بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب قصّه کربلا‏, على نظرى منفرد ( )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest - فهرست مطالب
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_1-1 - بخش اول - مقدمه و معرفی کتاب
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_1-2 - پیشگفتار
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_10 - فصل هشتم:در شام
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_11 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ظ†ظ‡ظ…: ط§ط² ط´ط§ظ… طھط§ ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ - ط­ط±ظƒطھ ط§ط² ط´ط§ظ…
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_12 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط¯ظ‡ظ… :ط¯ط± ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ - ط¨ط´ظٹط± ط¯ط± ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_13 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ظٹط§ط²ط¯ظ‡ظ…: ظپط¶ظٹظ„طھ ط²ظٹط§ط±طھ ط§ظ…ط§ظ… ط­ط³ظٹظ† (ط¹)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_2 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ط±ط³ظˆظ„ ط®ط¯ط§ (طµ) ظˆ ظˆظ„ط§ط¯طھ ط­ط³ظٹظ† (ط¹)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_3-1 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط§ظˆظ„: ط¯ط± ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ (1)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_3-2 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط§ظˆظ„: ط¯ط± ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ (2)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_3-3 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط§ظˆظ„: ط¯ط± ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ (3)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_3-4 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط§ظˆظ„: ط¯ط± ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ (4)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_4 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط¯ظˆظ…:ط§ط² ظ…ط¯ظٹظ†ظ‡ طھط§ ظ…ظƒظ‡
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_5-1 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط³ظˆظ…: ط¯ط± ظ…ظƒظ‡â€ڈ (1)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_5-2 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط³ظˆظ…: ط¯ط± ظ…ظƒظ‡(2)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_5-3 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط³ظˆظ…: ط¯ط± ظ…ظƒظ‡ (3)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_6-1 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ع†ظ‡ط§ط±ظ…:ط§ط² ظ…ظƒظ‡ طھط§ ظƒط±ط¨ظ„ط§ (1)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_6-2 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ع†ظ‡ط§ط±ظ…:ط§ط² ظ…ظƒظ‡ طھط§ ظƒط±ط¨ظ„ط§ (2)
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_7-1 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ط¯ط± ظƒط±ط¨ظ„ط§ - ظˆط±ظˆط¯ ط¨ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_7-2 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ط¯ط± ظƒط±ط¨ظ„ط§ - ظٹظƒ ط´ط¨ ظ…ظ‡ظ„طھ ط¨ط±ط§ظ‰ ط±ط§ط² ظˆ ظ†ظٹط§ط²
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_7-3 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ط¯ط± ظƒط±ط¨ظ„ط§ - ط´ظ‡ط§ط¯طھ ط§طµط­ط§ط¨ ط§ظ…ط§ظ… ط¹ظ„ظٹظ‡ ط§ظ„ط³ظ„ط§ظ…
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_7-4 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ط¯ط± ظƒط±ط¨ظ„ط§ - طھط§ط±ظٹط® ط´ظ‡ط§ط¯طھ
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_7-5 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ط³ظپط± ط§ط² ظƒط±ط¨ظ„ط§
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_8 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ط´ط´ظ…: ط¯ط± ظƒظˆظپظ‡ - ظˆط±ظˆط¯ ط§ط³ظٹط±ط§ظ† ط¨ظ‡ ظƒظˆظپظ‡
     ghesseh_karbalaa_nazari_monfared_9 - - ظƒطھط§ط¨ط®ط§ظ†ظ‡ ظ…ط¹ط§ط±ظپ ط§ط³ظ„ط§ظ…غŒ - ظ‚طµظ‘ظ‡ ظƒط±ط¨ظ„ط§â€ڈâ€ڈ - ظپطµظ„ ظ‡ظپطھظ…: ط§ط² ظƒظˆظپظ‡ طھط§ ط´ط§ظ… - ط§ط¹ط²ط§ظ… ط§ظ‡ظ„ ط¨ظٹطھ ط¨ظ‡ ط´ط§ظ…
 

 

 
 

پيشگفتار

از بارزترين كسانى كه انسانيت را در تمام مراحل تاريخى مطرح و بناى رفيع انديشه‏هاى انسانى را پايه‏گذارى كردند و به ارزشهاى فردى و اجتماعى عينيّت بخشيدند، سالار شهيدان حضرت حسين بن على (ع) بود.

او تاريكيهائى را كه در مسير حركت معنوى و تكاملى بشريّت قرار داشت با نور هدايت از ميان برد و طلوع فجر هدايت را در افق دلهاى جويندگان حقيقت و پويندگان طريق سعادت، بشارت داد.

او معلّم راستينى بود كه در راستاى تحقّق رسالت جدّ بزرگوارش - رسول اكرم (ص) - با مبارزه و پيكار با مظاهر فساد و نابودى بيداد و بيدادگرى و اقامه مكتب ايمان و عدل، درسهاى آموزنده و سرنوشت‏سازى را به انسانها آموخت.

او در قيام تاريخى خود به دنبال موقعيّتهاى سياسى و يا كسب منافع مادى نبود و تنها هدفى را كه دنبال مى‏كرد نجات گمراهان از گرداب ضلالت و فراخواندن آنان به صراط هدايت بود.(1)

او قيام كرد تا امّت اسلامى را به صلاح و فلاح رهنمون گردد و حاكميت اللَّه را با اجراى فريضه امر به معروف و نهى از منكر در جامعه اسلامى تحقّق بخشد.(2)

قداست هدف و نيّت خالص آن بزرگوار، جاودانگى ياد و نامش را در ميان امّتها و ملّتها در پى داشت و بشريّت هرگز او را فراموش نخواهد كرد چرا كه او اسوه همه خوبيهاست.

حسين (ع) در آن مقطع حسّاس تاريخى نمى‏توانست شاهد پايمال شدن اصول مسلّم اسلامى و جان گرفتن بدعتها و رواج بازار فساد و تباهى باشد، چرا كه بعنوان يك رهبر الهى براى روياروئى با عناصر ناشايست و خودكامه اموى احساس مسئوليت مى‏كرد و با تمام توان در برابر اين مظاهر فساد و طغيان و ظلم و شرك - كه توسط آل ابى‏سفيان پديد آمده بود - ايستاد، بويژه كه زمينه‏هاى اين قيام توسط پدر بزرگوارش حضرت على (ع) و برادر گراميش امام حسن (ع) در سالهايى بسيار سخت و طولانى آماده شده بود.

ابن ابى الحديد مى‏گويد: او شخصيتى است كه خوارى و ذلّت را نپذيرفت و جوانمردى و شهادت را در سايه شمشير بر پستى و مذلّت برگزيد، او و يارانش را امان دادند ولى او خوارى را نپذيرفت.(3)

در اين پيشگفتار ضمن پرهيز از ترجمه لفظ به لفظ و با روش نقل معنى به معنى به برخى از موضوعات پيرامون اين شخصيت كم نظير اشاره خواهيم داشت، شخصيّتى كه با گذشت قرنها هنوز يادش بر دلها و نامش بر زبانها جارى است، و نهضت افتخار آفرينش الهام بخش ملّتها، و خون نامه شهادتش عنوان برجسته حيات اسلام و قرآن، و اسارت اهل بيتش موجب رسوائى و نابودى دشمنان، و ابعاد فدكاريش موجب حيرت عالميان، و توان و شكيبائيش موجب شگفتى فرشتگان خدا شده است.(4)

امّ الفضل(15) همسر عبّاس بن عبدالمطّلب - عموى رسول خدا - مى‏گويد: در خواب ديدم گويا قطعه‏اى از بدن رسول خدا (ص) را قطع نموده و در دامان من گذاشتند؛ چون از خواب بيدار شدم ترسان از اينكه تأويل اين رؤيا چيست نزد پيامبر (ص) آمدم و رؤياى خود را به آن حضرت عرض كردم. فرمود: چه خوب رؤيايى است! انشاء اللَّه پسرى از فاطمه بزودى متولّد مى‏شود كه در دامان تو بزرگ خواهد شد.

ديرى نپائيد كه از زهرا عليها السلام، حسين (ع) متولّد گرديد و همانگونه كه پيامبر خبر داده بود در دامان امّ الفضل (لبابه) قرار گرفت و او را پرورش داد.(6)


1- مصباح المتهجد 551 (زيارت اربعين).

 

2- انّي لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انّما خرجت لطلب الاصلاح في امّة جدي صلّى اللَّه عليه و آله اريد ان آمر بالمعروف و انهى عن المنكر». (بحار 44/329).

«من به جهت ظلم و تجاوز و فساد و تفريح و اظهار كبر بيرون نيامدم بلكه خواهان اصلاح در امّت جدّم پيامبر و تحقّق فريضه امر به معروف و نهى از منكر هستم».

3- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد 3/249.

4- قد عجبت من صبرك ملائكة السّموات». (زيارت ناحيه مقدسه).

5- او لبابه دختر حارث بن حزن هلالى است و خواهر او ميمونه همسر رسول خداست و گويند او اول زنى است كه بعد از خديجه به رسول خدا ايمان آورده است، و از عباس هفت فرزند به نام فضل و عبداللَّه و عبيداللَّه و معبد و قثم و عبدالرحمن و دخترى هم به نام ام حبيبه داشته است. (الاستيعاب 4/1907).

6- مستدرك الصحيحين 3/127.