بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اهل بیت,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 - يادداشت مترجم بر چاپ اول
     02 - اهل بيت در قرآن
     03 - آيه تطهير در تفسير پيامبرصلى الله عليه وآله
     04 - تفسير معقول و مقبول
     05 - ظهور سياقى
     06 - دلالت و استدلال
     07 - نقد و بررسى
     08 - دلايل واهى در شمول همسران پيامبرصلى الله عليه وآله
     09 - از گفته‏هاى ضعيف تا دلايل ضعيف‏تر
     10 - تار عنكبوت
     11 - كتاب‏نامه
     fehrest -
 

 

 
 

بخش اول:

اهل بيت در قرآن

فصل اول: گفته‏ها و نظريات

كلمه «اهل البيت‏» در موارد بسيار زيادى از سخنان رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله براى‏گروه خاصى كه به آنحضرت‏صلى الله عليه وآله منسوبند، به كار رفته است. براى اينان(اهل البيت) اوصاف و ويژگى‏هايى بيان گشته،منزلتى شايان قرار داده شده ودر قبال آنان، حقوق و مسؤوليت‏هاى فراوان و گوناگون و در عين حال مهموخطير بر عهده امت گذاشته شده‏است.

در قرآن نيز در موارد گوناگون و با تعابير مختلف از همين گروه سخن‏به‏ميان آمده‏است. يكى از آن تعابير«اهل‏البيت‏» است. از آن جايى كه گروهى‏به عمد يا سهو در تعيين منظور قرآن از كلمه «اهل‏البيت‏» به راست وچپ‏رفته‏اند، لازم ديديم كه دقيقا به بحث و بررسى درباره اين مطلب بپردازيم.از خداوند متعال يارى مى‏جوييمو بر او توكل مى‏كنيم و بحث را به حول وقوه او پى مى‏گيريم.

رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله منظور از تعبير «اهل‏البيت‏» را در يكى از مواردى كه درقرآن آمده، به شكلىغيرقابل تشكيك و تاويل تبيين كرده‏است، اما با كمال‏تعجب بايد گفت: اين تصريحات هم نتوانسته است ريشهاختلاف را از بين‏ببرد; و دليل آن، وجود افرادى است كه اصرار دارند در اين مورد يا مواردديگر به صورت آشكار وپنهان و بنا به دلايلى با رسول خداصلى الله عليه وآله مخالفت‏كنند! تفصيل مطلب را در مباحثى كه در پىمى‏آيد بيان خواهيم كرد.

اهل بيت در قرآن

لفظ «اهل بيت‏» سه بار در قرآن كريم آمده است:

اول، در داستان موسى‏عليه السلام، آن گاه كه نوزادى كوچك بود و خانواده فرعون‏او را پيدا كردند تا در آينده،دشمن و مايه اندوهشان باشد و پستان هيچ زنى‏را به دهان نگرفت و خانواده فرعون در كارش درمانده شدند.آن‏گاه خواهرموسى‏عليه السلام به آنان گفت:

هل ادلكم على اهل بيت‏يكفلونه لكم وهم له ناصحون فرددناه الى امه‏كى تقر عينها ولا تحزن; (1) .

آيا مايليد كه من شما را به خانواده‏اى كه دايه اين طفل شوند و او را با مهربانى‏تربيت كنند راهنمايى كنم؟ بدينوسيله ما موسى را به مادرش برگردانديم تاديده‏اش به جمال موسى روشن شود و حزن و اندوهش برطرف گردد.

در اين آيه بيانى وجود ندارد كه مشخص سازد: منظور خواهر موسى‏عليه السلام ازاين تعبير چه بود؟ آيامنظورش تمام كسانى بودند كه با آن خانواده قرابت وخويشاوندى داشتند يا بعضى از آنان؟ و آيا منظورش فقطقرابت نسبى است‏يا نسبى و سببى؟ يا علاوه بر قرابت نسبى و سببى كسانى را كه از راه ولاء و ياتربيت هم بهخانواده منتسب هستند در برمى‏گيرد؟

گذشته از اين، لفظ اهل بيت‏به صيغه نكره آمده است نه به صيغه معرفه،يعنى اهل البيت.

دوم، در داستان ابراهيم‏عليه السلام، آن گاه كه همسرش از بشارت فرشتگان كه‏به‏او مژده دادند اسحاق و پس ازاو يعقوب را به دنيا خواهد آورد به شگفت‏آمد. ملائكه به او گفتند:

اتعجبين من امر الله رحمة الله وبركاته عليكم اهل البيت انه حميدمجيد; (2) .

فرشتگان به او (زن ابراهيم) گفتند: آيا از كار خدا عجب دارى؟ (عجب مداركه) رحمت و بركات خدا مخصوصشما اهل بيت است; زيرا خداوند بسيارستوده صفات و بزرگوار است.

در اين آيه مباركه همسر ابراهيم‏عليه السلام از اهل البيت‏شمرده شده است; زيرااو در اين آيه مورد خطاب قرارگرفته است، اما اين نمى‏تواند دليل اين مطلب‏باشد كه همسر هم در تمام مواردى كه لفظ اهل البيت اطلاقشده، حتى درمواردى هم كه قرينه مناسب براى تعيين مقصود وجود ندارد، جزء اهل بيت‏است; زيرا توجيهخطاب در آيه فوق‏الذكر به همسر ابراهيم‏عليه السلام مى‏تواندقرينه‏اى براى داخل شدن وى در زمره اهليت‏باشد، اما نمى‏تواند دلالت كندبر اين كه كلمه اهل البيت، همسر را هم در برمى‏گيرد، به گونه‏اى كه بهمجردشنيدن اين كلمه و بى هيچ قرينه‏اى، بايد به ذهن شنونده تبادر كند. در مباحث‏آتى بحث‏بيش‏ترى دربارهاين آيه خواهد آمد.

سوم، فرموده خداوند متعال:

يا نساء النبى لستن كاحد من النساء ان اتقيتن فلا تخضعن بالقول‏فيطمع الذى فى قلبه مرض وقلن قولا معروفاوقرن فى بيوتكن‏ولاتبرجن تبرج الجاهلية الاولى واقمن الصلاة وآتين الزكاة واطعن‏الله ورسوله انما يريد اللهليذهب عنكم الرجس اهل البيت ويطهركم‏تطهيرا واذكرن مايتلى فى بيوتكن من آيات الله والحكمة ان اللهكان‏لطيفا خبيرا. (3)

ملاحظه مى‏شود كه فرموده خداوند متعال: «انما يريد الله ليذهب عنكم‏الرجس اهل البيت ويطهركم تطهيرا»در ميان آياتى قرار گرفته كه‏زنان پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله مخاطبند و بلكه جزء يكى از اين آيات است.همين‏موجب شده كه آن شبهه معروف در مراد آيه براى عده‏اى پيش آيد و همان‏گونه كه خواهيم ديد گروهىآن را انگيزه‏اى براى برانگيختن شك‏هايى‏پيرامون مفاد حقيقى آيه مباركه قرار مى‏دهند.

گفته‏ها و اجتهادها

مراجعه به سخنان مفسران وديگران به دست مى‏دهد كه درباره مراد ازاهل البيت در آيه مباركه اقوال متعددىوجود دارد. اين اقوال عبارتند از:

1. ادعاى عكرمه (4) كه در بازارها ندا مى‏داد و مردم را براى مباهله‏فرامى‏خواند. ادعاى وى اين بود كه منظور از«اهل‏البيت‏» در آيه تطهير فقطوفقط زنان پيامبرصلى الله عليه وآله است و احدى غير از آنان را در بر نمى‏گيرد.

اين گفته بنا به روايت عكرمه به ابن عباس و سعيد بن جبيرهم نسبت داده‏شده است. (5) چنان كه اين ادعا را بهمقاتل هم نسبت داده‏اند. (6) به عطاء، كلبى،سعيدبن جبير (7) و عروة بن زبير هم كه مدعى بود اين آيه در خانهعايشه‏فرود آمد (8) نسبت داده شده است.

2. گروهى گفته‏اند: منظور اصحاب كساء است، يعنى پيامبرصلى الله عليه وآله، على،فاطمه، حسن،حسين‏عليهم السلام و همسران پيامبرصلى الله عليه وآله.

بعضى همسران پيامبرصلى الله عليه وآله و اصحاب كساء را بدون پيامبرصلى الله عليه وآله آورده‏اند.اين عقيدهفخر رازى و خطيب بغدادى است كه قسطلانى از بخارى روايت‏كرده است. (9) .

3. گفته‏اند: منظور پيامبرصلى الله عليه وآله است و بس. (10) .

4. گفته‏اند: منظور بنى هاشمند و زنان را در بر نمى‏گيرد. (11) .

5. گفته‏اند: منظور كسانى است كه در پايين‏ترين جد پيامبرصلى الله عليه وآله با او نسبت‏دارند و نيز گفته شده: هر آن كس كه با پيامبرصلى الله عليه وآله پيوند رحمى دارد. و نيزگفته شده: هر آن كه با او پيوند نسبى ياسببى دارد. (12) .

6. ابو حيان گفته: از آن جا كه اهل البيت‏شامل زنان پيامبرصلى الله عليه وآله و پدران‏آنان مى‏شده، لفظ مذكربر مؤنث غالب آمده است. (13) .

7. گفته شده: منظور زنان است و تمامى بنى هاشم كه صدقه بر آنان‏حرام شد. (14) .

8. گفته شده: «اهل‏البيت‏» على، فاطمه، حسن و حسين‏عليهم السلام هستند. بعضى‏از اقوال و روايات تصريحدارد كه پيامبرصلى الله عليه وآله هم جزء آنان است. (15) اين گفته به‏انس بن مالك، واثلة بن اسقع (16) ، ابو سعيدخدرى، عايشه و ام سلمه (17) نسبت داده‏شده است. طحاوى، كنجى شافعى، ذهبى و قمى (18) بر آن اصرار داشته ونيزعقيده مجاهد، قتاده، كلبى (19) و بلكه عقيده جمهور (20) و بيش‏تر مفسران (21) همين‏است. حتى بعضى گفته‏اند:مفسران اجماع دارند و جمهور (22) روايت كرده‏اندكه اين آيه درباره اهل كساء فرود آمد. گفته‏اند: منظور مدعىاجماع مفسران‏اين است كه مفسران بر اين مطلب اجماع دارند كه آيه مباركه شامل آل البيت‏است و آناناصحاب كساء مى‏باشند، اما درباره اين كه آيا زنان پيامبرصلى الله عليه وآله راهم دربر مى‏گيرد يا نه، اختلافنظر است. يا منظور، اجماع كسانى است كه‏نظرشان در مورد شان نزول و مانند آن قابل اعتناست و عكرمه ومقاتل ازاين افراد نيستند، زيرا اين مساله به خبر دادن از پيامبرصلى الله عليه وآله‏يا كسانى از صحابه‏برمى‏گرددكه گفته آنان معتبر است، در حالى كه مقاتل و عكرمه متهم به‏دروغگويى‏اند. (23) .

بعضى از روايات، امامان دوازده گانه‏عليهم السلام را هم اضافه كرده است. (24) بعضى‏مدعى‏اند كه اماميه اجماعدارند كه آيه تطهير شامل تمام امامان‏عليهم السلام مى‏شود. (25) .

نتيجه گفته‏ها

اگر در اين گفته‏ها به دقت‏بنگريم، خواهيم يافت كه تمام آنها پيرامون‏سه عنصر دور مى‏زند.

اول، دخول زنان در مراد از كلمه «اهل البيت‏» يا به طور مستقل يا بااصحاب كساء يا با ساير بنى‏هاشم يا باافرادى كه دايره شمول گسترده‏تر ياتنگ‏ترى دارد.

دوم، دخول خويشاوندان پيامبرصلى الله عليه وآله; يعنى، بنى‏هاشم، غير از اصحاب كساء;يعنى، كسانى كهصدقه بر آنان حرام است و با پيامبرصلى الله عليه وآله خويشاوندى نسبى‏دارند. بعضى زنان پيامبرصلى الله عليهوآله را مى‏افزايند و بعضى هم در نفى آنان اصراردارند.

سوم، اختصاص اهل البيت‏به اصحاب كساء. گروهى با استناد به روايات‏چندى كه در اين باره تصريح دارد، سايرامامان دوازده‏گانه را هم بدان‏مى‏افزايند.

تمامى دلايل در حقيقت‏به نفى يا اثبات اين عناصر برمى‏گردد، اگرچه دربيان آنچه كه در اثبات آن مى‏كوشند باهم اختلاف جزئى دارند.

نهايت امر اين كه، آنچه بعضى بيان كرده‏اند كه منظور آيه تطهير شخص‏پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله است وبه نظر مى‏رسد كه زايد بر عناصر سه گانه فوق الذكراست، كسى را نيافتيم كه در اثبات آن استدلال كرده يابدان ملتزم شده و آن رامبناى عقيده خويش قرار داده باشد. از اين رو، نيازى به نفى يا اثبات آن دربحث‏خودنمى‏يابيم. در اين جا تنها به بررسى و بيان مطالبى خواهيم‏پرداخت كه ارتباط مستقيمى با عناصر سه‏گانه فوقدارد.

پى‏نوشتها:

1) قصص (28) آيات 12 - 13.

2) هود (11) آيه 73.

3) احزاب (33) آيات 32 - 33.

4) جامع البيان، ج‏22، ص‏7; الدرالمنثور، ج‏5، ص‏198; فتح القدير، ج‏4، ص‏278 - 279; التبيان،ج‏8، ص‏206،308; الميزان فى تفسير القرآن، ج‏16، ص‏310; مجمع البيان، ج‏8، ص‏56.

5) تفسير القرآن العظيم، ج‏3، ص‏483، سير اعلام النبلاء، ج‏2، ص‏208 و 221; تهذيب تاريخ دمشق،ج‏4، ص‏208;المواهب اللدنيه، ج‏2، ص‏122; اسباب النزول، ص‏302; نور الابصار، ص‏110،الصواعق المحرقه، ص‏141; لبابالتاويل، ج‏3، ص‏466.

6) تهذيب تاريخ دمشق، ج‏4، ص‏206; نور الابصار، ص‏110; لباب التاويل، ج‏3، ص‏466; و اسعاف‏الراغبين، ص‏108.

7) فتح القدير، ج‏4، ص‏278; الجامع لاحكام القرآن، ج‏14، ص‏182.

8) الدر المنثور، ج‏5، ص‏198; فتح القدير، ج‏4، ص‏279; ر.ك: الميزان فى تفسير القرآن، ج‏16،ص‏310.

9) ر.ك: به السنن الكبرى، ج‏2، ص‏150; تهذيب تاريخ دمشق، ج‏4، ص‏208 - 209; فتح‏القدير، ج‏4،ص‏280;الجامع لاحكام القرآن، ج‏14، ص‏183; سخن ابن روزبهان در دلائل الصدق، ج‏2،ص‏94.

10) الصواعق المحرقة، ص‏141.

11) فتح القدير، ج‏4، ص‏280; الجامع لاحكام القرآن، ج‏4، ص‏183; الميزان فى تفسير القرآن، ج‏16،ص‏310; لبابالتاويل، ج‏3، ص‏466.

12) المواهب اللدنيه، ج‏2، ص‏127.

13) تهذيب تاريخ دمشق، ج‏4، ص‏209.

14) ر.ك: اسعاف الراغبين، ص‏108; الصواعق المحرقه، ص‏14.

15) ر.ك: ينابيع الموده، ص‏294; الصواعق المحرقه، ص‏141; تفسير قمى، ج‏2، ص‏194 - 193;الكشاف، ج‏3،ص‏538.

16) مجمع البيان، ج‏8، ص‏356.

17) تهذيب تاريخ دمشق، ج‏4، ص‏908; ر.ك: مجمع البيان، ج‏8، ص‏356.

18) ر.ك: مشكل الآثار، ج‏1، ص‏332 - 339; كفاية الطالب، ص‏54; خلاصه عبقات الانوار، ج‏2،ص‏67 و 371;تفسير قمى، ج‏2، ص‏193 - 194.

19) فتح القدير، ج‏4، ص‏279; تهذيب تاريخ دمشق، ج‏4، ص‏208.

20) تهذيب‏تاريخ دمشق، ج‏4، ص‏208; فتح القدير، ج‏4، ص‏279.

21) ينابيع الموده، ص‏294.

22) نهج الحق و كشف الصدق، ص‏173.

23) ر.ك: احقاق الحق، تعليقات آية الله مرعشى، ج‏2، ص‏502، (پاورقى) و 565; دلائل الصدق،ج‏2، ص‏95.

24) ر.ك: آية التطهير فى احاديث الفريقين، ج‏1 و 2; كتاب سليم بن قيس، ص‏150.

25) ر.ك: پاورقيهاى جوامع الجامع، ص‏372.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation