بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام ( 2 ), حاج شیخ محسن سعیدیان   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     dars13 -
     dars14 -
     dars15 -
     dars16 -
     dars17 -
     dars18 -
     dars19 -
     dars20 -
     dars21 -
     dars22 -
     dars23 -
     dars24 -
     fehrest -
     index -
     page1 -
 

 

 
 

درس نوزدهم : بحث در استصحاب عدالت فقيهِ غيرِ مرجع ، چون زمان مرجعيّت او فرا رسد

أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ

بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ

وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ

وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِمْ أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ

تفسير منسوب به إمام حسن عسكرىّ عليه‏السّلام هيچ پشتوانه إثبات ندارد ؛ عيناً مانند كتابى است كه إنسان از كتابخانه‏اى مى‏گيرد و روى آن نوشته شده است : اين تفسير از حضرت إمام حسن عسكرىّ عليه‏السّلام است ؛ در حاليكه كتابى را كه شخصى به كسى نسبت ميدهد ، بايستى پشتوانه داشته باشد . يعنى سلسله أفرادى كه آن كتاب را براى إنسان نقل مى‏كنند ، بايد موثّق باشند . حال اگر موثّق به عَدْلَيْن نباشند ، لا أقلّ يكنفر آنها را توثيق كرده باشد .

و راوىِ اين روايت كه محمّد بن قاسم جُرجانىّ است خود مورد طعن بوده ، و او را قدح كرده‏اند . و او از دو نفر روايت مى‏كند : يكى يوسف بن زياد ، و ديگرى علىّ بن محمّد سيّار ؛ و اين دو نفر هم مجهولند و نامشان در رجال نيامده است . حال يا اينكه اُصولاً وجود خارجى نداشته‏اند و سَهْل بن أحمد ديباجى آن دو را جعل كرده است ؛ و يا و جود خارجى داشته‏اند ولى أفراد شناخته شده و معروف نمى‏باشند ، و محمّد بن قاسم جرجانىّ روايت را به آنها بدون واقعيّت خارجى و يا به دو نفر شخص مجهول الحال و ناشناس نسبت داده است . و خلاصه نامشان نيامده است و نيامدن نام ، كافى است در عدم اعتماد .

هر كدام از آن دو نفر ، اين تفسير را از پدرانشان ، و آنها از إمام حسن عسكرىّ عليه‏السّلام روايت مى‏كنند .

و اينكه مرحوم حاج ميرزا حسين نورىّ (قدّه) فرموده است : اين دو نفر در كتب أربعه رجاليّه «رجال نجاشىّ ، رجال كشّى ، فهرست و رجال شيخ» تضعيف نشده‏اند كافى نيست . زيرا فقط عدم تضعيف براى ما مفيد نخواهد بود ؛ و إلّا خيلى از أفراد هستند كه در رجال نيامده‏اند و تضعيف هم نشده‏اند ، يا اينكه آمده‏اند و تضعيف و توثيق هم نشده‏اند ؛ در حالى كه بايد توثيق شوند . زيرا عدم توثيق كافى است بر ضعف آنها ؛ و ديگر براى قَدحشان احتياجى به تضعيف نيست . پس اين كلام مرحوم حاجى (قدّه) هم تمام نيست .

و أمّا اينكه مرحوم صدوق رواياتى را از آنها در «من لايحضره الفقيه» آورده است ، آن هم كافى نيست . چون ممكن است إنسان روايتى را نقل كند ، و خود هم آنرا صحيح بداند ، و در نزد او مورد وثوق باشد ، وليكن واقعيّت خارجىّ اينطور نباشد . اينطور نيست كه هر روايتى در كتب أربعه باشد قابل عمل است ؛ بلكه بايد صحيح و سقيم را از يكديگر جدا كرد . ولذا نمى‏توان سر بسته به تمام أخبار «من لا يحضره الفقيه» عمل كرد . مضافاً به اينكه شيخ و كُلينىّ و ديگران ، مثل برقىّ در «مَحاسن» روايات اين تفسير را نياورده‏اند .

اين تفسير از رواياتى است كه تامّ نيست . و بر خلاف «كتاب سُلَيْم بن قيس هلالىّ» است كه اگر أحياناً در بعضى از فقرات نُسَخ فعلى آن فى الجمله خلاف واقعى ديده شود ، بايد آن فقره را كنار گذارده و به بقيّه عمل نمود . «كتاب سُليم بن قيس» كتاب معتبرى است كه بزرگان از آن نقل مى‏كنند ؛ سُليم شَخصِ شناخته شده و موثّق و مورد أمانت در نزد همه ، حتّى در نزد عامّه بوده است ؛ و از او به بزرگى و جلالت و وثوق ياد مى‏كنند . و در طول مدّت اين قرون عديده از كتاب او روايت مى‏كنند ، و اين براى حجّيّت «كتاب سُليم» كافى است .

و أمّا صِرف اينكه كتابى در رويش نوشته شده باشد كه : اين را فلان كس و فلان شخص از حضرت إمام حسن عسكرىّ عليه‏السّلام روايت كرده‏اند ، ولى پشتوانه نداشته‏باشد ، هيچ قابل قبول نيست .

به نظر بنده اين كتاب ساخته و پرداخته سهل بن أحمد ديباجى است كه علاّمه حلّى هم بر اين معنى تصريح كرده‏است . و مواردى كه در اين تفسير خلاف واقع يافت مى‏شود ، بسيار است :

از جمله در ذيل آيه : فَأَنزَلْنَا عَلَى الّذِينَ ظَلَمُوا رِجْزًا مّنَ السّمَآء (1) ، از قول حضرت إمام زين العابدين عليه السّلام ، روايتى را از أميرالمؤمنين عليه‏السّلام نقل مى‏كند كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم فرمودند : غلام ثقفىّ يعنى مختار ، خروج مى‏كند و سيصد و هشتاد و سه هزار نفر از بنى اُميّه را مى‏كشد . وقتى اين خبر به گوش حجّاج بن يوسف ثقفىّ رسيد ، گفت : اين سخن از رسول خدا به ما نرسيده است ، و ما در آنچه علىّ بن أبى طالب از پيامبر روايت مى‏كند شكّ داريم . و أمّا علىّ بن الحسين كودكى است مغرور ، و بيهوده بسيار مى‏گويد ، و پيروان خود را بدان طريق مى‏برد . مختار را نزد من بياوريد .

مأمورين او به جستجو پرداختند و مختار را دستگير نموده نزد او آوردند .

حجّاج ، مختار را بر نَطْع نشانيد ؛ و به سَيّاف (شمشير زن) گفت : گردن او را بزن! ديد كه سيّافها دست‏پاچه شدند . گفت : چرا نمى‏زنيد ؟! گفتند : كليد خزانه را گم كرده‏ايم و شمشير در خزانه است .

بعد به يكى از دربانان خود گفت : شمشير خود را به او بده تا گردنش را بزند . وقتى قصد زدن كرد ، يكمرتبه عقربى با نيش خود ، مرد سيّاف را از پا در آورد .

در اين هنگام مختار گفت : مرا مكش! زيرا پيغمبر به من خبر داده است كه من سيصد و هشتاد و سه هزار نفر از بنى اُميّه را مى‏كشم . و من آنانرا خواهم كشت ، و قول پيامبر هم صحيح است ؛ حتّى اگر مرا هم بكشى ، باز زنده مى‏شوم و بر طبق كلام پيغمبر سيصد و هشتاد و سه هزار نفر از بنى اُميّه را خواهم كشت !

باز حجّاج به ديگرى دستور داد كه : گردن او را بزن! و او در اين هنگام خوابش برد و بر روى زمين افتاد و شمشير در شكمش فرو رفت و همانجا جان داد . مختار به او گفت : آيا نگفتم هر كس كه به من دست دراز كند ، چنين و چنان مى‏شود؟! او را كَژدُم نيش زد ، و اين هم بدست خود شكمش را پاره نمود . پس ، از كشتن من دست بردار ، زيرا من اين كار را خواهم كرد !

حجّاج دستور داد يك نفر ديگر بيايد او را بكشد . وقتى قصد كرد گردنش را بزند ، مختار گفت : اين كار را نكن ! و رو كرد به حجّاج وگفت : من دوست دارم تو خودت بيايى و گردن مرا بزنى ! و اگر اين كار را انجام دهى ، خداوند أفعى را بر تومسلّط مى‏كند ، همانطور كه بر شخص أوّل كژدم را مسلّط كرد .

حجّاج دستور إعدام او را صادر نمود كه ناگاه پيكى از ناحيه عبدالملك ، مبنى بر آزادى مختار رسيد و نامه را تسليم حجّاج نمود . حجّاج نامه را گشود و در آن چنين نوشته شده بود : اى حجّاج ، نامه تو بوسيله كبوتر به ما رسيد ؛ و در آن نوشته بودى كه : مختار را محبوس كردم و مى‏خواهم او را بكشم ؛ به مجرّد اينكه نامه من به تو رسيد ، دست از او بردار ، و او را رها كن! زيرا كه عيال او دايه وليد پسر من است ، و وليد از او در نزد من شفاعت كرده‏است .

حجّاج او را رها كرد و به وى نصيحت نمود كه : دست از اين كارها بردار! قصد سوء به بنى اُميه نداشته باش ! مختار گفت : من كار خود را انجام خواهم داد .

سپس مختار مشغول كار خود شد ؛ و بار دوّم حجّاج او را گرفت و آورد و آماده كشتن بود كه باز پيكى از طرف عبد الملك رسيد و دستور آزادى او را داد و ... تا آخر روايت كه ذكر شده است .

علائم و نشانه‏هاى فراوان بر جعل و وضع در اين روايت مفصّل ، مشاهَد و محسوس است . شواهدى چون نشاندن شخصى بر روى نَطْع براى كشتن ، و بردن نامه ديگرى را از عراق به شام ، و آوردن جواب نامه را از شام به عراق در اين فاصله كوتاه (زمانى كه مختار را به زندان انداخته بودند) با اينكه اين فاصله از ده روز كمتر نيست ! چطور ميشود با اينكه فرمان قتل فورى صادر شد ، كشتن مختار اين همه طول كشيد ؟! با اينكه دأب حجّاج كشتن فورى بود ، نه زندان و پيغام و وساطت و غير ذلك .

اگر كسى در اين جهات تأمّل نمايد ، مى‏بيند كه : سر تا پاى اين روايت جعل و دروغ است ؛ و أصل اين داستان پايه و أساسى ندارد . زيرا إمارت حجّاج و سلطنت عبدالملك بن مروان سالها پس از كشته شدن مختار است .

مختار در سال شصت و پنج خروج كرد و جماعتى از هواداران بنى اُميّه را كشت ، و پس از او مُصعَب بن زُبَير بر عراق مسلّط شد و در سال شصت و هفت مختار را كشت . مُصعب سالها بر عراق حكومت كرد تا اينكه عبد الملك بن مَروان بر مصعب پيروز شد ، و إمارت و حكومت عراق را در سال هفتاد و پنج به حجّاج داد . پس ابتداى حكومت حجّاج بر عراق ، پس از مرگ مختار به فاصله هشت سال بوده است .

و از اينجا نتيجه مى‏گيريم كه اين روايت ساختگى و جعلى است . و نيز معلوم ميشود كه: سَهل بن أحمد ديباجى به تاريخ هم أصلاً وارد نبوده است ؛ و إلّا حدّأقلّ ، تاريخ اين دروغ روشن را متذكّر مى‏شد تا موجب اشتباه او نشده و گير نيفتد (2) .

بايد ملاحظه نمود كه : أئمّه ما چه خون دلها خوردند ؛ و چه مظلوميّت‏ها كشيدند ! و حتّى در همين زمان ما هم ، روايات بسيارى مانند اين روايت داريم كه به أئمّه نسبت مى‏دهند ، در حاليكه كذب محض است .

آنگاه ما بايد در مقام جواب ، سرشكسته چنين رواياتى را از إمام عليه‏السّلام نفى كنيم و بگوئيم : مقام إمام معصوم از اينچنين نسبتهائى مُنزّه است . بلكه اين روايات ساخته و پرداخته دست مردمى بى إنصاف و كذّاب و جعّال و وضّاع ، نظير محمّد بن قاسم أسترآبادى است كه مفسّرى بوده است در گرگان ، كه براى حجّيّت مرام و حزب و دسته خويش ، كتاب نوشته و به إمام عليه السّلام نسبت داده است ؛ در حاليكه تفسير او مطرود و مورد طعن و دقّ است .

بنابراين نميشود به هر روايتى به صِرف اينكه عنوان روايت را داراست عمل نمود ؛ بلكه بايد درباره آن تحقيق كرد و صحيح را از سقيم شناخت . چرا كه بسيارى از روايات مجعول و موضوع است (3) .

فعلاً بحث ما در ولايت فقيه است ؛ و إلّا سخن را درباره عدم حجّيّت تفسير منسوب به إمام حسن عسكرىّ عليه‏السّلام إدامه مى‏داديم تا اينكه مطلب جديدى بدست آيد ؛ ولى چون موضوع بحث مقتضى نيست ، از اين مورد مى‏گذريم ؛ و بتوفيق پروردگار در موقع مناسب از آن بحث خواهيم كرد .

اين بود بحث راجع به سند روايت كه عرض شد .

أمّا بحث از حيث دلالت : مُفاد اين روايت «فَأَمّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَآء » فقط راجع به تقليد است ؛ و شايد هم بتوان قضاء را از آن استفاده كرد . أمّا نمى‏توان با آن ، استدلال بر ولايت فقيه نمود . و اينكه ما آنرا در اينجا آورديم ، بدين جهت بوده است كه در أطراف آن بحث نمائيم ، نه اينكه بوسيله آن ولايت فقيه را إثبات كنيم . چون ما بسيارى از روايات را بيان مى‏كنيم ، و آخر الأمر نتيجه ، عدم دلالت آنها بر ولايت فقيه است .

أمّا از اينجهت كه در كلام بعضى ديده شده است كه با اين روايت استدلال بر ولايت فقيه كرده‏اند ، بايد براى روشن شدن أطراف و جوانب ، از آن بحث نمود ؛ و بعد نتيجه گرفت كه : آيا دلالت بر ولايت فقيه دارد يا نه ؟

جمله‏اى كه در روايت آمده است : مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَآء صَآئِنًا لِنَفْسِهِ ؛ بسيار جمله خوبى است و مرحوم شيخ هم مى‏فرمايد : آثار صدق از آن هويداست . أصل روايت و مضمون آن ، مضمونى رَشيق و عالى است . و احتمال زيادى دارد كه واضع تفسير ، مقدارى از اين روايات صحيحه‏اى كه از أئمّه بوده ، و يا از إمام حسن عسكرىّ عليه‏السّلام آمده است را برداشته و با مجعولات خود ضبط كرده و مجموعه‏اى بدست داده است . و لذا متن ، متنِ خوبى است .

و اينكه مى‏فرمايد : صَآئِنًا لِنَفْسِهِ ، وَ حَافِظًا لِدِينِهِ ، مى‏رساند كه : شخص فقيه ، بايد داراى وَرَع و تقوائى باطنى باشد ما فوق عدالت ، كه او را از توجّه و ميل به دنيا و رياست و حكومت و قضاوت و أمر و نهى و تمام اين مسائل در مصونيّت نگهدارد ؛ و در قلب او ذرّه‏اى اضطراب پيدا نشود .

و بطور كلّىّ حكّامى كه داراى منصب حكومت هستند و فقهائى كه ولايت دارند ، بايد طورى باشند كه در أثر أمر و نهى ، براى آنها تزلزل قلبى پيدا نشود ؛ و از مكان خود ترفّع نجويند ؛ و خود را از سائر مردم بالاتر نبينند ؛ و بدانند كه : تمام أموالى كه بدست آنها مى‏رسد و بوسيله آنان تقسيم مى‏شود ، اينها مورد حساب است ؛ اگر چه اختيار بدست آنها داده شده است ، وليكن پروردگار آنان را مؤاخذه مى‏كند .

روايتى را از أميرالمؤمنين عليه‏السّلام نقل مى‏كنند ، راجع به گردنبندى كه از بيت المال بوده ، و حضرت آنرا در گردن يكى از دختران خود ديدند . اين را عامّه بنحو بسيار عجيبى از أبورافع كه خزانه دار أميرالمؤمنين عليه‏السّلام بوده نقل مى‏كنند كه او مى‏گويد : روزى أميرالمؤمنين عليه‏السّلام ديد كه بر گردن يكى از دختران خود گردنبندى است از بيت المال ، و حضرت مى‏دانست كه آن گردنبند مالِ بيت المال است . تا چشم حضرت به گردنبند افتاد متغيّر شد و فرمود : چرا آنرا به گردن انداخته است ؟! والله دست اين دختر را مى‏بُرم ؛ زيرا او سرقت كرده‏است !

أبو رافع مى‏گويد : من از اين سخن ترسيدم ، زيرا مى‏دانستم علىّ عليه‏السّلام حرفى را كه بزند ، تنازل نمى‏كند ، و ديدم كه حال آن حضرت هم متغيّر است ، لذا نزد ايشان رفته و از دختر آن حضرت شفاعت كرده گفتم : يا أمير المؤمنين ، من اين گردنبند را به برادر زاده خود دادم ، و او آنرا به گردن خود انداخته بود و سپس دختر شما از او گرفته و به گردن خود انداخته است . اينك كليد بيت‏المال در دست من است ، و چه كسى بدون إذن من مى‏تواند وارد بيت المال شده و گردنبند را بردارد ؟ ولذا أميرالمؤمنين قدرى تنازل كردند .

و أمّا خاصّه مى‏گويند : حضرت در يك روز عيد ، گردنبندى را در گردن يكى از دختران خود ديدند كه آن دختر به عنوان عاريه مَضمونه از بيت المال گرفته بود . و ألبتّه كليد دار بيت المال هم أبو رافع بود ، و حضرت از اين عمل متغيّر شده فرمودند : چرا اين گردنبند را بعنوان عاريه گرفتى؟ اگر اين عمل جائز باشد ، فرقى بين تو و دختران ديگر نيست ؛ و تو در اين كار مُجاز نيستى . سپس أبو رافع را تهديد نموده فرمودند : اگر بار ديگر چنين عملى از تو سر بزند ، من ترا تنبيه مى‏كنم ! اين أميرالمؤمنين است .

در أيّامى كه حقير براى إدامه تحصيلات به نجف أشرف مشرّف شده بودم ، يكى از درسهاى اُصول را در محضر آية الله العظمى حاج سيّد أبوالقاسم خوئى دامت بركاته العاليه مى‏خواندم ؛ روزى در درس به إشكالى برخوردم ؛ تقريباً چهار ساعت بعد از ظهر و هوا هم گرم بود ؛ براى پرسيدن إشكال برخاستم و به منزل ايشان رفتم ، و ايشان در منزل أوّلشان كه وقفى بود سكونت داشتند ؛ و قدرى هم تا حرم فاصله داشت . درِ منزل را زدم ، اتّفاقاً خود ايشان در را باز كردند ، و تفقّد نموده حقير را به اندرون بردند ، و معلوم بود كه تازه از سرداب بيرون آمده بودند و در همان فضاى داغ منزل (بعضى از منزلهاى نجف ايوانى دارد كه داراى سقفى است بصورت شَبّاك براى اينكه از گرما جلو گيرى كند) ايشان در زير سقف ايوان نشسته ، حقير نيز در آنجا نشستم و إشكالات خود را پرسيدم و جوابهائى شنيدم . ايشان در آن روز در منزل تنها بودند فلهذا مجلس قدرى بطول انجاميد و براى ما مطالب زيادى نقل كردند .

از جمله اين مطلب را فرمودند كه : بعد از فوت مرحوم آية الله آقاى سيّد أبوالحسن إصفهانى ، من خواب ديدم كه در طهران هستم ، در منزل مرحوم حاج شيخ محمّد حسين خراسانى ، پدر مرحوم حاج شيخ أبو الفضل خراسانى ، جدّ آقاى حاج شيخ محسن خراسانى (كه ايشان فعلاً از علماى طهران ، و مرد بسيار شايسته اى هستند ؛ و ايشان داماد مرحوم آقاى سيّد محمّد جمال ، فرزند مرحوم آية الله حاج سيّد جمال الدّين گلپايگانى است . و من خدمت پدر ايشان هم كراراً رسيده بودم ، و مرد خيلى بزرگى بود . وليكن محضر مرحوم حاج شيخ محمد حسين را إدراك نكرده‏ام زيرا ايشان زودتر فوت كرده بودند).

آية الله خوئى مدّ ظلّه العالى مى‏فرمودند : من خواب ديدم در منزل حاج شيخ محمّد حسين خراسانى در طهران هستم ، و بناست آقاى سيّد أبوالحسن إصفهانى هم به اينجا بيايند . چيزى نگذشت كه من ديدم آقا سيّد أبوالحسن آمدند و در منزل نشستند ، و با آقا شيخ محمّد حسين مشغول گفتگو هستند . من تعجّب كردم كه اگر ايشان بخواهند از نجف به طهران بيايند ، بايد با مقدّمات فراوان و صرف وقت و تشريفات و استقبال شايسته وارد بشوند ؛ پس چگونه بدون سر و صدا وارد شدند ، و أحدى هم متوجّه نشد؟!

أمّا مى‏ديدم كه تعجّب من بى فائده است ، و ايشان هم حضور دارند و نشسته‏اند و با آقا شيخ محمّد حسين خراسانى تكلّم مى‏كنند . در بين صحبت مرحوم آقا سيّد أبوالحسن ، جهت مقابل خودشان را نشان دادند كه بيابانى بود مانند يك تپّه بزرگى شبيه كوه ، كه فقط نقود و اسكناس و أمتعه و أسباب بود ، و بسيار هم زياد بود ، و به آقا شيخ محمّد حسين مى‏گفتند : آيا مى‏بينى؟! اينها أموالى است كه من در زمان مرجعيّت خود به وكلائى كه در تمام دنيا و در شهرستانها از طرف من وكالت داشتند دادم ، و آنها از سهم إمام و وجوهات مصرف كردند ؛ اينها همان أموال است ، و الآن ميخواهند حساب همه اينها را از من بكشند .

در اينجا من به ايشان عرض كردم : خوب ، شما چه كار مى‏كنيد؟! اين قضيّه و حال آقا سيّد أبوالحسن إصفهانى است ؛ آيا شما از اين وكالتها نمى‏دهيد؟! ايشان گفتند : ما به قسم ديگرى عمل مى‏كنيم ؛ و آن اين است كه : من تا بحال به هيچكس وكالت نداده‏ام ، بلكه إذن استفاده از اين أموال را مى‏دهم ؛ و إذن ، غير از وكالت است ، و آن مسؤوليّت را ندارد .

و ألبتّه شرح اين معنى را بيان نكردند ، ولى منظورشان معلوم است . زيرا وكالت ، عنوان نيابت است . إنسان كسى را كه وكيل مى‏كند ، معنيش آنستكه : تو نائب مَناب من هستى! كار وكيل عين عمل مُوَكّل است . همانطور كه كار نائب عين كار منوبٌ عنه است .

لذا آن إجازاتى كه فقيه به وكلاى خود مى‏دهد ، و آنها بعنوان وكالت از او عمل مى‏كنند ، حساب همه آنها با آن فقيه است . أمّا اگر فقيهى اين تنزيل و نيابت را إنشاء نكند و فقط بگويد : من به تو إذن دادم كه در اين مال چنين تصرّفى بكنى ، اين ، مسؤوليّتِ وكالت راندارد .

ليكن ظاهر اين است كه : هيچ فرقى بين إذن و وكالت نيست ؛ و إشكال در إذن ، همان إشكالِ در وكالت است . زيرا اگر چه در مسأله إذن ، عنوان تنزيل و نيابت شخص نيست ، و تصرّف از شخص إذن دهنده نمى‏باشد ، ولى إذن در جائى است كه عمل شخص ، نيازمند به إذن باشد ، و بدون آن صورت نگيرد . چرا كه اگر إنسان خود بخواهد كارى را انجام دهد ، و آن كار بدون إذن هم صحيح باشد ، ديگر إذن معنى ندارد ؛ بلكه إذن در آنجائى صحيح است كه انجام عملى در خارج ، مشروط به إذن باشد ؛ و اگر شخص ، مأذون نباشد آن كار صورت نمى‏گيرد. و بعبارت ديگر : إذن ، جزء أخير ازعلّت تامّه است .

مثلاً اگر إنسان بخواهد مالى را به فقيرى بدهد ، مشروط به حصول شرائطى در خارج است ؛ مانند اينكه : مال در خارج موجود باشد ، و نيز فقيرى باشد ، سپس إراده إنسان بر إعطاء تعلّق بگيرد ؛ تا اينكه إعطاء آن مال به فقير صورت بگيرد . پس إراده ، جزء أخير از علّت تامّه براى اين كار است .

إذن هم همينطور است ؛ يعنى آن كار در خارج صورت نمى‏گيرد مگر به إذن . بنابراين مسؤوليّت إذن همان مسؤوليّت وكالت است . چون بالمآل تصرّف در أموال بيت المال كه خداوند آنرا منوط به إذن معصوم يا كسى كه از قِبَل معصوم بر جان و مال مردم استيلاء دارد ، نموده است ؛ اگر در جائى متحقّق شد ، حساب آن بر عهده معصوم يا منصوب از قِبَلِ او مى‏باشد .

روى اين زمينه ، از نقطه نظر واقعيّت ، بين إذن و وكالت هيچ تفاوتى نيست . فرق بين وكالت و إذن ، فرقِ مفهومى است . أمّا به حمل شايع صِناعى و مصداق خارجى ، عملى است كه در خارج واقع مى‏شود ؛ و اين عمل واقع در خارج بستگى به شخص آذِن و مُوكّل دارد ؛ و از نظر مسؤوليّت هيچ تفاوتى ندارد .

مطلب مهمّ ديگرى كه در اينجا هست آنستكه : بسيارى از أفراد ، قبل از اينكه به مرجعيّت برسند ، أفرادى پاك و سالم و فاضل و خوب و عادل و متّقى و مقدّس بوده‏اند ؛ و حتّى ديده شده است بعضى از أفرادى كه از پلّه‏هاى مدرسه بالا و پائين مى‏رفته‏اند ، آهسته مى‏رفتند كه در أثر راه رفتن زياد ، اين پلّه‏ها و آجرها سائيده نشود ؛ و در مال وقفى تا اين حدّ دقّت داشتند ! أمّا بعد از اينكه به مرجعيّت رسيدند ديگر إلى ماشآء الله مرتكب گشاد بازيهايى مى‏شدند كه بسيار بسيار نگران كننده بوده ، و إنسان شكّ مى‏كند كه : آيا اين شخص همان شخص محتاط است يا شخص ديگرى است ؟!

غالباً ديده شده است أفراد ، قبل از اينكه به رياست و حكومت برسند ، مى‏گويند : بايد چنين و چنان باشد ؛ بايد طلبه‏ها إصلاح شوند ؛ بايد به علم أخلاق و زهد و عرفان بپردازند ؛ بايستى قرآن تدريس شود ، و أمثال ذلك ؛ ولى وقتى به حكومت مى‏رسند بكلّى اين مطالب را فراموش مى‏كنند . ديگر نه درس أخلاق گفته مى‏شود ، و نه به اُمور ضعفاء و بيچارگان رسيدگى مى‏شود . و اين بر أساس تجربه ما منحصر به يكى دو مورد نيست ؛ بلكه موارد بسيار زيادى ديده شده‏است .

علّتش چيست؟ يعنى واقعاً علّت اين مسأله چه مى‏تواند باشد؟ آيا واقعاً اينچنين أفرادى تغيير ماهيّت داده‏اند؟ و آن فقيهِ بعد از مرجعيّت ، غير از فقيهِ قبل از آن مى‏شود ؟ يا اينكه علّت ديگرى دارد ؟

جواب اين مطلب آن است كه : طبيعت إنسان زود رنگ مى‏گيرد . نفس إنسان سريع به يك صحنه آشنا شده و از محيط متأثّر مى‏شود ، و سخن در او أثر مى‏كند ؛ و خلاصه إنسان زود تحت تأثير واقع مى‏شود . اين أفراد واقعاً هم پاك و متّقى و مقدّس بوده‏اند ، و با سادگى زندگى مى‏كرده‏اند ؛ ولى همينكه به مقام رياست رسيدند ، و أموال از أطراف و جوانب به سوى آنها روى آورده ، و در مسائل از آنها كسب تكليف مى‏شود ، و أمر و نهى از آنان صادر مى‏شود كه : چنين كنيد ، و چنان نكنيد ! اينان ، خود را در اُفق ديگرى مى‏بينند ، و اُصولاً نفس خود را در يك بزرگ منشى و خود مِحورى ملاحظه مى‏كنند كه لازمه آن ، أمر و نهى نمودن بر أساس يك ولايتِ تَصنّعيّه و پندارى است ؛ و با خود مى‏گويند : اين تصرّفات ، از باب ولايت بر ما جائز است . و اين خيلى مسأله مهمّى است .

گردن بند زن عثمان (نائله دختر فَرافصه) به أندازه ثلث خراج آفريقا قيمت داشت ؛ اين عثمان ، همان عثمان أوّل نبود ، و مسلّم تغيير كرده و اينطور شده بود . بله ، درست است كه از أوّل هم زاهد و عابد نبود ، وليكن به اين درجه از خباثت هم نبود . ما نبايد گمان كنيم كه اين أشقياء در ذات خود ، أفراد شقىّ مُهر خورده بدون اختيار و مجبور به گناه هستند . نه ، بلكه اينها به اختيار خود آمدند و راه شقاوت را طىّ كردند . اينان در يك محيط ، أفرادى هستند مقدّس ، مؤمن ، متديّن ؛ أمّا هنگاميكه محيط عوض مى‏شود بدنبال آن ، اينها نيز عوض مى‏شوند (4) .

دو خواهر را در نظر بگيريد كه در يك منزل با همديگر زندگى مى‏كنند ، و آنقدر يكديگر را دوست دارند كه براى همديگر مى‏ميرند . و اگر يكى از آنها مريض شود ، ديگرى مى‏خواهد خود را براى او بكشد . ولى وقتى كه پدر سر برزمين ميگذارد و از دنيا رخت بر مى‏بندد ، و صحبت تقسيم ميراث مى‏شود ، و حساب من و توئى پيش مى‏آيد ، كم كم اين صحنه عوض شده و كدورت پيش مى‏آيد .

اين كدورت تا بجائى مى‏رسد كه اين خواهر آرزو مى‏كند كه خواهرش بميرد . در حاليكه اين همان است كه خود را در حيات پدر فداى او مى‏كرد !

و اين مسأله بسيار مهمّى است . خيلى از أبواب معارف را بر إنسان باز مى‏كند و إنسان را به خيلى جاها مى‏كشاند .

ولذاست كه شيعه مى‏گويد : حاكم بايد معصوم باشد . و اين است أصل برنامه إمامت كه در شيعه است . أميرالمؤمنين عليه السّلام بايد باشد ،و إلّا حكومت ، حكومت دينى نيست . و همچنين كسى كه با آن حضرت مربوط باشد ، او هم ـ چنانچه بارها عرض كردم ـ بايد از جزئيّت گذشته ، و به كلّيّت پيوسته باشد . يعنى از عالم جزئى و كثرات عبور نموده و دلش به عالم كلّى و باطن متّصل باشد . و با حقيقت أميرالمؤمنين عليه‏السّلام و حقيقت إمام زمان عليه السّلام اتّصال داشته باشد . و إلّا نمى‏تواند چنين كارى را بكند .

اينچنين نيست كه اجتهاد فرمولى باشد كه مثلاً بگويند : اگر «آ» به إضافه «ب» را ضرب در «2» كنى ، مساوى با چه خواهد شد و جواب را در پى داشته باشد ؛ و هر كسى هم كه اين فرمول را ياد بگيرد مجتهد باشد !

بلكه اجتهاد ـ همانطورى كه مرحوم شهيد فرمود ـ مَلَكَةٌ قُدْسيّةٌ ، وَ مِنْحَةٌ إلَهيّةٌ . اگر اين ملكه در كسى پيدا شد ، همه كارهاى او مُمْضَى است ، و إلّا وَجَب به وجب گرفتار است .

سخن ايشان ناظر به همين جهت است . و إنسان نبايد خيال كند كه : چون آنها أفراد خوبى هستند ، بايد آنان را به مرجعيّت برسانيم ، و بعد هم بگوئيم : مسأله تمام شد . يا اگر حاكمى يا مرجعى از صلاح به فساد و تباهى كشيده شد ، گفته شود كه : بايد آنانرا نصيحت نمود ، تا بدينوسيله آنان از فساد به صلاح برگردند . نه ، اينچنين نيست !

بلكه مسأله از اين قرار است كه : وقتى نفس إنسان ، از يك محيطى به محيط ديگر مى‏رود ، تغيير پيدا مى‏كند ؛ اين آدم خوب ، ضايع مى‏شود . آن كسيكه در محيط رياست و أمر و نهى است ، و خود را فَعّالٌ لِما يَشآء وَ حاكِمٌ لِما يُريد مى‏بيند ، و خود را وَلىّ وَ مُسَيْطِر بر أموال و نفوس مى‏پندارد ، او واقعاً براى خودش يك چنين حقّى قائل است ؛ و به خود إجازه مى‏دهد كه چنين كارهائى بكند ؛ ولذا دست به آن كارها مى‏زند . چرا كه در خود ، يك ولايت و تسلّط و حقّ أمر و نهى را وجدان مى‏كند . و اين مسأله ، بسيار مسأله خطير و مهمّى است .

يك روز حقير به منزل حضرت آية الله حاج سيّد محمّدعلىّ سِبْطُ الشّيخ در طهران رفته بودم ؛ و از جمله مذاكرات ، ايشان قضيّه‏اى را نقل كردند كه خيلى جالب بود ، و براى من تازگى داشت .

ايشان مى‏فرمود : مرحوم آية الله آقاى حاج ميرزا على آقاى شيرازى (آقازاده مرحوم آية الله ميرزا محمّدحسن شيرازى كه در نجف أشرف فى الجمله مرجعيّتى پيدا كردند و فوت نمودند) درباره أفرادى كه مرجع شده‏اند مى‏فرمود : اگر كسى شكّ در عدالت آنها بكند ، نمى‏تواند استصحاب عدالت قبل از زمان مرجعيّت را جارى كند ؛ و مى‏گفت : اينجا از موارد تبدّل موضوع است ؛ و با تبدّل موضوع ، استصحاب جارى نيست .

اين حرف تازه‏اى بود ؛ زيرا همه مى‏گويند : مثلاً اگر زيد عادل بود و به مرجعيّت رسيد ، سپس كارهائى از او سر زد كه موجب شكّ در بقاء عدالت او شد ، در اينصورت بايد استصحاب عدالت نمود .

أمّا ايشان مى‏فرمودند : استصحاب جارى نمى‏شود زيرا موضوع متبدّل شده است .

من عرض كردم : چگونه اين سخن صحيح است كه شما مى‏گوئيد ؟! ايشان گفتند : اتّفاقاً اين گفتار را مرحوم آية الله حاج سيّد محسن حكيم هم بالمناسبه ، در «مستمسك العروة الوثقى» (5) آورده‏اند .

و أمّا بيان مطلب : اعتقاد ايشان و شاگردانشان براين بوده است كه : إنسان قبل از اينكه مرجع بشود ، نفسش در يك محدوده‏اى واقع است كه از بسيارى از آفات و عاهات و أمراض روحى مصون است . أمّا وقتى كه به مرجعيّت رسيده و از آن محدوده سابق پا فراتر گذاشت ، و نفس او از أثرات آن متأثّر گشت ، آن نفس ديگر غير از نفس أوّل است . پس در اينجا موضوع تغيير كرده است ؛ و استصحاب عدالت ، مربوط به نفس اوست قبل از مرجعيّت ؛ و نفس ، تغيير كرده است . ايشان جدّاً بر اين عقيده بوده‏اند كه نبايد استصحاب جارى شود .

حال ببينيم استصحاب عدالت زيد ، و زمان يقين را به زمان شكّ سرايت دادن ، صحيح بوده و جارى است ، يا نه ؟ كه تقريباً از قبيل استصحاب قسم سوّم از أقسام استصحاب كلّى است .

استصحاب كلّى را به سه قسم تقسيم كرده‏اند :

قسم أوّل ، آن است كه : يقين داريم طبيعت كلّيّه‏اى در ضمن فردى متحقّق شده است ؛ سپس شكّ مى‏كنيم كه : آيا فرد ، از بين رفته است تا اينكه كلّى هم از بين رفته باشد يا نه ؟ (چون طبيعت بماهى طبيعت در خارج نيست ؛ و اگر بخواهد در خارج متحقّق شود بايد متخصّص به خصوصيّت ، و متشخّص به شخصيّت باشد ؛ كلّى طبيعى بما هو طبيعى ، نمى‏تواند در خارج باشد . و خارجيّت آن ، ملازمت با تشخّص و تخصّص دارد.)

مثلاً يقين داريم : كلّى عدالت در نفس زيد متحقّق شد ، بعد شكّ مى‏كنيم كه آيا عدالت باقى است يا نه ؟ از باب اينكه شكّ مى‏كنيم : زيد مرده است يا نه ؟

البتّه الآن نظر به استصحاب عدالت كلّى است نه عدالت زيد ؛ زيرا اگر بخواهيم عدالت زيد را استصحاب كنيم ، عدالت زيد مثل وجود زيد و حيات زيد جزئى است ، و واضح است كه استصحاب آن بدون إشكال است . ليكن فعلاً استصحاب جزئى مورد نظر نيست ، بلكه كلام اين است كه : عدالت كلّى در خارج بوده و مثلاً در ضمن زيد متحقّق بوده است ؛ حالا كه شكّ مى‏كنيم زيد مرده است يا نه ، مى‏توانيم آن عدالت كلّى را استصحاب كنيم ؛ چون موضوع عدالت كه در واقع همان موضوع نفس كلّى است حدوثاً و بقاءً يكى است . (يعنى تحقّق عدالت سابقاً در ضمن همان فردى متيقّن است كه الآن تحقّق عدالت بقاءً در ضمن همان فرد مشكوك است.)

قسم دوّم ، آن است كه : طبيعتى را كه يقين داريم در خارج بوده ، مردّد است كه آيا تشخّص و تخصّص او در ضمن اين فرد بوده است يا فرد ديگر؟ كه اگر اين فرد باشد ، متيقّن الزّوال است ؛ و اگر آن فرد ديگر باشد ، متيقّن البقاء است . و چون نميدانيم كه : كلّى در ضمن كدام فرد متحقّق شده است ، لذا الآن كه در بقاء آن (كه بواسطه احتمال تحقّقش در ضمن فرد أقصر عمراً) شكّ داريم ، نمى‏توانيم استصحاب كنيم .

يقين داريم كه حيوان كلّى سابقاً در خارج تحقّق داشته ، وليكن نميدانيم : آيا در ضمن فيل بوده ، يا در ضمن پشّه ؟ كه در صورت أوّل ، مسلّماً تا بحال هست ؛ زيرا عمر فيل طولانى است . و در صورت دوّم ، يقيناً از بين رفته است . حال اگر بخواهيم خصوص فيل را استصحاب كنيم كه شكّ در أصل حدوثش داريم ، و اگر بخواهيم كلّى حيوان را كه در ضمن فردش متحقّق شده است استصحاب كنيم ، اين قسم هم نمى‏شود ؛ زيرا شكّ ما در أصلِ وجود و تحقّق آن است ، در حاليكه در استصحاب ، دو رُكن لازم است : أوّل يقين به حدوث ، و ديگر شكّ در بقاء . يعنى بايد يقين داشته باشيم كه موضوع سابقاً بوده و بعد در بقاء آن شكّ كنيم . و در اينجا آن حيوانيّتى كه يقين داريم سابقاً بوده ، از أوّل مشكوك است كه آيا حيوانيّت فيلى بوده ، يا بعوضه‏اى ؟ و اگر بخواهيم به اين زمان جَرْى بدهيم نمى‏توانيم ؛ زيرا كه يقين به وجود حيوانى كه در سابق بوده است نداريم ، فعليهذا قابل استصحاب نيست .

قسم سوّم ، آن است كه : ما يقين داريم بطور مسلّم ، كلّى در خارج در ضمن فردى متحقّق بوده است ؛ و يقين داريم كه الآن آن فرد از بين رفته است ؛ أمّا شكّ داريم كه آيا همراه با آن فرد يا همزمان با از بين رفتن او ، كلّى در ضمن فرد ديگرى متحقّق شده يا نه ؟ زيرا آن كلّى اگر بخواهد الآن در خارج موجود باشد ، بايد در ضمن فرد ديگرى باشد .

مثلاً مى‏دانيم : زيد بطور قطع در خارج بود ؛ و إنسانيّت كلّى هم در ضمن او متحقّق بود ؛ و يقين داريم كه او مرده است ؛ أمّا نميدانيم همزمان با مردن زيد ، عَمرو متولّد شده است يا نه ؟ و أصل كلّىِ طبيعى كه بواسطه وجود زيد در خارج بود ، اكنون در ضمن عَمرو هست يا نه ؟

يا ميدانيم ، حيوان كلّى در ضمن فيل در خارج زنده بوده است و مسلّماً الآن مرده است ؛ أمّا شكّ داريم كه : در همان لحظه مرگ او ، آيا حيوان كلّى دگرى در ضمن بَعُوضَه ، حيات يافته و زنده شده است يا نه؟ در اينجا هم نمى‏توانيم استصحاب كنيم ، زيرا تبدّل موضوع است . (چون فردى را كه يقين به حدوثش داريم الآن يقيناً از بين رفته‏است ؛ و فرد ديگرى را كه احتمال وجودش را مى‏دهيم ، أصل حدوثش مشكوك است.)

پس بنابراين مسلّماً در قسم دوّم و سوّم ، استصحاب جارى نيست . و أمّا در قسم أوّل ، إشكال ندارد و مثل استصحاب جزئى است .

در مورد بحث نيز ، زيد سابقاً داراى وصف عدالت بود ؛ يعنى عدالت كلّى در ضمن شخص زيد وجود داشت ؛ و نفسش در خارج ، داراى وصف عدالت بود ولى نميدانيم : آن عدالت داراى چه درجه‏اى از قوّت بوده است؟! حال اگر بخواهد كه آن عدالت باقى باشد ، بايد نفس زيد در سابق يك نفس عالى و ملكوتى بوده باشد ، كه با وجود تغيير وضع ، و عارض شدن أهواء و أفكار و أميال و أمراض روحى ، آن مصونيّت و عدالت و تقوى را براى خود نگهداشته باشد .

زيرا اگر نفسِ زيد به آن درجه از تقوى و وَرَع نرسيده بوده و به همين عدالتهاى ظاهريّه اكتفاء نموده باشد ، بطور مسلّم اين بادهاى مسموم او را از بين مى‏بَرد ، و آن درخت را مى‏شكند و از ريشه بيرون مى‏آورد . و ما درباره اين شخص نمى‏دانيم كه : قبل از مرجعيّت و حكومت داراى آن درجه عالى از صفاء و اُستوارى و إتقان و إيقان و ثبات بوده است ، كه مانند : هَمَجٌ رَعَاعٌ به اينطرف و آنطرف كشيده نشود يا نه ؟!

پس نمى‏توانيم استصحاب كنيم ، چون شكّ در أصل تحقّق موضوع داريم ؛ آن موضوعى كه در سابق بطور مسلّم در زيد و جود داشت . يعنى متيقّن ما در سابق ، عدالت عادى و معمولى زيد بود كه استصحاب آن دردى را دوا نمى‏نمايد و آنچه را كه براى ولايت لازم است ، درجه عالى از عدالت است كه در أصل تحقّق آن شكّ داريم و مسلّماً الآن نمى‏توانيم آنرا استصحاب نموده به زمان لاحق بكشيم ؛ چون شكّ ما در أصل تحقّق موضوع است .

بلى ، اگر يقين داشتيم كه : زيد در سابق داراى آن نفس ملكوتى عالى بود ، در صورتى كه شكّ در بقاى آن صفات داشتيم مى‏توانيم آنرا استصحاب نمائيم . ولى چون نفس إنسان بواسطه اختلاف محيط تغيير مى‏كند ، (و غالباً هم اينطور ديده مى‏شود ؛ و حتّى به‏اندازه اى غالب است كه چه بسا براى إنسان جاى شكّ در عدم بقاء نمى‏ماند . يعنى اينقدر اين پديده قوى است .) بطورى كه موضوع متبدّل مى‏شود و در اينصورت نميتوان استصحاب عدالت زيد را نمود .

اين توجيه و تفصيل و تشريح گفتارى بود كه از اين بزرگواران نقل كرديم ؛ و ما خود در اين باره نخواستيم قضاوت كنيم و نظرى بدهيم . وليكن بطور إجمال ، مسأله ، مسأله مهمّى است . مهمّ آنستكه : بسيارى از أفراد خيال مى‏كنند كه با فراگرفتن پاره‏اى اصطلاحات و تحصيلات متداوله ، و رعايت بعضى از شؤونات عرفيّه و تدريس و تدرّس علوم رسميّه ، و اكتفا نمودن به همين عدالتها و تقواهاى ظاهريّه ، داراى مقام ولايت مى‏شوند ؛ و مطلب به همينجا خاتمه مى‏يابد ! در حالتى كه چنين نيست ؛ و مطلب به اين تمام نمى‏شود . ولذا مى‏بينيم كه بزرگان ، از رسيدن به مرجعيّت و رياست ، بسيار پرهيز مى‏كردند ؛ براى اينكه محيط عوض مى‏شود ؛ إنسانرا از محيطى به يك محيط ديگر مى‏برند . و چون خويشتن را داراى نفس مطمئنّه نمى‏يابند ، از ورود در هَزاهِز اجتناب مى‏ورزند .

عيناً مانند اين است كه : فى المثل إنسان در زمستان از طهران به مقصد حجّ حركت مى‏كند ، با اينكه محيط طهران پر از برف است ، أمّا همينكه به سر زمين حجاز رسيد ، بايد لباسهاى زمستانى را از بدن بيرون نموده ، و لباس مناسبِ با هواى آنجا را بپوشد . و اين بجهت اختلاف محيط است . در حاليكه ساكنين طهران گمان مى‏كنند كه هواى حجاز هم مانند طهران است ، و بالعكس .

أفرادى كه دست به كارهاى عمومى مى‏زنند و عنوان ولايت عمومى دارند ، مسؤوليّت آنها بسيار مشكل است ؛ و خيلى بايد تقواى إلهى داشته باشند . دائماً بايد با خداى خود ربط داشته باشند . يعنى در عين اينكه به مردم أمر مى‏كنند ، پيوسته مُؤتَمِر به أوامر پروردگار باشند . هميشه در حال نياز بوده و از پروردگار ملتمسانه سؤال كنند . و على‏الدّوام نسبت به مردم و حتّى به خدّام خود متواضع باشند ؛ در مجالس فقراء بروند ، و روى حصير بنشينند ؛ تا اينكه بسبب اين ذلّت نفس ، آن غرور و تكبّرى را كه لازمه ولايت است ، در وجود خود از بين ببرند و نگذارند نطفه غرور در رحم جاه و اعتبارشان رشد نموده بزرگ شود . چون از طرفى ، اين نفسانيّات ريشه‏اى در وجود إنسان دارد ؛ و آن ولايت و اعتبارِ پندارى نيز براى إنسان ، حكم زمينه مستعدّ براى پرورش و گسترش استكبار مى‏شود ؛ و از طرف ديگر هم ، إنسان حرف كسى را گوش نمى‏كند و هيچكس به إنسان كمترين إيرادى نمى‏گيرد و أمرى نمى‏كند ؛ لذا موقعيّت ظروف و مناسبات محيط و سائر لوازم و خواصّ ، اقتضا ميكند تا جنبه آمريّت إنسان أوج گرفته ، پيوسته بطور ضريب تصاعدى رو به بالا رود .

أمّا أميرالمؤمنين عليه السّلام اينطور نبودند . او دائماً به ديگران أمر مى‏كرد ، و پيوسته خودش أمر خدا را نيز گوش مى‏كرد ؛ و در عين حال دائماً گريه مى‏كرد و به سجده مى‏رفت . پيوسته لباس كهنه مى‏پوشيد و از زىّ خود هم تخطّى نمى‏كرد ؛ و هر گاه كه قسم ياد مى‏كرد ، قسمش واقعى بود . ولذا أبو رافع مى‏گويد : من از كلامش به وحشت افتادم ؛ زيرا أميرالمؤمنين عليه السّلام كارى را كه گفته است انجام مى‏دهم انجام مى‏دهد ، و شوخى هم نمى‏كند . و در بعضى از موارد در خطبه‏هاى أميرالمؤمنين عليه‏السّلام هست كه : والله اگر حسن و حسين اين كار را بكنند ، من تأديبشان مى‏كنم (6) ! و اين كار را أنجام مى‏دادند ، نه اينكه شوخى كنند . أميرالمؤمنين ، أمير المؤمنين است بواسطه اينكه اينطور است . ما نيز كه شيعه أميرالمؤمنين عليه‏السّلام هستيم ، بايد همينطور باشيم ؛ و إلّا تمام تبعات آن به عهده ماست . حال مى‏خواهد عنوان ، عنوان وكالت باشد ، يا إذن و إجازه و يا عنوانى ديگر . صِرف دانستن مطلبى كار ساز نيست ؛ بلكه حقيقت خارجيّه كار ساز است . پس بايد إنسان أموالى را كه نزد اوست ، بر أساس تحقيق به مستحقّين آن بپردازد .

بنابراين ، وكالتهائى كه داده مى‏شود (بعنوان كلّى) حتّى شهريّه‏هائى كه بطور عمومى پرداخت مى‏شود ، و إنسان نميداند كه : آيا به مصرف مى‏رسد يا نه صحيح نيست . در أفراد و أخلاق طلّاب بايد دقّت به عمل آورد . بايد أفراد خوب از بد جدا بشوند . بايستى سهم إمام و بيت المال صرف عِزّ إسلام و مسلمين بشود ، و سبب رَفْعت و بالا رفتن مذهب تشيّع گردد . آنهم به مقدارى كه أفراد ، دين و مذهب را بلند مى‏كنند و بالا مى‏برند . نبايد بين خودى و غير خودى فرق گذاشته شود ؛ و بايد به همه از يك ديد نظر نمود . نه اينكه إنسان به خواصّ و نزديكان خود بيشتر بدهد و به ديگران كمتر .

اينها مسائلى است كه بايد خيلى به آن توجّه نمود . و اگر إنسان مقدارى جلوى خود را رها كند ، مرتّباً و با شتاب ، سريع رو به حضيض ميگذارد ؛ عيناً مانند قطعه سنگى كه از بالاى كوه به پائين بيفتد ، چگونه شتاب مى‏گيرد ؟! در يك متر أوّل اگر با شتاب ده كيلو گرم پائين بيايد ، در متر دوّم با شتاب مضاعف و تا به هنگامى كه به پائين كوه برسد خُرد مى‏شود ، اين بواسطه همين شتاب است .

هميشه بايد إنسان خود را به خدا بسپارد ، و دست به اين كارها و اُمور عامّه‏اى كه اُمور ولائى است دراز ننمايد ؛ تا در خودش نفس مطمئنّه نيابد وارد نشود ؛ و به إصرار و إبرام دگران گول نخورد و خود را نبازد ؛ كه خطرش زياد است . و اگر هم أحياناً خداوند به او مأموريّت داد ، بايستى مثل أميرالمؤمنين عليه السّلام بنده ذليل و خاكسار خداباشد .

اللَهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ ءَالِ مُحَمّد

پى‏نوشتها:

1) قسمتى از آيه 59 ، از سوره 2 : البقرة

2) وانگهى تعداد سيصد و هشتاد و سه هزار نفر از بنى اُميّه چه معنى دارد ؟ تعداد خود بنى اُميّه در آنزمان از چند هزار نفر معدود تجاوز نميكرد ؛ و تعداد لشكريان آنها نيز اين مقدار نبود ؛ و مختار چنين مقدارى را نكشت . و اين عدد را مانند عدد هفتاد نمى‏توان حمل بر مبالغه نمود ؛ زيرا مقدار خرده آن كه سه هزار نفر باشد به دنبال سيصد و هشتاد هزار آمده است .

و چگونه در تمام دربار و أطرافيان حجّاج شمشيرنبود ؛ و شمشير در خزانه بود ؟ و چگونه كليدش گم شده بود؟! چگونه يك شمشير ديگر وجود نداشت ؟ آن عقرب و أفعى و آن بيهوش شدن و فرو رفتن شمشير در شكم ضارب ، همگى به قصّه‏هاى رمّالها و داستان‏سراهاى فكاهى أشبه است تا به يك واقعه تاريخى خارجى .

3) درباره جعل و كذب در روايات ، علماى شيعه داستانهانوشته‏اند و مطالب سودمندى آورده‏اند ؛ و بعضى از محقّقين عامّه هم بحثهاى مفيدى آورده‏اند . و از همه آنها بهتر و نيكوتر كتاب «الأضوآء على السّنّة المحمّديّة» تأليف شيخ أبوريّه عالم خبير و متضلّع و بصير و با إنصاف و با شهامت مصرى است ، كه در اين كتاب پرده از روى بسيارى از جنايات حديث بر ميدارد ؛ و پايه و بنياد اُصول و كتب عامّه و أهل تسنّن را سست ميكند . مطالعه و دقّت درتمام محتويات كتاب براى طلّاب علوم دينيّه و ازدياد خبرت و بصيرت در تحوّل روايت و عدم اعتماد به حديث و فقه عامّه لازم است .

4) مرحوم آية الله ، حاج ميرزا محمّد حسين نائينى قدّس الله سرّه در كتاب «تنبيه الاُمّة و تنزيه الملّة» از طبع سنگى طهران سنه 1328 هجرى قمرى ؛ ص 83 تا 94 را در إشاره إجماليّه به علاج قواى ملعونه استبداد قرار داده‏اند ، و مفصّلاً پيرامون آن شرح مبسوطى بيان نموده‏اند ؛ و ما اينك رؤوس مطالب و إجمال و اختصار آنرا در اينجا ميآوريم . ميفرمايد :

مقصد دوّم در إشاره إجماليّه به علاج قواى ملعونه است : أوّل و أهمّ همه ، علاج جهالت و نادانى طبقات ملّت است (در اينجا پس از شرح مُشبعى ميفرمايد :) دوّم كه أصعب و أشكل همه و در حدود امتناع است ، علاج شعبه استبداد دينى است ؛ چه ، بالضّروره رادع و مانع از استبدادات و إظهار مُرادات شهوانيّه به عنوان ديانت بهمان ملكه تقوى و عدالت منحصر است ؛ و جز اجتماع أوصافى كه در روايت «احتجاج» تعداد نموده و : «صَآئِنًا لِدِينِهِ ، حَافِظًا لِنَفْسِهِ ، مُطِيعًا لِأَمْرِ مَوْلَاهُ ، مُخَالِفًا لِهوَاهُ»* بودن را كه در مرجعيّت شرعيّه اعتبار فرموده‏اند ، عاصم ديگرى متصوّر نباشد با اتّصاف به أضداد مذكورات و اجتماع اُوصافى كه در همان روايت شريفه «احتجاج» براى علماء سوء و راهزنان دين مبين و گمراه‏كنندگان ضعفاء مسلمين تعداد ، و در آخر همه : «أُولَئِكَ أَضَرّ عَلَى ضُعَفَآء شِيعَتِنَا مِنْ جَيْشِ يَزِيدَ لَعَنَهُ اللَهُ عَلَى الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السّلامُ» فرموده‏اند ؛ نه از إعمال استبداد و استعباد رقاب و إظهار تحكّمات خود سرانه به عنوان ديانت مانعى متصوّر است ؛ و نه ضعفاء و عوام اُمّت بر تميز فيما بين أصناف وأوصاف متضادّه مذكوره در روايت شريفه ، و تحذّر از وقوع در شبكه و دام صيّادانِ راهزن مقتدرند ؛ و نه بعد از افتادن در اين دام از روى تقصير يا قصور ، و لازمه ديانت پنداشتن اين پيروى و تمكين را از استحكام مبانى دين ، و جهل مركّب و شرك به ذات أحديّت عزّ اسْمُه ، مفرّى از آن دارند . (در اينجا نيز بعد از شرحى درباره اين موضوع ميفرمايد :)

سوّم : قلع شجره خبيثه شاه‏پرستى و ترويج علم و دانش و مرجعيّت اُمور نوعيّه را تابع لياقت و درايت قرار دادن ، و ريشه چپاول و مملكت فروشى شاه‏پرستان را بر انداختن است . بالضّروره تا شجره ملعونه استبداد بر قرار و بنيان استعباد در مملكت استوار است ، سلب اين قوّه و تبديلش به علم و دانش از محالات ؛ و مادامى كه حقيقت سلطنت و ولايت بر حفظ و نظم ، و به منزله شبانىِ گلّه بودن آن بواسطه شدّت انهماك در هواپرستى بر شخص سلطان مجهول ، و سلطنتش را عبارت از مشاركت با ذات أحديّت عزّت كبريآؤه در مالكيّت و قاهريّت و فاعليّت ما يشآء و عدم مسؤوليّت عمّا يفعل پندارد ، و عدم تمكين اُمّت را از اين مقهوريّت و جدّ در تخليص رقابشان از اين عبوديّت را ياغى‏گرى ، و مساعدت بر اين فرعونيّت را دولت خواهى شمارد ، لا محاله بر استيصال دسته اُولى كه بگمانش ياغى دولتند ؛ و نفوذ دادن به فرقه ثانيه كه دولتخواهشان پنداشتند همّت گمارد و موجبات ترقّى و نفوذو مرجعيّت نوعيّات مملكت فقط به إظهار شاه پرستى منحصر ، و سلطان و رعيّت به واسطه إفساد و چپاول شاه پرستان از همديگر متوحّش و متنفّر و مُهره سلطنت بازيچه اين چپاولچيان غارتگر خواهدبود . شخص سلطان در زاويه اختفاء و خوف منزوى ، و همّش به إعدام ملّت و تخريب مملكت مصروف ، و از لذّت سلطنت و بسط عدل و آباد كردن مملكت و محبوبيّت در قلوب ملّت محروم ، و از ذكر خير و همسرى با سلاطين جهان بى بهره ، و آلت چپاول غارتگران ، و بدنام عالميان است . بلكه به نصّ مجرّب : الْمُلْكُ يَبْقَى مَعَ الْكُفْرِ وَ لَا يَبْقَى مَعَ الظّلْمِ** ، كه برهانش ظاهر و عياناً هم مشاهد و محسوس است . . . أسباب زوال نعمت و انقراض سلطنتش را به اين ارتكابات ظالمانه ، و مساعدت به أغراض وحشيانه شاه‏پرستان به دست خود فراهم ، و جز چند صباحى با چنين حال پليد ، أشدّ از شب أوّل قبر يزيد ، تمتّعى نخواهد يافت . سُنّةَ اللَهِ فِى الّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَ لَن‏تَجِدَ لِسُنّةِ اللَهِ تَبْدِيلًا . (در اينجا نيز پس از تفصيل بيشترى درباره اين مورد ميفرمايد :)

چهارم : علاج تفريق كلمه و ترتيب موجبات اتّحاد است . (آية الله نائينى (قدّه) در اينجا أيضاً بحث مفصّلى نموده ، و پس از ذكر بعضى از جهات ديگر ، كتاب را خاتمه ميدهد .)

مبارز فقيد سيّد محمود طالقانى رحمة الله عليه اين كتاب را به نام «تَنْبيهُ الاُمّة وَ تَنْزيهُ المِلّة در أساس و اُصول مشروطيّت ، يا حكومت از نظر إسلام» با ضميمه مقدّمه و پاورقى و توضيحاتى از خود به طبع حروفى طبع نموده ؛ و مطالب مقصد دوّم از كتاب در ص‏120 تا 137 آن ميباشد . ايشان در تعليقه‏ص 141 و 142 در شرح و تفسير و تبيين مطلب سوّم آية الله نائينى كه قطع شجره خبيثه شاه‏پرستى و ترويج علم و دانش ... بود ، گويند :

چاره ، كندن ريشه نا پاك شاه‏پرستى است . تا آنگاه كه اين ريشه در اجتماع باقى است ، رشد علمى و أخلاقى ممكن نيست ؛ زيرا پيشرفت و به دست آوردن مقام در چنين اجتماع شاخه‏هاى اين ريشه ميباشد ؛ استعداد و لياقت و درستى ارزشى ندارد . مردان صاحب نظر و بلند همّت و آزاده ، ياغى و مخلّ نامبرده ميشوند ؛ و مردم پست و متملّق ، مصلح و خيرخواه خود را مى‏نمايند ؛ و سراسر قواى كشور تابع إراده فرد ، و گوى سلطنت بازيچه مشتى افسار گسيخته و شهوت ران قرار ميگيرد . پادشاه را مانند بتى در حجاب نگاه ميدارند و از لذّت عدالت و تفاهم با ملّت محرومش مى‏سازند ؛ و كم كم به جنايت و كشتار ، و از ميان برداشتن مردم بيگناه به نام شاه‏پرستى و سلطنت خواهى وادارش مى‏سازند . او از مردم متوحّش ، و مردم از وى متنفّر مى‏شوند ؛ تا كار شاه مستبدّ به آنجا ميرسد كه پيوسته در هراس و وحشت به سر مى‏برد . بيچاره زندانى است كه با شكوه وجلال دروغين و وسائل شهوانى كه برايش فراهم ميسازند سرگرمش ميدارند . آلت بلا إراده‏ايست كه او را به مقام معبوديّت و خدائى بالا مى‏برند ، هراسناكى است كه از هر كه و هر چه پيوسته بخود مى‏لرزد . در ميان بوستان و گلستان وكاخهاى سر بر افراشته و بهشت طبيعت بسر مى‏برد ، ولى در جهنّم انديشه‏ها و جنايات خود است . اين شاه‏پرستان شهوت‏پرست ، قبر معبود خود را با چنگال جنايتكارشان حفر مى‏نمايند ، و خاطر مباركش را آسوده ميدارند تا با عاقبت شوم و جنون خونخوارى و نفرين أبدى و تاريخ ننگين دفنش مينمايند ؛ چنانكه تاريخ ، اين عاقبت ننگين و چهره تاريك مستبدها را بخوبى نشان داده ؛ سنّت خداست و تغييرپذير نيست .

چاره چيست ؟ بسيارى از مردم در اين اشتباه بوده و هستند كه : مردان صالح اگر زمامدار شوند ، محيط إصلاح ميشود ؛ يا ميتوان با موعظه و پند ، زمامداران را إصلاح نمود . اشتباه در همين است كه توجّه به نفسيّات إنسان ندارند كه تابع و متأثّر از محيط است . شخص زمامدار و پادشاه چه بسا داراى نيّت پاك و عواطف خوب است ، ولى محيط عمومى و خصوصى او را به هر جنايت واميدارد ، و در همان حال خود را عادل و خدمتگزار مى‏پندارد ! در اين محيط كه از درد دل و بيچارگى مردم بى‏خبر است ، هر ظلم و جنايتى را أطرافيان و حاشيه نشينان ، عين عدل جلوه ميدهند . مردمان جيره‏خوار ، هر بى دينىِ او را با دين منطبق ميسازند . پيمبران عظام كه كاخهاى استبداد را ويران كردند ، و براى نمونه براى چندى عدالت اجتماعى پديد آوردند ، تنها از طريق موعظه و نصيحت نبود . مردمى را تربيت كردند و قدرت به دستشان دادند تا با قدرت شمشير عدالت و خداپرستى ، قدرت استبداد و شاه‏پرستى را بر انداختند . آن مقاومت و انقلاب و خونريزى امروز به قانون و آراء عمومى تبديل شده ؛ اين حقّى است كه ميتواند مستبدّين را محدود سازد ؛ تا چشم باز كنند ، و سود و زيان خود و ملّت رادرك نمايند ؛ امروز أوراق انتخاب بجاى شمشير و تير و كمان انقلاب ديروز است . اين يگانه چاره كندن ريشه شاه‏پرستى و خودپرستى ، و از مصاديق بارز أمر به معروف و نهى از منكر مى‏باشد كه از ستون‏ها و أركان إسلام است . انتهى آنچه در اينجا إفاده نموده است كه : رجوع به آراء عمومىّ و أكثريّت آراء ، قانون حقّى است كه بجاى شمشير و پيكان ديروز است ؛ گفتارى است ناصواب . رجوع به أفكار عمومى ، رجوع به أكثريّت جاهلان و غير مطّلعان است . بايد رجوع به أهل خبره ، و متضلّعان ، و خبرگانى أهل يقين و درايت نمود . ما در جلد دوّم از «إمام شناسى» در درس نوزدهم ، از دوره علوم و معارف إسلام ، از صفحه 85 تا 116 در اين باره شرح و تفصيل لازم را داده‏ايم ؛ و بحمد الله و المنّه مطلب روشن و مبيّن گرديده‏است .

* در «احتجاج» صَآئِنًا لِنَفْسِهِ ، حَافِظًا لِدِينِهِ ، مُخَالِفًا عَلَى هَوَاهُ ، مُطِيعًا لِأَمْرِ مَوْلَاهُ ، آمده‏است .

** ما درباره اين حديث درتعليقه درس 22 از همين كتاب در ص 210 به بعد بحث مفصّلى نموده‏ايم .

5) مستمسك العروة الوثقى» ج 1 ، ص 43

6) فَاتّقِ اللَه وَ ارْدُدْ إلَى هَؤُلَآء الْقَوْمِ أَمْوَالَهُمْ فَإنّكَ إنْ لَمْ تَفْعَلْ ثُمّ أَمْكَنَنِىَ اللَهُ مِنْكَ لَأُعْذِرَنّ إلَى اللَهِ فِيكَ ، وَ لَأَضْرِبَنّكَ بِسَيْفِى الّذِى مَا ضَرَبْتُ بِهِ أَحَدًا إلّا دَخَلَ النّارَ .

وَ وَاللَهِ لَوْ أَنّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ فَعَلَا مِثْلَ الّذِى فَعَلْتَ مَا كَانَتْ لَهُمَا عِنْدِى هَوَادَةٌ وَ لَا ظَفِرَا مِنّى بِإرَادَةٍ حَتّى ءَاخُذَ الْحَقّ مِنْهُمَا وَ أُزِيحَ الْبَاطِلَ مِنْ مَظْلَمَتِهِمَا .

«نهج البلاغة» باب الكتب و الرّسآئل ، رساله 41 ، در ضمن نامه‏اى كه آنحضرت به بعضى از عمّال خود نوشته است ؛ و از طبع مصر با تعليقه‏شيخ محمّد عبده ، ج 2 ، ص 66 و 67

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation