بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فقهای نامدار شیعه, عقیقى بخشایشى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest -
     fo-n01 -
     fo-n02 -
     fo-n03 -
     fo-n04 -
     fo-n05 -
     fo-n06 -
     fo-n07 -
     fo-n08 -
     fo-n09 -
     fo-n10 -
     fo-n11 -
     fo-n12 -
     fo-n13 -
     fo-n14 -
     fo-n15 -
     fo-n16 -
     fo-n17 -
     fo-n18 -
     fo-n19 -
     fo-n20 -
     fo-n21 -
     fo-n22 -
     fo-n23 -
     fo-n24 -
     fo-n25 -
     fo-n26 -
     fo-n27 -
     fo-n28 -
     fo-n29 -
     fo-n30 -
     fo-n31 -
     fo-n32 -
     fo-n33 -
     fo-n34 -
     fo-n35 -
     fo-n36 -
     fo-n37 -
     fo-n38 -
     fo-n39 -
     fo-n40 -
     fo-n41 -
     fo-n42 -
     fo-n43 -
     fo-n44 -
     fo-n45 -
     fo-n46 -
     fo-n47 -
     fo-n48 -
     fo-n49 -
     fo-n50 -
     fo-n51 -
     fo-n52 -
     fo-n53 -
     fo-n54 -
     fo-n55 -
     fo-n56 -
     fo-n57 -
     fo-n58 -
     fo-n59 -
 

 

 
 

11- سيد ابو المكارم ابن زهره

(متولد 511-متوفى 585 ه.ق)

گفتار استاد:

«سيد ابو المكارم‏«ابن زهره‏»در حديث‏به يك واسطه از ابو على،پسر شيخ‏الطائفه روايت مى‏كند و در فقه با چند واسطه شاگرد شيخ طوسى است.او اهل‏حلب است.در سال 585 هجرى درگذشته است.كتاب معروف او در فقه به نام‏«الغنيه‏»معروف است.هر گاه در اصطلاح فقها«حلبيان‏»گفته شود،به صيغه تثنيه،مقصود ابو الصلاح حلبى و ابن زهره حلبى است.و هر گاه‏«حلبيون‏»به صيغه جمع‏گفته شود،مقصود آن دو نفر به علاوه ابن البراج است كه او نيز اهلحلب بوده‏است.

بنابر آنچه در مستدرك(ج‏3،ص‏506)ضمن احوال شيخ طوسى آمده است،ابن زهره كتاب النهايه شيخ طوسى را نزد ابو على حسن بن الحسين معروف به‏ابن حاجب حلبى خوانده است و او آن كتاب را نزد ابو عبد الله ذنونارى در نجف‏و او نزد رشيد الدين على بن زيرك قمى و سيد ابى هاشم حسينى و آن دو نفر نزدشيخ عبد الجبار رازى تحصيل كرده بوده‏اند و شيخ عبد الجبار شاگرد شيخ طوسى‏بوده است.بنابر اين نقل،ابن زهره با چهار واسطه شاگرد شيخطوسى بوده‏است.» (1)

ابو المكارم و عصر زندگى او:

ابو المكارم عز الدين حمزه بن على بن زهره حسينى حلبى،معروف به‏«سيدابو المكارم بن زهره‏»از فقهاى نامدار و از متكلمين مشهور قرن ششم هجرى،و ازبزرگترين دانشمندان شهر تاريخى‏«حلب‏»بوده است.ولادت او در سال 521 در ماه‏رمضان اتفاق افتاد.او تحصيلات خود را نخست در وطن مالوف خويش،و سپس درعراق و نجف تعقيب نمود و به مراتب عاليه علمىنائل آمد.

ابن زهره در فقه،اصول،كلام،نحو و ادبيات عرب مهارت و تبحر كامل پيدا كردو در اين رشته‏ها نيز صاحب تاليف شد كه هر كدام از آنها نشانگر مقام شامخ علمى او،و معرف احاطهكامل وى بر علوم و فنون مختلف اسلامى است.

نياكان او:

ابو المكارم،گذشته از حسب و شرف علمى و تحصيلى،داراى نسب بس شريف‏و بزرگوارى است.زيرا او با نه واسطه به امام ششم،حضرت امام جعفر صادق(ع)مى‏پيوندد.به اين ترتيب كه جد او حمزه بن على بن محمد،و او فرزند ابراهيم بن احمدبن محمد بن حسين بناسحاق بن الامام جعفر الصادق(ع)مى‏باشد.

آراء دانشمندان درباره او:

سيد ابو المكارم مورد توثيق و توصيف هر عالم بزرگوار و مجتهد رجالى است‏كه به شرح حالاو پرداخته است:

گفتار صاحب رياض:

ملا عبد الله افندى اصفهانى در مورد او گويد:

«فقيه نامور،عالم بزرگوار،اصولى جليل القدر،معروف به‏«ابن زهره‏»صاحب‏كتاب‏«الغنيه‏»كه مشتمل بر اصول فقه و فروع آن بوده،از فقهاى جليل القدر و از بزرگان‏طايفه اماميه مى‏باشد.او معاصر ابن شهر آشوب و از شاگردان او مى‏باشد.» (2)

سخن علامه مجلسى در بحار:

«كتاب الغنيه،نويسنده آن‏«ابن زهره‏»بى‏نياز از توصيف مى‏باشد.او از فقهاى‏بزرگوار و جليلالقدرى است.كتابهاى او از نهايت اشتهار برخوردار مى‏باشند.به ويژه‏كتاب نامبرده فوق...» (3)

گفتار مرحوم مدرس:

صاحب ريحانة الادب در حق او مى‏نويسد:

«ابن زهره،كنيه‏اش ابو المكارم،ملقب به عز الدين،معروف به ابن زهره و يا سيدبن زهره،عالم فاضل و جليل القدر از اجلاى علماى اماميه و از اكابر متكلمين و فقهاى‏شيعه مى‏باشد و نسب او با شش واسطه به جناب اسحق فرزند امام جعفر صادق(ع)موصول مى‏شود.اين خاندان آل زهره به همين جهت‏به‏«اسحاقيون‏»نيز موصوف‏هستند و فقط ابن زهره در صورت نبودنقرينه تنها بدو منصرف مى‏گردد.

او با يك واسطه از ابو على پسر شيخ طوسى روايت مى‏كند.معين الدين مصرى،ابن ادريس، شاذان بن جبرئيل قمى،و محمد بن جعفر مشهدى صاحب مزار معروف‏و بعضى ديگر از او روايت مى‏كنند.از تاليفات او:اباحة المتعة-غنية النزوع الى علمى‏الاصول و الفروع-قبس الانوار في نصرة العترة الاطهار-النكت(در نحو)مى‏باشد.اودر سال 585 هجرى در 74 سالگى در حلب وفات يافت و در دامنه كوه جوشن نزدمشهد السقط محسن بن حسين بن على(ع) مدفون گرديد.در نخبة المقال گفته است‏و ابن على بن زهرة الاجل ذوغنية،عنه ابن ادريسنقل.» (4)

خاندان زهره:

پيش از طلوع ابو المكارم،اين دودمان اصيل را در اثر وجود نام‏«اسحاق‏»در تبارآنان، «اسحاقيين‏»مى‏گفتند،ولى بعدها ابو المكارم و پدرش على و ساير دانشمندان‏خاندانش را به نام‏«زهره‏»جد آنها و همه را«بنى زهره‏»ناميدند.از روزى كه اين دودمان‏عظيم الشان در حلب توطن اختيار كردند،همواره اشعه علم و فضل و ديانت و تقواى‏آنان به مردم شيعه حلب،و ساير نواحى آن مى‏رسيد و همه از نعمت وجود آنان‏برخوردار بودند.آنان كتابها و آثارگرانبهايى در بين مردم از خود به يادگار گذاشته‏اند.

ابو المحاسن زهرة بن على،جد ابو المكارم و على بن زهره پدر ابو المكارم وبرادر وى ابو القاسم عبد الله بن على مؤلف كتاب‏«التجريد»در فقه و كتاب‏«الفية من‏الحجج و الادلة‏»و تبيين المحجه،و فرزند او محى الدين محمد كه برادر زاده ابو المكارم‏و دانشمند بزرگى بوده است، مؤلف كتاب‏«الاربعين‏»در حقوق برادران دينى است كه‏شهيد دوم(ره)نامه حضرت صادق(ع) به نجاشى را از آن كتاب نقل مى‏كند و عموزاده‏ابو المكارم،علاء الدين ابو الحسن على است كه علامه حلى اجازه خود را به نام بنى‏زهره مندرج در جلد 25 بحار،به نام از صادر كرده است. پسر عموى ديگر او،احمد بن‏محمد بن حسن بن زهره است كه استاد شهيد اول مى‏باشد.و پسر عموى ديگرش‏احمد بن قاسم بن زهره شاگرد شهيد اول مى‏باشد.و ساير خاندان آنها نوعا از فقهاى‏نامور و از ادباى سخن گستر و از مجتهدين سرشناس و بلند پايه شيعه و ازپيشوايان‏مردم حلب بوده‏اند. (5)

داستان جالبى از زندگى ابن زهره:

محدث نورى در خاتمه مستدرك وسائل الشيعه،نقل مى‏كند كه ابن كثير شامى‏در تاريخخود نوشته است:

«چون‏«صلاح الدين ايوبى‏»از كار مصر فارغ شده و بر اوضاع آن منطقه تسلطيافت،متوجه فتحبلاد شام شد.از جمله به حلب آمد و در بيرون حلب نيرو پياده كرد.

فرماندار حلب از اين موضوع بسيار مضطرب و نگران شد و مردم شهر را در مسجدجمع نمود و نسبت‏به آنان مهربانى بسيار نمود و از آنان استمداد جست.مردم شهراطاعت كردند. شيعيان نيز اظهار موافقت كردند،ولى مشروط بر اينكه حاكم شهرخواسته‏هاى مذهبى آنانرا تامين نمايد و خواسته‏هاى خود را به اين ترتيب شرح‏دادند:

1-مسجد جامع شرقى حلب را كه مسجد بزرگان بود در اختيار آنان قرار دهند.

2-حق داشته باشند در اذان‏«حى على خير العمل‏»بگويند.

3-حق داشته باشند پيشاپيش جنازه‏هاى خود،اسامى دوازده امام(ع)را بگويند.

4-حق داشته باشند بر مردگان خود با پنج تكبير نماز بخوانند.

5-عقد و نكاح آنان فقط توسط‏«ابو المكارم‏»ابن زهره صورت گيرد.

حاكم و مردم هم تمام شرايط آنان را پذيرفتند و از آن روز مسجد جامع حلب به‏آنان تعلقگرفت و در آنجا و ساير شهرستانها در اذان‏«حى على خير العمل‏»گفته شد.» (6)

اساتيد او:

ابو المكارم ابن زهره،از محضر اساتيد متعددى كسب علم و دانش نموده است‏كه از آن ميان مى‏توان اسامى:سيد كبير ابو منصور محمد بن حسن نقاش،فقيه نامى شيخ‏ابو على طوسى، عالم بزرگ حسن بن حسن معروف به ابن حاجب حلبى،دانشمندمتبحر حسين بن طاهرصفرى و سيد بزرگوار على بن زهره حسنى را نام برد.

شاگردان او:

جمع فراوان ديگرى در محضر او به كسب علم و دانش پرداخته‏اند كه از آن ميان‏مى‏توان به فقيه بزرگوار ابن ادريس حلى،دانشمند معروف شاذان بن جبرئيل مشهدى‏مؤلف كتاب‏«المزار»،و جمع ديگرى را كه اسامى آنان در كتابهاى تراجم و رجال آمده‏است،اشارهنمود.

پى‏نوشتها:

1- آشنايى با علوم اسلامى،ص 298.

2- رياض العلماء،ج 2،ص 202.

3- بحار الانوار،ج 1،ص 40.

4- ريحانة الادب،ج‏7،ص 550 و 551.

5- مكتب اسلام،سال دوم،شماره‏7،مقاله استاد آقاى على دوانى.

6- مستدرك نورى،ج‏3،ص‏506.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation