بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب نجاشی راوی شناس بزرگ‏, محمدحسن امانى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     fehrest -
 

 

 
 

مطلع

بى شك مطالعه زندگى سراسر نور عالمان دين و ابرار، درس‏ها ونكته‏هاى بسيارى به انسان مى‏آموزد; چرا كهآنان در مسير حيات بشرنشانه‏هاى هدايت و پرچمداران علم و تقوا و مشعل‏هاى روشنى بخش‏اند.

دفترى كه در پيش روى شما است، نخستين نوشته‏اى است كه به بررسى‏زندگى سراسر افتخار يكى ديگر ازفرزندان قبيله ابرار، به نام «نجاشى‏»مى‏پردازد.

مرزبان سخت‏كوشى كه در عصر خويش به مبارزه با مخالفان برخاست وپوچى گفتار دشمنانى را كه سابقهدرخشان شيعه را زير سؤال برده و تشيع رابه نداشتن آثار و نوشته‏هاى ماندگار و پيشينه‏هاى فرهنگى سرزنشمى‏كردندبر همگان آشكار كرد. دانشمند و احياگر بلند همتى كه ستارگان آسمان فقاهت‏و هميشه جاويد تشيعرا رديابى مى‏كرد و ابرهاى تيره را از مقابل آنان به كنارمى‏زد تا جامعه از زلال نورانى‏شان بهره‏مند شود.

اين پژوهشگر و راوى‏شناس بزرگ با قلم تواناى خود كه از علم و اخلاص‏وى قدرت مى‏گرفت، به معرفى فرزندانعلمى امام باقر و امام صادق‏عليهما السلام‏پرداخت و در بازشناسى محدثان و دانشمندان شيعى و آثار گرانبهاىآنان شب‏و روز تلاش بى‏وقفه كرد و سرانجام، ثمره اين كوشش مدام و خستگى ناپذير،درخت استوار و پربارى بهنام «رجال نجاشى‏» شد.

او گرچه با عزت نفس، از خود چيزى نگفت و ننوشت ولى نام مبارك او دركنار ميراث ماندگارش و در رديف نامديگر راويان نور كه خود، احياگر نامشان‏بود، هنوز هم مى‏درخشد و در طول قرن‏ها اين اثر گرانسنگ به عنوانيكى ازمنابع اصلى فقها و دانشوران و راهنماى محققان در رشته شناخت راويان‏حديث‏بوده است.

ابوالحسين احمدبن‏على نجاشى، كه سعادت آن را داريم درباره زندگى‏اش‏مطالبى عرضه كنيم، از اساتيد و ازبنيان‏گذاران «علم رجال‏» است. او درقرن‏هاى چهارم و پنجم مى‏زيسته، ولى متاسفانه از جزئياتزندگى‏اش‏همچون: زادگاه، سفرها و... اطلاع دقيقى كه مكتوب شخص وى و يامعاصرانش باشد، در دست نيست. از اين رو با استفاده از شواهد و قراين و باتوجه به آثارى كه از او به يادگار مانده است، سعى گرديده از ميان اقوالونظريات مختلف، نظريه و قولى كه به حقيقت نزديك‏تر است‏برگزيده و به‏پيشگاه دوستداران علم و عالمانراستين جهان اسلام، تقديم شود.

در اين‏جا نكته‏اى قابل ذكر است و آن اين‏كه بنابر عللى در نقل برخى‏حوادث و مطالب تاريخى، گاه تلخيص و گاهدخل و تصرفات جزئى و ظاهرى- كه خللى به اصل وقايع و روح حوادث نمى‏زند - اعمال شده است.

اميد آن دارم كه مقبول خاطر قطب عالم امكان، امام زمان(عج) قرار گيرد،ان شاء الله.

محمد حسن امانى - حوزه علميه قم.

تابستان 74 مصادف با ولادت.

حضرت محمدصلى الله عليه وآله و امام صادق‏عليه السلام 17 ربيع الاول 1416.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation