1- وافى جزء يازدهم صفحه 40 2- وافى . جزء يازدهم ، صفحه 55. 3- سفينة البحار. جلد دوم ، صفحه 559. 4- قرآن ، 3 35. 5- قرآن ، 32 - 24، 80. 6- قرآن ، 34، 14. 7- قرآن ، 114، 16. 8- قرآن ، 15، 34. 9- قرآن ، 88، 5. 10- مجمع البحرين ، جلد پنجم ، ص 353. 11- سفينة البحار، جلد دوم ، صفحه 431. 12- قرآن ، 31. 7 13- قرآن ، 254: 2 14- قرآن ، 262: 2. 15- قرآن ، 39: 34 16- مجمع البيان جلد دهم ، ص 404: 17- قرآن ، 9 و 8، 76. 18- مجمع البيان . جلد دهم ، صفحه 407. 19- اصول كافى . جلد دوم ، صفحه 201. 20- از نظر طب جديد، هر ماده غذايى كه جريان خون را تسريع كند گرمى ، و آنچهحركت خون را بتاءخير افكند، سردى است . 21- اشـنان ماده اى است مانند چوبك كه لباس را با آن مى شويند، يعنى همان طورىكه اشنان لباس را تميز مى كند، خربزه نيز معده و روده ها را شست و شو مى دهد.
22- خربزه مانند ختمى - كه در مورد پاك شدن روده ها از آن استفاده مى شود - معده وروده را پاكيزه مى كند. 23- اين آيه مربوط به اصحاب كهف است ، در زمانى كه بيدار مى شوند و گرسنههستند، يك نفر از خودشان را ماءمور مى كنند كه به شهر برود و براى آنان غذايى تهيهكند 24- يـك نـوع خـرمـاى عـالى و مـرغـوب كـه در مـديـنـه بـهعمل مى آيد. 25- معرب بر نيك فارسى ، و آن نوعى از بهترين انواع خرماست . 26- برادران اهل سنت ما در كتابهاى (صحاح ) كه اخبار و احاديث در آنها جمع آورىشـده اين حديث را نقل كرده اند. (قرطبى ) كه يكى از علماى مشهور در قرائتهاى قرآن ،عـلوم قـرآن ، حديث ، نحو، لغت و غيره است در ذيل اين حديث گفته است از اين حديث معلوم مىشود كه جايز است صفات و طبيعتهاى خوراكى ها رعايت و طبق موازين علم طب از آنها استفادهمـى شـود زيـرا رطـب گـرم و خـيـار سـردد اسـت و چـون بـاهم خورده شوند تعادلى در آنهابعمل مى آيد و اين اصل مهمى است كه دردداروهاى تركيبى بايد موجود باشد. 27- در كتاب (بحارالانوار) جلد چهاردهم چاپ قديم (كه متاءسفانه شماره صفحهنـدارد) در ذيـل ايـن دو حديث نوشته است . فيروز آبادى گفته است منظور از رگ جذام سوداسـت . زيـرا زيـادى و فـسـاد سـودا مـوجـب بـيمارى جذام مى شود. طبيعت شلغم گرم وتر ومخالف طبيعت سود است از اين جهت از طغيان سودا جلوگيرى مى كند. 28- قرآن ، 69؛ 16
|