بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب سعادت نامه, آیت اللّه حاج ملا محمد گنابادى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
     SAAD0001 -
     SAAD0002 -
     SAAD0003 -
     SAAD0004 -
     SAAD0005 -
     SAAD0006 -
 

 

 
 

 

fehrest page

back page

فصل دوازدهم : فى سبب اختلاف الاخبار و ان ما صدر عن مصادر العصمةفىكمال اختلافها و تضادها مجتمعة متوافقة (360)
قال شيخ الطائفة محمد بن الحسن الطوسى عليه الرحمة فىاول تهذيبه : ذاكرنى بعض الاصدقاء ايده الله ممن اوجب حقه باحاديث اصحابنا ايدهمالله و رحم السلف منهم و ما وقع فيها من الاختلاف و التباين و المنافات و التضاد حتىلايكاد يتفق خبر الا و بازائه ما يضاده و لا يسلم حديث الا و فى مقابلته ما ينافيه حتىجعل مخالفونا ذلك من اعظم الطعون على مذهبنا و تطرقوا بذلك الىابطال معتقدنا و ذكروا انه لم يزل شيوخكم السلف و الخلف يطعنون على مخالفيهمبالاختلاف الذى يدينون الله به و يشنعون عليهم بافتراق كلمتهم فى الفروع ويذكرون ان هذا مما لا يجوز ان يتعبد به الحكيم و لا ان يبيحالعمل به العليم و قد وجدناكن اشد بطلان ذلكدليل على بطلان الاصل حتى حصل على جماعة ممن ليس لهم قوة فى العلم و لا بصيرةبوجوه النظر و معانى الالفاظ الشبهة و كثير منهم رجع عن اعتقاد الحق لما اشتبه عليهالوجه فى ذلك و عجز عن حل الشبهة فيه سمعنا شيخنا اباعبدالله عيده الله يذكر انابالحسن الهارونى العلوى كان يعتقد الحق و يدين بالامامة فرجع عنها لما التبس عليهالامر فى اختلاف الاحاديث و ترك المذهب انتهى .(361)
بدان كه در اخبار چنانكه شيخ بزرگوار فرمود، اختلاف بسيار است ، كم مسئله ايست كهاز اختلاف اقوال ، خالى باشد،(( لايخفى على من له بصيرة بالفتاوى و الاثار،(362) و اين اختلاف به ظاهر، منافى مذهب شيعه است . منافى مذهب شيعه است و منافىآنچه از بزرگان دين رسيده است كه علم و حكم خدا را اختلافى نيست و عالم ، كسى استكه در علم او اختلاف نباشد و در حكم او نقض نيايد و آن كس كه در علم او اختلاف هست يا درحكم او نقض است ، عالم نيست و به اين مضامين اخبار بسيار از ائمه اطهار عليه السلام واردشده است پس مى گوييم كه اين اختلاف را سبب بسيار است .
اول آنكه از زمان بعثت جناب پيغمبر ما عليه السلام ارباب نفاق بودند كه به اغراضمختلفه ، دروغى جعل مى كردند و از جهت رواج دادن به يكى از معصومين عليه السلام نسبتمى دادند بعضى به قصد فريب عوم و چشم داشت احترام از اشباه انعام و بعضى به قصدتقرب جستن به سلاطين و حكام و منصب خواستن و وظيفه بردن از ايشان و بعضى محضتوهين دين سيد المرسلين صلى الله عليه و اله و طريقه ائمه طاهرين سلام الله عليهماجمعين
دويم آنكه درجات فهم خلق و حفظ آنها يكسان نيست ونقل حديث به لفظ، دشوار يا متعذر است و جوازنقل به معنى ، وارد است ، كسانى بودند كه محض شنيدن از معصوم عليه السلام پى بهمقصود مى بردند و حديث را به لفظ يا چنانچه مقصود بود از براى ياراننقل مى نمودند و اين اشخاص بسيار كم بودند و مستمعين به اختلاف ادراك خود از ايناشخاص نقل مى نمودند و بسيارى آنچه از معصوم عليه السلام مى شنيدند، حفظ نمىكردند يا پى به مقصود نمى بردند و به خيال خود، معنىتخيل مى كردند و مسموع را بر موعوم خود، حمل مى نمودند و آن معنى موهوم را از براىياران ، نقل مى كردند به گمان اينكه موهوم ، مسموع از معصوم عليه السلام و حق است وكم اتفاق مى افتاد كه موهوم هر يك با ديگرى و مجموع با مقصود، مختلف مى بود پسجمعى كه در يك مجلس ، خبرى از معصوم عليه السلام مى شنيدند، مسموع را به اختلافروايت مى كردند و به اعتقاد خود، تمام را از معصوم عليه السلام مى دانستند.
سيم آنكه خلق در مراتب ، مختلف اند كافر محض با طالب دين و طالب با مسلم و مسلم بامومن و هر صنفى را به حسب اختلاف احوال و مدارج و مقامات ، درجات بسيار است و انبياء واولياء عليهم السلام ماءمورند كه با هر كس به اندازه فهم او سخن گويند و هر كس رادرخور مرتبه و درجه او، تكليف فرمايند و به اندازه قوت اواعمال شرعيه را بار نمايند و به حسب درجات مختلفه و مقامات متفاوته كه در اسلام وايمان تحصيل مى شود يك شخص را به تكاليف مختلفه ، ماءمور سازند چنانچه در اخبارعديده وارد شده است كه ايمان را درجات است پس ‍ اگرحمل كنى صاحب درجه واحده را بر درجه ثانيه ، او را هلاك سازى . (( حسنات الابرارسيئات المقربين (363) )) . و معنى نسخ جزئى اين است كما سياءتى ، اءيضا بهعبارت اخرى خلق به امراض مختلفه نفسانيه ، مبتلايند و انبياء و اولياء عليه السلاماءطباء نفوس اند و اعمال جسمانى و نفسانى و عقايد عقلانى به منزله دواء و غذايى استكه رفع مرض و حفظ صحت مى نمايد چنانكه اختلاف امراض بدنى به حسب اختلاف انواعو اشخاص و اوقات و زمان و مكان و شدت و ضعف در دواء و غذا، نهايت اختلاف دارند همچنينامراض نفسانى به حسب اختلاف انواع و اشخاص و اوقات واحوال در تكاليف و اعمال ، اختلاف خواهند داشت پس به هركس هرچه فرمودند قضية فىواقعة ، خواهد بود، ديگرى را نشايد كه به آنعمل كند كه خود ر هلاك سازد و داخل اهل قياس گردد چه اين قياس درمحل حكم است و اشتراك در تكليف كه شهرت يافته ، اشتراك دراصل تكليف و فرايض است كه مشرع تمام امت است و اما خصوصيات سنن ، پس به حسبخصوصيات احوال ، مختلف مى شود كما سبق ، بصير صاحب اجازه از محض كتاب و اخبار،خصوصيات تكليف عباد را فهميدن ، دشوار چون كسى كه از علم طب بى خبر و از مرضشناسى ، عاجز باشد و به محض مطالعه كتب اطباء معالجه مرضى نمايد بدون تعلم طب واجازه طبيب حاذق ولذا قالوا: لا يجوز الفتيا الا لمن له قلب متوقد (364) ، و فى مصباحالشريعة : لا تحل الفتيا الا لمن يستفتى بصفاء سره . (365) و قوه قدسيه كه شرط،دانسته اند عبارت از اين بصيرت است كه اجازه صاحب اجازه ، مبين آن است پس شخص تااجازه نيافته در هر مرتبه از علم كه باشد در جزئيات سنن ، متابعت و تقليد نمايد و درعمل ، از تقليد، تجاوز، روا ندارد چنانچه متفق عليه تمامىملل است كه شخص ‍ اگر مقام پيشوايى ندارد، بايد تابع باشد اگر نه هلاك شود.

چون نبى نيستى زامت باش
چونكه سلطان نئى ، رعيت باش
پس رو و خاموش باش از انقياد
زير سايه شيخ و امر اوستاد
ورنه گرچه مستعد و قابلى
مسخ گردى تو زلاف كاملى
و در اخبار به اين مضمون بسيار كه مردم سه صفند: عالمى كه از علم غير بى نياز باشديا متعلم از چنين عالمى و غير اين دو، هر كه باشد، هلاك و از زمرهاهل دين ، بيرون خواهد بود و مشهور و مقبول است كه شخص ‍ بايد مجتهد باشد يا مقلد، كهمراد متعلمست زيرا كه نيست مقصود از تعلم ، مدرسه نشستن و به آداب تدريس و تدرس ،مشغول فنون و اصطلاحات ، گشتن بلكه مقصود،تحصل مسادل دينيه از اصول و فروع كردن است ازاهل علم و به آن عمل نمودن كه معنى تقليد است و اما احتياط كهمقابل اين دو گاهى ذكر مى كنند، مقابل نيست كه تواند شخص مطمئن نشيند و طريق احتياطمعمول دارد زيرا كه احتياط از باب اضطرار است كه شخص در زمان طلب عالم تا دست بهدامان او نرسيده و تكليف خود را از فرموده او ندانسته ، طريق احتياطمعمول دارد كه اگر دست از طلب عالم بدارد و در پى احتياط برآيد البته وقوف او ازطلب ، حرام و از جمله مقصرين خواهد بود كه هيچعمل از او موافق باشد. (( العابد على غير بصيرة كالسائر على غير طريق (366) ،)) كه هر چه پيشتر رود از مقصد، دورتر گردد و (( عن النبى صلى الله عليه و آله: قصم ظهرى رجلان : جاهل متنسك و عالم متهتك . (367) ))
و بالجمله عقل و نقل متظاهرند بر مذمت و حرمت وقوف از طلب علم از علماى امايمه و اين وجه ،عمده اسباب اختلاف است و در اخبار بسيار به اين وجه اشعار شده است چنانكه بيايدانشاءالله تعالى و از علماى اماميه رضوان الله عليهم دردفعاشكال طاعنين ، قليلى متعرض ‍ به اين و جه شده اند با اينكه بهترين وجوه است زيرا كهآنچه مناط اشكال خصم است ، مناط جواب گردد و اختلاف را از مختلفات بردارد و منافاتبا مذهب و آنچه از بزرگان مذهب ماءثور است ، نداشته باشد و حكم الله يكى باشد و علمعالم ، اختلاف نداشته باشد و حكم الله يكى باشد و علم عالم ، اختلاف نداشته باشد وحكم حاكم قاضى بالصواب باشد در عين اينكه نسبت به اشخاص ، اختلاف باشد.
چهارم تقيه است چه معلوم است كه آنچه در حال تقيه يا از براى صاحب تقيه بفرمايند،غير آن است كه در حال امن يا از براى صاحب امن بفرمايند و اين وجه به سابق راجع است .
پنجم نسخ است زيرا كه در اخبار چون آيات ، ناسخ و منسوخ مى باشد و معلوم است كهناسخ ، مغاير منسوخ است و اين نيز به سابق ، راجع است .
ششم عموم و خصوص در اخبار است و اين نيز به سابق ، راجع است . (( فى الكافى عنسليم بن قيس الهلالى قال : قلت لاميرالمؤ منين عليه السلام : انى سمعت من سلمان و المقدادو ابى ذر شيئا من تفسير القرآن و احاديث عن نبى الله صلى الله عليه و آله غير ما فىاءيدى الناس ثم سمعت منك تصديق ماسعمت منهم و راءيت فى اءيدى الناس اءشياء كثيرة منتفسير القرآن و من الاحاديث عن نبى الله صلى الله عليه و آله انتم تخالفونهم فيها وتزعمون ان ذلك كله باطل اءفترى الناس يكذبون علىرسول الله صلى الله عليه و آله متعمدين و يفسرون القرآن بآرائهم ؟قال : فاءقبل على فقال : قد ساءلت فافهم الجواب ان فى اءيدى الناس حقا و باطلا وصدقا و كذبا و ناسخا و منسوخا و عاما و خاصا و محكما و متشابها و حفظا و وهما و قد كذبعلى رسول الله صلى الله عليه و آله على عهده حتى قام خطيبافقال : ايها الناس قد كثرت على الكذابة فمن كذب على متعمدا فليتبوء مقعده من النار ثمكذب عليه من بعده و انما اءتاكم الحديث من اءربعة ليس لهم خامس :رجل منافق يظهر الايمان متصنع بالاسلام لايتاءثم و لا يتحرج اءن يكذب علىرسول الله صلى الله عليه و آله متعمدا فلو علم الناس اءنه منافق كذاب لم يقبلوا منه ولم يصدقوه و لكنهم قالوا: هذا قد صحب رسول الله صلى الله عليه و آله ورآه و سمعمنه ، و اءخذوا عنه و هم لا يعرفون حاله و قد اءخبره الله عن المنافقين بما اخبره و وصفهمبما وصفهم فقال عزوجل :((و اذا راءيتهم تعجبك اءجسامهم و ان يقولوا تسمع لقولهم ))ثم بقوا بعده فتربوا الى ائمة الضلالة و الدعاة الى النار بالزور و الكذب والبهتان فولوهما الاعمال و حملوهم على رقاب الناس و اءكلوا بهم الدنيا و انما الناس معالملوك و الدنيا الا من عصم الله فهذا اءحد الاربعة . ورجل سمع من رسول الله صلى الله عليه و آله شيئا لم يحمله على وجهه و وهم فيه و لميتعمد كذبا فهو فى يده يقول به و يعمل به و يرويهفيقول : اءنا سمعته من رسول الله صلى الله عليه و آله فلو علم المسلمون اءنه وهم لميقبلوه و لو علم هو اءنه وهم لرفضه . و رجل ثالث سمع منرسول الله صلى الله عليه و آله شيئا اءمر به ثم نهى عنه و هو لايعلم اءو سمعه ينهىعن شى ء ثم اءمر به و هو لا يعلم فحفظ منسوخه و لم يحفظ الناسخ و لو علم اءنهمنسوخ لرفضه و لو علم المسلمون اذا سمعوه منه اءنه منسوخ لرفضوه . و آخر رابع لميكذب على رسول الله صلى الله عليه و آله مبغض للكذب خوفا من الله و تعظيمالرسول الله صلى الله عليه و آله لم ينسهبل حفظ ما سمع على وجهه فجاء به كما سمع لم يزد فيه و لم ينقض منه و علم الناسخمن المنسوخ فعمل بالناسخ و رفض المنسوخ فان اءمر النبى صلى الله عليه و آلهالكلام له و جهان : كلام عام و كلام خاص مثل القرآن وقال الله عزوجل فى كتابه : ((و ما آتيكم الرسول صلى الله عليه و آله فخذوه ، و مانهيكم عنه فانتهوا)) فيشتبه على من لم يعرف و لم يدر ما عنى الله به و رسوله صلىالله عليه و آله فخذوه ، و ما اصحاب رسول الله صلى الله عليه و آله كان يساءله عنالشى ء فيفهم و كان منهم من يساءله و لايستفهمه حتى اءن كانوا ليحبون اءن يجى ءالاعرابى و الطارى فيساءل رسول الله صلى الله عليه و آله حتى يسمعوا و قد كنتاءدخل على رسول الله صلى الله عليه و آلهكل يوم دخلة و كل ليلة دخلة فيخلينى فيها ادور معه حيث دار، و قد علم اصحابرسول الله صلى الله عليه و آله اءنه لم يصنع ذلك باءحد من الناس غيرى فربما كانفى بيتى ياءتينى رسول الله صلى الله عليه و آله اءكثر ذلك فى بيتى و كنت اذادخلت عليه بعض منازله اخلانى و اءقام عنى نسائه فلا يبقى عنده غيرى و اذا اءتانىللخلوة معى فى منزلى لم تقم عنى فاطمة ولا اءحد من بنى ، و كنت اذا ساءلته اءجابنى واذا سكت عنه و فنيت مسائلى ابتداءنى فمانزلت علىرسول الله صلى الله عليه و آله آية من القرآن الا اءقراءنيها و اءملاها على فكتبتهابخطى و علمنى تاءويلها وتفسيرها و ناسخها و منسوخها و محكمهاومتشابهها و خاصها وعامها و دعا الله ان يعطينى فهمها و حفظها فما نسيت آية من كتاب الله و لا علما اءملاءه على وكتبته منذ دعا الله لى بما دعا، و ما ترك شيئا علمه الله منحلال و لا حرام و لا اءمر و لا نهى كان اءو يكون و لا كتابنزل على احد قبله من طاعة اءو معصية الا علمنيه و حفظته فلم اءنس حرفا واحدا، ثم وضعيده على صدرى و دعا الله لى اءن يملاء قلبى علما و فهما و حكما و نورا فقلت : يا نبىالله باءبى انت و امى منذ دعوت الله لى بما دعوت لم اءنس شى ءا و لم يفتنى شى ء لماكتبه افتخوف على النسيان فيما بعد؟ فقال : لا لست اءتخوف عليك النسيان والجهل (368) ، )) و حديث شريف دلالت دارد بر اينكه اخبار،مثل قرآن ، ناسخ و منسوخ و خاص و عام و محكم و متشابه مى باشد و شايد ناسخ در اخبار،خبرى باشد كه حكم او در محلى ، ثابت شود و منسوخ آنكه ، حكم او از آنمحل ، مرتفع شود يا در محل ديگر جارى باشد و در آنمحل ، جارى نباشد كه بدون شناسائى محل و مراتب رجالو درجاتاحوال ، معرفت ناسخ و منسوخ اخبار، محال باشد زيرا كه معنى نسخ ، رفع حكم است بعداز ثبوت او و ثبوت حكم ديگر به مقتضاى مصلحت واين يا نسبت به نظامكل و احكام عامه ثابته است مثل نسخ شرايع بعضى به بعضى ومثل نسخ احكام شريعت واحده بعضى به بعضى يا نسبت به نظام جزء و احكام خاصه استچنانكه بعضى را امر مى فرمودند به چيزى و ديگرى را نهى مى فرمودند از آن چيز كهآنچه درباره اولى ماءمور بود درباره ثانى منسوخ مى بود و چنانچه يك شخص را دربدو اسلام و ايمان به امرى ، ماءمور مى فرمودند و چون اندك قوه مى گرفت به خلافامر اوّل ، امر مى فرمودند، اوّل ، منسوخ و ثانى ، ناسخ مى شد و نسخ در اخبار، خصوصاخبار ائمه اطهار به معنى ثانى است و بر اين معنى ،محمول است آنچه فرمودند كه (( انا اذا نفد ماعندنا تلقينا به روح القدس(369) .)) يعنى هر يك را به خلاف ديگرى امر فرماييم كه نسخ در نظام جزء واعمال متشابهه باشد اگرنه لازم آيد كه ائمه ، نسخ شريعت كنند نه حفظ او با اينكهايشان حافظند نه ناسخ . (( و عن محمد بن مسلم عن ابى عبداللهقال : قلت له ما بال اقوام يروون عن فلان و فلان عنرسول الله لا يتهمون بالكذب فيجى ء منكم خلافه ؟قال ان الحديث ينسخ كما ينسخ القرآن (370) فتجيبنى فيها بالجواب ثم يجيئك غيرىفتجيبه فيها بجواب آخر؟ فقال : انا نجيب الناس على الزيادة والنقصانقال : قلت فاخبرنى عن اصحاب رسول الله صلى الله عليه و آله صدقوا على محمدصلى الله عليه و آله ام كذبوا؟ قال : بل صدقوا قلت فما بالهم اختلفواقال عليه السلام : اءما تعلمان الرجل كان ياءتىرسول الله صلى الله عليه و آله فيسئله عن المسئلة فيجيبه فيها بالجواب ثم يجيبهبعد ذلك ما ينسخ ذلك الجواب فنسخت الاحاديث بعضها ببعض (371) . و عن ابى عبداللهعليه السلام انه قال : ان الله رفيق يحب الرفق فمن رفقه بعباده تسليله اضغانهم ومضادتهم لهواهم و قلوبهم و من رفقه بهم انه يدعهم على الامر يريد ازالتهم عنه رفقابهم لكى لايلقى عليهم عرى الايمان و مثاقلته جملة واحدة فيضعفوا فاذا اراد ذلك نسخالامر بالاخر فصار منسوخا(372) . و عن زرارة انهقال : سئلت ابا جعفر عليه السلام عم مسئلة فاجابنى ثم جاءرجل فسئله عنها فاجابه بخلاف ما اجابنى و اجابه صاحبى فلما خرج الرجلان قلت يابنرسول الله صلى الله عليه و آله : رجلان من اهل العراق من شيعتكم قدما يسئلان فاجبتكل واحد بغير ما اجبت به صاحبه ؟ فقال يا زرارة : ان هذا خير لنا و ابقى لنا و لكمولواجتمعتم على امر واحد لصدقكم الناس علينا و كاناقل لبقائنا و بقاءكم (373) و عن ابى جعفر عليه السلام : ان المؤ منين علىمنازل منهم على واحدة و منهم على اثنين و قال هكذا الى سبعة فلو ذهبتتحمل على صاحب الواحدة اثنتين لم يقو و هكذا الى السبع (374) )) . و در بعضىاخبار به عشرة مراتب را تعبير فرموده اند و در خبرى بهچهل و نه جزء و هر جزئى را به ده جزء بيان كرده اند.

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation