بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب دستور العملهای عرفانی,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     Fehrest -
     1 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     2 -
     3 -
     4 -
     5 -
     6 -
     7 -
     8 -
     9 -
     foot -
     foot1 -
     hs~Fehrest -
 

 

 
 

 

شهيد اول

زندگى نامه

بسم الله الرحمن الرحيم

نام : محمد
پدر: ابومحمد مكى ملقب به ((جمال الدين )) يا ((شرف الدين ))
مادر: بانويى از آل معيه ، زنى از خاندان علويه
لقب : شهيد اول
جد: شيخ محمد ملقب به شمس الدين
ولادت : شهرك جزين در جبل عامل در سال 734 قمرى .
اين فقيه نامور از سوى پدر به قبيله بنى مطلب منسوب است از اين رو به لقبهاى شريف ،مطلبى و هاشمى مشهور گشت و از جهت مادر نيز از تبار سعد بن معاذ است چنانكه دختر شهيد مىنويسد: كه آقاى ما از جهت مادر به سعد بن معاذ رئيس قبيله اءوس منتسب است .(1)
همسر وى علاوه بر اينكه دختر دانشمندى چون اسدالدين صائغ جزينى است بانويى فقيه ودانشمند بوده كه به ((ام على )) مشهور و پيوسته مورد تعريف و تمجيد شهيداول بود.
مشهورترين اثر وى كتاب گرانسنگ ((للمعة الدمشقيه )) است كه عالى ترين منبع متقن فقهشيعه است و شرح هاى زيادى بر آن نوشته شده كه مشهورترين آن شرح شهيد ثانى بنام((الروضة البهيه ))است .
ايشان با تقيه شروع به نوشتن فقه شيعه نمودند و باتوكل به خداوند متعال در مدت هفت روز بدون اينكه بيگانگان متوجه شوند كتاب خود را بهپايان رساندند. آثار ديگر وى بسيار است كه در اينجا فقط به ذكر نام چند كتاب بسنده مىكنيم :
1- المقالة التكليفية .
2- المسائل الاربعينية .
3- العقيدة .
4- اربعون حديثاً (در دو جلد).
5- اختصار الجعفريات .
...
سرآنجام در سال 784 كه حكومت دمشق بدست (بيدمر) بود ايشان دستگير و بزندان افتادند وپس از محاكمه صورى حكم به قبل اعلم فقهاى شيعه داده شد و در روز 5 شنبه 9 جمادىالاول 786 در سن 52 سالگى در قلعه دمشق شهر شام (مركز طرفداران بنى اميه ) پس ازپوشيدن لباس ‍ شهادت ، او را به شهادت رساندند و سپس بدن او را بدار آويختند و سپسسنگسار نمودند و جسم بى جان وى را سوزاندند كه اثرى از وى باقى نماند ولى چه بسياركورانديش ...
دستورالعملها

بسم الله الرحمن الرحيم

قسمت يكم

وصيتى كه پيش روى شماست ، از بنده ضعيف و ناتوان ، نويسنده اين حروف ، محمد فرزند مكىاست . خداى او را همچون نصوح ، توبه پذيرد؛ و از مخاطب آن ، برادران و دوستان الهى مى باشند، آنان كه براى خدا و در راه خدا با او دوست شدهاند.
نخست نفس خود را مخاطب قرار مى دهد، سپس آنان را.
اين ((وصيت نامه )) در بردارنده مطالب و معارف بلندى است .
1. تقواى الهى را فرا ديد خود قرار دهد و بر همه حركات و سكنات خويش ‍ حاكم سازد.(2)مدام در مراقبه بوده و از خدا خوف و خشيت كند. در خلوت و پنهانى از او شرم كرده ، به آنچهخوشايند او نيست آلوده نگردد.
2. در همه احوال خدا را فراياد دارد و در بيشتر اوقات با زبان ذكر او گويد.(3)
3. بر خدا توكل كرده ، كارها را به او واگذارد و در گرفتاريها و سختيها به او پناهبرد(4)
4. موازين و احكام دين را فراديد خويش نهاده ، مواظب باشد سر موئى از آن خارج نشود؛ زيراخروج از فرامين شريعت ، گمراهى و ضلالت را در پى آرد.
5. نوافل و مستحبات را بر اساس تلاش و توان ، فراغت و سلامتى ، زياد كند؛ بويژه نمازهاىمستحب را؛ چون نماز، بهترين عمل است . كارى پس از شناخت خدا وتحصيل معارف الهيه ، همانند نماز انسان را به خدا نزديك نمى كند. در ميان نمازهاى مستحبى ، درانجام نماز شب مراقبت ويژه كند.
6. زبان را از گناهانى همچون : پرت و پلاگوئى ، غيبت ، سخن چينى ، بيهوده گوئى نگاهدارد. از شنيدن لغو و هر آنچه بهره دينى يا دنيايى ندارد بپرهيزد و اعضاء جوارح را از آنچهناخوشايند پروردگار است بدور دارد.
7. زهد را روح زندگى اش كند، به آنچه به او مى رسد بسنده كند، روزى ازحلال خورد، تا مى تواند بى نيازى از مردم را پيشه خود سازد؛ زيرا خواهش ‍ از مردم خوارى وذلت اين دنيا را در پى دارد.
8. ياد مرگ را نصيب العين خويش كند؛ براى رسيدن آن در همهحال آماده باشد. براى اين كه ياد مرگ ، ((فراديد)) او گردد، روزى بيست مرتبه ياد مرگكند.(5)
9. هر صبح و شام گذشته خود را محاسبه كند، اگر رفتار نيك داشته است بر او بيفزايد؛چنانچه بدى از او سرزده است ، از او بازگردد و جبران كند.
10. با قلب و زبان ، دائم در استغفار بوده ، طلب بخشش كند.شكل آن (استغفار) چنين است :
((اللهم اغفرلى فانى استغفرك و اتوب )).
در وصيت لقمان به فرزندش آمده است : بسيار بگويد: ((اللهم اغفرلى )) ؛ زيراخداوند در شبانه روز اوقاتى قرار داده است كه در آن وقت ها، حاجات بندگان را رد نمى كند.
11. امر بمعروف و نهى از منكر را با شرايطى كه در شرع مطهر آمده است به اندازه توان ونيرو، انجام دهد.
12. برادران دينى را يار و كمك باشد، به اندازه افتادگى و نياز آنان حاجتشان را برآورد.اولاد على ((ع )) و فاطمه ((س )) را خدمت و احترامى ويژه كند.
13. قوانين و دستورات الهى را بزرگ شمارد. علماء دين را گرامى دارد. صاحبان تقوا، از مؤمنين را، احترام كند.
14. بداده خدا راضى باشد. چيزى را كه نمى داند خير او در آن است يا نه ، طلب نكند. در همهاحوال خدا را سپاسگزار باشد.
15. بهنگام پيكار و رودررويى با مشكلات مقاومت ورزد؛ زيرا صبر راءس ‍ همه امور است .(6)
16. براى تعجيل فرج و ظهور امام زمان ((عج ))) دائم دعا كند؛ زيرا اينعمل در شريعت اسلام ، از اهميت والايى برخوردار است .
17. اشتغال دائم به درس و بحث و ممارست با علوم را، در اين راه تدريس ، آموزش ، مطالعه ،قرائت و فراگيرى دانش پيشه خود سازد. در اين راه از سرزنش هيچكس بيم بهدل راه ندهد.
19. در همه كارها اخلاص داشته باشد و كارها را فقط براى خوشنودى خداانجام دهد؛ زيرا فقطكارهاى خالص و بى پيرايه را خدا مى پذيرد. ريا در عبادت - پناه مى بريم از آن بخدا-شرك شمرده مى شود.(7)
20. پيوند و ارتباط با خويشاوندان ، اگر بگونه اى فراخ نتواند به ديدار آنان برود، باعرض سلامى آنان را خوشنود سازد.
21. به زيارت برادران دينى رود. با آنان در امور دين و آخرت گفتگو داشته باشد.(8)
22. زياد به دنبال مباحات و رخصت ها نرود. در زندگى خود، گشادگراى نباشد. در تكاليفدينى بر خود سخت نگيرد؛ بلكه روش و مشى ميانه و استوارى را در پيش گيرد.
23. با مردم درخور فهم آنان سخن گويد و از مطالبى كه هضم آنها برايشانمشكل است بپرهيزد.
خلق و خوى خوب داشتن ، خشم را فرو خوردن ، با مردم فروتنى نمودن ، از خدا سامان خلق راخواستن و كارهاى آنان را سامان دادن را پيشه خود سازد.
24. بدون بهره دينى يا دنيايى لحظه اى از عمر خود را سپرى نكند. در همه اين كارها معيارتقوا و مراقبت پيوسته و دائم است .
سلام بر همه آنان كه اين دستور را پى گيرند. سپاس ويژه خداوند است .
درود پياپى خدا بر پيامبر اسلام و آل بزرگوار وى باد.

بسم الله الرحمن الرحيم

قسمت دوم

بر تو باد به تقواى الهى ، در پنهان و ميان جمع . خوبى را براى همه آفريدگان بخواه ،گر چه به تو بدى روا داشته باشند.
در برابر آزار ديگران ، بردبارى ورز، اگر به تو اهانت شد، يا ناسزا شنيدى ، در پاسخ ،سخنى ناروا مگو(9)
هنگام شعله ور شدن خشم از كلام ناپسند بپرهز، از جايت بلند شو، در مكان ديگر بنشين و خودرا به كارى ديگر مشغول كن تا خشمت فرو نشيند.(10)
مدام در فكر بهسازى آخرت و سعادت دنيا باش .(11
در همه حال ، به خدا توكل كن و در همه مهمات به او اطمينان . بر تو باد به پاسدارى وشگرگذارى كسى كه به تو خوبى مى كند و تو را نعمت مى دهد.
از قهقه و خنده بپرهيز، زيرا غفلت آرد و دل را بميراند.(12)
به هر كارى مشغولى ، نماز اول وقت را ترك مكن . اگر، معاذالله ، نمازت قضا شد، در اولينفرصت جبران كن .(13)
در هر حال و مكان ، دانش آموز باش ، پرگو مباش ، بيشتر به شنيدن علاقه مند باش تا گفتن .با استادت مشاجره مكن و گفته هاى او را بر مگردان ، آن چه را فرا گرفتى در شب مرور كن.(14)
با قرآن ماءنوس باش . وردى از قرآن را براى خودت برگزين . اگر مى توانى قرآن راحفظ كن و اگر ممكن نيست ، هر چند آيه اى كه در توانت هست از بر كن (15)
مبادا به گفته سخنن چينان گوش فرا دارى ؛ زيرا بدبختى بى شمارىبدنبال داردو تاءثير شومى بر نفس مى گذارد.(16)
در زيارت مشاهد مشرفه ، يا خواندن زيارت آنها، از راه دور غفلت مكن .(17)
يه هنگام تعليم و نشر دانش ، از پرگويى بپرهيز، غير علمى و بدون مستند سخن مگو. تنهاناقل سخن ديگران مناش خودت نسبت به مطالب ومسائل صاحب نظر شو...(18)
در هر روز، بيست و پنج مرتبه ((الهم اغفر للمؤ منين و المؤ منات و المسلمين و المسلمات)) را بخوان (19)
در اين دعا، ثواب و مزدى بسيار است . پس از نماز عصر، هفتادو هفت مرتبه ذكر ((استغفار))رابخوان (20)
نيز سوره قدر و توحيد را بسيار قراءت كن .(21)

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation