بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام ( 3 ), حاج شیخ محسن سعیدیان   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     dars25 -
     dars26 -
     dars27 -
     dars28 -
     dars29 -
     dars30 -
     dars31 -
     dars32 -
     dars33 -
     dars34 -
     dars35 -
     dars36 -
     fehrest -
     index -
     page1 -
 

 

 
 

درس بيست و نهم : در ولايت فقيه ، علاوه بر أعلميّت ، إسلام و تشيّع لازم است

أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ

بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ

وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ

وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِمْ أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ

وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ

يكى از رواياتى كه دلالت دارد بر شرط أقوائيّت ولىّ فقيه در انجام كارهاى مربوطه و پيشبرد و اتّساق اُمور راجعه به ولايت ، روايت أميرالمؤمنين عليه السّلام است در «نهج البلاغة» كه مى‏فرمايد :

أَمِينُ وَحْيِهِ وَ خَاتَمُ رُسُلِهِ وَ بَشِيرُ رَحْمَتِهِ وَ نَذِيرُ نِقْمَتِهِ ؛ أَيّهَا النّاسُ إنّ أَحَقّ النّاسِ بِهَذَا الأَمْرِ أَقْوَاهُمْ عَلَيْهِ وَ أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَهِ فِيهِ . (1)

«پيامبر ، أمين وحى خداوند و خاتم پيغمبران و بشارت دهنده رحمت او و بيم دهنده عذاب او بوده است . اى مردم ! سزاوارترين و محقّ‏ترين مردم به ولايت اين أمر ، و به حكومت بر مسلمين كسى است كه توانش به اين أمر بيشتر باشد ، و در اين باره ، داناترين مردم به أمر خدا باشد.»

ابن أبى الحديد در «شرح نهج البلاغة» (2) مى‏گويد :

فَإنْ قُلْتَ : أىّ فَرْقٍ بَيْنَ أقْواهُمْ عَلَيْهِ وَ أعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَهِ فيهِ ؟ قُلْتُ : أقْواهُمْ ، أحْسَنُهُمْ سياسَةً ؛ وَ أعْلَمُهُمْ بِأَمْرِاللَهِ ، أكْثَرُهُمْ عِلْمًا وَ إجْرآءً لِلتّدْبير بِمُقْتَضَى الْعِلْم ؛ وَ بَيْنَ الْأمْرَيْنِ فَرْقٌ واضِحٌ . فَقَدْ يَكونُ سآئِسًا حاذِقًا وَ لا يَكونُ عالِمًا بِالْفِقْهِ ، وَ قَدْ يَكونُ سآئِسًا فَقيهًا وَ لا يُجْرى التّدْبيرَ عَلَى مُقْتَضَى عِلْمِهِ وَ فِقْهِه .

«اگر شما بگوئيد : فرق بين أَقْوَاهُمْ عَلَيْهِ ، و أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَهِ فِيهِ چيست ؟ ميگويم : أَقْوَاهُمْ عَلَيْهِ ، أحْسَنُهُم سياسَةً است ؛ يعنى قدرت فكريش براى به جريان انداختن أمر ولايت نيكوتر از همه باشد . و أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَهِ فِيهِ ، بدين معنى است كه : علمش از همه مردم بيشتر باشد ، و تدبيرش براى بجريان انداختن أحكام إسلامى و تحقّق بخشيدن آن ، بمقتضاى علمى كه دارد ، بهتر و نيكوتر باشد . و بعبارت ديگر : از همه مردم بهتر بتواند حكم خدا را در ميان آنها إجراء كند ، و معارف و أحكام كتاب و سنّت را پياده نمايد .

و فرق بين اين دو مسأله واضح است . چون گاهى شخص ولىّ سياست دارد و در سياست خود نيز حاذق است ولى عالم به فقه نيست ، و بالعكس ؛ گاهى فقيه هست ليكن نمى‏تواند بمقتضاى علم و فقه خود نسبت به اُمور جاريه تدبير و چاره‏انديشى نمايد ؛ بلكه فقهش را در زواياى فكر خود مختفى كرده است و قدرت ندارد كه علمش را در ميان مردم گسترش بدهد.»

پس بايد ، هم أَقْوَاهُمْ عَلَيْهِ يعنى : أحْسَنُهُمْ سياسَةً ، و هم أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَهِ فِيهِ يعنى : بهترين مردم و داناترين آنها به إجراء أمر خدا در ولايت خود باشد ؛ و بايد بهتر از همه بتواند علم خود را نسبت به كتاب و سنّت در ميان مردم إنفاذ داده و إجراء كند . اين چنين شخصى أَحَقّ النّاسِ بِهَذَا الْأَمْرِ مى‏باشد.

و از اينجا استفاده مى‏كنيم كه : علاوه بر أَقْوَاهُمْ عَلَيْهِ ، أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَهِ فِيهِ هم لازم است ؛ زيرا ممكن است فقيهى أعلم اُمّت و أورع آنها و أَقْوَاهُمْ عَلَيْهِ ، أىْ أحْسَنُهُمْ سياسَةً هم باشد ، وليكن بهترين مردم و داناترين آنان از جهت إجراء أمر خدا در أمر ولايت نباشد ، و نتواند أحكام خدا را در جامعه ، آنطور كه بايد و شايد إجراء كند ؛ و در چگونگى إجراء أحكام متّخذه از كتاب و سنّت در جامعه ، و دعوت مردم به إسلام و إيمان و عفّت و پاكدامنى ، و إقامه نماز و نزديك نمودن آنان را به خدا و رسول ، و تأليف قلوب و رام نمودن دلهاى ايشان ناتوان باشد .

پس أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَهِ فِيهِ شرط چهارمى است كه به شرائط ولايت فقيه افزوده شده ، و ما از اين روايت استفاده نموديم .

بعد حضرت مى‏فرمايد : فَإنْ شَغَبَ شَاغِبٌ أُسْتُعْتِبَ فَإنْ أَبَى قُوتِلَ .

«شَغَبْ» بمعنى تهييج فساد است ؛ «أُسْتُعْتِبَ» يعنى : طُلِبَ مِنْهُ الرّضا بِالْحَقّ .

حال ، بعد از اينكه شخص ولىّ زمام اُمور را در دست گرفت ، اگر كسى بخواهد تهييج فساد نموده و مخالفت كند ، بايد ولىّ از او بخواهد كه طبق آيه شريفه قرآن : «وَ إِن طَآنِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَبهُمَا عَلَى الْأُخْرَى‏ فَقَتِلُوا الّتِى تَبْغِى حَتّى‏ تَفِى‏ءَ إِلَى‏ أَمْرِ اللَهِ.» (3) رضايت به حقّ داده ، دست از فساد و سر و صدا و ادّعاء بردارد ؛ و در مقابل حكم كتاب و سنّت تسليم شده ، و در تهييج فساد متوقّف شود . در اينصورت اگر قبول نمود كه هيچ ، وَ إلّا قوتِلَ ؛ يعنى بايد با او پيكار و مقاتله نمايد تا او را قانع كند ، اگر چه به قتل و نَهْب و أسْر بينجامد . عليهذا شخصى كه متمرّد است و زير بار حقّ نمى‏رود ، و پس از استوارى نظام إسلام بر خلاف حكومت إسلامى قيام كرده است ، او را به تسليم در مقابل حكومت دعوت ميكنند ؛ چنانچه تسليم نشود بايد با او به مقاتله و ستيز برخاست تا اينكه خود و حزب و تمام أفراد و أعوانش از بين بروند ؛ مگر اينكه دست از مخالفت برداشته تسليم شود .

وَ لَعَمْرِى لَئِنْ كَانَتِ الْإمَامَةُ لَا تَنْعَقِدُ حَتّى يَحْضُرَهَا عَآمّةُ النّاسِ فَمَا إلَى ذَلِكَ سَبِيلٌ ؛ وَلَكِنْ أَهْلُهَا يَحْكُمُونَ عَلَى مَنْ غَابَ عَنْهَا ، ثُمّ لَيْسَ لِلشّاهِدِ أَنْ يَرْجِعَ وَ لَا لِلْغَآئِبِ أَنْ يَخْتَارَ .

ميفرمايد : پس از اينكه أهل حلّ و عقد با حاكم در بلد سُكناى او بيعت كردند ، ديگر بيعت نمودن عدّه‏اى كه در خارج از آن شهر زندگى ميكنند و اطّلاع دادن به آنان ممكن نيست ، لزومى ندارد ؛ و تمامى آنان بايد تسليم حكم حاضرين باشند ؛ و حكم حاضرين بر غائبين حاكم و وارد است . أفرادى هم كه شاهدند و بيعت كرده‏اند ، ديگر نمى‏توانند دست از بيعت بردارند و بيعت خود را بشكنند .

زيرا اگر بنا شود براى گرفتن بيعت ، إنسان يكايك أفراد اُمّت را جمع كند و از آنها بيعت بگيرد فَمَا إلَى ذَلِكَ سَبِيلٌ ؛ اين كار اُصولاً ممكن نيست .

لهذا سيره بر اينست كه : أفرادى كه در پايتخت و بلد حاكم حاضرند بيعت مى‏كنند ؛ يعنى تنها بيعت أهل حلّ و عقد نافذ است و براى همه أفراد كافى است .

و اين كلام حضرت أميرالمؤمنين عليه السّلام دليل است بر مطلبى كه سابقاً ذكر كرديم ؛ و آن اين بود كه : يكى از شرائط تحقّق إمامت ، بيعت مردم است . و اين بدان معنى نيست كه مقتضاى مقام و شأنيّت إمامت بيعت است ، كه اگر مردم با او بيعت ننمودند آن حضرت واجد مقام إمامت نباشد ؛ بلكه منظور اينست كه در مقام فعليّت حكومت إمام و قبول از طرف مردم ، و إلزام و گردن گيرىِ حكومت او نسبت به مردم و إجراى أوامر آنحضرت ، بيعت واجب و ضرورى است . و حتّى إمامت براى خود أميرالمؤمنين عليه السّلام هم با بيعت استقرار يافت .

همچنين از اين كلام حضرت و سيره ايشان استفاده مى‏شود كه : بعد از آنكه مردم بيعت كردند ، ديگر كسانى كه در موقع بيعت حاضر نبودند نمى‏توانند بگويند : ما آن بيعت را قبول نداريم و بايد بيعتى مجدّد واقع شود ؛ زيرا حضرت مى‏فرمايد : لَيْسَ لِلشّاهِدِ أَنْ يَرْجِعَ وَ لَا لِلْغَآئِبِ أَنْ يَخْتَارَ ، كسانى كه بيعت نموده‏اند حقّ ندارند بيعت خود را بشكنند ، و كسانى هم كه حضور نداشته‏اند حقّ انتخاب ندارند . (4)

تا اينكه حضرت مى‏فرمايد : أَلَا وَ إنّى أُقَاتِلُ رَجُلَيْنِ : رَجُلاً ادّعَى مَا لَيْسَ لَهُ ، وَ ءَاخَرَ مَنَعَ الّذِى عَلَيْهِ .

آگاه باشيد ، حال كه حكومت به دست من آمد ، من با دو طائفه كارزار

مى‏كنم ؛ أوّل : مردى كه ادّعاى مطلبى مى‏كند كه از آنِ او نيست ؛ مثل اينكه پس از استقرار حكومت ، ادّعاى حكومت كند و بگويد : من اين حكومت و ولايت و بيعت را قبول ندارم ، بلكه خود را حاكم مى‏دانم . و بر اين أساس أفرادى را نيز به دور خود جمع نمايد .

اين سخن و منطق غلط است ؛ زيرا در إسلام دو حكومت برقرار نمى‏شود ؛ بلكه حكومت ، فقط حكومت واحد است . رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمود : در صورتى كه حاكمى روى اُصول صحيحه و موازين شرعيّه بر سر كار آمد و به حكومت منصوب شد و مردم با او بيعت كردند ، اگر شخص ديگرى نيز ادّعاى حكومت نمود او را بكشيد (5) ، چون دوّمى باطل است . و هيچكس نمى‏تواند در مقابل حكومت حقّه حقيقيّه كه با تمام شرائط و لوازم منعقد شده است ادّعاى حكومت كند ؛ و اگر براى خود از مردم بيعت بگيرد و ادّعاى حكومت كند ، مدّعى باطل است و بايد او را كشت .

حضرت هم در اينجا مى‏فرمايد : بعد از اينكه حكومت من متّفق عليه شد ، و براى من مستقرّ گرديد ـ با در نظر گرفتن اينكه حكومت تعدّد بر نمى‏دارد و حاكم إسلام هميشه واحد است ـ رَجُلى كه ادّعا كند ما لَيْسَ لَهُ را ، من با او كارزار مى‏كنم .

دوّم : با آن كسى كه دريغ ميكند چيزى را كه بعهده اوست ؛ مثلاً بر عهده اوست كه از حاكم إطاعت كند ، در حاليكه مخالفت او كرده و از دادن حقوق و مطالبات حكومت امتناع و استنكاف مى‏نمايد . در اينصورت ، قانون شريعت حكم مى‏كند كه بايد با او كارزار نمود تا اينكه او در مقابل حكومت خاضع شود .

و اين از أدلّه‏اى است كه دلالت دارد بر اينكه : حاكم حتماً بايد أقوى و أقدر بر إنفاذ أحكام إسلام باشد .

هنگاميكه مردم ، پس از قتل عثمان ، أطراف أميرالمؤمنين عليه السّلام جمع شده و خواستند با آنحضرت بيعت كنند ، ايشان حاضر نمى‏شدند ، تا اينكه چند روز بطول انجاميد و مردم إصرار بر بيعت داشتند ، بالأخره حضرت به آنان فرمودند : بيعت مخفيانه صحيح نيست ؛ بلكه بايد همه أفراد مدينه ـ بدون استثناء ـ و آن كسانى كه از أهل حلّ و عقد و در دسترس هستند در مسجد حاضر شوند و در ملأ عامّ با من بيعت كنند . و به اندازه‏اى أميرالمؤمنين عليه السّلام بر اين أمر إصرار داشتند كه با وجود آنكه بعضى از أصحاب درباره رفتن آنحضرت به مسجد مخالفت مى‏كردند ـ زيرا پيش‏بينى مى‏نمودند كه آنحضرت در أثر كثرت ازدحام مردم آسيبى ببينند ـ أمّا حضرت بر مخالفت آنان وَقْعى ننهاده ، بر سخن خود تأكيد و پافشارى داشتند و گفتند : بيعت حتماً بايد در حضور جمعيّت انجام شود .

البتّه حضرت در مرحله أوّل أصلاً قبول نمى‏كردند و زير بار نمى‏رفتند ؛ و سخنشان اين بود كه : اگر من حكومت را بپذيرم ، بر أساس نظر خود عمل مى‏كنم نه بر سنّت سابقين و خلفائى كه آمدند و هر كدام از آنها اعوجاج و انحرافى در شريعت إيجاد نمودند ؛ و مردم با آن اعوجاجها خو گرفته‏اند ؛ و من اكنون اگر بخواهم بر أساس كتاب خدا و سنّت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم با مردم رفتار كنم ، غوغا و سر و صدا بلند شده ، و فسادها در خارج پيدا خواهد شد . در اين صورت اگر من بخواهم حكومت را در دست بگيرم ، بهيچ وجه از آن ميزان و صراط تخطّى نمى‏كنم !

بنابراين ، وظيفه حاكم اينست كه بر أساس كتاب خدا و سنّت رفتار كند ، و به عتاب حاكمى توجّه نكند ، و به توهين كسى گوش فرا ندهد ، و ملاحظه جوانب و أطراف را ننمايد ، و مصلحت انديشى‏هاى موقّتىِ فعلى را در مقابل كتاب و سنّت در نظر نگيرد ؛ زيرا كه حقّ بايد به منصّه ظهور و بروز برسد .

در ولايت ولىّ والى عالم ، اگر در گوشه‏اى از عالم ظلمى شود ، و به يك نفر زن يا مرد يا بيوه يا يتيمى كه در تحت ولايت اوست ستمى جارى گردد ، تمام آن ظلم و ستم بر عهده او نوشته مى‏شود . لذا معنى ولايت معنى بسيار مهمّى است .

إنسان نمى‏تواند توجيهات و مصلحت انديشيها و پيشنهادات أفراد را به آسانى بپذيرد و بگويد : حالا مصلحت نيست اين كار را يا آن عمل را انجام دهيم ؛ بلكه صلاح در سكوت است و چه و چه ! اينست ممشى و مكتب أميرالمؤمنين عليه السّلام كه مكتب حقّ است و مكتب رسول خدا مى‏باشد . و أميرالمؤمنين عليه السّلام در دوره حكومت خود بر اين أساس حكومت كردند.

حضرت أميرالمؤمنين ـ موقعى كه مردم بعد از عثمان خواستند با آنحضرت بيعت كنند ـ در خطبه‏اى فرمودند :

دَعُونِى وَ الْتَمِسُوا غَيْرِى ! فَإنّا مُسْتَقْبِلُونَ أَمْرًا لَهُ وُجُوهٌ وَ أَلْوَانٌ لَاتَقُومُ لَهُ الْقُلُوبُ وَ لَاتَثْبُتُ عَلَيْهِ الْعُقُولُ .

«رها كنيد مرا و به سراغ غير من برويد ! زيرا كه ما با اين رويّه‏اى كه داريم در آتيه برخورد خواهيم داشت با أمرى كه داراى أشكال و رنگها و صورتها و وجوه مختلف است ؛ و به اندازه‏اى دقيق ، لطيف ، ثابت و پا برجاست كه دلها تاب مقاومت آن را ندارد و عقول نمى‏توانند بر آن ثابت بمانند.»

أهواء و آراء همه مردم بدنبال شأن و اعتبار و جمع‏آورى أموال و غارت بيت المال است ؛ و بر أساس تبعيضاتى كه خليفه ثانى قائل شد و بيت‏المال را روى حساب طبقات قسمت كرد ، تربيت شده‏اند .

آن كسى كه به او لقب عادل داده و او را مورد ستايش قرار داده‏اند ، أوّلين ظلمى كه كرد اين بود كه بيت‏المال را بر أساس اختلاف طبقات و أصناف اجتماعى بين زنان پيغمبر و مهاجرين و أنصار و سائر طبقات ، به حسب حال آنان تقسيم مى‏كرد ؛ و مردم هم آن أموال را به مصرف مى‏رساندند . حال اگر أميرالمؤمنين عليه السّلام بخواهد به سنّت پيغمبر باز گردد و آن سهميّه‏ها را قطع نمايد ، همه أفرادى كه طعم و لذّت اين أموال را چشيده و به آن خو گرفته‏اند ، قطعاً با آنحضرت به مخالفت بر مى‏خيزند .

على كلّ تقدير حضرت ميفرمايد : اگر ميخواهيد با من بيعت كنيد ، مسأله از اين قرار است .

وَ إنّ الْأفَاقَ قَدْ أَغَامَتْ ، وَ الْمَحَجّةَ قَدْ تَنَكّرَتْ .

«آفاق و آسمان را غَيْم و ابرهاى سياه فرا گرفته است ؛ راه راست و طريق صحيح در روى زمين گم شده است.»

وَ اعْلَمُوا أَنّى إنْ أَجَبْتُكُمْ رَكِبْتُ بِكُمْ مَا أَعْلَمُ وَ لَمْ أَصْغَ إلَى قَوْلِ الْقَآئِلِ وَ عَتْبِ الْعَاتِبِ .

«و بدانيد ! اگر من شما را إجابت كنم و بيعت شما را قبول نمايم ، بر أساس علم خود عمل مى‏كنم و هيچگاه به گفتار گوينده‏اى و يا به مؤاخذه مؤاخذه كننده‏اى كه بگويد چنين و چنان كن ، گوش فرا نمى‏دهم!»

حتّى در بدو خلافت ، دو نفر از خواصّ آن حضرت (عبدالله بن عبّاس و مالك أشتر) به حضرت عرض كردند : يا علىّ ! الآن بهيچ وجه صلاح نيست كه شما معاويه را از حكومت شام خلع نمائيد ؛ بلكه ولات را براى مدّت كوتاهى بر إمارت و حكومتشان إبقاء نموده ، پس از آنكه پايه‏هاى حكومتتان مستحكم شد ، به نظر خود عمل كنيد !

حضرت به شدّت به آنان پرخاش كرد ؛ و آنها را در اين سخن مورد مؤاخذه قرار داد و فرمود : واى بر شما ! اگر من اينكار را بكنم ، همان مسأله مصلحت انديشى‏ها و سهل انگاريها و مماشاتهائى كه ديگران كردند تكرار خواهد شد و اين محجّه نيست ؛ بلكه محجّه واضح و طريق روشن اينست كه : من كه ولىّ أمر مسلمين هستم ، حتّى يك دقيقه هم نبايد حاضر باشم كه در سرتاسر بلاد تحت سلطه من ، و در يك گوشه‏اى از حيطه ولايت من به كسى ظلم شود.

وَ إنْ تَرَكْتُمُونِى فَأَنَا كَأَحَدِكُمْ ؛ وَ لَعَلّى أَسْمَعُكُمْ وَ أَطْوَعُكُمْ لِمَنْ وَلّيْتُمُوهُ أَمْرَكُمْ ! وَ أَنَا لَكُمْ وَزِيرًا خَيْرٌ لَكُمْ مِنّى أَمِيرًا . (6)

«اين در صورتى است كه شما با من بيعت كنيد ؛ و أمّا چنانچه مرا رها كرده و با ديگرى بيعت نمائيد ، در آنصورت من هم مثل يكى از أفراد شما هستم . و اميد است كه من بهترين أفراد شما و مطيع‏ترين و شنواترين فرد شما باشم كه به آن حكومت كمك كرده و سرپيچى ننمايد ؛ و إظهار خودپسندى و خودنمائى نكند . و اگر من براى شما وزير باشم بهتر است از اينكه بر شما أمير باشم.»

وَ أَنَا لَكُمْ وَزِيرًا خَيْرٌ لَكُمْ مِنّى أَمِيرًا ؛ زيرا در صورت إمارت بر شما ، همه مسؤوليّتها بر عهده من خواهد بود ؛ و بر من لازم است كه به كتاب خدا و سنّت پيغمبر ـ بدون هيچگونه تغييرى ـ عمل كنم . و أمّا در صورتى كه شخص ديگرى عهده‏دار اين مسؤوليّت شد ، از عهده من ساقط است و از دست من هم كارى ساخته نيست ؛ و من در حدود شأن و قدرت خودم نسبت به آن حكومت ، تا جائى كه بتوانم كمك مى‏كنم ؛ و از همه شما أسمع و أطوع هستم .

و در خطبه ديگرى مى‏فرمايد :

وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنّهُ لَا يَنْبَغِى أَنْ يَكُونَ الْوَالِى عَلَى الْفُرُوجِ وَ الدّمَآء وَ الْمَغَانِمِ وَ الْأَحْكَامِ وَ إمَامَةِ الْمُسْلِمِينَ ، البَخيلَ فَتَكُونَ فِى أَمْوَالِهِم نَهْمَتُهُ . (7)

«و حقّاً چنين است كه شما مى‏دانيد : شخصى كه داراى منصب ولايت و إمارت و حكومت بر فروج (يعنى بر نواميس مردم و زنان مسلمين) و دماء (يعنى بر نفوس و خونهاى مردم) و مغانم(يعنى فَىْ‏ء و غنيمت و أموال عمومى و جزيه و خراج و صدقات و زكوات و همچنين هر مالى كه مال عمومى است و اختيارش با حاكم است) و أحكام (أحكامى كه جارى مى‏شود) و همچنين امامت مسلمين (يعنى پيشوائى مسلمانان) است ، سزاوار نيست شخص بخيلى باشد ، تا اينكه شهوت خود را در ميان أموال مردم به راه اندازد.»

زيرا از اين جهت كه اين شخص مرد بخيلى است و بخل مى‏ورزد نمى‏تواند حقّ مردم را أدا كند ؛ و آن بخل را تنها در أموال خود بكار نمى‏آورد (چون رياست بر عموم مردم پيدا كرده است و تمام أموال عمومى زير دست اوست) بلكه اين بخل را در تمام اين أموال إعمال ميكند . و نيز درباره نواميس مردم و زنهاى آنها و خونهاى آنان سريان و جريان مى‏دهد . و همچنين شهوت خود را تنها در خانه و در أموال خود مصرف نمى‏كند ؛ بلكه آن را در ميان همه اين أموال عمومى قضا ميكند . بنابراين ، شما مى‏دانيد كه والى بر مسلمين نبايد شخص بخيلى باشد .

وَ لَا الْجَاهِلَ فَيُضِلّهُمْ بِجَهْلِهِ .

«و نيز ميدانيد : نبايد شخص ولىّ جاهل باشد ، تا اينكه مردم را بسبب جهلش گمراه كند.» شخص والى (يعنى آن كسى كه تدبير أمر مجتمع بدست اوست) هر چه فكرش بهتر ، درايتش نيكوتر و علمش بالاتر باشد ، آن مجتمع را بهتر و پاكيزه‏تر به سوى كمال سير مى‏دهد ؛ و در صورتى كه والى جاهل بوده و از چيزى مطّلع نباشد ، لياقت رهبرى از او سلب ميشود ؛ زيرا از جاهل چيزى جز گمراهى تراوش نميكند ؛ پس به هر مقدار كه او جاهل باشد جامعه را از سير كمالى خود باز مى‏دارد . بنابراين ، جاهل نمى‏تواند والى باشد ، زيرا كه آن والى با جهلش اُمّت را گمراه مى‏كند .

وَ لَا الجَافِىَ فَيَقْطَعَهُمْ بِجَفَآئِهِ .

«و همچنين شما ميدانيد : والى نمى‏تواند شخص تندخو ، خشن ، و جفا پيشه باشد ، تا اينكه به جفايش ارتباط مردم را با خود قطع كند.» والى بايد مردم را به حضور بپذيرد و آنها را در دامان خود بپروراند و با گشاده روئى با آنان برخورد كند ؛ پيوسته با آنها مرتبط و مأنوس باشد و از أيتامشان دستگيرى كند ؛ سخنان أفراد ضعيف و حقير و مسكين را بشنود و براى آنان در نزد خود جائى باز كند ؛ و خود در ميان مردم بوده ، و مردم نيز به او راه داشته باشند .

أمّا يك شخص سخت دل و تندخو و جفاپيشه ، با جفاى خود ، مردم را از خود دور نموده جدا مى‏سازد .

وَ لَا الْحَآئِفَ لِلدّوَلِ فَيَتّخِذَ قَوْمًا دُونَ قَوْمٍ .

دُوَل با ضمّه دال جمع دُولَة به معنى مال است . و اينكه از مال تعبير به دُولَة شده ، بدين جهت است كه مال دائماً بين أفراد گردش مى‏كند و يداً بيدٍ در تداول مى‏باشد و ثبات ندارد . و بدين معنى است دُولَة در آيه مباركه : كَىْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَآء مِنكُمْ . (8)

«و نيز ميدانيد : نبايد حاكم حائِفِ لِلدّوَل باشد . حائِف يعنى جائر و كسى كه از روى جور و ستم دست به أموال مردم برده و آنها را يَتّخِذَ قَوْمًا دُونَ قَوْمٍ ، به جماعتى دون جماعت ديگر ميدهد.» بيت‏المال را به خواصّ و قوم و قبيله خود عطا ميكند ، و يا مانند عثمان به زوجه و همسر خود ميدهد . همانطور كه او گردنبندى به زن خود نآئله دختر فَرافِصَه داد كه به اندازه ثلث خراج آفريقا قيمت داشت ؛ و عطايائى از اين قبيل داشت ، و ادّعا ميكرد : من ولىّ و مختارم و هرگونه تصرّفى بر من حلال و مباح است .

حاكم بايد كسى باشد كه در أموال مردم هيچگونه ظلم و ستمى را روا ندارد ؛ و بهيچ وجه آنها را به طبقه‏اى خاصّ اختصاص ندهد ؛ بلكه بايد خاصّه و عامّه در نزد او يكى باشند . و بهيچ وجه من الوجوه قومى را بر قومى ، مزيّت (از جهت دادن قطائف و تُيُول و أمثال اينها) ندهد . و بايد تمام أموال عمومى را بر حسب كتاب و سنّت در بين مردم قسمت كند . يا بر همان أساسى كه در دست هست به مصارف عمومى برساند .

وَ لَا الْمُرْتَشِىَ فِى الْحُكْمِ فَيَذْهَبَ بِالْحُقُوقِ .

«حاكم نبايد شخصى باشد كه در حكم خود رشوه بگيرد (خواه رشوه پولى باشد يا مقامى يا اعتبارى ، يا بجهت ترس از منصب ، يا براى إيجاد آشنائى و دوستى و أمثال اينها.) تا اينكه حقوق را از بين ببرد.»

حاكم بايد شخصى قاطع و برّنده باشد كه هيچ چيزى او را در برابر حقوق مردم متوقّف نكند ، و رشوه او را از حكم به حقّ نمودن باز ندارد .

فَيَذْهَبَ بِالْحُقُوقِ وَ يَقِفَ بِهَا دُونَ الْمَقَاطِعِ .

اينچنين نباشد كه رشوه بگيرد ، آنوقت هنگام إجراء حكم ، قبل از آنكه آن حكم در خارج به مرحله إجراء در آيد و قاطعيّت پيدا كند و حكم آن بر أساس كتاب و سنّت مشخّص شود ، آنرا رها كند ؛ و بالنّتيجه حكمى ديگر كه قاطعيّت آن از كتاب و سنّت مشخّص نشده است در ميان مردم عملى گردد.»

بطور مسلّم آن حكم بر خلاف حقّ است ؛ زيرا در هر كجا كه كتاب و سنّت حكمى را معيّن كند ، اگر إنسان بواسطه رشوه گرفتن دست از آن حكم بردارد ، حكم ديگرى بر خلاف آن جارى مى‏شود ، و اين وقوف در مقابل حقوق است دون المقاطع ؛ يعنى غير از آن حكمى كه كتاب و سنّت آن را بريده و مشخّص كرده‏اند در جريان آمده است .

وَ لَا الْمُعَطّلَ لِلسّنّةِ فَيُهْلِكَ الْأُمّةُ . (9)

«و ميدانيد : والى نبايد كسى باشد كه سنّت خدا و رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم را تعطيل كند ، تا اينكه در أثر اين عمل ، آن اُمّت هلاك بشوند.» والى بايد شخصى باشد كه سنّت خدا و رسول خدا را إجراء كند ؛ چرا كه حكومت إسلام حكومتى است بر أساس سنّت ، نه اينكه حكومتى است مثل سائر حكومتهاى عادى مردم كه تنها وظيفه آن إيجاد آبادانى و عمران براى مردم ، و زياد نمودن أرزاق آنها ، و تأسيس أماكن براى آنان ، و حفظ و نگهدارى مرزها ، و تأمين أمنيّت داخلى و أمثال اينهاست . اينها اُمورى هستند كه همه دول عالم در آن مشتركند . هر دولت و حكومتى كه روى كار بيايد ، فكرش صرف آبادانى مملكت ، عيش و راحتى مردم ، أمنيّت داخلى ، حفظ مرز و سرحدّات خود است ؛ و اين براى حكومت إسلام كافى نيست . حكومت إسلام بايد سنّت را بياورد . حكومت إسلام بر أساس إسلام است . بر عهده حاكم إسلام است كه قرآن كريم و سنّت پيغمبر را در ميان مردم إجراء كند . اگر حاكم اين معنى را تعطيل كند ، گرچه مال و ثروت و آب و آذوقه و رفاه و سائر مايحتاج آنانرا تأمين نمايد ، أمّا چون به سنّت رسول أكرم عمل نكرده است نمى‏تواند حاكم إسلامى باشد .

اينكه أميرالمؤمنين عليه السّلام در اين خطبه ميفرمايد : حاكم نبايد اين صفات را داشته باشد (يعنى حاكم بايد بخيل و جافى و حائف و مُرتشى و معطّل سنّت نباشد) معنيش اينست كه حاكم بايد خلاف اين صفات را دارا باشد . يعنى : لابُدّ أنْ يَكونَ الْوالى ، الْجَوادَ وَ صاحِبَ الْوَفآء وَ الرّجُلَ الْعادِلَ القَيّمَ الْقآئِمَ بِالْقِسْطِ الْمُؤَيّدَ لِلسّنّةِ وَ الْمُقَوّىَ لِلشّريعَة . پس بايد اين صفات در حاكم بوده باشد .

آيا اين صفات ، صفات زائدى هستند كه بايد براى حاكم قرار بدهيم ؟ يا خير ! بلكه همه اينها ، در تحت همان عنوان عدالت و أورعيّتى كه از عدالت هم بالاتر است و شرط مى‏باشد گنجانده شده است ؟ قطعاً شقّ دوّم صحيح است ؛ زيرا اگر گفتيم : حاكم شرع بايد عادل باشد ، بلكه يك درجه هم از عدالت بالاتر يعنى أورع النّاس باشد ، ديگر بخيل و جافى نيست و أموال را بر أساس دستورات و قوانين إلهى مصرف ميكند ، و مرتشى نمى‏باشد و معطّل سنّت هم نخواهد بود . اين بود بحث راجع به مسأله أقوائيّت و أَعْلَمُهُمْ بِأَمْرِ اللَهِ فِيهِ .

يكى از شرائطى را كه بايد ولىّ فقيه دارا باشد ، شرط إسلام ميباشد ؛ زيرا حكومت كافر بر مسلمان جائز نيست . خداوند تبارك و تعالى در قرآن كريم مى‏فرمايد :

وَ لَن يَجْعَلَ اللَهُ لِلْكَفِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا (10) .

«أبداً خداوند راهى را براى كافرين نسبت به مؤمنين قرار نخواهد داد ، تا اينكه كافرين بوسيله آن راه ـ گرچه جزئى باشد ـ تسلّط و استيلاء و قدرتى عليه مؤمنين داشته باشند.» خداوند چنين راهى را «لِلْكَفِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ» به نفع كافرين و عليه مؤمنين جعل نفرموده است .

«عَلَى» به معنى سلطه و استيلاء است . يعنى نفوذ و قدرت و هيمنه و سيطره كفّار بر مؤمنين صحيح نيست ؛ أمّا بعكس ، اگر مؤمنين بر كافرين راه پيدا كنند صحيح و درست مى‏باشد . زيرا نه تنها إنّ اللَه جَعَلَ لِلْمُؤْمِنينَ عَلَى الْكافِرينَ سَبيلًا ، بلكه جَعَلَ عَلَيْهِمْ سُبُلًا ؛ چون آن راهى كه مؤمن بر كافر پيدا مى‏كند ، موجب عزّت و شرف و إيمان و هدايت و تربيت كافر است .

اينكه خداوند مؤمنين را أمر به جهاد و ريختن خون خود مى‏نمايد ، بدين جهت است كه يك شخص مشرك إيمان بياورد ! خداوند براى مؤمن نسبت به كافر چنين سبيلى را جعل فرموده است ؛ أمّا هيچگونه راهى را براى كافر (تكويناً و تشريعاً) براى غلبه و سيطره بر مسلمين جعل نفرموده است .

أمّا در عالم تكوين كافر نمى‏تواند نفوذى بر مؤمن داشته باشد ، چون مؤمن بر أساس إيمانى كه دارد و در قلب او نفوذ پيدا كرده است ، اگر هزار سال هم با كافر بنشيند او نمى‏تواند در قلب مؤمن نفوذ و راه پيدا كند ؛ چرا كه إيمان توأم با نور است و كفر توأم با ظلمت ؛ و هميشه نور بر ظلمت غالب است . و نيز إيمان حقّ است و كفر باطل ؛ و پيوسته حقّ بر باطل پيروز است .

فَأَمّا الزّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَآءً وَ أَمّا مَا يَنفَعُ النّاسَ فَيَمْكُثُ فِى الْأَرْضِ . (11)

إِنّ الْبَطِلَ كَانَ زَهُوقًا . (12)

بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقّ عَلَى الْبَطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمّا تَصِفُونَ . (13)

باطل يعنى چيزى كه داراى أصالت و استقلال نيست و أساس و پايه‏اى ندارد ؛ و در مقابل آن حقّ است ؛ و مؤمن هميشه متحقّق به حقّ ميباشد . كافر يعنى كسى كه روى إيمان را مى‏پوشاند و با تَمْويه و خدعه حقّ را در استتار قرار ميدهد . تمويه و خدعه حقّ نيست ؛ بلكه باطل را به صورت حقّ و حقّ را بصورت باطل جلوه دادن است ؛ نه اينكه باطل را حقّ ، و حقّ را تبديل به باطل نمودن . بنابراين ، هيچوقت كافر نمى‏تواند تكويناً سبيلى بر مؤمن پيدا كند .

و أمّا در عالم تشريع هم مطلب همينطور است ؛ زيرا خداوند هيچ حكمى را كه در آن حكم ، براى كافرين نسبت به مؤمنين عنوان تسلّط و قدرت و مزيّت و برترى و آمريّت و نفوذ و هيمنه و استيلاء باشد جعل نكرده است ؛ بلكه در هر كجا كه شائبه نفوذ كافر بر مؤمن وجود دارد جلوگيرى كرده و راه آنرا بسته و مسدود نموده است . و عجيب اينست كه : سبيل را بصورت نكره در سياق نفى «سَبِيلًا» فرموده است كه إفاده عموم مى‏كند : «أبداً خداوند هيچ سبيلى براى كافرين نسبت به مؤمنين قرار نداده است!» گرچه آن يك سبيل مختصر و راه سلطه جزئى و تفوّق فى الجمله باشد . بنابراين ، هر قانونى كه موجب پيدايش سبيلى براى كافر نسبت به مؤمن باشد ، به حكم اين آيه مطرود و منفىّ است .

شاهد آنكه ، در بسيارى از روايات وارد است : أئمّه عليهم السّلام هنگامى كه حكمى را بيان مى‏كنند كه حاوى عدم تسلّط و قدرت كافرى نسبت به مسلمى است ، استشهاد به آيه : وَ لَن يَجْعَلَ اللَهُ لِلْكَفِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً مى‏كنند . فبنآءً عليهذا ممكن نيست كه مقام ولايت فقيه را شخص غير مسلمان تصدّى كند .

در اينجا سؤالى مطرح است ، و آن عبارت است از اينكه : چه إشكالى دارد كه يك شخص يهودى يا نصرانى درس بخواند و أعلم مَنْ فى‏الاُمّة بشود ، و أمر ولايت را در دست بگيرد ؟!

جواب اين است كه : او با اينكه از همه اُمّت أعلم است ، أمّا در عين حال جائز نيست زمام أمر را در دست بگيرد ؛ زيرا حتماً ولىّ فقيه بايد مسلمان باشد .

و نيز چنين است در جميع مواردى كه از شؤون ولايت است ؛ شخص غير مسلمان نمى‏تواند در هيچيك از پست‏هاى ولائى همچون رياست جمهور ، أفراد منتخب مجلس شوراى إسلامى ، رياست وزراء و سائر وزيران ، مديران كلّ و بطور كلّى در هر كجا كه رياست و ولايت بر اُمور مسلمانان است منصوب شود ؛ زيرا كه نصب او در هر يك از اين موارد إيجاد سبيل مى‏كند ؛ و با آيه نفى سبيل ولايت او منفى خواهد بود . چرا كه هر جا كه غير مسلمان تحكّم داشته باشد به عنوان ولايت است ؛ و عنوان ولايت كافرين با اين آيه برداشته مى‏شود .

و اينكه يهود و نصارى أفرادى را به عنوان نماينده خود به مجلس شوراى إسلامى مى‏فرستند ، در صورتى صحيح است و با اين آيه قرآن منافات ندارد كه مجلس شوراى إسلامى مجلس وكالت باشد . يعنى همانطور كه جميع مسلمين از طرف خود أفرادى را وكيل مى‏كنند و به مجلس مى‏فرستند ، يهود و نصارى هم مى‏توانند أفرادى را از جانب خود وكيل نمايند ، و وكيل هم مطالب موكّل را بيان مى‏كند ؛ اين إشكال ندارد .

ولى كلام در اينست كه : مجلس شوراى إسلامى مجلس وكالت نيست ؛ بلكه مجلس ولايت عامّه است . مجلس شورى كاربُرد دارد ؛ قوانينى را كه از مجلس شورى مى‏گذرانند ـ بر اين أساس كه با قانون قرآن و إسلام مطابقت داشته و خلافى هم در آن نباشد ـ در خارج ضامن إجراء دارد ؛ و اين أفراد بعنوان ولىّ ـ منتهى نه ولىّ شخص واحد ، بلكه ولىّ مجتمع ـ كارهاى مملكت را انجام مى‏دهند ؛ عزل و نصب و صلح و جنگ ، و تمام تصميمات مملكت را آنها مى‏گيرند . پس اين مجلس ، مجلس ولائى است نه مجلس وكالت ! و در مجلسى كه داراى چنين شأن و اعتبارى است ، أفراد غير مسلمان نمى‏توانند شركت كنند .

كما اينكه در صدر مشروطيّت وقتى كه بنا شد مجلس تأسيس شود ، أصلاً بنا نبود كه يهود و نصارى وارد مجلس بشوند و در آن شركت كنند . آن لواداران مشروطه أوّل كه در خُفيه و پنهانى راه سياست مزوّرانه را در دست داشتند ، در اينجهت بسيار زحمت كشيدند ؛ زيرا مى‏خواستند كه حكم را از إسلاميّت خارج كرده و مجلسى درست كنند كه در تحت يَد فقهاء اُمّت نبوده ، بلكه جداى از ولايت فقيه باشد . لهذا بعنوان نمايندگى ، يهود و نصارى را به صبغه أقلّيّتهاى مذهبى در مجلس داخل كردند ؛ و بعد نوبت به مجوس ، يعنى زرتشتيها رسيد كه علماء بهيچ وجه حاضر نمى‏شدند كه نماينده زرتشتيها به مجلس راه يابد .

در كتاب «تاريخ رجال ايران» از قول أرباب جمشيد نقل مى‏كند كه : ما نزد يكنفر از رؤساء بزرگ و معروف سياسى طهران (كه نام و مشخّصات او را ذكر كرده است و او از لواداران مشروطيّت بود) رفتيم ، و خواستيم او را حاضر كنيم كه إجازه دهد زرتشتى‏ها هم بعنوان أقلّيّتهاى مذهبى براى خود نماينده‏اى انتخاب نمايند و به مجلس بفرستند ؛ و ما آنقدر به او پول داديم تا اينكه بالأخره به اين أمر راضى شد كه در قانون أساسى بگذرد : زرتشتيها هم به عنوان أقلّيّت مذهبى براى خود نماينده‏اى به مجلس بفرستند . (14)

اين تاريخچه‏اى است كه الآن در دست ماست . حال اگر ما بخواهيم واقعاً به كتاب و سنّت مراجعه و عمل كنيم ، هيچكدام از يهود و نصارى و زرتشتى‏ها و همينطور هر گروهى كه از إسلام خارجند ، مثل كمونيستها و مشركين و طبيعيّين و مانند طائفه مرتدّين و ملحدين و غيرهم را ـ ولو اينكه از تبعه مملكت إسلام هم باشند ـ نبايد در مجلس إسلامى شركت بدهيم . اين بود بحث راجع به شرط إسلام كه ذكر شد .

يكى ديگر از شرائط حاكم إسلام ، شرط تشيّع است . ولىّ فقيه كه زمام اُمور مردم را در دست مى‏گيرد ، بايد علاوه بر مسلمان بودن ، شيعه هم باشد . و ما براى إثبات تشيّع ولىّ فقيه ، هيچ دليلى جز همان نفس إسلام نمى‏خواهيم . همينكه گفتيم حاكم إسلام بايد مسلمان باشد ، معنيش اينست كه بايد شيعه هم باشد .

ما اينك تصوّر مى‏كنيم كه تسنّن و تشيّع دو حزب مخالفند كه هر كدام در مقابل يكديگر بوده و بعد از پيغمبر بوجود آمده‏اند ؛ و لذا هر كدام از تسنّن و تشيّع را فرقه‏اى از إسلام قلمداد مى‏نمائيم . آنوقت همانطور كه براى إسلامِ ولىّ فقيه دليل مى‏آوريم ، براى إثبات تشيّع او هم بايد دليل إقامه نمائيم ! در حالتى كه مسأله از اين قرار نيست ؛ زيرا إسلام چيزى غير از تشيّع نيست ؛ إسلام نفس تشيّع است .

و بعبارةٍ اُخرى : تشيّع و إسلام به حمل «هُوَ هُو» بر يكديگر حمل مى‏شوند (الْإسْلامُ هُوَ التّشَيّعُ وَ التّشَيّعُ هُوَ الْإسْلامُ مَفْهومًا لا مِصْداقًا) نه به حمل «شايع صناعى» ؛ مثل اينكه شيعه‏اى را در خارج پيدا نموده ، و به حمل شايع صناعى بگوئيم : تشيّع بر اين فرد مسلمان حمل مى‏شود ، همانطور كه در زَيْدٌ قائِمٌ گفته مى‏شود ؛ بلكه ما نحن فيه از قبيل الْإنْسانُ حَيوانٌ ناطِقٌ است .

تشيّع در زمان رسول الله صلّى الله عليه و آله بوجود آمد و پايه‏گذار آن خود رسول الله بود ؛ و حقيقت آن با حقيقت إسلام يكى است . اين را بسيارى از سنّى‏ها مانند سيوطى در تفسير «الدّرّ المَنثور» و غير او در كتب تفسير خود نقل كرده‏اند كه : روزى رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم در كنار خانه كعبه نشسته بودند ، در اين حال أميرالمؤمنين عليه السّلام رسيدند ؛ حضرت رو به أصحاب نموده فرمودند : إنّ هَذَا وَ شِيعَتَهُ هُمُ الْفَآئِزُونَ .

نام تشيّع براى أوّلين بار بر زبان خود پيغمبر جارى شد ، و آنرا نسبت به أميرالمؤمنين و پيروان او دادند . بنابراين ، إسلام با ولايت توأم است ، و أصل إسلام همان تشيّع است ؛ و فرقه‏هاى غير شيعى مذهب ، كسانى هستند كه از إسلام جدا شده و كناره گرفتند .

إسلام غير از تشيّع چيزى نيست . و اين حقيقت از زمان پيغمبر بوده است و تا زمان حضرت إمام زمان عجّل اللهُ تعالَى فرجَه الشّريف ، و هر وقتى كه خدا بخواهد خواهد بود . و اين برهان قويم هميشه در دست ماست .

و آن أفرادى كه آمدند و حساب خود را جدا كردند و خود را محور دانسته و مسلمان ناميدند و سنّى يعنى تابع سنّت رسول خدا دانستند ، و شيعه را يك فرقه جداى از إسلام شمردند و آنها را در أقلّيّت قرار دادند ، اينها همه يك به يك بايد در محضر عدل إلهى جواب بدهند ؛ و همه گرفتارند .

بنابراين ، يكى از شرائط ولىّ فقيه اينست كه : شيعه دوازده إمامى باشد ؛ به نصّ پيغمبر كه أوصياى پس از خود را معيّن فرمود كه آنها دوازده نفرند ؛ و انتخاب هم در مورد آنها نيست ، بلكه نفس انتصاب است . و اينست حقيقت تشيّع ! و ما براى اين شرط غير از همان شرط إسلام دليل ديگرى لازم نداريم .

چقدر استاد گرامى ما حضرت آية الله علّامه طباطبائى قدّس اللهُ تربتَه الشّريفة اين مطلب را روشن بيان فرموده‏اند ؛ بطوريكه مى‏توان از كلمات جاودانه و مخلّد آن استاد به حساب آورد . و به همين جهت اين عبارت را انتخاب و بر بالاى سر استاد در زير تمثال مباركشان نصب نموده‏اند :

تشيّع ، حقيقت پيروى از سنّت رسول خدا كه در ولايت متجلّى است مى‏باشد .

علّامه سيّد محمّد حسين طباطبائى قُدّس سرّه

إهدائى كانون فرهنگى علّامه طباطبائى ـ تهران : وصفنارد قديم

اللَهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ ءَالِ مُحَمّد

پى‏نوشتها:

1) نهج البلاغة» خطبه 171 ؛ و از طبع مصر با تعليقه شيخ محمّد عبده ، ج 1 ، ص 321

2) شرح نهج البلاغة» از طبع دار إحيآء الكتب العربيّه ، ج 9 ، ص 329

3) صدر آيه 9 ، از سوره 49 : الحجرات

4) در «صحيح مسلم» طبع مصر ، مطبعه عيسى البابى الحلبى ، ج 2 ، كتاب الإمارة ، بابُ الأَمر بِلُزومِ الجَماعة عندَ ظُهورِ الفِتَن و تَحذيرِ الدّعاةِ إلىَ الكُفر ، ص 136 با سه سند متّصل خود روايت ميكند از نافع كه او ميگويد : در واقعه حَرّة در زمان يزيد بن معاويه ، عبدالله بن عمر به نزد عبدالله بن مطيع آمد ؛ ابن مطيع گفت : براى أبوعبدالرّحمن متّكا و بالشى بگذاريد ! ابن عمر گفت : من نزد تو نيامده‏ام بنشينم ! من به نزد تو آمده‏ام تا حديث كنم براى تو حديثى را كه از رسول خدا صلّى الله عليه [ و آله ] شنيده‏ام ! آنگاه گفت : من شنيدم از رسول خدا صلّى الله عليه [ و آله ] و سلّم كه ميگفت : مَنْ خَلَعَ يَدًا مِنْ طَاعَةٍ لَقِىَ اللَه يَوْمَ القِيَمَةِ لَا حُجّةَ لَهُ ؛ وَ مَنْ مَاتَ وَ لَيْسَ فِى عُنُقِهِ بَيْعَةٌ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيّةً .

بايد دانست كه : مراد از شكستن بيعت و طاعت در اين روايت و مشابه آن ، نقض بيعت از طاعت إمام به حقّ است كه البتّه معنى صحيحى هم دارد ؛ أمّا ابن عمر اينطور وانمود كرد كه : مراد نقض بيعت است از طاعت هر كس كه ـ ولو به ستم و عدوان ـ خود را حاكم خوانده باشد ، گر چه يزيد بن معاويه باشد . تطبيق روايت بر اين مورد و أمثال آن كه رويّه و دأب علماى عامّه است ، از أعظم مصائبى است كه بر إسلام و مسلمين وارد شده است .

5) صحيح مسلم» طبع مصر ، مطبعه عيسى البابى الحلبى ، ج 2 ، كتاب الإمارة ، بابُ إذا بويعَ لِخليفَتيْن ، ص 137 : وَ حَدّثَنِى وَهَبُ بْنُ بَقِيّةِ الْوَاسِطِىّ : حَدّثَنَا خَالِدُ بْنُ عَبْدِاللَهِ عَنِ الْجُرَيْرِىّ عَنْ أَبِى نَضْرَةَ عَنْ أَبِى سَعِيدِ الْخُدْرِىّ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَهِ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ [ وَءَالِهِ ] وَ سَلّمَ : إذَا بُويِعَ لِخَلِيفَتَيْنِ فَاقْتُلُوا الْأخَرَ مِنْهُمَا .

و در تعليقه آن گويد : أىْ فادْفَعوا الْأخَرَ بِالْقَتْلِ إذا لَمْ يُمْكِنْ دَفْعُهُ بِدونِهِ ؛ وَ مُقْتَضاهُ أنّهُ لا يُجوزُ عَقْدُ الْبَيْعَةِ لِخَليفَتَيْنِ فى زَمَنٍ واحِدٍ ، وَ إلّا لَما جازَ قَتْلُ الْأخَرِ مِنْهُما .

6) نهج البلاغة» خطبه 90 ؛ و از طبع مصر با تعليقه شيخ محمّد عبده ، ج 1 ، ص 181 و 182

7) نَهْمَة : بُلوغُ الْهِمّةِ فى الشّهْوَةِ فى الشّىْ‏ء . يُقالُ لَهُ فى هَذَا الْأمْرِ نَهْمَةٌ ، أىْ شَهْوَةٌ . وَ قَضَى مِنْهُ نَهْمَتَهُ ، أىْ شهْوَتَه .

8) قسمتى از آيه 7 ، از سوره 59 : الحشر

9) نهج البلاغة» خطبه 129 ؛ و از طبع مصر با تعليقه شيخ محمّد عبده ، ج 1 ، ص 248 و 249

10) ذيل آيه 141 ، از سوره 4 : النّسآء . و عجيب اينست كه خداوند در آيه 144 از همين سوره ، نتيجه‏ولايت كفّار بر مؤمنين را بيان ميفرمايد :

يَأَيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا لَاتَتّخِذُوا الْكَفِرِينَ أَوْلِيَآءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَن تَجْعَلُوا لِلّهِ عَلَيْكُم سُلْطَنًا مّبِينًا .

در اين آيه بوضوح ميرساند كه : نتيجه و أثر ولايت كفّار بر مؤمنين ، ذلّت و خوارى و تباهى دنيا و آخرت ، و از دست دادن تمام سرمايه‏هاى إنسانيّت و فضيلت و شرف آدميّت است كه با اختيار خود شما ، خداوند بوسيله حكومت كافران براى شما تقدير كرده است ؛ سلطنت و قدرت كفّار بر شما در صورت ولايت آنها ، سلطنت خداوند است بر شما براى تباهى شما كه به إراده و اختيار خودتان پيش آمده است . در اين آيه توحيد أفعالى خدا روشن و آشكار است كه : قدرت و حكومت كافران بر مؤمنان عين قدرت و حكومت خداست بر مؤمنان كه در أثر اتّخاذ آنها را به ولايت ، نصيب و دامنگير مسلمانان شده است .

11) قسمتى از آيه 17 ، از سوره 13 : الرّعد

12) ذيل آيه 81 ، از سوره 17 : الإسرآء ؛ و تمام آيه اينست : وَ قُلْ جَآءَ الْحَقّ وَ زَهَقَ الْبَطِلُ إِنّ الْبَطِلَ كَانَ زَهُوقًا .

13) آيه 18 ، از سوره 21 : الأنبيآء

14) تاريخ رجال ايران» قرون 12 ـ 13 ـ 14 هجرى ، تأليف مهدى بامداد ، ج 1 ، ص 280 ؛ در ترجمه أحوال أرباب جمشيد گويد :

أرباب جمشيد پسر بهمن زردشتى يزدى ، از صرّافهاى معروف و معتبر طهران بود و در دوره أوّل مجلس شوراى ملّى از طرف زرتشتيان ايران وكيل مجلس گرديد .*

روزى در ضمن صحبت ، أرباب جمشيد به نگارنده ميگفت : در آغاز تأسيس مشروطيّت و تدوين قانون أساسى ، بعضى از نمايندگان چندان تمايلى نداشتند كه به زردشتيان نماينده‏اى در مجلس شوراى ملّى داده شود . من پول زيادى به سيّد عبدالله بهبهانى كه متنفّذترين فرد در مجلس بود دادم تا اينكه بالأخره او راضى شد و إعمال نفوذ كرد كه به زرتشتيان نماينده داده شود و نماينده هم داده شد .

* مجلس أوّل از 18 شعبان 1324 تا 23 جمادى الاُولى 1326 ه . ق دوام آورد .

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation