بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب سراب,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01-1 - سراب
     02 - سراب
     03 - سراب
     04 - سراب
     fehrest - سراب
 

 

 
 

next page

fehrest page

back page

بخش سوم

جبرگرايى و نفى اختيار


عارفان به مقتضاى اعتقاد خويش به وحدت وجود و نفى وجود مخلوق، فاعليتِ خود را نسبت به اعمالى كه انجام مى دهند از اساس انكار نموده و بر خلاف برهان، وجدان، كتاب، سنت و فطرت به جبر گرويده و منكر وجود اختيار گشته اند.

در اين بخش، در ضمن دو عنوان به نمونه هايى از گفتار اهل عرفان در گرايش به جبر، و نفى جبر از ديدگاه مكتب وحى، بسنده مى كنيم:

الف) جبرگرايى اهل فلسفه و عرفان و تصوف

از كتاب مقالات نقل كرديم كه:

«تا سالك بدين وادى نرسد و آن واحد بى منتها را ـ كه وحدتش غير در جهان نگذاشت ـ اصل همه . . . كارها نشناسد و به تعبير حكيمان الهى، به توحيد . . . افعالى آراسته نگردد، خواه خدا را يك گويد يا هزار، تفاوتى نمى كند . . . در منزل توحيد، تمامى كثرتها به وحدت بدل مى شود . . .

از خدا دان خلاف دشمن و دوست

كه دل هر دو در تصرف اوست

سعدى(1)

و شبسترى مى گويد:

فعل ها جمله فعل حق مى دان

كافرى گر نياورى ايمان

كارها جمله آفريده اوست

اگر آن جمله بد، و گر نيكوست

اختيار تو، اختيار وى است

بلكه كار تو، عين كار وى است

هيچ در كار خود بدى مختار

فعلت اكنون هم آنچنان انگار

خالق نيك و بد همه اوست

كى بود خلق و فعل، خود همه اوست

كارها جمله كار او انگار

وندر اين كار هيچ كار مدار

همه ى ما چو اوست در همه باب

ما چه باشيم در ميان درياب(2)

و مى گويد:

كدامين اختيار اى مرد جاهل

كسى را كاو بود بالذات باطل

چو بود توست يكسر همچو نابود

نگوئى كه اختيارت از كجا بود

هر آن كس را كه مذهب غير جبر است

نبى فرمود كاو مانند گبر است

چنان كآن گبر يزدان و اهرمن گفت

مرين نادان احمق، او و من گفت

مقدر گشته پيش از جان و از تن

براى هر كسى كارى معين(3)

و لاهيجى مى گويد:

«چون فى نفس الامر وجود و هستى ممكنات، تجلى وظهور حق است به صورت انسان، و ممكن بالذات معدوم است و هستى او، وهم و خيالى بيش نيست، پس چنانچه نسبت وجود به ممكنات عين مجاز است نسبت صفات و افعال و آثار


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ مقالات: 312 ـ 313.

2 ـ مجموعه ى آثار شيخ محمود شبسترى: 217.

3 ـ شبسترى، گلشن راز.


صفحه 48


كه تابع ذاتند به طريق اولى كه مجازى و اعتبارى باشد و هيچ تحققى نداشته باشد نسبت اختيار به خود جهل است وخود را مستقل در افعال دانستن جهل بر جهل».(1)

و مى گويد:

«در صورت جميع مظاهر و در همه جاى و در همه محل، مؤثر حق را مى بايد دانست. چو وجود و افعال جميع اشياء، وجود و فعل حق است كه به صورت ايشان ظهور يافته است و نموده شده».(2)

ابن عربى مى گويد:

«فالكفرُ والإيمانُ والطاعةُ والعصيانُ مِن مشيَّتِهِ وحكمتِهِ وإرادتِهِ، ولم يَزل ـ سبحانه ـ موصوفاً بهذه الإرادةِ أزلاً . . .»(3)

«پس كفر، ايمان، اطاعت و معصيت همه از مشيت و حكمت و اراده او مى باشد و او به طور ازلى متصف به اين اراده است . . .»

و مى گويد:

«فَسبحانَ مَن لا فاعلَ سواه».(4)

«پس منزه است آن كسى كه هيچ فاعلى جز او وجود ندارد».

حافظ گويد:

نيست اميد صلاحى ز فساد حافظ

چونكه تقدير چنين است چه تدبير كنم؟


مكن به نامه سياهى ملامت من مست

كه آگه است كه تقدير بر سرش چه نوشت؟


گناه اگر چه نبود اختيار ما حافظ

تو در طريق ادب باش وگو گناه من است


به آب زمزم و كوثر سفيد نتوان كرد

گليم بخت كسى را كه بافتند سياه


زاهد شراب كوثر و حافظ پياله خواست

تا در ميانه خواسته كردگار چيست


مكن به چشم حقارت نگاه بر من مست

كه نيست معصيت و زهد بى مشيت او


در كوى نيكنامى ما را گذر ندارند

گر تو نمى پسندى تغيير ده قضا را


نعمت اللّه ولى مى گويد:

فاعل مختار در عالم يكى است

در حقيقت فعلها از خود مدان(5)


يك فاعل و فعل او يكى هم

گه نيك نمايد و گهى بد



ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ محمد لاهيجى، شرح گلشن راز: 425.

2 ـ همان: 427.

3 ـ ابن عربى، فتوحات مكيه، سفر 1، ص 167.

4 ـ همان: 170.

5 ـ به نقل فلسفه و عرفان از نظر اسلام: 146.


صفحه 49


در هر دو جهان يكى است موجود

هر لحظه به صورتى مجدد(1)


كتاب روح مجرد از مولوى نقل مى كند كه اميرالمؤمنين(عليه السلام)قاتلشان را در كشتن خويش، معذور و مجبور مى دانسته و خودشان او را شفاعت خواهند نمود و در اين باره چنين مى آورد:

من همى گويم برو جفّ القلم

زين قلم بس سرنگون گردد علم

هيچ بغضى نيست در جانم ز تو

زانكه اين را من نمى دانم ز تو

آلت حقى تو، فاعل دست حق

چون زنم بر آلت حق طعن و دق؟! (2)

ليك بى غم شو شفيع تو منم

خواجه روحم نه مملوك تنم(3)

لاهيجى در شرح گلشن راز مى نويسد:

«سالكِ صاحب تجلى، جميع افعال و اشيا را در افعال حق فانى يابد و در هيچ مرتبه و هيچ شيئى غير حق، فاعل نبيند و غير او را موثر نشناسد و . . . اين را مقام محو مى نامند».(4)

ب) نفى جبر در معارف خاندان وحى

امام صادق(عليه السلام)مى فرمايند:

«اَللَّهُ أَعْدَلُ مِنْ أَنْ يُجْبِرَ عَبْداً عَلَى فِعْل ثُمَ يُعَذّبَهُ عَلَيْهِ».(5)

«خداوند عادل تر از اين است كه بنده اى را بر كارى مجبور كند، سپس بخاطر آن عذابش نمايد».

امام باقر(عليه السلام)مى فرمايند:

«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَرْحَمُ بِخَلْقِهِ مِن أن يُجْبِرَ خَلْقَهُ عَلَى الذُّنُوبِ ثُمَّ يُعَذِّبَهُم عَلَيْهَا».(6)

«خداوند به خلق خود مهربان تر از آن است كه ايشان را به انجام گناهان مجبور كند و سپس به جهت گناه، عذابشان نمايد».

رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم) مى فرمايند:

«يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ قَوْمٌ يَعْمَلُونَ الْمَعَاصي وَيَقُولُونَ إِنَّ اللَّهَ قَدْ قَدَّرَهَا عَلَيْهِمْ، اَلرّادُّ عَلَيْهِمْ كَشاهر سَيْفه في سَبيِلِ اللّهِ».(7)

«در آخرالزمان گروهى باشند كه گناهان را انجام دهند و گويند خداوند آنرا بر ايشان مقدر فرموده است. كسى كه بر ايشان رد كند مانند كسى است كه در راه خداوند شمشير كشيده باشد».

حضرت رضا(عليه السلام)مى فرمايند:

«مَنْ قَالَ بِالتَّشبيهِ وَالجَبْرِ فَهُوَ كَافِرٌ مُشْرِكٌ، ونَحن منه بُراءٌ في الدنيا والآخِرة».(8)

«هر كس به تشبيه و جبر اعتقاد داشته باشد مشرك است و ما در دنيا و آخرت از او بيزاريم».



ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ همان: 150.

2 ـ روح مجرد: 498.

3 ـ همان: 500.

4 ـ محمد لاهيجى، شرح گلشن راز: 268.

5 ـ بحارالانوار: 5 / 51، به نقل از توحيد شيخ صدوق.

6 ـ همان.

7 ـ بحارالانوار: 5 / 47.

8 ـ بحارالانوار: 25 / 266، به نقل از عيون الاخبار شيخ صدوق.


صفحه 50


و مى فرمايند:

«من شبّه اللّه تعالى بخَلقِهِ فهو مشركٌ و من نسبَ إِليه ما نَهَى عنهُ فهو كافرٌ».(1)

«هر كس خداوند تعالى را به خلقش تشبيه كند مشرك است، و هر كس آنچه را از آن نهى فرموده است به او نسبت دهد كافر است».

نزد حضرت رضا(عليه السلام) سخن از جبر و تفويض به ميان آمد، آن حضرت فرمودند:

«ألا أُعطيكم في هذا أصلا لا تختلفونَ فيه ولا يخاصمُكم عليه أحدٌ إلاّ كسرتُموه؟ قلنا: إن رأيتَ ذلكَ.

فقال: إن اللّه تعالى لم يُطع بإكراه، ولم يُعصَ بغلبة، ولم يُهملِ العبادَ في ملكِهِ، هو المالكُ لما ملّكهم، والقادرُ على ما أقدرهم عليه، فإن ائتمرَ العبادُ بطاعتِهِ لم يكنِ اللّه عنها صادّاً ولا منها مانعاً، وإن ائتمروا بمعصيته فشاءَ أن يحولَ بينهم وبين ذلك فعلَ، وإن لم يحلْ ففعلوا فليسَ هو الذي أدخلَهم فيه. ثم قال(عليه السلام): من يضبطْ حدودَ هذا الكلامِ فقد خاصَمَ من خالَفَه».(2)

«آيا در اين باره اصلى به شما اعطا نكنم كه هرگز در آن اختلاف پيدا نكنيد و هيچ كس در مورد آن با شما مخاصمه نكند مگر اينكه او را درهم شكنيد؟ گفتيم: اگر دوست داريد.

حضرت فرمودند:

اطاعت خداوند تعالى به اجبار نيست، معصيت و نافرمانى نيز به مغلوبيت خداوند انجام نمى يابد و او بندگان را در ملك خويش مهمل رها نكرده است.

اوست مالك آنچه كه به ايشان تمليك نموده است، و اوست قادر بر آنچه ايشان را بر آن قدرت عطا فرموده است.

اگر بندگان پذيراى فرمان طاعت او باشند مانع و جلوگير ايشان نخواهد بود، و چنانچه راه معصيت او پويند، اگر بخواهد بين ايشان و گناهان حائل شود انجام مى دهد. و در صورتى كه حائل و مانع نشود و ايشان معصيت كنند، او نيست كه ايشان را داخل گناهان كرده است». سپس فرمودند: «هر كس حدود اين گفتار را ضبط كند، بر مخالفين خود غالب آيد».

امام كاظم (عليه السلام) مى فرمايند:

«من زعم أنّ اللّهَ تعالى يجبر عبادَه على المعاصى أو يكلّفُهم ما لا يطيقون فلا تأكلوا ذبيحتَه، ولا تقبلوا شهادتَه، ولا تصلّوا وراءَه، ولا تعطوه من الزكاةِ شيئاً».(3)

«هر كس گمان كند كه خداوند تعالى بندگانش را مجبور به انجام گناهان مى سازد، يا ايشان را به چيزهايى تكليف مى كند كه قدرت بر آن را ندارند، نه ذبيحه اش را بخوريد، و نه شهادتش را قبول كنيد، و نه پشت سرش نماز بخوانيد، و نه به او زكات بدهيد».



ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ عيون اخبار الرضا(عليه السلام): 1/93.

2 ـ عيون اخبار الرضا(عليه السلام): 1/119.

3 ـ عيون اخبار الرضا(عليه السلام): 1/101.

next page

fehrest page

back page
   

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation