بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام ( 1 ), حاج شیخ محسن سعیدیان   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     dars00 -
     dars01 -
     dars02 -
     dars03 -
     dars04 -
     dars05 -
     dars06 -
     dars07 -
     dars08 -
     dars09 -
     dars10 -
     dars11 -
     dars12 -
     fehrest -
     index -
     page1 -
 

 

 
 

درس ششم : مواردى كه در نظر بَدْوِىّ ، حكم معصوم مخالف است ؛ أمّا در واقع عين حكم خداست

أعُوذُ بِاللَهِ مِنَ الشّيْطَانِ الرّجِيمِ

بِسْمِ اللَهِ الرّحْمَنِ الرّحِيمِ

وَ صَلّى اللَهُ عَلَى سَيّدِنَا مُحَمّدٍ وَ ءَالِهِ الطّيّبِينَ الطّاهِرِينَ

وَ لَعْنَةُ اللَهِ عَلَى أعْدَآئِهِم أجْمَعِينَ مِنَ الْأنَ إلَى قِيَامِ يَوْمِ الدّينِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوّةَ إلّا بِاللَهِ الْعَلِىّ الْعَظِيمِ

عرض شد كه : رسول خدا وأئمّه عليهم السّلام داراى ولايت مطلقه كلّيّه هستند . و لازمه ولايت ، مُتَشَأّنْ شدن به شؤون و مَظهريّتِ أسماء و صفات حضرت پروردگار عَلِىّ أعلى است . و أمر ولائى آنها حتماً در مَمشاى كلام خدا و دستورات و قوانين دينى است . و محال است كه از آنها أمر و نهيى بر خلاف اين مَمْشى سر بزند .

اينك بيان مى‏كنيم كه در چند مورد ممكن است از آنها أوامر و نواهى‏اى صادر شود كه ـ البتّه بنظر بَدْوى إنسان ـ با ظاهر شرع مخالف باشد ؛ وليكن مَنشأ و مَمشى ، همان قانون و سنّت است و هيچ تخطّى از كتاب و سنّت نيست .

اين موارد ، بنا بر آنچه كه بنده در أطرافش تأمّل كرده‏ام ، فقط سه مورد است ؛ و اگر موارد ديگرى هم پيدا شود باز به اين سه مورد بر مى‏گردد .

يكى از آن موارد اين است كه : إمام يا معصوم به إنسان ، بر أساس كيفيّت و حالى كه در إنسان هست ، أمرى مى‏كند ؛ ولى إنسان خودش را در خارج آن حال مى‏پندارد ، و در تحت حكم ديگرى مى‏بيند ، و خيال مى‏كند كه اين حكم مخالف حُكمُ الله است ، در حاليكه اينچنين نيست .

مِن باب مثال : معصوم به إنسان أمر مى‏كند كه از گوشت ميته (مُردار) بخور ! در حاليكه مردار حرام است ، حُرّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ (1) . و إنسان خيال مى‏كند اين أمرى كه او به إنسان كرده ، بر خلاف حكم قرآن است . و ليكن أمر او به إنسان به خوردن ميته ، در صورتِ إيجابِ ضرورت است . مثلاً در مَخمصه و مَجاعَه يا در بَيدائى گرفتار است كه اگر ميته نخورد از گرسنگى مى‏ميرد ، و غير از ميته هم چيزى نيست . يا داروى محرّمى را طبيب براى او تجويز كرده‏است كه معالجه او انحصار به آن دارد ؛ و أمثال اينها .

إنسان خيال مى‏كند : أمرى كه معصوم به إنسان مى‏كند كه : كُلْ مِنَ الْمَيْتَةِ ، خلاف است ؛ در حالتى كه اگر دقّت كنيم مى‏بينيم منشأش خلاف نيست ؛ براى اينكه همان شارعى كه به إنسان گفته است : ميته حرام است و فرموده : حُرّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ ، در صورت اضطرار ، آن را جائز شمرده است : فَمَنِ اضْطُرّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لّاِِثْمٍ فَإِنّ اللَه غَفُورٌ رّحِيمٌ (2) . و همچنين آيه شريفه : إِلّا مَا اضْطُرِرْتُمْ (3) ، كسيكه در مَخمَصه و گرسنگى گرفتار شود و مضطرّ بشود به اينكه ـ براى دفع ضرورت ـ مقدارى از آن ميته بخورد ، بر او باكى نيست ، بايد بخورد .

پس در اينجا كه حكم به حِلّيّت أكل ميته آمده ، در حقيقت تبدّل حكم نيست ؛ بلكه تبدّل موضوع است . لهذا مى‏توانيم بگوئيم اين استثناى إِلّا مَا اضْطُرِرْتُمْ ، در حقيقت ، موضوع را دو تا مى‏كند . يكى : مكلّف در حال غير اضطرار . و ديگرى : مكلّف فى حالِ الاضطِرار . در غير حال اضطرار : حُرّمَتْ عَلَيْهِ الْمَيْتَةُ ؛ و فى حال الاضطرار : حُلّلَتْ لَهُ الْمَيْتَةُ .

و نظير اين مورد ، موارد بسيارى داريم . مثلاً در نماز قصر و إتمام ، مكلّف دو حال دارد : يك حال حَضَر ، و يك حال سفر ؛ در حال حضر نماز چهار ركعت است و در حال سفر دو ركعت ؛ پس موضوع دو تاست . در ماه رمضان كسيكه حاضر است ، واجب است روزه بگيرد و كسيكه در سفر است بايد روزه نگيرد . در اينجا نيز موضوع دوتاست ؛ و بواسطه تبدّل موضوع ، حكم نيز متبدّل مى‏شود ؛ نه اينكه دو حكم مخالف ، بر موضوع واحد تعلّق گيرد . و در حقيقت ، صورتِ استثناء است ، زيرا كه استثناء ، به تبدّل موضوع بر مى‏گردد ؛ گر چه إِلّا مَا اضْطُرِرْتُمْ در اينجا به عنوان استثناء آمده است ، وليكن در حقيقت ، موضوع متبدّل شده و ملاك تكليف تفاوت كرده است . مكلّف دو ملاك دارد : يك ملاك در حال اضطرار ، و يك ملاك در حال غير اضطرار . و بر حسب اين دو ملاك ، دو حكم مختلف بر او بار است .

روزه بر شخص حاضر واجب ، و بر مسافر حرام است : يَأَيّهَا الّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصّيَامُ (4) ، تا مى‏رسد به : فَمَن كَانَ مِنكُم مّرِيضًا أَوْ عَلَى‏ سَفَرٍ فَعِدّةٌ مّنْ أَيّامٍ أُخَرَ (5) . «هركدام از شما كه مريض يا در حال سفر بود بايد به تعداد روزه‏هائى كه در ماه رمضان خورده‏است ، قَضا كند.» حال ، اگر رسول خدا در سفر به إنسان أمر كرد : روزه‏ات را بخور ، نبايد بگوئيم : اين أمر ولائى او بر خلاف ممشاى كتاب مى‏باشد ؛ بلكه اين ، حكمِ شخص إنسان را بواسطه تبدّل موضوع بيان مى‏كند .

كما اينكه در جنگ بدر كه در ماه رمضان واقع شد ، و رسول خدا با أصحاب تشريف بردند ، و آيه نازل شد كه در سفر بايد روزه خورده شود ، و پيغمبر فرمود : بايد روزه خود را إفطار كنيد ، بسيارى از أفراد ، إفطار نكردند ، و پيغمبر فرمودند : يَا مَعْشَرَ الْعُصَاةِ ! إنّى مُفْطِرٌ فَأَفْطِروُا ! «اى گروه گنهكاران ! من إفطار كردم ، شما هم إفطار كنيد!»

اين يكى از مواردى بود كه ممكن است معصوم به إنسان أمرى بكند ، و در نظر بدوىّ خلاف جلوه كند ؛ ولى در حقيقت خلاف نيست بلكه در نظر إنسان خلاف جلوه مى‏نمايد ؛ زيرا كه اين أمر داراى مَدرَك و ملاك شرعى است .

مورد دوّم : در آنجائى است كه معصوم عِلم به واقع و حقيقت دارد ، كه همه جا دارد ؛ و ليكن در اينجا بر أساس آن عِلم ، مطلبى را به إنسان مى‏گويد ، در حالتى كه از نقطه نظر إدراكِ إنسان ، پى بردنِ به آن حقيقت وواقعيّت مشكل است يا اينكه محال است . مثلاً شمشير بدست إنسان مى‏دهد و مى‏گويد : برو فلان كس را بكش ! معصوم و پيغمبر و إمام است كه چنين أمرى مى‏كند ؛ و ليكن بنظر إنسان كشتنِ شخص مؤمن جائز نيست ؛ أمّا بنظر او كه واقف بر مصالح و مفاسد و عواقب و خصوصيّات و مقتضيات و شرائط است ، و علم كلّى و سِعى دارد ، اين أمر عين واقعيّت است ؛ و ليكن از تحت أفكار ما خارج مى‏باشد .

پيغمبر صلّى الله عليه و آله و سلّم در مسجد نشسته بودند ؛ و به أبوبكر فرمودند : اين شمشير رابردار و برو پشت مسجد ، يك شخصى ايستاده ، او را بكش ! أبوبكر شمشير را بدست گرفت و پشت مسجد آمد ؛ ديد آن شخص در كنارى مشغول نماز است . به نزد پيغمبر برگشت . رسول خدا فرمودند : او را كشتى ؟! عرض كرد : نه يا رسول الله ، نكشتم ! حضرت پرسيدند : چرا نكشتى ؟! عرض نمود : چون مشغول نماز بود .

حضرت شمشير را به عُمَر داده ، فرمودند : برو او را بكش ! او هم آمد و ديد كه آن شخص مشغول نماز است ؛ و برگشت . حضرت فرمودند : او را كشتى ؟! گفت : نه ! حضرت پرسيدند چرا ؟! عرض كرد : يا رسول الله مشغول نماز بود .

رسول خدا صبر كردند تا أميرالمؤمنين عليه السّلام آمدند ، رو به ايشان كرده و فرمودند : يا علىّ شمشير را بردار و پشت مسجد برو ، آن شخص را بكش ! حضرت شمشير را بدست گرفتند و پشت مسجد آمدند ؛ در اين موقع آن شخص رفته بود . أميرالمؤمنين عليه السّلام هم برگشتند . رسول الله پرسيدند : كُشتى يا علىّ ؟! عرض نمود : نه . حضرت پرسيدند : چرا ؟ عرضه داشت : زيرا در آنجا كسى را نيافتم . حضرت فرمودند : اگر او را كشته بودند ، فتنه بكلّى برداشته شده بود . اين مرد رئيس فتنه و كانون فساد است . و از اين پس در عالم إسلام چه فتنه‏هاى عجيب و غريبى از اين مرد تراوش مى‏كند (6) .

و اين مرد حُرْقوص بن زُهَير معروف به ذُوالْخُوَيْصَرَة است كه از همان زمان مشغول فتنه جوئى و اختلاف در ميان مسلمين بود تا اينكه منتهى شد به جنگ نهروان و از رؤساى خوارج بود ؛ و در اين جنگ بدست أصحاب أميرالمؤمنين عليه السّلام كشته شد .

حال ، اين خود يك قضيّه و مسأله‏اى است كه : چرا معصوم أمر مى‏كند او را بكش ؟ أميرالمؤمنين عليه السّلام مى‏رود و طبق أمر رسول خدا اگر او را بيابد مى‏كشد . زيرا اگر او را مى‏يافت ، بدون شكّ اگر در نماز هم مى‏بود ، در سجده هم مى‏بود ، و اگر اشكش هم روى دامن و پيراهنش جارى بود ، حضرت مى‏زد و مى‏كشت ؛ چرا كه أمر رسول خداست ! أمّا آنها اينچنين نيستند ؛ بلكه مى‏گويند : مشغول نماز است . يعنى آنها نظرشان به ظاهر نماز است ؛ و به باطن و عمق مطلب نيست .

و همين مسأله فارقِ بين تشيّع و تسنّن است . مكتب شيعه ، از زمان رسول خدا تا به حال وجود داشته ؛ و همينطور مكتب عامّه هم از آن زمان تا كنون بوده است . شيعه ، يعنى أميرالمؤمنين عليه السّلام و متابعين او ، اينها أفرادى هستند كه تابع نصّ مى‏باشند ، و اجتهاد در مقابل نصّ را جائز نمى‏شمرند . و أمّا آنها در مقابل نصّ ، اجتهاد و إظهار نظر مى‏كنند .

و تمام مسائلى كه شيعه با عامّه از آن زمان تا بحال در آنها اختلاف دارند فقط به اين يك أصل بر مى‏گردد كه : شيعه متعبّد به نَصّ است ؛ ولى آنها از نصّ تجاوز مى‏كنند و مى‏گويند : ولو اينكه در مسأله‏اى نصّ وارد شده ، و قرآن است ، نصّ است ، يا سنّت پيغمبر مسلّماً آمده است ، ولى مصلحت نيست ما طبق آن رفتار كنيم ؛ بلكه ما هم خودمان فكر داريم ؛ ما مى‏بينيم اين شخص كه پشت مسجد ايستاده و پيغمبر أمر به كشتن او مى‏كند ، مشغول نماز است ؛ مسلمان را كه نمى‏شود كشت ، نماز خوان را كه نبايد كشت ! إظهار نظر و اجتهاد در مقابل نصّ مى‏كنند . اين مسأله است كه شيعه و سنّى در آن اختلاف دارند .

عيناً مانند داستان حضرت موسى و خضر ـ على نبيّنا وآله و عليهما السّلام ـ است كه : فَانطَلَقَا حَتّى‏ إِذَا لَقِيَا غُلَمًا فَقَتَلَهُ قَالَ أَقَتَلْتَ نَفْسًا زَكِيّةً بِغَيْرِ نَفْسٍ لّقدْ جِئْتَ شَيًْا نُّكْرًا (7) . حضرت موسى با خضر روان شدند تا اينكه به محلّى رسيدند كه أطفال مشغول بازى بودند . در آن حال حضرت خضر يك طفلى را كشتند . حضرت موسى به ايشان اعتراض كردند كه : آيا تو يك نَفْس پاك و بى گناه و جاندارى را بغير حقّ و بدون تلافى و قصاص كشتى؟! ـ در حاليكه كسى را نكشته بود كه بعنوان قصاص كشتن او جائز باشد ـ تو به چه جهت او را كشتى ؟ لَقَدْ جِئْتَ شَيًْا نُّكْرًا . تو كار منكرى كردى ، كار ناپسندى كردى ! ولى حضرت خضر ، اين عمل را انجام داد ؛ و بعد هم مصلحتش را براى حضرت موسى مفصّل بيان نمود .

حال ، شاهد ما در اين است كه كار حضرت خضر (كشتن آن نوجوان بدون دِيَه و بدون قصاص ؛ و بدون اينكه قتل نفس محترمه‏اى كرده باشد) بر أساس إدراك و ديدى است كه حضرت خضر نسبت به عواقبِ أمر داشته و براى او روشن بوده‏است كه اين نوجوان اگر بزرگ بشود ، پدر و مادرش را كافر و مشرك مى‏كند، و از دين بر مى‏گرداند ؛ و بايد او را از سر راه بردارد . اين إدراك اوست .

أمّا حضرت موسى نسبت به اين كار إشكال دارد و مى‏گويد : اين عمل ، عملِ مُنْكَرى است و نبايد انجام پذيرد . حال آيا حضرت خضر كار درستى كرد و درست مى‏گفت ؟ يا حضرت موسى درست مى‏گفت؟ـ با اينكه مى‏دانيد حضرت موسى هم ، داراى مقام نبوّت است و پيغمبر اُولوا العزم و صاحب شريعت و معصوم است و در اين موارد در باره ايشان شكّى نيست ـ پس كداميك درست مى‏گفتند ؟

جواب اين است كه هر دو درست مى‏گفتند .

حضرت موسى داراى شريعت است و مى‏گويد : هر كارى كه مى‏شود بايد بر أساس قانون و دستور باشد . إنسان بدون دستور نمى‏تواند اين عمل را انجام دهد . در شريعت نيامده است إنسان كسى را بدون سبب و علّت بكشد ، مگر اينكه او كسى را كشته باشد . بر أساس قتل نفسى كه كرده ، إنسان مى‏تواند او را قصاص كند ؛ ولى بدون جهت نمى‏شود كسى را كشت .

حضرت خضر از يك اُفق ديگرى نگاه مى‏كند ؛ و از آن اُفق كه علم خاصّ خودش بوده ، نه تنها قتل آن غلام براى او جائز بوده بلكه واجب بوده است . أمّا حضرت موسى كه بايد نگهدار شريعت باشد ، نمى‏تواند از شريعت خودش تجاوز كند . آن كسى كه در ميان مردم ، شريعت و حكم آورده ، حكم قصاص آورده ، و كتاب تورات را پروردگار بر او نازل كرده ، و گفته است : بايد بر أساس اين كتاب بر مردم حكم كنى ، او نمى‏تواند اين كار را انجام دهد ؛ او دستش بسته است ؛ و بهيچ وجه نمى‏تواند به آن قِسم كسى را بكشد .

فلذا حضرت رسول أكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم هم در بعضى از موارد استثنائى ، مثل همين قضيّه ذُوالخُوَيصَرة دستور دادند كه برويد و فلان شخص را بكشيد ؛ أمّا در بقيّه موارد ، مانند موارد قصاص و منازعات و مخاصمات ، به علم غيب خود رفتار نمى‏كرده ، مى‏فرمودند : إنّمَا أقْضِى بَيْنَكُمْ بِالْأيْمَانِ وَ الْبَيّنَاتِ (8) ، من در ميان شما ، فقط روى قواعد : قَسَم و بَيّنَه (دو شاهد عادل و يا قَسَمى كه منكِر ، بواسطه إقامه دَعْوى از طرف مُدّعِى ، مى‏خورد) حكم مى‏كنم : الْبَيّنَةُ عَلَى الْمُدّعِى وَ الْيَمِينُ عَلَى مَنْ أنكَرَ (9) .

و حتماً هم بايد همينطور باشد ؛ زيرا كه شريعت ، داراى مَحكَمه است ؛ داراى حكم و قواعد و قوانين است ؛ اگر إنسان بخواهد از آن تجاوز و تخطّى كند ، در عالم هرج و مرج مى‏شود (10) . دزد را بايد در مَحكَمه بياورند و دو مرد عادل در نزد حاكم شهادت بر دزدى او بدهند ؛ به اينصورت كه : ما ديديم او دزدى نموده است ؛ آن هم با آن شرائطى كه در كتاب حدود ذكر شده‏است . در اينصورت بايد فوراً حاكم دست او را قطع كند . وإلّا جائز نيست .

حاكم اگر بگويد : من خود علم دارم كه اين دزدى كرده ، جائز نيست بعلم خود عمل كند . زيرا اگر حاكم بگويد كه : از بعضى طُرق غير متعارف ، بر من ثابت شده كه اين شخص دزدى كرده است ، مثلاً بواسطه مَنْيِتيزْم و هيپْنوتيِزْم و أمثالها ، بچّه‏اى را خواب كردند و او دزد را ديده و نشان داده ، با آنكه آن دزد را تا بحال نديده بوده ، و شكلش را هم نمى‏شناخته است ؛ تمام خصوصيّاتى را كه دزد دارد نشان داده كه آن دزد ، برادر همين صاحب خانه است و لباس و شكلش اينست ، و آمد و اين شى‏ء خاصّ را برداشت و رفت ؛ اين براى حاكم در بسيارى از موارد ، يقين إيجاد مى‏كند و ليكن نمى‏تواند بر طبق اين أمر كارى بكند .

إنسان ، با أرواح جنّ و بعضى از أرواح ديگر ارتباط برقرار كرده ، و از بسيارى از مَغيبات خبر پيدا مى‏كند و مى‏تواند خبر بدهد ؛ و ليكن نمى‏تواند بر طبقش رفتار كند . و نيز بواسطه تسخير شمس و قمر و أمثال اينها ، ممكن است بر بعضى از اُمور مَخفيّه اطّلاع پيدا كند ؛ ولى نمى‏تواند خبر بدهد.

و اگر اين راهها و اين طرق باز بود ، عالَم پر از فساد مى‏شد . خدا كه نمى‏خواهد آبروى مردم را برده ، فساد آنها را ظاهر كند . فساد در تمام نفوس مُندَمِج و مُتَراكم است . آن روزى كه روز جزاست ، روز ديگرى است . اين عالم كه در آن زندگى مى‏كنيم ، عالم كثيف ، عالم سرپوش و حجاب است ؛ و معايبِ همه در اينجا مختفى است .

در آن مواردى كه دستور داده شده گناهكار را بياورند و حدّ بزنند ، دست دزد را ببرّند ، آنجائى است كه مطلب ظاهر بشود و كسى آنرا ببيند و از اين طريق خاصّ منكشف بشود ، آن هم در ميان هزار فقره دزدى ، يكى اتّفاق نمى‏افتد . در ميان هزار مورد زنا يكى اتّفاق نمى‏افتد . و همچنين قوانين قصاص و جزا ، براى جلوگيرى از آن جنايات است نه براى إتلاف نفوس ، و إلّا بسيارى از مردم از اين كارها مى‏كنند ؛ و گناه هم دارد و كسى هم خبر ندارد .

اگر بنا بشود از غير طُرق شرعيّه ، إنسان گناه كسى را اكتشاف كند ، اين شرعاً حرام است . و لذا تمام اين علوم هم محرّم است ؛ تمام علومى كه ممكن است إنسان بواسطه آنها بتواند بواقعيّتى برسد و واقعيّت هم دارند ، ولى شرع آنها را طريق قرار نداده است ، حرام است . مَنْيِتيزْم و هيپْنوتيِزْم را شرع طريق قرار نداده است ؛ ارتباط با جنيّان را طريق قرار نداده است ؛ راه كَهانت و راه سِحر را بسته است ؛ اينها همه علوم محرّم هستند در حالتى كه بعضى از آنها مسلّم بواقع إصابت مى‏كنند ، و در آن حرفى نيست ؛ ولى طريق ، غلط است .

موسيقى علمى است كه داراى موضوع صحيحى است؛ و بر أساس آن تعليم خاصّ با آهنگهاى مختلف ، أثرهاى خاصّ بر روح إنسان إيجاد مى‏كند ؛ إنسان را به گريه مى‏اندازد ؛ به خنده مى‏آورد ؛ ديوانه مى‏كند ؛ أثرهاى واقعى بر او مُترتّب است؛ ولى شرع ، اين را برداشته و نفى كرده و حرام نموده است . حال ما نمى‏توانيم بگوئيم : چون واقعيّت دارد ، پس حلال است .

بين حلال و واقعيّت فرق بسيار است . خيلى چيزها در خارج واقعيّت دارد و ليكن در شرع ممنوع است . شرع مى‏گويد : بايد از اين طريق بروى و به واقع برسى . حكم در ميان مردم بايد از طريق أيمان و بيّنات باشد . اگر مى‏خواهى بر كسى ادّعائى كنى ، بايد شاهد بياورى ؛ و اگر نه ، طرف را بياورى تا او قسم بخورد ؛ و اگر او قسم نخورد ، قسم به خودت برمى‏گردد ؛ بايد قسم بخورى. و بالأخره فقط از اين راه مطلب حلّ مى‏شود ، و راه هاى ديگر بسته است ؛ با اينكه يقين دارى ، و با چشمان خود مشاهده نموده‏اى كه دزد به خانه‏ات داخل شده ، و أموال تو را برداشته و با خود برده است . آيا يقين از اين هم بالاتر مى‏شود ؟!

حال اگر شما نزد حاكم بروى و به دزدى او شهادت بدهى ، شهادتت قبول نيست . زيرا شهادت در باره خودت مى‏باشد . بايد دو شاهد غير ، آنهم دو شاهد راستگو و صحيح العمل بياورى ؛ اگر آنها شهادت دادند ، حكم نافذ است و إلّا نافذ نيست ، و براى روز قيامت خواهد ماند ، تا خداوند مكافات كند . زيرا طريق شرعىّ منحصر در اين است .

شَرَعَ لَكُم مّنَ الدّينِ مَا وَصّى‏ بِهِ نُوحًا (11) معنيش اينست كه : از طريق آنچه را كه خداوند ، وصيتّت به نوح و إبراهيم و عيسى و موسى و به پيغمبر كرد : أَنْ أَقِيمُوا الدّينَ ، اين دين را نگهدارى كنيد و بر پا بداريد .

إنسان بايد از اين آبشخوار و شريعت به آب برسد . شريعت يعنى آبشخوار . (در رودخانه‏هاى بزرگى مانند دجله و فُرات كه دائماً در حال جَزْر و مدّ است ، و مردم براى برداشتن آب از آن دچار زحمت مى‏شوند ، جائى را براى استفاده از آب ، در حال پائين آمدن ، ساخته و از آن طريق به آب دست مى‏يابند ؛ و آنرا آبشخوار مى‏گويند ، و از غير اين طريق نمى‏توانند به آب برسند.)

شريعت ، يعنى آن راهى كه براى برداشتن آب از دريا و نهر و رودخانه براى ما باز كرده‏اند ؛ و اگر اين شريعت نباشد ، و إنسان خود را در وسط نهر و رودخانه و يا دريا بيندازد تا اينكه آب بردارد خفه خواهد شد ؛ و يا اينكه بى آب مى‏ماند . أمّا شريعت ، دينِ روشن و مرآى و طريق مُستوى و مستقيم است ؛ و إنسان در آن به هيچ خطرى برخورد نمى‏كند . و اين طريقِ شريعت و تشريع و تعيين آن ، بدست شارع است . او مى‏گويد : من براى وصول به حكم واقعىّ ، اين راه را براى شما قرار داده‏ام ؛ و همه راههاى ديگر را بسته‏ام . شما چه مى‏گوئيد؟! بنده بشما مى‏گويم : آقا شما امروز ، واجب است مشرّف بشويد به زيارت حضرت إمام رضا عليه السّلام ؛ ولى طريقتان ، اين طريقى است كه من معيّن مى‏كنم ؛ و از هيچ طريق ديگرى نبايد برويد ؛ زيرا من مى‏دانم اين طريق ، طريق مستوى و روشن و بدون خطر و مستقيم است ؛ و أمّا در طُرقِ ديگر خطر وجود دارد . مثلاً ممكن است در يك طريق ، بيمارستان وبائيها باشد ؛ و اگر شما از آنجا بخواهيد عبور كنيد وَبا مى‏گيريد ؛ و در يك طريق ديگر چاه سرپوشيده‏اى است ، اگر برويد در آن چاه سقوط مى‏كنيد ؛ در طريق ديگر أفرادى هستند كهمى‏خواهند شما را فَتْك و ترور كنند . و همچنين در سائر طرق .

يا يك طريق ديگرى هست كه بسيار دور است . و شما ولو اينكه با اين خطرات هم مواجه نباشيد ، بايد عمرتان را بگذرانيد تا به مقصد برسيد . و أمّا اگر طريق ، منحصر در اين مسير شد ، حتماً بايد إنسان آنرا برگزيند . چون نه تنها در آن احتمال ضرر نمى‏رود ، بلكه منفعتش از بقيّه طرق افزون خواهد بود .

حاكم شرع نمى‏تواند در ميان مردم ، به غير از كتاب خدا و سنّت پيغمبر حكم كند ؛ ولو اينكه علم به واقع هم داشته باشد . مثلاً بواسطه اتّصال با بعضى از أفرادى كه با جنّ و بعضى از أرواح ، رابطه دارند اطّلاع بر أخبار صحيحه پيدا كند . و بطور كلّىّ ، اتّصال با اينها براى إنسان تاريكى و ظلمت مى‏آورد ؛ و اين خود نشانه نادرستى طريق است . و شرع مطهّر از اين طريق جلوگيرى نموده است .

حاكم شرع نمى‏تواند بر أساس خواب ديدن ، ولو اينكه صحيح هم باشد ، يا بواسطه مكاشفه و ادّعاى اتّصال به عالم غيب بر مردم حكم براند ؛ قول او پذيرفته نيست .

علم حاكم شرع مختصّ خود اوست ؛ و در ميان مردم بايد بر أساس قواعد و قوانين و بيّنه و يمين حكم كند . سيره پيغمبر به همين نحوه بوده است ؛ و تا زمان ظهور إمام زمان عجّل الله فرجه الشّريف همينطور خواهد بود .

ولى در آن زمان ، طبق بعضى از روايات وارده ، آن حضرت حكم بواقع مى‏كند . يعنى ديگر أيْمان و بيّنات (قَسَم و شاهد) برداشته مى‏شود ؛ و حقائق منكشف مى‏گردد . و به همين ميزان در ميان مردم مثل حضرت داود حكم خواهد نمود .

در بعضى از روايات وارد است كه : حضرت داود اينطور حكم مى‏نمود كه هر كس در منازعات خدمت او مى‏رسيد ، آن حضرت بر أساس واقع حكم مى‏كرد .

و أمّا در شريعت إسلام ، كه شريعت كامل است و جمع بين ظاهر و باطن مى‏كند و معايب مردم را مى‏پوشاند ، حُكم بر أساس أيْمان و بيّنات است .

و لذا پيغمبر و أميرالمؤمنين و بقيّه أئمّه عليهم الصّلوة و السّلام ، كه خود بر مصدر و معدن علم بودند ، مى‏گفتند: ما بر أساس ِ يَمين و شاهد در ميان شما حكم مى‏كنيم .

بنابراين ، اعتراضِ حضرت موسى به حضرت خِضر كه فرمود : لَقَدْ جِئْتَ شَيًْا نُّكْرًا (12) . بر أساس مَمْشى و طريقه خود صحيح بود ؛ چون او داراى شريعت بود ؛ و شريعت به او إجازه چنين كارى را نمى‏دهد . و حضرت خضر هم خودش مى‏داند كه چه كارى مى‏كند . كار او مربوط به حضرت موسى نيست . ولى حضرت موسى كه از طرف پروردگار ، مأمور به شريعت است ، نبايد حكم وِلائىّ بر خلاف شريعت بنمايد .

اين دوّمين مورد از مواردى بود كه حكم حاكم ، و حكم إمام معصوم ، بعضى از اوقات بنظر ما مخالف واقع مى‏نمايد ؛ و ليكن از اين بيان به دست آمد كه در حقيقت مطابق واقع است .

مورد سوّم : آنجائى است كه پيغمبر يا إمام ، به إنسان حكمى مى‏كنند ، و ليكن چون إنسان در مُحيطى جاهلى ، و أفكارى پوچ ، و سنن و آداب ملّى كه جز اعتبارات و موهومات و انديشه‏هاى خرافى هيچ نيست ، فرو رفته و عادت كرده و اُنس گرفته ، آن حكم خلاف بنظر مى‏آيد ؛ و إنسان از عمل به آن استيحاش مى‏نمايد و با خود مى‏گويد كه : چطور پيغمبر و إمام ، اين كلمه را صادر كردند ، در حاليكه اين حكم خلاف است ! ولى اگر شما به تحليل عقلى مسأله را حل كنيد ، مى‏بينيد أصلاً خلافى نيست . خلاف در فكر و انديشه إنسان است كه او را بر أساس أوهام و تخيّلاتِ غير واقعيّه‏اى كه أصالت ندارند پرورانده است . آنوقت أصالت واقعيّتِ خارج را با اين اندازه‏گيرى مى‏كند .

اين غلط است ! إمام و پيغمبر بايد كار خودش را بكند . و اين أوهام و خيالاتِ إنسان را كنار بزند . إسلام ، بر اين أساس است . إسلام دينى است مطابق حقّ و مطابق واقع ؛ و هر حكمى كه بر أساس تخيّل و اعتبار باشد و اتّكاء به حقيقت نداشته باشد ، هر چه باشد باطل است .

قرآن كتاب حقّ است ، و لفظ حقّ در قرآن بسيار برده شده است ؛ أنبياء را نسبتِ به حقّ مى‏دهد ، أحكام را نسبتِ به حقّ مى‏دهد : وَ يُرِيدُ اللَهُ أَن يُحِقّ الْحَقّ بِكَلِمَتِهِ (13) ـ لِيُحِقّ الْحَقّ وَ يُبْطِلَ الْبَطِلَ وَ لَوْ كَرِه الْمُجْرِمُونَ (14) . بگذار بر كافران أمر ناگوار باشد ، ولى إنسان بايستى حقّ را إحقاق كند ، و باطل را إبطال نمايد .

بعضى از أوامر رسول الله اينطور بود . و بسيار جاى تأمّل و دقّت است كه ما اين موارد را خوب تشخيص بدهيم ، و خوب ببينيم ، و از هم جدا كنيم ؛ و خداى ناكرده بعضى أوقات خودمان به همين آراء شخصى ، و أحكام ملّى و سنّت هاى جاهلى ، و آداب مَجُوس و زردُشتى ، يا آداب و فرهنگ أجانب ، كه در ميان ما بسيار شيوع دارد ، مبتلى نشويم ؛ و از سنّت پيغمبر تجاوز نكنيم . اينك يكى از آن مواردى كه بسيار روشن است بيان مى‏شود .

از جمله موارِد إعمالِ ولايت تشريعىِ رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم ، داستان زَينب است ، كه حضرت رسول الله به أمر ولائى خود ، او را به پسر خوانده و غلام آزاد شده خود ، زَيد بن حارثَه تزويج كردند . و پس از اينكه زيد او را طلاق داد ، باز به أمر ولائى ، او را به حِباله نكاح خود در آوردند .

داستان از اين قرار است : زينب دختر عمّه آن حضرت بود ، يعنى دختر اُمَيمَه دختر عبدالمطّلب . اُميمَه را مردى بنام جَحْش تزويج كرده ، واز او دخترى آورد به نام زينب ، پس زينب بنت جحش ، دختر اُمَيمَه بنت عبدالمطّلب ، و عمّه زاده رسول الله است .

زيدبن حارثه ، غلام رسول الله بود و حضرت او را آزاد كردند . و پس از آزادى ، او را پسر خود خواندند . (در آن زمان ، داستان پسر خواندگى بسيار معروف و مشهور ، و در بين مردم متداول بود) و تمام اين كارهاى رسول خدا بر أساس حكمت و مصلحت بوده است ؛ كه اينك بعضى از آنها را در اينجا بيان مى‏كنيم :

در زمان جاهليّت ، أعراب پسر خوانده را ، كه اسمش دَعِىّ بوده است ، پسر حقيقى خود دانسته و در تمام أحكام بُنُوّت ، مانند نكاح و إرث و سائر اُمور ، همچون پسر واقعىِ خود مى‏شمردند . و لهذا ، عيالى را كه براى پسر خوانده خود مى‏گرفتند ، عروسِ واقعىِ خود شمرده ، او را مَحرَمِ خود مى‏دانستند . و پس از آنكه پسر خوانده ، او را طلاق مى‏داد به نكاح خويش در نمى‏آوردند ؛ زيرا كه مى‏گفتند : زنِ فرزند ما و عروس ماست و حُرمَتِ مؤَبّد دارد .

و از طرف ديگر ، أشرافيّت در بين عرب متداول بود ؛ و هيچ زنِ مُتَعيّن و مُتَشخّص ، حاضر نبود به حباله نكاح غلامِ آزاد شده‏اى كه از جهت نَسَب داراى آبرو و اعتبار نبود در آيد .

بزرگان عرب ، دختران خود را به أفراد نامدار و قبيله‏دار و صاحب عشيره ، و داراى اسم و رسم مى‏دادند . و تزويج با فقراء و مستمندان ، و غلام‏هاى آزاد شده ، بزرگترين ننگ و عار محسوب مى‏شد ؛ و حاضر بودند بميرند و يا دختران آنها ترك شوهر گويند، و به چنين ازدواجى تن در ندهند .

رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم ، از جانب پروردگار مأمور مى‏شود كه اين أحكام جاهليّت را بردارد .

أوّلاً : به مردم إعلام كند كه : شرافت مؤمن به إيمان و تقوى است ؛ نه به مال و حَسَب و نَسَب . و بنابراين ، هر مرد مسلمان و فقيرى گرچه غلام و آزاد شده‏اى باشد ، حقّ دارد با دختران أشراف ازدواج كند . و زنهاى شريف و أصيل ، نيز مى‏توانند با مردان مؤمنِ فقير ازدواج كنند . در همسرى و انتخاب زن و شوهر ، كُفْو بودن ، يعنى هم طراز و هم طبقه بودن ، عبارت است از إيمان و تقوى ؛ نه هم طراز و كُفْو بودن در مال و اعتبار و عشيره و قوم و قبيله .

و ثانياً : به مردم إعلام كند كه : پسر خوانده إنسان ، پسر إنسان نيست ؛ و هيچگونه آثار نَسَب بر او مترتّب نمى‏شود . پسر خوانده پسر نيست ؛ دختر خوانده دختر نيست ؛ نه إرث مى‏برد و نه از او إرث مى‏برند . دختر خوانده مَحرَم نيست ؛ و پسر خوانده با زوجه إنسان محرم نيست . زوجه پسر خوانده نيز عروس إنسان محسوب نمى‏شود و با إنسان محرم نمى‏گردد . و پس از آنكه أحياناً پسر خوانده او را طلاق داد ، إنسان مى‏تواند او را به نكاحِ خويش در آورد ؛ زيرا كه زنى است به تمام معنى بيگانه و أجنبىّ ، و جزء مَحارم محسوب نمى‏شود .

إسلام ، اين سنّت جاهلى را برداشت ؛ و براى پسر خوانده هيچ حكم خاصّى را قائل نشد ، نه از إرث ، و نه از مَحرميّت ، و نه از حرمت نكاح . بنابراين ، به حكم صريح قرآن كريم ، پسر خوانده با غير او هيچ تفاوتى ندارد ؛ و عنوان پسر خواندگى به هيچوجه او را داخل در نَسَب نمى‏نمايد .

اين حكم در آيه چهار و پنج ، از سوره أحزاب ، وارد است كه مى‏فرمايد :

وَ مَا جَعَلَ أَدْعِيَآءَكُمْ أَبْنَآءَكُمْ ذَ لِكُمْ قَوْلُكُم بِأَفْوَ هِكُمْ وَ اللَهُ يَقُولُ الْحَقّ وَ هُوَ يَهْدِى السّبِيلَ‏ش ادْعُوهُمْ لِأبَآنِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِندَاللَهِ فَإِن لّمْ تَعْلَمُوا ءَابَآءَهُمْ فَإِخْوَ نُكُمْ فِى الدّينِ وَمَوَ لِيكُمْ (15) .

«خداوند ، پسر خوانده‏هاى شما را پسرانتان قرار نداده است ؛ اين سخنى است كه خود شما بر زبانتان رانده‏ايد و جعل كرده‏ايد . و خداوند ، حقّ مى‏گويد و به راه راست هدايت مى‏كند . پسر خواندگان را به پدران خودشان نسبت دهيد . اين به راستى و درستى ، بيشتر نزديك است در نزد خداوند . و اگر شما پدرانى را براى آنها نمى‏شناسيد ، مسلّماً برادران دينى شما هستند ، و از دوستان و محبّين شما مى‏باشند.»

رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم ، مى‏خواهد اين حكم را إجراء كند ؛ ولى از مردمى كه تازه به إسلام گرويده‏اند مى‏ترسد كه مبادا استيحاش كنند ، و زير بار نروند ، و از دين برگردند و بگويند : اين محمّد ، شريعتى را آورده است كه ـ عياذاً بالله ـ مانند مجوس ، نكاح محارم را ترويج مى‏كند ! فلهذا خوف و ترس رسول الله از مردم به جهت نگهدارى دين و براى خدا بوده است ، وليكن خدا به او أمر ميكند كه : بدين خوف اعتنا نكن و از من بترس و اين أمر را اجرا كن !

رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم در هنگام نزول أحكام شديد ، كه مردم در بَْدو أمر تحمّل آنرا نداشتند ، آن حكم را أوّل در باره خود و أقوام و نزديكان خود إجراء مى‏فرمود و عمل مى‏كرد ؛ تا مردم بدانند كه : رسول الله خود ، با نفس نفيس خويش در معرض اين حكم قرار گرفته و در باره خود إجراء كرده است . و بنابراين ، استيحاش و نگرانى از بين برود ، و يا لاأقلّ تخفيف پيدا كند .

مثلاً وقتى كه خواست ربا را بردارد و حكم به حرمت آن كند ، و أموال ربوى را كه مردم در جاهليّت از يكديگر طلب داشتند نقض كند ، و آن را بى اعتبار بشمارد ، أوّل در باره عمويش عبّاس إجراء كرد و تمام أموال ربوىّ را كه او از مردم طلب داشت ، إسقاط نمود. چنانچه در «سيره حلبيّه» در باره خطبه حِجّة الوَداع كه در عرفات إيراد فرموده است ، آمده كه : وَوَضَعَ رِبَا الْجَاهِلِيّةِ وَ أوّلُ رِبًا وَضَعَهُ ، رِبَا عَمّهِ الْعَبّاسِ .

و نيز در وقتى كه خواست ارزش خونهاى مشركين و غير مسلمان را بردارد ، أوّل در باره پسر عموى خودش رَبيعَةُ بنُ حارثِ بنِ عبدِالمطّلب كه در شِرْك و جاهليّت ريخته شده بود ، و هُذَيْل او را كشته بودند ، برداشت ؛ چنانكه حلبّى آورده است :

وَوَضَعَ الدّمَآءَ فِى الْجَاهِلِيّةِ وَ أوّلُ دَمٍ وَضَعَهُ دَمُ ابْنِ عَمّهِ رَبِيعَةِ بْنِ الْحَارِثِ بْنِ عَبْدِ الْمُطّلِبِ قَتَلَهُ هُذَيْلٌ ، فَقَالَ : أوّلُ دَمٍ أبْدَأُ مِنْ دِمَآء الْجَاهِلِيّةِ مَوْضُوعٍ ؛ فَلا يُطْلَقُ بِهِ فِى الْإسْلاَمِ .

و در همين خطبه پيامبر مى‏فرمايند : إنّ دِمَآءَكُمْ وَ أمْوالَكُمْ حَرَامٌ عَلَيْكُم كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا فِى شَهْرِكُمْ هَذَا فِى بَلَدِكُمْ هَذَا ، ألَا كُلّ شَى‏ءٍ مِنْ أمْرِ الْجَاهِلِيّةِ تَحْتَ قَدَمِى مَوْضُوعٌ ، وَ رِبَا الْجَاهِلِيّةِ مَوْضُوعٌ ، وَ أوّلُ رِبًا أضَعُ ، رِبَا الْعَبّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطّلِبِ (16) .

«بدانيد كه حقّاً خونهاى شما و أموالتان بر يكديگر حرام است ؛ مانند حرمت اين روز حرام ، در اين ماه حرام ، در اين سرزمين محترم كه در آن هستيد . آگاه باشيد كه هر أمرى از اُمور جاهليّت را من در زير پاى خود گذاشتم ؛ و رباى جاهليّت را زير پاى خود گذاشتم ؛ و أوّلين ربائى را كه ساقط كردم و از بين بردم رباى عبّاس ، پسر عبدالمطلّلب است.»

بارى پيغمبر أكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم براى إجراى أمرِ أوّل ، كه ازدواج بين طبقه أشراف و طبقه ضعيفان بود ، و مى‏خواست أوّلين بار اين أمر را در باره خاندان خود إجرا كند ، به نزد زينب بنت جَحْش دختر عمّه خود آمد ، و او را براى زيدبن حارثه ، كه غلام آزاد شده و پسر خوانده خود بود ، خِطْبَه و خواستگارى كرد . اين أمر بر زينب گران آمد همچنان كه در تفسيرِ «الدّرّ الْمَنثور» آمده است كه :أخْرَجَ ابْنُ جُرَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبّاسٍ قَالَ : خَطَبَ رَسُولُ اللَهِ صَلّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وِ سَلّمَ زَيْنَبَ بِنْتَ جَحْشٍ لِزَيْدِبْنِ حَارِثَةَ فَاسْتَنْكَفَتْ مَنْهُ وَ قَالَت : أنَا خَيْرٌ مِنْهُ حَسَبًا ، وَ كَانَتِ امْرَأَةً فِيهَا حِدّةٌ .

فَأنْزَلَ اللَهُ تَعَالَى : وَ مَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَهُ وَ رَسُوُلُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَه وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلّ ضَلَلاً مّبِينًا (17) .

«سيوطىّ ، از ابن جرير از ابن عبّاس ، حديث كرده است كه : رسول خدا از زينب براى زيد بن حارثه خواستگارى كرد . زينب از پذيرفتن ، استنكاف نمود و گفت : حَسَب من از او بالاتر است . و زينب زنى بود داراى حِدّت و شدّت . در اين حال خداوند اين آيه را فرستاد كه : چنين حقّى و اختيارى ، براى هيچ مرد مؤمن و هيچ زن مؤمنه‏اى نيست در وقتى كه خدا و رسول خدا بر او حُكمى بنمايند ، او براى خود اختيارى در آن أمر داشته باشد ؛ و هر كس مخالفت خدا و رسولِ خدا را بكند ، به گمراهى آشكار مبتلا مى‏گردد.»

بنا بر أمر وِلائى رسول خدا ، زينب ازدواج با زيد را پذيرفت و در تحت حباله نكاح او در آمد .

البتّه در اين ازدواج آرامش و سكون نبود ؛ پيوسته زينب در خود شرف و بزرگى إحساس مى‏نمود ؛ و زيد شوهر خود را غلام و آزاده شده پسر دائى خود ، محمّد رسول الله مى‏شمرد . و اين عَدم توافق روحى ، كار را بر زيد تنگ كرد ؛ و كراراً به نزد رسول خدا آمد و إجازه مى‏خواست تا زينب را طلاق گويد ؛ و پيغمبر إجازه نمى‏داد و مى‏فرمود : بايد زنت را نگاه دارى و نبايد او را طلاق بدهى !

وَ إِذْ تَقُولُ لِلّذِى أَنْعَمَ اللَهُ عَلَيْهِ وَ أنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَاتّقِ اللَه (18) . «اى پيغمبر به آن كسى كه خداوند بر او نعمت بخشيده ، و تو نيز بر او نعمت ارزانى داشته‏اى ، گفتى : زنت را براى خودت نگهدار و رها مكن ، و از خدا بپرهيز!»

زيد بدستور پيغمبر عمل نموده بر جفاى زينب صبر مى‏نمود ، تا آنكه طاقت او سر آمد ، و نزد رسول الله آمد و عرض كرد : من ديگر تحمّلِ صبر و شكيبائى با او را ندارم ؛ و إذن مى‏خواهم كه او را طلاق دهم . پيغمبر إذن دادند و زيد او را طلاق داد .

اينجاست كه پيغمبر به أمر خدا مأمور مى‏گردند تا حكم دوّم ، يعنى إلغاء آثار پسرخواندگى را به إجراء در آورند ؛ آن هم در أوّلين مرحله ، در باره خود ، به اينصورت كه زينب را كه زن پسر خوانده خود و در حكم عروس آن حضرت بود ، به نكاح خويش در آورند ؛ تا عملاً بر مردم روشن گردد كه زنِ پسر خوانده ، عروسِ إنسان نيست و نكاح او بدون إشكال است. و ليكن پيغمبر از مردم در خوف و هَراس بود . چه ، اين أمر در نزد مردم بى سابقه بود ؛ و اگر زينب را به نكاح در مى‏آوردند مردم مى‏گفتند : رسول خدا با عروس خود نكاح كرده ! و از دين بر مى‏گشتند . و چه بسا محتمل بود إسلام در اين مراحل منقلب شود .

آيه نازل شد : اى پيغمبر ، تو از مردم در خوف و وحشت نباش و از مردم نترس ! أمر خدا را عملى كن ؛ خداوند سزاوارتر است از اينكه از او بترسى . و آنچه را كه أمر خدا راجع به اوست (از جواز ازدواج با زينب) تو آنرا پنهان مى‏كنى ، به مردم نمى‏گوئى ! خداوند آنرا آشكار مى‏سازد و ظاهر مى‏كند : وَ تُخْفِى فِى نَفْسِكَ مَا اللَهُ مُبْدِيِه وَ تَخْشَى النّاسَ وَ اللَهُ أَحَقّ أَن تَخْشَهُ (19) .

رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم ، به أمر خدا براى برداشته شدن اين بدعت جاهلى إقدام به ازدواج با زينب نمودند .

اللَهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَءَالِ مُحَمّد

پى‏نوشتها:

1) صدر آيه‏3 ، از سوره 5 : المآئدة

2) ذيل آيه 3 ، از سوره 5 : المآئدة

3) قسمتى از آيه 119 ، از سوره 6 : الأنعام

4) صدر آيه 183 ، از سوره 2 : البقرة

5) قسمتى از آيه 184 ، از سوره 2 : البقرة

6) كتاب شريفِ «المراجعات» تأليف علّامه سيّد عبدالحسين شرف الدّين ، مراجعه 94 ، بنقل از منابع مهمّ أهل سنّت ؛ و نيز در كتاب «الفصول المهمّة فى تأليف الْاُمّة» طبع نجف ، صفحه 108 ببعد از كتب مهمّ آنان نقل مى‏كند .

7) آيه 74 ، از سوره 18 : الكَهْف

8) وسآئل الشّيعة» ج 18 ، كتاب القضآء ، أبواب كيفيّة الحكم و أحكام الدّعوى ، باب 2 ، حديث 1

9) همان مصدر ، باب 3 ، حديث 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6

10) غزّالى در «إحيآء العلوم» ج 2 ، ص 176 روايت كرده است كه : عُمَر شبى در مدينه به جستجو و تجسّس برخاسته بود ؛ مردى را ديد كه با زنى در حال فحشاء مى‏باشند . چون صبح شد به مردم گفت : شما به من بگوئيد : اگر إمامى مردى و زنى را در حال عمل قبيح ببيند و بر آنها حدّ جارى كند ، شما چكار خواهيد نمود ؟!

گفتند : تو إمام هستى ! علىّ عليه السّلام گفت : لَيْسَ ذَلِكَ لَكَ ! إذًا يُقَامُ عَلَيْكَ الْحَدّ . إنّ اللَه لَمْ يَأْمَنْ عَلَى هَذَا الْأمْرِ أقَلّ مِنْ أَرْبَعَةِ شُهُودٍ ثُمّ تَرَكَهُمْ مَا شَآءَ أَنْ يَتْرُكَهُمْ .

«اينچنين حقّى براى تو نيست ؛ در آنصورت بر خودت حدّ جارى ميشود . خداوند بر اين أمر كمتر از چهار نفر شاهد را أمين ندانسته است ! و از آن گذشته آنها را تا جائى كه خودش خواسته است رها كرده و واگذارده است!»

در اينجا غزّالى ميگويد : در اين واقعه إشاره است بر آنكه عمر متردّد بود در اينكه: آيا ولىّ أمر ملسمين حقّ دارد بعلم خود در حدود خدا حكم كند يا نه ؟ فلهذا از ايشان بصورت سؤال و فرض تقدير ، مطلب را عنوان كرد از ترس آنكه مبادا چنين حقّى براى وى نباشد ؛ و خودش نيز با إخبار به اينكه چنين واقعه‏اى روى داده است ، مورد حدّ قذف قرار گيرد .

و ما حصل رأى علىّ عليه السّلام اين است كه : چنين حقّى براى او نيست . و اين بزرگترين دليل است كه شرع مقدّس طالب ستر و پوشش كارهاى منكر و قبيح است . زيرا قبيح‏ترين فحشاء و منكر ، عمل زناست ؛ و آنرا فقط منوط به شهادت چهار نفر مرد عادل كرده است كه مشاهده نموده باشند : آلت رجوليّت مرد را در آلت اُنوثيت زن همچون ميل سرمه‏دان در سرمه‏دان ، و اين هيچگاه اتفّاق نمى‏افتد .

و اگر أحياناً قاضى شخصاً علم به اين عمل پيدا كند ، حقّ ندارد آنرا بازگو كند .انتهى كلام غزّالى .

11) صدر آيه 13 ، از سوره 42 : الشّورَى

12) ذيل آيه 74 ، از سوره 18 : الكَهفْ

13) قسمتى از آيه 7 ، از سوره 8 : الأنفال

14) آيه 8 ، از سوره 8 : الأنفال

15) ذيل آيه 4 و صدر آيه 5 ، از سوره 33 : الأحزاب

16) سيره حلبيّه» ج 3 ، ص 298

17) آيه 36 ، از سوره 33 : الأحزاب

18) صدر آيه 37 ، از سوره 33 : الأحزاب

19) قسمتى از آيه 37 ، از سوره 33 : الأحزاب

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation