بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فروغی از کوثر, الیاس محمدبیگى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     fehrest - فروغى از كوثر
     k01 - فروغى از كوثر
     k02 - فروغى از كوثر
     k03 - فروغى از كوثر
     k04 - فروغى از كوثر
     k05 - فروغى از كوثر
     k06 - فروغى از كوثر
     k07 - فروغى از كوثر
     k08 - فروغى از كوثر
 

 

 
 
back pagefehrest page 

مسجد به سبك معمارى اسلامى بنا شده است . كه داراى گنبد بسيار بزرگى به قطر 30 متر مربع و به ارتفاع 15 متر مربع از سطح پشت بام و به ارتفاع 35 متر مربع از كف شبستان مى باشد . و داراى گلدسته هايى بلند به ارتفاع 25 متر مربع از سطح پشت بام و به ارتفاع 45 متر مربع از سطح زمين است . و داراى دو مأذنه به ارتفاع 5 متر مربع مى باشد(1) . و همچنين يك برج با ساعت زنگى بزرگ و زيبا در شمال مسجد قرار دارد كه از چهار جهت ديده مى شود .
اين مسجد از نظر تزئينات و كاشيكارى و جلوه هاى هنر اسلامى از نمونه هاى بديع كاشيكارى در قرن اخير به شمار مى رود(2) .

ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ خاطرات زندگى حضرت آيت الله برورجردى ، سيد محمد حسين علوى طباطبايى ، ص101 و102 .
2 ـ همان ، ص104 .

[121]


استفاده بهينه از مسجد اعظم توسط آستانه مقدّسه :
پس از پيروزى انقلاب با توجه به اقبال زياد زائرين محترم ، به حرم مطهر حضرت معصومه(عليها السلام) و احساس نياز به فضاهاى عبادى ، معنوى بيشتر در جوار بارگاه منور حضرت و عدم امكان بهره بردارى شايسته از فضا و امكانات وسيع مسجد اعظم و در نتيجه معطل ماندن آن همه امكانات وسيع كه با هدف اصلى بنيان گذار عظيم الشأن آن موافقت نداشت . سرانجام در دهه آخر ماه مبارك رمضان سال 1371هـ . ش . با رعايت موازين شرعى و قانونى حائل بين مسجد اعظم و مسجد بالاسر برداشته شد و به دنبال آن امور ادارى و خدماتى مسجد بر عهده آستانه مقدسه قرار گرفت .
و طبق فرمان مقام معظم رهبرى به توليت محترم آستانه مقدسه ، مسئولين مربوطه موظف شدند بدون بهره بردارى و دخالتى در موقوفات مسجد ، اقدام به نگهدارى و حفاظت از مسجد و متعلقات آن و تأمين حقوق كارمندان آن نمايند . و هم اكنون اين مكان مقدس محيط بسيار مناسبى براى تحصيل دانش پژوهان علوم دينى شده ، به گونه اى كه در ايام تحصيلى حوزه اكثر مراجع معظم تقليد در اين مكان مقدس تدريس مى نمايند و تعداد كثيرى از طلاب و فضلاى محترم از فيوضات علمى ايشان بهره مند مى شوند . همچنين مراسم مذهبى مختلفى كه از شئونات مسجد است با شكوه خاصى در آن برگزار مى شود .

[122]


( 7 ) صحن هاى حرم مطهّر


صحن نو « اتابكى » :

صحن نو ، بنايى است وسيع و خوش منظر ، با صفا و معنويت خاصّى كه بر شكوه و عظمت بارگاه فاطمى افزوده است .
اين صحن زيبا داراى چهار ايوان شمالى ، جنوبى و شرقى و غربى است : ايوان شمالى آن ورودى حرم مطهر از ميدان آستانه را و ايوان جنوبى ورودى حرم از خيابان موزه را و ايوان شرقى ورودى صحن نو از خيابان ارم را تشكيل مى دهد ; در هر كدام از اين ايوان هاى ياد شده ظرايف و آثار هنرى ، معمارى خاصّى به كار رفته است كه نظر هر بيننده هنر دوست را به خود جلب مى نمايد.
و ايوان غربى هم همان ايوان آينه است كه ورودى روضه مقدّسه از صحن نو محسوب مى شود .
وجود اين ايوان هاى مجلّل ( به ويژه ايوان آينه ) و قرار گرفتن حوض بيضى شكل در وسط صحن مطهّر ( با خصوصيّات موجود در آن ) زيبايى اين مكان مقدّس را دو چندان كرده است .
اين صحن از آثار ( ميرزا على اصغر خان صدر اعظم ) است كه از سال 1295هـ . ق ، تا سال 1303 بناى آن طول كشيده است .(1)
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ گنجينه آثار قم ، ج1 ، ص580 ـ 579 .

[123]

در اين صحن قبور علما و شهدايى « همانند شهيد بزرگ انقلاب مشروطه آية الله شيخ فضل الله نورى و شهيد آية الله مفتّح و عالم بزرگ شيعه مرحوم قطب راوندى قرار گرفته ، و بر زائرين تربت پاك فاطمه معصومه(عليها السلام)است كه از زيارت اين فدائيان راه ولايت و امامت غافل نباشند .

صحن عتيق « قديم » :

صحن عتيق « واقع در شمال روضه مباركه » اوّلين بنايى است كه بر قبّه مباركه افزوده شد .
اين صحن را سه ايوان زيبا فراگرفته است . ايوانى با عظمت در جنوب كه همان ايوان طلا « ورودى صحن به روضه مطهّره » مى باشد و ايوانى در شمال كه ورودى فيضيّه به صحن را تشكيل مى دهد و ايوانى در غرب كه ورودى مسجداعظم به صحن است . و در شرق دالان ورودى صحن عتيق به صحن نو واقع است . اين صحن در عين كوچك بودنش بخاطر داشتن ايوان هاى مجلّل و حجرات متعدّد اطراف آن از زيبايى خاصى برخوردار است .
اين صحن و ايوان هاى اطراف آن را « شاه بيگى بيگم » دختر شاه اسماعيل صفوى در سال 925هـ . ق بنا نمود .(1)
اين بود دورنمايى از آثار هنرى ، معمارى آستانه مقدّسه حضرت معصومه(عليها السلام) و بر هنرمندان اسلامى است كه از نزديك زيبايى هاى هنرى نهفته در اين بناى رفيع را به نظاره بنشينند و آفرينندگان آن را تحسين نمايند .
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ گنجينه آثار قم ، ج1 ، ص510 .

بخش هشتم : زيارتنامه حضرت فاطمه معصومه (عليها السلام)

يكى از واژه هاى مقدّس و آشناى در قاموس شيعه ، واژه زيارت است و از جمله آداب و برنامه هاى دينى كه به آن بسيار سفارش شده است رفتن به زيارت تربت پاك و مشاهد شريفه اهل بيت(عليهم السلام) و فرزندان بزرگوار آنهاست . ائمّه اطهار(عليهم السلام) در روايات و احاديث ، پيروانخود را بر اين امر مهمّ تشويق و تحريص فرمودند و اجر و پاداش فراوانى براى آن بيان كرده اند .
چنانچه درباره زيارت امام حسين(عليه السلام) ، امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد : «زيارت آن حضرت برابر است با هزار حج و عمره»(1) . و حضرت رضا(عليه السلام)درباره زيارت خود فرمود : «هركس مرا با معرفت زيارت كند من از او شفاعت خواهم كرد»(2) . و امام جواد(عليه السلام) فرمود : « مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتِى بِقُمْ فَلَهُ الْجَنَّةُ »(3) : « كسى كه قبر عمه ام « فاطمه معصومه(عليها السلام) » را ، در قم زيارت كند سزاوار بهشت خواهد بود » .
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ بحار ، ج101 ، ص43 .
2 ـ همان ، ج102 ، ص33 .
3 ـ همان ، ج102 ، ص265 .

[127]

و درباره زيارت حضرت عبدالعظيم(عليه السلام) ، امام هادى(عليه السلام) فرمود : «اگر قبر عبدالعظيم را ، زيار مى كردى مثل آن بود كه امام حسين(عليه السلام) را زيارت كرده باشى »(1) .
و رسولخدا(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود : « مَنْ زارَنِى اَوْ زارَ اَحَداً مِنْ ذُرِّيَّتِى زُرْتُهُ يَوْمَ الْقِيمَةِ فَاَنْقَذْتُهُ مِنْ اَهْوالِها »(2) : « كسى كه مرا ، يا يكى از فرزندانم را زيارت كند روز قيامت به ديدارش خواهم رفت و او را از ترس هاى آن روز نجات خواهم داد » .
حال بايد توجّه كرد كه فلسفه و حكمت اين همه فضيلت و پاداش چيست ؟ آيا اين اجر و ثواب عظيم فقط براى يك زيارت ظاهرى است بدون هيچ اثر و هدفى ؟ يا اينكه همه اينها در راستاى اهداف عالى دينى است كه امّت اسلامى با زيارت تربت مطهر اين عزيزان ، ره توشه اى براى دنيا و آخرت خويش برگيرد و با اسوه قراردادن اين نخبگان خلق خدا و با پيروى از خط مشى آن بزرگواران همواره امّتى نمونه باشد . و با صفا و جلا دادن روح و جان خويش از آفت ها و كجى ها دور بماند و هميشه جامعه اى سرفراز و سعادتمند باشد . و با اين تجديد ميثاق هاى مكرّر است كه خط مستقيم تشيّع و امامان بحق آن ماندگار و جاويد خواهد ماند .
روشن است كه اين هدف حاصل نمى شود مگر اينكه زائران آن مشاهد مشرّفه ، عارفِ بحقّ صاحبان آن باشند و با كمال معرفت و شناخت به پابوس آنها شرفياب شوند .
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ همان ، ج102 ص268 .
2 ـ كامل الزّيارات ، ص11 .

[128]

چنانچه در روايات اين امر مهم را شرط پذيرفته شدن در آستان رفيع اولياى خدا دانسته و براى درك فضيلت زيارت ، بر آن تأكيد فرموده اند ، همانطور كه امام صادق(عليه السلام) فرمودند :
« مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ عارِفاً بِحَقِّهِ كانَ كَمَنْ حَجَّ مِأَةَ حَجَّة مَعَ رَسُولِ اللهِ(صلى الله عليه وآله وسلم) »(1) : « يعنى كسى كه با معرفت و شناخت ، قبر امام حسين(عليه السلام) را زيارت كند مثل كسى است كه ، صد حج همراه رسولخدا(صلى الله عليه وآله وسلم) انجام داده باشد » .
و امام جواد(عليه السلام) هم درباره زيارت حضرت رضا مى فرمايد : «بهشت واجب است بر كسى كه قبر پدرم را ( در طوس ) با معرفت زيارت كند »(2) .
و حضرت رضا (عليه السلام) درباره زيارت حضرت معصومه فرمود : « مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ »(3) : « كسى كه « فاطمه معصومه » را زيارت كند ، در حالى كه « معرفت » به حق او داشته باشد ، سزاوار بهشت است » .
بديهى است كه اگر مسلمان زائر ، معرفت به فضائل و كمالات نفسانى و راه و رسم زندگى اين بندگان شايسته خدا داشته باشد ، مى تواند از زيارت مرقد شريف آنان توشه اى برگيرد و روح و جان خود را با آن ارواح قدسى هماهنگ نمايد ، و با مكتب و مرام الهى آنها آشنا گردد .
به اين جهت براى حضرت فاطمه معصومه(عليها السلام) زيارتنامه معتبرى نقل شده است . تا زائران مشتاق با خواندن فرازهاى نورانى آن در جهت طى طريق
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ بحار ، ج101 ص42 .
2 ـ همان ، ج102 ص37 .
3 ـ همان ، ج102 ص266 .

[129]

رشد و كمال از حضرتش الهام گيرند و با ارتباط يافتن با آن منبع فيض الهى از درياى بى كران رحمت حق توشه اى برگيرند و آن زيارتنامه معروفى است كه مرحوم مجلسى در بحارالانوار آن را نقل فرموده است كه ما آن را با سند در اينجا مى آوريم .

متن زيارتنامه با سند :

« حَدَّثَ عَلِىُّ بْنُ اِبْراهيمَ عَنْ اَبيهِ عَنْ سَعْد عَنْ عَلىِّ بْنِ مُوسى الرِّضا عَليْهُما السَّلامُ ، قالَ : قالَ : يا سَعْدُ ، عِنْدَكُمْ لَنا قَبْرٌ ! قُلْتُ : جُعِلْتُ فِداكَ ، قَبْرُ فاطِمَةَ بِنْتِ مُوسى عَلَيْهُما السَّلامُ ! قالَ : نَعَمْ ، مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ . فَاِذا رَأَيْتَ الْقَبْرَ فَقُمْ عِنْدَ رَأْسِها مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ ، فَكَبِّرْ اَرْبَعاً وَثَلاثينَ تَكْبيرَةً وَسَبِّحْ ثَلاثاً وَثَلاثينَ تَسْبيحَةً وَاحْمِدِ اللهَ ثَلاثاً وَثَلاثينَ تَحْميدَةً ، ثُمَّ قُلْ :
« اَلسَّلامُ عَلى آدَمَ صِفْوَةِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلى نُوح نَبِىِّ اللهِ اَلسَّلامُ عَلى اِبْراهيمَ خَليلِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلى مُوسى كَليمِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلى عِيسى رُوحِ اللهِ .
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسُولَ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خَيْرَ خَلْقِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا صَفِىَّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللهِ خاتَمَ النَّبِيِّينَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَميرَ الْمُؤْمِنينَ عَلِىَّ بْنَ اَبى طالِب وَصِىَّ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةُ سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمينَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكُما ياسِبْطَىْ نَبِىِّ الرَّحْمَةِ وَسَيِّدَىْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَ الْعابِدينَ وَقُرَّةَ عَيْنِ النّاظِرينَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِىِّ باقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِىِّ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّد الصّادِقَ الْبارَّ الاَْمينَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مُوسَى بْنَ جَعْفَر الطّاهِرَ الطُّهْرَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىَّ بْنَ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضى ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِىٍّ التَّقِىَّ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّد النَّقِىَّ النّاصِحَ الاَْمينَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حَسَنَ بْنَ عَلِىِّ ، اَلسَّلامُ عَلَى الْوَصِىِّ مِنْ بَعْدِهِ ،

[130]

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى نُورِكَ وَسِراجِكَ وَوَلِىِّ وَلِيِّكَ وَوَصِىِّ وَصِيِّكَ وَحُجَّتِكَ عَلى خَلْقِكَ .
اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ فاطِمَةَ وَخَديجَةَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يابِنْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ وَلِىِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا اُخْتَ وَلِىِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا عَمَّةَ وَلِىِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ .
اَلسَّلامُ عَلَيْكِ ، عَرَّفَ اللهُ بَيْنَنا وَبَيْنَكُمْ فِى الْجَنَّةِ وَحَشَرَنا فى زُمْرَتِكُمْ وَاَوْرَدَنا حَوْضَ نَبِيِّكُمْ وَسَقانا بِكَأْسِ جَدِّكُمْ مِنْ يَدِ عَلِىِّ بْنِ اَبى طالِب صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكُمْ .
اَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُرِيَنا فِيكُمُ السُّرُورَ وَالْفَرَجَ وَاَنْ يَجْمَعَنا وَاِيّاكُمْ فى زُمْرَةِ جَدِّكُمْ مُحَمَّد صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَاَنْ لا يَسْلُبَنا مَعْرِفَتَكُمْ اِنَّهُ وَلِىٌّ قَديرٌ .
اَتَقَرَّبُ اِلَى اللهِ بِحُبِّكُمْ وَالْبَرائَةِ مِنْ اَعْدَائِكُمْ وَالتَّسْليمِ اِلَى اللهِ ، راضِياً بِهِ غَيْرَ مُنْكِر وَلا مُسْتَكْبِر ، وَعَلى يَقينِ ما اَتى بِهِ مُحَمَّدٌ وِبِهِ راض ، نَطْلُبُ بِذلِكَ وَجْهَكَ يا سَيِّدى اَللّهُمَّ وَرِضاكَ وَالدّارَ الاْخِرَةَ .
يا فاطِمَةُ اشْفَعى لى فِى الْجَنَّةِ فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ .
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ اَنْ تَخْتِمَ لى بِالسَّعادَةِ ، فَلا تَسْلُبْ مِنّى ما اَنَا فيهِ ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ .
اَللّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَتَقَبَّلْهُ بِكَرَمِكَ وَعِزَّتِكَ وَبِرَحْمَتِكَ وَعافِيَتِكَ .
وَصَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ اَجْمَعينَ وَسَلَّمَ تَسْليماً يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ » .(1)
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ بحار ، ج102 ، ص266 ـ 265 .

[131]


ترجمه زيارتنامه :

على بن ابراهيم از پدرش از سعد از امام على بن موسى الرّضا(عليهما السلام) نقل مى كند كه فرمود : اى سعد ! ما نزد شما قبرى داريم ! عرض كردم فدايت شوم ، قبر فاطمه دختر امام موسى(عليهما السلام) را مى فرمايى ؟ فرمود : آرى ، هر كه او را با معرفت زيارت كند بهشت سزاوار اوست . هرگاه ( به حرم مشرف شده و ) قبر را ديدى نزد(1) سر ( حضرت ) رو بقبله بايست و سى و چهار مرتبه « اَللهُ اَكْبَرُ » و سى و سه مرتبه « سُبْحانَ اللهِ » و سى و سه مرتبه « اَلْحَمْدُ ِللهِ » بگو ، سپس بگو :
«سلام بر حضرت آدم برگزيده خدا ، سلام بر حضرت نوح پيامبر خدا ، سلام بر حضرت ابراهيم دوست خدا ، سلام بر حضرت موسى هم صحبت خدا ، سلام بر حضرت عيسى روح الله ، سلام بر تو اى رسول خدا ، سلام بر تو اى بهترين خلق خدا ، سلام بر تو اى برگزيده خدا ، سلام بر تو اى محمّد بن عبد الله خاتم پيامبران ، سلام بر تو اى اميرمؤمنان علىّ بن ابى طالب وصىّ رسول خدا ، سلام بر تو اى فاطمه ، اى بزرگ بانوى بانوان عالم ، سلام بر شما اى دو سبط پيامبر رحمت ، اى دو سرور جوانان اهل بهشت ، سلام بر تو اى على بن الحسين ، اى سرور عبادت پيشگان اى فروغ ديده بينندگان ، سلام بر تو اى محمّد بن على ، اى شكافنده علم بعد از پيامبر ، سلام بر تو اى جعفر بن محمّد ، اى راستگوى نيكوكار امين ، سلام بر تو اى موسى بن جعفر ، اى پاك و پاكيزه ، سلام بر تو اى على بن موسى ، اى پسنديده ، سلام بر تو اى محمّد بن على ، اى خويشتن دار ، سلام بر تو اى على
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ مقصود از روايت اين است كه در شمال ضريح مطهر رو به قبله ، نزد سر حضرت بايستند ، ( نه بالاى سر و غرب ضريح مطهر ) ، چنانچه سيره عملى بزرگانى چون حضرت امام خمينى (رحمه الله) و آية الله حاج شيخ مرتضى حايرى (رحمه الله) و برخى بزرگان ديگر اين معنا را تأييد مى نمايد .

[132]

بن محمّد ، اى پاك سرشت و خير خواه و امين ، سلام بر تو اى حسن بن على ، سلام بر وصى بعد از او . بارخدايا صلوات بفرست بر نور و چراغ روشنگرت، بر ولىِّ وليّت ، بر وصىِّ وصيّت، بر حجّت خود بر بندگانت ، سلام بر تو اى دختر رسول خدا ، سلام بر تو اى دختر فاطمه و خديجه ، سلام بر تو اى دختر امير مؤمنان ، سلام بر تو اى دختر امام حسن و امام حسين ، سلام بر تو اى دختر ولىّ خدا ، سلام بر تو اى خواهر ولىّ خدا ، سلام بر تو اى عمّه ولىّ خدا ، سلام بر تو اى دختر موسى بن جعفر ، رحمت و بركات خدا بر تو باد . سلام بر تو ، خداوند آشنايى برقرار كند ميان ما و شما در بهشت ، و ما را در زمره شما محشور فرمايد ، و ما را بر حوض پيامبر شما وارد كند ، و ما را با كاسه جدّتان از دست علىّ بن ابى طالب سيراب سازد ، صلوات خدا بر شما باد . از خداوند مى خواهم كه سرور و فرج شما را به ما بنماياند ، ما و شما را در زمره جدّ بزرگوارتان حضرت محمّد ـ كه درود خدا بر او و آلش باد ـ گرد آورد ، و معرفتِ شما را از ما نگيرد ، كه او صاحب اختيار و مقتدر است . به سوى خداوند تقرّب مى جويم با محبّت شما و بيزارى از دشمنان شما ، و با تسليم شدن به فرمان خدا ، از روى رضايت ، نه آن كه منكر يا نافرمان باشم ، و با يقين به آنچه حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم) آورده و به آن راضى هستم ، با اين عقيده عنايت ترا مى طلبم ، اى سرور من . خدايا رضايت ترا و سراى آخرت را خواستارم . اى فاطمه (معصومه) در مورد بهشت از من شفاعت كن ، چون كه ترا نزد خدا مقام رفيعى است . خداوندا ! من از تو مى خواهم كه عاقبت امر مرا به سعادت ختم كنى ، پس عقايدى كه دارم از من نگير ، كه هيچ نيرو و قدرتى جز خداوند بزرگ و والا نيست . خداوندا ! دعايم را مستجاب كن ، و آنرا به كرم و عزت و رحمت و عافيت خود از من قبول فرما . بر محمّد و همه اهلبيت او صلوات فراوان و درود بى پايان فرست اى بخشنده ترين بخشندگان(1).
ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ كريمه اهلبيت ، على اكبر مهدى پور ، ص159 ـ 152 ، با كمى تصرف .

[133]

back pagefehrest page 
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation