بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب گنجینه دعا,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     GANG0001 -
     GANG0002 -
     GANG0003 -
     GANG0004 -
     GANG0005 -
     GANG0006 -
     GANG0007 -
     GANG0008 -
     GANG0009 -
     GANG0010 -
     GANG0011 -
     GANG0012 -
 

 

 
 

 

next page fehrest page



گنجينه هاى معنوى

نويسنده : رضا جاهد




مقدمه

اللهم اصلح عبدك و خليفتك بما اصلحت به انبيائك و رسلك و حفه بملائكتك و ايدهبروح القدس من عندك و اسلكه من بين يديه و من خلفه رصدا يحفظونه منكل سوء و ابدله من بعد خوفه امنا يعبدك لايشرك بك شيئا ولاتجعل لاحد من خلقك على وليك سلطانا و ائذن له فى جهاد عدوك و عدو و اجعلنى منانصاره انك على كل شيئى قدير.

بار الها، كار ظهور بنده شايسته و خليفه راستينت (امام مهدى ) را اصلاح فرماهمانگونه كه كار پيامبران و فرستادگانت را اصلاح نمودى و از فرشتگانت نگاهبانىبر او بگمار و از سودى خويش با (روح القدس ) او را يارى و پشتيبانى فرما و ديدهبانانى از پيش رو و پشت سر همراه وى گردان تا از هر بدى نگاهش دارند و ترس وهراس او را به امن و امان دگرگون ساز كه او ترا مى پرستد و هيچ چيز را همتا و همانندتو نمى داند پس براى هيچيك از آفريدگانت برترى و چيرگى نسبت به (ولى )خودت قرار مده و او را در جهاد با دشمنت و دشمنش اجازت فرما و مرا از ياران او بشمار آوركه همانا بر هر كارى توانائى .

بسم اللّه الرحمن الرحيم

اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى اباَّئِهِ فى هذِهِ السَّاعَةِ وَفىكُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقاَّئِداً وَناصِراً وَدَليلا وَعَيْناً

حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاًوَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً


ضمن عرض سپاس و حمد فراوان به پيشگاه خداوند مهربان و همچنين عرض ارادت و سلامو درود به محضر حضرت ولى عصر (عج ) و شيعيان و محبينش ‍ نظر به فراوانى فضيلتو اهميت دعا و درخواست حوائج از درگاه پاك الهى كه سبب توجه بيشتر نسبت به خالقيكتاست و نشر مقدارى از احاديث پيشوايان دين درصدد تهيه اين كتاب برآمدم تا ان شاءاللّه روز بيچارگى ما را چاره اى باشد.
بخش 1 دعاها
معنى دعا: دعا يعنى صدا زدن و مدد خواستن درحل مشكلات از خالق خود.
دعا كردن يكى از بهترين اعمالى است كه هم خداوند كريم در قرآن و هم پيامبر اكرم صلىالله عليه و آله و امامان معصوم عليه السلام سفارش بسيار نموده اند.
آيات قرآن راجع به دعا كردن
1 - (اعراف آيه 80): براى خدا نامهاى نيك است پس او را به وسيله آنها بخوانيدو دعا كنيد.
2 - (غافر آيه 60): مرا بخوانيد و درخواست كنيد تا پاسخ دهم .
3 - (انعام 53): اى پيامبر نبايد آنان را كه هر صبحگاه و شبانگاه خدا را مىخوانند از پيش خود برانى .
4 - (فرقان 77): اى رسول من بگو اگر به سوى خدا متوجه نشويد و دعا نكنيدپروردگارم به شما اعتنا نخواهد كرد.
سخنان ائمه معصومين عليه السلام راجع به دعا
رسول اكرم صلى الله عليه و آله : دعا حربه مومن است براى دفع دشمنان و عمود ديناست كه به آن دين مومن بر پا است و نور آسمان و زمين است .
(بحار الانوار جلد 93، ص 288)
امام صادق عليه السلام : دعا همان عبادتى است كه خداوند درباره اش فرموده همانا كسانىكه از عبادت و پرستش من تكبر كنند بزودى با ذلت و خوارى وارد جهنم خواهند گشت پسفرمود دعا كن خدا را بخوان و مگو كارها بر حسب تقدير الهى انجام خواهد شد.
(وسائل الشيعه )
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله : ناتوان ترين مردم كسى است كه از دعا كردن ناتوانباشد.
(مشكاه الانوار)
امام رضا عليه السلام : دعا از نيزه كارگرتر است و دعا بر مى گرداند قضا را هر چنداز آسمان نازل شده باشد و محكم شده باشد و دعا كليد همه رحمت ها است .
امام صادق عليه السلام : خداوند عزوجل خوشش نمى آيد كه بندگانش از همديگر خواهش ودرخواست كنند و همين مطلب را درباره خودش دوست دارد چون خداوندعزوجل خوشش مى آيد كه از او سوال و درخواست كنند و نعمتهاى خداوندى را از وىبخواهند.
(ص 1109، ح 2، ب 20)
امام محمد باقر عليه السلام : هيچ چيزى نزد خدا برتر ازسوال و درخواست آنچه كه در نزد اوست نمى باشد.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله : كسى كه به دعا توفيق يابد بدبختى ندارد ووقتى خدا توفيق خود را براى دعا فراهم نمود علامت آن است كه درهاى رحمت را بروى اوگشوده است .
(وسائل الشيعه )
امام صادق عليه السلام : هنگامى كه بنده مومن دعا كند خداوندعزوجل به فرشتگان گويد با اين كه دعاى اين بنده مستجاب است در عينحال حاجتش را ديرتر بر آوريد چون من دوست دارم آوازش را بشنوم .
امام رضا عليه السلام : به اصحاب خود فرمود بر شما باد به سلاح انبياء گفتند:سلاح انبياء چيست ؟ فرمود: دعا.
امام موسى كاظم عليه السلام : فرمود: كه از براى هر مرض دوا و دعائيست . هرگاه خداىتعالى به خاطر بيمار رساند كه دعا كند به تحقيق اذن داده است در شفاى او.
فوايد دعا از سخنان ائمه معصومين عليه السلام
امام صادق عليه السلام : همانا بنده مومنى درباره حاجتى خداى خود را خوانده و دعا مى كنددر آن حال خداوند عزوجل به فرشتگان گويد حاجت او را ديگرتر بر آوريد چون مشتاقشنيدن صداى دعاى او هستم و در روز قيامت خداىعزوجل به آن بنده خواهد گفت : بنده من دعا كردى و من برآوردن حاجت تو را مدتى بهتاخير انداختم و ثواب دير برآوردن حاجتت را الان چنين و چنان خواهد و درباره فلان مطلبدعا كردى باز هم دعايت را دير مستجاب كردم و اكنون به عوض دير مستجاب شدن دعايتمزد و پاداش فراوانى خواهم داد. امام صادق عليه السلام فرمود: همين كه مومن خوبىنتيجه را مى بيند آرزو مى كند كه اى كاش ‍ هيچ يك از دعاهايش در دنيا مستجاب نمى شد.
(ب 21، ح 5، ص 1112)
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: هر مسلمانى كه دعا كرده و خدا را بخواندالبته در غير قطع رحم و گناه حتما يكى از اين سه نعمت به او داده خواهد شد.
اول : خواسته اش را بزودى برآورد.
دوم : ذخيره آخرتش قرار دهد.
سوم : پيشامد ناگوارى را از او دور كند.
ياران گفتند اگر چنين است فراوان دعا كنيم . فرمود: فراوان دعا كنيد.
امام صادق عليه السلام : خداوند در روز قيامت دعاى مومنان را جزء كارهاى نيك آنان شمردهو به همين بهانه در بهشت جاى بهترى به آنان خواهد داد.
على عليه السلام : دعا سپر مومن در مقابل بلاها است و اگر درب خانه اى را زياد بكوبىعاقبت به رويت باز شود. خداوند دوست دارد بندگانش از او درخواست كنند و به پاداشدعاى آنان در روز قيامت مانند عملهاى ديگرشان خواهد داد.
(وسائل الشيعه )
امام صادق عليه السلام : بر شما باد به دعا كردن چه اينكه هيچ وسيله اى مانند دعا شمارا به مقامات قرب معنوى نزديك نمى كند.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله : دعا مغز و روح عبادتها است هيچ دعايى بى اثر نمىماند و لااقل كفاره بعضى از گناهان واقع مى شود.
(وسائل الشيعه )
سخنان ائمه معصومين عليه السلام درباره چگونه دعا كردن
امام صادق عليه السلام : اگر كسى از شما بخواهد داراى حالتى شود كه همه خواستههايش را خداوند برآورد بايد از همه مردم نااميد باشد و هيچ اميدى جز خداوند نداشتهباشد پس اگر خداوند چنين حالتى را در قلب او بيابد چيزى از خدا نخواهد مگر اينكهبرآورد.
(وسائل الشيعه )
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله : شخصى به پيغمبر صلى الله عليه و آله عرضكرد دوست دارم دعايم مستجاب شود. حضرت فرمود: خوراك خود را پاك كن و سعى كن حراموارد شكمت نشود.
امام صادق عليه السلام : هنگام دعا قلب خود را متوجه خدا گردان و چنان گمان داشته باشكه خواسته ات در آستانه در حاضر و آماه است .
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: دعا كنيد در حالى كه يقين و اطمينان داشتهباشيد كه دعاى شما مستجاب خواهد شد.
امام صادق عليه السلام : مردى از بنى اسرائيل مدت سى و سهسال دعا مى كرد و از خداى خود فرزندى پسر مى خواست همين كه ديد دعايش مستجاب نمىشود خطاب به خدا نموده و گفت : خداى نمى دانم من از تو خيلى دورم كه صداى مرا نمىشنوى يا با اين كه نزديكى و مى شنوى در عينحال پاسخم نمى دهى . در اين هنگام كسى به خواب او آمده گفت : سر مستجاب نشدن دعايتاين است كه بد زبانى مى كنى و در حال دعا قلبت آشفته و ناپاك است و نيتت ناشايسته وناجور اگر مى خواهى دعايت مستجاب شود اين سه عيب را از خود دور كن . يعنى خوش زبانباش و قبلت را پاك و پاكيزه نموده قلبا از خدا بترس و بپرهيز و نيتت را سالم نما(خوشبين و اميدوار به رحمت خدا باش ). پس از اين جريان آن مرد تصميم گرفت بهسفارش ها عمل كند. اتفاقا در نتيجه عمل به آن دستورها خداوند پسرى به او مرحمت نمود.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله : خداوند مستجاب نكند دعاى كسى را كه دلش پريشاناست و نداند چه مى گويد.
چه وقتها براى دعا كردن مناسبتر است
امام صادق عليه السلام : بر شما باد به دعا كردن بعد از نمازها چه اينكه چنين دعاهايىمستجاب است .
امام باقر عليه السلام : همين كه شب جمعه فرا رسد خداوندعزوجل مى فرمايد: آيا دعا كننده اى هست كه جوابش دهم . آيا درخواست كننده اى هست كه عطاكنم او را. آيا استغفار كننده اى هست كه بيامرزم او را. آيا توبه كننده اى هست كه توبهاش را بپذيرم .
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله : بهترين وقت دعا سحرگاهان است .
امام صادق عليه السلام : دعا پيش از طلوع و غروب آفتاب سنت و دستورى است واجب و مسلمهمراه طلوع و غروب آفتاب .
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله : به درستى كه در شب ساعتى است كه هر دعاى بندهمستجاب است و آن مابين شب تا ثلث (سوم ) باقيمانده شب . گفتم : شب خاصى است ازشبها يا هر شب است . فرمود: هر شب .
امام صادق عليه السلام : سه وقت است كه دعا در آن اوقات مستجاب است :
1 - بعد از نماز واجب ؛
2 - هنگام آمدن باران ؛
3 - هنگام ظاهر شدن آيه و نشانه معجزه اى از طرف خدا براى بندگان خود.
شرايط دعا كردن
اول : اعتراف به گناهان ؛ دوم : شكر نعمتها؛ سوم : صلوات بر محمد وآل محمد؛ چهارم : دعا كردن و حاجت خواستن ؛ پنجم : صلوات بر محمد وآل محمد.
اگر دعايتان مستجاب شده مواظب سه حالت باشيد
اول : آن كه عجب نكنى و نگويى من معلوم مى شود آدم خوبى هستم كه دعايم مستجاب شدزيرا عجب و خودپسندى باعث فساد عمل و غلبه شيطان است .
دوم : شكر و حمد خدا نمايى كه تفضل كرد بر تو به اجابت دعاى تو، بلكه مستحب استدو ركعت نماز شكر بجا آورى .
سوم : همين كه دعاى تو مستجاب شد ترك دعا نكنى و باز در خانه خدا بروى تا بيگانهنشوى و در وقت حاجت خواستن دوباره آشنا باشى .
اگر دعايتان به اجابت نرسيد مواظب اين سه حالت باشيد
اول : آن كه مايوس نشوى از رحمت خدا، زيرا به اجابت نرسيدن دعا ممكن است به سببگناهان تو باشد كه مانع اجابت است پس درصدد رفع آن به توبه و تعذيب نفس برآى.
دوم : ترك دعا نكن .
سوم : راضى باش به تقدير الهى تا همان رضاى تو باعث اجابت دعايت بشود.
امام حسن عليه السلام مى فرمايد: من ضامنم از براى كسى كه در قلب او چيزى خطور نكندبجز رضا و خشنودى به قضاى خدا اين كه دعا كند پس مستجاب شود.
دعا كردن سه حالت دارد كه به هر حالتى كه باشد براى انسان اجر معنوىدارد
حالت اول : آن كه صلاح بنده در آن هست و به او مى رسد و مشروط به دعا نيست و در اينصورت ثمره دعا تقرب بنده است به خدا.
حالت دوم : آن كه صلاح بنده در آن هست و رسيدن به آن مشروط است به دعا كردن و دراين صورت ثمره دعا دو چيز است يكى رسيدن به مطلوب و ديگر تقرب به خدا.
حالت سوم : آن كه صلاح بنده در آن نيست و به آن نمى رسد چه دعا بكند چه نكند و دراين صورت ثمره دعا دو چيز است يكى تقرب به خدا، دوم عوض آن كه در دنيا از او منعشده در آخرت به اضعاف آن به او عطا مى شود.
(1) دعاى پيش از دعا كردن
حضرت على عليه السلام : هر كس دوست مى دارد كه دعايش رد نشود پس بخواند پيش ازدعايش اين دعا را.

ماشاء اللّه توجها الى اللّه ، ماشاء اللّه تعبداللّه ، ماشاء اللّه تلطفا للّه ، ماشاءاللّه تذللا للّه ، ماشاء اللّه استضارا باللّه استكانه للّه ، ماشاء اللّه تضرعا الى اللّه، ماشاء اللّه استعانه با اللّه استعانه باللّه ، ماشاء اللّه لاحول و لاقوه الا باللّه العلى العظيم .

(2) دعاى بعد از دعا كردن
حضرت سجاد عليه السلام فرموده است : به روايت قطب راوندى در كتاب دعوات كه روزعاشورا پدرم امام حسين عليه السلام در حالى كه خون جوش مى زد مرا به سينه چسبانيد وفرمود: پسرجان دعائى را كه حضرت زهرا سلام اللّه عليها ازرسول خدا صلى الله عليه و آله و او از جبرئيل آموخت و به من تعليم داد حفظ كن از براىهر حاجت و همه و غم و پيشامد كار بزرگ و هر مصيبت مفيد است و فرمود دعا كن و بگو:

الهى بحق ياسين و القرآن الحكيم و بحق طه و القرآن العظيم يا من يقدر على حوائجالسائلين يا من يعلم ما فى الضمير يا منفسا عن المكر و بين يا مفرجا عن المغمومين يا راحمالشيخ الكبير يا رازق الطفل الصغير يا من لايحتاج الى التقسيرصل على محمد و آل محمد و افعل بى كذا و كذا.

و به جاى كذا و كذا حاجت بخواه .
(3) دعا صنمى قريش
دعايى است بسيار رفيع الشان و عظيم المنزله . ابن عباس آن را از اميرالمؤ منين على عليهالسلام روايت كرده و گفته است كه آن حضرت اين دعا را در قنوت نماز خود مى خواند وفرمود: كه خواننده اين دعا مثل كسى است كه با پيغمبر صلى الله عليه و آله به جهاد درجنگ بدر و احد و حنين رفته باشد و هزار هزار تير انداخته باشد.
از كتاب مصباح كفعمى و بحارالانوار ج 82، ص 260 -261

بسم اللّه الرحمن الرحيم
اللهم صل على محمد و آل محمد و العن صنمى قريش وجبتيها و طاغوتيها و افكيها و ابنتيهمااللذين خالفا امرك و انكراوحيك و جحدا انعامك و عصيا رسولك و قلبا دينك و حرفا كتابكو احبا اعدائك و جحدا الائك و عطلا احكامك و ابطلا فرائضك و الحدا فى اياتك و عاديااوليائك و واليا اعدائك و خربا بلادك و افسدا عبادك اللهم العنهما و اتباعهما و اوليائهماو اشياعهما و محبيهما فقد اخربابيئت النبوه و ردما بابه و نقضا سقفه و الحقا سمائهبارضه و عاليه بسافله و ظاهره بباطنه و استاصلا اهله و ابادا انصاره و قتلا اطفاله واخليا منبره من وصيه و وارث علمه و جحدا امامته و اشركابربهما فعظم ذنبهما و خلدهما فىسقر و ما ادريك ما سقر لاتبقى و لا تذر اللهم العنهم بعددكل منكر اتوه و حق اخفوه و منبر علوه و مومن ارجوه و منافق ولوه و ولى اذوه و طريد اووه وصادق طردوه و كافر نصروه و امام قهروه و فرض غيروه و اثر انكروه و شر اثروه و دماراقوه و خبر بدلوه و كفر نصبوه و ارث غصبو و فيى اقتطعوه و سحت اكلوه و خمس استحلوهو باطل اسسوه وجور بسطوه و نفاق اسروه و غدر اضمروه و ظلم نشروه و وعد اخلفوه و امانخانوه و عهد نقضوه و حلال حرموه و حرام احلوه و بطن فتقوه و ضلع دقوه و صك مزقوه وشمل بددوه و عزيز اذلوه و ذليل اعزوه و حق منعوه و كذب دلسوه و حكم قلبوه اللهم العنمبكل ايه حرفوها و فرضه تزكوها و سنه غيروها و رسوم منعوها و احكام عطلوها و بيعهنكسوها و دعوى ابطلوها و بينه انكروها و حيله احدثوها و خيانه اوردوها و عقبه ارتقوها ودباب دخرجوها و ازياف لزموها و شهادات كتموها و وصيه ضيعوها اللهم العنهم فى مكنونالسر و ظاهر العلانيه لعنا كثيرا ابدا دائما دائبا سرمدا لانقطاع لامده و لا نفاد لعدده لعنايغدوا اوله و لايروح اخره لهم و لاعوانهم و انصارهم و مجيبهم و مواليهم و المسلمين لهم والمائلين اليهم و الناهضين باحتجاجهم و المقتدين بكلامهم و المصدقين باحكامهم .


پس 4 مرتبه بگو:

اللهم عذبهم عذابا بستغيث اهل النار آمين يا رب العالمين .

(4) اسماء الحسنى
در كتاب عده الداعى از حضرت رضا عليه السلام و آن بزرگوار از آباء گرام خودنقل فرموده اند: خداوند متعال نود و نه اسم است كه هر كه خدا را به آن اسمها بخوانددعايش مستجاب مى شود و هر كه حفظ نمايد آنها راداخل بهشت مى گردد و در خبر ديگر به اين مضمون از حضرت صادق عليه السلام ازجناب رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت نموده است و آن اسماء مباركه اين است :

اللّه ، الواحد، الاحد، الصمد، الاول ، الاخر، المسيع ، البصير، القدير، القاهر، الاعلى، الباقى ، العلى البديع ، البارى ء، الاكرم ، الظاهر، الباطن ، الحى ، الحكيم ،العليم ، الحليم ، الحفيظ، الحق ، الحسيب الحميد، الحفى ، الرب ، الرحمن ، الرحيم ، الذارىء، الرازق ، الرقيب ، الرووف ، الرائى ، السلام ، المومن المهيمن ، العزيز، الجبار،المتكبر، السيد، السبوح ، الشهيد، الصادق ، الصانع ، الطاهر،العدل ، العفو الغفور، الغنى ، الغياث ، الفاطر، الفرد، الفتاح ، الفالق ، القديم ،الملك ، القدوس ، القوى ، القريب القيوم ، القابض ، الباسط، القاضى ، المجيد،الولى ، المنان ، المحيط، المبين ، المقيت ، المصور، الكريم الكبير، الكافى ، كاشفالضر، الوتر، النور، الوهاب ، الناصر، الواسع ، الودود، الهادى ، الوفىالوكيل ، الوارث ، البر، الباعث ، التواب ،الجليل ، الجواده الخبير، الخالق ، خير الناصرين ، الديان ، الشكور، العظيم ، اللطيف ،الشافى .

(5) دعاى معراج
دعايى است شان آن بسيار بزرگ است و خيلى عظيم مى باشد. راوى حضرت على عليهالسلام از نبى اكرم صلى الله عليه و آله : وقتى به آسمان رفتم در شب معراج هفتاد هزارحجاب را طى كردم تا رسيدم به حجاب قدرت در آن نوشته شده اين دعا با نور،جبرئيل عرض كرد: يا محمد صلى الله عليه و آله اين دعا را براى كسى غير از مومنين از امتخودت تعليم ندهى چون كه اين دعا را هر كه بخواند درهاى آسمانها بر روى ايشان بازمى شود و خداوند نظر رحمتش را شامل آن شخص كند كه هم و غم او را بر طرف مى كند وهر گرفتارى كه دارد خدا بر طرف مى سازد اگر قرض دار است قرضش ادا مى شود وگناهانش ‍ آمرزيده مى شود و مورد عنايت قرار مى گيرد مانند انبياء و صديقين و خداوندهزار قصر و از در و ياقوت براى او آماه مى فرمايد و خداوند به او هر روز 360 مرتبهنظر رحمت كند و ملكى ندا مى كند كه اعمالت را از سر بگير كه گناهان خودت و مادرت وپدرت آمرزيده شد و جميع گناهانت مبدل به حسنات شد و ثواب هفتادسال عبادت براى ايشان نوشته شد پس خير دنيا و آخرت براى او جوع مى گردد و هر كساين دعا را نوشته با مشك و زعفران براى هر بيمارى كه دهد شفا خواهد يافت و هر كسحمل نمايد اين دعا را با خود آمن خواهد شد از شر شيطان و هيچ گونه ملالى بر ايشاننمى رسد و محفوظ مى ماند از دزدان و جميع حاجاتش برآورده خواهد شد و هر كس نزدفرزندانش بگذارد حفظ مى شوند از جميع گزندگان مانند مار و عقرب و هر كس با خودحمل نمايد از جميع امور خوب بهره مند خواهد شد و هر كس بنويسيد و درمنزل بگذارد روزيشان زياد گردد و اهل آن محفوظ مى گردند از جميع گرفتاريها و قسمبه آن كسى كه شما را به رسالت مبعوث كرد اگر جميع ثقلين و جميع ملائكه تعدادشانهزار برابر اهل دنيا و آخرت شوند تا روز قيامت ثواب اين اين دعا را نخواهند توانستبنويسند چون اين دعا بهترين دعا است نزد پروردگارت پس به امت خود تعليم بده چونگنجى است از گنجهاى بهشت كه خدا عنايت كرده است .
دعاى معراج

اللهم انى اسالك يامن اقر بالعبوديه لهكل معبود و يا من يحمده كل محمود يا من يفزع اليهكل مجهود يا من يطلب عنده كل مفقود يا من سائله غير مردود يا من بابه عن سواله غير مسدوديا من هو غير موصوف و لا محدود يا من عطاوه غير ممنوع و لامنكود يا من ليس ببعيد و هو نعمالمقصود يا من رجاء عباده بحبله مشدود يا من شبهه و مثله غير موجود يا من ليس بوالد بمعدوديا من حوض بره للانام مورود يا من لا يوصف بقيام و لا قعود يا من لاتجرى عليه حركه ولاجمود يا اللّه يا رحمن يا رحيم يا ودود يا غافر ذنب داود يا من لا يخلف الوعد و يعفو عنالموعود يا من رزقه و ستره للعاصين ممدود يا من هو ملجاكل مقصى مطرود يا من دان له جميع خلقه بالسجود يا من ليس عننيل جوده احد مصدود يا من لايحيف فى حكمه و يحلم عن الظالم العنود ارحم عبيدا خاطئا لميوف بالعهود انك فعال لما تريد يا بار يا ودودصل على محمد خير مبعوث دعا الى خير معبود و على آله الطيبين الطاهريناهل الكرم و الجود و افعل بنا ما انت اهله يا ارحم الراحمين .

(6) دعاء الصحيفه
در كتاب شريف و با بركت مهج الدعوات مرحوم سيد بن طاووس رحمة اللّه دعاى شريفىبا بركات بسيار و آثار فوق العاده از مولى الموالى اميرالمؤ منين صلوات اللّه و سلامعليه و آله نقل نموده كه سزاوار است شيعيان آن حضرت از آنغافل نباشند و در مشكلات دنيا و آخرت و مسائل فردى و اجتماعى از آن بهره گرفته بهنتيجه مطلوبشان برسند و از خير اين جهان و آن جهان بهره مند گردند.
اما توصيف نتايج و آثار آن كه در روايت بيان گرديده است .
مرحوم سيد رحمه اللّه عليه روايت نموده از حضرت على عليه السلام كه ايشان از حضرترسول اكرم صلى الله عليه و آله نقل نمودند كه حضرت رسالت صلى الله عليه و آلهفرمودند: جبرئيل نزدم آمد در حالى كه در پشت مقام ابراهيم عليه السلاممشغول نماز بودم پس از اتمام نماز از خداوندمتعال تقاضاى مغفرت براى امت خود نمودم . جبرئيل گفت : يارسول اللّه صلى الله عليه و آله ! بسيار به امت خود علاقمند مى باشى و مى ترسى ازخطاهايشان . خداوند به بندگانش رحيم است . حضرت مى فرمايد آرى اى برادرجبرئيل ! تو نيز مورد علاقه من و امت من مى باشى . اكنون دعايى را بياموز كه امت من بعداز من با قرائت آن و نائل شدنشان به مقاصد خود مرا ياد نمايند.جبرئيل عرضه مى دارد: يا رسول اللّه صلى الله عليه و آله توصيه مى كنم كه امرفرمايى امت خود را هر ماه سه روز ايام البيض را كه سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماهاست روزه را فراموش ننمايند و نيز امر فرمايى آنها را تا خداوندمتعال را به اين دعاى شريف بخوانند و اين دعايى است كه حاملان عرش به بركت اين دعاعرش الهى را حمل مى كنند و من به بركت آن از آسمانها به زمين فرود مى آيم و از زمينبه آسمان صعود مى نمايم ، و اين دعا را به دربهاى بهشت و جاى جاى بهشت مرقوم ونوشته شده است ، و با اين دعا دربهاى بهشت گشوده مى شود و به بركت اين دعا خلقخداوند در روز قيامت محشور مى شوند به امر الهى . و هر يك از امت شما اين دعا را قرائتكند خداوند عذاب قبر را از او برداشته و به بركت آن از بدى بزرگ قيامت . و از آفاتدنيا در امن قرار خواهد گرفت و از عذاب آتش جهنم نجات خواهد يافت .رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: ازجبرئيل سوال نمودم كه ثواب اين دعا را بيان دارد. او چنين گفت : يارسول اللّه صلى الله عليه و آله سوال نمودى از چيزى كه قدرت توصيف آن را ندارمزيرا قدرت توصيف آن را ندارم زيرا قدر آن را خداوندمتعال داند و بس . و اگر تمام درختان قلم باشد و درياها مركب و جميع خلائق نويسنده قادرنخواهند بود ثوابى كه خداوند كريم به قرائت كننده اين دعا عطا مى فرمايد بنويسند.اينك مقدارى از آن بيان مى شود. چنانچه بنده اى اسير و عبد ديگرى باشد به قصد آزادىخود اين دعا را قرائت كند خداوند متعال او را از سختى عبوديت و اسارت بندگى خلاصخواهد نمود. چنانچه مغموم و گرفتارى آن را بخواند خداوند هم و غم او را بر طرف مىگرداند. و اگر حاجتى را انسان طالب باشد و براى رفع آن اين دعا را بخواند خداوندمتعال حاجت او را برآورده و نيازش را مرحمت مى فرمايد چه آن حاجت دنيوى باشد و يااخروى . مادى باشد يا معنوى ان شاء اللّه . و او را از مرگ ناگهانى (سكته ) حفظ مىفرمايد. و از هراس قبر او را ايمن و حفظ سازد و از فقر در دنيا او را محفوظ نمايد. و بهاو قدرت و مقام شفاعت از دوستانش در روز قيامت عطا فرمايد: در حالى كه آن روز سخت وهولناك و پرهراس خندان باشد و به بركت اين دعا به بهشت دارالسلام واردش نمايند وخداوند متعال او را در غرفه هاى آن مقام والا ساكن فرمايد در حالى كه ملبس به لباسهاىجنان باشد و چنانچه شخصى روزه بدارد و اين دعا را بخواند خداوند ثوابى را كه بهجبرئيل عليه السلام و ميكائيل عليه السلام واسرافيل عليه السلام و عزرائيل عليه السلام و ابراهيمخليل عليه السلام و عيسى عليه السلام و شما اىرسول گرامى صلى الله عليه و آله عطا فرموده به او عطا خواهد فرمود.رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى فرمايد: در شگفت بودم كهجبرئيل گفت : يا محمد صلى الله عليه و آله ! هر يك از امت شما در مدت عمرش يك بار ايندعا را بخواند خداوند او را در روز قيامت در حالى محشور مى نمايد كه صورتش مانند ماهشب چهارده مى درخشد و مردم گمان مى كنند يكى از انبياء است . پسجبرئيل ادامه داد و گفت : يا محمد صلى الله عليه و آله ! چنانچه شخصى پنج بار موفقشود به قرائت اين دعا، من جبرئيل با اسبى از اسبهاى بهشتى در كنار قبر او در روزرستاخيز آماه خواهم بود كه به مجرد زنده شدن و حشر او را بدونتامل در مواقف حساب و بدون توقف در هيچ مكانى به مقام عالى در دارالنعيم در جوار وجودنازنين شما اى محمد صلى الله عليه و آله فرمود آورم و ساكن نمايم و منجبرئيل ضامن هستم براى كسى كه موفق به خواندن اين دعا شود چه زن و چه مرد كهخداوند او را عذاب نفرمايد اگر چه گناهان او بيشتر از كف درياها و افزون تر از قطراتباران و برگ درختان و عدد مردم اهل بهشت و جهنم باشد و هر كس موفق شود به خواندناين دعا شود ثواب حج واجب و عمره مقبوله بنويسند و هر كس در هنگام خواب يا طهارت وپاكيزگى پنج بار اين دعا را قرائت كند شما را در خواب مى بيند در حالى كه او رابشارت به بهشت مى دهيد، و چنانچه شخصى گرسنه و تشنه باشد و براى رفع آن غذاو آبى نداشته باشد و يا مريض باشد و دارويى برايش فراهم نباشد به بركت قرائتاين دعا خداوند او را از تشنگى و گرسنگى و مرض نجات خواهد داد و حوائج دنيا و آخرتاو را عطا خواهد فرمود. و هر كس چيزى از او دزديده باشند وضو بسازد و چهار ركعت يا دوركعت نماز بخواند و در هر ركعت بعد از حمد سوره اخلاص(قل هو اللّه احد) را دو مرتبه بخواند و پس از سلام نماز اين دعا را بخواند و نوشته ايندعا را مقابل يا زير سرش بگذارد خداوند متعال مشرق و مغرب را درهم نموده و مفقود شده اورا به او باز گرداند. و چنانچه شخصى دشمنى داشته باشد و موفق شود اين دعا رابراى دفع او بخواند خداوند متعال او را در حفظ و امن محكم خود قرار مى دهد كه احدى بهاو ضرر نمى تواند برساند و هر كس داراى قرض باشد به بركت قرائت اين دعا دين اوادا خواهد شد آن هم به سهولت ان شاء اللّه تعالى .
آگاه باشيد كه هر مومن مخلصى با اخلاص كامل آن را قرائت كند و از خداوند بخواهد كهكوه به حركت در آيد و يا آب در زير پايش محكم و سفت و جامد شود هر آينه به مقصودخواهد رسيد. زيرا در اين دعا اسم اعظم الهى مستور است و سزاوار نيست كسى كه ايمان بهخداوند و اوليائش دارد اجازه دهد در قلبش كوچكترين وسوسه و ترديدى درباره عظمت وخواص اين دعيا شريف پيدا شود، زيرا خداوند به هر كس كه اراده فرمايد او را عطاى بىحساب عنايت خواهد فرمود و رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند در هر جنگى كهبا دشمنان داشتم و اين دعا را خواندم به بركت آن پيروزى نصيب مومنين گشت و نيزفرمودند: كسى كه موفق شود به مداومت بر آن به او نور اولياء عطا مى شود و هرمشكلى برايش آسان و آسانى آسانتر خواهد شد.

بسم اللّه الرحمن الرحيم سبحان اللّه العظيم و بحمده

اين جمله را سه مرتبه بايد بگويد و سپس دعا را بخواند.

سبحانه من اله ما املكه ، و سبحانه من مليك ما اقدره ، و سبحانه من قدير ما اعظمه وسبحانه من عظيم ما اجله ، و سبحانه من جليل ما امجده ، و سبحانه من ماجد ما ارءفه ، وسبحانه من روف ما اعزه ، و سبحانه من عزيز ما اكبره ، و سبحانه من كبير ما اقدمه ، وسبحانه من قديم ما اعلاه ، و سبحانه من عال ما اسناه و سبحانه من سنى ما ابهاه ، و سبحانهمن بهى ما انوره ، و سبحانه من منير ما اظهره ، و سبحانه من ظاهر ما اخفاه ، و سبحانه من خفىما اعلمه ، و سبحانه من عليم ما اخبره ، و سبحانه من خبير ما اكرمه ، و سبحانه من كريم ماالطفه ، و سبحانه من لطيف ما ابصره ، و سبحانه من بصير ما اسمعه ، و سبحانه من وفىما اغناه ، و سبحانه من غنى ما اعطاه ، و سبحانه من معط ما اوسعه ، و سبحانه من واسع مااجوده و سبحانه من جواد ما افضله ، و سبحانه منمفضل ما انعمه ، و سبحانه من منعم ما اسيده ، و سبحانه من سيد ما ارحمة ت و سبحانه من رحيمما اشده ، و سبحانه من شديد ما اقواه ، و سبحانه من قوى ما احكمه ، و سبحانه من حكيم ماابطشه ، و سبحانه من باطش ما اقومه ، و سبحانه من قيوم ما احمده ، و سبحانه من حميد ماادومه ، و سبحانه من دائم ما ابقاه ، و سبحانه من باق ما افرده ، و سبحانه من مالك ما اولاه ،و سبحانه من ولى ما اعظمه ، و سبحانه من عظيم ما اكمله ، و سبحانه منكامل ما ادمه ، و سبحانه من تام ما اعجبه ، و سبحانه من عجيب ما افخره ، و سبحانه من فاخرما ابعده ، و سبحانه من بعيد ما اقربه ، و سبحانه من قريب ما امنعه ، و سبحانه و من مانعما اغلبه ، و سبحانه من غالب ما اعفاه و سبحانه من عفو ما احسنه ، و سبحانه من محسن ما اجمله، و سبحانه من جميل ما اقبله ، و سبحانه من قابل ما اشكره ، و سبحانه و من شكور ما اغفره ، وسبحانه من غفور ما اكبره ، و سبحانه من كبير ما اجبره ، و سبحانه من جبار ما ادينه ، وسبحانه من ديان ما اقضاه ، و سبحانه من قاض ما امضاه . و سبحانه من ماض ما انفذه ، وسبحانه من نافذ ما ارحمة ت و سبحانه من رحيم ما اخلقه ، و سبحانه من خالق ما اقهره ، وسبحانه من قاهر ما املكه ، و سبحانه من مليك ما اقدره ، و سبحانه من قادر ما ارفعه ، وسبحانه من رفيع ما اشرفه و سبحانه من شريف ما ارزقه ، و سبحانه من رازق ما اقبضه ،و سبحانه من قابض ما ابسطه و سبحانه من باسط ما اهداه ، و سبحانه من هاد ما اصدقه ، وسبحانه من صادق ما ابدئه ، و سبحانه من بادء ما اقدسه ، و سبحانه من قدوس ما اطهره ،و سبحانه من طاهر ما ازكاه ، و سبحانه من زكى ما ابقاه ، و سبحانه من باق ما اعوده ، وسبحانه من تواب ما اسخاه ، و سبحانه من سخى ما ابصره و سبحانه من بصير ما اسلمه ، وسبحانه من سليم ما اشفاه ، و سبحانه من شاف ما انجاه و سبحانه من منج ما ابره ، وسبحانه من بار ما اطلبه ، و سبحانه من طالب ما ادركه ، و سبحانه من مدرك ما اشده ، وسبحانه من شديد ما اعطفه ، و سبحانه من متعطف ما اعدله ، و سبحانه منعادل ما اتقنه ، و سبحانه من متقن ما احكمه ، و سبحانه من حكيم ما اكفله ، و سبحانه منكفيل ما اشده ، و سبحانه من شهيد ما احمده ، و سبحانه هو اللّه العظيم و بحمده و الحمدللّهو لا اله الا اللّه و اللّه اكبر و للّه الحمد و لاحول و لا قوه الا باللّه العلى العظيم دافع كل بليه و هو حسبى و نعمالوكيل .

(7) دعاى بسيار پرفضيلت و عظيم الشان مخصوص شب جمعه
در كتاب مهج الدعوات از اويس قرنى روايت كرده ، گفت : حضرت على عليه السلامفرمودند: هر كس اين دعا را بخواند حق تعالى دعاى او را مستجاب فرمايد و جميع حاجتهاىاو را روا سازد و حضرت پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمودند سوگند به خدايى كهبرانگيخت مرا به حق به پيغمبرى به درستى كه هر كس به نهايت گرسنگى و تشنگىرسد و راه چاره بر او مسدود باشد پس خداى را به اين دعا بخواند او را طعام و آب دهد واگر بخواند اين دعا را بر كوهى كه ميان او و موضعى كه اراده دارد فاصله باشد آن كوهاز ميان مى رود تا از او بگذرد و به مقصود برسد و اگر بر ديوانه بخوانند هوشيارشود و اگر بر زنى كه دشوار زايد بخوانند آسان زايد، فرمود: قسم به خدايى كه مرابه حق برانگيخت به پيغمبرى بدرستى كه هر كسچهل شب از شبهاى جمعه اين دعا را بخواند حق تعالى همه گناهان كه مابين او و خداىتعالى است بيامرزد و اگر مردى از سلطان ترسد و بخواند اين دعا را و بر سلطان واردشود خدا او را از شر آن پادشاه خلاص ‍ كند، و هر كس وقت خواب اين دعا را بخواند وبخوابد، بفرستد خداى تعالى به عدد هر حرفى از اين دعا كه خوانده هفتاد هزار ملك ازروحانيين را كه روهاى ايشان از خورشيد نيكوتر است به هفتاد هزار بار كه طلب آمرزشكنند از خدا و به جهت او و دعا كنند از براى او، و حسنات از براى او بنويسند، و هر كس ايندعا را بخواند و حال آن كه مرتكب گناهان كبيره شده باشد تمام گناهان او آمرزيده شود واگر در آن شب بميرد شهيد مرده ، و سپس فرمود: اين ابا عبداللّه خدا مى آمرزد او واهل خانه او و دعا اين است :

يا سلام المومن المهيمن العزيز الجبار المتكبر الطاهر المطهر القاهر القادر المقتدر يامن ينادى من كل فج عميق بالسنه شتى و لغات مختلفه و حوائج اخرى يا من لايشغله شانعن شان ، انت الذى لاتغيرك الازمنه ، و لاتحيط بك الامكنه و لا تاخذك نوم و لا سنهيسرلى من امرى ما اخاف حزنه ، سبحانك لا اله الا انت انى كنت من الظالمين عملت سوء و ظلمتنفسى ، فاغفرلى ، انه لايغفر الذنوب الا انت ، و الحمدللّه رب العالمين و لاحول و لا قوه الا باللّه العلى العظيم ، و صل اللّه على نبيه محمد و آله و سلم تسليما.

(8) دعاى عظيم الشان ديگر
روايت است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس كه هر وقت اين دعا رابخواند چنان باشد كه 360 حج كرده باشد و 360 ختم قرآن كرده باشد و 360 بندهآزاد كرده باشد و 360 دينار صدقه داده باشد و 360 اندوهگين را از غم رهايى بخشد.چون حضرت رسول صلى الله عليه و آله اين كلام را فرمود:جبرئيل در رسيد و گفت : يا رسول اللّه ! هر بنده از بندگان خدا و هر امتى از امتان تو كهاين دعا را در عمر خود يك بار بخواند يا محمد صلى الله عليه و آله به حرمت وجلال خودم قسم او را هفت چيز بدهم :
اول ) فقر و درويشى را از وى بردارم
دوم ) از سوال نكيرين ايمن گردانم
سوم ) از صراط بگذرد
چهارم ) از مرگ مفاجاه نگاه دارم
پنجم ) دوزخ را بر وى حرام گردانم
ششم ) از تنگى قبر نگه دارم
هفتم ) از غضب سلطان و ظالم حفظ فرمايم .

بسم اللّه الرحمن الرحيم
لا اله الا اللّه الجليل الجبار لا اله الا اللّه الواحد القهار، لا اله الا اللّه العزيز الغفار، لااله الا اللّه الكريم الستار، لا اله الا اللّه الكبيرالمتعال ، لا اله الا اللّه وحده لاشريك له الها واحدا ربا و شاهدا احدا صمدا و نحن له مسلمونو لا اله الا اللّه وحده لا شريك له الها واحدا ربا و شاهدا احدا صمدا و نحن له عابدون لا الهالا اللّه وحده لا شريك له الها واحدا ربا و شاهدا احدا صمدا و نحن له قانتون لا اله الا اللّهوحده لا شريك له الها واحدا ربا و شاهدا احدا صمدا و نحن له صابرون لا اله الا اللّه محمدرسول اللّه صلى اللّه عليه و آله على ولى اللّه عليه السلام اللهم اليك وجهت وجهى واليك فوضت امرى و عليك توكلت يا ارحم الراحمين .


(9) دعاى عهد
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه هر كهچهل روز اين عهد را بخواند از ياوران قائم ما باشد و اگر پيش از ظهور آن حضرتبميرد خدا او را از قبر بيرون آورد كه در خدمت آن حضرت باشد و حق تعالى به هر كلمههزار حسنه او را كرامت فرمايد و هزار گناه از او محو كند و آن عهد اين است :

next page fehrest page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation