ الْخَلْقِ إلّا لِمَنْ كَانَ أَتْبَعَ الْخَلْقِ مِنْ أَهْلِ زَمَانِهِ وَ نَاحِيَتِهِ وَ بَلَدِهِ بِالْحَقّ .

«حضرت مى‏فرمايد : فتوى دادن حلال نيست در حلال و حرام در ميان خلق ، مگر از براى كسى كه متابعت او از حقّ بيشتر از متابعت أهل زمان خود و ناحيه خود باشد ؛ يعنى أعلم و أفضل و أتقى و أصلحِ شهر خود باشد ؛ و در آن شهر و ناحيه در فضيلت و تقوى بهتر از او نباشد.»

و در نسخه بدل است كه : إلّا لِمَنِ اتّبَعَ الْحَقّ مِنْ أَهْلِ زَمَانِهِ وَ نَاحِيَتِهِ وَ بَلَدِهِ بِالنّبِىّ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ [ وَ سَلّمَ ] وَ عَرَفَ مَا يَصْلَحُ مِنْ فُتْبَاهُ «مگر براى كسيكه از ميان مردم أهل زمان و ناحيه و شهرش ، او باشد كه بواسطه پيغمبر صلّى الله عليه و آله از حقّ پيروى كرده ، صلاحيّت فتواى خودش را بشناسد .

قَالَ النّبِىّ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ ، وَ ذَلِكَ لَرُبّمَا وَ لَعَلّ وَ لَعَسَى ، لِأنّ الْفُتْيَا عَظِيمَةٌ .

«حضرت سيّد بشر صلّى الله عليه و آله مى‏فرمايد : فتوى دادن در أحكام شرع ، بسيار عظيم و خطير است ؛ چرا كه بسيار باشد كه خطا كند و خلافِ قانون شرع فتوى دهد . بلكه احتمال خطا از صواب نزديكتر است ؛ و إمكان غلط از صحّت بيشتر.»

يا مراد اين باشد كه : مُفتى بعد از بذل جُهد و كوشش در تحقيق مسأله و اتصّاف به شرائط فتوى ، فتوى را از روى قطع و جزم نگويد ؛ و نگويد كه : حكم خدا البتّه اينچنين است كه من مى‏گويم ؛ بلكه بايد بر سبيل احتمال بگويد و بگويد كه : شايد اين مسأله چنين باشد ، يا نزديك است كه چنين باشد .

وَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السّلامُ لِقَاضٍ : هَلْ تَعْرِفُ النّاسِخَ وَالْمَنْسُوخَ ؟! قَالَ : لَا فَهَلْ [ قَالَ : أَشْرَفْتَ عَلَى مُرَادِ عَزّوَجَلّ فِى أَمْثَالِ الْقُرءَانِ ؟! قَالَ : لَا!] قَالَ : إذًا هَلَكْتَ وَ أَهْلَكْتَ !

«حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام از يك قاضى پرسيدند : آيا تو شناخته‏اى منسوخ قرآن را از ناسخ ؟ و دانسته‏اى كه در قرآن و حديث كدام آيه و كدام حديث ناسخ است و كدام منسوخ ؟! گفت : نه ! فرمود : و دانسته‏اى كه در قرآن و حديث راه به مراد و مقصد إلهى چيست ؟! و مراد خداوند عزّ شَأنُه را از هر آيه‏اى از آيات قرآن دانسته‏اى ؟! گفت : نه ! فرمود : پس تو هر گاه ناسخ را از منسوخ تميز نكرده باشى ، و بر مراد إلهى از از هر آيه از آيات قرآن راه نبرده باشى ، و با اين همه جهل و نادانى حكم كنى در ميان مردم و فتوى دهى ، خود جهنّمى هستى و هم كسى كه بفتواى تو عمل كند!»

وَالْمُفْتِى يَحْتَاجُ إلَى مَعْرِفَةِ مَعَانِى الْقُرءَانِ ، و حَقَآئِقِ السّنَنِ وَ بَوَاطِنِ الْإشَارَاتِ وَالاْدَابِ وَالْإخْتِلَافِ ، وَالاِطّلَاعِ عَلَى اُصُولِ مَا أَجْمَعُوا عَلَيْهِ وَ مَا اخْتَلَفُوا فِيهِ ، ثُمّ إلَى حُسْنِ الِاختِيَارِ ، ثُمّ الْعَمَلِ الصّالِحِ ، ثُمّ الْحِكْمَةِ ، ثُمّ التّقْوَى ، ثُمّ حِينَئِذٍ إنْ قَدَرَ .

«مى‏فرمايد : مُفتى لابدّ و ناچار است از شناختن چند چيز تا بتواند فتوى دهد :

يكى : شناختن معانى قرآن ؛ خصوصاً شناختن معانى آياتى كه أحكام شرع از آنها مستنبط است .

دوّم : حقائق سُنَن ؛ يعنى علم داشتن به أحاديث پيغمبر و أئمّه عليهم السّلام و راه بردن به ظواهر و بواطن إشارات و تأويلات ، و صحّت و فساد سندهاى أحاديث و رُوات و آداب آن .

سوّم : فرق كردن مسائل إجتماعيّه از مسائل خلافيّه ، و اطّلاع يافتن بر اُصول إجتماعيّات و اختلافيّات .

چهارم : ترجيح دادن و قادر بودن بر آن .

پنجم : عدالت ؛ يعنى ملكه راسخه داشتن بر إتيان أوامر و اجتناب از منهيّات ، و عدم إصرار بر صغائر .

ششم : حكمت ؛ يعنى ملازمت مروّت و حميّت ، و در كارها ميانه‏رو بودن و از إفراط و تفريط احتراز نمودن .

هفتم : تقوى و پرهيزكارى داشتن ، و از محرّمات و شبهات اجتناب نمودن .

حاصل آنكه : اگر كسى بتواند موصوف به همه اين صفات باشد فتوى مى‏تواند داد اگر قادر بر إجراى أحكام آن باشد ، و گر نه ، نه.» (3)

در عبارت أخير حضرت كه فرمود : وَالْمُفْتِى يَحْتَاجُ إلَى ... آمده است كه : ثُمّ الْعَمَلِ الصّالِحِ . يعنى مفتى بايد عمل صالح هم داشته باشد ؛ كه مقصود همان ملكه عدالت و اجتناب از گناهان است .

و علاوه بر آن مى‏فرمايد : ثُمّ الْحِكْمَةِ ؛ حكمت به معنى جا افتادن و استحكام پيدا كردن ، و صفات باطنى إنسان از حال إفراط و تفريط به حال ميانه در آمدن است . يعنى بدون جهت عصبانى نشود ؛ بى‏حميّت و بى‏غيرت نباشد ، يعنى در جائى كه بايد عصبانى بشود و إعمال عصبانيّت كند ، نكند . ترسو نباشد 4 در عين حال متهوّر و بى‏باك هم نبوده ، بلكه شجاع باشد . اين ، حكمت است كه بين دو طرف إفراط و تفريط است . و شايد همام مُروّتى است كه بعضى از فقهاء ذكر مى‏كنند كه علاوه بر ملكه عدالت ، مروّت هم لازم است .

و بعد مى‏گويد : ثُمّ التّقْوَى ؛ تقوى هم بايد داشته باشد . تقوى يعنى همان وَرَع كه از عدالت هم بالاتر است ؛ و اين همان معنى است كه از روايت : أَمّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَآء صَآئِنًَا لِنَفْسِهِ حَافِظًا لِدِينِهِ ، استفاده كرديم كه معنى بالاتر از عدالت را مى‏رساند .

با وجود اجتماع تمام اين شرائط ، حضرت مى‏فرمايد : ثُمّ حِينَئِذٍ إنْ قَدَرَ : يعنى در صورتى فتوى بدهد كه بتواند آنرا إجرا كند . يعنى فتوى را كسى مى‏تواند بدهد كه دنبال فتوايش بايستد و در خارج آنرا إجرا كند . أمّا كسى كه حرف او را گوش نمى‏كنند و به فتوايش عمل نمى‏نمايند و ضامن إجرا ندارد و قادر بر إعمال مستنبطات شرعيّه خود در خارج نيست ، نمى‏تواند فتوى بدهد .

على كلّ تقدير ، اين روايت ، روايت بسيار نفيسى است كه علاوه بر «شرح مصباح الشّريعة» در بعضى از كتب ديگر هم نقل شده‏است . مرحوم مجلسى در «بحار الأنوار» (4) و همچنين حاجى نورى در «مستدركُ الوسآئل» (5) و مُحقّق فيض در «محجّةُ البيضآء» (6) ذكر كرده‏اند . و در «مصباح الشّريعه» (7) جيبى هم كه مطبوع است ذكر شده است .

فقره‏اى كه در أوّل مى‏فرمايد : لا تَحِلّ الْفُتْيَا لِمَنْ لَا يَسْتَفْتِى مِنَ اللَهِ تَعَالَى بِصَفَآء سِرّهِ وَ إخْلَاصِ عَمَلِهِ وَ عَلَانِيَتِهِ وَ بُرْهَانٍ مِنْ رَبّهِ فِى كُلّ حَالٍ ، خيلى مهمّ است .

حلال نيست فتوى دادن مگر براى آن كسى كه از روى صفاى سرّش و إخلاص عملش ، و علانيه و آشكارش ، و با بُرهان و حجّت قطعى از طرف پروردگارش فتوى بدهد.»

اگر كسى پاكى ذات و صفاء سِرّ نداشته باشد ، و أعمال و رفتارش كه از روى تعبّد انجام ميدهد (يعنى علانيه‏اش در خارج) به مرتبه خلوص نرسيده باشد ، و برهان (يعنى قاطعيّتى) از طرف پروردگار نداشته باشد ، اُصولاً فتوى دادن بر چنين كسى حرام است . اين راجع به متن حديث شريف .

و أمّا درباره سندش : اين حديث در «مصباح الشّريعة» آمده است ، و در جاى ديگر هم نيست . «مصباح الشّريعة» كتابى است كه بايد روى آن بحث كرد تا موقعيّت و كيفيّت و وِزان و إسنادش به حضرت صادق عليه السّلام شناخته شود . در أوّل كتاب چنين وارد است :

بِسْمِ اللَهِ الرّحْمنِ الرّحِيمِ . الْحَمْدُ لِلّهِ الّذى نَوّرَ قُلوبَ الْعارِفينَ بِذِكْرِهِ ، وَ قَدّسَ أَرْوَاحَهُمْ بِسِرّهِ ، وَ نَزّه أَفْئِدَتَهُمْ لِفِكْرِهِ ، وَ شَرَحَ صُدورَهُمْ بِنورِهِ ، وَأنْطَقَهُمْ بِثَنآئهِ وَ شُكْرِهِ ، وَ شَغَلَهُمْ بِخِدْمَتِهِ ، وَ وَفّقَهُمْ لِطاعَتِهِ ، وَاسْتَعْبَدَهُمْ بِالْعِبَادَةِ عَلَى مُشَاهَدَتِهِ ، وَ دَعاهُمْ إلَى رَحْمَتِهِ ، وَ صَلّى اللَهُ عَلَى مُحَمّدٍ إمامِ الْمُتّقِينَ ، وَ قَائِدِ الْمُوَحّدِينَ ، وَ مُونِسِ الْمُقَرّبِينَ ، وَ عَلَى ءَالِهِ الْمُنْتَجَبينَ الْأبْرارِ الْأخْيارِ ، وَ سَلّمَ تَسْلِيمًا كَثيرًا .

أَمّا بَعْدُ فَهَذا كِتَابُ «مِصْباحُ الشّريعَةِ وَ مِفْتَاحُ الْحَقيقَةِ» مِنْ كَلَامِ الإمَامِ الْحاذِقِ وَ فَيّاضِ الْحَقآئِقِ جَعْفَرِبْنِ مُحَمّدٍ الصّادِقِ ، عَلَى ءَابآئِهِ وَ عَلَيْهِ الصّلَوةُ وَ السّلامُ . وَ هُوَ مُبَوّبٌ عَلَى مِأَةِ باب.

بعد در أوّل هر باب مى‏گويد : قَالَ الصّادِقُ عَلَيْهِ السّلَامُ ...

اين كتاب مجموعاً صد باب بوده و همه آن در أخلاقيّات است ؛ و از نقطه نظر مضامين أخلاقى بسيار عالى است . به قدرى عالى است كه جمعى از بزرگان فقهاء حقيقةً آن را از حضرت صادق عليه السّلام دانسته‏اند ؛ و توصيه كرده‏اند كه : با خود داشته باشيد و به آن عمل كنيد !

كسى از فقهاء نيست و نديده‏ايم نهى كند كه مثلاً : فلان بابش صحيح نيست ؛ و شما عمل نكنيد ! بلكه در عمل به مضمون و استفاده از محتوايش همه اتّفاق دارند ؛ غاية الأمر در اينكه آيا اين كتاب از حضرت صادق عليه السّلام صادر شده است يا نه ، محلّ گفتگو است .

مضامين به اندازه‏اى راقى و دلپسند است كه با وجود آنكه كتاب كوچكى است (به اندازه يك كتاب جيبى ؛ و صدباب مختصر دارد) ولى مجموعه حقائق و آداب بطور فشرده ، با إشاره به رموزش در آن گرد آمده است ؛ و كسى كه به كمال إنسانى و عرفانى نرسيده باشد ، و از حكماى متألَه و عرفاى ربّانى نشده باشد ، قدرت ندارد اين عبارات را بر زبان آورد و به اين جملات تفوّه كند .

بر همين أساس است كه بسيارى از بزرگانِ از علماء ما رضوان الله عليهم ، اين عبارات را از حضرت صادق عليه السّلام دانسته‏اند ؛ و توصيه كرده‏اند كه آن كتاب را پيش خود داشته باشيد و به آن عمل كنيد ؛ زيرا كه داراى چنين مزايائى است !

أوّلين كسى كه بر حسب تفحّص ، به اين كتاب توصيه فرموده است ، السّيّد الأجلّ علىّ بن طاووس ، متوفّى در ششصد و شصت و چهار هجرى است ، اين بزرگ مرد در كتاب «أمان الأخطار» (8) گويد :

وَ يَصْحَبُ المُسافِرُ مَعَهُ كِتابَ «مِصْباحِ الشّريعَةِ و مِفْتَاحِ الْحَقيقَةِ» عَنِ الصّادِقِ عَلَيْهِ السّلامُ . فَإنّهُ كِتابٌ لَطيفٌ شَريفٌ فى التّعْريفِ بِالتّسْليكِ إلَى اللَهِ جَلّ جَلالُهُ وَ الْإقْبالِ عَلَيْهِ ، وَالظّفَرِ بِالْأسْرارِ الّتى اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ .

مى‏بينيد كه : ايشان اين كتاب را قاطعاً به حضرت صادق عليه السّلام نسبت داده است و مى‏گويد : «مسافر بايد هميشه با خودش يك كتاب «مصباح الشّريعة» كه از حضرت صادق عليه السّلام وارد شده است ، و كتاب شريف و دقيقى است در راه سلوك إلى الله و إقبال به سوى خداوند سبحانه و تعالى ، و دست يافتن به أسرارى كه اين كتاب بر آنها مشتمل است ، در سفر داشته باشد!» .

از جمله أفرادى كه اين كتاب را تأئيد كرده‏اند ؛ جناب آخوند ملّا محمّد تقى مجلسى عليه الرّحمه است كه در مجلّد آخر از شرح نفيس خود بر كتاب «من لا يحضره الفقيه» مى‏گويد :

وَ عَلَيْكَ بِكِتَابِ «مِصبَاحِ الشّريعَة» ؛ رَواهُ الشّهيدُ الثّانى رَضِىَ اللَهُ عَنْهُ بِإسْنادِهِ عَنِ الصّادِقِ عَلَيْهِ السّلامُ ؛ وَ مَتْنُهُ يَدُلّ عَلَى صِحّتِه .

«يعنى : متنش دلالت مى‏كند كه : از حضرت صادق عليه السّلام است (و نيازى به كنجكاوى و كنكاش از سندش نداريم) .

از كسانى كه بعد از سيّد بن طاووس بر اين كتاب اعتماد كرده‏اند ، الشّيخُ الفقيه المُقتَدَى الشّهيدُ الثّانى رضوان الله عليه است كه به اين كتاب خيلى اعتماد داشته است . وى أكثر أبواب «مصباح الشّريعة» را در تأليفات خود مثل «مُنيةُ المريد» و «مُسَكّنُ الفُؤاده» و «اسرار الصّلوة» و «كشف الرّبية عن أحكام الغيبة» آورده است .

از أفرادى كه بر اين كتاب اعتماد كرده‏اند ، الشّيخ الجليل جمال الدّين أحمد بن فَهدٍ الحِلّى است كه در كتاب «عُدّةُ الدّاعى» بابى را از «مصباح الشّريعة» نقل مى‏كند و در آنجا مى‏گويد ،

قَالَ الصّادِقُ عَلَيْهِ السّلامُ : الْخَشْيَةُ مِيرَاثُ الْعِلْمِ ؛ وَالْعِلمُ شُعَاعُ الْمَعْرِفَةِ .

از جمله أفرادى كه به اين كتاب اعتماد دارند ، محقّق ربّانى الفيضُ الكاشانى است . وى در بعضى از تأليفات خود از جمله كتاب «حقايق» بر اين مرام مشى نموده است .

وَ مِنْهُمُ الْعالمُ الرّبَانِىّ وَ الْفقيهُ الصّمَد انىّ وَ الْحَكيمُ الْإلَهىّ الْمُحَقّقُ الْبارِعُ جَدّنا الْإعْلَى مِنْ جَانِبِ الْاُمّ ، (9) الْحاجّ ملّا مهدى النّراقىّ وى در مواضع متعدّدى در كتاب «جامع السّعادات» از اين كتاب نقل كرده است .

و از همين أفراد مؤيّد ، الفاضلُ المتبحّر شيخ إبراهيم كَفْعَمىّ است . وى در كتاب «مجموعُ الغرآئب» بنا بر حكايتى كه حاجى نورى از او در خاتمه «مستدرك» نقل كرده است ، بدين مطلب گرايش دارد .

و از اين أفراد است مولانا العلّامة ملّا محمّد باقر المجلسىّ رضوانُ الله عليه كه «مصباح الشريعة» را از جمله مدارك «بحارالأنوار» خود قرار داده است . وى در «بحار» بالمناسبة از اين كتاب نقل مى‏كند ؛ با اينكه مجلسى اين كتاب را تقويت نكرده است .

حاجى نورى در خاتمه «مستدرك» مى‏گويد :

وَ قَالَ الْعَلَامَةُ الْمَجْلِسىّ فى «البِحارِ» : وَ كِتابُ «مِصْباحُ الشّريعَةِ» فيهِ بَعْضُ ما يُريبُ اللّبيبَ الْماهِرَ ؛ وَ اسْلوبُهُ لايُشْبِهُ سآئِرَ كَلِماتِ الْأئِمّةِ عَلَيْهِمُ السّلامُ وَ ءَاثَارِهِمْ .

وَ رَوَى الشّيْخُ فى «مَجالِسِهِ» بَعْضَ أخْبارِهِ هَكَذا : «أخْبَرَنا جَماعَةٌ عَنْ أبى الْمُفَضّل الشّيْبانىّ بِاسْنادِهِ عَنْ شَقيقٍ الْبَلْخىّ ، عَمّنْ أخْبَرَهُ مِنْ أهْلِ الْعِلْم» وَ هَذَا يَدُلّ عَلَى أَنّهُ كانَ عِنْدَ الشّيْخِ رَحِمَهُ اللَهُ فى عَصْرِهِ ، وَ كانَ يَأْخُذُ مِنْهُ ؛ وَلَكِنّهُ لايَثِقُ بِهِ كُلّ الْوُثوقِ ؛ وَ لَمْ يَثْبُتْ عِنْدَهُ كَوْنُهُ مَرْوِيّا عَنِ الصّادِقِ عَلَيْهِ السّلامُ

وَ إنّ سَنَدَهُ يَنْتَهِى إلَى الصّوفِيّةِ ؛ وَ لِذَا اشْتَمَلَ عَلَى كَثيرٍ مِنِ اصْطِلاحاتِهِمْ وَعَلَى الرّوايَةِ مِنْ مَشايِخِهِمْ وَ مَنْ يَعْتَمِدونَ عَلَيْهِ فى رِواياتِهمْ وَاللَهُ يَعْلَم . (10)

«علّامه مجلسى مى‏فرمايد : در «مصباح الشّريعة» رواياتى است كه شخص لبيب و ماهر را در آنكه اين كتاب از إمام معصوم صادر شده است به شكّ و شبهه مى‏اندازد ؛ چرا كه اُسلوبش مشابه با سائر كلمات و آثار أئمّه نيست .

شاهد بر اين ، تعبير شيخ طوسى در «أمالىِ» خود ميباشد كه بعضى از أخبارش را به اين نحو ذكر كرده است : أخبَرَنا جَماعَةٌ عَن أبى الْمُفَضّلِ الشّيْبانى بِإسْنادِهِ عِنْ شَقيقٍ الْبَلْخىّ عَمّنْ أخْبَرَهُ مِنْ أهْلِ الْعِلْم .

ديگر نگفته است : عَنِ الصّادِقِ عَلَيْهِ السّلام ؛ چون يقين نداشته است كه اين روايت از آن حضرت باشد ؛ بلكه بعنوان : عَمّنْ أخْبَرَهُ مِنْ أهْلِ الْعِلْم ذكر كرده است ؛ و اين دليل است بر اينكه : «مصباح» نزد مرحوم شيخ وجود داشته و در عصر او متداول بود است ؛ و خود شيخ هم از آن أخذ كرده ، أمّا وثوق تامّ بدان نداشته است ؛ و در نزد او ثابت نبوده است كه از حضرت صادق عليه السّلام مروى است .

شاهد ديگر اينكه : سندش به صوفيّه مى‏رسد و لذا مشتمل است بر بسيارى از اصطلاحات آنها ؛ و همچنين بر روايتى كه آنرا از مشايخ صوفيّه و از كسانى كه آنها در رواياتشان به ايشان اعتماد دارند (و ما آنها را قبول نداريم) نقل مى‏كند.»

سپس علّامه مجلسى ميفرمايد : وَاللَهُ يَعْلَمْ ؛ يعنى ما نمى‏دانيم حقيقت مطلب چيست ؟! اين بحثى بود كه ما طبق ضوابط نموده‏ايم .

از جمله أفرادى كه به اين كتاب تمسّك كرده‏اند ، سيّد سَنَد نحرير و عالم جليل جامع المعقول و المنقول سيّد خان مدنى شيرازى است . وى در «شرح صحيفه سجّاديّه» از آن نقل مى‏كند.

و نيز از اين أفراد ، شيخ محدّث بارع ، خريّت فنّ حديث و رجال واستاد ماهر در شناسائى كتاب ، حاج ميرزا حسين نورى است . وى در خاتمه «مستدرك» بحثى مفصّل و مشروح در اين باره دارد .

و از جمله ، مرحوم اُستادنا الأكبر فى علم الرّجال و الحديث ، حاج شيخ آقا بزرگ طهرانى رضوان الله عليه در «الذّريعة» است كه مفصّلاً بياناتى دارد ، و در إثبات اين كتاب به حضرت صادق عليه السّلام دادِ سخن مى‏دهد .

و از جمله ، سيّد هاشم بحرانى است . وى در مقدّمه «تفسير بُرهان» آن را جزء مآخذ خود شمرده است .

و از جمله اين أفراد ، سيّد حسين قزوينى استاد بحرالعلوم رضوان الله عليهما است . وى در مبحث خامس «جامع الشّرائع» اين مقصد را پيموده است .

و از جمله اين أفراد ، فاضل لاهيجى است در تفسير نفيس خود

از جمله ، سيّد أبوالقاسم ذهبى شيرازى است . وى در أوّل «مناهِجُ أنوار المعرفة» در شرح «مصباحُ الشّريعة» است صريحاً اين كتاب را از آن حضرت دانسته است .

و از جمله ، جمال الفقهآء و زين العرفآء حاج ميرزا جواد آقاى ملكى تبريزى عارف و خِرّيت فنّ است . وى در كتاب ارزشمند و گرانمايه «أسرار الصّلوة» خود اين منهج را اختيار كرده است .

از جمله ، مرحوم آية الله شيخ على أكبر نهاوندى است . وى در كتاب «بُنيانُ الرّفيع فى أحوال الرّبيع» اين كتاب را تأييد مى‏كند .

اين بود خلاصه و مُحصّل مطلب درباره اين كتاب :

أمّا يكى از إشكالاتى كه بر اين كتاب گرفته‏اند اينست كه : اگر اين كتاب از حضرت صادق عليه السّلام است ، چطور خود حضرت در ميان سخنان خود استشهاد مى‏كند به سخنان بعضى ديگر ؟

بلى ، فى المثل اگر إمام عليه السّلام فقط به كلام أفرادى مانند أبوذر غفارى و سلمان فارسى استشهاد مى‏كرد مناسب بود ، أمّا أحْنَف بن قيس تميمى ، گر چه مرد خوبى بوده و از صحابِى حَسَن است ، وليكن سزاوار نيست حضرت صادق عليه السّلام استشهاد به كلام او كنند ؛ يا استشهاد كنند به كلام رَبيع بن خُثَيم ، و هَرِم بن حَيّان ، يا زيد بن ثابت كه أصلاً عثمانى و منحرف بوده و با أميرالمؤمنين عليه السّلام همراه نبوده است ؛ يا استشهاد كنند به كلام سفيان بن عُيَيْنَه ـ مثل همين حديثى كه الآن ما درباره فتوى خوانديم ـ و حل آنكه سفيان بن عُيَيْنه مرد جاهلِ منحرفِ مخالفى بوده است . اين استشهادها چطور مى‏شود ؟! استشهاد حضرت به اينها چه معنى دارد ؟!

جميع كسانى كه در مطالب اين كتاب به عبارات آنها استشهاد شده است ، از اين أفرادى كه نام ميبريم خارج نيستند :

1 ـ أبو دردآء ، عُوَيْمِبن عامر (همان أبو درداى معروف) كه درباره او گفته‏اند : هو ضعيفٌ مجهولٌ

2 ـ أبوذر غفارىّ ، وَ هُوَ مِنْ خيارِ الصّحابَةِ الصّادِقُ فى قَوْلِهِ وَ عَمَلِهِ .

3 ـ أحْنَف بن قيس تميمىّ ، كه وى اگر صحيح و ثقه نباشد ، صحابى خوبى بوده و حَسَن است ؛ حَسَنٌ إنْ لَمْ يَكُنْ صَحيحًا

4 ـ اُوَيْس مُرادى قرنىّ ، كه عظيم المنزله و جليل الرّتبه است .

5 ـ ثَعْلَبه أسدىّ ، مجهولٌ لَيْسَ لَهُ بِهَذَا الْعُنْوانِ ذِكْرٌ فى كُتُبِ الرّجال .

6 ـ رَبيع بن خُثَيم ، كه يكى از زهّاد ثمانيه مشهور .

7 ـ هَرِم بن حَيّان ، از همان زهّاد ثمانيه مشهور .

8 ـ زَيد بن ثابت ، صَحابىّ وَ كانَ عُثْمانيًّا مُنْحَرِفًا

9 ـ سُفيان بن عُيَيْنة ، كه در بسيارى از روايات ما نيز سند حديث به او مى‏رسد ، الْجاهِلُ الْمُخالِفُ الْمُنْحَرِف .

10 ـ سلمان فارسىّ ، أجَلّ مِنْ أنْ يوصَف .

11 ـ عبدالله بن مسعود ، كانَ مُعْتَدِلًا لَكِنْ مالَ وَ انْحَرَفَ عَنْ عَلىّ عَلَيْهر السّلامُ فى الْجُمْلَة .

12 ـ كعب الأخبار ، همان عالم يهودى منحرف كذّاب .

13 ـ محمّد بن حنفيّه ، ابنُ أميرالمؤمنين عليه الصّلوة و السّلام .

14 ـ وَهَب بن مُنَبّه كه ضعيف است .

اينها مجموع أفرادى هستند كه در اين كتاب از آنها نقل شده است ؛ و بقيه عبارات ، يا قال أميرالمؤمنين عليه السّلام يا استشهاد به كلام رسول خدا صلّى الله عليه و آله ؛ و در خصوص أبواب هم قال الصّادق عليه السّلام دارد .

مرحوم حاجى نورى رحمه الله در خاتمه «مستدرك» بطور مفصّل از «مصباح الشّريعة» بحث مى‏كند ، و خلاصه با مام تاب و توان مى‏خواهد آنرا إثبات كند و از حضرت صادق عليه السّلام بداند ؛ و حتّى عبارات مرحوم مجلسى را كه نقل شد ردّ مى‏كند و مى‏گويد :

آن عباراتى كه شما از شيخ نقل كرديد كه :عَمّن أخبَرَه ،دلالت بر مطلب نمى‏كند ؛ زيرا شايد خود اين فرد كه در اينجا راوى روايت است مى‏گويد : عَمّن أخبرَه ، نه آنكه اين عبارت كلام شيخ باشد .

و علاوه ، آن روايتى كه مرحوم شيخ طوسى در «أمالى» نقل كرده است يك روايت بيشتر نيست ، و جملات آن روايت هم در «أمالى» بيشتر است از روايتى كه در «مصباح الشّريعة» است ؛ و ما نمى‏توانيم بگوئيم اين را از آن گرفته است . اگر عبارات «أمالى» مختصر و عبارات «مصباح» مفصّل بود ، مى‏توانستيم بگوئيم اين را از آن گرفته و آنرا مختصر كرده است ، ولى قضيّه بعكس است ؛ روايتى كه در «أمالى» شيخ آمده است مفصّل ، و آنكه در «مصباح الشّريعة» آمده است مختصر مى‏باشد . چطور مى‏گوئيد : اين را از آن گرفته است ؟!

خلاصه كلام ، بر مرحوم مجلسى حمله مى‏كند و مى‏گويد : أدلّه شما تمام نيست ؛ و اينكه گفتيد : عباراتش از صوفيّه است ، كجا از صوفيّه است ؟! عباراتى كه صوفيّه دارند عبارتست از : عشق ، خمر ، سُكر ، صَحْو ، مَحْو ، فناء ، وصل ، شيخ ، طَرَب ، سَماع ، جذبه ، إنّيّت ، مشاهده ، و أمثال اينها ؛ و در «مصباح الشّريعة» أصلاً يك كلمه از اينها نيست .

أمّا اينكه مى‏گوئيد : عباراتش مشابه با عبارات أئمّه عليهم السّلام نيست ، اين چه نسبتى است كه شما مى‏دهيد ؟! اگر كسى مناجات إنجيليّه كبرى يا إنجيليّه وسطى را ببيند ، يا آخر دعاى كميل ـ آنجائى كه أميرالمؤمنين عليه السّلام مى‏گويد : حَتّى تَكونَ أَعْمَالِى وَ أَوْرَادِى كُلّهَا وِرْدًا وَاحِدًا وَ حَالِى فِى خِدْمَتِكَ سَرْمَدًا ... وَ قَلْبِى بِحُبّكَ مُتَيّمًا ـ را ملاحظه نمايد ، خواهد گفت : آيا از اين بالاتر هم ميشود؟! مى‏گويد : خدايا ، مرا ديوانه خودت كن ! كه نه ذكر بفهم نه وِرد ، نه زن بفهمم نه بچّه ، نه زندگى نه معاش ؛ همه‏اش وِرد واحد شود ، و فناء و مندكّ در تو بشود ، و مَن مُتَيّم در تو بشوم ، نه تنها عاشق و محبّ ، بلكه ديوانه تو بشوم ! ديوانه !

يا مناجات خمسة عشر كه در «صحيفه ثانيه» از أدعيّه سجّاديّه آورده شده است ؛ همه‏اش مضامينى است عالى : وَرُؤْيَتُكَ حَاجَتِى وَ حِوَارُكَ طَلَبِى وَ ... يَا نَعِيمِى وَ جَنّتِى وَ يَا دُنْيَاىَ وَ ءَاخِرَتِى . مگر عبارات «مصباح الشّريعة» از اينها عرفانى‏تر است ؟!

بنابراين ، شما كه مى‏گوئيد : مضامين «مصباح الشّريعة» مشابهتى با كلمات أئمّه عليهم السّلام ندارد صحيح نيست ؛ بلكه مشابهت كامل دارد .

كلمات أئمّه عليهم السّلام مختلف است : يك دسته كلمات و أدعيه‏اى است براى عامّه مردم ، كه اينها البتّه آنطور كه بايد از نقطه نظر مَغْزَى و معنى أوج ندارد ؛ و أمّا بعضى كلمات از أسرار بوده است كه براى خواصّ نقل مى‏كرده‏اند ، و آنها در غايت دقّت است. و ما در تمام «مصباح الشّريعة» كه نظر مى‏كنيم جز عبارتهاى بسيار لطيف و دقيق و پر معنى و پُر مَغْزى چيزى نيست .

محصّل كلام اينكه : حاجى نورى ، مرحوم مجلسى را بدينگونه إيرادها ردّ مى‏كند . گر چه در بعضى از رُدودش جاى تأمّل و إشكال است ؛ مثل همان عباراتى كه به شيخ نسبت مى‏دهد و مى‏گويد : اين دليل نيست بر آنكه عَمّن أخْبَرَهُ مِنْ أهْلِ الْعِلْم ، دليل بر اين باشد ؛ ولى من حيث المجموع ايشان و حاج شيخ آقا بزرگ طهرانى ، مرحوم مجلسىّ را ردّ مى‏كنند و «مصباح الشّريعة» را براى حضرت صادق عليه السّلام تثبيت مى‏نمايند .

اللَهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ ءَالِ مُحَمّد

پى‏نوشتها:

1) الميزان» طبع آخوندى ، ج 6 ، ص . 182 اين روايات منقوله از «غُرر و دُرر» مجموعاً بيست و دو روايت است ؛ و اگر كسى در اين كتاب شريف فحص كافى بعمل آورد ، درباره أهميّت نفس تعابير گوناگون دگرى خواهد يافت .

2) در «مصباح الشّريعة» با تحقيق و مقدّمه عالم بزرگوار حاج شيخ حسن مصطفوى ، طبع سنه 1379 هجرى قمرى ، باب 62 ، ص 41 آمده است : وَ قَالَ عَلِىّ عَلَيْهِ السّلَامُ : اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَلَوْ بِالصّينِ ، وَ هُوَ عِلْمُ مَعْرِفَةِ النّفْسِ ، وَ فِيهِ مَعْرِفَةُ الرّبّ عَزّوَجَلّ . و پس از آن فرمايد : قَالَ النّبِىّ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلّمَ : مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبّهُ . و عين اين دو روايت را ملّا محسن فيض كاشانى در كتاب «المحجّة البيضآء» ج 1 ، ص 68 از «مصباح الشّريعة» نقل نموده است .

3) شرح فارسى مصباح الشّريعه و مفتاحُ الحقيقة» ملّا عبدالرّزّاق گيلانى ج 2 ، ص 67 تا ص 72 ؛ و به شماره رديف 351 تا 356 با تصحيح و تعليق مير سيّد جلال الدّين محدّث اُرموى

4) بحارالأنوار» طبع كمپانى ، ج 1 ، باب النّهى عن القول بغير علم ص 101

5) مستدرك الوسآئل»ج 3 بابُ ما يتعلّق بأبوابِ صِفاتِ القاضى و مايَجُوز أن يَقضىَ به ، ص 194

6) المحجّة البيضآء» ج 1 ، ص 147

7) مصباح الشّريعة» باب 63 ، ص 41 و 42 از طبع نشر كتاب با تصحيح سيّد حسن مصطفوى

8) الأمان مِن أخْطارِ الأسْفار و الأزْمان» طبع نجف ، باب 6 ، فصل 7 ، ص 78

9) جدّ چهارمىِ مادرى حقير مى‏باشند ، رضوان الله عليه ؛ يعنى مادرِ مادرِ مادرِ حقير ، و عليهذا فرزنداشان : حاج ملّا أحمد نراقى ، دائى مادرى حقير است ؛ و نجلشان : حاج ملّا محمّد نراقى ، دائى زاده مادرى .

10) مستدرك الوسائل» ج 3 ، ص 329

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation