بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب گنجینه دعا,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     GANG0001 -
     GANG0002 -
     GANG0003 -
     GANG0004 -
     GANG0005 -
     GANG0006 -
     GANG0007 -
     GANG0008 -
     GANG0009 -
     GANG0010 -
     GANG0011 -
     GANG0012 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

(170) ختم باب الحوائج امام موسى كاظم عليه السلام
نماز حضرت موسى بن جعفر عليه السلام در كتاب منتخب الادعيه ازفاضل يزدى رحمة اللّه مرقوم است به جهت بر آمدن حاجت نماز حضرت باب الحوائج رابخواند و آن دو ركعت است . در هر ركعت بعد از حمد دوازده مرتبه سوره توحيد را بخواندو بعد از نماز صد مرتبه صلوات بفرستد و بعد به سجده رود و دوازده مرتبه بگويد:

اللهم انى اسئلك بحق المحبوس فى سجن هارون ان تقضى حاجتى .

مستجاب است ان شاء اللّه .
(171) ختم اذاوقعه
به جهت وسعت رزق ابتدا كند از شب شنبه و هر شب سه مرتبه بخواند وشب جمعه هشت باربخواند تا مدت پنج هفته به همين نحو و قبل از شروع در هر مرتبه از سوره اين دعا رابخواند:

اللهم ارزقنا رزقنا واسعا حلالا طيبا من غير كدو استجب دعوتنا من غير رد و اعوذ بك منافضحتين الفقر و الدين و ادفع عنى هذين بحق الا مامين السبطين الحسن و الحسين برحمتكيا ارحم الراحمين .

(172) ختم بسيار مجرب اذاوقعه
در هر ماهى كه روز دوشنبه اولش باشد شروع كند. روزاول يك مرتبه و روز دوم دو مرتبه تا روز چهاردهم چهارده مرتبه خوانده شود. روزاول كه ماه است هنگام شروع دو ركعت نماز حاجت بخواند و بعد از نماز تسبيح حضرت زهراسلام اللّه عليه را بگويد و روزهاى پنجشنبه بين اين چهارده روز بعد از قرائت سورهاذاوقعه اين دعا را يك مرتبه بخواند:

بسم اللّه الرحمن الرحيم
يا واجد يا ماجد يا جواد يا حليم و يا حنان يا منان يا كريم اسئلك تحفه من تحفاتك تلمبها شعثى و تقضى بها دينى و تصلح بها شانى برحمتك يا سيدى اللهم ان كان رزقىفى السماء فانزله و ان كان فى الارض فاخرجه و ان كان بعيدا فقربه و ان كانقريبا فيسره و ان كان قليلا فكثره و ان كان كثيرا فبارك لى فيه فارسله على ايدىخيار خلقك و لا تحوجن الى شرار خلقك و ان لم تكن فكونه بكينونيتك و و خدانيتك اللهمانقلب الى حيث اكون و لا تنقلنى اليه حيث يكون انك علىكل شى ء قدير يا رحيم يا غنى و صل على محمد اتمم علينا نعمتك و هنئنا كرامتك برحمتك ياارحم الراحمين .


(173) ختم سوره اذاوقعه
جهت وسعت رزق ابتدا كند از شب جمعه و در شب جمعه ديگر ختم كند و در هر شب پنج مرتبهسوره اذاوقعه را بخواند و بعد از هر مرتبه اين دعا را بخواند:

اللهم انى اسئلك رزقا واسعا حلالا طيبا بغير كدو استجب دعائى بغير رد و اغوذ بك منالفقر و الدين و صلى اللّه على محمد و آله الطاهرين .

(174) ختم يا على عليه السلام
اسم مبارك حضرت على عليه السلام از براى هر حاجت كه مداومت كند چهار روز نگذشته كهنتيجه خواهد گرفت ان شاء اللّه و آن اين است كه در مسجد به جاى خلوت برود دوازدههزار مرتبه (يا على عليه السلام ) بگويد. البته حاجتش روا شود شك نيست زيرا كهحضرت على عليه السلام اسم اعظم است .
(175) ختم يا على عليه السلام
ختم كلمه (يا على عليه السلام ) از مجربات است در مدت ده شب و هر شب در وقت معين دوركعت نماز حاجت بخواند بعد از نماز بدون تكلم يكصد و ده مرتبه صلوات بفرستد و بعداز آن بلافاصله يكهزار و پانصد و هفتاد مرتبه بگويد (يا على عليه السلام ) و بعدحاجت خود را از خدا بخواهد و به سه مرتبه صلوات بفرستد كه مجرب است .
(176) دستورى براى نمازهاى قضاى گذشته كه فراموش شده
اميرالمومنين عليه السلام فرمود شنيدم از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله هر كس ترككند نماز را از روى جهالت و نداند چقدر بايد قضا كند شب دوشنبه پنجاه ركعت نمازبخواند با حمد و سوره و روزه بگيرد روز دوشنبه را و ظهر دوشنبه نيز پنجاه ركعت (25نماز دو ركعتى ) با حمد و سوره بخواند بعد از فراغت صد مرتبه استغفار كند اينعمل مطابق با صد سال نماز قضا شده خدا حساب مى فرمايد ولى اگر بداند چقدر قضاءدارد بايد همه آن را بجا آورد.
(177) دستورى براى حفظ كردن قرآن در مدت كم
از براى حفظ قرآن سه شب يا هفت شب جمعه در سحر و اگر نتواند در نصف شب و اگرنتواند در اول شب چهار ركعت نماز بخواند و در ركعتاول بعد از فاتحه سوره (يس ) و در ركعت دوم (حم دخان ) و در ركعت سوم (الم سجده ) ودر ركعت چهارم (سوره الملك ) را بايد بخواند و بعد از نماز و مناجات و صلوات به روحانبياء عظام و حضرت رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله آمرزش براى مومنين و مومنات وبرادران دينى كه پيش از وى بوده اند بايد خواست آنگاه اين دعا را بخواند.

اللهم ارحمنى بترك المعاصى ابدا ما ابقيتنى و ارحمنى ان اتكلف ما لايعنينى و ارزقنىحسن النظر فيما يرضيك اللهم بديع السماوات و الارضذالجلال و الاكرام و العزه التى لا ترام اسئلك يا اللّه يا رحمان بجلالك و نور عرشك انتنور بكتابك بصرى و ان تطلق به لسانى و ان تفرج به عن قلبى و ان تشرح بهصدرى و ان تغسل به بدنى فانه لايعنينى على الحق غيرك و لا يوتيه الا انت و لاحول و لا قوه الا باللّه العلى العظيم .

(178) دستور العملقبل از خواب از پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله
محدث فيض در خلاصه الاذكار نقل كرده كه از حضرت زهرا سلام اللّه عليه روايت شده كهشبى حضرت رسول صلى اللّه عليه و آله بر من وارد شد در وقتى كه در رختخواب خودرا پهن كرده و مهياى خوابيدن بودم فرمود: اى فاطمه ! مخواب مگر آنگاه كه اين چهارعمل را انجام داده باشى .
اولا: يك ختم قرآن بخوان و بخواب و ديگر يك حج و يك حج عمره بجاى آور و بخوابسوم آن كه همه مومنين را از خود راضى گردان و چهارم آن كه من و همه انبياء را شفيعان خودقرار دهى . پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله فرمود: عزيزم ! خداى تعالى روى لطفىكه به پدر تو و تو دارد اين دستور را بقدرىسهل و آسان قرار داد كه شما و شيعيان عمل نماييد و اجر و مزد بسيارى براى شما خواهدبود هرگاه سوره (قل هو اللّه احد) را سه مرتبه بخوانى ثواب يك ختم قرآن خواهى بردو هرگاه تسبيحات اربعه را بگويى صواب حج و عمره را برده اى و هرگاه طلب مغفرتجهت اموات نمايى همه آنها از تو خشنود مى گردند و هرگاه بر من و ساير انبياء صلواتفرستى همه آنها شفيعان تو خواهند بود، به اين قسم .

اللهم صل على محمد و آل محمد اللهم صل على جميع الانبياء و المرسلين

(179) اثرات آب باران نيسان
اولين ماه تابستان است در كتاب انيس الصالحين ازرسول اللّه صلى اللّه عليه و آله مروى است كه :جبرئيل دعايى به من تعليم نمود كه داروى جميع دردها است و طريقه اش آن است كه قدرىاز آب باران اولين ماه تابستان را بگيرد قبل از آن كه به زمين برسد در ظرف پاكى وسوره (حمد و توحيد و قل اعوذ برب الناس وقل اعوذ برب الفلق و آية الكرسى و قل يا ايها الكافرون و انا انزلناه ) هر كدام راهفتاد مرتبه بر آن بخواند و هفتاد مرتبه (لا اله الا اللّه ) و هفتاد مرتبه (اللّه اكبر) و هفتادمرتبه صلوات و هفتاد مرتبه (سبحان اللّه و الحمدللّه و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر)بخواند به آن آب بدمد به حق آن كسى كه مرا به هدايت مخلوقات فرستاده كه او را جميعامراض شفا يابد و شرح كامل خواص آن رد مفاتيح الجنان است .
(180) فضيلت تسبيح حضرت زهرا سلام اللّه عليه
اولين ذكرى كه بعد از اتمام نماز بسيار سفارش شده است تسبيح حضرت زهرا سلام اللّهعليه است . از امام صادق عليه السلام مروى است كه : ما امر مى كنيم كودكان خود را بهتسبيح حضرت زهرا سلام اللّه عليه چنان كه امر مى كنيم آنها را به نماز، پس ترك آن رامكن كه هر كه مداومت نمايد بر آن شقى و بدبخت نمى شود و در روايات معتبر وارد شدهكه ذكر كثير كه خدا در قرآن مجيد به آن امر فرموده تسبيح حضرت فاطمه سلام اللّهعليه است كه بايد بعد از هر نماز خوانده شود. امام محمد باقر عليه السلام فرمودند:هر كه تسبيح فاطمه سلام اللّه عليه را بگويد و بعد از آن استغفار كند خدا او رابيامرزد و آن بر زبان صد هست و در ميزان عمل هزار، و شيطان را دور مى كند و خدا راخشنود مى گرداند. امام صادق عليه السلام نيز فرمودند: هر كه اين تسبيح را بعد ازنماز بگويد پيش از آن كه پاهايش را از حالت نماز برگرداند آمرزيده شود و بهشت براو واجب گردد و نزد من از آن كه هزار ركعت نماز بگذارد در هر روز بهتر است و آن تسبيحاين است بعد از هر نماز بلافاصله 34 مرتبه اللّه اكبر؛ 33 مرتبه الحمدللّه ؛ 33مرتبه سبحان اللّه .
(181) افضل ترين دعاها در زمان غيبت دعا براى فرج امام زمان عليه السلام است
خواهران و برادران اولا اين را همه ما مى دانيم كه امامان ما همه معصوم و پاك آفريده شدهاند و همان طور معصوم و پاك هم از دنيا رفته اند و داراى صفاتى بودند كه هرگز يكانسان عادى داراى آن شرايط نبوده است . مانند اميرالمومنين على عليه السلام كه در رحممادرش فاطمه بنت اسد سلام اللّه عليه صحبت مى كرد و موقع ولادتش قرآن مى خواند وهمچنين معجزات ديگر امامان و يا حضرت مهدى عليه السلام كه هنگام ولادت سر به سجدهگذاشته و شكر خدا نمودند. و در سن پنج سالگى به مقام امامتنائل آمدند و همه اين نورهاى پاك بدون اين كه نزد استادىتحصيل كرده باشند داراى علم اولين و آخرين بودند و از گذشته وحال و آينده خبر مى دادند.
پس نيتجه اين معصومين ، مانند من و شما براى امتحان به اين دنيا نيامدند و آنهابزرگترين لطف و نعمتى هستند كه خداوند به بشر عنايت كرده است به چنددليل :
اولا همه ما مى دانيم كه خداوند عادل است و در قرآن كريم مى فرمايد:

فمن يعملمثقال ذره خيرا يره ، و من يعمل مثقال ذره شرا يره .

هر كس كوچكترين ذره اى بدى نمايد جزاى آن را خواهد ديد و هر كس كوچكترينعمل نيكى انجام دهد پاداش آن را خواهد گرفت .
و حال كه خداوند عادل است و بنده هم جايز خطا، چون خداوند قرار است باعدل با ما رفتار كند بنابراين بايد اكثر انسانها را به آتش قهر خود بسوزاند و خالقيكتا در حديث قدسى مى فرمايد:
(من بندگانم را براى اين كه بسوزانم نيافريده ام و به هر نحوى كه بتوانم سببنجات آنها را از عدى خودم فراهم خواهم كرد.)
و بقدرى پروردگار ما رحيم است و كريم است و جواد، بهانه هايى براى نجات بشرقرار داده ، مانند خواندن نماز و گرفتن روزه واعمال عبادى ديگر، و بزرگترين لطفى كه كرده ، فرستادن نمايندگانى در روى زمينمانند وجود مقدس خاتم الانبياء حضرت محمد صلى اللّه عليه و آله و امام معصوم عليهالسلام بود كه به اين دنيا آمدند تا با زندگانى كردن و راهنمايى بشر هم درستزيستن را به ما بياموزند و هم ما گنهكاران با واسطه قرار دادن اين عزيزان الهى بهحاجتها و خواسته هايمان برسيم و هم با ابراز دوستى با عزيزانش بهانه اى براىبخشش و نجات از كيفر گناهان داشته باشيم . همچنين اين وجودهاى مقدس را چنان پر محبت وبا گذشت و مهربان آفريده است كه فرداى قيامت با شفاعتشان سبب نجات عده زيادى ازآتش جهنم خواهند شد و خدايا ما چگونه شكر تو را به خاطر نعمت ولايت بجا آوريم ؟ بهخداوندى خودت زبانمان قاصر است و همه اين الطاف از كرم وجود بى حساب توست . مابندگان افتخار مى كنيم به داشتن چون تو خالقى ، خدايا در تمام عمر درمقابل هر نعمتت ، كفران نعمت كرده ايم . نه قدر تو را شناختيم نه رسولت و نه حجت هاىپاكت را، در زمين تو زندگى كرديم ، روزى تو را خورديم ، از همه نعمتهايت استفادهكرديم ، و بجاى شكر و سپاسگزارى از تو اسير نفس و شيطان بوديم . يعنى اگرگفتى به دنبال انسانيت و كمالات باشيد بهدنبال خويهاى حيوانى رفتيم ، و اگر فرمودى به فكر ذخيره براى آخرت باشيد ولىهمه وجودمان دنيا بود و خواسته هاى نفسانى ، الهى ! چه بگويم از بى وفائيهايمان ،خداوندا! چگونه با اين اعمالمان در دادگاه عدل تو بايستيم . بار پروردگارا! ديدىبندگانت چگونه مزد زحمات رسولت را دادند. زمانى كه پيامبرت صلى اللّه عليه و آلهاز دنيا رفت حدود هفت ميليون مسلمان داشت ولى همين بندگانت بعد از گذشت كمتر از سه ماهيك عده دنياپرست جانى درب خانه دخترش و جانشينش حضرت على عليه السلام را بخاطرحب رياست به آتش كشيدند، آن هم بعد از آن همه سفارشات پيامبر اكرم صلى اللّه عليه وآله نسبت به عترتش . بار پروردگارا! كجا بودند آن بندگان شكرگزارت كه دفاع ازولى تو در زمين كنند و تو خالق يكتا چه صبرى دارى آن موقعى كه ديدى بر گردنوليت يك عده شيطان انسان نما طناب انداخته و يا آن بانوى پاك و معصومى را كهفرمانبرى از او را بر تمام جن و انس و حتى پيامبرانت و همه موجودات روى زمين واجبنمودى ديدى چگونه مورد ضرب و شتم قرار دادند و يا با ديگر وليت امام حسن مجتبىعليه السلام ؛ جگرش را پاره پاره كردند و سر ديگر حجتت را بر نيزه نمودند و ديگرىرا سالهاى سال در گوشه زندان اسير كردند و هر كدام را به زهرى مسموم نمودند. كجابودند طرفداران اين گوهرهاى پاك ؟ چگونه شكر نعمت ولايت را بجا آورند؟! اى تف برتو و بى وفائيت دنيا!
خواهران و برادران عزيز! بياييد جزو آن گروه بى انصاف و بى مروت نباشيم . قدرىبه خود آييم و ببينيم چقدر به فكر امام زمانمان هستيم .
سيد به طاووس رحمة اللّه مى گويد: شبى در سامرا وارد سرداب امام زمان عليه السلامشدم . صداى ملكوتى امام را در حال مناجات با خالق يكتا شنيدم كه مى فرمودند:

اللهم ان شيعتنا منا خلقوا من فاضل طينتنا و عجنوا بماء و لايتنا اللهم اغفر لهم منالذنوب ما فعلوه اتكالا على حبنا و ولائنا يوم القيامه و لا تواخذهم بما اقترفوه منالسيئات الكراما لنا و لاتقاصهم يوم القيامهمقابل اعدائنا فان خففت موازينهم فثقلها بفاضل حسناتنا.

پروردگارا! شيعيان ما از ما هستند، از زيادىگل ما خلق شده اند و به آب ولايت ما عجين گشته اند، خدايا آنها را بيامرز و گناهانشان راعفو فرما.
پروردگارا! آنها را در روز قيامت در مقابل چشم دشمنان ما مواخذه مفرما چنانچه ميزانگناهانشان بيشتر و صوابشان كم است از اعمال من بردار و به صواب آنها بيفزاى .
خواهر و برادرم ! خيال مى كنيد در مقابل اين همه دروغها، غيبتها، رباخواريها، دنيا پرستىها و بى حجابيها و چون حيوانات بخاطر دنيا به جان هم افتادنها و همچنين بى حرمتى بهكلام خداوند يعنى قرآن و بى اعتنا بودن به امام زمان عليه السلام عذاب ندارد. به خداقسم در مقابل اين اعمال ما بايد از آسمان سنگ ببارد.
مى دانيد چه كسى جلو اين عذاب الهى را گرفته است ؟ آرى آن دعاهاى شبانه روزى امامزمان عليه السلام ماست . آخر چقدر بى انصافى و چقدر بى معرفتى ! چرا ما به فكر آنحجت الهى نيستيم ؟ تا كى در حضورش مرتكب عصيان مى شويم و به عنوان يك شيعهبجاى اين كه زينت آقا امام زمان عليه السلام باشيم . با اعمالماندل پاك و مطهرش را به درد مى آوريم ؟
از آنجا كه اين آخرين حجة الهى چون آباء و اجدادش مهربان و رئوف و با گذشت است ،بجاى نفرين بر ما باز هم دعا مى كند. شما را به خدا آيا دور از انصاف نيست كه آنگوهر پاك ولايت صبح تا شب به فكر ما باشد ولى ما گنهكاران از ياد اوغافل باشيم ؟ در صورتى كه مى دانيم هيچ عملى به درگاه پروردگار بدون نداشتنولايت امام زمان عليه السلام مورد قبول خداوند نيست .
به اين دو حديث توجه فرماييد:
پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله : هر كس منكر قائم ، از فرزندانم شود مرا منكر شدهاست .
امام صادق عليه السلام : هر كس قائم ، از فرزندان مرا در زمان غيبتش منكر شود به مرگجاهليت مرده است .
خواهر و برادر عزيزم ! بيايد همان طورى كه اگر كسى منتظر مهمان است خانه اش راتميز مى كند، ما هم روح و جسممان را از آلودگى پاك كنيم و به عنوان يك منتظر واقعى وبا روى خجل دست تمنا به سوى آن يوسف زهرا سلام اللّه عليه گشوده و عرض كنيم :
مهدى جان ! اى عزيز! به ما و كسانمان سختى رسيده و سرمايه اندك آورده ايم ، پسپيمانه ما را كامل گردان و به ما صدقه و بخشش ده ، بيا بر ما نظرى ، و دستى بر سرما كشيده كاملمان كن .
اى عزيز! اى خورشيد رخ بر كشيده در پس ابر، اى سفر كرده هجران گزيده ، تا كىهمچنان در غيبت و ما اين چنين در هجران ؟ جهان جهانى نثار قدومت باد. آيا هجران امروز ما بهفرداى وصال تو نمى رسد.
اى عزيز! اى پيشواى محرومان ، اى دادخواه مظلومان ، اى فريادرس درماندگان ، اى آخريناميد، ديدگان جستجوگر ما بر دروازه هر سحر قامت تو را منتظر است ، آيا مى شود كهشام تار هجران ما به صبح روشن وصالت بدل شود.
اى عزيز! رايت رسول خدا در دست ، اى آخرين رسالت پيغمبران بر دوش ، اى شمشير علىعليه السلام بر كف ، و اى عصاى موسى در دست ، اى خاتم سليمان در انگشت ، بر ما چهسخت است كه همگان را ببينيم و تو را نبينيم .
اى عزيز! اى كمال موسى را وارث ، اى شكوه عيسى را واجد، اى صبر ايوب را صاحب ، چهدشوار است كه سخنان همه به گوشمان رسد و صداى دلنشين تو را نشنويم .
اى عزيز! اى يادگار خدا در زمين ، اى دست تواناى حق در آستين ، اى قرآن ناطق خدا، اىاسم اعظم الهى ، چه سخت است كه لطفت را به عيان ببينيم و دشمن در انكار وجود نازنينتبر ما طعنه زند.
اى عزيز! اى زاده ياسين و طه ، اى فرزند صراط مستقيم ، اى تسلى بخش زهراى اطهر، اىپور عسگرى ، بر ما چه گران است كه چهره دلربايت را ببنيم و تو را نشناسيم ، اىقلب عالم امكان ، اى مظهر رحمت بيكران ، آخر در انتظار مقدم پاكت نشسته ايم ، جان ومال و فرزندانمان فداى قدوم تو، بيا و دستمان گير، رخ بنما و با يك نگاه اين شب بىجور را به صبح پيروزى بدل نما، و با هزاران تاسف مى دانيم كه غيبت تو از ماست ،همچنان كه خود فرمودى :

ولو ان اشياعنا وفقهم اللّه لطاعته على اجتماع من القلوب فى الوفاء بالعهد عليهملما تاخر عنهم اليمن بلقائنا و لتعجلت لهم السعاده بمشاهدتنا على حق المعرفه وصدقها منهم بنافما يحبسنا عنهم الا ما يتصل بنا مما نكرهه و لا نوثره منهم .

اگر شيعيان ما، كه خداوند توفيق طاعتشان دهد، در وفاى عهد و پيمانى كه دارندهمدل مى شدند سعادت ديدار ما از ايشان به تاخير نيفتاده و زودتر نصيب آنان مى گشت ،ديدارى با شناخت كامل و درست نسبت به ما، پس ما را از آنان دور نمى دارد مگر اعمالى كهما را ناخوشايند است و از ايشان نمى پسنديم .
عزيزان من ! مطمئن باشيد تا صاحب اصلى دين و قرآن نيايد، اين مشكلات خواهد بود و هرروز رنگى عوض مى كند و هرگز نجات پيدا نخواهيم كرد. اگر امروز درست شود، فرداشكل ديگرى جاى آن را خواهد گرفت ، پس بياييد همه خواسته هايمان را كنار گذاشته ،فقط براى فرج و ظهور امام زمان عليه السلام دعا كنيم چرا؟
چون كه صد آمد نود هم پيش ماست
و همچنين امام صادق عليه السلام مى فرمايد: هر كس براى فرج فرزندم مهدى عليهالسلام دعا كند او هم براى او دعا خواهد كرد، و خوشا بهحال كسى كه امام زمانش برايش دعا كند. و همچنين فوايد بسيارى نيز دارد كه چند فايده ازآن را برايتان از كتاب مكيال المكارم كه همه آنها طبق احاديث و آيات قرآن اثبات شده استذكر مى كنيم :
(182) فوايد دعا براى فرج
1 - مايه ناراحتى شيطان لعين است .
2 - مايه استجابت دعا مى شود.
3 - باعث نجات يافتن از فتنه هاى آخر الزمان است .
4 - باعث آمرزش گناهان است .
5 - شفاعت آن حضرت در قيامت شاملحال او مى شود.
6 - نشانه انتظار اوست .
7 - فرج مولاى ما حضرت صاحب الزمان عليه السلام زودتر واقع مى شود.
8 - باعث طولانى شدن عمر است .
9 - هنگام مرگ به او مژده مى رسد و با او به نرمى رفتار مى شود.
10 - باعث زياد شدن اشراف نور امام عليه السلام دردل او مى شود.
11 - محبوبترين افراد نزد خداوند خواهد بود.
12 - كردار بد او به كردار نيك مبدل مى شود.
13 - دعاى امير المومنين عليه السلام در حق او در روز قيامت است .
14 - بى حساب داخل بهشت شدن .
15 - فرشتگان براى او طلب آمرزش مى كنند.
16 - در امان است از تشنگى روز قيامت .
17 - اين دعا در عالم برزخ و قيامت مونس مهربانى خواهد بود.
18 - باعث دورى غصه ها مى شود.
19 - اين دعا خوشايندترين اعمال نزد خداوند است .
20 - در روز قيامت هديه هاى ويژه اى دريافت مى كند.
21 - سبب كامل شدن دين است .
22 - ثواب كسى را دارد كه زير پرچم حضرت مهدى عليه السلام شهيد شده است.
23 - با ائمه اطهار عليه السلام محشور مى شود.
24 - نائل شدن به بالاترين درجات شهدا در روز قيامت .
25 - رستگارى به شفاعت حضرت فاطمه زهرا عليه السلام را دارد.
خواهر و برادر! براى اين كه اين فضايل بزرگ نصبتان شود هميشه بعد از نمازهاى واجبو يا در مجالس روضه و يا در سحرگاهان اولين دعايى كه مى كنيد خدا را به حق محمدصلى اللّه عليه و آله و آلش و به حق قرآنش و به حق شهداى كربلا قسم دهيد كه ازبقيه غيبت وليش حضرت مهدى عليه السلام صرف نظر فرمايد. آمين يا رب العالمين .

يا رب الحسين بحق الحسين اشف صدر الحسين بظهور الحجة .

بخش 2 زيارات
زيارت به چه معناست ؟
زيارت يعنى ديدار و ملاقات و در اصطلاح يعنى حضور در پيشگاه با شرافت ائمهمعصومين عليه السلام و ديدار معنوى و ملاقات روحانى با حجت هاى الهى .
زيارت يعنى ايجاد ارتباط و برقرار نمودن پيوند قلبى با امام و پيشواى معصوم .
زيارت يعنى قرار دادن خويش در حوزه استعاذه و استفاضه از امام .
زيارت يعنى تكريم و تجليل از پيشوايانى كه لحظه اى از انديشه هدايت و ارشاد وتعليم غفلت نداشته و سراسر عمر پربار خويش را در جهت تعليم و ارشاد مردم مصرفداشته اند.
زيارت يعنى تقدير و سپاسگزارى از زندگى سراسر ايثار و فداكارى و جانبازىمواليان دين .
زيارت يعنى تجديد ميثاق و تحكيم عقد بيعت با امام و رهبر خود.
زيارت يعنى خلوت گزيدن و راز و نياز داشتن و انس يافتن با حجت خدا.
زيارت يعنى مستعد ساختن و آماده نمودن روح ودل براى بهره گيرى از وجود امام عليه السلام .
زيارت يعنى صيقل دادن روح و شستشو دادن قلب از آلودگى گناه .
زيارت ملاقات است كه از سر محبت و اخلاص صورت گرفته و نتيجه آن همسو شدن همجهت شدن همراه شدن و هماهنگ شدن با عمل و رفتار و شيوه امام عليه السلام خواهد بود.
فضيلت زيارت امام رضا عليه السلام
از امام جعفر صادق عليه السلام منقول است كهرسول خدا صلى اللّه عليه و آله فرمودند هر آينه پاره اى از تن من در خراسان دفن خواهدشد كه زيارت نمى كند او را مومنى مگر اين كه خدا بهشت را بر او واجب مى كند و بدن اورا بر آتش جهنم حرام خواهد كرد.
(بحار الانوار ج 99، ص 33)
حضرت على عليه السلام فرمودند: مردى از نسل من در خراسان به وسيله سم مظلوم واربه شهادت مى رسد اسم او اسم من است و اسم پدرش اسم موسى بن عمران عليه السلاممى باشد هر كس او را زيارت كند خدا گناهان گذشته و آينده او را مى بخشد ولوگناهانش به قدر ستاره هاى آسمان و قطرات باران و برگ درختان عالم باشد.
(بحار الانوار ج 99، ص 34)
امام صادق عليه السلام فرمودند: كشته مى شود فرزند پسرم در سرزمين خراسان درشهرى كه گفته مى شود طوس . هر كس او را زيارت كند در آن شهر در حالى كه معرفتبه حق آن حضرت داشته باشد او را روز قيامت به دست خودم وارد وداخل بهشت مى كنم ولو از مرتكبين گناهان كبيره باشد گفتم فدايت شوم معرفت به حق آنحضرت چيست ؟ حضرت فرمودند: يعنى بداند كه اطاعت آن حضرت واجب است و او شهيد وغريب است ، كسى كه زيارت كند آن حضرت را در حالى كه معرفت به حق آن حضرتداشته باشد خدا اجر هفتاد شهيد از شهدايى كه درمقابل رسول خدا با دشمنان اسلام جنگيدند و شهيد شدند عطا مى كند.
(بحار الانوار ج 99، ص 41)
امام رضا عليه السلام فرمودند: كسى كه مرا زيارت كند در خانه دور من ، روز قيامت درسه مكان به فرياد او خواهم رسيد تا اين كه او را از مشكلات مكان ها نجات بدهم
اول ) روزى كه نامه اعمال خلائق را به آنها بدهند.
دوم ) به هنگام عبور از صراط.
سوم ) به هنگام ميزان (كه اعمال بندگان در آنجا سنجيده مى شود).
(بحار الانوار ج 99، ص 34)
از ياسر خادم نقل شده است كه : امام رضا عليه السلام فرمودند: آگاه باش و بدان كه منكشته مى شوم به وسيله سم در حالى كه به من ظلم شده است . و دفن مى شوم در مكانىغريب . پس هر كس بار سفر بندد به طرف زيارت من ، دعايش به اجابت و گناهش بخشيدهمى شود.
(بحار الانوار ج 99، ص 36)
از عبدالعظيم حسنى نقل شد، كه گفت شنيدم از امام جواد عليه السلام كه حضرت فرمودند:زيارت نمى كند پدر مرا احدى از مردم به توسط باران يا سرما يا گرما در اين راه اذيتشده باشد مگر اين كه خداوند متعال بدن او را بر آتش جهنم حرام مى كند.
(بحار الانوار ج 99، ص 32)
امام رضا عليه السلام فرمودند: همانا هر كس مرا زيارت كند در حالى كه عارف به حق منو طاعت من باشد كه خدا بر او واجب كرده پس من و پدرانم شفيعان او هستيم روز قيامت و كسىكه ما شفيعان او باشيم روز قيامت نجات پيدا مى كند ولو گناه جن و انس را داشته باشد.
(بحار الانوار ج 99، ص 32)
امام رضا عليه السلام فرمودند: شرورترين خلق خدا در زمان من مرا به توسط سم شهيدمى كند پس مرا در ديار غربت دفن مى كند پس كسى كه مرا در آن ديار زيارت كند خداىعزوجل براى او اجر صد هزار شهيد و صد هزار صديق و صد هزار حج كننده و عمره به جاآورنده و صد هزار مجاهد در راه خدا مكتوب مى فرمايد و در زمره ما محشور مى شود در روزقيامت و در درجات عاليه بهشت رفيق ما خواهد بود.
(بحار الانوار ج 99، ص 32)
امام رضا عليه السلام فرمودند: هر كس مرا زيارت كند باغسل زيارت ، از گناهان پاك مى شود مثل روزى كه از مادر متولد شده است .
(لثالى الاخبار، ج 3، ص 159)
از امام محمد تقى عليه السلام سوال شد آيا زياررت امام حسين عليه السلامافضل است يا زيارت قبر پدرت امام رضا عليه السلام پس امام محمد تقى عليه السلامگريه و اشك از چشمان حضرت جارى شد و فرمود زيارت پدرمافضل است چون كه زوار امام حسين عليه السلام زياد است و زوار پدرم كم است .
(انوار البهيه ، ص 131)
(1) زيارت امام رضا عليه السلام

بسم اللّه الرحمن الرحيم
اللّه اكبر اللّه اكبر اللّه اكبر و الحمدللّه كثيرا و سبحان اللّه بكره و اصيلا الحمدللّهعلى هدايته لدينه و التوفيق لما دعا اليه من سبيله اللهم انك اكرم مقصود و اكرم ماتى وقد اتيتك يا الهى متقربا اليك بابن بنت نبيك محمد صلواتك عليه و اله اللهم فلا تخيبسعيى و لاتقطع من فضلك رجائى و اجعلنى عندك وجيها فى الدنيا و الاخره و من المقربينبرحمتك يا ارحم الراحمين .


اذن دخول دوم

الحمدللّه الذى هدانا لهذا و ما كنا لنهدى لولا ان هدانا اللّه لقد جائترسل ربنا بالحق فقلت يا ايها الذين امنوا لاتدخلوا بيوت النبى الا ان يوذن لكم فها اناذامستاذنك و مستاذن رسولك صلواتك عليه و اله ءادخل يا اللّه ء ادخل يا رسول اللّه ء ادخل يا امير المومنين ءادخل يا مولاتنا فاطمه الزهراء سيده نساء العالمين ءادخل يا مولانا حسن بن على ء ادخل يا مولانا محمد بن على ءادخل يا مولانا جعفر بن محمدء ادخل يا مولانا موسى بن جعفرءادخل يا مولانا على بن موسى الرضاء ادخل يا مولانا محمد بن على ءادخل يا مولانا على بن محمد ء ادخل يا مولانا حسن بن على ءادخل يا مولانا حجه بن الحسن صاحب الزمان ءادخل يا ايتها الملائكه الموكلون المقيمون المحدقون الحافظون فى هذا الحرم الشريفالمبارك و رحمه اللّه و بركاته .

چون داخل شوى بايست و بگو:

بسم اللّه و باللّه و فى سبيل اللّه و على ملهرسول اللّه صلى اللّه عليه و آله اشهد ان لا اله الا اللّه وحده لا شريك له و اشهد ان محمداعبده و رسوله اللهم صل على محمد و ال محمد.

زيارت پيش روى مبارك

السلام عليك ايها الامام الغريب السلام عليك ايها الامام الشهيد السلام عليك ايها الامامالمعصوم السلام عليك ايها الامام المظلوم السلام عليك ايها الامام المغموم السلام عليك ايهاالامام الهادى و الولى المرشد ابرء الى اللّه تعالى من اعدائك و اتقرب الى اللّه تعالىبموالاتك السلام عليك و رحمه اللّه و بركاته .

زيارت پايين پاى مبارك

صلى اللّه عليك يا مولاى صلى اللّه عليك يا مقتداى صلى اللّه على روجك الطيب و جسدكالطاهر و بدنك الزكى صبرت و احتسبت و انت الصادق المصدققتل اللّه من قتلك و لعن اللّه من ظلمك بالايدى و الالسن عليك منى سلام اللّه يا مولاى و ابنمولاى كن شفيعى و شفيع و الدى بحقك و بحق جدك و ابائك الطيبين الطاهرين المعصومين ورحمه اللّه و بركاته .

(2) زيارت حضرت سيد الشهداء مشهور به وارث

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ آدَمَ صَِفْوَةِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ نُوحٍ نَبِىِّ اللَّهِ اَلسَّلامُعَلَيْكَ يا وارِثَ اِبْراهيمَ خَليلِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ

مُوسى كَليمِ اللَّهِ اَلسَّلامُعَلَيْكَ يا وارِثَ عيسى رُوحِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وارِثَ مُحَمَّدٍ حَبيبِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ ياوارِثَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ عليه

السلام اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفى اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ عَلِي الْمُرْتَضى اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْرآءِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ

خَديجَةَالْكُبْرى اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورُ اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ اَقَمْتَالصَّلوةَ وَآتَيْتَ الزَّكوةَ وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَيْتَ عَنْ الْمُنْكَرِ

وَاَطَعْتَ اللَّهَ وَرَسُولَهُحَتّى اَتيكَ الْيَقينُ فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْكَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً ظَلَمَتْكَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْبِذلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ يا مَوْلاىَ يا

اَبا عَبْدِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِى الاَْصْلابِالشّامِخَةِ وَالاَْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجاهِلِيَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْكَ مِنْ مُدْلَهِمّاتِثِيابِها

وَاَشْهَدُ اَنَّكَ مِنْ دَعآئِمِ الدّينِ وَاَرْكانِ الْمُؤْمِنينَ وَاَشْهَدُ اَنَّكَ الاِْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّالرَّضِىُّ الزَّكِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ وَاَشْهَدُ اَنَّ الاَْئِّمَةَ مِنْ وُلْدِكَ كَلِمَةُ

التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدىوَالْعُروَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ عَلَّى اَهْلِ الدُّنْيا وَاُشْهِدُ اللَّهَ وَمَلاَّئِكَتَهُ وَاَنْبِي آئَهُ وَرُسُلَهُ اَنّىبِكُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِيابِكُمْ مُوقِنٌ بِشَرايِعِ

دينى وَخَواتيمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌوَاَمْرى لاَِمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَعَلى اَرْواحِكُمْ وَعَلى اَجْسادِكُمْ وَعَلى اَجْسامِكُمْوَ عَلى

شاهِدِكُمْ وَعَلى غائِبِكُمْ وَعَلى ظاهِرِكُمْ وَعَلى باطِنِكُمْ


(3) زيارت على بن الحسين عليه السلام

السلام عليك يابن رسول اللّه السلام عليك يابن نبى اللّه السلام عليك يابن اميرالمومنين السلام عليك يابن فاطمه الزهراء سيده نساء العالمين السلام عليك يابن الحسينالشهيد السلام عليك ايها الشهيد و ابن الشهيد السلام عليك ايها المظلوم و ابن المظلوملَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْكَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً ظَلَمَتْكَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ

(4) زيارت ساير شهدا

السلام عيلكم يا اولياء اللّه و احبائه السلام عليكم يا اصفياء اللّه و اودانه السلامعليكم يا انصار دين اللّه السلام عليكم يا انصاررسول اللّه السلام عليكم يا انصار اميرالمومنين السلام عليكم يا انصار فاطمه الزهراءسيده نساء العالمين السلام عليكم يا انصار ابيمحمد الحسن بن على الزكى الناصح الامينالسلام عليكم يا انصار ابيعبداللّه بابى انتم و امى طبتم و طابت الارض التى فيهادفنتم و فزتم فوزا عظيما فياليتنى كنت معكم فافوز معكم .

زيارت بالاى سر مبارك

السلام عليك يا مولاى و ابن مولاى و رحمه اللّه و بركاته اشهد انك تشهد مقامى وتسمع كلامى و ترد سلامى و انت حى عند ربك مرزوقاسئل اللّه ربى و ربك قضاء حوائجى فى الدنيا و الاخره يا ولى اللّه يا حجه اللّه انبينى و بين اللّه ذنوبا قد اثقلت ظهرى و منعتنى من الرقاد و ذكرهايقلقل احشائى و قد هربت الى اللّه عزوجل و اليك فبحقك و بحق من ائتمنك على سره واسترعاك امر خلقه و قرن طاعتك بطاعته و مولا اتك بموالاته فكن لى الى اللّه شفيعا ومن النار مجيرا و على الدهر ظهيرا و على الصراط دليلا و فى القبر مونسا و انيسا ورحمه اللّه و بركاته .

دعاى بالاى سر مبارك

اللهم فاستجب دعائى يا اللّه و اقبل ثنائى يا اللّه و اجمع بينى و بين اوليائى يااللّه بحق محمد و على و فاطمه و الحسن و الحسين و الائمه المعصومين من ولد الحسين عليهمالسلام .

(5) زيارت حضرت صاحب الامر

السلام عليك يا صاحب الزمان السلام عليك يا خليفه الرحمن السلام عليك يا شريكالقرآن السلام عليك يا قاطع البرهان السلام عليك يا امام الانس و الجان السلام عليك وعلى ابائك الطاهرين و رحمه اللّه و بركاته .

صلوات خاصه حضرت رضا عليه السلام

اللهم صل على على بن موسى الرضا المرتضى الامام التقى النقى و حجتك على منفوق الارض و من تحت الثرى الصديق الشهيد صلوه كثيره تامه زاكيه متواصله متواترهمترادفه كافضل ما صليت على احد من اوليائك .

(6) فوايد زيارت عاشورا
از طرف خداوند براى تو صد هزار درجه بوده باشدمثل كسى كه شهيد شده باشد با امام حسين عليه السلام تا مشاركت كنى ايشان را در درجاتايشان و شناخته نشوى مگر در جمله شهيدانى كه شهيد شده اند با آن حضرت و نوشتهشود براى تو ثواب زيارت هر پيغمبر و رسولى و ثواب زيارت هر كه زيارت كردهحسين عليه السلام را از روزى كه شهيد شده است سلام خدا بر آن حضرت و براهل بيتش مى گويى :

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation