بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب بازاریابی شبکه ای, آیت الله ناصر مکارم شیرازى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 - بازاريابى شبكه اى، يا كلاهبردارى مرموز
     02 - بازاريابى شبكه اى، يا كلاهبردارى مرموز
     03 - بازاريابى شبكه اى، يا كلاهبردارى مرموز
     04 - بازاريابى شبكه اى، يا كلاهبردارى مرموز
     05 - بازاريابى شبكه اى، يا كلاهبردارى مرموز
     06 - بازاريابى شبكه اى، يا كلاهبردارى مرموز
     FEHREST - بازاريابى شبكه اى، يا كلاهبردارى مرموز
 

 

 
 

 

 

بازاريابى شبكه اى، يا كلاهبردارى مرموز

 

 

بازاريابى شبكه اى
(Network Marketing)
يا كلاهبردارى مرموز

 

 

تأليف :
حجة الاسلام و المسلمين ابوالقاسم عليان نژادى دامغانى

 

[ 2 ]

عليان نژادى دامغانى، ابوالقاسم، 1343 ـ

   بازاريابى شبكه اى = (Network Marketing)، يا، كلاهبردارى مرموز / تأليف ابوالقاسم عليان نژادى. ـ قم : مدرسة الامام على بن ابى طالب(عليه السلام)، 1384.

   179 ص. : نمونه   ISBN: 964-8139-87-3

   فهرستنويسى بر اساس اطلاعات فيپا.

   1. بازرگانى الكترونيكى ـ ـ جنبه هاى مذهبى ـ ـ اسلام. 2. معاملات (فقه). 3. فتواهاى شيعه ـ ـ قرن 14. الف. عنوان. ب. كلاهبردارى مرموز.

2 ب 8 ع / 32 / 5548 HF   8 / 658

 

 

 

 

 

 

بازاريابى شبكه اى، يا كلاهبردارى مرموز

 

تأليف: ابوالقاسم عليان نژادى دامغانى

تيراژ : 3000 نسخه

نوبت چاپ : اوّل

صفحه و قطع : 179 صفحه / رقعى

تاريخ انتشار : 1384

چاپخانه : معراج

ناشر : مدرسة الامام على بن ابى طالب(ع)

شابك : 3-87-8139-964

 

 

 

قم ـ ابتداى خيابان شهدا ـ كوى آمار (22) ـ پلاك 15

تلفكس : 7732478

www.amiralmomeninpub.com

قيمت : 800 تومان

 

[ 3 ]

 

[ 4 ]

[ 9 ]

پيشگفتار   

 

 

 

 

 

 

پيشگفتار

عنوان هايى همچون «بدون دردسر صاحب 000/30 دلار شويد!»، «بازاريابى جهانى با درآمد عالى!»، «آيا به دست آوردن 640/116 دلار تحوّلى در زندگيتان ايجاد نمى كند؟»، «هديه طلائى» «كارگشا»، «شما هم مى توانيد در يك شب 000/000/20 تومان پول حلال به دست آوريد!» مخصوصاً هنگامى كه چهره واقعى خود را تحت جملات و نام هاى مقدّسى همچون «طرح ملّى باقيات صالحات»، «هماى رحمت»، «اميدآوران ابتسام»، «طرح پيوند و همكارى»، «شجره انفاق»، «خيرانديشان جوان»، «كارگشاى انصار الموحّدين» و مانند آن پنهان نمايد، هر انسانى را وسوسه مى كند.

عدّه اى، كه تعداد آنها كم نيست، در مقابل چنين وسوسه هايى مقاومت نموده، و با تفكّر و انديشه پيرامون ماهيّت واقعى اين نوع مؤسّسات فريبكار، يا با مشورت با كسانى كه پيرامون چنين فعاليّت هاى مرموزى از تجربه وتخصّص كافى برخوردار هستند، يا با

[ 10 ]

مشاهده قربانيان اين دام هاى به ظاهر زيبا، اعتنايى به اين چراغ سبزها ننموده، و با كنار زدن جملات فريبنده فوق، به ماهيّت واقعى آن پى برده، و خود را آلوده آن نمى كنند. مگر ممكن است فرد با ايمانى بوى تعفّن گناه را استشمام كند، و آلوده آن شود؟

امّا متأسّفانه عدّه اى، كه تعداد آنها نيز كم نيست، فريب اين جملات زيبا و دروغين را خورده، و بدون انديشه و تفكّر و مشورت پيرامون آن، عنان از كف داده، و با آرزوى به دست آوردنِ پول هاىِ بادآورده هنگفت، در چنين دام هايى گرفتار مى شوند.

در اين نوشتار بر آنيم كه، با لطف و عنايت پروردگار، اين مؤسّساتِ نا سالمِ اقتصادى، كه بطور مرموز به اغفال و فريب و چپاول مردم پرداخته، و هر روز با نام و چهره اى متفاوت در گوشه اى از كشور مشغول فريب مردم، مخصوصاً جوانان فاقد شغل مى شوند، را معرّفى نموده، و نقاب از چهره آنها كنار زده، و ماهيّت اصلى آنان را براى شما خوانندگان محترم آشكار كنيم. تا با روشن شدن هدف اصلى آنان، كسى فريب آنها را نخورد، و در دام آنها گرفتار نشود.

در اينجا لازم مى دانم از تمام عزيزانى كه به نوعى در تهيّه اين مجموعه مساعدت و همكارى نموده اند، تقدير و تشكّر نموده، و اجر آنان را از خداوند مهربان طلب نمايم. و از خوانندگان محترم تقاضامندم كه ما را از پيشنهادات و انتقادات خويش بى نصيب نگذارند.

[ 11 ]

به اميد روزى كه بساط اين شركت هاى مرموز، استعمارى، منافق و كلاهبردار برچيده شود. و اقتصاد، اعتقادِ مردم، سلامت جامعه، و امنيّت كشور از شرّ آنان در امان گردد، كه آن روز به خواست خدا دور نيست.

حوزه علميّه قم

ابوالقاسم عليان نژادى

16/3/1384

 

[ 12 ]

فصل اوّل : پيشينه شركت هاى اقتصادى مرموز   

 

[ 13 ]

 

 

 

فصل اوّل :

 

پيشينه شركت هاى اقتصادى مرموز

 

 

بيش از ده سال قبل(1)، سؤالى از يكى از مسلمانان مقيم اتريش به دست ما رسيد كه خواستار حكم شرعى فعاليّت مؤسّسه اى در كشورش بود، كه با عنوان فريبنده «بدون دردسر صاحب 000/30 دلار شويد» فعاليّت مرموزى را در آن كشور آغاز كرده بود. سؤال و جواب مذكور در جلد اوّل استفتائات جديد، صفحه 150 بطور مفصّل آمده، و در فصل دوّم همين كتاب نيز خواهد آمد. ما از آن زمان با اين نوع فعاليّت هاى فريبنده و ناسالم اقتصادى آشنا شديم.

در سال 1994 ميلادى (يازده سال قبل) شركتى به نام


1 . آشنايى ما با چنين فعاليّت هايى به آن تاريخ باز مى گردد، نه اين كه عمر اين نوع فعاليّت هاى مرموز اقتصادى به مقدار مذكور باشد; زيرا طبق آنچه در شماره 2723 روزنامه قدس به تاريخ 10/9/79 آمده، در سال 1910 ميلادى در مسكو، و در سال 1920 در فرانسه، پديده هاى مشابهى به نام «بهمن» در روسيه، و «گلوله برفى» در فرانسه مشهور بوده است. روزنامه شرق، مورّخ 31/4/1384، نوع اوّل را مفصّل توضيح داده است.

[ 14 ]

«فيوچراستراتژى»، كه بعدها به «پنتاگونو» معروف شد، در اتاق بازرگانى و صنعتى ايتاليا در مودنا به ثبت رسيد، و فعاليّت خويش را در آن كشور و سراسر جهان آغاز كرد.

چهار سال بعد، يعنى در سال 1998 ميلادى، انگليسى ها كه يد طولايى در غارت اموال مردم دارند، با تأسيس شركت «كوئيست اينترنشنال»، كه بعدها به «گلدكوئست» معروف گشت، مشغول اخّاذى از مردم شدند.

در سال 2000 ميلادى بلژيكى ها هم درنگ را جايز ندانسته، و دست به تأسيس شركت «هفت الماس من» زدند، تا از قافله انسان هاى متمدّنى كه به فكر جوانان بيكار و كم درآمد بودند! عقب نيفتند، و بتوانند از اين كلاه پشمى براى خود فراهم سازند.

شركت هاى مشابه يكى پس از ديگرى، و با تغيير شكل و عرضه محصول جديد، در كشورهاى مختلف وارد ميدان شدند، كه مى توان به شركت «گلدماين» در نروژ، «گلدان استار»، «پرايم بانك» و «اى بى ال» كه در سال 2003 ميلادى به وجود آمد، و «كيم برلى»، «پرايم اسميت»، «داياموند 2000» و مانند آن اشاره كرد.

شركت هاى مذكور كه خاستگاه آنها عموماً كشورهاى اروپايى بود، فعاليّت خويش را عمدتاً در كشورهاى خود آغاز كردند، امّا ديرى نپاييد كه متولّيان امور اقتصادى زنگ خطر را به صدا درآورده، و ماهيّت واقعى شركت هاى مذكور را براى مسئولين كشور خويش بر

[ 15 ]

ملا كردند. و به دنبال آن، فعاليّت آنها در كشورهاى متبوعه ممنوع گشت(1)، و جريمه هاى سنگينى براى متخلّفان در نظر گرفته شد، كه اين جريمه براى كسانى كه عضو آن شركت ها مى شدند در بعضى از كشورها بيش از 000/20 دلار بود! بدين شكل فعاليّت شركت هاى مرموز فوق الذّكر در كشورهاى خودشان ممنوع و متوقّف شد. امّا اجازه غارت مردم كشورهاى ديگر براى آنها صادر گشت، و آنان فعاليّت خويش را عمدتاً در كشورهاى جهان سوم آغاز كردند. و اين تفسيرى گويا از حقوق بشر بود!

فعاليّت آنان به تدريج به كشورهاى آسيايى گسترش پيدا كرد، به طورى كه بعضاً مركز اصلى كار خويش را به كشورهايى مانند «فيليپين»، «هنگ كنگ»، «مالزى»، «امارات» و مانند آن منتقل نموده، تا راحت تر غارت اموال مردم را پى گيرى نمايند.

متأسّفانه اين ويروس خطرناك از سال 1379 هـ ش به طور مشهود و


1 . يكى از اعضاى كميسيون اجتماعى مجلس شوراى اسلامى، گفت: «بايد قدرى نگاه را جدّى تر كرد، و فرض را بر اين گذاشت كه اين حركت مشكوك شايد نيرنگ طراحانى باشد كه بخواهند براى نظام، در اين برهه از زمان، ايجاد مشكل كنند; چرا كه شركت اصلى چند سال سابقه فعاليّت مشكوك دارد، و در بسيارى از كشورها مانع فعاليّت آن شده اند، امّا امروز از طريق مرزهاى خارجى وارد كشور مى شود. (روزنامه قدس، شماره 3724، مورّخ 1/9/79) يك كارشناس علوم اجتماعى مى گويد: «فعاليّت هاى قمارگونه امثال گلدكوئست همچون موريانه به پايه هاى اقتصاد ملّى مى افتند و از بُن، ريشه آن را مى خورند. به همين دليل در بسيارى از كشورهاى پيشتاز در عرصه اقتصاد نوين، اين گونه فعاليّت ها ممنوع اعلام شده است». (كيهان، مورّخ، 29/7/83)

[ 16 ]

ملموس وارد كشور عزيزمان ايران شد، و در مدّت كوتاهى در برخى از شهرها كه محلّ سكونت عامل انتقال دهنده آن بود گسترش يافت، تا آنجا كه در تاكسى ها، اتوبوس هاى شهرى، رستوران ها، پارك ها، بازارها، ميهمانى ها، و هر كجا كه اجتماع كوچكى وجود داشت، سخن از فعاليّت اين شركت ها بود. و در كوى و برزن توسّط افراد مختلف پيشنهاد عضويّت در چنين شركت هايى ارائه مى شد. و شايد شما خواننده عزيز نيز در محلّ كار، يا كوچه و خيابان، يا در اجتماعات خانوادگى، توسّط آشنايان و بستگان، با چنين پيشنهادهايى مواجه شده باشيد.

متأسّفانه برخى از سودجويان داخلى، كه شاهد غارتگرى گسترده شركت هاى خارجى بودند، و نمى توانستند به راحتى از كنار اين سود بادآورده حرام بگذرند، و وسوسه هاى شيطان آنها را رها نمى كرد، دست به تأسيس شركت هاى مشابهى در داخل كشور زدند، و گاه با نام هاى مقدّس به غارت اندوخته هاى مردمى پرداختند كه بعضاً به اميد دست يافتن به سود كلان، ضروريّات زندگى خويش را فروخته، و يا آلوده وام هاى ربوى شدند! تا آنجا كه در بعضى از شهرها متجاوز از 30 شركت بازاريابى شبكه اى تأسيس، و مشغول به كار شد! كه البتّه با اقدامات به موقع و مناسب مسئولين محلّى، فعاليّت بسيارى از آنها متوقّف شد. و تعداد محدودى از آنان بطور رسمى توقّف فعاليّت هاى خويش را اعلان نموده، و از مشتريان خود خواستند كه براى بازپس

[ 17 ]

گرفتن پول خود به دفاتر آنها مراجعه كنند.(1)

اما فعاليّت اين شركت ها بطور كامل تعطيل نشد، همان گونه كه شركت هاى خارجى نيز بسان گذشته، و در شهرهاى مختلف، و با نام هاى متفاوت به كار خويش ادامه دادند.

برخوردهاى قضايى جسته و گريخته اى در برخى از شهرها، با بعضى از شركت هاى داخلى و خارجى صورت گرفت، كه آن هم غالباً علاج واقعه بعد از وقوع، و در پى شكايت مالباختگان فراوان و قربانيان زياد اين شركت ها بود، تا اين كه بالاخره مسئولين امر به فكر برخورد قانونى و همه جانبه با اين ويروس خطرناك، كه بيشتر شهرها را آلوده كرده بود، افتادند; و مجلس شوراى اسلامى در تاريخ 4/3/1384 يك فوريّت طرح مبارزه با شركت هاى فوق الذكر را تصويب كرد. اميدواريم قانون جامعى براى جلوگيرى از اين فعاليّت ناسالم اقتصادى و قمارگونه تصويب شود، هر چند دستگاه هاى قضايى با همين قوانين موجود نيز جلوى بسيارى از آنها را گرفته اند، ولى اين مقدار براى ريشه كن كردن اين خطر بزرگ كافى به نظر نمى رسد.

به اميد آن كه در آينده نزديك شاهد برچيده شدن كامل اين نوع فعاليّت هاى اقتصادى مرموز، ناسالم و نامشروع، در سراسر كشور، بلكه در تمام جهان باشيم. به اميد آن روز كه ان شاء الله دير نيست.


1 . اطلاعيّه برخى از اين شركت ها در بخش اسناد آمده است.

[ 18 ]

 

[ 19 ]

فصل دوّم : چگونگى فعاليّت شركت هاى مذكور   

 

 

 

فصل دوّم :

 

چگونگى فعاليّت شركت هاى مذكور

 

 

تمام اين شركت ها، اعمّ از خارجى و داخلى، چه آنها كه كالا يا خدماتى عرضه مى كنند، يا بدون آن فعاليّت مى نمايند، آنان كه در پشت نام هاى مقدّس مخفى شده اند، يا با شعارهاى فريبنده براى مردم دام مى گسترند، و غير آنها; آرى، ماهيّت فعاليّت تمام اين شركت ها يك چيز است، و آن گرفتن پول هاى كلان، از گروه زيادى از مردم، و به جيب زدن قسمت عمده آن، و تقسيم كردن بخش كمى(1) از آن در بين سرشاخه هايى كه موفّق به جذب تعداد معيّنى مشترى شده اند، و مواجه


1 . گروه گزارش روزنامه كيهان، در مقاله اى با عنوان «پرونده گلدكوئست روى ميز دادستان» كه در تاريخ 23/4/1384، منتشر كرده، مى نويسد: «وعده هايى كه براى پولدار شدن به تو داده اند، برگرفته از تكنيك هايى است كه بر اساس اصول انسان شناسى، جامعه شناسى، و روانشناسى زير نظر «شركت گلدكوئست» طرّاحى شده، تا تو هم به عنوان يك خريدار در گام اوّل، و بعد به عنوان يك ويزيتور شركت با عايدى حدود 2 درصد از درآمد كل، فعال شوى، و روزهاى جوانى ات را به هنگ كنگى ها بفروشى!»

[ 20 ]

ساختن تعداد فراوانى از مردم در رده هاى پايين با ضرر و زيان و خسارت، كه خوشبختانه پرونده هاى زيادى از اين دسته از افراد هم اكنون در مراكز قضايى در جريان است.(1)

آنچه در بالا آمد ماهيّت اصلى فعاليّت شركت هاى مورد بحث است; ولى براى آشنايى بيشتر با جزئيّات فعاليّت آنها، به دو شكل آن اشاره مى شود:

 

1ـ جذب مشترى بدون ارائه كالا يا خدمات

شركت هاى اوّليه اروپايى، نظير شركت اتريشى و بسيارى از شركت هاى داخلى، به شكل فوق فعاليّت مى كنند، كه به عنوان نمونه چگونگى فعاليّت شركت اتريشى را بيان نموده، سپس توجّه شما را به كيفيّت كار يك شركت داخلى جلب مى كنيم:

طرز كار شركت اتريشى را عيناً از كتاب استفتائات جديد، جلد اوّل، صفحه 150 نقل مى كنيم. توجّه فرماييد:

«مؤسّسه اى در كشور اتريش با عنوان «بدون دردسر صاحب


1 . دادستان كلّ كشور در گفتگو با خبرنگار يكى از روزنامه هاى كثيرالانتشار گفت: «پرونده گلدكوئست با جديّت پيگيرى مى شود، و خسارت مالباختگان بايد پرداخت شود. وى گفت : در شناسايى و دستگيرى عوامل اصلى اين شركت، اقدامات گسترده اى انجام پذيرفته، و در مقابل فعاليّت غير قانونى اين شركت كوتاه نخواهيم آمد. وى اضافه كرد: پرونده شركت گلدكوئست يكى از پرونده هاى استثنايى است، كه 170 هزار شاكى دارد!» (روزنامه جمهورى اسلامى، مورّخ 17/12/83).

[ 21 ]

000/30 دلار شويد» فرم هايى را به ترتيب زير در اختيار متقاضيان قرار مى دهد:

1ـ متقاضى، مثلا خانم رؤيا، فرم را از شخص نامبرده در رديف پنجم به مبلغ 30 دلار مى خرد.

2ـ سپس 30 دلار چك تضمينى به نام شخص رديف اوّل، و 30 دلار چك تضمينى به نام مؤسّسه، به همراه فرم خريدارى شده كه در آن نام و مشخّصات خود را درج كرده، براى آن مؤسّسه مى فرستد. (يعنى رؤيا در مجموع 90 دلار مى پردازد، بى آن كه كالايى در برابر آن دريافت كرده باشد).

3ـ پس از مدّتى چهار فرم، كه در آن نام رديف اوّل حذف گرديده، و نام هاى رديف هاى بعدى هر كدام به يك رديف بالاتر ارتقاء يافته، به دست رؤيا مى رسد; و به اين ترتيب نام رؤيا در رديف پنجم قرار مى گيرد.

4ـ رؤيا چهار فرم دريافتى را به چهار مشترى جديد، هر كدام به مبلغ 30 دلار مى فروشد. و به اين ترتيب، علاوه بر 90 دلار پرداختى، 30 دلار اضافه نيز دريافت مى كند.

5ـ افرادى كه فرم هاى رؤيا را خريده اند هر كدام به ترتيبى كه در بند دوم گفته شد عمل نموده، و هر يك چهار فرم جديد دريافت مى نمايند. كم كم نام رؤيا از رديف پنجم به رديف هاى بالاتر ارتقاء مى يابد، تا به رديف اوّل مى رسد. در اينجا هر متقاضى جديد موظّف است 30 دلار

[ 22 ]

به حساب رؤيا واريز كند، كه جمعاً حدود 000/30 دلار خواهد شد. بعد از پيمودن اين پنج مرحله، و گرفتن جايزه نهايى (حدود سى هزار دلار) از ليست خارج مى شود.(1)

البتّه همه اين شركت ها به صورتى كه در بالا گفته شد عمل نمى كنند، هر چند فعاليّت هاى آنها كم و بيش مشابه يكديگر است.

و امّا روش كار يكى از شركت هاى داخلى، كه اندكى با شركت اتريشى تفاوت دارد، به نقل از استفتائات جديد، جلد سوم، صفحه 160 به شرح زير است:

«شركت كارگستر ابركوه، با عنوان «طرح پيوند و همكارى» اقدام به عضوگيرى مى كند. هر عضو كه فرم اين شركت را از يكى از اعضاى آن گرفته، موظّف است مثلا مبلغ 300/1 تومان به حساب شركت، و چهار نفر از اشخاصى كه در ليست هفت نفره ارسالى شركت قرار دارند واريز نمايد. (هر نفر 200 تومان، و 500 تومان به حساب شركت) پس از واريز مبلغ فوق و ارسال فرم به آدرس شركت، ايشان جزء گردونه هفت نفره قرار مى گيرد ( و نفر هفتم از گردونه خارج مى شود)، و به همين ترتيب گردونه با گرفتن اعضاى جديد مى چرخد تا اين كه ايشان، كه نفر اول بوده، نفر هفتم شود و از گردونه خارج گردد. شركت


1 . همان گونه كه قبلا نيز اشاره شد، و در مباحث آينده نيز به مناسبتى خواهد آمد، سؤال از فعاليّت شركت مذكور بيش از ده سال قبل به دست ما رسيد، و حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى مدّ ظله در پاسخ آن چنين فرمودند: «شركت در اين كار حرام، و پول عايد از آن مباح نيست، و در واقع نوعى كلاه بردارى مرموز براى تصاحب اموال ديگران است».

[ 23 ]

مدّعى است كه در اين مرحله 823543 نفر هر كدام مبلغ 200 تومان به حساب آن شخص واريز كرده اند، كه جمع آن 000/400/681/1 تومان مى شود. تمام اين مبلغ از سوى اعضاى جديد به حساب ايشان واريز شده است.(1)

فعاليّت اين نوع شركت ها كه نمونه هاى داخلى آن فراوان است، در حقيقت در حكم بليط هاى بخت آزمايى زمان طاغوت است، كه فقها فتوى به حرمت آن داده اند. شرح اين مطلب در مباحث آينده خواهد آمد.

 

2ـ جذب مشترى با ارائه كالا يا خدمات

بيشتر شركت هاى مرموز اقتصادى خارجى به اين نوع فعاليّت روى آورده، و بالعكس شركت هاى مشابه داخلى كمتر بدين شكل فعاليّت مى كنند. به هر حال، استعمارگران نو در اين نوع از فعاليّت ها جنسى را به چند برابر قيمت واقعى به شما عرضه مى كنند، مثلا جنسى را، كه ارزش واقعى آن بين يكصد و پنجاه تا دويست هزار تومان است، به پانصد هزار تومان يا كمتر مى فروشند،(2) شما در خريد اقساطى


1 . فتواى حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى (مدّ ظلّه) در مورد فعاليّت شركت مذكور كه در تاريخ 4/7/1379 مرقوم فرمودند، چنين است: «اين كار نوعى كلاهبردارى و شبيه قمار است، و حرام مى باشد».

2 . طبق آنچه در نامه بانك مركزى (كه عيناً در بخش اسناد منعكس شده) آمده، هر داوطلب براى خريد يك سكّه (در پاره اى از موارد) 860 دلار مى پردازد (800 دلار قيمت سكّه، و 60 دلار هزينه حمل) در حالى كه قيمت واقعى آن 230 دلار مى باشد!

[ 24 ]

موظّف هستيد دو مشترى براى آنها بيابيد، كه به اصطلاح در بال راست و چپ شما قرار مى گيرند. آنها نيز به همين ترتيب مبلغ بالا را به حساب شركت مورد نظر واريز مى كنند. در اين نوع از فعاليّت عضوگيرى بصورت هرمى و شاخه اى پيش مى رود:

...ط4096ط2048ط1024ط512ط256ط128ط64ط32ط16ط8ط4ط2ط1

يعنى اگر پس از مشترى اوّل، ده بار معاملات فوق و جذب مشترى ها، طبق قوانين آنها پيش رود، در رديف يازدهم 1024 كالاى پانصد هزار تومانى توسّط كسانى كه شما (با واسطه، يا بلاواسطه) معرّفى كرده ايد فروش مى رود، كه قيمت مجموع آن حدوداً 000/000/500 تومان مى شود. شركت مذكور مبلغ كمى (حدود 101 آن را) به سرشاخه ها مى پردازد، و بقيّه را خودش بر مى دارد.

البته روشن است كه شاخه هاى آخر، كه موفّق به جذب مشترى نمى شوند، يا آنها كه موفّق به جذب مشترى به مقدار لازم نمى گردند، مالباختگان واقعى هستند; زيرا نه پورسانتى دريافت مى كنند، و گاه حتّى كالايى براى آنها فرستاده نمى شود،(1) و بر فرض كه فرستاده شود،


1 . خبرنگار يكى از روزنامه هاى تهران، در گزارشى تحت عنوان «تجمّع خريداران در ميرداماد» با تعدادى از مالباختگان مصاحبه كرده، كه به يكى دو مورد آن اشاره مى شود: يك مرد ميانسال لب به شكوه باز مى كند: «513 هزار تومان به حسابشان ريخته ام، حدود دو ماه است كه منتظرم سكّه ام بيايد، مى گويند صبر كنيد!» شخص ديگرى براى چهار نفر از افراد خانواده اش ثبت نام كرده، سكّه خودش آمده، روى همين حساب دوباره پول به حساب ريخته، اما اين بار خبرى نشد!» (روزنامه همشهرى، مورّخ 27/7/1383)

[ 25 ]

همان گونه كه گذشت، كالاى ارسالى تنها معادل 31 وجه واريزى آنها ارزش خواهد داشت. نمونه هايى از فعاليّت اين گونه شركت ها در فصل بعد خواهد آمد.

 

[ 26 ]

فصل سوّم : اطلاعاتى مختصر از پنج شركت خارجى   

 

[ 27 ]

 

 

 

فصل سوّم :

 

اطلاعاتى مختصر از پنج شركت خارجى

 

 

در اين بخش، به ويژگى ها و روش كار برخى از شركت هاى معروف خارجى اشاره اى اجمالى و فهرستوار مى شود، تا عزيزان خواننده گرفتار دام آنها نشوند.

 

الف) پنتاگونو (شركت فيوچراستراتژى)

1ـ زمان تأسيس : سال 1994 ميلادى.

2ـ محلّ تولّد : مودناى ايتاليا

3ـ سرويس خدمات: كارت اعتبارى Superema براى اعضا فرستاده مى شود، كه طبق ادّعاى شركت فرد را قادر مى سازد تا سالانه معادل 1200 دلار از تخفيف 5 تا 60 درصدى مؤسّسه هاى وابسته و طرف قرارداد شركت استفاده كند.(1)


1 . طبق گزارش بعضى از سازمان هاى اطّلاعاتى كشور، اين ادّعاى شركت است، و
تاكنون در ايران كسى نتوانسته از اين تخفيف استفاده كند. علاوه بر اين كه خود اين كارت ها شگرد ديگرى براى خروج ارز از كشور است، كه شرح آن در نشريه آفتاب يزد، مورّخ 22/10/1379، بيان شده است.

[ 28 ]

4ـ ناقلين اين ويروس به ايران: اوّلين وارد كننده و فروشندگان اين كارتها در داخل كشور دو خانواده در مشهد بودند، كه در سال 1379 از طريق يكى از بستگان خود در كشور امارات متّحده عربى اين كارت را دريافت كرده بودند.

5ـ ارز خارج شده توسّط اين شركت در سال 1379 : 000/680/19 دلار.

 

روش كار پنتاگونو

فردى كه فرم اطّلاعات اين شركت را به شما مى دهد خود از اعضاى پنتاگونو مى باشد. در فرم مذكور اسامى هفت نفر چاپ شده است. شخصى كه در رده هفتم قرار دارد همان كسى است كه فرم را به شما ارائه كرده، و نامى كه در بالاترين رده قرار دارد، آدرس و مشخّصات بانكى اش به صورت بزرگ چاپ شده است. و شما بايد مراحل زير را انجام دهيد:

الف) به فردى كه فرم را در اختيار شما مى گذارد و در رده هفتم قرار دارد، به عنوان كارمزد فروش مستقيم 40 دلار بپردازيد.

ب) حواله بانكى به مبلغ 40 دلار براى شخصى كه در بالاترين رده

[ 29 ]

(رتبه اوّل) قرار دارد، بفرستيد.

ج) مبلغ 40 دلار آمريكا براى شركت پنتاگو حواله نماييد.

پس از ارسال حواله، به همراه گواهى هاى مورد نظر، گواهى جديدى صادر و براى شما ارسال مى گردد. در اين گواهى ها شما در رتبه هفتم قرار مى گيريد، و ديگر اسامى به يك رده بالاتر رفته اند (مثلا شخصى كه شما از او گواهى خريد كرده ايد در رتبه ششم قرار گرفته است) و كسى كه در بالاترين رده بوده، با دريافت 480/87 دلار نامش از آن رده حذف مى گردد. شما با فروش سه كارت (گواهى) كه از طريق پست از ايتاليا برايتان ارسال شده، هر كدام به مبلغ 40 دلار، هزينه ابتدايى خود را جبران مى كنيد.

* * *

 

ب) گلدكوئست (كوئست اينترنشنال)

1ـ زمان تأسيس: سال 1998 ميلادى.

2ـ محلّ تولّد: انگلستان.

3ـ مقرّ فعاليّت: مقرّ آن در هنگ كنگ است، و در دبى نمايندگى رسمى دارد.

4ـ اجناس عرضه شده: سكّه طلاى كلكسيونى، گردنبند و ساعت طلا و... با عيار 24 .

5ـ كيفيّت فروش: نقد و اقساط; البتّه در فروش اقساطى، كه هدف

[ 30 ]

اصلى شركت است، جنس به چند برابر قيمت واقعى عرضه مى شود!

6ـ مدخل : لار شيراز در سال 1379 هـ .ش.

7ـ براى جلوگيرى از ورشكستگى در هفته بيش از 5000 دلار پورسانت نمى دهد!

8ـ محصولات شركت به صورت دستى ضرب مى شود.

9ـ محصولات شركت توسّط شركت هاى معتبر بى اچ مايرز مانت (B.H.Mayer"s Mint) آلمان، و ضرّابخانه سلطنتى استراليا، و مانند آن توليد مى گردد.

10ـ زودتر و ديرتر عضو شدن معيار نيست; بلكه مقدار و نوع فعاليّت شما را به پورسانت بيشترى مى رساند.(1)

 

روش كار گلدكوئست

داوطلب، كه توسّط يكى از اعضاى شركت معرّفى مى شود، در خريد اقساطى مبلغ 000/550 تومان جهت خريد يك سكّه طلاى كلكسيونى (كه ارزش واقعى آن حدود 000/200 تومان است) به حساب شركت واريز مى كند، سپس به فعاليّت و جذب مشترى مى پردازد. چنانچه موفّق شود يك نفر در بال راست، و يك نفر در بال چپ خود جذب كند، و آن دو نيز به همين ترتيب موفّق به جذب دو


1 . اطّلاعات بيشتر در مورد شركت مذكور را در روزنامه شرق، مورّخ 31/4/1384، مطالعه فرماييد.

[ 31 ]

نفر ديگر شوند، يعنى مجموعاً شش نفر از طريق او (دو نفر بدون واسطه، و چهار نفر با واسطه) جذب شوند، و هر كدام 000/550 تومان به حساب شركت واريز كنند، شركت 250 دلار (تقريباً معادل 000/225 تومان) به عنوان پورسانت به وى مى دهد. (البتّه در مورد برخى كالاها پورسانت زمانى پرداخت مى شود كه ده نفر مشترى جذب گردد، كه در ازاى جذب هر 10 مشترى 400 دلار پورسانت پرداخت مى شود).

يعنى اگر با فعاليّت داوطلب، 6 نفر جذب، و 000/300/3 تومان به حساب شركت واريز شود، شركت در حدود 000/000/2 تومان سود مى كند. و تنها 101 سود خود را به عنوان پورسانت به متقاضى داده، و 109 آن را به جيب مى زند!

علاوه بر اين، چنانچه مشترى ها به صورت متعادل جذب نشوند، يعنى اگر فرضاً در بال چپ پنج مشترى، و در بال راست فقط يك يا دو مشترى جذب شود، هيچ پورسانتى تعلّق نمى گيرد.

اضافه بر اين كه پورسانت مذكور كار خارق العاده اى نيست، زيرا اگر آنها از طريق تبليغات كالاهاى خود را به مردم معرّفى مى كردند، چندين برابر پورسانت هاى اعطايى بايد هزينه مى نمودند; بنابراين فعاليّت شركت مذكور و شركت هاى مشابه چيزى جز يك كلاهبردارى آشكار، و قمارى مرموز نيست; چرا كه اموال عدّه
زيادى از مردم گرفته مى شود، وتنها حدود 101 آن در بين سرشاخه ها

[ 32 ]

تقسيم، و باقيمانده (109 آن) به شكل ارز توسّط اين شركت از كشور خارج مى گردد. آيا مى توان براى اين كار جز غارتِ اموال مردم، و چپاول ثروت عمومى كشور، نامى ديگرى انتخاب كرد؟

* * *

 

ج) هفت الماس من (my 7 diamond)

1ـ زمان تأسيس : سال 2000 ميلادى

2ـ محلّ تأسيس : اتريش

3ـ محصول عرضه شده : قطعه الماسى در حدّ نگين انگشترى

4ـ مدّعى هستند كه :

الف) تمام علماء آن را تأييد و درآمدش را حلال دانسته اند!

ب) در صد و بيست كشور جهان فعاليّت دارند!

ج) پولى كه بابت جنس مى گيرند قيمت واقعى آن است!

د) مالباخته اى در اين سيستم وجود ندارد!

هـ) اگر در كشور فعّال شوند مشكل اشتغال حل مى گردد!

و) قوه قضائيّه فعاليّت آنان را تأييد كرده است!

ز) در ايران نماينده رسمى دارند!

ح) مهم مقدار و نوع فعاليّت است، نه زودتر عضو شدن!

(بايد دانست كه هيچ يك از اين ادّعاها واقعيت ندارد، و شرح آن بزودى خواهد آمد).

روش كار هفت الماس من

[ 33 ]

متقاضى با پرداخت 200 دلار، كه پيش قسط قطعه الماسى است كه هفتصد تا نهصد دلار قيمت گذارى شده، عضو شركت فوق مى شود. و چنانچه سه نفر در سمت چپ، و سه نفر در سمت راست، مشترى جذب كند، يعنى مجموعاً شش نفر از طريق او جذب شركت شوند، 100 دلار پورسانت مى گيرد، كه 50 دلار آن را به شركت عنوان قسط الماس بر مى دارد، و 50 دلار ديگر را به حساب او واريز مى كند. به تعبير ديگر چنانچه متقاضى شش مشترى براى شركت جذب كند، و هر كدام 200 دلار به حساب شركت بريزد، كه جمعاً 1200 دلار مى شود، شركت دست و دلبازى نموده و121 مبلغ فوق را به عنوان پورسانت به مشترى اوّليّه مى دهد.

شركت مى گويد: «اگر اضافه كردن دو نفر اوّل و دونفرهاى بعدى به زيرشاخه ها هر كدام يك ماه طول بكشد، تا پايان سال 000/113 دلار به حساب شما واريز مى شود». و البتّه دوازده برابر آن، يعنى 000/356/1 دلار به حساب شركت!

و به زودى خواهيم دانست كه اين پول هاى بادآورده نه از طريق توليد به دست آمده است، و نه دامدارى و تجارت، و نه زراعت، بلكه از طريق برداشتن كلاه گروه كثيرى از مشتريان است.

* * *

 

د) گلدماين

[ 34 ]

1ـ زمان تأسيس : سال 2000 ميلادى

2ـ محلّ تولّد : نروژ

3ـ محصولات : كالاهاى مختلف كلكسيونى، نظير ساعت وگردنبند طلاى 24 عيار

4ـ انصراف : اگر عضوى از ادامه بازاريابى منصرف شود، مى تواند بقيّه قيمت كالا را بدهد، تا كالا برايش ارسال شود.

5ـ حداكثر پورسانت : شركت به هر عضوى روزانه بيش از 450 دلار پورسانت پرداخت نمى كند!

و اين خود يكى از شگردهايى است كه براى منافع هنگفت شركت به كار گرفته مى شود.

 

روش كار گلدماين

براى ورود به اين تجارت توسّط يكى از مشتريان شركت معرّفى شده، و مبلغ 60 دلار بابت پيش قسط سكّه مى پردازيد. سپس يك نام تجارى به شما مى دهند، و شما به بازاريابى مى پردازيد. چنانچه يك نفر در بال راست و يك نفر در بال چپ خود جذب كنيد، 4 دلار به شما پاداش مى دهند. و از آن به بعد، به شرط تعادل سه به سه (يعنى در ازاى جذب هر شش مشترى كه مع الواسطه توسّط شما جذب مى شوند) 30 دلار به شما پورسانت داده مى شود. و هرگاه تعادل مشتريان شما به مضربى از 5 برسد 30 دلار به عنوان قسط كالا برداشته مى شود، و اين

[ 35 ]

كار ادامه خواهد داشت تا اقساط جنس خريدارى شما مستهلك گردد. در اين صورت كالاى شما ارسال، و پس از آن پورسانت ها به صورت كامل به حساب شما واريز مى شود.

يك نكته: در مرحله اوّل اگر شما هشت مشترى جذب كنيد 34 دلار به شما پرداخت مى شود، در حالى كه 480 دلار نصيب شركت شده است; يعنى حدود چهارده برابر سود مشترى. تصوّر مى شد كه اين شركت، كه از همان ابتدا شروع به پرداخت پورسانت مى كند، از ديگر شركت ها با انصاف تر است، امّا با يك حساب ساده معلوم شد كلاهبردارى آن شديدتر است!

* * *

 

هـ) اى .بى. ال EBL

زمان تأسيس : سال 2003 ميلادى

محصول شركت : كارت pmt كه حاوى ترجمه X كلمه به 12 زبان دنياست.

دفتر مركزى : مالزى

شعبه فعّال ديگر : شهر اينترنتى «دبى اينترنت سيتى» واقع در كشور دبى.

محلّ فعاليت : در حال حاضر در كشورهايى همچون مالزى، سنگاپور، اندونزى، چين، امارات متّحده عربى، ايران، ژاپن، تايوان و

[ 36 ]

آمريكا فعاليّت دارد.

تذكّر : در هيچ يك از كشورهاى اروپايى كاربر و مشترى ندارد!

ادّعا مى كند : 1ـ در ايران دفتر نمايندگى دارد.

2ـ از سوى دولت اجازه فعاليّت گرفته است.

3ـ با برخى از بانك هاى دولتى قرارداد بسته است.

4ـ برخى از مسئولين از آنها حمايت كرده اند.

5ـ برخلاف ديگر شركت ها شش نوع سود به مشتريان مى دهد!

6ـ فعّالان اين سيستم زود به سود مى رسند.

7ـ محصولات متنوّعى عرضه مى كند.

 

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation