بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 15, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
     SAHIFE15 -
 

 

 
 

 

fehrest page

back page

تاريخ : 7/10/60
پيام امام خمينى به مناسبت بازگشائى مراكز تربيت معلم
بسم الله الرحمن الرحيم
از طـرف اداره كـل تـربـيـت مـعلم در رابطه با شروع كار آموزش معلمين و مدرسين سراسركشور گزارش رسيد كه در آن از اينجانب خواسته شده بود تا كلمه اى در اين مورد داشتهبـاشـم . ضـمـن تـشكر از زحمات مسؤ ولين لازم است اهميت موضوعى را كه كرارا گوشزدكـرده ام ، تـكرار نمايم . ترديدى نيست كه جهانخواران براى به دست آوردن مقاصد شومخـود و تـحـت سـتـم كـشـيدن مستضعفان جهان راهى بهتر از هجوم به فرهنگ و ادب كشورهاىضـعـيـف نـدارنـد. زيـرا بـا تـربـيـت غـربـى يـا شرقى معلم و استاد است كه دبستانها ودبـيـرسـتـانـهـا مـحـل هـايى مى شوند مجهز براى تربيت غربى يا شرقى جوانهائى كهدولتـمـردان و دسـت اندركاران آتيه كشورهايند. و با اينگونه تربيت است كه جوانان باگـرايـش بـه يـكـى از دو قـطـب قـدرت ، راه را بـراى مـسـتـكـبـريـن جهان در به دام كشيدنكـشـورهـاى مستضعف به صورتى شايسته و بدون زحمت و دستيازى به سلاح هاى نظامىزنگ زده باز مى نمايند براى آنان چه راهى بهتر از آنكه با دست قشرى از بومى هاى هركـشـور، مـلتـهـا را بى سر و صدا بلكه با شوق و رغبت به سوى مقاصد آنان كشيده تادسـتـرنـج مـلت هـا و ذخـايـر كـشـورهـا را بـا عـرض ارادت و ادب وقبول منت از اربابان تقديم آنان نمايند. ضربه هاى مهلكى كه بر كشور مظلوم ما در اينپـنـجـاه سـال اخير از دانشگاه ها و اساتيد منحرفى كه با تربيت غربى بر مراكز علم وتربيت حكمفرما بودند وارد آمد از سر نيزه رضاخان و پسرش وارد نشد، البته اساتيد ومـعـلمـان مـتـعـهـدى بـودنـد لكـن زمام امور در دست آنان نبود. ما از شر رضاخان و محمدرضاخـلاص ‍ شـديـم لكن از شر تربيت يافتگان غرب و شرق به اين زودى ها نجات نخواهيميـافت . اينان برپا دارندگان سلطه ابرقدرتها هستند و سر سپردگانى مى باشند كهبـا هـيـچ مـنـطـقى خلع سلاح نمى شوند و هم اكنون با تمام ورشكستگى ها دست از توطئهعـليـه جـمـهـورى اسـلامـى و شـكستن اين سد عظيم الهى بر نمى دارند. ملت عزيز ايران وساير كشورهاى مستضعف جهان اگر بخواهند از دام هاى شيطنت آميز قدرتهاى بزرگ تا آخرنـجـات پـيـدا كـنـند چاره اى جز اصلاح فرهنگ و استقلال آن ندارند و اين ميسر نيست جز بادسـت اسـاتـيد و معلمان متعهدى كه در دبستانها تا دانشگاه ها راه يافته اند و با تعليم وكـوشـش در رشـتـه هـاى مـخـتلف علوم و تربيت صحيح و تهذيب مراكز تربيت و تعليم ازعناصر منحرف و كج انديش ، نوباوگان را كه ذخاير كشور و مايه اميد ملتند، همدوش باتعليم در همه رشته ها به حسب تعاليم اسلامى تربيت و تهذيب نمايند و علوم
اسـلامـى را كـه مـربـى اخـلاق و مـهـذب نـفـوس اسـت بـه دست كارشناسان اسلامى داده تانـوبـاوگـان و جوانان عزيز را بدين مكتب جامع روانبخش آشنا و از تعليمات علمى و عملىآن بـرخوردار سازند و به يقين بدانند كه اسلام مكتبى است كه انسانها را به گونه اىمـى سـازد كـه بـه جـز حـق و مـبـدا خـلق بـه هـيـچ مكتبى تسليم نشوند و تحت تاءثير هيچقـدرتـى واقـع نـگـردنـد و مـسـاءله كـشـور خـود را بـا هـيـچ انـگـيزه اى از دست ندهند و ازاسـتـقـلال و آزادى خـويـش و سـايـر بـنـدگـان خـدايـى هـيـچ طـبع و خوفى دفاع كنند و ازخـودخـواهـى هـا و كـوتـاه بينى ها كه منشاء بدبختى و گرفتارى است اجتناب كنند. و شماعزيزان كه دامن به كمر زده و در راه تربيت معلم قدم برداريد از عمق ارزش كار خود آگاهباشيد و در راه اين هدف مقدس از هيچ كوششى دريغ نورزيد و خود را وقف خدا وبندگان اونمائيد و بدانيد كه خداوند باشماست و به شما توفيق خواهد داد.
والسلام عليكم و رحمه الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 7/10/60
بـيـانـات امام خمينى در جمع اعضاى خانواده شهداى 7 تير، مسؤ ولان نهضت سواد آموزىوگروهى از دانشجويان دانشكده افسرى مقيم آلمان
شهداى حزب جمهورى اسلامى از عزيزترين و متعهدترين افراد اين ملت بودند
بسم الله الرحمن الرحيم
اين اجتماع امروز، اجتماع عزيز و پربركتى است . پربركت است از اينكه اشخاصى كه درايـنـجـا حـاضـرنـد يـك قـشـرشـان از بـازمـانـدگـان شـهـداى حـزب جـمهورى اسلام كه ازعـزيـزتـريـن افراد اين ملت و متعهدترين اشخاص بودند و جمهورى اسلامى از آن شهداىعـزيـز و شهداى ديگر استفاده هاى فراوان چه در حياتشان و چه در شهادتشان كرده است ،از ايـن جـهت بسيار مباركند و بسيار ارجمند. و قشر ديگرى كه حركت به سوى سواد آموزىرا مـى خـواهـنـد بـه پـايـان بـرسـانند كه اينها هم اين كار بسيار با اهميت را و بسيار باارزش را آغـار كـردنـد و امـيـدوارم كـه بـه انـجـام برسانند و با كمك همه قشرها، دولت وخـصـوصـا ملت و خصوصا قشرهاى روستائى ، با همت همه اين امر به طور شايسته انجامبگيرد و اين نقيصه اى كه ميراث رژيم شاهنشاهى بوده است برطرف گردد و ملت ما انشاءالله عالم و آگاه و فعال باشند.
آنـچـه كه بايد عرض كنم اين است كه هيچ كارى در اين كشور نمى شود به خوبى انجامبـگـيـرد، الا بـا تـشريك مساعى . اگر بخواهد ملت ايران بنشيند تا دولت كارى را انجامبـدهـد، اين امرى است كه نخواهد شد و اگر دولت بنشيند كه ملت كارى را انجام بدهد، آنهـم نـخـواهـد شد. امروز ملت و دولتى در كار نيست ، همه ملتند و همه دولت . عمده ، احساسوظيفه است كه ما احساس كنيم كه در هر امرى از امور كه براى اصلاح اين كشور عزيز استموظف هستيم به اينكه كمك كنيم . در اين امر سواد آموزى كه يكى از با ارزشترين امور استبـايـد هـمه قشرهاى ملت كمك كنند، چه آنهائى كه مى خواهند سوادآموزى كنند و چه آنهائىكه خواهند ياد بگيرند و چه ساير افراد كشور. اگر اينهائى كه مى خواهند آموزش بدهندسـسـتـى بـكـنـنـد، آنـهـائى كـه مـى خـواهـنـد آمـوزش بـبـيـنـنـد سـسـتـى واهـمـال بـكـنـند و ملت كه پشتوانه همه امور است خودش را بى تفاوت نشان بدهد، اين باربـه مـنـزل نـمـى رسد. همه مشكلات اين كشور با مساعى جميله همه قشرهاى ملت به پايانرسـيـده اسـت يـا در شـرف پـايـان رسيدن است . بنابراين همه ما و همه ملت موظفند كه دركـارهـا بـه هـر قـدرى كـه مـى توانند تشريك مساعى كنند و در هر امرى از امور كه براىكشور پيش مى آيد و مشكلاتى كه قدرتهاى بزرگ و
وابـستگان آنها براى اين كشور توطئه ديده اند و پيش مى آورند بايد با تشريك مساعىخـنـثـى شـود و شـمـا ماءيوس نباشيد و مطمئن باشيد كه چون براى خداى تبارك و تعالىانـجـام وظـيـفه مى كنيد، خداى تبارك و تعالى هم عنايت دارد به شما توطئه ها را خنثى مىكند.
وقتى كه همه مادنبال نصرت اسلام هستيم خداوند هم نصرت مى كند مارا
خداى تبارك و تعالى كه مى فرمايد كسانى كه نصرت مرا بكنند آنها را نصرت مى كنم، مى داند كه ما و ملت ما نصرت دين او را مى خواهيم و پياده شدن احكام اسلام را مى خواهيمو از اول نـهـضـت هـمـه هـم و غـم مـلت مـا بـر ايـن بـوده است كه جمهورى اسلامى با محتواىاسلامى تحقق پيدا بكند. شهدا همه در راه اين مقصد از صحنه ظاهرى خارج شدند و دوستانعـزيـز ارتـشـى و سـپـاه پـاسـداران و سـايـر قـشـرهـاى مـسـلح و غـيـر مـسـلح ، آنـهـا هـمهدنـبـال هـمـيـن مـقـصـد هـسـتـنـد. وقـتـى كـه هـمـه مـا و هـمـه شـمـا و هـمـه مـلتدنـبـال نـصـرت احـكـام اسـلام و نـصرت خداى تبارك وتعالى هستيم خداى تبارك و تعالىنصرت مى كند مارا.
و مـن مـيـل دارم كـه تـذكـر بـدهـم به همه قشرها كه در هر جا هستند و در هر محلى هستند حفظقـانـون را بـكـنـنـد و حـفـظ قـواعـدى كه بر كشور جارى هست بكنند. اينطور نباشد كه يكقشرى به قشر ديگرى اعتراض بكند، كمك بكند.
انـجـمـن هاى اسلامى كه در سرتاسر كشور هستند و بسيار ارزشمند هستند، لازم است دو جهترا مـلاحـظـه كـنند: يك جهت اينكه خيلى توجه كنند كه در بين آنها افرادى نفوذ نكنند از غيرمـتعهدها، بدانيد كه اگر يك نفر در يك انجمن اسلامى از اين اشخاص ‍ منحرف نفوذ كند، آنانجمن را به كجى مى كشد. من اين را كرارا گفتم كه براى انتخاب افراد براى انجمن هاىاسلامى بايدبا كمال دقت بررسى بشود. از تاريخ زندگى آنها، زندگى خانواده آنها،دوسـتـان سـابـق آنـها، كيفيت عمل آنها در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و بعد از پيروزى ،بـعـد از ايـنـكـه پـرونـده او بـه طـور شايسته بررسى شد و او را يافتيد كه يك انسانكـامل است ، يك انسانى است كه مى خواهد به اين كشور خدمت كند، به اسلام خدمت كند، او راانـتـخـاب كـنـيـد. و بـاز يـك نـصـيحت ديگرى كه به اين آقايان مى كنم اين است كه در عينحـال كـه بـا كـمـال دقـت بـايـد نـاظـر احـوال افـرادى كـهمـشـغـول كـار در وزارتـخـانـه هـا، در ارتـش ، در هر جا، در ادارات هستند لكن كار آنها فقطارشـاد اسـت و اگـر ارشـاد آنـهـا بـه جـائى نرسيد، بايد اطلاع بدهند به كسانى كه درراءس واقع هستند مثل قوه قضائيه . خود آنها اگر بخواهند دخالت بكنند، بر خلاف قانوناست ، بر خلاف شرع است و البته نبايد همچو كارى بكنند و نمى كنند و اگر ديدند يكىاز آنـهـا يـك هـمچو پيشنهادى كرد، بدانند كه مى خواهند اينها شما را به انحراف بكشند وهـمـيـن طـور در ادارات و در سـايـر قـشـرهـائى كـهمشغول فعاليت هستند و در همين برادرانى كه براى سوادآموزى در تمام كشور همت گماشتهانـد بـدانـنـد كـه بـايـد افـرادى وارد ايـن عـمل بشوند كه سوابقشان معلوم باشد و كيفيتعـمـلشـان در سـابـق و لا حـق مـعلوم بشود كه خداى نخواسته اشخاصى نباشند منحرف كهبخواهند كودكان
ايـن كـشـور را از از اول مـنـحـرف كـنـند تا آخر. اين از امور بسيار مهمى است كه بايد شمابرادرهائى كه در نهضت سواد آموزى فعاليت مى كنيد در نظر داشته باشيد و انشاء اللهدر نظر داريد.
اساس پيشرفت شما ملت عزيز تعهد به اسلام و وحدت كلمه است
مـا يـك صحبت با داخله داريم ، با ملت خودمان داريم و همين صحبت هاست كه عرض كردم كهاساس پيشرفت شما ملت عزيز، تعهد به اسلام و وحدت كلمه است . تعهد به اسلام بدونايـنـكـه بـا هـم اجـتـمـاع نـكـنـيـد در مـسـائل ، بـى فـايـده اسـت . اجـتـمـاع درمسائل ، بدون تعهد به اسلام ، مضر است . اين دو مطلب بايد هميشه نصب العين باشد كهتعهد به اسلام و وحدت كلمه و اينكه كشور را همه از خودتان بدانيد، دولت را از خودتانبـدانـيـد، مـجـلس را از خـودتـان بـدانـيـد، ادارات را از خـودتـان بـدانـيد، ارتش را و سپاهپـاسـداران و بسيج را و قواى نظامى و انتظامى را از خودتان بدانيد و همه با هم به يكجـهـت حـركـت كـنـيـد و آن جـهـت تـعـالى افكار و جهت تعالى همه جهات كشور. كشور را اگربـخـواهـيـد از دسـت ابـرقدرتها تا آخر نجات بدهيد، بايد تعهد خودتان را به اسلام هرروز محكمتر كنيد و كوشش خودتان را براى وحدت همه قشرها فعالتر كنيد.
و يـك مـطـلب ديـگـرى كـه بـه خارج از كشور عرض مى كنم و آن اينكه اگر اين دولتهاىاسـلامـى ، ايـن دولتـهـائى كـه هـمـه چيز دارند، اين دولتهائى كه افراد زياد دارند، ايندولتـهـائى كـه ذخـايـر زيـاد دارنـد، اگر اينها با هم اتحاد پيدا بكنند، در سايه اتحاداحـتـياج به هيچ چيز و هيچ كشورى و هيچ قدرتى ندارند، بلكه آنها به اينها محتاج هستند.اگـر مـسـلمـيـن و دولت هـاى اسـلامـى با هم آن پيوند اخوتى كه خداى تبارك و تعالى درقرآن كريم فرموده است ، حفظ كنند و ايجاد كنند، نه افغانستان مورد هجمه واقع مى شود ونـه فـلسـطين مورد حمله واقع مى شود و نه ساير كشورها. اگر دولت هاى اسلامى با هموحدت كلمه پيدا بكنند، چه احتياج به به اين است كه ما دستمان را پيش ‍ آمريكا دراز كنيميـا پـيـش شـوروى ؟ مـا چـه احـتـيـاجـى بـه آنـهـا داريـم ؟ احـتـيـاج وقـتى پيدا مى شود كهمـثـل حـالا مـتفرق باشند، كشورها از هم جدا باشند. چرا بايد كشورها كه يك همچو پشتوانهعـظـيـم دارنـد و آن قـرآن كريم و اسلام عزيز و خداى بزرگ است ، چرا بايد با يك همچوپـشـتـوانـه اى كـه آنـهـا را دائم دعـوت مـى كـنـد بـه وحدت و از تفرقه اندازى و تفرقهچـيـزشـان مـى كـنـد آنـهـا را مـنـع مـى كـنـد، چـرا بـايـد مـا درمـقـابـل كـتـاب خدا و در مقابل اسلام عزيز تفرقه بيندازيم ؟ ايران يك كشورى است كه ازاولى كـه نـهـضـت كـرده و مـاقـبـل او، كـشـور مـتـعـهـد اسـلامـى بـوده اسـت و الان هـم درمقابل همه قدرتهائى كه بر خلاف اسلام هستند قيام كرده است و دارد به پيش مى رود. چهشده است كه بايد دعوت كنيد دولتهاى اسلامى را به ضد اسلام ، به ضد كشور اسلامى؟ ايـن كـشور اسلامى كه براى اسلام دارد زحمت مى كشد و براى اسلام دارد شهيد مى دهد وبـراى اسـلام دارد آواره مـى شـود، چـرا بـايـد آنـهائى كه دولت هاى اسلامى هستند وادعاىاسـلام مـى كـنند جبهه بندى بكنند در مقابل يك همچو كشورى ؟ اينها ديده اند كه ملت ايراندر عـين حالى كه يك ملت كوچكى است لكن يك پشتوانه بزرگ دارد و آن خدا و اسلام است ،در مقابل همه قدرت ها
ايستاده است و دارد به كار خودش ادامه مى دهد و هر روز هم بهتر خواهد شد و مى شود و هرروز هم كار كشور از آن آشفتگى ها بيرون مى آيد و همه جهات ما درست مى شود لكن تاسفدر ايـن اسـت كه كشورهاى ديگر چرا از ايران الگو نمى گيرند؟ چرا الگو نمى گيرنداز ايـران و وحـدت كلمه پيدا نمى كنند و با ملتهاى خودشان سازش نمى كنند و هر يك باديـگـرى سـازش نـمـى كـنـد تـا اسـرائيـل بـر آنـهـا غـلبـه كـنـد؟ و ديـديـد كـهاسـرائيـل بـلندى هاى جولان را گرفت و اعتنا به هيچ يك از شما نكرد و اعلام كرد كه هيچقـدرتـى نمى تواند اسرائيل را از اين تصميم برگرداند. چرا بايد شما به جاى اينكههـمـه را دعـوت كـنـيـد بـه جـبـهـه گـيـرى در مـقـابـلاسـرائيـل . در مـقـابـل اسـرائيـلى كه دشمن اسلام است و دشمن انسان است و دشمن شماست ودشـمن اعراب است و دشمنى با همه شماها دارد، شما در يك همچو حالى تفرقه بين خودتانايـجـاد كـنـيـد؟ جـمـعـيت ها تفرقه بين خودشان ايجاد كنند؟ گروههاى دولتى تفرقه ايجادكـنـنـد؟ جـبـهـه گـيـرى كـنـنـد؟ ايـن جـبـهـه گـيـرى هـا درمقابل اسلام است ، در مقابل قرآن كريم است . قرآن كريم دعوت به وحدت مى كند و شماهادعـوت بـه تـفـرقـه و مـقابله با هم . بايد عقل را پيشواى خودتان قرار بدهيد و اسلام رامـقـتـداى خـودتـان قـرار بـدهـيـد و در مـقـابـل اسـلام هـمـه خـاضـع بـاشـيـد و بـه حـكـمعـقـل عـمـل كـنـيـد و عـقـل و اسـلام مى گويد شما با هم متحد باشيد و اگر متحد باشيد، هيچكـشـورى بـه شـمـا نـمـى تواند تعدى كند، اسرائيل جرات به خودش نمى دهد كه در اينكـشـورهـا بـاقـى بـمـانـد و در زمين هاى غصبى باقى بماند اگرشما با هم متحد بشويد.اكنون كه با هم اختلاف داريد، اسرائيل فرياد مى زند كه هيچ قدرتى نمى تواند، براىاينكه او پشتوانه اش آمريكاست و ملتهاى ما پشتوانه شان خدا. چه شده است كه شما جبههگـيرى مى كنيد؟ مى دانيد كه اين جبهه گيرى ها براى شما نفعى ندارد بلكه ضرر دارد.اسـلام از شـمـا وحـدت مـى خـواهـد، اسـلام از شـمـا اتـحـاد مـى خـواهـد، اعـتـصـام بـهحـبـل الله مـيـخـواهـد. چـرا بـا هم اعتصام به حبل الله نمى كنيد و هر كس به يك شاخه ، ياشـرق يـا غـرب مـتـوجـه شـده اسـت ؟ بيائيد و دست از اين كارها برداريد و همه با هم متحدشـويـد و هـمـه بـا هـم بـرادر شـويد. همانطور كه خداى تبارك و تعالى فرموده است كهمومنين برادر هستند، برادر باهم باشيد و دست رد به سينه مخالفان اسلام بزنيد و مطمئنبـاشـيـد كه اگر با هم متحد بشويد پيروز هستيد و هيچ قوه شرعى و غربى نمى تواندبه شما حكومت كند. من از خداى تبارك و تعالى وحدت كلمه مسلمين ، آشنا شدن سران مسلمينبه احكام اسلام ، آشنا شدن به مصالح مسلمين را خواستارم و توفيق همه را از خداى تباركو تـعـالى اميدوارم و توفيق شما برادران كه در نهضت سوادآموزى هستيد از خداى تبارك وتعالى خواستارم .
والسلام عليكم و رحمه الله
تاريخ : 8/10/60
بيانات امام خمينى در جمع ائمه جمعه استان هاى باختران و ايلام
اگر يك ميليارد جمعيت مسلمانان جهان متحد شوند شرق و غرب كارى نمى تواند بكند
بسم الله الرحمن الرحيم
آنهائى كه مى خواهند از كشورهاى اسلامى استفاده كنند، بهترين راه را اين مى دانند كه بينآنـهـا اخـتـلاف بـيندازند. آنهائى كه عمال كشورهاى بزرگ هستند، نمى گذارند اين اتحادبـيـن اهـل تـشـيـع و تـسـنـن صـورت بـگـيـرد. شـمـا بـبـيـنـيـد بـهدنـبـال هـفـتـه وحـدت كـه آقـاى مـنـتـظـرى اعلام كردند، با تمام ارزشها و محاسنى كه بهدنبال دارد، از حجاز صدائى بلند مى شود كه جشن گرفتن براى پيغمبر شرك است . جشنبـراى پـيـغـمـبـر اخـتـصـاص بـه ايـران نـدارد. چـه شـد كـه اگـر ايـران بـراى حضرترسول (ص ) جشن بگيرد شرك است . نكته اش ‍ معلوم است . كشورى كه اساس وحدت در آنشـكـل گـرفـتـه اسـت ايـران اسـت ، چـه بـيـن بـرادراناهـل تـشـيـع و تـسـنـن و چـه بين دولت و ملت . مسلمانان جهان با اين مخازن بزرگ و وسعتكشورهايشان اگر اتحاد داشتند، آيا مثل امروز تحت سلطه دو ابرقدرت بودند؟ اين براىاين است كه حكومت ها به قرآن گوش نكردند. آيا حكومتها نديدند كه ايران با سى و پنجمـيـليـون جمعيت متحد شد و يك امپراطورى بزرگ را در حالى كه تمام قدرتها با او بودندشكست داد و در مقابل شرق و غرب ايستاده . اگر نزديك به يك ميليارد جمعيت مسلمانان جهانمـتـحـد شـوند، شرق و غرب كارى نمى تواند بكند. به چه مناسبتى بعضى از كشورهاىمـنـطقه ، اسرائيل را رها كرده اند و به ايرانى كه از اسلام و قرآن دفاع مى كند، حمله مىكـنـنـد. امروز، نفت ، رگ حيات قدرتهاى بزرگ در دست مسلمانان است ، پس چرا بايد تحتفـرمـان ابـرقدرتها قرار گيرند و براى آمريكا و شوروى بازار باشند. اين براى ايناسـت كـه رشـد سـيـاسـى نـدارنـد. بـحـمـد الله ايـران امـروزمستقل است و هيچ قدرتى در ايران دخالت ندارد و تمام هم و غم قدرتها هم همين است كه چرانمى توانند در ايران دخالت كنند، انشاء الله تا آخر هم نخواهند داشت . من از آقايان تشكرمـى كـنـم و از آنـان مـى خـواهم تا مردم را به اتحاد دعوت كنند و اگر اختلافى دارند شماحـل كـنيد. اميدوارم خداوند بين تمام برادران اتحاد و وحدت بيشتر ايجاد نمايد و اين وحدتادامه پيدا كند.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 10/10/60
فرمان امام خمينى به حجت الاسلام حائرى شيرازى
بسم الله الرحمن الرحيم
جـنـاب مـسـتطاب حجت الاسلام آقاى حاج شيخ محمد صادق (محى الدين ) حائرى شيرازى دامتافاضاته
پـيـرو درخـواسـت اهـالى مـحترم شيراز، جنابعالى را به سمت امام جمعه شيراز منصوب مىنـمايم . انشاء الله تعالى ضمن انجام اين فريضه بزرگ مردم را به وظايف ديگرى كهدر رابطه با اسلام عزيز و انقلاب خونبار ملت شريف ايران دارند، آشنا سازيد.
امـيـد اسـت اهالى محترم عموما و حضرات علماى اعلام خصوصا و نهادهاى انقلابى فرصت رامغتنم شمرده ، همكارى هاى لازمه را در انجام هر چه با شكوهتر نماز وحدت آفرين جمعه باجنابعالى داشته باشند. موفقيت همگان را از خداى تعالى مسئلت دارم .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 13/10/60
فرمان امام خمينى به حجت الاسلام نورى
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام آقاى حاج شيخ عبدالله نورى دامت افاضاته
از آنـجـا كـه جـنـاب حـجـت الاسـلام آقـاى نـاطـق نـورى اطـلاع دادنـد كـه بـااشـتـغـال در وزارت كـشور آنطور كه شايسته است به امور جهاد نمى رسند، جنابعالى رانـمـايـنـده خـود در جهاد سازندگى كل كشور قرار مى دهم تا با شركت در جلسات شوراىمـركـزى جـهـاد ايـنـجـانـب را از تـصـميم گيرى هاى كلى آنان مطلع نمائيد. اميد دارم با دقتكـامـل ، حـركـت ايـن نـهـاد انـقـلابـى را در سـراسر ايران زير نظر گرفته و در صورتانحراف قاطعانه با آن برخورد نمائيد. لازم است اعضاى محترم اين نهاد عزيز همكارى هاىلازم را با شما داشته باشند. موفقيت همه را در هر چه اسلامى تر كردن اين نهاد از خداوندمتعال خواستارم .
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 15/10/60
پـــيـــام امـــام خــمـيـنـى بـه رزمندگان و سپاهيان اسلام (به مناسبت پيروزى هاى جبهههاىجنوب و غرب كشور)
بسم الله الرحمن الرحيم
(ان تـنـصـروا الله يـنصركم و يثبت اقدامكم ) خبر پيروزى چشمگير قواى مسلح اسلام باهماهنگى بين جميع رزمندگان عزيز موجب تقدير و تشكر گرديد. سلام و تقديراينجانب رابـه فـرمـانـدهان محترم و سران عزيز و سربازان و پاسداران معظم اسلام ابلاغ نماييد.انـتـظـار دارم كـه بـا پشتكار و هماهنگى و انسجام ، همه رزمندگان محبوب به زودى كشوراسلامى را از لوث وجود كفار (خذلهم الله ) پاكسازى كنند.
از خـداونـد تـعـالى سلامت و پيروزى همگان را خواستارم ، اميدوارم خبر پيروزى نهايى رابـه خواست خداوند تعالى به زودى دريافت دارم . سلامت رزمندگان عزيز و فرماندهان وافـسـران و درجـه داران و پـاسـداران و بـسـيـج و شـبـه نظاميان و تمامى نيروهاى مسلح ونيروهاى مردمى كه ستون فقرات انقلاب اسلامى ما مى باشند، از خداوند تعالى خواستارم.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 20/10/60
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـــيـــنـى در جـمـع مـيـهـمـانـان خـارجـى هفته وحدت ، اعضاى جامعهروحـانـيـتاهـــل تـــســـنـــن ، گـــروهـــى از كـــاركـــنـــان بـــنـــيـــاد مـــســـكـــن ومـديـرانكل پست و مخابرات كشور
توحيد و وحدت نمونه اى از بركات انقلاب اسلامى است
بسم الله الرحمن الرحيم
ولادت با سعادت حضرت خاتم النبيين (ص ) و فرزند ارجمند بزرگوارش امام صادق (ع) را بر همه مسلمين تبريك عرض مى كنم و بركات خدا را طلب مى كنم براى همه مسلمين .
امروز كه در اين جلسه اى كه در صورت كوچك و در واقع نورانى و بسيار بزرگ است ،طـوايـف مـخـتـلف مـسـلمـيـن ، بـرادران اهـل سـنـت و بـرادراناهـل تـشـيـع ، دانـشـگـاهـى هـا و فـيـضـيـه اى ها و همه قشرهاى مختلف از بلاد مختلف در اينمـحـل مـجـتـمـع هـسـتـنـد، ايـن يك نمونه اى از بركات انقلاب اسلامى است كه خداى تبارك وتعالى بر همه ما منت گذاشته است كه (اصبحنا بنعمته اخوانا). دانشگاه كه از فيضيهدور بود و جدا، امروز با هم پيوند كرده اند و اميد است كه اين پيوند تا آخر باقى باشدو بـرادران اهـل تـسـنـن و تـشيع با هم توحيد كلمه را آغاز كردند و اميدوارم كه تا آخر اينتوحيد و وحدت باقى باشد.
مـا بـايـد در كـارهـائى كـه دشـمـن هـاى مـا مـى كـنـنـد دقـت كـنـيـم وتحليل كنيم ، ببينيم كه آنها به چه چيز زياد اهميت مى دهند و انگشت روى چه حيثيتى از حيثيتهـاى مـسـلمـيـن مـى گـذارنـد و بهفميم كه آنچه كه آنها بر آن اصرار دارند همانى است كهبـراى مـسلمين و براى بشر بداست . ما از گفتار و كردار آنها بايد كشف كنيم كه اينها چهمـى خـواهـنـد و مـا بـايـد چه بكنيم . شما اگر ملاحظه بفرمائيد در اين قرون آخر كه تمامبـشـر مـثـل يـك عـائله شـده انـد و بـه واسـطـه ارتـبـاطـات زيـادى كـه بـيـن هـمـه بـشـرحـاصـل شـده اسـت در ايـن قـرن هـاى آخر، آنهائى كه مى خواهند ممالك دنيا را قبضه كنند وذخـايـر هـمـه را بـه غارت ببرند با چه اساس به اين امرى كه ، نقشه اى كه كشيده اند،مـوفـق مـى شوند و آنها چه راه هائى را انتخاب كرده اند. هر راهى را كه آنها انتخاب كردهاند، ما بايد راه مقابلش را انتخاب كنيم .
مـا مـى بـيـنـيـم ، در وقتى كه در ايران خودمان نظر مى كنيم مى بينيم كه كوشش هاى زيادشـده اسـت بـراى تـفـرقـه انـداخـتن بين دو جناحى كه اگر آن دو جناح متحد بشوند كارهاىكشور اصلاح مى شود و آن جناح روحانى و جناح دانشگاه است . چقدر كوشش كرده اند براىتفرقه بين اين دو جناح ، به طورى كه در دانشگاه اسم روحانى را نمى شد بياورى و درفيضيه اسم دانشگاهى . اين در اثر تبليغات
دامـنـه دارى بـود كـه كـرده بـودنـد و بـا آن تـبـليـغـات و بـى تـوجـهـى مـا، ايـنـطـورمـسائل واقع شد و آن ضربه اى كه ما از اين افتراق خورديم از هيچ چيز نخورديم ، يعنىاساس تمام ضربه ها اين ضربه بود، دانشگاه اداره كشور را مى كرد وقتى دانشگاه بهتـبـاهـى كشيده شد، اداره كشور به تباهى كشيده شد. و ما ديديم آنچه كه در اين قرن هاىآخـر واقع شد خصوصا در اين پنجاه سال ، از آن طرف با تبليغات وسيع بين برادرهاىاهـل سـنـت و بـرادرهـاى اهـل تـشـيـع كـوشـش كـردنـد كـه تـفـرقـه ايـجـاد كـنـنـد. بـا هـمـهوسايل كوشش كردند و اين دو جناح بزرگ را از هم جدا كردند، به طورى كه آن طايفه اينطايفه را حتى تكفير مى كردند و اين طايفه آن طايفه را، احزاب درست مى كردند در كشور.ايـن اخـتـصـاص به كشور ما ندارد، همه كشورها، احزابى كه درست مى كردند دو طايفه رابـه جـان هـم مـى انـداخـتـنـد. حـزب هـا غـافـل بـودنـد، روسـاى احـزابغافل بودند كه اينها دارند چه مى كنند. هر حزبى دشمن حزب ديگرى ، در هر قشرى دشمنقشر ديگر. پس ما مى بينيم كه آن چيزى كه آنها اصرار به آن دارند اين است كه ما با هممـجـتـمـع نـشـويـم ، مـا بـا هـم بـرادر نـبـاشـيـم ، مـسـلمـان هـا در هـر جـا كـه هـسـتـنـد بـااشـكـال مـخـتـلفـه ، يك شكل آن ملى گرايى ، آن مى گويد ملت فارس ، آن مى گويد ملتعـرب ، آن مـيـگـويـد مـلت تـرك . ايـن مـلى گرايى كه به اين معناست كه هر كشورى ، هرزبانى بخواهد مقابل كشور ديگر و زبان ديگر بايستد، اين آن امرى است كه اساس دعوتپـيـغـمـبـرها را بهم مى زند. پيغمبرها كه از اول تاختم شان آمده اند مردم را به برادرى ،به دوستى ، به اخوت دعوت كرده اند، در مقابل آنها يك قشرهاى تحصيلكرده در دامن غربيـا شـرق آمـده انـد و نـدانـسـته ، اكثرا ندانسته و بعضى هم دانسته قضيه ملى گرايى راپـيـش كـشـيـده انـد. مـلت عـرب بـايـد چـطـور بـاشـد، درمـقـابـل ايـنـكـه اسـلام و مـلت مسلم بايد چه باشند، ملت عرب بايد چه باشد، ملت فارسبايد چه باشد، ترك بايد چه باشد.
رنگ هاى مختلف ، اين رنگ ، رنگ سفيد است ، آن رنگ ، رنگ سياه است ، آن زرد است . تمام اينمسائل ، مسائل تفرقه افكن از اين قدرت هاى بزرگ است و شيطان هاى بزرگ كه بين ملتهـا و بـيـن افـراد انـسـان ها مى خواهند تفرقه بيندازند و ما از آن طرف مى بينيم كه اسلامتـكـيه كرده است بر اخوت با تعبيرهاى مختلف . (انما المومنون اخوه ) از آن استفاده مىشـود كه كانه مومنين هيچ شانى ندارند الا برادرى ، همه چيزشان در برادرى خلاصه مىشـود. در مقابل اين كلمه و ساير كلماتى كه در قرآن كريم هست ، آنها، ابر قدرت ها ديدهانـد كه اگر اين كلمه و امثال اين كلمه تحقق پيدا بكند آنها ديگر نميتوانند در اين كشورهادخالت كنند.
شـمـا ملاحظه بفرمائيد كه در اين سال هاى اخيرى كه ملت ايران به تاييد خداى تبارك وتـعالى قيام كرد و قشرهاى ميليونى آنها چه قشرهاى روحانى و چه قشرهاى دانشگاهى دركـنـار هم فعال شدند و همه ملت متحد شدند، چه معجزه اى ايجاد كردند، اين برادرى در يكمـحـيط كوچك مثل ايران ، با يك جمعيت كم در مقابل جمعيت ها چه اعجازى كرد. اين اعجاز براىهـمـيـن وحـدت كـلمـه و اخـوت بـود. ايـن اخـوت و بـرادرى كـه در ايـران پـيـدا شـد و ايـنتـحـول عـظـيـمـى كـه پـيـدا شـد و هـمـه قـشـرهـا را بـا هـم مـنـسـجـم كـرد، بـرادراناهل سنت را با اهل تشيع ، تشيع را با اهل تسنن ، دانشگاهى را با فيضيه اى و
تـرك و عـرب و فـارس ، هـمـه ايـنها در ايران هست ، همه با هم . ملاحظه بفرمائيد كه همينوحـدت در يـك جـمـعـيت محدود و در يك كشور محدود با ابر قدرت ها چه كرده است . بى خودنـيـست كه همه رسانه هاى گروهى تمام كشورها تقريبا، كشورهاى بزرگ مسلما و بعضىكشورهاى ديگر همشان را صرف اين مى كنند كه ايران را در نظر مسلمان ها بدجلوه بدهند،جـمـهـورى اسـلامـى را بـد جـلوه بـدهـنـد. تـبـليغات سرتاسر دنيا را بر ضد ايران فراگـرفته است . چه شده است كه ايران اينقدر مورد تهاجم تبليغى واقع شده است و تهاجمهـاى ديـگر؟ اين نيست الا اينكه در ايران اين معناى اخوت تا اندازه بسيار زيادى تحقق پيداكرده است و آنها ديدند كه با اين وحدتى كه در ايران پيدا شده است ، اين انسجامى كه درايـران پـيـدا شـده اسـت و پـرتـوش دارد در سـايـر بـلاد مـسـلمـيـن هم مى رود، اين يك خطربـزرگـى اسـت كـه تـمـام مـنافع ابرقدرت ها را منهدم مى كند و از بين مى برد. اگر اينخـوف را نـداشـتند كه ايران سرايت مى كند اين خوتش به ساير كشورها، كشورها عليحدهبـودنـد و ايـران عـليـحـده بود و برادرى بين ايران و ديگران تحقق پيدا نمى كرد شايدايـنـقدر حمله نمى كردند به ما. اين حمله همه جانبه تبليغاتى و غير تبليغاتى براى ايناسـت كـه ايـن انسجام كوچك را ديده اند كه دست آنها را از اينجا كوتاه كرده است . اگر اينانسجام پيدا بشود و انشاء الله پيدا مى شود، اگر اين انسجام پيدا بشود دست ابر قدرتهـا از هـمـه ذخـاير مسلمين كوتاه مى شود و بلكه دست ابر قدرت ها از تمام مستضعفين جهانكوتاه مى شود. اين وحدت كلمه اى كه در ايران پيدا شده است و الان از ساير بلاد هم بهما دارند متصل مى شوند و ديگران هم دارند اخوت پيدا مى كنند با ايرانى ها، من اميدوارم كهدولت هـا هـم تـوجـه كـنـنـد، بـيـدار بـشـونـد، تـحـليـل كـنـنـدمـسـائل را، بـبـيـنـنـد كـه آيـا مـسـلمـان هـا هـمـه در كـنـار هـم ، هـر كـدام در كـشـور خـودشـانمستقل لكن به ما....
اينكه همه مسلمان هستند، در آرمان هاى اسلامى با هم باشند، اين خوب است يا هر كشورى باكـشـور ديـگـر مخالف ؟ آنچه مى تواند مشكلات همه كشورها را و مسلمين را از بين ببرد آيااخوت بين مسلمين است كه خداى تبارك و تعالى به او سفارش فرموده است يا تفرقه بينمـسـلمين است ؟ دولت ها اگر با هم متحد و برادر باشند بهتر مى توانند آن چپاولگرها رااز صحنه خارج كنند يا حالا كه با هم مختلف هستند و دامن به اختلاف مى زنند؟
ما نظر تجاوز به هيچ كشور اسلامى را نداريم
مـا، مـلت ايران ، دولت ايران ، همه ايرانى ها دستشان را پيش همه مسلمين دراز مى كنند و ازآنـهـا مـى خـواهـنـد كـه بـه اين ملت بپيوندند و برادرى را مستحكم كنند و همه مسلمين با همپـيـونـد اخوت داشته باشند و ما دستمان را پيش همه دولت هاى كشورهاى اسلامى دراز مىكـنـيـم و از آنها مى خواهيم كه به ما بپيوندند و همه ما باهم برادر باشيم و همانطور كهاسـلام فـرمـوده اسـت مـا هـمـه دوسـت ، بـرادر، بـا هـم بـاشـيـم تـا ايـنـكـه مـشـكلاتمان راحـل كـنـيم . گمان نكنند اينها كه ضررشان در اين وحدت ايران است . ايران يك كشور مسلماست و صلاح حال همه مسلمين را مى خواهد، ايران با همه مسلمين خودش را برادر
مـى دانـد و مـا از هـمـه مـسلمين ، دولتها، ملت ها، همه مى خواهيم كه با ما متحد بشوند در اينمقصدى كه ما داريم و اين مقصد اسلام است .
مـا هيچ مقصدى نداريم ، نه حكومت مى خواهيم به آن معنا كه آن قدرت هاى بزرگ مى خواهندو نه قدرت مى خواهيم به آن معنا و نه سلطه جوئى مى خواهيم ، و ما همه مى خواهيم تابعقرآن كريم و اسلام عزيز باشيم و قرآن كريم و اسلام عزيز همه چيز ما را اداره مى كند.عـبرت بگيرند از اين وحدت كلمه ايران و اين اتحادى كه در ايران پيدا شده است بين همهطـوايـف ، كـه آنـهـمـه مـشـكـلات را كـه از هـمـه عـالم رو بـه مـا آورده اسـتحل كردند و حل مى كنند، ببينند كه يك وحدت در يك جمعيت كم و در يك محيط كوچك چطور دنيارا متوجه به خودش كرده است و چطور قدرتهاى بزرگ را از خودش ترسانده است . اگرايـن قـدرت سى و چند ميليونى ضميمه بشود به قدرتهاى ساير كشورهاى اسلام كه يكميليارد تقريبا جمعيت هستند، اين سيل بزرگ يك ميليارد جمعيتى را اگر منسجم بشوند، كىمى تواند در هم بشكند؟
مـا بـه حـسـب حكم خداى تبارك و تعالى اخوت خودمان را با همه مسلمين جهان ، با دولتهاىكـشـورهـاى اسـلامـى ، بـا مـلتهاى مسلم در هر مذهبى هستند، در هر كشورى هستند، ما برادرىخودمان را با آنها اعلام مى كنيم و ما اعلام مى كنيم كه نظر تجاوز به هيچ يك از كشورهاىاسلامى و غير اسلامى نداريم ، ما مى خواهيم كه همه كشورهاى اسلامى در محيط خودشان كههستند با هم برادر باشند همانطور كه دولت ايران و ملت ايران يك هستند برخلاف رژيمسـابـق كـه دولت ايـران بر ضد ملت و ملت بر ضد دولت بود لهذا به مجرد اينكه ملتيـك انـسـجـامـى پـيدا كرد نتوانستند، قدرتهاى بزرگ هم نتوانستند آنكه نوكر بى قيد وشـرط شـان بـود نگه دارند. اين انسجامى كه در اينجاست ما مى خواهيم كه در همه كشورهاباشد. همه مسلمين يد واحده باشند بر من سواهم . هر كس در محيط خودش با هر حكومتى كههـسـت و بـا هـر مـذهـبـى كـه هـسـت در مـحـيـط خـودش بـاشـد ومـسـتـقـل بـاشـد، لكـن به ما اينكه مسلمان است با مسلمين ديگر اخوت داشته باشند، دوستىداشـته باشند، پيوند داشته باشند، ارتش هاى همه كشورهاى اسلامى پشتيبان هم باشند.اگـر ايـن افـتـراق بـيـن مـسـلمـيـن نـبـود مـمـكـن نـبـود مـمـكـن بـود كـهاسـرائيـل بـا يـك جـمـعـيتى كمى اينطور جسور بشود و همه حيثيت مسلمين را زير پاى خودشبـگـذارد؟ اگر اختلاف بين كشورهاى اسلامى ، دولت هاى اسلامى نبود، امريكا مى توانستحكومت كند بر همه كشورها، منافع همه كشورها را غارت كند؟ ما عازم هستيم كه كشور خودمانرا حـفـظ كـنـيـم و مـسـتـقـل ، آزاد زنـدگى كنيم و در كنار هم همه مسلمانهاى كشور، بلكه همهسـاكـنـيـن كـشـور مذاهب رسمى همه با هم باشيم و كشور خودمان را حفظ كنيم و هيچ قدرتىنـمـى تواند اگر اين انسجام در همين محيط كوچك و با همين جمعيت كم اين انسجام باشد، هيچكشورى نمى تواند آسيب برساند به ما.
ايـن آقـايـانـى كـه از بـلاد مـخـتلفه آمده اند و در ايران الان مجتمع هستند براى هفته مباركوحـدت ، مـطـالعـه كـنـند در اوضاع ايران ، گوش كنند به رسانه هاى گروهى كشورهاىقـدرتـمـنـد و اتباع آنها و اوضاع ايران را هم ملاحظه كنند. ببينند كه در ايران آن مسائلىكه آنها طرح مى كنند هست ؟ دولت
ايـران بـچـه هـاى خـردسـال را هـم مـى كـشـد؟ دولت ايـراناطـفـال مسلمين را هم مى كشد؟ دولت ايران الان متزلزل است و ورشكسته است و همه چيزش ازبـين رفته است ؟ ملت ايران الان رو بر گردانده اند از جمهورى اسلام ؟در بين ملت ايراناخـتـلاف هست ؟ اينها را مطالعه كنند و از آن طرف بروند اگر همه نمى توانند بروند، ازهـر طايفه اى يك چند نفرى مامور بشود كه بروند و ببينند صحنه هايى كه صدام بوجودآورده اسـت در كـشور ما، ببينند خرابى هائى كه اين فاسد به امر دولتهاى بزرگ انجامداده است چه جناياتى است ، بروند اردوگاه هاى آواره هاى ما را ببينند واز آن طرف بروندجـنـگـنـده هـاى مـا و ارتش ما و سپاه پاسداران ما و همه ملت ما كه سپاه پاسداران هست ، آنهامـلاحـظه كنند، وقتى رفتند منعكس كنند. شما كه به طور آزاد آمديد و اين كشور را به نورخـودتـان منور كرديد، برويد اين موارد را ملاحظه كنيد، شهرستانهاى ايران را ببينيد كهآشـفـتـه اسـت ؟ هـمـه بـه هـم خـورده اسـت ؟ ايـران ديـگـرمـتـزلزل شـده بـه طورى كه نمى تواند سرپاى خود بايستد؟ يا اينكه اينها تبليغاتىاست كه مى كنند براى اينكه مسلمين جهان را از اين انسجام بزرگى كه در ايران پيدا شدهاست غافل كنند؟ شماها كه آمديد برويد به بلاد خودتان ، به ممالك خودتان مسائلى كهداريـد عـنـوان كـنـيـد. اگـر رسـانـه هـاى گروهى به شما گوش بكنند، اگر روزنامه هاحـرفـهـاى شـما را منعكس بكنند برويد مسائل ايران را طرح كنيد. اين اعجازى كه در ايرانپـيدا شده است و اين تحول عظيمى كه در ايران پيدا شده است كه همه برادرها در كنار هممـى نـشـيـنـنـد و هـمـه بـا هـم مـتحد هستند و بحمد الله هم ارتش و قواى مسلحه ايران قوى وقدرتمند است و هم ملت ايران صبور و قوى و قدرتمند، اينها نيست الا اينكه به يك آيه ازآيـات قـرآن عـمـل كردند (انما المومنون اخوه ). اين آيه را همه ملاحظه كنيد، همه اعتصامبـه حـبل الله بكنيد، همه برادر باشيد تا در بهشت هم اخوان بر آن سريرى كه هستيد درمـقـابـل هـم بـرادر باشيد. اگر اينجا برادرى نباشد در آنجا هم بهشتى معلوم نيست باشدبـراى شـمـا. مـن از خـداى تـبارك و تعالى مسئلت مى كنم كه همه مسلمين جهان را به وظايفاسـلامـى خودشان آشنا كند. همه حكومت هاى اسلامى را با ملت هاى خودشان دوست كند. تمامملتهاى اسلام و دولتهاى اسلام را با هم برادر كند و همه دانشگاهى ها را با روحانيون درتـمـام بـلاد اسـلام با هم برادر كند. و من تشكر مى كنم از گروه هاى مختلفى كه تشريفآوردنـد ايـنجا، و من نمى توانم يكى يكى را اسم ببرم و از همه به طور جداگانه تشكركنم ، فقط از بنياد مسكن كه زحمتهاى زياد كشيده اند در ايران و اينجا امروز آقاى رسولىبـه من گفتند كه چون ايشان مطلعند در اين امور كه اينهائى كه الان هستند بسيار خدمتگزارو بسيار صبور و بسيار كارهاى مهم كرده اند از آنها تشكركنم و از همه برادرهائى كه ازبـلاد مـخـتـلف آمـده اند و آنهائى كه در اين هفته وحدت شركت كرده اند، من از همه تشكر مىكـنـم و سـلامـت و سـعادت همه را از خداى تبارك و تعالى مسئلت مى كنم . والسلام عليكم ورحمه الله و بركاته
تاريخ : 23/10/60
بـــيـــانـــات امـام خـمـيـنـى در ديـدار با رئيس جمهور، نخست وزير، رئيس مجلس و كليهاعضاىهياءت دولت
مـبـارك آن روزى اسـت كـه بـتـوانـيـم خـودمـان را بـسـازيـم و بـهدنبال آن كشور را
بسم الله الرحمن الرحيم
مـتقابلا تبريك اين عيد سعيدى كه ولادت دو شخصيت بزرگ اسلامى است به همه آقايان وبه ملت ايران و دولت ايران و همه مسلمين جهان عرض مى كنم . و اين روز، روز مباركى استو بـراى مـا مـبـارك آنـوقـتـى اسـت كـه خـودمـان بـتـوانـيـم خـودمـان را بـسـازيـم ودنـبـال آن كـشـور را. هـر اصـلاحـى نـقـطـه اولش خود انسان است . اگر چنانچه خود انسانتـربـيـت نـشـود نـمـى تـوانـد ديـگـران را تـربـيـت كـنـد و شـمـا ديـديـد كـه در آنطول سلطنتها از اول تا حالا و اين سلطنتهاى اخيرى كه بسياريتان همه اش را درك كرديد وبـعـضـى از شـمـا بـعـضـى اش ‍ را كه چون كارها دست اشخاصى بود كه تربيت اسلامىنـداشـتـنـد و خـودشـان درسـت نـشـده بـودنـد، بـراى خـاطر همين نقيصه بزرگ كشور ما راكـشـانـدنـد به آنجائى كه ملاحظه مى كنيد و ملت ما را هم كشاندند به آنجائى كه سالهابـايـد طـول بـكـشـد تا اينكه انشاء الله اصلاح بشود. از اين جهت آن چيزى كه بر همه مالازم اسـت ابتدا كردن به نفس خودمان است و قانع نشدن به اينكه همان ظاهر درست بشود،و از قـلبـمـان شـروع كـنـيـم ، مـغـزمـان شـروع كـنـيـم و هـر روزدنـبـال ايـن بـاشـيـم كـه روز دومـمـان بـهتر از روز اولمان باشد. و اميدوارم كه اين مجاهدهنفسانى براى همه ما حاصل بشود و دنبال آن مجاهده براى ساختن يك كشور. و ما آن روز عيدداريـم كـه مـستمندان ما، مستضعفان ما به زندگى صحيح رفاهى و به تربيت هاى صحيحاسلامى !!! انسانى برسند.
و مـلاحـظه مى كنيد كه اين امر، امرى است كه الان بر دوش شما آقايان است . يعنى اصلاحدولت و اصلاح ادارات و اصلاح جامعه و بازسازى همه اينها الان مسووليتش به دوش همهمـاسـت و خـصـوصـا شـمـا آقـايانى كه در راس امور هستيد و اگر چنانچه همت نگماريد بهايـنـكـه بـى اغـمـاض مـسـائل را در وزارتـخـانـه هـا و در ادارات و در هـر جـا كـه هـسـتحل كنيد و باز در بين اينها اشخاصى باشند كه بخواهند نگذارند امور به مجراى اسلامىخـودش انسانى خودش جريان پيدا بكند چه بسا كه ما قدم را به واپس برداريم . اداراترا بـايـد بـا تـمـام قدرت تصفيه كنيد، نه تصفيه از هر فردى كه منحرف است ، آنها راتصفيه به يك معنا و تاديب و تصفيه ، و تهذيب آنهائى هم كه هستند لكن باز ادراك نكردهانـد مـسـائل اسلامى را. و اسلام براى ما همه چيز آورده است و ما بايد استفاده كنيم از آنها وامـروز روز اسـتـفـاده اسـت . ايـن اسـلام بـود كـه ما را بر مشكلات تا حالا، آن هم آن مشكلاتبسيار بزرگ تا كنون غلبه داده
اسـت . مـاهـا هـيـچ كدام نمى توانستيم اين كار را بكنيم و اين اسلام است كه ملت ما را منسجمكـرده است و الان دارد انعكاس حقيقى را به ساير جاها هم مى اندازد و ما اميدواريم كه انشاءالله اين پرتو اسلامى در همه كشورهاى اسلامى بلكه همه كشورهاى مستضعفين خودنمائىكـنـد و هـمـه انـشـاء الله تـربـيـت بـشـونـد هـمـانـطـورى كـهآمـال اسـلام و پيغمبر اسلام بوده است . پيغمبر اسلام براى اينكه مردم تربيت نمى شدندغصه مى خورد به طورى كه خداى تبارك و تعالى او را تسليت مى داد، در مشقت بود، خداىتـبـارك و تـعـالى به او خطاب ميكند كه ما قرآن را نفرستاديم كه تو در مشقت باشى . وبـراى مـلتـهـا از پـدر بـراى اولادش ، از پـدر مـهربان براى اولادش بر ملتهاى عالم اوبـيـشتر غصه مى خورد و كافرها را وقتى كه مى ديد اينها به مجراى طبيعى انسانى نمىآمـدنـد، بـراى آنـهـا مـتـاسـف بود و هر انسانى بايد اينطور باشد كه متاسف باشد براىآنـهائى كه نمى آيند به خط اسلام و خط انسانيت . بعضى از علماى بزرگ از قرارى كهشنيدم فرموده اند كه من براى اشخاص منحرف بيشتر دعا مى كنم براى اينكه آنها بيشتراحتياج به دعا دارند. دل هاى انسانها، انسانهاى متعهد دلهائى است كه رئوف و مهربان برهمه بشر است و همين جنگ هائى كه پيغمبر اكرم ميكردند يا تحميلى بوده و يا گاهى وقت هاهـم اتـفـاق مـى افـتـاد كه ابتدائى بوده است ، همان ها هم آثار رحمت الهى بوده است براىايـنـكـه بـه دنـبـال تـهذيب يك ملت ها، آنهائى كه تهذيب بردارند بايد تهذيب بشوند وآنـهـائى كـه مانع از تهذيب ملتها هستند بايد از سر راه برداشته بشوند. اين يك رحمتىاسـت ، صـورتش را انسان خيال ميكند كه كشتار است لكن واقعش بيرون كردن يك موانعى ازسـر راه انـسانيت است و در ايران هم اين مساله كه مى بينيد كه در همه جا براى ما هى طرحمـى شـود كـه ايـنها آدم مى كشند، اينها خيال مى كنند كه ايران آدم مى كشد، ايران تا امروزيـك دانه آدم را نكشته است ، ايران يك سباعى را كه حمله كردند بر همه چيز اسلام ، ملت ،انـسانيت ، آنها را اگر بتواند تهذيب مى كند و اگر بتواند با حبس ، آنها را نگه مى داردتـا تـهـذيـب بـشـود و اگـر نـتـوانـد تـصـفـيه مى كند. اين همان كارى است كه همه انبيا ازاول خـلقـت تـا حـالا كـرده انـد و آن اشـخـاصـى را كـه ديـگـرقـابـل اصـلاح نـبـوده انـد، آن اشـخـاص را يـا غـرق كرده اند و يا از بين برده اند. در هرصـورت تـمـام انـبـيا از صدر عالم تاكنون ، تمام انبيا يك جلوه رحمتى بوده است از خداىتـبـارك و تـعـالى و چـنـانـچـه مـوجـوديت همه ما جلوه رحمت حق تعالى است . همين طور هدايتخداوند تبارك و تعالى به واسطه انبيا يك رحمت بزرگى است بر همه ، رحمه للعالميناسـت پـيـغـمـبـر و هـمـه انـبيا رحمت بوده اند و اين براى اين است كه اين بشر متوجه نيست ،جـاهـل اسـت نـمـى داند چه خبر است آن طرف ، نمى داند كه راه انسانيت را اگر طى نكند چهخـواهـد گـذشت بر او. از اين جهت آنهائى كه راه را مى دانند، مى دانند كه اين بشر به چهظـلالتـى مـى افـتـد و بـه چـه زحـمـتـهـائى دچـار مـى شـود ازاعـمـال خـودش ، از افـكار فاسد خودش . همه چيز هم از خود آدم است . هيچ چيزى تهيه نشدهاسـت بـراى مـا كـه از سـابـق تـهـيه كرده باشند كه ما را بخواهند عذاب بدهند، همه اينهاچـيـزهـائى اسـت كـه مـا خـودمـان تـهـيـه مى كنيم . هر عملى كه ما در اينجا انجام مى دهيم يكصـورت بـرزخـى دارد و يـك صـورت مـلكـوتـى دارد و مـا بـه او مـى رسـيـم .عمل خوب همين طور است و عمل بد هم همين طور است . بنابراين آنهائى كه ، انبيا و اوليائى
كه راه ها را مى دانستند، عواقب را مى دانستند، براى بشر غصه مى خوردند و جانفشانى مىكـردنـد كـه مـردم را نـجـات بـدهـنـد. يك جانفشانى است و فعاليتى است كه ميخواهد خودشبرسد به نوائى مردم را وادار مى كند به شيطنت ، جوانها را وادار مى كند كه خودشان رابـه كـشتن بدهند تا بعد بيايد او زمام امور را به دست بگيرد. اين يك طور است . يك طورهـم ايـن هـست كه همه چيزش را فداى بشر مى كند براى تهذيب بشر. انبيا اينطورند. انبيايـك روزشـان بـراى خـودشـان صرف نشده است ، يك ساعتشان توجه به خودشان نبوده ،همه توجه به اين بوده است كه اين مريض ها را، اينهائى كه دارند خودشان را به چاه مىاندازند، اينهائى كه دارند خودشان را به عاقبتهاى بسيار بد مى اندازند، اينها را نجاتبـدهـنـد. مـا هم بايد آنقدرى كه در توانمان است البته ما كوچكتريم از اينكه بگوئيم كهانـبـيـا مـى كـردنـد مـا هـم مى خواهيم بكنيم آنقدرى كه در توانمان هست براى نجات ملت ها،بـراى نـجات ملت خودمان و براى نجات ملتهاى ديگر از اين ظلمت هائى كه برايشان پيشآمده است ، از اين گرفتارى هائى كه برايشان پيش آمده است ما بايد فعاليت بكنيم و ايناشـخـاصـى كـه در خـلاف واقع شدند و خودشان ملتفت نيستند خصوصا اين جوانهاى تازهرس ، ايـن جـوانـها، اين دخترها، اين پسرها كه اين بى انصاف ها اينها را به خط اعوجاجىكـشـانـدنـد، انـحـرافى كشاندند اينها را، ما جديت بايد كنيم به اينكه انشاء الله تربيتبـشـونـد ايـنـهـا. هـر كس صحبت مى كند صحبت بكند كه اينها را به راه راست برگرداند،تـربـيـت كـنـد. آنـهـائى كـه در حبس هستند تربيت بشوند انشاءالله . و آن راهى كه انبياءداشـتـنـد همين بود كه تربيت و تهذيب . انبيا براى انسان آمدند، براى انسان سازى آمدندهيچ كار ديگرى نداشتند، آمدند اين انسانها را كه در صورت انسانند و دارند بر خلاف راهمى روند اينها را به راه راست ، به راه مستقيم هدايت كنند.
و مـن امـيـدوارم كـه ايـن عـيد مبارك باشد بر تمام اسلاميان ، بر تمام مستضعفان و بر ملتشـريـف ايـران مـا كـه بـحـمـد الله ملت خوبى است و دولت و همه چيزى كه الان ما داريم ،مجلس مان ، دولتمان ، قوه قضائى مان ، بحمد الله الان همه خوبند و ما مى خواهيم خوبتربـاشند و همه شما ميخواهيد خوبتر باشند و اميدوارم كه همه اينها با اين انسجامى كه الانهـسـت و نـعـمـتـى كه خداى تبارك و تعالى به همه ما عنايت كرده است كه من گمان ندارم ازاولى كـه حـكـومـت تـشـكـيـل شـده در دنـيـا تـا حالا يك همچو مجلسى اينطورى ، همچو مجلس ‍خـودمـانـى ، مـجـلس صـفـابـين اشخاصى كه هر كدام در يك مركزى براى خودشان مثلا چههستند، الان همه با هم هستيم ، همه با هم صحبت مى كنيم ، همه با هم مشكلات را مى گوئيم وتـوجـه مـى كنيم به مشكلات و من گمان نكنم كه همچو چيزى تا حالا بوده و اين يك نعمتىاسـت كـه خـداى تـبـارك و تـعالى به ما عنايت كرده است و ما اميدواريم كه قدر اين نعمت رابـدانـيم و شكر اين نعمت به اين است كه براى خدا و براى اسلام كار بكنيم و همه جهدمانايـن بـاشـد كـه ايـن مـلت را و خـصوصا اين مستضعفين و اين مستمندان را انشاء الله ما از آنمـشـكـلاتى كه دارند، محروميت هائى كه در طول تاريخ اينها كشيده اند ما بتوانيم و شماهابتوانيد انشاء الله آنها را از اين محروميت ها نجات بدهيد و همه آنها را انشاء الله به رفاهدر دنيا و آخرت انشاء الله برسانيد.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation