بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب درمحضر علامه طباطبائی,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     Porsesh0001 -
     Porsesh0002 -
     Porsesh0003 -
     Porsesh0004 -
     Porsesh0005 -
     Porsesh0006 -
     Porsesh0007 -
     Porsesh0008 -
     Porsesh0009 -
     Porsesh0010 -
     Porsesh0011 -
     Porsesh0012 -
     Porsesh0013 -
     Porsesh0014 -
     Porsesh0015 -
 

 

 
 

 

fehrest page back page


مقام حضرت ابوطالب عليه السّلام

س 626- گويا مقام حضرت ابوطالب عليه السّلام بسيار بلند است ، دركنزالفوائد آمده است : (آن حضرت شفاعت مى كند و نور او عرصه قيامت را فرا مىگيرد، و غير از نور محمد و آل محمد عليهم السلام ، نور ابوطالب معلوم مى شود، و اينكه نور او از نور اهل بيت عليهم السلام و دو هزارسال پيش از خلقت حضرت آدم عليه السّلام خلق شده است .)(232)
ج - روى هم رفته در روايات از ايشان ذكر خير شده است ، و اين گونه رواياتداريم .

س 627- آيا اين روايات صحيح هستند؟
ج - چه عرض كنم ؟

مرحله ايمان مقداد بالاتر است يا سلمان ؟

س 628- در روايت آمده است : (در وقت بردن اميرالمؤ منين عليه السلام به مسجدبراى گرفتن بيعت ، در دل سلمان روضان الله تعالى عليه چيزى خطور كرد، ولى درقلب مقداد رضوان الله تعالى عليه حتى اين مقدار هم خطور نكرد.)(233) باتوجه به ارتقاى مرتبه ايمان سلمان از مقداد، اين مطلب را چگونه مى توان توجيه نمود؟و گرنه بايد مرحله ايمان مقداد بالاتر از سلمان باشد؟
ج - در روايت وارد شده است .

س 629- وجهش چيست ؟
ج - وجهش خطور قلبى بوده ، و اين خطور نفسانى شايد از ناحيه محبت و علاقهسلمان به اهل بيت عليهم السلام بود، زيار او هم ازاهل بيت خوانده شده است . والله اعلم .

ضامن اجرايى احكام اسلام

س 630- مى گويند: (احكام اسلام جالب است ، ولى ضامن اجرايى ندارد. زيرامسير حكومت عوض شده است ) آيا سخن درست است ؟
ج - آرى ، با تغيير دادن مسير حكومت اسلامى ، ضامن اجرايى احكام را از بينبردند.
خداوند متعال مى فرمايد: و ما محمد الا رسول ، قد خلت من قبله الرسل ، افان مات اوتقل انقلبتم على اعقابكم و من ينقلب على عقبيه فلن يضر الله شيئا، و سيجزى اللهالشاكرين .(234) و حضرت محمد صلى اللّه عليه و آله و سلم جز فرستاده اى كه پيش از او هم پيامبرانىآمده و گذشتند، نمى باشد، آيا اگر او از دنيا برود يا كشته شود، از عقيده خود بر مىگرديد؟! و هر كس از عقيده خود باز گردد، هرگز هيچ زيانى به خدا نمى رساند. وخداوند به زودى سپاسگزاران را پاداش مى دهد.
از اين آيه شريفه استفاده ميشود كه مسلمانان بعد ازرسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم نبايد بگذارند حكومت اسلامى از بين برود.

س 631- آيا حكومت اسلامى ، ضامن اجرايى احكام و قوانين اسلام است ؟
ج - بله ، تنظيم اسلام با احكامى كه دارد، ضامن اجرايى آن ، حكومت اسلامى استو از آيه شريفه گذشته استفاده مى شود كه مسلمانان بعد از حضرترسول صلى اللّه عليه و آله و سلم نبايد بگذراند دين و احكام اسلام از بين برود.
آيه در جنگ احد نازل شد كه بيشتر سپاهيان اسلام فرار كردند.(235) ولىشيطان به حضرت اميرالمؤ منين عليه السّلام راه نداشت ، لذا آن حضرت نهراسيد و هزيمتننمود و دست از جنگ نكشيد و نيز عده معدودى با حضرت باقى ماندند، وذيل آيه گذشته كه مى فرمايد: و سيجزى الله الشاكرين اشاره به ايشان است.(236)وآنگهى مكتبهاى ديگر نيز ضامن اجرا ندارند؛ زيرا آنها نيز ظهور پيدا كرده و بعد از بينرفته اند.

آيا حكومت اسلامى ، انتخابى است ؟

س 632- آيا حكومت اسلامى ، انتخابى است ؟
ج - راجع به ائمه اطهار عليهم السلام انتصابى است ، توسط خداوندمتعال .

س 633- پس چرا اميرالمؤ منين عليه السّلام در نهج البلاغه مى فرمايد:(توسط شورى منتصب شدم .)(237)ج - به صورت ظاهر چنين فرموده اند، وگرنه آن حضرت از سوى خدا توسطرسول اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلم در روز غدير خم منصوب شد، و از (اولىالامر) (نساء: 59) است ، و (اولوالامر) مى توانند امر و نهى كنند و براى تمام افرادبشر مفترض الطاعه هستند. خواه مردم آنان را بشناسند يا نشناسند، هر چند مانند امام جوادعليه السّلام كودك باشند.

نحوه حكومت اسلامى در زمان غيبت

س 634- حكومت اسلامى بعد از ائمه عليهم السلام براى ديگران چگونه است ؟
ج - مصلحتى است .

آيا نظام برده دارى مورد پذيرش اسلام است ؟

س 635- آيا نظام برده بردارى مورد پذيرش اسلام است ؟
ج - از اول خلقت انسان تاكنون ، تا جنگى بر پا بوده ، اسير جنگى گرفتنوجود داشته ، و بناى عقلا بر اين بوده و هست و خواهد بود كه دشمنى را كه مى خواهدانسان را از بن بركند اسير نمايند، تا از لحاظ اراده وعمل محدوده شده و آزاد نباشد. و اين همان برده گيرى به معناى اسير گرفتن است كه موردپذيرش اسلام نيز مى باشد و آن را بر نداشته ، و برداشتن آن امكان ندارد.
به غير از اين موارد (اسير جنگى )، دو گونه برده دارى ديگر رواج داشته است :
1 در آفريقا، مرد خانه ، فرزندان و زن خود را مى فروخت .
2 پادشاهان هر كسى را مى خواستند به بردگى مى گرفتند.
3 پادشاهان هر كسى را مى خواستند به بردگى مى گرفتند.
اسلام اين دو قسم برده گرفتن را الغاء فرمود و از بين برد؛ ولى چنانكه اشاره شدبرده گرفتن به معناى جنگى را الغاء نكرده و نمى شود آن را الغاء نمود، و هم اينك نيزدر اروپا بردگى وجود دارد، هر چند به ظاهر با آن مبارزه مى كنند، ولى به صورتديگر موجود است . و آخرين وصيت پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلم سفارش اكيدبه مراعات حال زنان و بردگان بود كه فرمود:
(اياكم و الضعيفين )(238) به شما باد به مراعات دو گروه ضعيف .
افزون بر اين ، اسلام به برده داران دستور مى دهد كه با بردگان بخورند، بابردگان بنشينند، و به هر حال آنان را جزء اعضاى خانواده قرار دهند و از مزاياىزندگى محروم نكنند.
اميرالمؤ منين عليه السّلام وقتى دو پيراهن مى خريد، پيراهن خوب را به غلام خود قنبر مىداد و بد را براى خود نگه مى داشت . آيا قنبر در تحت اين تربيت ، برده بودن خود را ننگمى بيند و مى خواهد كه آزاد شود؟!(239)
انسان مدنى بالطبع نيست

س 636 در تفسير الميزان فرموده ايد: (انسان مدنى بالطبع نيست ، بلكهمضطربه به مدنيت و زندگى اجتماعى است .)(240) آيا مى توان از آيهشريفه زير استفاده نمود كه انسان طالب راحتى مطلق است ، و آن تنها در آخرت تحقق مىيابد، و انسان همواره در پى آن است . خداوند متعال مى فرمايد: يا ايها الانسان ، انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه . (انشقاق : 6)
اى انسان ، حقا كه تو به سوى پروردگارت به سختى در تلاشى ، و او را ملاقاتخواهى كرد.
ج - آيه شريفه فوق معناى ديگرى دارد، امادليل اينكه انسان مدنى بالطبع نيست ، آن است كه به مقتضاى گفتار خداوند سبحان كهمى فرمايد: ان الانسان لظلوم كفار. (ابراهيم : 34):(قطعا انسان بسيار ستم پيشه وناسپاس است ). انسان همواره مى خواهد براى رسيدن به مقاصد خود هر چيز اعم از حيوان ونبات و جماد و حتى انسانهاى ديگر را كه در سر راه او قرار دارند، مسخر گرداند. و ازآنها بهره مندى نمايد. و تك تك بشر اين حالت را دارند، ولى از آنجا كه اين نحوهتسخير براى هر فرد ممكن نيست ، به ناچار زندگى دسته جمعى را بر اساس رعايتقوانين مدنى اجتماعى و مراعات حقوق يكديگر و احتراممتقابل ، مى پذيرد.
دليل بر اينكه به زير بار قانون رفتن انسان ، به ناچار است نه باميل و رغبت باطنى و قلبى ، آن است كه هرگاه انسان ، قدرت و سلطه و رياستى پيدا مىكند، يا وقتى كه كسى از حالش با خبر نيست ، زير بار قانون نمى رود و از آن شانهخالى كرده و تخلف مى نمايد.
و دليل احتياج افراد به همديگر آيه شريفه اى است كه مى فرمايد: نحن قسمنا بينهم معيشتهم فى الحيوه الدنيا، و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات ،ليتخذ بعضهم بعضا سخريا (زخرف : 32)
ما معاش آنان را در زندگى دنيا ميانشان تقسيم كرده ايم ، و برخى از آنان را از نظردرجات ، بالاتر از بعضى ديگر قرار داده ايم ، تا بعضى از آنها بعضى ديگر را درخدمت گيرند.
و در روايتى از امام هادى عليه السّلام وارد شده است : زندگانى اجتماعى مردم وقتى ادارهمى شود كه آنها از حيث مراتب مختلف باشد، فاذا استووا، هلكوا(241) (و اگريكسان ، بودند، هلاك مى شدند.)

حكمت و مصلحت حجاب

س 637- آيا از (آيه حجاب ) مى توان وجوب حجاب را استفاده نمود، آنجا كهمى فرمايد: و اذا ساءلتموهن متاعا، فسئلوهن من وراء حجاب ؛ ذلكم اطهر لقلوبكم و قلوبهن(احزاب : 53)
و هرگاه از زنان پيامبر چيزى خواستيد، از پشت پرده از آنان بخواهيد، اين براى دلهاىشما و آنان پاكيزه تر است .
ج - از اين تعبير وجوب استفاده نمى شود؛ بلكه بيان حكمت و مصلحت حجاب استنظير آيه شريفه و ان تصوموا خير لكم . (بقره : 184): (و روزه گرفتن براىشما بهتر است .) در ذيل آيه (كتب عليكم الصيام .) (بقره : 183):(روزه بر شما مقررشده است .)

وجوب حجاب از ديدگاه قرآن كريم

س 638 آيا از آيه شريفه ذيل وجوب حجاب استفاده مى شود؟ خداوندمتعال مى فرمايد: يا ايها النبى ! قل لازواجك و بناتك و نساء المؤ منين يدنين عليهن من جلابيبهن ، ذلكادنى ان يعرفن ، فلا يوذين (احزاب : 59).
اى پيامبر !به زنان و دخترانت و به زنان مؤ منان بگو: پوششهاى خود را بر خودفروتر گيرند، اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، (به احتياط)نزديكتر است .
ج - (جلابيب ) جمع (جلباب ) به معناى پارچه اى نظير چادر كه تمامبدن زن را بپوشاند، و (يدنين عليهن من جلابيبهن ) يعنى خود را با چادرهايشانبپوشانند، تا مواضع زينت آنها از قبيل سينه هايشان آشكار و پيدا نباشد، مبادا فاسقانچشم چران از آنها سوء استفاده نموده و به آنها تعرض نمايند.(242)
س 639 - پس وجوب حجاب ، از چه آيه اى از آيات قرآن كريم استفاده مى شود؟
ج - در مورد حجاب آياتى ذكر شده است :
الف خداوند متعال مى فرمايد:
(و لايبدين زينتهن ) (نور: 31)
و زنان زيورهاى خود را آشكار نكنند.
منظور از (زينتهن ) مواضع زينت است . يعنى مواضع زينت خود را بپوشانند، و آنها راظاهر و آشكار ننمايند.
ب همچنين مى فرمايد: قل للمومنين : يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم (نوز: 30)
به مردان با ايمان بگو: ديده فرو نهند، و پاكدامنى ورزند.
يعنى چشمهاى خود را از آنچه كه نظر كردن به آن حرام است (چه مرد اجنبى و چه زناجنبيه ) بپوشانند و نگاه نكنند. و عورتهاى خود را بپوشانند و آن را از نظر ديگران حفظكنند.
ج - نيز مى فرمايد: وقل للمومنات ، يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن ... (نور: 31)
و به زنان با ايمان بگو: ديدگان خود را (از هر نامحرمى ) فروبندند و عورتهاى خودرا از نظر ديگران نگهدارند...
در روايتى از امام صادق عليه السّلام آمده است : كل شى ء فى القرآن من حفظ الفرج ، فهو من الزنا، الا هذه الايه فانها منالنظر.(243) از تمام آياتى كه در قرآن پيرامون حفظ فرج ذكر شده است ، زنا اراده شده است ؛ مگراين آيه كه در رابطه با نظر و نگاه كردن است .
يعنى : (هر جا در قرآن حفظ فرج ذكر شده ، منظور حفظ آن از زنا است ، مگر اين آيه كهمنظور حفظ آن از نظر است .)

پوشش ، ملاك حجاب اسلامى

س 640 نظر حضرت عالى در باره حجاب اسلامى چيست ؟
ج - ظاهرا در اسلام ستر منظور است .

س 641 آيا ستر موضوعيت دارد؟
ج - بله .

حكم لباسهاى كيپ بدن

س 642 آيا با پوشيدن لباسهاى كيپ بدن به نام (اسموكيت ) بدون اينكهنازك و بدن نما باشد، حجاب اسلامى رعايت مى شود؟
ج - بر لباسهايى كه بدن را بهتر نشان دهد و مزيد برجمال باشد، ستر و پوشش صدق نمى كند و حجاب اسلامى نخواهد بود، بنابراين ،لباسهايى كه حجم و اندام بدن زن در آن نمايان باشد، از نظر شرع ساتر محسوبنمى گردد.

س 643 اگر زنان مواضع زينت خود را با اين گونه لباسهاى كيپ بدنبپوشانند، بر آن (لايبدين زينتهن ) صدق مى كند؟
ج - جمال زن خودش زيباست ، و تجمل او نيز لازمه خودش است . و (لايبدينزينتهن ) يعنى زنان بايد مواضع زينت خود را بپوشانند وجمال خود را نشان ندهند، بنابراين ، پوشيدن اين گونه لباسهاى كيپ كه اسكلت وبرآمدگيهاى بدن را از پس ‍ و پيش نشان داده ، و بيشتر موجب تحريك شهوت مى شود،ستر و حجاب اسلامى نيست .

پوشيدن چادر

س 644 آيا پوشيدن چادر براى حجاب اسلامى موضوعيت دارد؟
ج - مقصود از حجاب آن است كه زن ، جمال خلقت خود را نشان ندهد و به هر نحوكه باشد آن را بپوشاند، و خصوص چادر موضوعيت ندارد، بلكه ستر و ساتر معتبر است.

س 645 آيا از اينكه فرموديد: (چادر موضوعيت ندارد) مى توان استفاده كردكه ستر طريقيّت دارد و راهى است براى حفظ تحريك شهوت در مرد. لذا بر زنان پيركه موجب تحريك شهوت نمى شوند، حجاب نبايد واجب باشد؟
ج - براى آنان حجاب واجب نيست ؛ البته تحريك شهوت حكمت است نه علت حكم .

عدم اثبات حقانيت با كارهاى خارق العاده

س 646 عده اى از دراويش سنى خود رااهل حق دانسته و كارهاى خارق العاده اى از قبيل خوردن آتش يا شيشه چراغ بجا مى آورند وآن را دليل بر حقانيت مذهب خود مى دانند، آيا اين كارها نشانه بر حق بودن آنها است ؟
ج - خوردن آتش ، يا شيشه چراغ ، و يا شمشير به شكمداخل نمودن و از پشت بيرون آوردن آن ، هيچ كدامدليل بر حقانيت نيست . نقل مى كنند در فرانسه شخصى تيغ ريش تراشى مى خورد، درآزمايشگاه او را با دستگاه معاينه كردند و تيغهايى را كه خورده بود، در جهاز هاضمه اوديدند، اينها دليل بر حقانيت نيست .
در خيابان خاكى واقع در گنبد سبز مشهد مقدس يكى از دراويش نزد من آمد، سخنانى داشت .از جمله گفت : سى سال است آب به بدنم نخورده است . گفتم : مگر وضو نمى گيرى ؟گفت : ما از اينها گذشته ايم .
آيا اينها تقوى است ؟ هر معصيت كه فناى فى الله نيست و نمى تواند باشد. امور خارقالعاده هم از راه سحر و علوم غريبه ، و از راه رياضت نفسحاصل مى شود، و هم از راه عبادت . و انبياء عليهم السلام نيز مى توانستند اين امور راظهور دهند؛ ولى در موارد احقاق حق ، باطل قدرت ايستادگى درمقابل حق را ندارند. شخصى سنى آتش روشن مى كرد و در آن مى رفت و اين رادليل بر حقانيت مذهب خود مى دانست . يكى از داش مشتيهاى شيعه كه مذهب خود را بر حق مىدانست براى اثبات حقانيت خود دنبال او در آتش ‍ مى رود و سالم بيرون مى آيد، و شخصسنى مى سوزد.

سحر چيست ؟

س 647 معناى سحر چيست ؟
ج - خداوند متعال مى فرمايد: و سحروا اعين الناس و استرهبوهم ، و جاءوا بسحر عظيم (اعراف : 116)
چشمان مردم از افسون كردند و آنان را ترساندند و (واقعا) سحر عظيمى نمودند.
از اين آيه شريفه بر مى آيد كه سحر يك نوع چشم بندى است . همچنين در قضيه هاروت وماروت مى فرمايد: فيتعلمون منهما ما يفرقون بين امرء و زوجه (بقره : 102)
و از آن دو (هاروت و ماروت ) چيزهايى را فرا مى گرفتند كه بين مرد و زن جدايىاندازند.
از اين آيه شريفه نيز استفاده مى شود كه سحر در واقع يك تصرّف روحى است .

س 648 آيا شعبده نيز از سحر است ؟
ج - خير، سحر نيست .

س 649 آيا تسخير جن از سحر است ؟
ج - خير سحر نيست .

س 650 آيا تنويم و خواب مغناطيسى از سحر است ؟
ج - خير، سحر نيست ، يك نوع تصرف ديگر در روح است .

س 651 آيا كارهايى كه مرتاضها و صوفيه سنندج انجام مى دهند و آن رادليل بر حقانيت خود مى دانند (از قبيل خوردن شيشه و فرو بردن شمشير به شكم وبيرون آوردن آن از پشت ) سحر است ؟
ج - خير، سحر نيست .

فلسفه تاءثير سحر

س 652 بنده از يكى از آنها پرسيدم كه چگونه اين كارها را انجام مى دهيد؟ وىپاسخ گفت : (شيخ ما در سنندج ، اثر آن را مى گيرد.) آيا اين سخن درست است ؟
ج - يا اينكه حال و نفس خودش و در اثر گفتن (لا اله الا الله ) كه مى گويند،تاءثير آن را خنثى مى كند. شخصى كه در مجلس آنها شكرت كرده بود گفت : ديدم كهمشغول ذكر (ظاهرا (لا اله الا الله ) شدند، بعد يك نفر بلند شد و شيشه چراغ گردسوز را كه در وسط مجلس روى ميز بود برداشت و با دندانش خرد كرد و همه را خورد.بعد شيشه چراغ دوم ، بعد سوم ، و سپس ‍ شمشيرى را به صورت عمودى روى زمينگذاشت و شكم خود را روى آن انداخت و از پشت ، سر شمشير ظاهر شد، بعد در حالى كهسالم بود، بلند شد.

ماجراى سرمه خفا

س 653 آورده اند: در زمان شيخ بهايى رحمه الله كسى ادعاى نبوت نمود. شيخبهايى وى را بالاى بلندى اى برد و سحر نمود، و دريا و كشتى اى بر لبساحل ظاهر شد. ايشان به پيغمبر ساختگى تعارف نمود كهاول او سوار شود، و ولى وى تا خواست پاى خود را در كشتى بگذارد، از بالاى بلندىبر زير افتاد و مرد) آيا اين جريان واقعيت دارد.
ج - حضرت استاد قدس سره با تبسم و تعجب فرمود: (اين مطلب در كجانوشته شده است ؟!) سپس قصه (سرمه خفا) رانقل فرموند كه روزى شاه عباس در وقت صرف غذا ديد غذاى ظرف كم مى شود بدوناينكه كسى نزد او باشد.اين مطلب را به عرض شيخ بهايى رحمه الله رسانيد، ايشاندستور داد كه در آن اطاق كاه بسوزانند. بعد از پر شدن اطاق از دود، شخصى پيدا شدكه نشسته بود و چشمهاى خود را با دستهايش مى ماليد.

دعاى بند آمدن باران و بستن دهان گرگ

س 654 بعضى دعا مى كنند باران مى ايستد يا دهان گرگ را مى بندند، آيا اينواقعيت دارد؟
ج - راجع به بستن دهان گرگ يكى از سوره هاى كوچك قرآن بر چاقويىخوانده مى شود، بعد چاقو را روى هم مى گذارند، دهان گرگ با اين كار بسته مى شود وگفته شده اين عمل را لجام داده اند و ديده اند گرگ آمده و پوزه خود را به گوسفندماليده ، ولى چون دهانش بسته بوده ، رفته و آسيبى به آنها نرسانده است .

آيا قول منجمين اعتبار دارد؟

س 655 آيا قول منجمين اعتبار دارد؟
ج - بعضى از مطالب آنها از قبيل نحوست و سعد بودن ايام كه با ظاهر شرعموافق نيست ، اعتبار ندارد، در ديوان منسوب به عليه السلام آمده است : (هنگامى كهحضرت از صفين بر مى گشتند، و مى خواستند، عازم نهروان شوند، منجمى حضرت را ازخروج در آن روز منع نمود. حضرت ابياتى سرود و به سخن او اعتنا ننمود(244)با اين همه منجمين از روى تجاربى كه دارند مطالبى را ذكر مى كنند، چنانكه حكاياتىتاريخى نيز از آنان نقل نموده اند.
از آن جمله آورده اند: مرجوم خواجه نصير آذين طوسى در يكى از سفرهاى خود به آسيابىرسيد و شب در آنجا ماندگار شد. و چون هوا صاف بود، دستور داد كه جاى ايشان رابيرون آسياب بيندازند، آسيابان به ايشان عرض كرد: امشب باران مى بارد، خوب استداخل آسياب بخوابيد.
خواجه فرمود: از كجا مى گويى ؟
آسيابان عرض كرد: سگى دارم ، كه هر شب كه مى خواهد باران ببارد،داخل آسياب مى خوابد، امشب نيز داخل خوابيده است .
خواجه بر اساس علم نجوم ، حسابى نمود و بعد فرمود: خير امشب باران نمى بارد. وبيرون آسياب بخوابيد.
پاسى از شب گذشت و ابرهايى نمايان شد و باران باريد، و خواجه مجبور شد بهداخل آسياب تشريف ببرد. در اين هنگام فرمود:
شكر خدا كه به اندازه يك سگ هم علم نداريم .

قمر در عقرب

س 656 در روايات متعدد آمده است : (قمر در عقرب نحس است )(245)آيا اين حالت بر هر كارى كه در آن هنگام انجام مى گيرد، تاءثير دارد؟
ج - اگر كار باذن الله بجا آورده شود، و سر خود نباشد، چوناستقلال ندارد معلوم نيست تاءثير داشته باشد.

چشم زدن

س 657 آيا چشم زدن واقعيت دارد و در موجودات اثر مى گذارد؟
ج - در روايات داريم كه مى فرمايد:
(العين حق .)(246) چشم زدن واقعيت دارد.
ولى تاءثير آن نيز باذن الله است .

چگونگى تاءثير چشم

س 658 چشم چگونه تاءثير مى گذارد؟
ج - نفس نگاه كننده اثر مى گذارد، نه خود چشم .نقل مى كنند: عده اى مشغول كندن چاهى بودند، به سنگى رسيدند و نتوانستند آن رابرطرف كنند، فرستادند كسى كه به اصطلاح چشمش شور بود آمد و نگاهى به سنگكرد و گفت : (عجب سنگى است !) فورا سنگ خرد شد.
در اين هنگام سؤ ال كننده نقل كرد كه عتيقه فروشى مى گفت : ظرف عتيقه اى داشتم كهروى ميز در معرض فروش گذاشته بودم . شخصى ازمقابل مغازه گذشت و نظرش به ظرف افتاد و بلافاصله ديدم كه ظرف بى جهت به زمينافتاد و خرد شد. آن شخص فورا برگشت . و قيمت ظرف را داد و اعتراف كرد كه چشممشور است و افتادن و شكستن ظرف در اثر چشم زدن من بود.
حضرت استاد قدس سره فرمودند: دو درخت (آكاليبوس ) درمنزل ما يا منزل شخص ديگر(247) وجود داشت ، مهمانى وارد شد و گفت : (عجبدرخت هايى !) هر دو درخت خشك شدند و از بين رفتند، با اينكه ميهمان آدم خوبىبود.(248)
آيا در شرع ، ايام نحس و سعد وجود دارد؟

س 659 آيا در شرع ، ايام نحس و سعد وجود دارد؟
ج - در روايات قابل اعتماد آمده است : (روز وفات حضرت سيدالشهداء عليهالسّلام يا پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلم نحس ،(249) و مواليد ائمهاطهار عليهم السلام سعد است .) و اين نسبت به شرع دارد، اما صرف روشنايى بين دوتاريكى نه نحوست دارد و نه سعادت ؛ البته تطير وفال بد زدن نيز باب ديگرى است كه آن نيز از تاءثيرات نفس است .

نحوه ارتباط روح با مثال در رؤ ياى صادقه

س 660 آيا ارتباط روح با مثال در رؤ ياى صادقه ، بامثال صعودى است يا نزولى ؟
ج - با مثال نزولى است . روح ، علل حوادث را در عالممثال مشاهده مى كند و حوادث براى او متمثل مى گردد.

مستدرك
بعد از صفحه آرائى نهايى كتاب ، پرسشها و پاسخهاى جالب ديگرى از حضرت استادقدس سره از ميان يادداشتهاى جلسات پيدا شد، براى هر چه بهره گيرى علاقمندان ، درپايان كتاب ذكر مى گردد:

آيا حضرت حوا عليهاالسلام از دنده چپ حضرت آدم عليه السّلام آفريده شده است؟

س 661 در برخى از روايات آمده است كه : خداوندمتعال حضرت حوا عليهاالسلام را از دنده چپ حضرت آدم آفريد.(250) آيا ايناحاديث درست هستند؟
ج - خير، خداوند متعال ، حضرت حوا عليهاالسلام را مانند حضرت آدم عليه السّلاماز گل تسويه نمود و از روح خود در او دميد.
در روايتى از حضرت ابى جعفر عليه السّلام نيز آمده است كه : (خداوند سبحان با دستقدرت خود حضرت آدم عليه السّلام را از گل خلق نمود، و از باقيمانده آنگل حضرت حوا عليهاالسلام را آفريد.)(251)و ظاهر آيه شريفه كه مى فرمايد (و خلق منها زوجها) (نساء: 1) (و همسر او را هم از(نوع ) او آفريد.) آن است كه جناب حوا عليهاالسلام از نوع بنى آدم است ، نه اينكه ازحضرت آدم خلق شده باشد، زيرا اين آيه شريفه نظير آيه ديگرى است كه مى فرمايد: و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها (روم : 21) و از جمله آياتاو اين است كه براى شما از نوع خودتان ، همسرانى آفريد كه با آنان آرام بگيريد.

تكثير نسل بشر از آدم و حوا عليهماالسلام

س 662 آيا همه افراد بشر از حضرت آدم و حوا عليهم السلام به وجود آمده وتكثير نسل يافته اند؟
ج - بله ، از دو آيه شريفه استفاده مى شود كه تمام افراد بشر از آن حضرت آدمو حوا عليهم السلام تكثير يافته اند.
خداوند سبحان مى فرمايد خلقكم من نفس واحده و خلق منها زوجها، و بث منهما رجالا كثيرا ونساء (نساء: 1) (شما را از يك تن بيافريد، و همسر او را هم از (نوع ) او آفريد، ومردان و زنان بسيارى از آن دو بپراكند.)
و نفرمود بث منهما و من غيرهما. (از آن دو و غير ايشان ، مردان و زنان بسيار بپراكند.)
همچنين مى فرمايد يا بنى آدم ، لايفتننكم الشيطان كما اخرج ابويكم من الجنه .(اعراف : 27) (اى فرزندان آدم ، مبادا شيطان شما را بفريبد، چنانكه پدر و مادرتان را ازبهشت بيرون آورد.)(252)
ازدواج فرزندان حضرت آدم عليه السّلام با محارم خود

س 663 آيا فرزندان حضرت آدم عليه السّلام با محارم خود ازدواج كردند؟ واگر جواب مثبت است چگونه در آن زمان ازدواج با محارمحلال بوده ، و اكنون حرام است ؟
ج - خداوند سبحان در قرآن شريف مى فرمايد ان الحكم الا الله (يوسف :40) (تشريع ) احكام منحصرا از آن خداست )
از اين رو ممكن است چيزى در يك زمان حلال و مباح ، و در زمان ديگر مثلا در شرع اسلام ،حرام باشد.
البته در روايتى آمده است كه : (حوريه و جننازل شد، و فرزندان آدم عليه السّلام با آنها ازدواج كردند)(253) ولى اينروايات با ظاهر آيات مخالف است .

اذكار و اوراد

س 664 علماى اخلاق و اساتيد معرفت ، جهت تربيت و تهذيب نفوس شاگردانخود در راستاى سير و سلوك آنها، اذكار و اورادى به آنان دستور مى دهند، آيا مى شودديگران هم بدون دستور استاد آن اذكار را بجا آورند؟
ج - خير، نمى شود؛ زيرا آن اذكار را به تناسب شرائط وحال شاگردان خود دستور انجام آن را به آن ها مى دهند؛ ولى همين اذكار و اوراد براىديگران به مانند نارنجكى است در دست آنها كه احيانا ممكن است براى آنها خطر داشتهباشد.

س 665 اگر آن اذكار خطرناك است ، پس چگونه اساتيد به شاگردان خوددستور مى دهند و براى آنها خطر ايجاد نمى كند؟
ج - (هم ) استاد در كنار ذكر، خطر آن را بر طرف مى كند.
و الحمد لله اولا و آخرا و ظاهرا و باطنا
پايان

fehrest page back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation