بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام ( 3 ), حاج شیخ محسن سعیدیان   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     dars25 -
     dars26 -
     dars27 -
     dars28 -
     dars29 -
     dars30 -
     dars31 -
     dars32 -
     dars33 -
     dars34 -
     dars35 -
     dars36 -
     fehrest -
     index -
     page1 -
 

 

 
 

درس سى و يكم : يكى از شرائط ولايت فقيه ، ذكوريّت است

أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ

بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ

وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ

وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِمْ أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ

وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ

يكى از شرائط ولايت فقيه ذكوريّت است . ولىّ فقيه بايد مرد باشد تا بتواند حاكم بوده و ولايت داشته باشد .

ما در اين باره از دو آيه قرآن و از دو روايت استفاده مى‏كنيم . البتّه اين أدلّه غير از أدلّه‏اى مانند إجماع و سيره و روايات متواتره و متظافره و مستفيضه است كه مفصّلاً در «رساله بديعه» ذيل تفسير آيه : الرِّجَالُ قَوّ مُونَ عَلَى النِّسَآء بِمَا فَضّلَ اللَهُ بَعْضَهُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَ لِهِم (1) آمده است . اينك مُلخّصاً و فقط بجهت استفاده اين شرط براى حاكم فقيه إسلام ، به اين دو آيه و دو روايت اكتفا مى‏كنيم .

الرِّجَالُ قَوّ مُونَ عَلَى النّسَآء بِمَا فَضّلَ اللَهُ بَعْضَهُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَ لِهِم .

طُرَيحى در «مجمع البحرين» گويد : معنى و مُفاد آيه مباركه اينست كه : براى مردان بر زنان قيام وَلاء و سياست است . مردان نسبت به زنان از جهت ولاء و سياست قيمومت دارند ؛ و از اين جهت قيّم زنها هستند .

در اين آيه به دو أمر تعليل شده است ، كه يكى موهبتى است از خداوند تبارك و تعالى و ديگرى اكتسابى است .

أمّا موهبتى آن اينست كه : خداوند مردان را بر زنان در جهات كثيره‏اى از كمال عقل و حسن تدبير و زيادى قوّه در أعمال و طاعات فضيلت داده ؛ و بدين جهت نبوّت و إمامت و ولايت هم اختصاص به مردان داشته ، و إقامه شعائر دينى و جهاد و قبول شهادت در هر أمرى مختصّ به مردان است ؛ و زيادى نصيب در إرث و غير ذلك از آنِ مردان مى‏باشد . اين از جهت موهبتى .

أمّا جهت اكتسابى اينست كه : مردها بر زنها از أموال خود إنفاق مى‏كنند و نفقات آنها را مى‏دهند و مهريّه به آنها مى‏پردازند ؛ با اينكه فائده نكاح أمرى مشترك بين هر دو است . و «باء» در قوله : بِمَا فَضّلَ اللَهُ و در قوله : بِمَآ أَنفَقُوا ، براى سببيّت است و «ما» مصدريّه است . أىْ بِسَبَبِ تَفْضيلِ اللَهِ وَ بِسَبَبِ إنْفاقِهِم . بنابراين در اين آيه ، حكم مُعلّل به علّت است .

چرا خداوند رجال را قيّوم و قيّام زن قرار داده است ؟ به جهت اين دو علّت موهبتى و كسبى ، كه در مردان هست و در زنان نيست .

ابن أثير در «نهايه» آورده است كه : در دعا وارد است : لَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ قَيّامُ السّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ؛ و در روايتى : أَنْتَ قَيّمُ السّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ ؛ و در روايت ديگرى است : أَنْتَ قَيّومُ السّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ . تمام اينها از أبنيه صيغه مبالغه است و خطاب به خداوند تبارك و تعالى است ؛ و معنيش اينست كه : پروردگارا توئى تنها قائم به اُمور خلق و مدبّر عالم در جميع أحوال .

أصل اين مادّه ، واوى است نه يائى : قَيْوام و قَيْوِم و قَيْوُوم بر وزن : فَيْعال و فَيْعِل و فَيْعول آمده ؛ و معنيش اينست كه : بستگى و قوام (مَابِهِ الْقيام) در اُمور آسمان و زمين اختصاص به پروردگار دارد .

ابن أثير مطلب را مى‏رساند به اينجا كه مى‏گويد : وَ مِنْهُ الْحَديثُ : مَا أَفْلَحَ قَوْمٌ قَيّمُهُمُ امْرَأَةٌ (2) . ايشان به اين لفظ روايت كرده است ، كما اينكه بعداً روايتى از پيغمبر صلّى الله عليه و آله و سلّم خواهد آمد كه فرمود : قومى كه تدبير اُمور و ولايتشان به دست زن باشد ، هيچگاه رستگار نخواهند شد .

در تفسير «مجمع البيان» گفته است : «يُقالُ : رَجُلٌ قَيّمٌ وَ قَيّامٌ وَ قَوّامٌ ؛ و اين بناء براى مبالغه و تكثير است . وَ أصْلُ الْقُنوتِ دَوامُ الطّاعَةِ ؛ وَ مِنْهُ الْقُنوتُ فى الْوَتْرِ لِطولِ الْقِيامِ فيه» . خداوند مى‏فرمايد : فَالصّلِحَتُ قَنِتَتٌ حَفِظَتٌ لّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَهُ . «زنهاى صالحه و نيكوكار آن زنهائى هستند كه نسبت به شوهرهاى خود دوام إطاعت داشته باشند . يعنى دائماً مطيع شوهر خود باشند. هم در حضور و هم در غيبت ؛ ناموس و أموال او را طبق دستورات شرع حفظ كنند . اينها زنهاى صالحه‏اى هستند كه خدا آنها را به اين صفت نام برده است.»

صاحب «مجمع البيان» سپس مى‏فرمايد : مُقاتل گويد : اين آيه درباره سَعدُ بن رَبيع بن عَمرو كه او از نُقَباء بود ، و درباره زنش حَبيبَه : دختر زيد بن أبى زُهَير نازل شده است . و اين دو مرد هر دو از أنصار بودند . حبيبه زن سَعدبن رَبيع نَشَزَتْ عَلَيْهِ فَلَطَمَها . نسبت به شوهر خود سركشى و نشوز كرد .

نشوز به معنى تَرفّع و بلندمنشى است . نَشَزَ الأرْضُ ، يعنى زمين بالا آمد . نَشَزَتِ الْمَرْأَة يعنى زن نسبت به حقّ شوهر تمكين نكرد و بلند منشى كرد ؛ و از محلّ و مقام خودش تعالى طلبيد و به حقّ شوهر متمكّن نشد .

چون حبيبه بر شوهرش سعد نشوز كرد ، شوهرش او را سيلى زد . پدر حبيبه خدمت پيغمبر آمد در حاليكه دختر را با خود همراه داشت و عرض كرد : أَفْرَشْتُهُ كَرِيمَتِى فَلَطَمَهَا . «من كريمه خودم را ، نور چشم خودم را فراش او قرار دادم ، او آمده و به صورت دخترم سيلى زده است.»

رسول خدا صلّى الله عليه و آله فرمودند : لِتَقْتَصّ مِنْ زَوْجِهَا . «اين زن بايد از زوج خودش قصاص بگيرد.» او حقّ قصاص دارد ، چون سيلى خورده بايد برود سيلى بزند . فَانْصَرَفَتْ مَعَ أَبِيهَا لِتَقْتَصّ مِنْهُ . «اين زوجه با پدرش بلند شدند كه بروند و دختر از شوهرش قصاص بستاند و به او سيلى بزند.»

فَقَالَ النّبِىّ : ارْجِعُوا ! فَهَذَا جَبْرَآئِيلُ أَتَانِى ، وَ أَنْزَلَ اللَهُ هَذِهِ الْأيَة . فَقَالَ النّبِىّ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلّمَ : أَرَدْنَا أَمْرًا وَ أَرَادَ اللَهُ أَمْرًا ؛ وَالّذِى أَرَادَ اللَهُ خَيْرٌ وَ رَفَعَ الْقِصَاصَ (3) . همينكه برخاستند و حركت كردند ، پيغمبر فرمود : برگرديد ! اينك جبرئيل آمده است ، و اين آيه را آورده است :

الرِّجَالُ قَوّ مُونَ عَلَى النِّسَآء بِمَا فَضّلَ اللَهُ بَعْضَهُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَ لِهِم فَالصّلِحَتُ قَنِتَتٌ حَفِظَتٌ لّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَهُ وَ الّتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُنّ فَعِظُوهُنّ وَ اهْجُرُوهُنّ فِى الْمَضَاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَاتَبْغُوا عَلَيْهِنّ سَبِيلًا إِنّ اللَه كَانَ عَلِيّا كَبِيرًا . (4)

مردان قيمومت بر زنها دارند بواسطه فضيلتى كه پروردگار براى مردها نسبت به زنها قرار داده است ، و به واسطه إنفاقى كه از أموالشان بر زنها مى‏كنند . بنابراين ، زنان صالحه و شايسته ، زنانى هستند كه نسبت به شوهرانشان دوام إطاعت داشته باشند ؛ و در غياب شوهر ، حافظ ناموس و فراش و أموال و شرف و آبروى او باشند . أمّا آن زنهائى را كه بيم داريد از اينكه سركشى كنند ، و به حقوق خود حاضر نشوند و از شوهر در حقوق واجبه تمكين نداشته باشند ، در وهله أوّل آنها را پند بدهيد و موعظه كنيد ؛ و اگر فائده نكرد ، در رختخواب از آنها عُزلت بگزينيد و كناره‏گيرى بنمائيد ؛ و اگر هم فائده نكرد آنها را بزنيد !

يعنى زنى كه از دادن حقّ شوهر و همخوابگى با وى امتناع ميكند ، و بيم سركشى و خودرأيى در او ديده ميشود ، در وهله أوّل مرد او را نصيحت ميكند ، و در وهله دوّم از همبستر شدن با او خوددارى ميكند ، و در وهله سوّم او را ميزند . پس بعد از پند و اندرز ، و پس از كناره‏گيرى از بستر ، شوهر حقّ دارد او را بزند .

و رسول خدا فرمودند : اين آيه را الآن جبرئيل آورد ، و ما أمرى را إراده كرديم (و آن اين بود كه : دختر بايد برود و يك سيلى به عنوان قصاص به شوهرش بزند.) ولى خداوند أمر ديگرى را إراده فرمود ؛ و آنچه خداوند إراده فرموده خير است . و بدين جهت قصاص برداشته شد ؛ و اين زن حقّ قصاص نسبت به شوهر ندارد .

حال بايد ديد كه واقعاً آن كلام أوّل پيغمبر كه فرمودند : او حقّ قصاص دارد ، چه موقعيّتى داشته است ؟ و چگونه پيغمبر حكم كردند كه اين زن بايد برود و از شوهرش قصاص كند ، و بعد آيه بر خلاف آن آمد ؟

در اينجا ، هم حكم پيغمبر و هم حكم خداوند هر دو بجا و بموقع و درست بوده است ؛ و پيغمبر كه حكم كردند بايد قصاص كند ، بجهت إطلاقاتى است كه درباره قصاص داريم ، مانند :

وَ لَكُمْ فِى الْقِصَاصِ حَيَوةٌ يَأُولِى الْأَلْبَبِ لَعَلّكُمْ تَتّقُونَ (5) . و همچنين آيات ديگرى كه درباره قصاص است ، مثل : وَ كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنّ النّفْسَ بِالنّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنّ بِالسِّنِ‏ّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ (6) ؛ و أمثال اينها .

زن مى‏تواند از شوهرش قصاص كند . در جراحاتى كه هر مردى بر زنى وارد كند ـ البتّه تا ثلث ديه ـ ديه زن به اندازه ديه مرد است و بين مرد و زن تفاوتى نيست . ولى از ثلث ديه كه بگذرد و بالاتر برود ، ديه زن نصف ديه مرد است . اينك كه اين مرد به عيالش سيلى زده است ، اگر بناى ديه باشد ، مادون ثلث است . و علاوه ، او مى‏خواهد قصاص كند و حقّ قصاص هم دارد ، و مى‏تواند برود يك سيلى بزند .

أمّا تا آن وقت هنوز حكم نشوز نيامده بود كه : اگر زنى بر شوهرش سركشى كند و از شوهرش تمكين ننمايد ، براى او گناه محسوب مى‏شود ، و شوهر حقّ ضرب او را دارد .

بنابراين ، به إطلاق آيه : وَ لَكُمْ فِى الْقِصَاصِ حَيَوةٌ (كه خصوص نشوز هم موضوعيّتى براى تقييد حكم نداشته است) پيغمبر حكم به قصاص كردند . بعد جبرئيل مى‏آيد و تخصيص مى‏دهد و مى‏گويد : حكم قصاص در مواردى است كه از طرف زن نشوز نباشد ؛ و أمّا آنجائى كه نشوز باشد ، حكم اينست كه زن مستحقّ مضروبيّت است .

و چون لطمه‏اى كه مرد به زن زده ، در صورت نشوز زن بوده است ، بنابراين ، موضوع تغيير پيدا كرده است . يعنى موضوع به قيد خاصّى و خصوصيّت خاصّى مخصّص شده است .

لذا در اينجا دو موضوع تحقّق پيدا مى‏كند ؛ أوّل : جنايتى كه بر زن وارد ميشود بدون زمينه نشوز ؛ كه در اين صورت ، بر همان عمومات قصاص باقى است و حكم ، قصاص است . دوّم : جنايتى كه در خصوص ضرب بر زن وارد ميشود ، آن هم در صورتى كه نشوز باشد ؛ كه بواسطه اين قيد ، موضوع ديگرى پيدا شده ، حكمش هم عوض ميشود .

عليهذا ، آنچه پيغمبر إراده كرده بود ، بر أساس همان حكم كلّى ، حكم حقّ بود ؛ زيرا كه هنوز حكم ثانوى نيامده بود . وقتى هم كه حكم ثانوى آمد ، إراده پروردگار اينطور اقتضا نمود و آن هم البتّه خير است .

حال ، آيا در اينجا حكم دوّم حكم أوّلى را نسخ نموده ، يا اينكه تخصيص زده است ؟!

در حقيقت أمر ، هر تخصيصى نسخ است در أفراد ؛ و هر نسخى تخصيص است در أزمان . حكم قصاص جعل شده است به عنوان كلّى . ولى اين قيد كه داراى حكم خاصّى است ، تا اين زمان بيان نشده است ؛ و اينك كه موقع بيانش رسيده است ، جبرئيل آمد و بيان كرد . و وقتى حكم روشن شد ، مطلب دو قسم ميشود : يك قسم اينكه : حكم ميرود روى موضوعى كه عبارتست از ضربى كه واقع شده است بدون نشوز . قسم ديگر : موضوعى كه عبارتست از ضربى كه وارد شده است مَع النّشوز ؛ و هر كدام از اين دو موضوع ، حكم مختلفى دارد .

صاحب «مجمع البيان» به دنبال گفتارش مى‏فرمايد : معنى آيه اينست كه : الرّجالُ قَيّمونَ عَلَى النّسآء ، مُسَلّطونَ عَلَيْهِنّ فى التّدْبيرِ وَالتّأْديبِ وَ الرّياضَةِ وَ التّعْليمِ «بِمَا فَضّلَ اللَهُ بَعْضَهُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ» .

مردها قيّم زنها و مسلّط بر آنها هستند ؛ هم در تدبير ، هم در تعليم ، هم در رياضت(يعنى أدب كردن و در راه وارد كردن) . چرا ؟ بِمَا فَضّلَ اللَهُ بَعْضَهُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ . براى اينكه خداوند بعضى را بر بعضى (مردها را بر زنها) فضيلت بخشيده است .

اينگونه تعبير (همانطور كه علّامه در تفسير فرموده‏اند) از أدب قرآن است كه سببش را بيان كرده است ؛ لذا صاحب «مجمع البيان» مى‏فرمايد :

هَذا بَيانُ سَبَبِ تَوْليَةِ الرّجالِ عَلَيْهِنّ . أىْ إنّما وَلّاهُمُ اللَهُ أمْرَهُنّ لِما لَهُمْ مِنْ زيادَةِ الْفَضْلِ عَلَيْهِنّ بِالْعِلْمِ وَ الْعَقْلِ وَ حُسْنِ الرّأْىِ وَ الْعَزْمِ . (7)

چون أساس خانواده بايد بر تدبير عقلى استوار باشد ؛ و قوّه عاقله مردها بدون شكّ از زنها بيشتر است ، بنابراين ، آن فضيلت طبيعى كه مردها نسبت به زنها دارند ، إيجاب مى‏كند كه : سياست و تدبير و اُمور خانه به دست مرد باشد نه به دست زن .

آمر در خانه بايد مرد باشد نه زن ، اگر زن أمر خانه و بيت را در دست بگيرد ، به فساد مى‏كشد .

محقّق كاشانى در «تفسير صافى» فرموده است : «الرِّجَالُ قَوّ مُونَ عَلَى النِّسآء » يَقومونَ عَلَيْهِنّ قِيامَ الْوُلاةِ عَلَى الرّعيّةِ «بِمَا فَضّلَ اللَهُ بَعْضَهُمْ عَلَى‏ بَعْضٍ» بِسَبَبِ تَفْضيلِهِ [ أىْ تَفْضيلِ اللَهِ ] الرّجالَ عَلَى النّسآء بِكَمالِ الْعَقْلِ وَ حُسْنِ التّدْبيرِ وَ مَزيدِ الْقُوّةِ فى الْأعْمالِ وَالطّاعات . «يعنى مردان ، قيام و ولايت زمامداران نسبت به ملّت و مردم را بر زنان دارند ؛ به سبب اينكه خداوند مردان را به كمال عقل و حسن تدبير و توانائى بيشتر در أعمال و طاعات بر زنان برترى داده است.»

تا اينكه مى‏گويد :

فى «الْعِلَلِ» عَنِ النّبِىّ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ : سُئِلَ ما فَضْلُ الرّجَالِ عَلَى النّسَآء ؟ فَقَالَ : كَفَضْلِ الْمَآء عَلَى الْأَرْضِ ؛ فَبِالْمَآء تَحْيَى الْأَرْضُ وَ بِالرّجَالِ تَحْيَى النّسَآءُ . وَ لَوْلَا الرّجَالُ مَا خُلِقَتِ النّسَآءُ ! ثُمّ تَلاءهَذِهِ الْأيَةَ . ثُمّ قَالَ : أَلَا تَرَى إلَى النّسَآء كَيْفَ يَحِضْنَ ، وَ لَا يُمْكِنُهُنّ الْعِبَادَةُ مِنَ الْقَذَارَةِ ؛ وَ الرّجَالُ لَا يُصِيبُهُمْ شَىْ‏ءٌ مِنَ الطّمْثِ ؟ (8)

«از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم در «علل الشّرآئع» روايت مى‏كند كه از وى پرسيدند : فضيلت و برترى مردها بر زنها چيست ؟

حضرت فرمودند : مثل فضيلت آب بر زمين است . زيرا بواسطه آب است كه زمين زنده مى‏ماند ؛ و بواسطه مردان است كه زنها زنده هستند (يعنى حيات و زندگى و سعادت مادّى و معنويشان در دائره قيمومت مردان است) . و اگر مردها نبودند ، زنها آفريده نمى‏شدند . سپس رسول خدا اين آيه را تلاوت فرمودند : الرِّجَالُ قَوّ مُونَ عَلَى النِّسَآء ... و پس از آن فرمودند : آيا نمى‏بينيد كه زنها چگونه در هر ماه حائض مى‏شوند و عبادت براى آنان به سبب قذارت إمكان ندارد ؛ و أمّا براى مردها ، طَمث (ديدن خون) و عادات ماهيانه پيدا نمى‏شود؟»

زمخشرى در «كشّاف» گفته است : «قَوّ مُونَ عَلَى النِّسَآء » : يَقومونَ عَلَيْهِنّ ءَامِرينَ ناهينَ ، كَما يَقومُ الْوُلاةُ عَلَى الرّعايا ؛ وَ سُمّوا قُوّمًا لِذَلِكَ . وَ الضّميرُ فى «بَعْضَهِمْ» لِلرّجالِ وَ النّسآء جَميعًا . يَعْنى : إنّما كانوا مُسَيْطِرينَ‏عَلَيْهِنّ بِسَبَبِ تَفْضيلِ اللَهِ بَعْضَهُمْ (وَ هُمُ الرّجالُ) عَلَى بَعْضٍ (وَ هُمُ النّسآءُ) . وَ فيهِ دَليلٌ عَلَى أنّ الْوَلايَةَ إنّما تُسْتَحَقّ بِالْفَضْلِ لا بِالتّغَلّبِ وَ الْاِسْتِطالَةِ وَ الْقَهْرِ .

«قَوّ مُونَ عَلَى النِّسَآء يعنى يَقومونَ عَلَيْهِنّ . آنها قيام بر زنها دارند ؛ أمر مى‏كنند ، نهى مى‏كنند ، همچنانكه حكّام و وُلات بر رعايا أمر و نهى مى‏كنند . و بدين جهت وُلات را كه بر رعايا أمر مى‏كنند ، قُوّم گويند . (قُوّم جمع قَوّام است ؛ مردها را هم قُوّم گويند . الرِّجَالُ قَوّ مُونَ عَلَى النِّسآء ، أىْ قُوّمٌ عَلَى النّسآء .) و ضمير در «بَعْضَهُمْ» به رجال و نساء مجموعاً بر مى‏گردد . يعنى مردها مسيطِر و مسلّطند بر زنها بسبب تفضيلى كه خدا بعضى را بر بعضى داده است . در اينجا مراد از «بَعْضَهُمْ» رجال است ، و مراد از «عَلَى‏ بَعْضٍ» زنانند .

و اين دليل است بر اينكه ولايت بواسطه فضيلت به مردها داده شده است ، نه بواسطه أمر من درآوردى و تَغَلّب . اينطور نيست كه مردها بواسطه قدرت و سيطره و قوّت خارجى ، تغلّب پيدا كرده و بلند منشى كنند و با قهر و قهّاريّت بر زنها قيمومت پيدا نمايند ؛ بلكه آنها بر زنها قيّوم هستند بِمَا فَضّلَ اللَهُ . آيه قرآن سبب تفضيل را بيان مى‏كند ، و اين از أحكامى است كه از روى شاهد و دليل است.»

در اينجا زمخشرى مطلب را ميرساند به آنجا كه مى‏گويد : «قَنِتَتٌ» يعنى مُطيعاتٌ قآئِماتٌ بِما عَلَيْهِنّ لِلْأزْواج . «قَنِتَتٌ» يعنى مطيع شوهرند ؛ در مقابل شوهر چون و چرا نمى‏كنند ، و وسائل آرامش مردها را در خانه فراهم مى‏كنند . چنانكه مرد در خارج زحمت مى‏كشد و مى‏آيد در خانه پيش زن ، زن هم در خانه وسائل راحتى و عيش و سكونت او را فراهم مى‏كند .

«حَفِظَتٌ لِّلْغَيْبُ» الْغَيْبُ خِلافُ الشّهادَةِ ؛ أىْ حافِظاتٌ لِمَواجِبِ الْغَيْبِ . غيب در مقابل شهادت است ؛ شهادت يعنى حضور، غيب يعنى پنهانى . إذا كانَ الْأزْواجُ غَيْرَ شاهِدينَ لَهُنّ ؛ حَفِظْنَ ما يَجِبُ عَلَيْهِنّ حِفْظُهُ فى حالِ الْغَيْبَةِ مِنَ الْفُروجِ وَ البُيوتِ وَ الْأمْوال . يعنى آنچه در پنهانى و نبودن شوهر بر آنها واجب شده و إيجاب كرده است ، به آن قيام مى‏كنند ؛ وقتى هم كه مردها در مسافرتند يا در خانه نيستند ، آنها خودشان ناموس مرد را ، و خانه و أموال او را حفظ مى‏كنند تا هنگامى كه مرد بر گردد و اين خانه و خانواده با سلامتى و سكونت و طول عمر و أولاد شايسته و أخلاف صالحه ، دوام پيدا كند .

روايت در اين باره زياد وارد است كه مى‏آمدند از پيغمبر صلّى الله عليه و آله سؤال مى‏كردند : خداوند كه در اين آيه مردها را بر زنها قيّم قرار داده است ، به چه علّت است ؟! اُصولاً چرا خداوند مردها را براى جمعه و جماعت و جهاد و حجّ و مرابطه و كارهاى سنگين معيّن كرده است ، وليكن براى زنها معيّن نكرده است ؟! آيا زنها هم در أجر و پاداش مردها شريك‏اند يا نه ؟! روايات ، بسيار زياد است وليكن روايتى را ما در اينجا مى‏آوريم ، و آن أتمّ روايات است مُفاداً .

سيوطىّ در ذيل همين آيه مباركه ، و اُستادنا العلّامة قدّس اللَه سرّه در تفسير شريف خود بيان كرده‏اند ، از بيهقى از أسماء أنصاريّه دختر يزيد كه از أنصار بوده است ، كه أسماء آمد حضور پيغمبر صلّى الله عليه و آله و سلّم وقتى كه رسول خدا در ميان أصحاب نشسته بودند .

فَقَالَتْ : بِأَبِى أَنْتَ وَ أُمّى ! إنّى وَافِدَةُ النّسَآء إلَيْكَ ؛ وَاعْلَمْ نَفْسِى لَكَ الْفِدآءُ أَنّهُ مَا مِنِ امْرَأَةٍ كَآئِنَةٍ فِى شَرْقٍ وَ لَا غَرْبٍ سَمِعَتْ بِمَخْرَجِى هَذَا إلّا وَ هِىَ عَلَى‏مِثْلِ رَأْيِى .

«أسماء گفت : پدر و مادرم فداى تو باشند اى رسول خدا ! من از طرف زنها به عنوان پيك و نمايندگى به سوى شما آمده‏ام (آنها مرا نماينده خود قرار داده‏اند كه اين پيغام را به شما برسانم) . اى پيغمبر خدا كه نفس من فداى تو باشد ! بدان كه هيچ زنى نيست در شرق عالم ، و نه در غرب عالم كه بشنود اين پيغامى را كه براى تو آورده‏ام ، مگر اينكه مى‏دانم او هم رأيش مثل رأى من است ؛ و در اين سؤالى كه از شما مى‏كنم ، تمام زنهاى دنيا با من شريكند.»

إنّ اللَه بَعَثَكَ بِالْحَقّ إلَى الرّجَالِ وَ النّسَآء ؛ فََامَنّا بِكَ وَ بِإلَهِكَ الّذِى أَرْسَلَكَ ! وَ إنّا مَعْشَرَ النّسَآء مَحْصُورَاتٌ مَقْصُورَاتٌ ؛ قَوَاعِدُ بُيُوتِكُمْ وَمَقْضَى شَهَوَاتِكُمْ وَ حَامِلاَتُ أَوْلَادِكُمْ . وَ إنّكُمْ مَعَاشِرَ الرّجَالِ فُضّلْتُمْ عَلَيْنَابِالْجُمُعَةِ وَ الْجَمَاعَاتِ وَ عِيَادَةِ الْمَرْضَى وَ شُهُودِ الْجَنَآئِزِ وَ الْحَجّ بَعْدَ الْحَجّ ؛ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ الْجِهَادُ فِى سَبِيلِ اللَهِ . وَ إنّ الرّجُلَ مِنْكُمْ إذَا خَرَجَ حَآجّا أَوْ مُعْتَمِرًا أَوْ مُرَابِطًا حَفَظْنَا لَكُمْ أَمْوَالَكُمْ وَ غَزَلْنَا لَكُمْ أَثْوَابَكُمْ وَ رَبّيْنَا لَكُمْ أَوْلَادَكُمْ ! فَمَا نُشَارِكُكُمْ فِى الْأَجْرِ يَا رَسُولَ اللَهِ ؟!

خيلى عجيب مسأله را تمام كرده و حقّ مطلب را با اين سؤال أدا نموده است ! ميرود سراغ پيغمبر ، و آن حضرت را با اين كلماتش به محاكمه و قضاوت مى‏طلبد كه بيا و براى ما شرح بده كه قضيّه چيست ؟!

«حقّاً و حقيقةً ميدانيم كه خداوند تو را به حقّ به سوى همه مردها و زنها مبعوث كرده است ؛ ما هم به تو و به آن خدائى كه تو را مبعوث كرده است إيمان آورديم . و ما جماعت زنها محصور هستيم و مقيّد به قيود و محدود به حدود ، در تحت فرمان شوهر ، در خانه‏هاى شما نشسته‏ايم ! و براى برآورده شدن خواسته‏ها و ميلهاى نفسانى شما آماده‏ايم ! و أولاد شما را در دل خود حمل مى‏كنيم !

و أمّا شما جماعت مردان بر ما فضيلت داده شديد به اينكه در صحنه‏هاى نماز جمعه حاضر ميشويد ؛ در جماعت‏ها حضور پيدا مى‏كنيد ؛ عيادت مرضى و تشييع جنازه مى‏كنيد ؛ حجّ بعد از حجّ بجا مى‏آوريد ؛ و از تمام اينها بالاتر ، در راه خدا جهاد مى‏كنيد ؛ و هر كدام از مردان شما كه به سوى حجّ يا عُمره ، يا براى مرزدارى و سرحددارى خارج بشود ، ما أموال شما را حفظ مى‏كنيم ؛ و لباسهاى شما را مى‏بافيم و غزل مى‏كنيم ؛ و أولاد شما را تربيت مى‏كنيم . اينك اى رسول خدا براى ما بيان كن آن چيزى كه ما را با شما در أجر شريك مى‏نمايد چيست؟!»

فَالْتَفَتَ النّبِىّ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلّم إلَى أَصْحَابِهِ بِوَجْهِهِ كُلّهِ ، ثُمّ قَال : هَلْ سَمِعْتُمْ مَقَالَةَ امْرَأَةٍ قَطّ أَحْسَنَ مِنْ مَسْأَلَتِهَا فِى أَمْرِ دِينِهَا مِنْ هَذِهِ ؟!

«حضرت چهره مبارك خود را تماماً به سوى أصحاب برگرداندند و گفتند : آيا شما تا به حال شنيده‏ايد گفتارى از زنى كه در أمر دينش ، و در مسأله‏اى از مسائل مذهبش ، پاكيزه‏تر و طيّب‏تر و منطقى‏تر و نيكوتر از گفتار اين زن باشد ؟!»

فَقَالُوا : يَا رَسُولَ اللَه ! مَا ظَنَنّا أَنّ امْرَأَةً تَهْتَدِى إلَى مِثْلِ هَذَا ! «عرض كردند : يا رسول الله ! أصلاً ما كه نشنيده‏ايم بجاى خود ، گمان هم نمى‏كرديم اين دقائق به فكر زنى برسد ، و زنى بتواند به اين خصوصيّات پى ببرد!!»

فَالْتَفَتَ النّبِىّ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلّمَ إلَيْهَا ، ثُمّ قَالَ لَهَا : انصَرِفِى أَيّتُهَا الْمَرْأَةُ ، وَ أَعْلِمِى مَنْ خَلّفَكِ مِنَ النّسَآء : أَنّ حُسْنَ تَبَعّلِ إحْدَاكُنّ لِزَوْجِهَا وَ طَلَبَهَا مَرضَاتَهُ وَ اتّبَاعَهَا مُوَافَقَتَهُ يَعْدِلُ ذَلِكَ كُلّهُ . فَأَدْبَرَتِ الْمَرْأَةُ وَ هِىَ تُهَلّلُ وَ تُكَبّرُ اسْتِبْشَارًا. (9)

«رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم متوجّه آن زن شده و فرمودند : اينك برو (اى زنى كه آمده‏اى و چنين پيغامى را آورده‏اى!) و به آن زنانى كه تو را به عنوان نماينده و پيك و قاصد فرستاده‏اند و پشت سر تو در انتظار پاسخ به سر ميبرند ، به همه آنها خبر بده كه : بهتر شوهردارى كردن شما ، و دنبال رضا و طلب خواسته‏هاى شوهر بودن ، و در اُمور ، متابعت و موافقت او را نمودن ، ثوابى به شما مى‏دهد كه معادل با تمام أجرهائى است كه خداوند براى مردان قرار داده است .

(يعنى آن مرد كه در مرز ، مرابط است و شب تا به صبح نمى‏خوابد و مرز را نگه مى‏دارد ، و زن او در خانه خوابيده است و بچّه‏ها را نگهدارى مى‏كند ، عين همان ثواب را براى او محسوب خواهند نمود . شوهر در ميدان جنگ است ، پيكار مى‏كند ، گرسنگى تحمّل مى‏كند ، عرق مى‏ريزد ، دست و پايش مى‏شكند ، در حالى كه عيال او در خانه زندگى را مى‏گرداند و هيچ يك از اين كارها را نمى‏كند ، تمام اين ثوابها براى او نوشته خواهد شد . شوهر او حجّ انجام مى‏دهد بعد از حجّ ، عمره بجا مى‏آورد ، تشييع جنازه مى‏نمايد ، عيادت مرضى مى‏كند ، تمام اين كارها براى زن او هم خواهد بود بدون هيچ كم و زياد ! از اين بهتر هم چيزى متصوّر است ؟!)

آن زن كه اين حرفها را از پيغمبر شنيد ، به راه افتاد و در حالى كه از شدّت خوشحالى صدا ميزد : لا إلَه إلّا اللَه ، لا إلَه إلّا اللَه ، اللَهُ أكْبَرُ ، اللَهُ أكْبَرُ ، از خدمت پيامبر مرخّص شد.»

از عظمت و بزرگى مقامى كه اين زنها در أثر إطاعت دارند ، و به اين وظيفه‏اى كه مشغولند (در خانه مى‏نشينند ، آبستن مى‏شوند ، بچّه مى‏زايند ، بچّه شير مى‏دهند ، بچّه‏ها را تربيت و بزرگ مى‏كنند و مجاهد فى سبيل الله بار مى‏آورند ، خانه را در آرامش قرار مى‏دهند تا شوهر از سفر برگردد و نظام اين خانه پاشيده نشود و ضايع نگردد) خداوند هم أجر آنان را محفوظ خواهد داشت ؛ و به قدر مزد و پاداش شوهران به ايشان پاداش عنايت مى‏كند . عجب فرمايشى رسول خدا صلّى الله عليه و آله فرمود ، كه عين حقيقت و واقعيّت است !

اين بادبزنى كه روى سر ما مشغول حركت است ، اگر يك پيچ آن نباشد از كار مى‏افتد . آن مردى هم كه در صفّ أوّل مشغول نبرد است ، به آن پيره‏زن كه در صفّ آخر مثلاً سبزى پاك مى‏كند تا به آن مرد مجاهد غذا برساند محتاج است ؛ و اگر به او غذا نرسد نمى‏تواند جهاد كند . مجاهد بايد شمشير بزند ؛ پاسبان بايد پاسبانى كند ؛ دربان بايد دربانى كند ؛ آشپز بايد آشپزى كند ؛ و خلاصه اگر هركس براى رضاى خدا به وظيفه خودش مشغول باشد ، آنوقت إسلام پيشرفت مى‏كند و آن مجاهد و مرابط به منظور خود مى‏رسند ، و أجر و ثواب هم به همه قسمت مى‏شود .

خداوند ظالم نيست . وقتى وظيفه إنسان را بر أساس مصلحت طورى قرار داده است كه به جنگ نرود ، يا در اُمور سياسى دخالت نكند ، آنوقت آيا ميشود كه إنسان به إطاعت خدا در آيد و براى تقرّب به خدا أوامر او را گردن نهد ، ولى خداوند به او أجر ندهد ؟! چرا ندهد ، خدا كه ظالم نيست ؟!

رسول خدا صلّى الله عليه و آله مى‏فرمايد : تمام آن أجرها مال شماست ؛ چون اين زن سؤال مى‏كند : مَا نُشَارِكُكُمْ فِى الْأَجْرِ يَا رَسُولَ اللَهِ ؟! ما مى‏خواهيم شريك أجر شما باشيم . به چه علّت و به چه جهتى ما شريك أجر شما خواهيم بود ؟! حضرت مى‏فرمايد : شما زنهاى صالح باشيد ، تا خداوند شما را در أجر شريك مردان قرار دهد .

پيغمبر أكرم سه چيز مى‏شمارند :

أوّل : أَنّ حُسْنَ تَبَعّلِ إحْدَاكُنّ لِزَوْجِهَا ؛ خوب شوهردارى كردن . بعضى از زنها هستند كه داخل خانه ، خوب شوهردارى نمى‏كنند . هميشه شوهرها از آنها ناراحت و عصبانى هستند ؛ هميشه أوقاتشان تلخ است . اين صحيح نيست . زندگى هميشه بايد بر أساس مسرّت و شادى بگذرد . چرا زن ، خوب شوهردارى نكند كه شوهر از او رنجيده باشد ؟!

دوّم : وَ طَلَبَهَا مَرْضَاتَهُ ؛ ببيند شوهر از او چه مى‏خواهد ؟ مثلاً اگر بگويد راضى نيستم به فلان مجلس بروى ، ديگر إصرار نداشته باشد كه من حتماً مى‏خواهم بروم! وقتى خداوند مرد را قيّم زن قرار داده است ، او نمى‏تواند بدون إجازه شوهر از منزل خارج شود . چرا زن بايد إصرار داشته باشد كه حتماً به او إجازه خروج دهد ؟ و آنقدر إصرار و پافشارى كند كه عاقبت شوهر با هزار غم و غصّه و ناراحتى ، در خانه بنشيند تا او برود در فلان عروسى شركت كند ! اين خلاف راه خداست .

سوّم : وَ اتّبَاعَهَا مُوَافَقَتَهُ ؛ و متابعت كردن زن طبق وفق مراد مرد ، و دنبال خواهشهاى مشروع او بودن .

ببينيد پيامبر أكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم چه قسم اين دستورات عالى را براى ما بيان فرموده‏اند ! البتّه آن زن هم خيلى فهميده بود ، كه وقتى رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمود : يَعْدِلُ ذَلِكَ كُلّهُ (يعنى اگر شما برويد در منزل بنشينيد و به تكاليف خود عمل كنيد ، و علوم خود را به قرآن و كتاب توسعه دهيد ، و به أعمال عبادى خود بپردازيد ، و به آبستن شدن و شير دادن و زائيدن كه جهاد در راه خداست ـ بطوريكه هر زائيدن ، يك جهاد در راه خداست ـ إدامه بدهيد ، تمام آن أجرهائى كه در أثر آن أعمال براى مردان نوشته شده است ، براى شما هم نوشته خواهد شد.) آن زن بسيار خوشحال شد و به حكم رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم رضا داده و پذيرفت .

اين يك آيه از آيات قرآن ، كه از آن شرط ذكوريّت براى ولايت فقيه استفاده مى‏شود .

آيه ديگر : وَ لَهُنّ مِثْلُ الّذِى عَلَيْهِنّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنّ دَرَجَةٌ وَ اللَهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ . (10)

يعنى تمام حقوقى كه مردان بر زنان دارند ، عيناً همان حقوق را زنان بر مردان دارند ؛ كه به طريق شناخته شده و معروف و پسنديده و به طور نيكى و پاكيزگى ، آن حقوق را بايد به زن بدهند .

در اينجا مطلبى قابل ذكر است ، و آن اينست كه : وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنّ دَرَجَةٌ . «براى مردها بر زنان ، يك درجه فزونى است.» اگر زنان به تمام وظائف خود عمل كنند و حقوقى را كه خداوند بر عهده آنها قرار داده است انجام دهند ؛ و مردان هم تمام حقوقى را كه خداوند بر آنها مقرّر نموده بدون كم و زياد انجام دهند ؛ باز سنخ خلقت ، استخوان بندى ، فكر ، تعقّل (فى الْعِلم و الْجِسم) و خلاصه تمام غرائزى كه در مرد است ، إيجاب مى‏كند كه آنها در تكوين ، يك درجه بر زنان برترى و تفوّق داشته باشند .

عليهذا اين آيه هم از نظر مفاد ، مانند آيه : الرِّجَالُ قَوّ مُونَ عَلَى النِّسَآ مى‏باشد .

و أمّا روايات :

روايت أوّل : روايتى است كه شيعه و سنّى نقل كرده‏اند و در تمام كتب ديده مى‏شود ؛ و آن ، فرمايش حضرت رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم است كه فرموده‏اند :

لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ وَلّوْا أَمْرَهُمُ امْرَأَةً . «رستگار نمى‏شوند قومى كه ولايت أمر خود را به زن بسپارند.» قومى كه حاكم ، رئيس ، ولىّ ، سلطان ، رئيسُ الوزراء ، وزير ، مدير كلّ و أمثال اينها را زن قرار بدهد ، أصلاً رستگار نخواهد شد . «لَنْ» هم كه نفى أبد مى‏كند ؛ يعنى أبداً رستگار نمى‏شوند .

اين روايت را بخارى در دو موضع از «صحيح» خود (أوّل در كتاب مغازى و دوّم در كتاب فتن) از عثمان بن هيثم ، از عوف ، از حسن ، از أبى بَكرَة نقل كرده است .

قَالَ : لَقَدْ نَفَعَنِىَ اللَهُ بِكَلِمَةٍ سَمِعْتُهَا مِنْ رَسُولِ اللَهِ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ [وَ ءَالِهِ ] وَ سَلّمَ أَيّامَ جَمَلٍ بَعْدَ مَا كِدْتُ أَنْ أَلْحَقَ بِأَصْحَابِ الْجَمَلِ فَأُقَاتِلَ مَعَهُمْ . «أبى بَكرَه مى‏گويد : يك كلمه‏اى كه از رسول خدا شنيدم ، چنان از آن منتفع و بهره‏مند شدم كه موجب شد در أيّام جمل ، هنگامى كه نزديك بود من هم به أصحاب جمل ملحق شوم ، دست به جنگ نزدم و عليه أميرالمؤمنين جنگ نكردم.» و إلّا اگر اين كلمه را نشنيده بودم ، با تمام أهل بصره حركت مى‏كردم (أبوبكره أهل بصره بود) و در ركاب عائشه و مساعدت وى با أميرالمؤمنين عليه السّلام مى‏جنگيدم . آن كلمه اينست :

قَالَ : لَمّا بَلَغَ رَسُولَ اللَه صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ [وَءَالِهِ ] وَ سَلّمَ ، أَنّ أَهْلَ فَارِسٍ قَدْ مَلّكُوا عَلَيْهِمْ بِنْتَ كِسْرَى ، قَالَ : لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ وَلّوْا أَمْرَهُمُ امْرَأَةً . (11)

«مى‏گويد : چون به رسول خدا خبر رسيد كه أهل فارس (ايران) دختر كسرى را پادشاه خود قرار داده‏اند ، حضرت فرمود : قومى كه ولايت آنها و حكومت آنها را زن بدست بگيرد ، آن قوم رستگار نمى‏گردند.» و لذا ديديم كه سلطنت و حكومتشان زود از هم پاشيد .

اين حديث ، در جميع نُسخ «صحيح بخارى» قديم و جديد ، و در جميع شروح آن ، مثل : «إرشادُ السّارى» و «عُمدةُ القارى» موجود است .

نسائى در «سنن» به سند ديگر در كتاب قضاء از أبى بكره با اين عبارت نقل مى‏كند : قَالَ : عَصَمَنِىَ اللَهُ بِشَىْ‏ءٍ سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَهِ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ [وَ ءَالِهِ ] وَ سَلّمَ لَمّا هَلَكَ كَسْرَى ؛ قَالَ : مَنِ اسْتَخْلَفُوا ؟ قَالُوا : بِنْتَهُ . پيغمبر پرسيدند : حال كه پادشاه ايران (كسرى) هلاك شده است ، كه را خليفه او قرار داده‏اند ؟ گفتند : دخترش را ؛ قَالَ : لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ وَلّوْا أَمْرَهُمُ امْرَأَةً . (12)

همچنين اين روايت را تِرمذِى به عين روايت نسائى نقل مى‏كند ، وليكن در ذيلش أبوبكره مى‏گويد : چون عائشه حركت كرد و قصد آمدن به سوى بصره را داشت ، من بخاطر آوردم قول رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم را ، فَعَصَمَنِىَ اللَهُ بِهِ . خداوند به همان كلمه‏اى كه از پيغمبر شنيدم مرا حفظ كرد ؛ و من خود را آلوده به جنگ با أميرالمؤمنين عليه السّلام نكردم .

قالَ أبوعيسَى : هَذا حَديثٌ حَسَنٌ صَحيحٌ (13) . ترمذى مى‏گويد : اين حديث ، حديث حسن و صحيحى است .

اين كلام حقّى كه از پيغمبر أكرم صلّى الله عليه و آله روايت شده است ، به عبارات مختلف آمده است .

در «تحف العقول» آمده است : وَ قَدْ وَرَدَ أيْضًا : وَ قَالَ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ : لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ أَسْنَدُوا أَمْرَهُمْ إلَى امْرَأَةٍ . (14) وليكن در «بحار» از «تحف العقول» لفظ أسْنَدُوا را به أَسْدَوْا آورده است : لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ أَسْدَوْا أَمْرَهُمْ إلَى امْرَأَةٍ (15) . «هرگز رستگار نمى‏گردند قومى كه اُمور خود را به زن سپردند.»

ابن أثير در «نهايه» در مادّه قَيَمَ گويد : مَا أَفْلَحَ قَوْمٌ قَيّمُهُمُ امْرَأَةٌ . (16)

حاج ملّاأحمد نراقى با اين‏عبارت آورده است : لَايَصْلَحُ قَوْمٌ وَلّتْهُمُ امْرَأَةٌ . (17)

شيخ محمّد حسن صاحب جواهر ، در «جواهر» به اين عبارت آورده است : لَا يُفْلِحُ قَوْمٌ وَلِيَتْهُمُ امْرَأَةٌ . (18)

ابن أثير در تعليقه «نهايه» از هروى و «لسان العرب» به اين عبارت آورده است : مَا أَفْلَحَ قَوْمٌ قَيّمَتُهُمُ امْرَأَةٌ . (19)

على أىّ تقدير ، اين حديث ، هم مشهور است و هم مستفيض ، كه علماء ، چه شيعه و چه سنّى ، در كتب خود (از تفسير و تاريخ و سيره) اين عبارت را از پيغمبر نقل كرده‏اند ؛ و بزرگان از فقهاء در كتب فقهيّه خود آورده‏اند ؛ و در بسيارى از مواضع بدان استشهاد مى‏كنند . و در هرجا بحث از رياست و ولايت به ميان مى‏آيد ، اين روايت ، أوّلين روايتى است كه به چشم مى‏خورد . و به اين روايت همه استشهاد مى‏كنند كه : زن نمى‏تواند زمامدار أمرى نسبت به جماعتى بشود ، بدليل اينكه پيغمبر چنين فرمود .

بنابراين ، شهرت عظيم مُحقّق كه بالغ است به حدّ إجماع ، إيجاب مى‏كند كه اين روايت را جزو روايات مقبوله قرار بدهيم و طبق آن عمل كنيم .

اللَهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ ءَالِ مُحَمّد

پى‏نوشتها:

1) آيه 34 ، از سوره 4 : النّسآء

2) النّهاية» ج 4 ، ص 135 ، مادّه قَيَمَ ، كلمه قَيّمْ

3) مجمع البيان» طبع صيدا ، ج 3 ، ص 43

4) آيه 34 ، از سوره 4 : النّسآء

5) آيه 179 ، از سوره 2 : البقرة

6) قسمتى از آيه 45 ، از سوره 5 : المآئدة

7) مجمع البيان» طبع صيدا ، ج 3 ، ص 43

8) تفسير صافى» ج 1 ، طبع إسلاميّه ، سنه 1384 ، ص 353

9) الدّرّ المنثور» ج 2 ، ص 153 ؛ و «الميزان» ج 4 ، ص 372

10) ذيل آيه 228 ، از سوره 2 : البقرة

11) صحيح بخارى» ج 3 ، كتاب المغازى ، ص 60 ؛ و أيضاً در ج 4 ، كتاب الفتن ، ص 154 ، طبع مطبعه عثمانيّه مصريّه ، سنه 1351 هجرى قمرى

12) سنن نسآئى» ج 8 ، كتاب آداب القضاة ، ص 227 ، مطبعه مصريّه أزْهر

13) سنن ترمذى» ج 4 ، باب 75 از كتاب فتن ، ص 527 و 528 ، مطبعه مصطفى البابى الحلبى

14) تحف العقول» مطبعه حيدرى ، ص 35

15) بحار الأنوار» طبع حروفى حيدرى ، ج 77 ، ص 138

16) النّهاية» ج 4 ، ص 135

17) مستند الشّيعة» ج 2 ، كتاب القضآء ، ص 519

18) جواهر الكلام» كتاب القضآء ، ص 2 ، طبع حاج موسى ملفّق

19) النّهاية» ج 4 ، ص 135

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation