بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اعتقاد ما, آیت الله ناصر مکارم شیرازى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     02 - اعتقاد ما
     03 - اعتقاد ما
     04 - اعتقاد ما
     05 - اعتقاد ما
     06 - اعتقاد ما
     7-1 - اعتقاد ما
     7-2 - اعتقاد ما
     FEHREST -
 

 

 
 

قرآن و كتب آسمانى

فلسفه نزول كتابهاى آسمانى-پيامبران در قرآن-پيامبران الهى

خداوند براى هدايت نوع بشر كتابهاى آسمانى متعددى فرستاده،از جمله‏«صحف‏»ابراهيم و نوح،و«تورات‏»و«انجيل‏»و از همه جامعتر«قرآن مجيد»است،و اگر اين كتابها نازل نمى‏شد، انسان در مسير خداشناسى و عبادت پروردگار گرفتار خطا مى‏شد و از اصول تقوا و اخلاق وتربيت،و قوانين اجتماعى مورد نيازش دور مى‏ماند.

اين كتب آسمانى همچون باران رحمتى بر صفحه دلها فرو ريخت و بذرهاى تقوا و اخلاق ومعرفة الله و علم و حكمت را در نهاد انسانها پرورش داد و شكوفا ساخت.

«آمن الرسول بما انزل اليه من ربه و المؤمنون كل آمن بالله و ملائكته و كتبه و رسله،پيامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ايمان آورده و همه مؤمنان (نيز) به خدا وفرشتگان او و تمام كتابها و فرستادگانش ايمان آورده‏اند». (1)

هر چند متاسفانه بر اثر گذشت زمان و دخالت جاهلان و نااهلان، بسيارى از كتب آسمانى، مورد تحريف قرار گرفت و با افكار نادرستى آميخته شد،ولى قرآن مجيد با دلايلى كه در بخش جاودانگى قرآن آمده دست نخورده باقى مانده است و همچون آفتابى در همه اعصار و قرونمى‏درخشد و دلها را روشن مى‏سازد.

«قد جاءكم من الله نور و كتاب مبين يهدى به الله من اتبع رضوانه سبل السلام،از سوى خدا نور و كتاب آشكارى به سوى شما آمد-خداوند به بركت آن،كسانى را كه از خشنودى اوپيروى دارند،به راههاى سلامت (و سعادت) هدايت مى‏كند». (2)

قرآن برترين معجزه پيامبر اسلام (ص)

اعجاز قرآن-پيامبر خاتم صلى الله عليه و آله

قرآن مهمترين معجزات پيامبر اسلام (ص) است،نه تنها از نظر فصاحت و بلاغت،و شيرينى بيان و رسا بودن معانى،بلكه از جهات مختلف ديگر نيز داراى اعجاز است كه شرح آن در كتبعقايد و كلام داده شده است.

به همين دليل معتقديم:هيچ كس نمى‏تواند مانند آن،و حتى مانند يك سوره آن را بياورد، قرآن بارها همه كسانى را كه در شك و ترديد بودند بارها به اين امر دعوت كرد ولى آنها هرگز توان مقابله با آن را پيدا نكردند:«قل لئن اجتمعت الانس و الجن على ان ياتوا بمثل هذا القرآن لا ياتون بمثله و لو كان بعضهم لبعض ظهيرا،بگو اگر انسانها و پريان (جن و انس) اتفاق كنند كه همانند اين قرآن را بياورند همانند آن را نخواهند آورد،هر چند يكديگر را دراين كار يارى كنند». (3)

«و ان كنتم فى ريب مما نزلنا على عبدنا فاتوا بسورة من مثله و ادعوا شهدائكم من دون الله ان كنتم صادقين،و اگر درباره آنچه بر بنده خود (پيامبر اسلام) نازل كرده‏ايم،شك و ترديد داريد (دست كم) يك سوره همانند آن را بياوريد،و گواهان خود غير خدا را براى اين كار فراخوانيد اگر راست مى‏گوييد» (4)

و عقيده داريم كه قرآن با گذشت زمان،نه تنها كهنه نمى‏شود،بلكه نكات اعجاز آميز آن،آشكارتر،و عظمت محتوايش بر جهانيان روشنتر مى‏شود.

در حديثى از امام صادق (ع) مى‏خوانيم كه فرمود:«ان الله تبارك و تعالى لم يجعله لزمان دون زمان و لناس دون ناس فهو فى كل زمان جديد و عند كل قوم غض الى يوم القيامة، خداوند متعال قرآن را براى زمان خاص يا گروه معينى قرار نداده به همين دليل در هرزمانى تازه،و نزد هر گروهى تا روز قيامت پر طراوت كرد». (5)

عدم تحريف قرآن

جاودانگى قرآن

قرآنى كه امروز در دست مسلمين جهان است همان است كه بر پيامبر اسلام (ص) نازل شد، نه چيزى از آن كاسته شده و نه چيزى بر آن افزوده گشته است! از همان روزهاى نخست گروه بزرگى از كاتبان وحى،آيات قرآن را پس از نزول مى‏نوشتند،و مسلمانان موظف بودند شب و روز آن را بخوانند،و در نمازهاى پنجگانه خود آن را تكرار كنند،گروه عظيمى آيات قرآن را به خاطر مى‏سپردند و حفظ مى‏كردند،حافظان قرآن و قاريان،هميشه در جوامع اسلامىموقعيت و مقام ويژه‏اى داشته و دارند.

مجموع اين امور و جهات ديگر سبب شد كه كمترين تغيير و تحريفى در قرآن راه نيابد.

افزون بر اين،خداوند حفظ آن را تا پايان جهان تضمين كرده است و با وجود اين تضمين الهى، تغيير و تحريف آن غير ممكن است:«انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون،ما قرآن را نازلكرديم و بطور قطع از آن پاسدارى مى‏كنيم‏». (6)

همه محققان و علماى بزرگ اسلام-اعم از شيعه و اهل سنت-در اين امر متفقند كه هيچ گونه دست تحريف به سوى قرآن دراز نشده است،تنها افراد اندكى از هر دو گروه قول به تحريف را به خاطر پاره‏اى از روايات دنبال كرده‏اند،ولى آگاهان دو گروه،اين نظر را بطور قاطع رد مى‏كنند،و روايات مزبور را«مجعول‏»دانسته و يا ناظر به‏«تحريف معنوى‏» (يعنىتفسير نادرست‏براى آيات قرآن) يا اشتباه‏«تفسير قرآن‏»به‏«متن قرآن‏»مى‏دانند-دقت كنيد.

كوته فكرانى كه اصرار دارند،اعتقاد به تحريف قرآن را كه مخالف صريح كلمات علماى معروف و بزرگ شيعه و اهل سنت است‏به گروهى از شيعه يا غير شيعه نسبت دهند،ناآگاهانه به قرآن ضربه مى‏زنند و به خاطر اعمال تعصبهاى ناروا،اعتبار اين كتاب بزرگ آسمانى را زير سؤالمى‏برند و آب به آسياب دشمن مى‏ريزند.

مطالعه سير تاريخى جمع آورى قرآن از عصر پيامبر (ص) و اهتمام فوق العاده،مسلمين به كتابت و حفظ و تلاوت و نگهدارى آن مخصوصا وجود گروه كاتبان وحى از روز نخست،اينحقيقت را براى همه روشن مى‏سازد كه باز شدن دست تحريف به قرآن غير ممكن بوده است.

و نيز غير از اين قرآن معروف قرآن ديگرى وجود ندارد،دليل آن بسيار روشن است و راه تحقيق به روى همه باز است زيرا امروز قرآن در تمام خانه‏هاى ما،و همه مساجد و عموم كتابخانه‏هاى سراسر كشور ما وجود دارد،حتى قرآنهاى خطى كه قرنها پيش نوشته شده و در موزه‏هاى ما نگهدارى مى‏شود،همه نشان مى‏دهد كه عين قرآنهايى است كه در ساير كشورهاى اسلامى وجود دارد،و اگر در گذشته راه تحقيق براى اين مسائل وجود نداشت، امروز درهاى تحقيق به روى همه گشوده است و با مختصر تحقيقى،بى اساس بودن ايننسبتهاى ناروا آشكار مى‏گردد.

«فبشر عباد×الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه،بندگان مرا بشارت ده-كه سخنان رامى‏شنوند و از نيكوترين آن پيروى مى‏كنند». (7)

در حوزه‏هاى علميه ما امروز علوم قرآنى به صورت گسترده تدريس مى‏شود،و يكى از مباحثمهمى كه در اين دروس مطرح است،بحث عدم تحريف و دگرگونى قرآن مى‏باشد. (8)

قرآن در قرآن

قرآن و نيازهاى مادى و معنوى انسانها

ما معتقديم:آنچه مورد نياز انسان براى زندگى معنوى و مادى است،اصول آن در قرآن مجيد بيان شده است،براى اداره حكومت و مسائل سياسى،روابط با جوامع ديگر،اصول همزيستى، جنگ و صلح،مسائل قضايى و اقتصادى و غير آن ضوابط و قواعد كليه‏اى بيان شده كه به كاربستن آنها،فضاى زندگى ما را روشن مى‏سازد.

«و نزلنا عليك الكتاب تبيانا لكل شى‏ء و هدى و رحمة و بشرى للمسلمين،ما اين كتاب را برتو نازل كرديم كه بيانگر همه چيز و مايه هدايت و رحمت و بشارت براى پيروان اسلام است‏». (9)

به همين دليل اعتقاد ما اين است كه هرگز«اسلام‏»از«حكومت و سياست‏»جدا نمى‏باشد و به مسلمانان دستور مى‏دهد زمام حكومت‏خود را در دست گيرند،و ارزشهاى والاى اسلام را به كمك آن زنده كنند،و جامعه اسلامى چنان تربيت‏شود كه عموم مردم در مسير عدالت وقسط قرار گيرند و حتى عدالت را درباره دوست و دشمن اجرا كنند.

«يا ايها الذين آمنوا كونوا قوامين بالقسط شهداء لله و لو على انفسكم او الوالدين و الاقربين، اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد،كاملا قيام به عدالت كنيد و براى خدا شهادت دهيد هر چند(اين گواهى) به زيان خود شما يا پدر و مادر و نزديكان شما بوده باشد». (10)

«و لا يجرمنكم شنئان قوم على ان لا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوى،هرگز دشمنى با جمعيتى،شما را به گناه و ترك عدالت نكشاند،عدالت كنيد كه به تقوا و پرهيزكارى نزديكتراست‏». (11)

تلاوت،تدبر،عمل

تلاوت قرآن از افضل عبادات است و كمتر عبادتى به پايه آن مى‏رسد،چرا كه اين تلاوتالهامبخش انديشه در قرآن،و انديشه و تفكر،سرچشمه اعمال صالح است.

قرآن خطاب به پيامبر اسلام (ص) مى‏گويد:«قم الليل الا قليلا×نصفه او انقص منه قليلا×او زد عليه و رتل القرآن ترتيلا،...شب را جز كمى بپا خيز،نيمى از شب را (بيدار باش) يا كمى ازآن كم كن،يا بر آن بيفزا،و قرآن را با دقت و تامل بخوان!» (12)

و خطاب به همه مسلمانان مى‏گويد:«فاقرؤا ما تيسر من القرآن،آنچه براى شما ميسر استقرآن بخوانيد!» (13)

ولى همان گونه كه گفته شد تلاوت قرآن بايد وسيله‏اى براى تفكر و تدبر در معنى و محتواى آن باشد،و تفكر و انديشه نيز بايد،مقدمه عمل به قرآن گردد:«افلا يتدبرون القرآن ام علىقلوب اقفالها،آيا آنها در قرآن تدبر نمى‏كنند يا بر دلهايشان قفل نهاده شده است‏». (14)

«و لقد يسرنا القرآن للذكر فهل من مدكر،ما قرآن را براى تذكر آسان ساختيم آيا كسى هستكه متذكر شود (و عمل كند) !» (15)

«هذا كتاب انزلناه مبارك فاتبعوه،اين كتابى است پر بركت كه (بر تو) نازل كرديم،پس از آنپيروى كنيد!» (16)

بنابراين آنها كه به تلاوت و حفظ قرآن قناعت مى‏كنند،و از«تدبر»و«عمل‏»به قرآن خبرى ندارند،گر چه يكى از سه ركن را انجام داده،ولى دو ركن مهمتر را از دست داده‏اند و گرفتارخسارت عظيمى شده‏اند.

بحثهاى انحرافى

ما معتقديم:هميشه براى منصرف ساختن مسلمانان از تدبر در آيات قرآن و عمل به آن، دستهايى در كار بوده است،يك روز در عصر حكام بنى اميه و بنى عباس (17) قديم بودن كلام الله يا حادث بودن آن را دامن زدند،و مسلمانان را به دو گروه تقسيم نموده به جان هم انداختند،و خونهاى بسيارى در اين راه ريختند.در حالى كه امروز مى‏دانيم اين بحث اصلا مفهوم صحيحى كه در خور نزاع باشد ندارد،چرا كه اگر منظور از كلام الله،حروف و نقوش و كتابت و كاغذ آن باشد،بدون شك اينها امور حادثى است،و اگر منظور معانى آن در علم پروردگار باشد،بى شك علم خدا همچون ذات او قديم و ازلى است.ولى حكام جائر و خلفاى ظالم سالها مردم مسلمان را به اين مساله مشغول ساختند،و امروز نيز دستهاى ديگرى دركار است كه مسلمين را به گونه‏هاى ديگر از تدبر و عمل به آيات قرآن باز دارد.

ضوابط تفسير قرآن

الفاظ قرآن را بايد بر همان مفاهيم عرفى و لغوى آن حمل كرد،مگر اين كه قرينه‏اى از عقل يا نقل،در درون يا بيرون آيات وجود داشته باشد كه دلالت‏بر معانى ديگرى كند، (ولى از تكيهكردن بر قرائن مشكوك بايد پرهيز كرد،و آيات قرآن را با حدس و گمان تفسير ننمود) .

مثلا هنگامى كه قرآن مى‏گويد:«و من كان فى هذه اعمى فهو فى الآخرة اعمى،كسى كه دراين جهان نابينا بوده است در آخرت نيز نابينا و گمراهتر است‏»! (18)

يقين داريم كه منظور از«اعمى‏»در اين جا نابينايى ظاهرى كه معنى لغوى آن است نمى‏باشد، چرا كه بسيارى از نيكان و پاكان ظاهرا نابينا بوده‏اند،بلكه منظور كور دلى و نابينايى باطناست.

در اين جا وجود قرينه عقليه سبب چنين تفسيرى است.

همچنين قرآن درباره گروهى از دشمنان اسلام مى‏گويد:«صم بكم عمى فهم لا يعقلون،آنها كر و لال و نابينا هستند،و به همين دليل چيزى نمى‏فهمند». (19) بديهى است آنها از نظر ظاهر، كر و لال و نابينا نبودند بلكه اين صفات باطنى آنها بود (اين تفسير را ما به خاطر قرائنحاليه‏اى كه در دست داريم براى اين آيه ذكر مى‏كنيم) .

بنابراين هنگامى كه قرآن درباره خدا مى‏گويد:«بل يداه مبسوطتان،هر دو دست‏خداوند گشاده است‏». (20) يا مى‏فرمايد:«و اصنع الفلك باعيننا، (اى نوح) در برابر ديدگان ما كشتىبساز». (21)

هرگز مفهوم اين آيات،وجود اعضاى جسمانى چشم و گوش و دست‏براى خدا نيست،چرا كه هر جسمى داراى اجزايى است و نياز به زمان و مكان و جهت دارد،و سرانجام فانى مى‏شود،و خداوند برتر از آن است كه اين صفات را دارا باشد،پس منظور از«يداه‏» (دستها) همان قدرت كامله الهى است كه سراسر جهان را زير نفوذ خود قرار داده،و منظور از«اعين‏» (چشمها) علمو آگاهى اوست نسبت‏به همه چيز.

بنابراين ما هرگز جمود بر تعبيرات فوق-چه در باب صفات خدا و چه در غير آن-و ناديده گرفتن قرائن عقلى و نقلى را نمى‏پذيريم،زيرا روش تمام سخنوران عالم تكيه به اين گونه قرائن است و قرآن اين روش را به رسميت‏شناخته:«و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه،ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر به زبان قومش‏». (22) ولى همان طور كه گفته شد قرائن بايدقطعى و روشن باشد.

خطرات تفسير به راى

تفسير به راى يكى از خطرناكترين برنامه‏ها در مورد قرآن مجيد است كه در روايات اسلامى، يكى از گناهان كبيره شمرده شده،و مايه سقوط از درگاه قرب پروردگار است،در حديث آمده است كه خداوند مى‏فرمايد:«ما آمن بى من فسر برايه كلامى،آن كس كه سخن مرا به ميل خود (و بر طبق هواى نفس خويش) تفسير كند به من ايمان نياورده است‏». (23) بديهى است اگر ايمان صحيحى داشت كلام خدا را آنچنان كه هست مى‏پذيرفت نه آن گونه كه مطابقميل اوست.

در بسيارى از كتب معروف (از جمله صحيح ترمذى و نسايى و ابى داود) اين حديث از پيامبر اكرم (ص) نقل شده است:«من قال فى القرآن برايه او بما لا يعلم فليتبوء مقعده من النار، كسى كه قرآن را به ميل خويش تفسير كند يا ناآگاهانه چيزى درباره آن بگويد بايد آمادهشود كه در جايگاه خويش در دوزخ قرار گيرد». (24)

منظور از تفسير به راى آن است،قرآن را مطابق تمايلات و عقيده شخصى يا گروهى خويش معنى كند،و بر آن تطبيق نمايد،بى آن كه قرينه و شاهدى بر آن باشد،چنين كسى در واقع تابع قرآن نيست،بلكه مى‏خواهد قرآن را تابع خويش گرداند،و اگر ايمان كاملى به قرآن داشت هرگز چنين نمى‏كرد. به يقين اگر باب‏«تفسير به راى‏»در قرآن گشوده شود،قرآن مجيد بكلى از اعتبار خواهد افتاد،و هر كس آن را مطابق ميل خويش معنى مى‏كند و هر عقيده باطلى رابر قرآن تطبيق مى‏نمايد.

بنابراين تفسير به راى يعنى تفسير قرآن بر خلاف موازين علم لغت و ادبيات عرب و فهم اهل زبان و تطبيق دادن آن بر پندارها و خيالات باطل و تمايلات شخصى و گروهى،موجبتحريف معنوى قرآن است.

تفسير به راى شاخه‏هاى متعددى دارد،از جمله برخورد گزينشى به آيات قرآن است،به اين معنى كه انسان مثلا در بحث‏«شفاعت‏»و«توحيد»و«امامت‏»و غير آن،تنها به سراغ آياتى برود كه در مسير پيشداوريهاى اوست،و آيات ديگرى را كه با افكار او هماهنگ نيست،و مى‏تواند مفسرآيات ديگر باشد،ناديده بگيرد،و يا بى اعتنا از كنار آن به سادگى بگذرد.

كوتاه سخن اين كه:همان طور كه جمود بر الفاظ قرآن مجيد و عدم توجه به قرائن عقلى و نقلى معتبر،نوعى انحراف است،تفسير به راى نيز انحراف ديگرى محسوب مى‏شود،و هر دومايه دور افتادن از تعليمات والاى قرآن و ارزشهاى آن است-دقت كنيد.

قرآن و حديث

سنت،برخاسته از«كتاب الله‏»است

هيچ كس نمى‏تواند«كفانا كتاب الله‏»بگويد و احاديث و سنت نبوى را كه در مورد تفسير و تبيين حقايق قرآن و فهم ناسخ و منسوخ و خاص و عام قرآن است‏يا مربوط به تعليمات اسلام در اصول و فروع دين مى‏باشد ناديده بگيرد.زيرا آيات قرآن مجيد،سنت پيغمبر اكرم (ص) و كلمات و افعال او را براى مسلمين حجت‏شمرده،و آن را از منابع اصلى فهم اسلام و استنباط احكام قرار داده است:«و ما آتيكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا،آنچه را رسول خدا (ص) براى شما آورده (و به شما دستور داده) بگيريد (و عمل كنيد) و آنچه را نهى كرده خوددارى نماييد». (25) .

«و ما كان لمؤمن و لا مؤمنة اذا قضى الله و رسوله امرا ان يكون لهم الخيرة من امرهم و من يعص الله و رسوله فقد ضل ضلالا مبينا،هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشند،و هر كسنافرمانى خدا و رسولش را كند گرفتار گمراهى آشكارى شده است‏». (26) .

آنها كه به سنت پيامبر (ص) بى اعتنا هستند در واقع قرآن را ناديده گرفته‏اند،ولى بديهى است كه سنت پيامبر (ص) بايد از طرق معتبر ثابت گردد و هر سخنى را هر كس به آنبزرگوار نسبت دهد نمى‏توان پذيرفت.

على (ع) در يكى از سخنانش مى‏فرمايد:«و لقد كذب على رسول الله-صلى الله عليه و آله و سلم-حتى قام خطيبا فقال:من كذب على متعمدا فليتبوا مقعده من النار،در زمان حيات پيامبر (ص) دروغهايى به آن حضرت بستند تا آنجا كه برخاست و خطبه‏اى خواند و فرمود: هر كس عمدا دروغى به من ببندد بايد آماده قرار گرفتن در جايگاه خود در آتش باشد». (27) شبيه همين معنى در صحيح بخارى نيز آمده است. (28)

سنت امامان اهل بيت (عليهم السلام)

احاديث ائمه اهل بيت-عليهم السلام-نيز به دستور پيغمبر اكرم (ص) واجب الاطاعه است، زيرا«اولا»در حديث معروف متواترى كه در اغلب كتب مشهور حديث اهل سنت و شيعه نقل شده است‏به اين معنى تصريح شده،در صحيح «ترمذى‏»آمده است كه پيامبر (ص) فرمود:«يا ايها الناس انى قد تركت فيكم ما ان اخذتم به لن تضلوا،كتاب الله و عترتى اهل بيتى،اى مردم! من در ميان شما چيزى گذاردم كه اگر دست‏به دامن آنها زنيد هرگز گمراه نخواهيد شد كتاب خدا و عترتم،يعنى اهل بيتم!» (29) .ثانيا امامان اهل بيت-عليهم السلام-تمام حاديث‏خود را از پيغمبر اكرم (ص) نقل كرده‏اند،و گفته‏اند آنچه ما مى‏گوييم از پدرانمان ازپيامبر (ص) به ما رسيده است.

آرى پيامبر (ص) آينده مسلمين و مشكلات آنها را به خوبى مى‏ديده و راه حل مشكلاتفزاينده آنها را تا پايان جهان در پيروى از قرآن و ائمه اهل بيت-عليهم السلام-شمرده است.

آيا مى‏توان حديثى را با اين اهميت و اين محتوا و اين اسناد قوى ناديده گرفت و به سادگى از كنار آن گذشت؟!،به همين دليل معتقديم:اگر نسبت‏به اين مساله توجه بيشترى مى‏شد، بعضى از مشكلات كه مسلمانان امروز در مسائل عقايد و تفسير و مسائل فقهى با آن رو به روهستند وجود نداشت.

پى‏نوشتها:

1-سوره بقره،آيه 285.

2-سوره مائده،آيات 15 و 16.

3-سوره اسراء،آيه 88.

4-سوره بقره،آيه 23.

5-بحار الانوار،جلد 2،صفحه 280،حديث 44.

6-سوره حجر،آيه 9.

7-سوره زمر،آيه 17 و 18.

8-ما در نوشته‏هاى خود اعم از بحثهاى‏«تفسير»و«اصول فقه‏»،بحثهاى گسترده‏اى در زمينهعدم تحريف داشته‏ايم (به كتاب انوار الاصول و تفسير نمونه مراجعه شود) .

9-سوره نحل،آيه 89.

10-سوره نساء،آيه 135.

11-سوره مائده،آيه 8.

12-سوره مزمل،آيات 2-4.

13-سوره مزمل،آيه 20.

14-سوره محمد،آيه 24.

15-سوره قمر،آيه 17.

16-سوره انعام،آيه 155.

17-در بعضى از تواريخ آمده است كه مامون عباسى،با كمك يكى از قضات خود حكمى صادر كرد كه هر كس عقيده به مخلوق بودن قرآن ندارد،از مناصب دولتى خلع كنند و شهادت او رادر دادگاهها نپذيرند (تاريخ جمع قرآن كريم،صفحه 260) .

18-سوره اسراء،آيه 72.

19-سوره بقره،آيه 171.

20-سوره مائده،آيه 64.

21-سوره هود،آيه 37.

22-سوره ابراهيم،آيه 4.

23-وسايل،جلد 18،صفحه 28،حديث 22.

24-كتاب مباحث فى علوم القرآن،نوشته مناع الخليل القطان از دانشمندان معروف رياض،صفحه 304.

25-سوره حشر،آيه 7.

26-سوره احزاب،آيه 36.

27-نهج البلاغه،خطبه 210.

28-صحيح بخارى،جلد 1،صفحه 38 (باب اسم من كذب على النبى (ص) ) .

29-صحيح ترمذى،جلد 5،صفحه 662،باب مناقب اهل بيت النبى (ص) ،حديث3786-اسناد متعدد اين حديث در بحث امامت‏بطور مشروحتر خواهد آمد.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation