بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب مطلوب کل طالب‏, دکتر محمود عابدى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     Fehrest -
     72289300 -
     72289301 -
     72289302 -
     72289303 -
     72289304 -
     72289305 -
     72289306 -
     72289307 -
     72289308 -
     72289309 -
     72289310 -
     72289311 -
     72289312 -
     72289313 -
     72289314 -
     72289315 -
     72289316 -
     72289317 -
     72289318 -
 

 

 
 
مطلوب كل طالب‏

من كلام على بن ابى طالب (ع)

شرح رشيد الدين وطواط (573 ه - ق)

تصحيح و تعليقات: دكتر محمود عابدى‏

بسمه تعالى‏

بنياد نهج البلاغه بر آن است كه در ضمن معرفى و عرضه فرهنگ غنى نهج البلاغه، كتاب جاويدان و زندگى ساز اميرمومنان على - عليه‏السلام - كتب و آثار ارزنده‏اى را كه از ديرزمان در پيرامون اين كتاب گرانقدر پديد آمده است، با تصحيح دقيق و طبعى مطلوب به دوستداران فرهنگ علوى تقديم دارد، و آن چه را كه تاكنون با همكارى نويسندگان و محققان دانشمند عرضه كرده بنابر همين هدف و خواسته بوده است.
اينك با تقديم كتاب ((مطلوب كل طالب)) كه از متون ارزشمند و حاوى شرح و تفسير صد كلمه از كلمات گهربار على (ع) است آرزو دارد كه خداوند متعال بر موفقيت مصحح كتاب، فاضل ارجمند آقاى دكتر محمود عابدى، بيفزايد و همه كسانى را كه در راه معرفى و اشاعه فرهنگ و معارف اسلامى صادقانه مى‏كوشند، بيش از پيش موفق دارد.
هيأت تحريريه بنياد نهج البلاغه‏
بسمه تعالى‏
سرآغاز

مطلوب كل طالب شرحى است به زبان تازى و پارسى برصد كلمه منسوب به اميرمومنان على (ع) با قطعات منظومى كه حاوى مضامين همان كلمات است. اين صد كلمه در نيمه اول قرن سوم به انتخاب جاحظ، اديب نامدار عرب، فراهم آمده و درميانه‏هاى قرن ششم هجرى به همت رشيد وطواط، اديب و شاعر معروف ايرانى، شرح و تفسير شده است. اين رساله با حجم اندك خود، از نظر تاثير در آثار مولفان، در ميان متون تعليمى فارسى كم نظير است، امروزه ما سلسله‏اى از كتب و رسائل گوناگونى را مى‏شناسيم كه در پى مطلوب كل طالب به وجود آمده‏اند. از اين تاثير و نفوذ و هم فراوانى دستنوشته‏هاى آن مى‏توان دريافت كه در طول ادوار مختلف، در بسيارى از مراكز فرهنگى و آموزشى، در زمره كتب درسى بوده است و نوآموزان و مبتديان آن را در مكتبها به درس مى‏خوانده‏اند، چنان كه در سالهاى اخير چنين بوده است.
نگارنده از سالها پيش درصدد آن برآمد كه تاثير سخنان مولاى متقيان على - عليه‏السلام - را در ادب پارسى جستجو كند و نخستين نتيجه كار او تصحيح همين رساله بود كه به مساعدت اولياى محترم بنياد نهج البلاغه به طبع رسيد. و اكنون خوش وقت است كه با تصحيحى مجدد و تجديد نظرى ديگر در مقدمه و تعليقات، و تنظيم فهارس لازم، آن را به پيشگاه دوستداران كلام على (ع) و فرهنگ و ادب فارسى تقديم مى‏دارد. و اميدوار است كه اين گونه كارها در شناختن و شناساندن سرچشمه‏هاى غنى و اصيل معارف اسلامى موثر باشد.*
و توفيق از خداست. محمود عابدى‏
تابستان 73
جاحظ، نخستين گرد آورنده سخنان امام على (ع)

تا آن جا كه ما مى‏دانيم كسى كه به جمع و تدوين مجموعه‏اى ازسخنان اميرالمومنين على (ع) همت گماشت و صد سخن را كه هر يك از آن به نظر او با هزار سخن برابر بود، انتخاب كرد، جاحظ، اديب سخن شناس و- رك: متن حاضر، ص 63. ? نويسنده پرآواز عرب بود كه در سالهاى (160 - 250 ه ق) مى‏زيست. در مقدمه يكى از دستنوشته‏هاى مطلوب كل طالب (با تاريخ كتابت 686) و از گفته ابوالفضل احمد بن ابى طاهر (م: 280) آمده است كه: ((مرا با- رك: معجم الادباء 3/87 ? ابوعثمان عمروبن بحر الجاحظ مدتى مديد مجالست و مصاحبت بود و با او مخالطت داشتم، و جاحظ همى گفتى كه: اميرالمومنين على بن ابى طالب را - رضى الله عنه - صد كلمه است كه هر كلمه‏اى برابر هزار كلمه باش از فضيلت و حكمت و فصاحت و بلاغت، و اين صد كلمه از محاسن سخن عرب است و از احاسن سخنهاى ايشان داشته‏اند. و من به مدتى دراز از او التماس همى كردم و از او مى‏درخواستم تا اين صد كلمه را از بهر من به هم آرد و يا بر من املا كند، و او مرا وعده همى‏داد و طريق تغافل همى سپرد و بدان بخيلى مى‏نمود. و چون جاحظ پير شد و به آخر عمر رسيد، مسودات و مصنفات خود را جمع كرد و اين صد كلمه از جمله آن بيرون آورد و به خط خويش بنوشت و به من داد...)) - نسخه ((ك)): كه در فهرست ميكروفيلمهاى كتابخانه مركزى دانشگاه تهران، ج 1/447، ((كنزالحكمه)) ناميده شده است. رك: معرفى نسخه‏ها. اين مطالب در مناقب خوارزمى / 374 نيز آمده است. ?
و بدين گونه به انتخاب جاحظ، سخن شناس اديبى كه او را در ميان متقدمان و متاخران در فصاحت بى مانند دانسته‏اند، و صد كلمه از كلمات على‏- رك: مروج الذهب، ترجمه پاينده ج 2 / 596 ? (ع) فراهم آمد و سالها بعد زبان و قلم رشيد وطواط آن را شرح و تفسير كرد.
جاحظ و سخنان على (ع)

جاحظ در كتاب ((البيان و التبيين)) خود، كه ابن خلدون آن را يكى از اركان چهارگانه علم ادب مى‏داند. پس از نقل سخن معروف‏- ابن خلدون، مقدمه (به نقل عبدالسلام هارون، مقدمه او بر البيان و التبيين / 6) ? اميرالمومنين (ع)، ((قيمة كل امرء ما يحسنه))، مى‏گويد: - متن حاضر (كلمه پنجم) ?
((اگر از اين كتاب - البيان و التبيين - جز اين سخن را نمى‏داشتيم، آن را شافى كافى و بسنده و بى نياز كننده در مى‏يافتيم و خرسند سازنده و نيازبرآرنده، كه از حد كفايت بيش بود و از غايت مقصود چيزى كم نداشت.
و براستى نيكوترين سخن آن است كه اندكش از بسيار آن بى نياز دارد و معنايش از ظاهر لفظ پيدا آيد، و خداى - عز و جل - بر حسب نيت و تقواى گوينده آن را به (جامه) جلالت پوشانده و به نور حكمت آراسته‏- ظاهر از متن البيان و التبيين / 83 ((ثياب)) ساقط شده است. در زهر الاداب و ثمر الالباب حصرى (چاپ بيروت، ج 1/81) عبارت چنين است: ((قد البسه من ثياب الجلالة و غشاه من نور الحكمة)). در يافتن اين ماخذ مرهون همت برادر جوانم آقاى محمدرضا مرواريد بوده‏ام. ? باشد.
و سخن را چون بلندى معنى بارسايى لفظ جمع گردد و درستمايه و خوشايند و بسامان و روان گفته آيد، در دلها چنان حالى پديدار كند كه باران در زمين بار آور كند و هر آن گاه كه سخنى بدين شريطه پايان گيرد و بر اين صفت بر زبان گوينده بگذرد، خداى توفيقى همپاى آن كند و تاييدى پشتيبان آن سازد كه سينه گردنكشان در تعظيمش سر فرود آورد و خرد نادانان به فهمش برخيزد.)) - البيان و التبيين ج 1 / 83 ?
سخنان امام على (ع) در آثار جاحظ

جاحظ علاوه بر ((مائة كلمة)) جاى جاى در آثار خود، و از جمله در البيان و التبيين، از خطبه‏ها، دعاها و كلمات قصار امام (ع) آورده است چنان كه مجموع آن‏ها رساله‏اى مستقل مى‏تواند باشد. محققان منابع و مصادر در سخنان على (ع)، مانند آقاى عبدالزهراء الحسينى الخطيب، در ضمن كار خود به بسيارى از آن‏ها اشاره كرده‏اند. - رك: مصادر نهج البلاغه و اسانيدها ?
پس از جاحظ

پس از جاحظ كار گردآورى و انتخاب مجموعه‏هاى از سخنان امام على (ع) به همت سخن شناسان و اديبان دنبال شد. اين بزرگان به سايقه ذوق خود و ترغيب مشتاقان، يا احتمالا به پيروى از جاحظ مجموعه هايى فراهم كردند كه امروز شمارى از آن‏ها را مى‏شناسيم:
1 - دستور معالم الحكم و ماثور مكارم الشيم: از قاضى ابوعبدالله محمد بن سلامة قضاعى (م: 454 ه ق). وى در آغاز ((هزار و دويست سخن از- رك: وفيات الاعيان ج 1 / 462 ? سخنان پيامبر در وصايا و امثال و مواعظ و آداب فراهم آورد و به صورت كتابى تدوين كرد و آن را شهاب (= شهاب الاخبار) ناميد. آن گاه بعضى از او درخواستند كه به همان شمار از كلمات اميرمومنان، على بن ابى طالب - صلوات الله عليه - را هم در كتابى جمع آرد و در اين كار بدانچه خود يافته است و در مصنفات مورد اطمينان و پسند خويش مى‏يابد اعتماد كند و كلمات را پى در پى و بى ذكر اسناد، مانند شهاب الاخبار، بياورد، و او نيز پس از استخاره بدين كار پرداخت)) و دستور معالم الحكم و ماثور- دستور معالم الحكم / 16 ? مكارم الشيم را تاليف كرد.
گفتنى است كه در ابواب نه گانه اين كتاب تنها كلمات قصار امام (ع) نيامده است بلكه پاره‏اى از خطبه‏ها، پاسخ چند پرسش و نيز بعضى از اشعار منسوب به آن حضرت را نيز در آن مى‏توان خواند.- اين كتاب بارها به طبع رسيده است، از جمله يك بار (1362) با ترجمه فارسى آقاى دكتر فيروز حريرچى و به وسيله انتشارات اميركبيرتهران. ?
2 - غررالحكم و دررالكلم: اين مجموعه را ابوالفتح عبدالواحد بن محمد آمدى تميمى (م: نيمه اول قرن ششم) تاليف كرده و در مقدمه آن آورده است كه: بدين سبب چنين مجموعه‏اى فراهم آوردم كه جاحظ تنها صد كلمه از سخنان حكمت‏آميز اميرمومنان (ع) را جمع كرده و گويى به آن شاد شده بود، و شگفتا كه وى با آن كه علامه زمان ويگانه اقران بود قطره‏اى از دريا برگرفته و به اندكى از بسيار بسنده كرده بود. - ما در اينجا ترجمه كوتاه شده‏اى از سخنان آمدى را آورده‏ايم. ?
غررالحكم و دررالكلم آمدى بر حسب حروف تهجى ترتيب يافته و شامل بيش از يازده هزار كلمه است. بر اين كتاب شرحهايى نوشته‏اند، از آن هاست شرح جمال الدين محمد خوانسارى كه به همت مرحوم محديث ارموى به چاپ رسيده است.
3 - نثراللئالى: مجموعه ديگرى است از سخنان كوتاه امام(ع) كه بعضى آن را گردآورده امين الاسلام شيخ طبرسى، مفسر بزرگ شيعه، دانسته‏اند. اين مجموعه نيز به ترتيب حروف تهجى فراهم آمده و شامل حدود سيصد كلمه است. - اين كتاب در ايران، به سال 1312 هجرى قمرى، در ضمن مجموعه‏اى به چاپ سنگى رسيده است، رك: مصادر نهج البلاغه ج 1 / 71. ?
4 - الحكم المنثوره: ابن ابى الحديد، شارح معروف نهج البلاغه، در پايان شرح خود يك هزار سخن از امام (ع) را آورده و آن را تكمله‏اى بر نهج البلاغه شمرده است. - رك: شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 20 / 255. ?
اديبان و مورخان ديگرى نيز شمارى از كلمات امام (ع) را در ضمن تاليفات خود آورده‏اند كه از آن ميان ابن شعبه حرانى در تحف العقول، شيخ على واسطى در عيون الحكم و المواعظ و ذخيرة المتعظ و الواعظ، ثعالبى درالاعجاز و الايجاز و... را مى‏توان نام برد.
رشيد وطواط

رشيد الدين محمد بن محمد بن عبدالجليل، متخلص به رشيد و معروف به وطواط (م: 573)، در بلخ زاده شد و در نظاميه آن شهر به تحصيل علوم‏- وطواط: مرغى كوچك از جنس پرستو. درباره سبب شهرت يافتن رشيد به وطواط، رك: مقدمه عباس اقبال بر حدايق السحر / ح. ? متداول عصر پرداخت و به پايمردى فضل و علم خود به دربار علاءالدين اتسز خوارزمشاه راه يافت. وى تا پايان عمر اين سلطان (م: 551) در خدمت او بود و مشاغلى مانند دبيرى، ملك الشعرايى، منادمت و رياست دارالانشاء را به عهده داشت.
رشيد وطواط هرچند در تاريخ شعر و ادب فارسى از گويندگان طراز اول به شمار نيست، از معدود اديبانى است كه او را در نظم و نثر فارسى و عربى‏- درباره رشيد يكى از شاعران معاصر وى (عبدالواسع جبلى، م: 555) سخنى دارد كه پايه علم و شعر او را بخوبى نشان مى‏دهد (ديوان / 613):
عالم علم رشيدالدين در باغ خرد - آن درختى است كه همواره هنر بار دهد
گرچه در گفتن اشعار چنان منفرد است - كه همه كس به بزرگى وى اقرار دهد
آن تبحر كه در انواع علوم است او را - خاطر خويش نزيبد كه به اشعار دهد
?
استاد، بخصوص ((در شناخت دقايق كلام عرب و اسرار نحو و ادب ازسرآمدان روزگار)) دانسته‏اند. - رك: معجم الادباء، ج 19 / 29 ?
مشاعره او با شاعران بزرگى چون اديب صابر و خاقانى شروانى و ستايشهاى آنها از وى، مانند گفتگوها و بحثهاى دقيق او با عالمان روزگار- رك: ديوان خاقانى / 30 ? مانند علامه جارالله زمخشرى (م: 538) و حسن قطان مروزى، نشان‏- رك: مقدمه اقبال بر حدايق السحر / ظ ? مى‏دهد كه به شايستگى تحسين آن‏ها را برانگيخته است.
از آثار وطواط جز ديوان شعر و نامه‏هاى فارسى و عربى و رساله‏هاى گوناگونى در پند و اندرز و لغت و ادب، كتاب معروف ((حدايق السحر فى دقايق الشعر)) است كه وى آن را در برابر و به تقليد ترجمان البلاغه محمد بن عمر رادويانى نوشته است. اين كتاب با مقدمه و توضيحات محققانه استاد فقيد، عباس اقبال، به طبع رسيده است. - رساله‏اى كه با نام ((لطايف الامثال و طرايف الاقوال)) به رشيد وطواط نسبت داده‏اند بى گمان از ديگرى است، مولف آن از ((صد كلمه اميرالمومنين))، يعنى مطلوب كل طالب، مطالبى را گرفته است. رك: لطايف الامثال / 70، 71 ?
رشيد مانند بسيارى از شاعران تاريخ، وابسته به دربار و ستاينده قدرت بود و هنر خود را در خدمت خوشامد سلطان و سلطانيان داشت، اما ستايش او، برخلاف ديگر همكاران، غالبا از تحقير خود و زبون نمايى فاصله دارد و چنان است كه خواننده در شعر او - به هر پايه و مايه‏اى كه باشد - براى شاعر نوعى بزرگ منشى و احساس شخصيت مى‏بيند. بعضى از اشعارى كه به او نسبت داده‏اند، و اتفاقا از زمره مشهورترين شعرهاى فارسى نيز هست، از عزت نفس شاعر و حرمت بى مانند او در ميان بزرگان عصر حكايت دارد.
مشهور است كه در مرگ اتسز - سلطان خوارزم - گفت:
شاها فلك از سياستت مى‏لرزيد - پيش تو بطبع بندگى مى‏ورزيد
صاحب نظرى كجاست تا در نگرد - تا آن همه سلطنت بدين مى‏ارزيد؟
يا در شدت پيرى، در حالى كه در محفه (= تخت روان) نشسته بود، خطاب به محمود بن ايل ارسلان، سلطان شاه، گفت:
جدت ورق زمانه از ظلم بشست - عدل پدرت شكستگى كرد درست‏
اى بر تو قباى سلطنت آمده چست - هان تا چه كنى كه نوبت دولت تست‏- رك: مقدمه سعيد نفيسى بر ديوان رشيد وطواط. ?

رشيد پس از درگذشت اتسز خوارزمشاه، بنابر آن چه از ديوان او برمى‏آيد، از دربار دور مانده و همين حال بود كه او را به خود آورد و فرصت داد كه به جمع و تدوين منشآت خويش و ترتيب رساله هايى بپردازد. - احتمال اين هست كه تاليف حدايق السحر نيز نتيجه همين سالها باشد. ?
اين رساله‏ها در موضوعاتى مانند عروض، لغت و پندو حكمت، و به صورت منتخباتى از سخنان بزرگان و نيز گزيده هايى از گفته‏هاى خود شاعر، و با نام صد كلمه يا صد پند، نوشته شده‏اند.
نخستين رساله صد كلمه‏اى كه رشيد وطواط به فتوا و فرمان دل خود شرح كرد و ((واجب ديد كه آن صد كلمه را - كه جاحظ برگزيده بود - به دو- ظاهرا اين كار رشيد وطواط با توجه به ((اربعين حديث)) بود كه گفته‏اند خواجه امام عبادى (م: 547) تنظيم و شرح كرده بود. رك: بريدالسعاده، محمد بن غازى ملطيوى / 6 (هر چند امروز از اربعين حديث عبادى اطلاعى نداريم و در ميان آثار منسوب به او چنين نامى را نياورده‏اند. رك: التصفيه فى احوال المتصوفه، مقدمه استاد دكتر يوسفى). ? زبان تركى و پارسى تفسير كند ودر آخر تفسير هر كلمه، دو بيت شعر از منشآت خويش كه مناسب باشد بياورد)). ((مطلوب كل طالب من كلام على بن ابى طالب)) است. اين رساله به موجب يكى از دستنوشته‏ها به ابوالفتح ايل ارسلان (م: حدود 568) و بنا بر سه نسخه ديگر به فرزند او، ابوالقاسم محمود بن ايل ارسلان (م: 589)، تقديم شده است. اگر ضبط آن نسخه ( ((اس)) رك: معرفى نسخه‏ها) قابل اعتماد باشد، بايد تاريخ‏- و چنين است، چرا كه ((فصل الخطاب)) نيز به نام همين امير نوشته شده است. رك: ديوان رشيد، مقدمه سعيد نفيسى / 32. ? تاليف آن را ميانه سالهاى 551 (سال درگذشت اتسز) و 568 دانست.
اما پس از اين كه ((شرح آن صد كلمه را بساخت و آن مجموع كه اصل نجات و سبب درجات وى بود بپرداخت كبراى دين و دولت و عظماى ملك و ملت)) بفرمودند كه ((فصل الخطاب من كلام عمر بن الخطاب)) را بپردازد و او چنان كرد ((تا ذكر جميل مترادف‏تر و اجر- وطواط در فصل الخطاب كلمات را به عربى شرح نكرده است. ? جزيل متضاعف‏تر شود و هيچ بد گوينده عيب جوينده را مجال مقال نباشد)). پس آن گاه ((اركان دين و دولت و اعيان ملك و ملت)) كلمات ديگران را ((مهمل گذاشتن)) ((مصلحت)) نديدند و رشيد ((به حكم نصيحت شريفشان)) رساله ((تحفة الصديق من كلام ابى بكر الصديق)) را ((فراهم آورد و آن را به پارسى بر سبيل ايجاز شرح كرد))، و سرانجام ((بزرگان دين خواستند)) و او صد كلمه ((انس اللهفان من كلام عثمان بن عفان)) را ((به دست آورد و شرح آن را به پارسى و بر سبيل اختصار نوشت)). - جملات و كلمات مشخص شده را از مقدمه رسائل چهارگانه - با اندكى تغيير در فعلها - آورده‏ايم، چون از همين اشارات علاوه بر انگيزه نخستين تاليف و ترتيب نگارش و تدوين آن‏ها، نظر اجمالى مولف را هم در باب هر يك از آن رسائل مى‏توان دريافت. ?
مطلوب كل طالب‏

چنان كه پيش از اين گذشت، رشيد وطواط صد كلمه‏اى را كه جاحظ از كلام على (ع) اختيار كرده بود و بسيارى از آن‏ها در منابع معتبر ديگر نيز آمده است، به تازى و پارسى شرح كرد و از خود دو بيت شعر (= قطعه) در- منابع را در ذيل هر سخن و نيز در تعليقات آورده‏ايم. ? - اين قطعات بر وزن حديقه حكيم سنايى سروده شده‏اند، و گفتنى است كه فراوانى قطعاتى كه در متون تعليمى اخلاقى فارسى با اين وزن آورده‏اند بسيار و گاهى شگفت آور است، به عنوان نمونه حدود 95 قطعه از 275 قطعه گلستان سعدى (به تصحيح استاد دكتر يوسفى) با همين وزن سروده شده است. ? همان معنى آورد و آن مجموعه را مطلوب كل طالب من كلام على بن ابى طالب ناميد. مطلوب كل طالب از هر جهت رساله‏اى ارجمند و گرانقدر و در نوع خود كم نظير است ؛ اصل آن مجموعه‏اى است از كلمات حكمت‏آموز كه مولفان متون فارسى بسيارى از آن‏ها را آرايش سخن خود كرده‏اند و حضور اغلب آن‏ها در امثال و حكم دهخدا، نشانه حضورشان در زبان و ادب فارسى است. قطعات تعليمى آن، كه ترجمه منظوم همان سخنهاست، در عين استوارى بسيار ساده و مفهوم است و ما شيوع آن‏ها را در ميان اهل ادب در جاى خود - مطلوب كل طالب، كتاب درسى - نشان داده‏ايم. اما نثر رشيد در هر دو بخش تازى و پارسى اين رساله، مسجع و مصنوع، در نهايت ايجاز و استحكام و مفهوم و دلنشين است. در سرتاسر آن كمتر جمله يا عبارتى مى‏توان يافت كه از صنايع و محاسن گونه گون سخن خالى، يا به افزودن و كاستن آرايش و پيرايشى نيازمند باشد. و البته كمال و لطف سخن او آن گاه بهتر دريافته مى‏شود كه به ياد آوريم اين اهتمام به قرينه سازى و سجع‏پردازى از خصايص اصلى نثر قرنهاى ششم و هفتم هجرى، يعنى روزگار كليله و دمنه، چهار مقاله، مقامات حميدى و جز آن‏هاست، روزگارى كه ((آفاق، گوش و گردن خود را به زيور چنين سخنانى مى‏آراست و خزانه خاطر خردمندان از اين گوهرها مالامال بود.))- اصل سخن سعدالدين وراوينى چنين است: ((فرايد قلايد رشيدالدين وطواط كه گوش وگردن آفاق بدان متحلى است و خواطر ذوى الالباب از فضالات فضل او مل‏ءالاهاب و ممتلى)) مرزبان نامه /6. ?
ما به حكم مجال تنگى كه در اين مختصر داريم، درك زيباييها، رعايت اعتدال در استعمال واژه‏هاى عربى، و خاصه لطف ايجاز سخن رشيد، را به ذوق سليم خواننده وامى‏گذاريم و براى رسيدن به فوايد زبانى و واژگانى كتاب علاقه‏مندان را به فهرست لغات و تركيبات ارجاع مى‏دهيم.
رشيد و سخنان على(ع)

رشيد وطواط در ضمن آثار خود - ديوان، حدايق السحر و رسايل فارسى چاپ شده - تنها در چند مورد از حدايق السحر به سخنانى از امام (ع) استشهاد كرده است:
1 - در تجنيس خط:... و از سخن على، قال فى الجراد: كله كله. - جاحظ درباره جراد (= ملخ) مى‏گويد: ((وهاهنا قوم لاياكلون الجراد الاعرابى السمين، و نحن لانعرف طعاما اطيب منه.)) الحيوان (به تصحيح عبدالسلام هارون، طبع دوم، ج 4 / 43). ?
و از سخن فصحا و بغايت نيكوست، و بعضى با اميرالمومنين نسبت مى‏كنند:
غرك عزك، فصار قصار، ذلك ذلك، فاخش فاحش، فعلك فعلك تهدا بهذا. (ص 11)
2 - در اشتقاق:... از كلام على، رضى الله عنه:
يا حمراء يا بيضاء احمرى و ابيضى و غرى غيرى.(ص 12)- اين سخن با تفاوتهايى در كتب ديگر به نام امام على (ع) آمده است. رك: عيون الاخبار 1/53، 2/82 و عقد الفريد 4/313 ?
3 - در متضاد:...از سخن مرتضوى:
ان اعظم الذنوب ما صغر عند صاحبه. (ص 24)- مفهوم اين عبارت نزديك است به حكمت شماره 348 نهج البلاغه كه مى‏فرمايد: ((اشد الذنوب مااستهان به صاحبه)) و نيز رك: حكمت شماره 477. ?
پيروان رشيد

رشيد وطواط پس از مطلوب كل طالب، و ظاهرا بعد از آن كه به ((فرمان)) و ((مصلحت ديد)) و ((درخواست)) بزرگان رساله‏هاى سه گانه فصل الخطاب، تحفة الصديق و انس اللهفان را نوشت، تصميم گرفت از سخنان خود نيز گزيده هايى در پند و اندرز فراهم آورد و به رسم هديه به بزرگان تقديم دارد، و بدين ترتيب او خود نخستين كسى بود كه اين كار - نوشتن صد كلمه در نصيحت و پند - را دنبال كرد و رساله‏هاى هفتگانه زير را به فارسى و عربى فراهم ساخت:
1 - منية المتكلمين و غنية المتعلمين (فارسى)
2 - مفاتيح الحكم و مصابيح الظلم (فارسى)
3 - غرايب الكلم فى رغايب الحكم (عربى)
4 - عقود اللئالى و سعود الليالى (عربى)
5 - غرر الاقوال و دررالامثال (عربى)
6 - الكلم الناصحة و الحكم الصالحة (عربى)
7 - جواهر القلائد و زواهر الفرائد (عربى)- اين رساله گزيده‏اى از سخنان ديگران است. براى آگاهى از ديگر آثار وطواط رك: مقدمه سعيد نفيسى بر ديوان رشيد الدين وطواط / 26 ?
اما پس از رشيد نيز افرادى و هريك به گونه‏اى كار او را دنبال كردند:


next page fehrest page


 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation